Sesongen 2025/26 Premier League

Started by GaryMac, April 21, 2025, 20:30:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Manager

Quote from: Asbjørn on May 13, 2025, 10:03:11Har det noe å si om en spiller har PL-erfaring?

Svaret er vel både ja og nei. Det er ingen ulempe å ha kjent på nivået, men noen spillere 'tar' divisjonen uansett.

Anyways, Leedstroppen pr i dag (før overgangs-bonanzaen som er i vente) har 18 spillere med PL-minutter:
1. Jack Harrison
Premier League minutes: 12416 (for Leeds and also Everton).
2.  Illan Meslier
Premier League minutes: 9595.
3.  Dan James
Premier League minutes: 6509 (with Leeds, Manchester United and Fulham).

4. Pascal Struijk
Premier League minutes: 6330.
5. Patrick Bamford
Premier League minutes: 5815.
6. Karl Darlow
Premier League minutes: 4680 (With Newcastle United).
7. Sam Byram
Premier League minutes: 4099 (with West Ham and Norwich City).
8. Jayden Bogle
Premier League minutes: 3901 (with Sheffield United).
9. Junior Firpo
Premier League minutes: 3083.
10. Brenden Aaronson
Premier League minutes: 2383.

11. Ethan Ampadu
Premier League minutes: 2101 (with Sheffield United and Chelsea).
12. Willy Gnonto
Premier League minutes: 1351.
13. Max Wober
Premier League minutes: 1265.
14. Joe Gelhardt
Premier League minutes: 938.
15. Joe Rodon
Premier League minutes: 819 (with Tottenham).
16.  Sam Greenwood
Premier League minutes: 643.
17. Mateo Joseph
Premier League minutes: 24.
18. Darko Gyabi
Premier League minutes: 7.

19. Key men with none
Key first team players Joel Piroe, Ao Tanaka, Ilia Gruev and Largie Ramazani have yet to experience Premier League football in addition to Isaac Schmidt, Josuhua Guilavogui and youngsters Harry Gray, Charlie Crew, Sam Chambers and James Debayo

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-premier-league-minutes-5124226?page=1

Handler selvfølgelig først og fremst om å være god nok. Erfaring kan også være dårlig erfaring- er nok noen som har kjent på at nivået er litt for høyt i PL i denne spillergruppen. Enkelte har selvfølgelig utviklet seg og er en bedre spiller i dag en sist de spilte på øverste nivå. Noen blir selvsagt også bedre med bedre spillere rundt seg. Men nivåforskjellen fra Championship til PL har blitt større og større de siste årene- så her må det flere klare og gode forsterkninger til.

59.629 minutter (660 kamper) erfaring som denne spillergruppen har er jo ikke negativt. Men 22.011 av minuttene er det Meslier og Harrison som innehar og dette er vel spillere mange av oss ikke ønsker å ha med oss videre.

Asbjørn

31 menn i dagens tropp (inkl de på lån).

Det må frigjøres plass ved salg. Samt at noen selges av såkalte PSR-grunner, slik at vi 'får lov' til å handle flere. Det er et puslespill.

Noen spillere er helt på grensa. Skal de beholdes som squad-spillere eller skal en selge og satse på at den nye inn vil forbedre stallen...

Merker at eg stort sett er enig i Graham Smyths vurderinger...

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-news-summer-transfer-premier-league-squad-rebuild-predictions-31-players-assessed-5129318
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

👊 𝗥𝗲𝗽𝗿𝗲𝘀𝗲𝗻𝘁𝗶𝗻𝗴 𝗬𝗼𝗿𝗸𝘀𝗵𝗶𝗿𝗲!
#LUFC x
@premierleague

https://x.com/LUFC/status/1926327435991167019
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Super Leeds since 1968

stian

Quote from: Hallgeir * on May 24, 2025, 20:47:45I disse kjøp og salgs-tider - dette er markedsverdien på Leeds-stallen.

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-players-market-value-premier-league-5142178?page=4

Stusser litt på noen av markedsverdiene her. Hvis Joseph er verdt 3.5 mill så er det lite vits i å selge. Hvis Meslier er verdt 16 mill skal vi være ekstremt fornøyde...

auren

Quote from: stian on May 24, 2025, 23:17:20
Quote from: Hallgeir * on May 24, 2025, 20:47:45I disse kjøp og salgs-tider - dette er markedsverdien på Leeds-stallen.

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-players-market-value-premier-league-5142178?page=4

Stusser litt på noen av markedsverdiene her. Hvis Joseph er verdt 3.5 mill så er det lite vits i å selge. Hvis Meslier er verdt 16 mill skal vi være ekstremt fornøyde...

Sannsynligvis brukt Transfermarkt som kilde. Det er en fin side til å sjekke hvilken posisjon en spiller spiller i. Markedsverdien er helt tullete. Vil anta at verdien på disse to er relativt like. Pluss minus 10 millioner pund?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Hallgeir *

Quote from: stian on May 24, 2025, 23:17:20

Enig angående Meslier. Mulig Joseph har et potensiale, men det er vanskelig å vite. Han har ikke vist mye så langt. Var visstnok et bud på £10 mill tidligere. Jeg hadde solgt tvert, med en klausul om mer ved et videre salg.
Super Leeds since 1968

Dennis

Jobe Bellingham ser ut til å forsvinne til Dortmund.

Interessant å følge med på hva Burnley og Sunderland gjør i sommer, etter Asbjørns innlegg som påpekte hvor mye penger de faktisk har bundet opp i lån som blir permanente kjøp dette overgangsvinduet.
Marching on together!

Asbjørn

...Dennis nevner Leicester. Her er noe om våre konkurrenter i Premier League:
Wolves losing both fullbacks & Cunha
Brentford losing Mbuemo & Frank
Man Utd are shit
Bournemouth losing 3/4 of their starting defenders
https://x.com/calIumgee/status/1929983628525875352
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Jeg kan ikke akkurat innestå for disse tallene, men om de stemmer så er det mange klubber omtrent med vårt handlingsrom:

The Premier League's profit and sustainability regulations have added a new level of intrigue to the transfer market.

Your club might have the cash, but do they have the PSR wiggle room?

@CWeatherspoon_
 looks at every Premier League side.

https://x.com/TheAthleticFC/status/1930520211339325666
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Leeds burde selge sitt U11-lag til seg selv for £300 mill, uten hensikt til å betale.

Så er vi oppe og nikker med Chelsea og Man City... >:(

Det er litt rart at Aston Villa fortsatt er i problemer. De måtte vel opp det året de klarte det, men krumspring med stadionsalg, CL-spill i fjor og salg av Douglas Luiz til Juventus burde bety at de hadde hodet lenger over vannet. Det kan tyde på at de gode tidene på Villa Park er midlertidige.
Marching on together!

Dennis

Syns det er veldig interessant å følge med på aktiviteten i lagene som er spådd en vanskelig sesong. Wolves er ett av de, selv om de hadde en meget god sesong sist.

Cunha er allerede klar for de røde, mens Ait Nouri nå er på vei til den blå delen av Manchester. Cunha er poengkongen, mens Ait Nouri er nr 3 (kun slått av Cunha og Strand Larsen). Samlet er dette også de to som - ifølge Fotmob - skaper flest store sjanser for Wolves. Strand Larsen har vist seg som en veldig god spiss på nivået (de har vel opsjon på han), men spørsmålet er hvordan det blir når kreativiteten rundt han forsvinner.

Det skal sies at med 1,2-1,3 mrd kroner inn for disse to, vil de utvilsomt ut på markedet for å erstatte. Av en eller annen grunn ser jeg for meg Harvey Elliott fra Liverpool i Wolves-drakt. Det vil i så fall være en enorm nedgradering fra Cunha.

Det svirrer mange rykter rundt Ange P om dagen også. Kommer Spurs til å sparke han? Blir det Thomas Frank som tar over? Hva slags effekt vil det i så fall ha på Brentford? Er de helt avhengige av dansken eller vil de overleve både spillersalg og trenerbytter, som Brighton? Mbuemo forsvinner også helt sikkert i sommer.

Burnley og Sunderland er åpenbare dumpekandidater, mens Wolves og West Ham ikke ser fryktelig sterke ut heller. Hvordan reagerer Notts Forest på neste sesong? Det føles som om de har overprestert voldsomt og med en løs kanon som eier kan alt skje. Everton tror jeg igjen vil overleve rett og slett fordi det er det David Moyes gjør med klubbene sine. Crystal Palace har en god trener, men kan fort miste både Mateta og Eze, kanskje også Wharton. Hva med Bournemouth, om Iraola skulle blitt neste Spurs trener? Tviler vel på at Spurs og Scum vil være like svake neste år, men kommer de skeivt ut er det ikke sikkert det blir noen plass i Europa på de heller.

Hva tror folk? Andre som kan blande seg inn i nedrykksstriden?

Marching on together!

leedslife

Burnley ser fryktelige ut på alle mulige områder. De vil dumpe rett ned.
Sunderland har en stor jobb foran seg, men endel potensial i stallen som kan gi de en lifeline på lengre sikt med å etablere seg i divisjonen.
Leeds pr nå ser svake ut. Sterkere stall enn Burnley og Sunderland, men på ingen måte positivt å starte nivået opp med en trener som egentlig har vært i rød sone i over 1 år - kanskje den største forskjellen fra forrige gang vi var oppe. Da var det enstemming vedtatt at vi hadde en trener som var vel på høyde med de beste i divisjonen. Denne sesongen rykker vi opp med en få tror har noe i PL å gjøre.
Terminlista kommer i midten av måneden. Tenker de første 5 kampene vil definere forholdet Farke/supportere/klubb.

I forhold til spillerstall, erfaring og sportslig kompetanse virker det som et hav opp til Spurs, ManU, Palace, WH, Wolves, Everton, Fulham.

Positive er at det vil være mange lag som skal konkurrere i Europa. Det betyr utrolig mange kamper på flere lag i divisjonen. Her tror jeg man kan stjele poeng.
Vi så jo hvilken utladning det hadde på Newcastle noen år tilbake.

Så er kanskje det aller mest positive at vi har gode muligheter i kampene mot Manu neste sesong.
Synes de ser svakest ut av de klubbene over nedrykk.
Selv om Wilcox får skryt, så synes jeg spillerlogistikken ser fryktelig ut og når man vet hvilken tung bør den administrasjonen/eierskapet bærer så blir jeg ikke overrasket hvis det korthuset faller fullstendig sammen.
Cunha var en spiller Orta hadde på radaren da vi var i PL sist. Virkelig etablert seg og 21 målpoeng forrige sesong er en solid prestasjon, men det er stor forskjell på Molineux og Old Trafford.
Tror han og flere av spillerne inn denne sommeren skal finne det utfordrende å finne fotfeste i en klubb der gapet mellom forventninger og gjennomføringer er så stor - og har vært det over flere sesonger.

Ellers synes jeg det er mye som kan skje mellom 10 plass og ned. Et godt overgangsvindu kan pushe deg mot Europa, mens et svakt overgangsvindu kan få deg ned i nedrykkssumpa.
Topp 8/9 og ned til resten har vært et gap siste par sesongene.

For vår del så blir vel det mest realistiske å sikte seg inn på 35-40 poeng.
Jeg håper først og fremst på et godt overgangsvindu der vi får den kvaliteten inn i sentralrekka vi er avhengig av.
Tror også klubben tar med seg et momentum og goodfeel etter resultatene vi har levert siste 2 sesonger under Prosjekt Farke.
Jeg håper vi er heldige med terminlista og får en overkommelig start - da tror jeg det er gode muligheter.
Plasseringen under første sesong med Bielsa tror jeg blir i overkant, men er man heldig i forhold til terminlista, suspensjoner og skader så trenger ikke alltid problemene og komme før i sesong to.

En ting som er sikkert er at det er en fryktelig tøff divisjon når man mister spillere til skade og suspensjoner, mister litt form og har stang ut i kamper.
Den individuelle kvaliteten er natt og dag i forhold til CC.
Så mange kamper under nedrykkssesongen der vi henger med gjennom hele kampen, men den individuelle kvaliteten er brutal og man vikler seg inn i en tilstand yttertst få kompetente ledere i Leeds har funnet noe hostesaft mot alle de tiårene jeg har fulgt klubben.
Stallen har noen referanser fra forrige forsøk i både Firpo, Strujik, Meslier og James - det er ikke et godt klima og drive prestasjonskultur i.
Men jeg tror på ingen måte vi kommer her de første 10 månedene. Klubben gjorde seg selv ingen tjeneste med hvordan de kommuniserte ambisjoner sist - ei heller med sparkingen av Bielsa.
Tror også den jengse supporter har et mer balansert og realistisk syn på tingenes tilstand opp mot konkurransetrinnet vi blir utfordret denne gangen.

Også ser det ut som Gray blir med videre. Det har nødvendigvis ikke så mye å si i forhold til kvaliteten på det sportslige på kort sikt, men tror det betyr vanvittig mye for prosjektet hvis man tar med symbolikken, storytellinga og drømmene i tiden fremover.

Hawley

Quote from: leedslife on June 06, 2025, 11:01:27Burnley ser fryktelige ut på alle mulige områder. De vil dumpe rett ned.
Sunderland har en stor jobb foran seg, men endel potensial i stallen som kan gi de en lifeline på lengre sikt med å etablere seg i divisjonen.
Leeds pr nå ser svake ut. Sterkere stall enn Burnley og Sunderland, men på ingen måte positivt å starte nivået opp med en trener som egentlig har vært i rød sone i over 1 år - kanskje den største forskjellen fra forrige gang vi var oppe. Da var det enstemming vedtatt at vi hadde en trener som var vel på høyde med de beste i divisjonen. Denne sesongen rykker vi opp med en få tror har noe i PL å gjøre.
Terminlista kommer i midten av måneden. Tenker de første 5 kampene vil definere forholdet Farke/supportere/klubb.

I forhold til spillerstall, erfaring og sportslig kompetanse virker det som et hav opp til Spurs, ManU, Palace, WH, Wolves, Everton, Fulham.

Positive er at det vil være mange lag som skal konkurrere i Europa. Det betyr utrolig mange kamper på flere lag i divisjonen. Her tror jeg man kan stjele poeng.

Så er kanskje det aller mest positive at vi har gode muligheter i kampene mot Manu neste sesong.
Selv om Wilcox får skryt, så synes jeg spillerlogistikken ser fryktelig ut og når man vet hvilken tung bør den administrasjonen/eierskapet bærer så blir jeg ikke overrasket hvis det korthuset faller fullstendig sammen.
Cunha var en spiller Orta hadde på radaren da vi var i PL sist. Virkelig etablert seg og 21 målpoeng forrige sesong er en solid prestasjon, men det er stor forskjell på Molineux og Old Trafford.
Tror han og flere av spillerne inn denne sommeren skal finne det utfordrende å finne fotfeste i en klubb der gapet mellom forventninger og gjennomføringer er så stor - og har vært det over flere sesonger.

Ellers synes jeg det er mye som kan skje mellom 10 plass og ned. Et godt overgangsvindu kan pushe deg mot Europa, mens et svakt overgangsvindu kan få deg ned i nedrykkssumpa.

Jeg håper først og fremst på et godt overgangsvindu der vi får den kvaliteten inn i sentralrekka vi er avhengig av.
Tror også klubben tar med seg et momentum og goodfeel etter resultatene vi har levert siste 2 sesonger under Prosjekt Farke.
Jeg håper vi er heldige med terminlista og får en overkommelig start - da tror jeg det er gode muligheter.
Plasseringen under første sesong med Bielsa tror jeg blir i overkant, men er man heldig i forhold til terminlista, suspensjoner og skader så trenger ikke alltid problemene og komme før i sesong to.

En ting som er sikkert er at det er en fryktelig tøff divisjon når man mister spillere til skade og suspensjoner, mister litt form og har stang ut i kamper.
Så mange kamper under nedrykkssesongen der vi henger med gjennom hele kampen, men den individuelle kvaliteten er brutal og man vikler seg inn i en tilstand yttertst få kompetente ledere i Leeds har funnet noe hostesaft mot alle de tiårene jeg har fulgt klubben.
Stallen har noen referanser fra forrige forsøk i både Firpo, Strujik, Meslier og James - det er ikke et godt klima og drive prestasjonskultur i.
Men jeg tror på ingen måte vi kommer her de første 10 månedene. Klubben gjorde seg selv ingen tjeneste med hvordan de kommuniserte ambisjoner sist - ei heller med sparkingen av Bielsa.
Tror også den jengse supporter har et mer balansert og realistisk syn på tingenes tilstand opp mot konkurransetrinnet vi blir utfordret denne gangen.

Også ser det ut som Gray blir med videre. Det har nødvendigvis ikke så mye å si i forhold til kvaliteten på det sportslige på kort sikt, men tror det betyr vanvittig mye for prosjektet hvis man tar med symbolikken, storytellinga og drømmene i tiden fremover.

Det jeg savnet i fjor var en cup-kamp mot et PL-lag for å se hvor vi var litt nivåmessig. Ikke lett å vite, føler jeg, sjøl om jeg er rimelig sikker på at vi er dumpe-kandidat-big-time med det mannskapet vi har nå

leedslife

Quote from: Hawley on June 06, 2025, 14:17:47
Quote from: leedslife on June 06, 2025, 11:01:27Burnley ser fryktelige ut på alle mulige områder. De vil dumpe rett ned.

Det jeg savnet i fjor var en cup-kamp mot et PL-lag for å se hvor vi var litt nivåmessig. Ikke lett å vite, føler jeg, sjøl om jeg er rimelig sikker på at vi er dumpe-kandidat-big-time med det mannskapet vi har nå

Synes man så hvor utrolig stor kvalitetsforskjellen er da vi møtte Chelsea sesongen før.
De endte vel innenfor topp8 den sesongen.

Overall var vi gode og scorer 2 mål på bortebane mot en rel sterk Chelsea 11er, men de periodene de girer opp så synes jeg det var skemmrende stor forskjell.
Spesielt Firpo, Ampadu og Roberts mot Sterling, Mudryk bla. 

Nå vil vi ikke møte slike spillere hele tiden, men man vet jo at nivået er såpass høyt individuelt at Rutter og Summerville som drev egen idrett i CC har problemer med å etablere uke inn og uke ut i PL.

Asbjørn

Mye er skrevet om den store nivåforskjellen og at de seks siste lagene som har rykket opp har rykket rett ned igjen.

Jeg må innrømme at jeg tror det stemmer. Jeg er langt mer pessimistisk mht Leeds ligaplassering denne sesongen enn jeg var sist Leeds rykket opp. Da var jeg grådig spent på hvordan Bielsaball ville slå ut i Premier League.

Starten var OK. 2-1-2 etter fem runder og 12.plass. Etter 10 runder var vi fortsatt på 12.plass med 2-1-2 i de fem kampene også.

Og ja, 23/24 og 24/25 var ikke bra for nyopprykkede lag.

Men 2022/23 bør være en sesong å følge opp for nyopprykkede lag.
Da rykket Fulham, Bournemouth og Nottingham Forest opp.
Fulham ble nr 10, Bournemouth nr 15 og Nottingham nr 16.
Fulhams rekke etter opprykket er 10, 13 og 11.
Bournemouths rekke er 15, 12 og 9.
Nottinghams rekke er 16, 17 og plutselig 7.

Så jo, det er fortsatt klubber som klarer det.

Ser man på lagene med skralest poengfangst i sesongen som nettopp ble avsluttet så tror jeg at Manchester United og Tottenham vil heve seg poengmessig. Riktignok er det slik at noen klubber er i bunnen av en grunn og noen spillerjusteringer/managerskifter endrer ikke på det. De forblir i bunnen.

Jeg håper de forblir der, men tenker at vi ikke kan forvente det.
Wolves og West Ham - jeg syns Dennis forklarer godt hvordan de ligger an.
Wolves er laget eg håper vi kan legge bak oss. I tillegg er det viktig at vi sanker flere poeng enn nykommerne Sunderland og Burnley.

Men vinduet er ikke skikkelig åpnet ennå. Vi vet ikke helt hvordan spillerstallene blir.

Men foreløpig er det 17.plassen eg sikter mot og en gradvis oppbygging av klubben på flere vis.
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

..det var den diskusjonen om de andre lagenes kvalitet igjen da:
Bournemouth losing their entire defence, Brentford losing their striker, keeper and manager. West Ham in the mud. If we recruit well, we should stay up comfortably #lufc
https://x.com/VinnyP_MOT/status/1931726810003263494

Ikke alle er enige med ham (jamf. svarene han får)
- You're really underestimating the jump in quality. They'll have big money to buy top players.
- You're underestimating the fact that Bournemouth have lost their entire defence and keeper. No big names are going to Bournemouth. You're also underestimating how good Thomas Frank is
- You're underestimating #afcb position. They have a top coach and ample funds for replacements, which they've likely been planning for some time. They've recruited well before, often without big names. While Frank is great, Brentford can certainly afford a top-tier replacement.
- Add Wolves into that mix too.

Når vi ser hvem som kommer inn i stedet vil det være lettere å ta stilling til dette.
Tell me  Tell me

Dylan