Skrevet av Emne: Whisky quiz  (Lest 17074 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #30 på: September 08, 2005, 15:22:56 »
AAAAnyhoo.
Skottlands mest solgte single malt heter?

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

Jon R

Re: Whisky quiz
« Svar #31 på: September 08, 2005, 15:45:17 »
quote:
Originally posted by lojosang

AAAAnyhoo.
Skottlands mest solgte single malt heter?

Jokke for LUSCOS!



Wall of Voodoo? [:p]

Jon R.
« Siste redigering: September 08, 2005, 15:45:47 av Jon R »
Jon R.

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #32 på: September 08, 2005, 16:08:38 »
Glenmorangie

Thomas
Thomas

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #33 på: September 08, 2005, 21:52:55 »
Hvilket er riktig. Hvis nå noen kan forklare hvorfor Glenfiddich er den som selges mest her i landet, og det meste av Europa forøvrig...Jeg tviler på det, men kan det være en WoV (For Jon, det skal vel være liten o i of?

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #34 på: September 09, 2005, 00:15:34 »
Kan ikke gi deg en god forklaring på det, lojosang - men tipper at en av årsakene er markedsføring.

Thomas
Thomas

Stewart Harvey

Re: Whisky quiz
« Svar #35 på: September 09, 2005, 01:43:13 »
Skal tilbringe helgen på sommerhuset (bli vel muligens høsthuset nå her oppe i nord). Tenkte å tilbringe tid med mr. Scotch Whisky og har vært nede å rotet i kjelleren (les: skattekammeret).

Noen som har vært borte i disse 3 og kan gi en kvalifisert kommentar:

Ardbeg - 17 års
Springbank - 21 års (kjøpt i Campbelltown for noen år siden)
Gordon & MacPhail - 15 års Linkwood

 

HåvardK

Re: Whisky quiz
« Svar #36 på: September 09, 2005, 02:06:43 »
Du verden. Det ligger an til litt av en høstferie.

Ardbeg og Springbank er blant det ypperste som er å få kjøpt. Når du i tillegg sitter med to superbe årganger, har du virkelig en smaksopplevelse å se frem til. Har prøvd begge to, men kun i små doser(hvilket selvsagt uansett er å foretrekke - noe annet blir rett og slett overkill).

Linkwood er ukjent for meg. Hvis ingen andre har prøvd den selv, kan jeg jo selvsagt sjekke hva Michael Jackson(nei, ikke HAN)sier i sin bibel. Tror ikke denne heller er blant de billigste, siden jeg mener å ha støtt borti navnet en eller annen plass.

Tror faktisk jeg tar et glass selv i kveld - har jo nettopp anskaffet meg "Sopranos" 1-4 på dvd.

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #37 på: September 09, 2005, 02:22:54 »
Tja, kvalifisert vet jeg ikke om jeg er - tipper du har litt peiling selv, siden du har slike delikatesser i kjelleren. Men jeg kaster meg ut i det.

Springbank 21 år - den bør du kun åpne ved en spesiell anledning. Ã…rsak, neste Springbank 21 år kommer først i 2010. Forøvrig, så regnes vel denne utgaven som en av Springbanks aller beste. Lojo, please correct me if I am wrong. [:)]
Springbank er en helt unik whisky. Noe av grunnen er nok at man aldri driver med kaldfiltrering før produktet tappes på flaske, noe som for øvrig skjer ved selve destilleriet. Røykpreget er mye mer avbalansert enn det man typisk finner i en Islay-whisky, men det er mange andre smaker. Kokos nevnes ofte. Og ettersmaken er unikt lengevarende

Ardbeg 17 år - "nylanseres" i 2007. Særdeles mye røk smak, saltpreget, mye torvsmak og maltpreg - en av mine favoritter. Er "alltid" topp 3 når ekspertene uttaler seg.

Gordon & MacPhail 15 års Linkwood - kjenner jeg ikke noe særlig til, holder derfor heller kjeft.

Slainte! [:p]


Thomas
« Siste redigering: September 09, 2005, 05:04:29 av Lids »
Thomas

Stewart Harvey

Re: Whisky quiz
« Svar #38 på: September 09, 2005, 04:58:19 »
Flottings. Takker for gode opplysninger.

Da må jeg vel ned i kjelleren å finne noe anna sia Ardbegen tydeligvis passa tel opprykksfesten våren 2006 og Springbanken tel Ligamesterskapet våren 2008.
 

Jon R

Re: Whisky quiz
« Svar #39 på: September 09, 2005, 05:02:59 »
quote:
Originally posted by HåvardK


Linkwood er ukjent for meg. Hvis ingen andre har prøvd den selv, kan jeg jo selvsagt sjekke hva Michael Jackson(nei, ikke HAN)sier i sin bibel.


Har nettopp kjøpt øl-bibelen fra samme mann, Håvard. KONGE![:p]

Jon R.
Jon R.

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #40 på: September 09, 2005, 16:12:00 »
Jeg har heller ikke smakt den Linkwood-tapningen. Men jeg har en flaske Linkwood stående i skapet hjemme, fra Norsk Maltwhisky-lags egen tønne. Har også gjort kål på ei flaske allerede. Mon tro om ikke den også var 15 år? Cask strength i hvert fall, og en byråkratisk papirmålle uten like å få flaskene inn i landet for våre åndelige ledere i laget. Nuvel.

Linkwood er et Speyside-destilleri, og regnes av mange speyside-fantaster som et av de bedre destilleriene. Jeg er svak for torv (eller røyk) og er dermed ikke fullt så entusiastisk, men den linkwooden jeg har smakt har vært prima saker. Fant en tasting note her. http://www.nmwl.no/forum/index.php?act=ST&f=4&t=504&hl=&s=7d6efc06e3ba5e317d5e16208b7d04ec

Har vært innom en del springbank, husker ikke om jeg har vært borti 21-åring før. Men springbank stiger stadig på lista over mine favorittdestillerier. Særlig på grunn av produksjonen av Longrow.

Hva gjelder Ardbeg 17 har jeg smakt den en gang i en blindsmaking. Inne blant mye annen, yngre Islay whisky. Da ble den noe smakløs og tam, og ardbeg 10 funka bedre. Men mange har den som sin favoritt, og klager høylydt nå som den ikke kan leveres. Tror uansett ikke du trenger finne fra kolaen og isen. Alt dette er nektar fra oven.

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #41 på: September 09, 2005, 20:29:38 »
Nytt spørsmål.

Whisky inneholder mange velkjente smaker, men sitrus står ikke på listen til spesielt mange av dem. Jeg tenker spesielt på en, hvilken?

Thomas
Thomas

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #42 på: September 09, 2005, 21:45:46 »
Ville tippe en lowland eller speyside.
Bladnoch?

Eller Macallan?


Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #43 på: September 09, 2005, 22:12:39 »
Thomas

Stewart Harvey

Re: Whisky quiz
« Svar #44 på: September 09, 2005, 22:17:19 »
Det er forsåvidt ikkje så få Whiskeys med citrussmak i henhold til den store verdensvevens opplysninger.

Men vi kan vel uansett være enig om at Dalmore ganske sikkert er blant de beste med slik smaksantydning.
 

HåvardK

Re: Whisky quiz
« Svar #45 på: September 11, 2005, 16:22:12 »
Harvey har et poeng. Relativt mange regnes som å ha smak av sitrusfrukter.
Derimot er det såvidt meg bekjent én som har en tydelig smak av aprikos. Og kanskje ennå mer tydelig duft. Hvilken tror dere jeg tenker på?

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #46 på: September 12, 2005, 16:08:46 »
Jeg holder på The Macallan igjen, tror jeg.
Eller Aberlour A'bunadh?

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

HåvardK

Re: Whisky quiz
« Svar #47 på: September 12, 2005, 19:35:52 »
Feil svar, lojo. Ihvertfall i forhold til de jeg tenker på.
Vi befinner oss på en øy - såpass kan jeg røpe.

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #48 på: September 12, 2005, 20:57:20 »
Det begrenser jo utvalget en smule.
Men jeg kan ikke si jeg kommer på noe.
Så da tipper jeg Scapa, som jeg bare har smakt en gang i sterkt bedugget tilstand, og lite bevisste smaksløker.



Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

HåvardK

Re: Whisky quiz
« Svar #49 på: September 12, 2005, 21:44:32 »
Godt gjettet, lojo. En noe oppskrytt, men allikevel behagelig smaksopplevelse. Også i noenlunde edru tilstand.

Prøver en til: Hva regnes som den beste Lowlands-whiskyen?

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #50 på: September 12, 2005, 22:46:13 »
Av hvem? Deg? [:D]
Det er ikke særlig mange igjen a dem som fortsatt er i produksjon. Og min favoritt av de jeg har smakt er Bladnoch, som vel er stengt? Så av meg er det Bladnoch som regnes som den beste [:D]

Og så tipper jeg de aller fleste er enig i at det ikke er Glenkinchie, som ble tatt med i Classic Six fordi den ligger nær Edinburgh, og ikke fordi det er en god whisky.

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

h.b

  • Gjest
Re: Whisky quiz
« Svar #51 på: September 12, 2005, 23:29:51 »
Whyte & Mackay er uten tvil verdens beste Whisky. Ihvertfall så lenge de sponser Leeds



Einar

Re: Whisky quiz
« Svar #52 på: September 13, 2005, 00:42:54 »
quote:
Originally posted by HåvardK

Godt gjettet, lojo. En noe oppskrytt, men allikevel behagelig smaksopplevelse. Også i noenlunde edru tilstand.

Prøver en til: Hva regnes som den beste Lowlands-whiskyen?



Nei, som lojo nevnte er jo de fleste lagt ned. Rosebank var regnet som den beste, men den ble lagt ned i -93.
Av de som er igjen (er det 4?) får vel Auchentoshan prisen kanskje?
 

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #53 på: September 13, 2005, 01:09:32 »
Bladnoch?

Edit: Så at lojosang allerede hadde svart dette, men går fortsatt for Bladnoch. [:)]

Thomas
« Siste redigering: September 13, 2005, 01:12:42 av Lids »
Thomas

HåvardK

Re: Whisky quiz
« Svar #54 på: September 13, 2005, 14:08:35 »
Einar har rett svar. Selvsagt blir det relativt subjektivt, dette. Men Auchentoshan Three Wood, 21 år, ligger høyt oppe på flere kåringer jeg har sett. Derav trakk jeg min slutning.

En annen nøtt(begynner å gå tom for disse nå - please step up, anyone!): Det eksisterer et merke ved navn "Ileach" som nok ikke er en egen single malt, men en slags bulk-variant av et meget kjent merke; dvs at den er sammensatt av "rest-opplag" av flere årganger. Noen som vet hvilket merke den stammer fra?

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #55 på: September 13, 2005, 15:37:39 »
Ifølge min informasjon stammer denne fra forskjellige destillerier hvert år, og de går ikkeut med hvilket. Men det er en Islay-whisky med kraftig torv-preg. Så det er en Islay. Og garantert ikke Port Ellen [:)]

Om noen har mer info vil nok nmwl bli ytterst begeistret!

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

HåvardK

Re: Whisky quiz
« Svar #56 på: September 14, 2005, 02:16:57 »
Du verden. Dette var nytt for meg. Mine kilder påstår den kommer fra ett destilleri. Og ja, vi snakker om Islay. Men jeg skal sjekke nøyere.

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #57 på: September 15, 2005, 00:53:52 »
Jeg har heller ikke hørt dette før, men det er i tilfelle meget interessant og en spennende teori - hvis det er sant. Jeg for min del har alltid trodd at Ileach er en singel malt, og at destilleriet er ukjent (les:hemmelig).

Vi kan jo spørre distributøren [:)]

Thomas
« Siste redigering: September 15, 2005, 00:57:13 av Lids »
Thomas

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #58 på: September 15, 2005, 01:24:19 »
En oversikt over såkalte "Mystery Malts", finner dere her.

http://www.royalmilewhiskies.com/category.asp?cat_id=W_MYST

Thomas
Thomas

h.b

  • Gjest
Re: Whisky quiz
« Svar #59 på: September 16, 2005, 02:37:17 »
innteresang denne her
quote:
Originally posted by Lids

En oversikt over såkalte "Mystery Malts", finner dere her.

http://www.royalmilewhiskies.com/category.asp?cat_id=W_MYST

Thomas