Skrevet av Emne: Takkformatentale på julebord  (Lest 11138 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

lojosang

Takkformatentale på julebord
« på: November 23, 2006, 00:57:27 »
Sikkert fordi jeg ser ut som den som har mest greie på mat, men det tunge ansvar å holde takk for maten-tale på julebordet er altså falt på meg. Vanligvis forteller jeg jo den gamle vitsen min i sånne anledninger, men jeg har allerede brukt den tre ganger på doktormiddager. Det er altså en doktormiddag-tradisjon, som ikke har noe med jula å gjøre.

Siden jeg er makelig anlagt har jeg derfor gravd opp et kåseri jeg forfattet i første gym. Og også leverte inn i andre gym, siden vi fikk ny norsklærer, og tilsvarende oppgave jula etter.

Problemet er jo, er det morsomt? Eller i det minste noen hakk unna DØRGENDE kjedelig? Jeg poster like godt den nyoppussa utgaven i neste innlegg.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

lojosang

Re: Takkformatentale på julebord
« Svar #1 på: November 23, 2006, 00:58:33 »
Julas historie

Det hele begynte i mars april rundt år fem før Kristus. Jomfru Maria hadde fått vite at hun skulle føde Guds sønn. Den lokale fødestua var nedlagt i håp om å spare på grunn av synergieeffekter, en magisk metode for å spare penger. Nok om det.

Den nedlagte fødestua gjorde at Maria måtte fram med eselet, og ri til regionssjukehuset i Betlehem. For miljøhensyn er det ingen som tenker på når de legger ned lokale helsetilbud. Slitasje på eselhover, økt høyforbruk, og økt utslipp av..HOST!, FRA esel.

Det var heller ingen som hadde tenkt på at når lokale fødestuer blir lagt ned kan det være lurt å bygge ut de som ikke er nedlagt. Så vel framme i Betlehem fant Maria ut at det var så ringt med plass på fødeklinikken, at hun så seg nødt til å føde Herrens førstefødte i en stall. Dette var begynnelsen på jula.

Folk feirer altså jul i desember fordi Guds sønn ble født en gang i mars-april fem år før sin egen fødsel. Ã… bli født såpass mye for tidlig er nok det første mirakelet til han Jesus. Det ville jo for så vidt vært kjedelig om jul og påske kom omtrent på en gang også. Det hadde ikke vært mye stas å få påskeegget etter middagen 2. juledag, for eksempel. Dessuten ville det blitt veldig langt mellom feriene hvis jul ikke hadde vært i desember.

Det har hendt mye annet rart juletider. I Lilleasia, for eksempel, rundt år 300. (Som altså er år 300 fordi Guds sønn ble født for ca. 305 år siden.) I Lilleasia bodde biskop Nikolas. I tillegg til å biskope, og dele ut almisser til de fattige, hadde han en mindre nattevakt ved en lokal skole. Hvert år når det nærmet seg jul, kom han til skolen med en liten, rød djevel i bånd. (Egentlig, sier eldgammel juleteori, var det bare en mann som hadde kledd seg ut.) Denne djevelen riste de barna som hadde vært "ufjelge", mens Nikolas gav presanger til de barna som hadde vært flinke.

Senere ble djevelen sparket. Nikolas følte han trengte klimaforandring, så han flytta til Nordpolen. For å gjøre litt ekstra stas på seg selv skiftet han navn også. Julenissen begynte han å kalle seg. Så levde han der nord, i fred og ro, til en gang på åttitalet. Da ble han kidnappa av en gjeng finner. De låste ham inn på et kott i Rovaniemi, og tok en masse bilder av ham, som de trykket opp på julekort. Nå har finnene Koskenkorva og en nisse med rød nese. Dåkke ser vel sammenhengen?

Nissen fortsatte å dele ut presanger til snille barn, selv om han flyttet til Nordpolen. Dette måtte han gjøre på forskjellige måter. I USA og England måtte han snike seg inn gjennom skorsteinene til folk. Midt på natta julekvelden. Hadde han kommet på besøk på dagtid ville han blitt saksøkt på Østkysten, og skutt for Trespassing i Texas.

Men det verste var ikke at han måtte inn gjennom skorsteinen. Ofte skulle pakkene stappes ned i ymse utgaver av fotbekledning! Sure sokker som kanskje hadde vært brukt i ukevis. Fidå! Ã… måtte spise en marsipangris er ille nok om den IKKE har ligget i bunnen av en sokk.

De må forresten ha store bein, disse amerikanerne. Jeg kan ikke tenke meg nissen få plass til en kjelke eller ei dokkevogn i norske lubber.

Her i Norge, hvor alle er snille og greie kom nissen og besøkte folk. Møtte dem ansikt til ansikt. Han brukte til og med dører. Hvorfor han benyttet seg av andre metoder her i landet er litt uvisst. Jeg velger å tro at feiervesenet ikke har noe med det å gjøre, selv om skorsteiner absolutt e deres gebet. Vi får håpe det er fordi vi nordmenn er så vennlige og hyggelige at sleden kan parkeres utenfor uten at det løsnes skudd eller stevnes.

Som noen muligens vet fra før, feirer vi jul i Norge også. Men de som måtte tro at dette var nymotens greier her i landet, de må nok tro om igjen. Vi har feiret jul her oppe i snøfokket (eller kanskje heller sluddbygene) siden vikingtida, og før det. Dagene ble lenger og lysere. Det var nok til en høytid før!

Vi moret oss med å kverke kyr, okser, hester og høns. Blodet skvettet vi på gjestene. I tillegg hørte med å tylle i seg store mengder øl eller mjød. Da paven i Rom fikk nyss i denne joviale feiringen, kauka han "Moro! Sabla gøy!" Så bestemte han at hans jul skulle slås sammen med viking-jula. Ved å gjøre dette så han sitt snitt til å lure kristendommen innpå nordmennene. Det blei ein suksess. Nå er tidspunktet det eneste som er igjen av viking-jula. Ja, og så en del grøftefyll i forbindelse med julebord og familieselskaper hvor onkler som ikke tåler oppsynet på hverandre gjør sitt beste for å bevare julefreden.

Jeg har snakket om julenissen et par ganger eller så. Vi hadde nisser i Norge også. Før! Ikke julenisser, men fjøsnisser, skognisser og enda noen andre. De ble tatt godt vare på i gamle dager. Rundt jul fikk alle nisser graut, og det var vanlig å tømme litt av juleølet på tuntreet, så de underjordiske også fikk litt næring.

Men hva ville edruskapsnemnda sagt hvis folk fløy rundt og tømte pils på lyktestolpene ute i gata, eller i bakgården? Både nisser og underjordiske har tørstet i hjel.

Etter hvert som nissene døde ut, og selveste julenissen ble nissenappet av finner var det bare bissnissen igjen. Folk nødt til å lage, eller kjøpe, gavene sine selv. Noen lagde presanger til de siste nissene også. Andersen het de, og var snekkere.

Nå er alle norske nisser borte, og julenissen er låst inne på et kott med en kasse Koskenkorva, så han skal få rød nese til julekort og colareklamer. Han er for full til å kjøre slede. Det er blitt dyrt med jul nå.

Men hvor ble det av han karen i stallen? Nok om det!
For å opprettholde tradisjoner eldre enn Staten Norge la oss styre mot baren folkens! SKÃ…L!


Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

lojosang

Re: Takkformatentale på julebord
« Svar #2 på: November 23, 2006, 01:00:36 »
Problem nummer to er jo at en del på jobb ikke forstår norsk. Og det kan jo være heldig for dem. Jeg har nå likevel gjort et forsøk på å oversette. Funker det på engelsk?

The History of X-mas

It all began around March or April about 5 BC. Maid Marion? No, Virgin Mary had been told she would give birth to the Son of God. The local maternety ward had been closed in the hope of savings related to synergy, a magical method for saving money.

The closed maternity ward forced Mary to bring forth the donkey, and ride to the Regional Hospital of Bethlehem. ‘cause no one takes the environment into account when local health institutions get closed. Wear and tear of hooves, increased hey consumption and increased emission of donkey shi*cough* FROM donkey.

Nor did they consider that when closing one ward, you should increase the capacity of the other ones. So once she got to Bethlehem, Mary found the hospital so packed that she saw no other alternative than bearing forth the Lord’s Firstborn in a stable. This was how the whole Christmas thing got started.

So, people celebrate Christmas in December because God’s Son was born sometime in March-April five years prior to his own birth. Being born THIS prematurely was the first Miracle of Christ.

On the other hand, it would be less fun if Christmas and Easter came at the same time. It would be hard to impress your spoiled shildre on Boxing Day with a measly chocolate egg. Also, holydays would be too far apart if Christmas didn’t come in December.

Other strangeness has been occurring at Chistmas time though the years.
In Asia Minor, for instance, around 300 AD… (Which is 300AD because the Lord’s Firstborn was born 305 years ago.)
In Asia Minor lived Bishop Nicholas. In addition to bishoping he had a night gig at a local school, along with a little devil he kept on a leash. (Actually, ancient Christmas tradition claims, it was a man in disguise).
This devil spanked the naughty children, while Old Nick (perhaps the short form was a bad idea here…) distributed presents to the pupils that had done well.

Later, the devil on the leash got fired. Nicholas felt he needed a change in climate, and so moved his business to the North Pole. He also changed his name to Julenissen, or Chris Cringle, if you’d like. He lived up there until sometime in the eighties, when he was kidnapped by a gang of Finnish thugs.
They locked him in a cupboard in Rovaniemi, and took a bunch of pictures of him, which they printed on Christmas Cards. Now the Finns have Koskenkorva, and a Santa with a red nose. I trust you spot the connection.
So, Santa kept distributing presents to good children, even though he moved to the North Pole. Yet he had to vary his method of delivery. In the US he had to sneak in though people’s chimneys. In the middle of the night, Christmas Eve. Had he parked his sled outside in the daytime, and come a-knocking he’d be sued on the East Coast, and shot for trespassing in Texas.

The worst thing, though, wasn’t having to enter through the chimney. The presents often had to be stuffed into various versions of foot garments. Dirty socks that for all he knew could have been used for weeks. Having to eat a Marsipangris is bad enough if it HASN’T been stuck in a sock for a night.

They must have big feet in America, by the way. I can’t imagine anyone fitting a sleigh, or a dolly pram into Norwegian “lubber”.

Here in Norway, where the population is less trigger happy and litigious, Santa came to visit people on Christmas Eve, distributing presents by hand. Why he acted differently here is uncertain. I choose to believe it has nothing to do with the Chimney Sweep Guild, though this is definitely within their jurisdiction.

As you should know by now, we do celebrate the merry Yuletide in Norway as well. Those of you, who believe this is a relatively new thing in this country, are gravely mistaken, though. We’ve been celebrating up here in the snow (or rather sleet) since the Viking ages, and before that. The days became brighter. This used to be enough for a holyday.

We had fun offing cows, oxen, horses and hens. The blood was splashed on the guests. It was also mandatory to quaff enormous amounts of ale and mead. When the Pope in Rome got whiff of this sort of merriment, he wanted in on the fun. So he decided to merge the Viking Jul with Christmas. It was a massive success. Nowadays, the time of year is the only thing left of the Viking Jul.
That and some serious binging at Julebord and Family Dinners where uncles who hate each other’s guts try their best to keep the Yule Tide Peace.

I’ve mentioned Santa a few times already. Julenissen, we call him. We used to have nisser in Norway as well. In the olden days. Not julenisser, but fjøsnisser (the Cowshed Nisse), skognisser (the Forest Nisse) and then some. They were well cared for, in the olden days. At Christmas they got all got rice pudding, and it was customary to pour some of the Christmas Ale on the Tuntre (The tree in the yard) so the Faeries got some nourishment as well.

But what would the Temperance Committee say if people charged about pouring beer on lampposts or in the back yards of apartment buildings? Both the nisser and Faeries have died of thirst.
As the Nisser died out, only the Businisse remained. People had to start making, or buying their own gifts. Some made presents to the last nisser as well. Andersen, they were called, and were carpenters.

Now, all Norwegian nisser are gone, Julenissen is locked in a cupboard with a crate of Koskenkorva, so his nose gets nice and red for Coca Cola commercials and Christmas cards. He is too unsober to drive a sled. Christmas has become expensive.

And what happened to the tyke in the manger?
Anyway, to uphold Yuletide traditions older than the State of Norway, lets head for the bar and start binging! SKÃ…L!
 



Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

lojosang

Re: Takkformatentale på julebord
« Svar #3 på: November 23, 2006, 01:02:05 »
Eller skal jeg rett og slett ta den på norsk, og skrive ut engelske undertekster?
Hvis noen har formeninger tar jeg mot med takk. Eller utskjelling og brevbomber om det er kritikk jeg føler du ikke kan stå inne for [:D]

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

lojosang

Re: Takkformatentale på julebord
« Svar #4 på: November 23, 2006, 01:03:16 »
Nå snakker jeg jaggumeg med meg selv på LUSCOS-forumet. Det er vel på tide å ringe etter de hvite bilene! [:D]

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

SirOlsen

Re: Takkformatentale på julebord
« Svar #5 på: November 23, 2006, 01:06:36 »
Du kjeder deg ikke mye du, tror jeg [:D]

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28907
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Takkformatentale på julebord
« Svar #6 på: November 23, 2006, 01:07:51 »
Historien er da OK den, Leif. [:)]
Spesielt avslutningen passer fint som avslutning av middagen.

Utfordringen din nå blir å knytte den til "avslutning av måltidet."
"Nå har vi sittet her og tryllet i oss nok en julemiddag... God var den jo også *ta seg på magen & smile godt* Mens jeg satt der og spiste kom jeg til å tenke gjennom jula og tradisjonen.."

...og så holder du det gående...

Du må selvfølgelig tilpasse historien til disse doktorgratene. Fiffe opp med en del interne greier (som kan assosieres med jul...).

...så skal du se du kommer i mål i år gså...



No, and I ain't lookin' to fight with you, frighten you or tighten you
Drag you down or drain you down, chain you down or bring you down
All I really want to do. Is, baby, be friends with you
B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Sten

Re: Takkformatentale på julebord
« Svar #7 på: November 23, 2006, 01:09:44 »
"Kjære kolleger av begge kjønn. Mamma. Innleide vertinner. Når jeg forsøkte å finne et passende tema for denne talen vendte jeg meg dit det er naturlig for meg å henvende meg om slike vektige spørsmål. Et felleskap av menn, bundet sammen av et hemmelig brorskap. Med en kodeks bare de innvidde forstår. Et brorskap hvis medlemmers indre styrke blir satt prøve hver eneste dag, gjennom en endeløs rekke tester på vår lojalitet og viljestyrke.

Ja, jeg snakker selvsagt om Leeds United Supporters Club of Scandinavia. "

Bare spinn noe rundt det..Wing it!

Sten
Sten

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28907
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Takkformatentale på julebord
« Svar #8 på: November 23, 2006, 01:10:48 »
Du må selvfølgelig ta den på norsk.

Men i de treigeste/kjedeligste partiene, evt der du mangler "gode overganger" passer det å liksom plutselig bekymre seg for de engelsktalende, og likosm ta et kjapt (ikke helt korrekt) resymé på engelsk.

Deretter fortsette ufortrødent på norsk.

...før du evt stepper inn m litt engelsk igjen (evt tysk om det kan gjøres). Men der holder det nok med en setning eller to...



No, and I ain't lookin' to fight with you, frighten you or tighten you
Drag you down or drain you down, chain you down or bring you down
All I really want to do. Is, baby, be friends with you
B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Ferre

Re: Takkformatentale på julebord
« Svar #9 på: November 23, 2006, 01:15:00 »
Egentlig vi feirer jul fordi solen snur, og lysere tider er på vei [:)] Kristendommen tok over julen for lettere å kunne tilpasse og tvinge religionen på folket.

Du kan flette det inn å si at det forhåpentligvis er lysere tider på vei for Leeds også [:)]

-WE'LL BE BACK-
« Siste redigering: November 23, 2006, 01:20:24 av Ferre »

lojosang

Re: Takkformatentale på julebord
« Svar #10 på: November 23, 2006, 01:20:46 »
Så for å oppsummere tipsene så langt: Fokuser mest på egen vom, Leeds og LUSCOS!
Flett så inn LITT om jul og mat.
[:D]

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav