LUSCOS Forum > På tur til England

Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"

<< < (2/16) > >>

Torgeir:
quote:Originally posted by Asbjørn

Glimrende, Torgeiren!

Flott at du (nå skal jeg leke Kato her):
1) Bevilger Vincente et besøk fortsatt...
2) Kan gi oss en sånn reiseskildring [:)]

Magnar er en hederskar, ingen tvil om det [:)]

Men du, vi medlemmene har jo tilgang til div. områder før/etter kamp...
Du benyttet deg ikke av dette denne gangen???
Før kamp må det jo gå ut over Commercial-visitten...



Hey hey, Woody Guthrie, I wrote you a song
'bout a funny ol' world that's a-comin' along
Seems sick and it's hungry, it's tired an' it's torn
It looks like it's dyin' and it's hardly been born
B.  Dylan (19)


Var ikke inne på members club, men mot Crewe er det ikke jeg som er reiselder så har tenkt turen dit da....

Per Stian? La Comida og Vincente lever i beste velgående på både godt og vondt....[8D][8D]

Er ikke verdens mester i og skrive, men det kommer ett fyldig referat/skildring av turen av Yngvar på 10 år i neste TPN.[:D][:D][;)]



"I`m hard but fair-like Leeds United"

Torgeir

HAD:
Herlig tur. Takk til alle som var med.

Per-Stian:
Trur dåkke at d går an å få eit midlertidig pressekort på Elland Road? Kven bør eg i så fall kontakte i Leeds? Vurderar å skaffe meg eit bra kamera me vidvinkel-linse for å ta bilete av folket på The Kop frå sidelinja, under kampen mot Crewe i april.

Asbjørn:
Etter diverse vurderinger velger jeg å skrive her, siden dette handler vel så mye om turen som kampen [:)]

Fire stk vestlendinger dro altså langfredag til Leeds.
Grunnet nattestengte Vikafjellet måtte Skjerven & Skjerven overnatte på Sotra. (I tillegg stilte jeg med en egen betaler på turen) [:)]

Comfort Inn
Dette var et nytt bekjentskap for meg, valgt på nettet mht pris og beliggenhet.

Og hvilken beliggenhet!!!!

Jeg som på forhånd syntes at Marriott lå passe sentralt...

For å nå Comfort Inn var det nok å krysse vegen fra togstasjonen! That's it. Da var vi der. Siden det kostet £6 ekstra for frokosten der inntok vi Wheterbury's på togstasjonen (£2) for denslags. Ikke lange reisen...[:)]
Skulle vi ha middag krysset vi igjen gaten fra Comfort Inn (nå i østlig retning). Der lå La Comida (15 meter fra hotellinngangen). To middager inntok vi hos alltid like hjertelige Vince. Den tredje bestemte Kjell/moi oss for å spise på Living Room av nostalgiske grunner (ikke sant, Runar og Svend Anders). Men det ble ikke det samme en sen mandagskveld...

Dessuten manglet Brian Deane.

Members Club
Dette ble en hel liten begivenhet for meg...  Med svært lave forventninger inntok jeg loungen... dvs, det tok litt tid før jeg havnet der...[:I]

Vi begynte jo som alltids hos Lorimer. Allerede halv tolv kampdagen var både Peter himself og et tjuetalls norsktalende på plass. Herved hilser jeg "Peters"... et hyggelig bekjentskap skulle det vise seg etter hvert som diverse Liverpoudlians hadde gått til sengs for natten (beklager, den var intern...[:p]).

Vel, Kjell måtte tidlig av gårde for å hente billett og jeg lurte på den "membersgreia." Så vi dro tidlig fra Peter og opp til Stadion. Problemet mitt sånn sett var jo Kåre, kunne jo ikke etterlate ham utenfor mens jeg var inne og hygget meg. I supportersjappa mente de vi begge ville slippe inn.

Men nope. Blei avvist jeg gett, dvs ikke jeg men at jeg ikke fikk ha med noen inn...

Det er da det er lurt å ha taktikken klar...[;)]  ...som jeg senere også fikk bruk for da en Norwegiansflyvertinne som sprengte 10'erskalaen kjeftet på meg for å drikke medbrakt... Vel ja, tilbake i Leeds... jeg trekte meg bare rolig tilbake til de andre, sikker på at jeg ikke fikk ha med noen inn og var vel ikke spesielt lei meg...

Men da, etter ca et halvt minutt kom vakta og tok kontakt med meg. Jeg skulle vente litt så skulle vi se... [:)]

Litt ydmykhet og i anledningen noe gebrokken engelsk når jeg henvendte meg første gangen hadde visst lykkes likevel [:)][:)][:)]
En innenfra kom ut, "godkjente oss", og in we go.

Så da var vi unntaket som bekreftet regelen og jeg og Kåre vandret inn, satte oss ved et av de gedigne bordene og spiste vår mat & drikke med god appetitt. Kjell vandret mot Ultraspuben for å hente sin billett.

Drøye tre kvarter før kampen startet det som jeg vil betegne som veldig flotte saker. Elland Roadspeakeren inntok podiet, i første omgang sammen med Peter Lorimer. Der snakket de om de siste ukers begivenheter og forventningene foran dagens kamp. Flott, tenkte jeg, og trodde that was that.

Så kom Allan Clarke og Simon Walton på podiet. Og "søster" Walton. Da gikk det mye i Arsenal-Leeds 1.mai. Allan snakket om hvordan han & Billy B noen uker før dødsfallet hadde snakket om hvis de hadde fått velge én cupfinale å spille, hadde de valgt you know what. Det var hundreårskampen, dronningen stilte for første gang osv...

Og vi pleide å slå Arsenal i slike kamper.

Det var da søskenparet Walton kom til orde. Aaaartig å oppleve red hot Simon som den ydmyke karen som knapt turde å hviske inn i mikrofonen, mens den yngre søstra sprudlet og snakket i veg. [:)]
Et eksempel, de tre gutta skulle levere sine tips for kampen, Lorimer 3-2 og Clarke 1-0. Simon hadde fått goood tid til å tenke, men stotret i veg mens han måtte bestemme seg for noe... du vil vel ikke være den første her fra scenen denne sesongen for tipper tap vel, lurte konferansieren, nnei, det ville han ikke, ... 0-0, kom det til slutt.

Men på banen er han sjef! Stjeler straffespark i debuten mot Valencia og greier. Litt vanskelig å se den utgaven av guttungen da...[:)]

Artig også etter kampen å oppleve Sports Pub, Ultras gedigne anlegg der de møttes...

Irsk aften ala Kjell [:)]

Kjell hadde tidlig foreslått en aften med irsk musikk søndagskvelden (i nærheten av Beeston). Dette hørtes hyggelig ut så vi var så absolutt med på den. Etter at vi ankom unnskyldte Kjell seg i ett sett for at han hadde tatt oss med. Snittalderen var 70+ (selv om det forsåvidt allerede tidlig fantes alle aldersgrupper), men en laang bingoavdeling holdt på å knekke meg iallefall.

Musikken i begynnelsen tålte jeg, country så det holdt, men OK små doser så er det greit.

Vel, noe skjedde etter bingoen, vi dro ikke lenger opp snittalderen og takten i musikken økte betraktelig. Det ble rett & slett mer liv, og vi fikk da snakket med en del.  Dette var altså den irske klubben i Leeds som hadde en sammenkomst (...men det var ingen der som kjente Gary Kelly [V]).

Alt i alt syns jeg det var koselig jeg, Kjell [:D]

Spøndagen i York
Endelig fikk jeg bevegd meg utenom Leeds også på en tur. Kjapt etter ankomst kjøpte vi tourbussbillett (som var gyldig i 24 timer) til en Round Trip i York. Med de 22 stoppene undervegs var det nok & ta seg til så vi rakk rett & slett ikke gjennom alt vi...

Kampen
Kjekt endelig å få sett skikkelig på Leeds igjen. Spesielt var jeg interessert i midtbanen... Vi kom vel aldri helt frem til hvilken formasjon Leeds spilte i. Det er vel riktig å si at det var en blanding av 4-3-3 og 4-4-2. Derry lå bakerst, med Bakke ca 5 meter foran i "grunnoppstillingen." Pussig nok var Miller ca 5 meter foran Bakke igjen, til venstre for Bakke. Disse tre utgjorde sentral midtbane. Douglas lå til høyre, men ving var han definitivt uikke. Men han dekket ground, så også han gjorde manns jobb.

Fremme var Hulse, og i perioder Healy. Men Healy spilte tidvis også venstrekant. Spesielt ved en anledning var han nede på 16-meteren og sugde inn en takling.

Selvfølgelig spilte Derry godt.  Han får masse skryt på børsene, og det skal jeg ikke ta fra ham. Likevel var det Bakkes "gjeninntreden" som gledet mest på midten. Den lange tåa i den defensive jobbingen, noen (jeg understreker noen) gode løp fremover som i good old days, og kombinasjoner med de andre på midten.

En ting var at det gledet her & da i kampen, men det gledet mer med tanke på at Bakke ennå måtte være rusten og kunne ha mer inne om en ca 4 kamper (tre nå da [:)]).

Vi spilte bra på midten der, no doubt about that (det gledelige er jo at Kjell rapporterer om at Sheffield-kampen lignet mye på denne!).
Det som fungerte best var at vi var flinke til å vri spillet, bredden var rett & slett bra. Det negative var at både Bakke & Derry/Miller litt for ofte sinket spillet. Der vi kunne ha gått rett på mål ble det ventet på "neste bølge." Jeg savnet at vi i alle fall av & til kunne prøøve.

Selve utligningen lå nok litt i luften, dessverre. Vi hadde fått en og to warnings fra før om at vi var shaky på innlegg fra sidene. Vi vant vel forsåvidt den første duellen, men fikk problemer med å vinne andreballene ved de anledningene. Det skal vel sies at alt dette skjedde etter at Bakke (naturlig nok) hadde begynt & gå trøtt.

Jge fryktet forresten mål imot mot slutten av første også. Plutselig sluttet vi å ha initiativet, vi lot på sett & vis Reading komme mer til. Noen scarer fikk vi, men Reading ble likeevel aldri helt farlige - da.
I andreomgangen gjenerobret vi imidlertid initiativet og hadde stort sett kampen. Men etterhvert så vi altså at Leeds kunne svikte defensivt fra kantene, ved et par anledninger... Men - i det store og hele, det var vi som var sjefene utpå der!

SÃ…. likevel, erfaringen fra de siste 20 kamper eller så: Vi slipper knapt inn mål. Det er kanskje det som gjør meg som mest optimist med tanke på play off...

Og, fikk jeg sagt at Hulse så smått begynner å ligne farlig igjen også.

Siste kveld fikk jeg såvidt hilst på ØBS også, som nå skulle overta staffettpinnen på Comfort Inn. Ikke uventet fant vi ham midt i et harem av kvinner (hva ér det med disse musikerne... det er vel ryktet om Dylanprosjektet hans som har begynt & spre seg...)

Ja, en ting er at jeg nok engang anskaffet en del klesplagg i supportersjappa (bombe det da...), i Virgin Megastore ble det hele 5 musikkdvd'er (Johnny & Bob samt Guthire & Prince [:)]) samt en del music...

Takker Trygve & Kjell for godt selskap undervegs, og forventer at den andre reiselederen (vi hadde med Derby- og Ipswichsupportere viste det seg...) utfyller meg, samt tar seg av tirsdagen som to av oss tilbrakte med å nå Brann-LSK...


Asbjørn/ref





Oh the time will come up. When the winds will stop
And the breeze will cease to be breathin'
Like the stillness of the wind. 'fore the hurricane begins
The hour when the ship comes in
B.Dylan

R - R:
Flott innlegg Asbjørn. Lettlest og fint, sjølv om det var langt[:D]

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side

Skift til full visning