Skrevet av Emne: Tema: Den store spillestil-tråden!  (Lest 180055 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

peacock

Den store spillestil tråden!
« Svar #60 på: November 07, 2008, 23:15:36 »
Ja, enkelte har allerede påpekt at jeg er grinete i kveld.
Ja, ER litt grinete i kveld.
Ja, jeg er også blitt mer bekymret i kveld.
Hvorfor?

Vel, jeg har sett lite av Leeds United denne sesongen (naturlig nok). Det lille jeg har sett (+ lest selvsagt), forteller meg følgende:
- Vi har en spillerstall og kvalitet i laget til å totalt dominere vårt nivå.
- Vi satser på ballbesittelse; "keep the ball on the floor," i følge Gary Mac.
- Vi sliter med å avgjøre "enkle" kamper.
- Vi mangler gjennombruddshissighet.
- Vi er sårbare defensivt.

Spørsmålelene mine blir da:

- Er ballbesittelse veien å gå i League One?
- Er Gary Mac kynisk nok til å gi oss opprykk?

Boxman

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #61 på: November 08, 2008, 07:35:52 »
Ja, enkelte har allerede påpekt at jeg er grinete i kveld.
Ja, ER litt grinete i kveld.
Ja, jeg er også blitt mer bekymret i kveld.
Hvorfor?

Vel, jeg har sett lite av Leeds United denne sesongen (naturlig nok). Det lille jeg har sett (+ lest selvsagt), forteller meg følgende:
- Vi har en spillerstall og kvalitet i laget til å totalt dominere vårt nivå.
- Vi satser på ballbesittelse; "keep the ball on the floor," i følge Gary Mac.
- Vi sliter med å avgjøre "enkle" kamper.
- Vi mangler gjennombruddshissighet.
- Vi er sårbare defensivt.

Spørsmålelene mine blir da:

- Er ballbesittelse veien å gå i League One?
- Er Gary Mac kynisk nok til å gi oss opprykk?

Har heller ikke sett så mange kamper denne sesongen, men har hørt desto flere, via LUTV. Og er det noe jeg har hørt blitt gjentatt av Eddie Gray, så er det hvor lite flinke vi er til å benytte oss av hurtige overganger, samt at vi selv blir offer for det, når vi møter lag som ligger lavt.
Flere ganger har vi trillet ball langt inne på motstanders halvdel, mistet ballen, og kun 3-4 pasninger senere, har vi stor sjanse/mål imot.
McAllister er nødt å lære seg at ballen fortsatt kan bli værende på bakken, selv om den går i lengderetning, fremfor bakover/til siden. Noe han tydeligvis forelsket seg i på Anfield.
Proud to be Leeds!

berlin

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #62 på: November 08, 2008, 12:35:30 »

Spørsmålelene mine blir da:

- Er ballbesittelse veien å gå i League One?
- Er Gary Mac kynisk nok til å gi oss opprykk?

- Swansea viste vel at det var mulig i fjor.
- Gary Mac kynisk nok? Det kan være vrient å omstille seg mentalt og forandre spillestil etter forholdene for de fleste lag (fra fløtefotball til "kynisme"). Gary Mac har vært toppspiller og vet nok verdien av kynisme, men han er jo en utpreget positiv og ærlig fyr da.

Jeg tror vi rykker opp med den spillestilen vi har, vi kommer ikke til å være suverene, men ligaen ser ikke ut til å såpass mange svake lag at vi vinner mange nok kamper.

Må ellers gi kreditt til Northampton, de forsvarte seg med stor vilje og gjorde få tabber. De har slått ut Bolton, og var nær ved å slå ut Sunderland på bortebane (i CC). Hva betyr det? Jo, at men stor innsats kan dverger yppe seg mot de beste, hvis de unngår tabber og har litt flaks.

Man sa i fjor at kampene mot Leeds var motstandernes "cup-finale", og det fortsatt være noe i det, men alle greier ikke å mobilsere max mot Leeds, likevel.

berlin

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #63 på: November 08, 2008, 12:52:43 »
- Er Gary Mac kynisk nok til å gi oss opprykk?

Står ikke dette litt i kontrast til "Hvorfor topper vi ikke laget?"

Ikke nødvendigvis, men med 46 ligakamper, JPT- og C- og FA-Cup kamper, drar det seg mot 55-60 kamper. Kynisme kan bety å hvile spillere, ikke risikere skader, men selvfølgelig også spillestil som du her setter fokus på.

Promotion 2010

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #64 på: November 08, 2008, 18:23:31 »
Jeg er veldig overrasket over midtstopperne til Leeds. De kan ikke ta en mann ut når ballen blir spilt inn i feltet. Uttrykket ball-watching ble brukt et par ganger om Leeds-spillerne. Og det er helt sant.

Når et innlegg kommer, må man ta ut mannen og hidre at han kommer til avslutning.


I tillegg er jeg overrasket over hvor FÃ… GANGER vi kommer til på kantene selv med innlegg. Når vi ser at motstanderne får til dette hele tiden. Kanskje vi skal bruke Frazer som kantspiller og gi forsvarsjobben til Hughes eller Mel Sterland - begge er vel bedre pr d.d.  ;)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #65 på: November 10, 2008, 13:27:27 »
Har sett et par kamper og vi har dominert begge! Seier i den første mot Chester og nå uavgjort mot Northampton. I den siste kampen var det påfallende lite gjennombruddskraft, men synes det hjalp med et siste innbyttet fremme da Enoch kom inn. Det var naturligvis alt for seint. Nå la de seg jo veldig bakpå også da!
Videre er det lav kvalitet på innleggene synes jeg. Mye baller som kommer ned med "snø" på slik at rytmen i løp og hastigheten på innlegg ikke passer sammen!
Når det gjelder det defensive er jeg veldig bekymra! Mostanderne som kjører raske overganger kommer ofte til muligheter mot oss synes jeg. Sist var f. eks. Parker fryktelig på etterskudd ved minst en anledning. Midtforsvaret er tunge og trege og Leeds er svært sårbare når mostanderne kommer rundt på kant. Noe som ikke virker veldig vanskelig med våre backer! Vi må styrke begge sider av forsvaret- evt. hele forsvarsfireren, men jeg tror mer trygghet på sidene skaper det vi trenger av soliditet.
Yeboahs vitne

TK20

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #66 på: November 13, 2008, 22:37:02 »
De siste par dagene har bragt en slags renessanse for meg personlig når det gjelder Leeds og formasjon: vi må jo spille 4-3-2-1 offensivt! Da får vi engasjert våre tre beste midtbanespillere, òg vi får brukt kantspillerne våre, som er for gode til å sitte på benken. Da får det heller være at Becks må slite benken litt fremover, siden Becchio ikke akkurat har spilt seg ut av laget de siste dagene.

Jeg synes kampen mot Derby virket så lovende at den bør gi grobunn for nytenkning i vårt offensive spill: vi kan ikke velge mellom Killa og Delph - som jeg mener er to av våre viktigste menn - de må spille sammen. Når man da plasserer klippen, ballvinneren, kapteinen (ja jeg vet han ikke ér kaptein), og en av lagets beste foreløpig i sesongen, Douglas, i mellom disse, får vi en veldig solid trio sentralt.

Når man i tillegg kjører på med to sprudlende vinger på hver sin kant, som begge er i stand til å skape ting på egen hånd, får vi bra med krutt. Killas gjennombruddspasninger, Delphs driv og skudd, samt Snoddy og Robbos mann mot mann-ferdigheter, gjør at vi kan utsette mangt et forsvar for uttallige varierte utfordringer. Det så vi mot Derby, det vil vi se igjen.

De flere posisjonene sentralt gjør også at vi faktisk har bruk for så mange midtbanespillere som vi faktisk har.

Samtidig har Frazer vært såpass god i år (ja, jeg sa det), og er en meget stor trussel på høyrekanten sammen med Snodgrass. Parker er ikke helt der enda, personlig har jeg mer tro på Sheehan (ja, jeg sa dét også).

Så var det disse midtstopperne da.... Men det er en annen tråd.

Mot Huddersfield håper jeg hvertfall Macca tør sette Becks på benken, og kjører på med samme laget som kom, så, og eide (og tapte) borte mot et formlag i divisjonen over. Det fortjener gutta!

Og for de som ikke har skjønt hva jeg mener:

                   Ankergren

Richardson    Lubo    Telfer        Parker

                     Douglas
          Kilkenny              Delph
Snodgrass                            Robinson

                     Becchio
« Siste redigering: November 13, 2008, 22:38:38 av EspenDale »

auren

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #67 på: November 13, 2008, 22:41:53 »
Killa har ikke imponert så langt i sesongen, og jeg vil mer enn gjerne bytte han ut mot Becks. Ser gjerne dette laget mot Huddersfield:

                               Ankergren

Frazer              Michalik        Telfer          White

                                Douglas

Snodgrass                    Delph               Robinson

                    Becchio              Beckford



auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Leedsfan

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #68 på: November 14, 2008, 00:33:58 »
De siste par dagene har bragt en slags renessanse for meg personlig når det gjelder Leeds og formasjon: vi må jo spille 4-3-2-1 offensivt! Da får vi engasjert våre tre beste midtbanespillere, òg vi får brukt kantspillerne våre, som er for gode til å sitte på benken. Da får det heller være at Becks må slite benken litt fremover, siden Becchio ikke akkurat har spilt seg ut av laget de siste dagene.

Jeg synes kampen mot Derby virket så lovende at den bør gi grobunn for nytenkning i vårt offensive spill: vi kan ikke velge mellom Killa og Delph - som jeg mener er to av våre viktigste menn - de må spille sammen. Når man da plasserer klippen, ballvinneren, kapteinen (ja jeg vet han ikke ér kaptein), og en av lagets beste foreløpig i sesongen, Douglas, i mellom disse, får vi en veldig solid trio sentralt.

Når man i tillegg kjører på med to sprudlende vinger på hver sin kant, som begge er i stand til å skape ting på egen hånd, får vi bra med krutt. Killas gjennombruddspasninger, Delphs driv og skudd, samt Snoddy og Robbos mann mot mann-ferdigheter, gjør at vi kan utsette mangt et forsvar for uttallige varierte utfordringer. Det så vi mot Derby, det vil vi se igjen.

De flere posisjonene sentralt gjør også at vi faktisk har bruk for så mange midtbanespillere som vi faktisk har.

Samtidig har Frazer vært såpass god i år (ja, jeg sa det), og er en meget stor trussel på høyrekanten sammen med Snodgrass. Parker er ikke helt der enda, personlig har jeg mer tro på Sheehan (ja, jeg sa dét også).

Så var det disse midtstopperne da.... Men det er en annen tråd.

Mot Huddersfield håper jeg hvertfall Macca tør sette Becks på benken, og kjører på med samme laget som kom, så, og eide (og tapte) borte mot et formlag i divisjonen over. Det fortjener gutta!

Og for de som ikke har skjønt hva jeg mener:

                   Ankergren

Richardson    Lubo    Telfer        Parker

                     Douglas
          Kilkenny              Delph
Snodgrass                            Robinson

                     Becchio

Personlig likte jeg laget ditt, men vil jo gjerne ha Becchio og Beckford på banen samtidig, men da må vi jo ofre en midtbanespiller...

Laget du har satt opp er positivt i den måten at alle fra midtbanen og fremover kan gjøre mål...
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Erik_

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #69 på: November 14, 2008, 01:08:53 »
Spørsmålelene mine blir da:

- Er ballbesittelse veien å gå i League One?
- Er Gary Mac kynisk nok til å gi oss opprykk?
Swansea og Doncaster spilte seg vel opp til Championship med mer eller mindre en ballbesittende stil. Til tider var dette meget pent å se på, men også de feilet i visse kamper. Synes å erindre (fra rapporter og et par kamper) at Swansea slet stort i forsvar til tider. Jeg mener derfor at det kan være en riktig vei å gå, og at Leeds kanskje minner litt om fjorårets Swansea.

Om Gary er kynisk nok synes jeg er et meget godt spørsmål. Det er også noe jeg lurer litt på.

Jeg tror han er en meget tålmodig mann, men en bestemt en sådan. En mann med en plan. Er han kynisk så bruker han ballbesittelse ikke bare med tanker om å forhindre at motstanderen har ballen, men også for å gjøre beina til spillerne på motstanderlaget gode å møre der de løper som kyllinger etter den (og dermed forhindrer raske kontringer). Jeg personlig synes dette er en bedre metode for å sikre at laget beholder ledelsen, i stedet for å legge seg bakpå å ri av det hele med defensiv jobbing som alle andre lag gjør (gi ballen til motstander).

Derimot burde vel Leeds spille litt mer i lengderetning når de IKKE leder, altså litt mer typisk Leeds-stil. Noe som kanskje blir litt vanskelig med en ballbesittende stil...?

Desverre har vi vel sett problemene med en slik spillestil, mer enn det vi kanskje skulle ønske var tilfelle. La oss håpe McAllister er kynisk nok til å luke ut disse problemene.

Killa har ikke imponert så langt i sesongen, og jeg vil mer enn gjerne bytte han ut mot Becks. Ser gjerne dette laget mot Huddersfield:

                               Ankergren

Frazer              Michalik        Telfer          White

                                Douglas

Snodgrass                    Delph               Robinson

                    Becchio              Beckford



auren
Trodde du heller ville ha vingene slik jeg? :)

                                Douglas

Robinson                    Delph               Snodgrass

Det positive med dette oppsettet er etter min mening at Beckford bruker mindre tid på å holde seg på venstrekanten, og mer tid på å spille ren spiss. Douglas må nok gjøre en manns jobb defensivt. :)
« Siste redigering: November 14, 2008, 01:55:12 av Enrique »

auren

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #70 på: November 14, 2008, 08:05:51 »
Spørsmålelene mine blir da:

- Er ballbesittelse veien å gå i League One?
- Er Gary Mac kynisk nok til å gi oss opprykk?
Swansea og Doncaster spilte seg vel opp til Championship med mer eller mindre en ballbesittende stil. Til tider var dette meget pent å se på, men også de feilet i visse kamper. Synes å erindre (fra rapporter og et par kamper) at Swansea slet stort i forsvar til tider. Jeg mener derfor at det kan være en riktig vei å gå, og at Leeds kanskje minner litt om fjorårets Swansea.

Om Gary er kynisk nok synes jeg er et meget godt spørsmål. Det er også noe jeg lurer litt på.

Jeg tror han er en meget tålmodig mann, men en bestemt en sådan. En mann med en plan. Er han kynisk så bruker han ballbesittelse ikke bare med tanker om å forhindre at motstanderen har ballen, men også for å gjøre beina til spillerne på motstanderlaget gode å møre der de løper som kyllinger etter den (og dermed forhindrer raske kontringer). Jeg personlig synes dette er en bedre metode for å sikre at laget beholder ledelsen, i stedet for å legge seg bakpå å ri av det hele med defensiv jobbing som alle andre lag gjør (gi ballen til motstander).
Derimot burde vel Leeds spille litt mer i lengderetning når de IKKE leder, altså litt mer typisk Leeds-stil. Noe som kanskje blir litt vanskelig med en ballbesittende stil...?

Desverre har vi vel sett problemene med en slik spillestil, mer enn det vi kanskje skulle ønske var tilfelle. La oss håpe McAllister er kynisk nok til å luke ut disse problemene.

Killa har ikke imponert så langt i sesongen, og jeg vil mer enn gjerne bytte han ut mot Becks. Ser gjerne dette laget mot Huddersfield:

                               Ankergren

Frazer              Michalik        Telfer          White

                                Douglas

Snodgrass                    Delph               Robinson

                    Becchio              Beckford



auren
Trodde du heller ville ha vingene slik jeg? :)

                                Douglas

Robinson                    Delph               Snodgrass

Det positive med dette oppsettet er etter min mening at Beckford bruker mindre tid på å holde seg på venstrekanten, og mer tid på å spille ren spiss. Douglas må nok gjøre en manns jobb defensivt. :)

Leeds har tapt flere poeng på å legge seg i forsvar å ri på en ledelse denne sesongen. Det må vi ikke glemme!

Robinson på venstre eller høyre er visst poteter og tomater for Macca. Det kan virke som de bytter litt sider i løpet av matchen, mener Robbo sa det etter Derby kampen. Men jeg finner det jo rart at Robbo, som er høyrebeint, spiller venstre ving mens det er vice versa med Snoddy. Det finnes nok en naturlig forklaring på det hele.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

stian

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #71 på: November 14, 2008, 08:19:26 »
Tja, bruken av venstrebeint spiller på høyrekant og vice versa kan vel bunne i en taktikk om at kantene skal skjære inn og komme i skuddposisjon med godfoten?

auren

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #72 på: November 14, 2008, 08:36:19 »
Tja, bruken av venstrebeint spiller på høyrekant og vice versa kan vel bunne i en taktikk om at kantene skal skjære inn og komme i skuddposisjon med godfoten?

Det er jo svært riktig observert. Dette gjør jo Robinson titt og ofte, og det er vel kanskje taktikken fra Maccas side.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

willum

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #73 på: November 14, 2008, 08:40:26 »
"Er han kynisk så bruker han ballbesittelse ikke bare med tanker om å forhindre at motstanderen har ballen, men også for å gjøre beina til spillerne på motstanderlaget gode å møre der de løper som kyllinger etter den (og dermed forhindrer raske kontringer)."


1. Det er langt lettere å forsvare seg mot et lag som bare triller ball på midten, enn et lag som fosser i angrep når motstanderen er i ubalanse. Ã… stå på rett side når Kilkenny triller ballen til Douglas er ganske lett. Det er verre når Delph fosser framover og spiller til Beckford på løp mot mål.


2. Man forhindrer ikke raske kontringer ved balltrilling på midten, man legger nærmest opp til det. Ja, Spania maktet å gjennomføre tici-taca-stilen i EM, men Leeds har et stykke dit fortsatt.. Jeg er ikke i mot fine pasninger til en medspiller, men en tversoverpasning bidrar sjeldent til at Leeds kommer seg nærmere mål og gir større risiko med hensyn til angrep i mot, enn en pasning spilt fremover i banen. Med en slik spillestil ville andel possession nok gått noe ned og det ville blitt flere feilpasninger, men ikke av den sorten som gir motstanderen en kontringsmulighet. Jeg kan ikke forestille meg at Leeds i det lange løp vinner på den omstendelige stilen vi til tider ser nå for tiden (mitt inntrykk basert på de få kampene jeg har sett siden januar, de mange jeg har hørt på radio og av det jeg har lest), kontra mer fremoverrettet spill.



Erik_

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #74 på: November 14, 2008, 13:22:50 »
Leeds har tapt flere poeng på å legge seg i forsvar å ri på en ledelse denne sesongen. Det må vi ikke glemme!
Akkurat. Og det er her jeg lurer på om McAllister er kynisk nok og gjennomført nok med sin opplagte spillestil. Jeg mener, og fremhever at dette er min mening, at ballbesittelse er en bedre måte å spille på for å unngå mål og sjanser i mot. Får ikke motstanderen ha ballen, kan de heller ikke score.

1. Det er langt lettere å forsvare seg mot et lag som bare triller ball på midten, enn et lag som fosser i angrep når motstanderen er i ubalanse. Ã… stå på rett side når Kilkenny triller ballen til Douglas er ganske lett. Det er verre når Delph fosser framover og spiller til Beckford på løp mot mål.


2. Man forhindrer ikke raske kontringer ved balltrilling på midten, man legger nærmest opp til det. Ja, Spania maktet å gjennomføre tici-taca-stilen i EM, men Leeds har et stykke dit fortsatt.. Jeg er ikke i mot fine pasninger til en medspiller, men en tversoverpasning bidrar sjeldent til at Leeds kommer seg nærmere mål og gir større risiko med hensyn til angrep i mot, enn en pasning spilt fremover i banen. Med en slik spillestil ville andel possession nok gått noe ned og det ville blitt flere feilpasninger, men ikke av den sorten som gir motstanderen en kontringsmulighet. Jeg kan ikke forestille meg at Leeds i det lange løp vinner på den omstendelige stilen vi til tider ser nå for tiden (mitt inntrykk basert på de få kampene jeg har sett siden januar, de mange jeg har hørt på radio og av det jeg har lest), kontra mer fremoverrettet spill.
1. Ja, vi er egentlig litt på bølgelengde her. Det irriterer meg å gjentatte ganger se Delph spille ballen til Douglas, som igjen slår den tilbake til Michalik. I stedet for å prøve å gjøre noe offensivt ut av det, men det er vel også allerede gjentagende at Delph fosser fremover og slår til Beckford som du nevner. Ja, gjerne mer av dette når man har kontroll på motstander og jager flere mål.

2. At balltrilling på midten nærmest legger opp til kontringer, men at en pasning fremover i banen ikke gjør det er jeg grunnleggende uenig i. Tvert i mot mener nå jeg. Du nevner også at dette vil føre til flere feilpasninger, men ikke noe som gir kontring i mot. Her må vi vel bare være enig om å¨være uenig tipper jeg. :)

Ja det er tross alt fotball, og Leeds bør ta visse sjanser fremover. Noe jeg forøvrig synes de også gjør. Laget skaper etter min mening mer enn nok sjanser med en slik spillestil, og at den dermed da har noe for seg i League One. Det er nok fortsatt en del å jobbe med for at ting skal sitte bedre. Løp fra midtbanespillere og avslutninger for å nevne noe.

Mål kommer selvsagt ikke bare ved å trille ball frem og tilbake, men mye kan endre seg på bare sekunder i fotball. Nye og bedre rom kan åpne seg for gjennombruddspasninger, motstanderen blir demotivert av å løpe etter ballen, osv, osv. Jeg velger å tro at McAllister har en større plan enn bare det å vinne ballinnehavet i kampene, å trille ball.
« Siste redigering: November 14, 2008, 13:25:37 av Enrique »

willum

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #75 på: November 14, 2008, 14:54:26 »
Har ingen problemer med å være enig i at vi er uenige :)

Men når jeg sier, eller i hvert fall prøver å si, at en feilpasning framover i banen ikke i like stor grad fører til kontringsmulighet i mot som balltrilling på midten med påfølgende brudd, er det på bakgrunn av at man i siste tilfelle har færre spillere bak ballen når den mistes enn i første tilfelle.

Spania var i EM knallgode på å skape rom framover i banen ved hjelp av blant annet kortpasningsspillet sitt (også nødvendig med god bevegelse). Jeg mener denne spillestilen er i overkant ambisiøs for Leeds, og at man ville tjent på en mer direkte spillestil. Men det er altså bare min fattige mening.

Runar

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #76 på: November 14, 2008, 17:13:37 »
Leeds kan endelig bruke litt tid å krefter på å trille ball litt unødvendig i den grad vi virker som vi mestrer det. Det "viktigste" er at vi skaper flere sjanser enn motstanderen. Gjør vi det så har vi størst mulighet til å vinne kampen.

Det jeg savner litt i de to kampene jeg har sett denne sesongen, er evnen til å variere.

Det virker litt som Leeds ikke vet hva som de gjør riktig når de lager sjanser å mål. 10 pasninger fra Telfer til Kikenny skaper ikke sjansen i seg selv. Hvordan ønsker vi å bruke spillerne våre. Hva skal til for at pasningspillerne våre kan best få utnyttet sine ferdigheter. Er det virkelig noe poeng at alle pasningspillerne våre spiller samtidig, hvilke bevegelser skal de se etter. Hva er egentlig konseptet med Beckford som "venstre" ving, hvilke rolle har man defensivt? Vi kommer jo kun til innlegg dersom backen er med.... Vel er det gøy å se når vi dobler på kant, men tilslutt blir det forutsigbart.

En ting jeg har reagert på er at når vi hodeløst angriper med "alle" (noe jeg i utgangspunktet liker) så står midtstopperne våre 3 og 4 meter far motstandernes spisser - har man ikke hørt om offensiv markering?
 

Healyfan

Sv: Den store spillestil tråden!
« Svar #77 på: November 16, 2008, 22:55:19 »
håper Leeds stiller med dette lageet når alle spilleren er tilgjengelige.

             ankergren

frazer   michalik  Telfer  Sheehan

                   Douglas
     delph        Howson   
                                snodgrass


        becchio  beckford 
"Jonny Howson, Leeds born and bread comes up with a goal that levels the tie"
:D

Sydhagen

Spillestil
« Svar #78 på: Juli 28, 2010, 10:36:54 »
Hva er synet på hvordan Leeds bør spille?

Etter Hartlepool kampen der de spilte 4-3-3 og fortsatte med samme formasjon mot Brann (som vi vel omtrent all så), så er jeg veldig fornøyd med hvordan laget fungerer i denne formasjonen.
Kilkenny ligger defensivt og forer baller til spillerne foran seg. Howson og Johnson bytter på å støtte Becchio med offensive løp. Spiller med brede vinger som forer Becchio med gode innlegg.
Dette har ført til at vi har puttet 8 gåller på 2 kamper. Dette er meget bra tall selv om det bare er treningskamper.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Leedsfan

Sv: Spillestil
« Svar #79 på: Juli 28, 2010, 10:48:06 »
Leeds burde spille med den spillestilen som passer til mannskapet, og som jeg ser det så passer 433/451 til dette mannskapet.

Sam og Snodgrass på vingene med Becchio som spiss. Kilkenny som ankermann og Howson/B.Johnson som angrepsvillige midtbanespillere. Personlig skriker ikke jeg etter to spisser. Etter hva jeg har lest vil Paynter også kunne passe som ensom spiss. Kjør på Grayson!
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

lojosang

Sv: Spillestil
« Svar #80 på: Juli 28, 2010, 11:09:34 »
Vi kan gjerne spille uten spisser også for min del så lenge vi vinner.
"Gode innlegg" syns jeg forresten var å ta hardt i i gårsdagens kamp. Men så hadde Sam en rutinert 14-åring å bryne seg på da.   ;D

Men altså, det var slett ikke ille å se på Leeds i går.
- Leif Olav

flynn

Sv: Spillestil
« Svar #81 på: Juli 28, 2010, 12:11:27 »
Jeg liker også 4-5-1 eller 4-3-3 godt, og tror det passer de spillerne dere nevner brukbart. Er litt i tvil om Kilkenny har det som skal til fysisk i en slik rolle dog, der kreves det muskler!

Et annet moment i en slik spillestil er at backene blir ekstremt viktige, begge veier. I forsvar har de i mindre grad hjelp av en midtbanemann enn i 4-4-2, og i angrep blir det de som må gjenskape bredden i spillet når vingen dras innover i banen. Dette var det mange lag som spilte bevisst på i VM, spesielt kanskje Mexico, men det betinger da altså at backene har fart og kraft framover på banen, og at man har ro nok med ballen i laget til at de rekker å flytte opp når spillet foregår på motsatt side...

flynn

Papi

Sv: Spillestil
« Svar #82 på: Juli 28, 2010, 12:24:04 »
Vi trenger ein playmaker, og etter ein lengre prat med ein kar fra Leeds på fotballpubben konkluderer vi med at vi allerede har denne spilleren i Kilkenny. Vi må kjøpe eller leige eit anker på midtbanen og køyre Kilkenny eit hakk fram.

Det er bare sunt med konkurranse om dei sentrale midtbaneplassene, så er kan Howson og Johnson konkurrere. Med så mange kamper i året vil de likevel få spilt drøssevis av kamper.
Ã… køyre Johnson på kant kan vera eit alternativ, men Johnson vil spille sentralt!

Ellers hadde han ein overraskande fortelling om fansen sitt syn på Lubomir. Han kalles "donkey" og flere ser fortsatt på han som ein "premiership player"
Problemet var bare at han ikkje klarte og "tenke" sjølv, og var veldig avhengig av ein ledertype ved sin side. Han mente at Kisnorbo og Lubo kunne fungert vedlig godt sammen
As I Walk Through The Shadow Of The Valley Of Death, I Will Fear No Evil

sportcarl1

Sv: Spillestil
« Svar #83 på: Juli 28, 2010, 13:46:40 »
Jeg liker også 4-5-1 eller 4-3-3 godt, og tror det passer de spillerne dere nevner brukbart. Er litt i tvil om Kilkenny har det som skal til fysisk i en slik rolle dog, der kreves det muskler!

Et annet moment i en slik spillestil er at backene blir ekstremt viktige, begge veier. I forsvar har de i mindre grad hjelp av en midtbanemann enn i 4-4-2, og i angrep blir det de som må gjenskape bredden i spillet når vingen dras innover i banen. Dette var det mange lag som spilte bevisst på i VM, spesielt kanskje Mexico, men det betinger da altså at backene har fart og kraft framover på banen, og at man har ro nok med ballen i laget til at de rekker å flytte opp når spillet foregår på motsatt side...

flynn
enligt grayson är det ju så vi spelar oftast, 4-5-1 när vi inte har bollen och 4-3-3 när vi har bollen,  och lloyd i anfall tillsammans med bechio,  och yttrarna försvarande när vi inte har bollen
 

flynn

Sv: Spillestil
« Svar #84 på: Juli 28, 2010, 14:29:01 »
Jeg liker også 4-5-1 eller 4-3-3 godt, og tror det passer de spillerne dere nevner brukbart. Er litt i tvil om Kilkenny har det som skal til fysisk i en slik rolle dog, der kreves det muskler!

Et annet moment i en slik spillestil er at backene blir ekstremt viktige, begge veier. I forsvar har de i mindre grad hjelp av en midtbanemann enn i 4-4-2, og i angrep blir det de som må gjenskape bredden i spillet når vingen dras innover i banen. Dette var det mange lag som spilte bevisst på i VM, spesielt kanskje Mexico, men det betinger da altså at backene har fart og kraft framover på banen, og at man har ro nok med ballen i laget til at de rekker å flytte opp når spillet foregår på motsatt side...

flynn
enligt grayson är det ju så vi spelar oftast, 4-5-1 när vi inte har bollen och 4-3-3 när vi har bollen,  och lloyd i anfall tillsammans med bechio,  och yttrarna försvarande när vi inte har bollen

I teorien er både Sam og Snodgrass angrepsspillere (dvs vinger) når vi har ballen, og ytterste ledd i en femmer på midten når vi ikke har den. Derfor kaller man den formasjonen for 4-3-3 offensivt og 4-5-1 defensivt...
Poenget mitt er at dette ofte blir enten/eller, ikke både/og. Med hurtige overganger eller lange baller i mot så rekker ikke vinger i denne formasjonen å komme inn i pressleddet på midten. Og de tre som har utgangsposisjon på midten skal i utgangspunktet jobbe ganske sentralt alle tre. Dermed blir det plass ute på sidene som våre backer må kunne forsvare når vi ikke har ball, og som de kan bruke for å angripe når vi har ball.

Jeg kjenner ikke til at Leeds har spilt slik annet enn ved noen ganske få tilfeller tidligere, men applauderer at man prøver seg på dette nå. Etter min mening er dette en spennende måte å organisere et lag på, som samtidig gir stor fleksibilitet underveis, nettopp ved å heve eller senke utgangsposisjonen til de to vingene. Men, det krever spesielle spilletyper, som en spiss som kan holde på ballen alene på topp, løpssterke vinger, en stabilisator på midten, og ikke minst offensive backer. Jeg ser ikke helt at vi har alle disse typene på plass nå, men for all del; det kan hende jeg tar feil...

flynn

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Spillestil
« Svar #85 på: Juli 28, 2010, 14:40:18 »
Vi trenger ein playmaker, og etter ein lengre prat med ein kar fra Leeds på fotballpubben konkluderer vi med at vi allerede har denne spilleren i Kilkenny. Vi må kjøpe eller leige eit anker på midtbanen og køyre Kilkenny eit hakk fram.


...denne 'karen' på Fotballpuben, var det en i trenerteamet til Leess? ;)
For dette var et ekko fra hva de sa på LotR), det er tydelig at de ser på Killa som en god spiller - men han trenger noen rundt seg til å utfylle ham.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Spillestil
« Svar #86 på: Juli 28, 2010, 14:44:13 »
Hva er synet på hvordan Leeds bør spille?

Etter Hartlepool kampen der de spilte 4-3-3 og fortsatte med samme formasjon mot Brann (som vi vel omtrent all så), så er jeg veldig fornøyd med hvordan laget fungerer i denne formasjonen.
Kilkenny ligger defensivt og forer baller til spillerne foran seg. Howson og Johnson bytter på å støtte Becchio med offensive løp. Spiller med brede vinger som forer Becchio med gode innlegg.
Dette har ført til at vi har puttet 8 gåller på 2 kamper. Dette er meget bra tall selv om det bare er treningskamper.

Etter hva SG har uttalt iallefall, så er dette ikke nødvendigvis den 'permanente måten' Leeds skal spille på i år, men at de vil ha spilt inn et alternativ til fjorårets 4-4-2 når kampene krever at man skifter måte å spille på. Men når det er sagt, det kan virke som 4-5-1 (4-3-3) passer spillerstallen vår bra a.t.m. Så får vi se hvordan det blir når alle er på plass (det jeg kaller 'de tre siste' - selv om antallet ikke nødvendigvis behøver å stemme)..

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Trulsaren

Sv: Spillestil
« Svar #87 på: Juli 28, 2010, 15:48:19 »
Slik jeg forstod det på Grayson ønsker han rett og slett at Leeds skal være vanskligere å forutse og dermed et vanskligere lag å spille mot. I hele fjorårets sesong spilte vi 4-4-2, mens han nå ønsker å også ha 4-3-3/4-5-1 i bakhånden. Han sa også blant annet at det var helt uproblematisk med flere formasjoner så lenge man hadde et fast grunnprinsipp og man trente hardt på alle sammen.
Some fans have gone from begging for Omar Bogle from Grimsby to being disappointed with Lasogga from Hamburg in 6 months... #lufct

sportcarl1

Sv: Spillestil
« Svar #88 på: Juli 28, 2010, 17:07:42 »
Vi trenger ein playmaker, og etter ein lengre prat med ein kar fra Leeds på fotballpubben konkluderer vi med at vi allerede har denne spilleren i Kilkenny. Vi må kjøpe eller leige eit anker på midtbanen og køyre Kilkenny eit hakk fram.


...denne 'karen' på Fotballpuben, var det en i trenerteamet til Leess? ;)
For dette var et ekko fra hva de sa på LotR), det er tydelig at de ser på Killa som en god spiller - men han trenger noen rundt seg til å utfylle ham.


jag personligen ser Howson som vår bästa innermittfältare
 

B-m

Sv: Spillestil
« Svar #89 på: Juli 28, 2010, 17:19:37 »
Synes laget har fungert strålende i 433 i de to siste kampene - dårlig motstand eller ei - vi har høyt tempo og vi er veldig løpssvillig og bevegelige, samtidig som leddene henger godt sammen. Jeg synes B.Johnson og J.Howson passer strålende som indreløpere og Sam og Snoddy strålende som ving/spiss typer. Johnson (som jeg har vært skeptisk til tidligere) virker som en ny spiller denne pre-season, viser sykt lovende takter. Jeg er en stor fan av Howson, og synes han virker enda bedre denne sesongen.
 Ã… overkjøre motstander til de grader som vi har gjort mot Brann og Hartlepool er et tegn på en spillerstall som holder mål og høyt nivå.

Jeg er enig med Leedsfan, jeg synes egentlig vi har nok spisser i laget - og et evt lån av spiss ville kanskje vært det mest fornuftige.

For meg trenger vi sårt 1 sentral midtbanespiller, helst en defensiv type - Kilkenny kan nok utfylle denne rollen bra, men kan bli noe svak i duellspill.
---------------------------
who killed Trondheimwhite?