Skrevet av Emne: Leeds-fansen ville hevne Håland  (Lest 3934 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Førde

Leeds-fansen ville hevne Håland
« på: September 15, 2006, 05:59:26 »
To Leeds-supportere forsøkte i går å angripe Roy Keane - for å hevne irens horrible takling på Alf Inge Håland i 2001.

Supporterne ble stoppet før de nådde frem til Keane, som var på vei tilbake til innbytterbenken i pausen i oppgjøret mellom Sunderland og Leeds. Keane er nyansatt manager i Sunderland.
 
Flere engelske aviser skriver i dag at bakgrunnen for supporternes sinne, var ren hevn. I Leeds er fansen fortsatt forbannet på Keane, som satte skadet Hålands stygt med en grusom takling i knehøyde i 2001.
 
- Det gikk greit for meg i Leeds og jeg vet at supporterne ikke setter pris på det som skjedde. Keane er vel ikke den mest likte personen der borte, sier Håland til VG Nett i dag.
 
Håland: - Fansen glemmer ikke
 
Allerede i søndagens oppgjør mot Wolverhamtpon startet Leeds-supporterne å synge til ære for Alf Inge Håland - vel vitende om at oppgjøret mot Roy Keanes Sunderland nærmet seg.
 
Da det gjensto 20 minutter av kampen ljomet "One Alfie Håland" over stadion.
 
- Jeg er for så vidt ferdig med taklingen nå. Livet må gå videre. Men jeg registrerer at supporterne der borte ikke glemmer så lett, sier Håland til VG Nett.
 
Roy Keane tok tilsynelatende gårsdagens nesten-angrep med stoisk ro i går:
 
- Jeg trodde de hadde gått seg vill, sa han kaldt etter kampen.
 
Ã…relang krangel
 
 
HER STARTER KRIGER: Etter en stygg takling av Keane på Håland ble førstnevnte selv skadet. Håland svarte med å kjefte Keane huden full. Det glemte aldri iren. Foto: Malcolm Goy
Krangelen mellom Alf Inge Håland og Roy Keane startet allerede i september i 1997 i oppgjøret mellom Leeds og Manchester United. Leeds vant kampen - men i etterkant handlet alt i pressen om de to midtbaneterrierne.
 
Keane forsøkte nemlig å takle Håland stygt - men ble selv skadet. Nordmannen sto over Keane og kjeftet mens iren lå nede for telling. Senere ble det klart at Keane mistet resten av sesongen på grunn av kneskaden.
 
Men historien var ikke over der: Fire år senere - i 2001 - møttes Keane og Haaland på nytt. Da var Håland Manchester City-spiller. Keane hadde ventet lenge nok. Han skulle ha hevn.
 
I sin egen biografi omtaler Manchester United-profilen episoden på følgende måte:
 
- Jeg hadde ventet lenge nok - i tre år. Jeg traff ham hardt. Ballen var der (tror jeg). Ta den din jævel. Stå aldri over meg og snakk om å fake skader igjen.
 
Alf Inge Håland ble taklet grusomt i knehøyde. Nordmannen forsøkte senere å gjøre comeback, men måtte til slutt kaste inn håndkleet og sette en stopper for karrieren.
 
- Jeg blir påminnet om taklingen hele tiden, men personlig er jeg som sagt ferdig med det.
 
- Du har aldri møtt Roy Keane i etterkant?
 
- Aldri før. Aldri etter, svarer Alf Inge Håland til VG Nett.
 
FIKK HEVN: Drøyt tre år etter at Håland overhøvlet Keane verbalt fikk United-kapteinen sin revansj.
Marching On Together

Lids

Re: Leeds-fansen ville hevne Håland
« Svar #1 på: September 15, 2006, 06:13:32 »
neste gang kan du heller lege inn linken, Førde.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=130538

Thomas
Thomas

HåvardK

Re: Leeds-fansen ville hevne Håland
« Svar #2 på: September 15, 2006, 14:54:06 »
quote:
Originally posted by Lids

neste gang kan du heller lege inn linken, Førde.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=130538

Thomas


Nå ble jeg usikker. Hvem trenger lege? Keane? Håland?[:o)]

Lids

Re: Leeds-fansen ville hevne Håland
« Svar #3 på: September 15, 2006, 16:38:54 »
Sjekk klokkeslett, Håvard - gammel mann vettu. [^]

Thomas
Thomas

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Leeds-fansen ville hevne Håland
« Svar #4 på: Mars 05, 2021, 10:26:15 »
The Athletic skriver om "episoden" - som har 20-årsdag i neste måned.

Et av spørsmålene som tas opp er om Haaland jr kan spille for MU etter den episoden...

https://theathletic.com/2413728/?source=twitteruk

‘It was done in cold blood’ – Keane’s assault on Haaland’s dad, 20 years on
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan