Skrevet av Emne: Moral og etikk  (Lest 4824 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

SirOlsen

Moral og etikk
« på: November 15, 2006, 18:56:30 »
Biter meg merke i under trådene som berører ryktet om at Alan Smith kunne være på vei til Leeds på lån at noen slenger ut en del horrible påstander. Her blir vi som stiller oss kritiske til å se Smith i Leeds igjen beskyldt for å være mindre supportere av Leeds og det ene med det andre.
Her er det helt klart noen som skyter helbom over mål! Og derfor ønsker jeg å ta denne debatten over i en ny tråd, da den ikke handler om Alan Smith lengre, men rett og slett moral og etikk i fotball og ikke minst i det å være supporter av et lag. I vårt tilfelle, Leeds United.

Jeg må si jeg blir provosert når jeg får kastet over meg at jeg må være mindre Leeds supporter enn andre fordi jeg ikke ønsker se fek Alan Smith tilbake i Leeds på grunnlag av at han forlot oss til fordel for ManUtd. Det ble også nevnt at vi som ikke ville se Smith tilbake ikke kan glede oss over fotballen og se humor og det ene med det andre.. Ærlig talt.. dette er jo generalisering på høyt nivå og et skudd så langt over mål som mulig. I noen ytterst få tilfeller kan nok slike ting stemme, men det blir totalt feil å skjære folk over en kam av den grunn.

La oss se på moral og etikk i dagliglivet. Her kan man lage lister så langt som et vondt år av ting som ikke er nedfelt i noe lovverk, men regjerer som "uskrevne etiske regler".

For å ta et par eksempler:
- Det er ikke ulovlig å være utro mot kjæresten sin. Men moralsk sett er dette forkastelig og er "bare noe man ikke gjør". Dette kan riktignok bli tilgitt av kjæresten man er utro mot, men det er vel helst en handlig som ikke blir akseptert.

- Det er ikke ulovlig å svikte en venn. Men bør man svikte venner?

- Selv er jeg en røyker, og det er ikke ulovlig for meg å sitte i samme rom (forutsatt at det er lov til å røyke i det rommet) og røyke med en ikke-røyker tilstede som skulle helst sett at jeg IKKE røyket i samme rom. Men man gjør bare ikke det.

Hele veien her går "hensyn" igjen. Men like mye handler dette om uskrevne regler i samfunnet, men som ikke er noe lovbrudd.

Om vi tar opp saken vedrørende Alan Smith igjen, så opplever jeg at han har gått til en klubb som for meg ikke er akseptabelt at han kommer tilbake til Leeds igjen. Jeg er "oppdratt" til at man går bare ikke fra Leeds til ManUtd, selv om det kan være komisk å tenke på. Det vil ikke si at jeg er imot overganger fra ManUtd til Leeds. Men når det gjelder Smith, Cantona, Rio m.fl. så er i allefall Smith en av de som gikk til ManUtd når Leeds "brakk ryggen". Og det er her skoen klemmer. Var det moralsk riktig av Smith å gå til Man Utd og akkurat da? Selvfølgelig skjønner alle at Smith var og er ung, og et kjempetalent. Og her kunne vel ikke Leeds gjøre så mye for Smith og hans utvikling og karriære. Og da skulle det egentlig bare mangle at han kom seg videre og fikk utviklet seg.

Men her kommer føleler inn i bildet, som igjen baserer seg mye på moralske og etiske handlinger. Det å være Leeds supporter knytter til seg mange følelser. Man gleder seg når Leeds vinner, og man liker ikke når man taper. Man får gåsehud når man hører obo`ene spille forspillet til "Marching on together", man blir rørt, man blir lei seg osv osv i stort sett det meste som har med Leeds å gjøre. Og det er her jeg blir svært irritert når noen skal fortelle meg at jeg er mindre Leeds supporter enn andre fordi jeg har andre følelser for Leeds enn andre. Men like pokkern så er det rene og kjære følelser for klubben!

Hvor går den moralske linjen?
Selv er min aller beste venn oppgjennom tidene fra barnehagen av er nettopp ManUtd supporter. Vi har det kjempemoro når vi ser fotball sammen. Og dette er en sunn rivalisering. Her er jo litt av poenget at begge to ønsker laget sitt best mulig, og det andres motsatt. Men sånn er det med fotballen, man ønsker å se laget sitt vinne. Og alle lag kjemper om å vinne. Det er det fotball dreier seg om folkens!

Her bør det vel være mange meninger ute og går, og her har folk mulighet til å poste sine meninger i en tråd som er direkte relatert til dette.

Merk: Jeg dømmer IKKE dem som ønsker å se feks Alan Smith tilbake i Leeds trøya. Det er meninger de må få ha. Men her føler jeg det er som om "dama mi har vært utro" og jeg har ikke den evnen til å tilgi noe slikt uten videre. Ikke har jeg noe spesiell tro på at han vil tilføre laget så fryktelig mye heller. Men det er av min mening, og andre må få ha sine meninger. Men jeg tar meg og retten til å mene det blir veldig galt når jeg skal bli "dømt" for at jeg ikke ønsker å se folk som har gått fra Leeds til ManUtd tilbake i Leeds.

Men hvor går skillelinjen?.. Noen som har noen syn på det?

MARCHING ON TOGETHER!
« Siste redigering: November 15, 2006, 19:08:30 av SirOlsen »
-SirOlsen-

samadhi

Re: Moral og etikk
« Svar #1 på: November 15, 2006, 19:05:29 »
Har ikke engasjert meg i debatten om Smith denne gang, men er det moral og etikk som skal diskuterest bør denn tråden flyttes til off-topic. Ellers er jeg redd du nettopp har startet en ny tråd om Leeds fansen bør akseptere Smiths hjemkomst eller ei, og du selv er i ferd med å havne i en ond sirkel =)

marching on together,
derudaf forever...
marching on together,
derudaf forever...

Ferre

Re: Moral og etikk
« Svar #2 på: November 15, 2006, 19:09:18 »
Kanskje litt off-topic ja, men alle her på forumet har forskjellige meninger. Vi kan diskutere og være uenig med hverandre, men som du sier er det viktig at man respekterer andre sine meninger og synspunkter.

-WE'LL BE BACK-

SirOlsen

Re: Moral og etikk
« Svar #3 på: November 15, 2006, 19:13:03 »
quote:
Originally posted by samadhi

Har ikke engasjert meg i debatten om Smith denne gang, men er det moral og etikk som skal diskuterest bør denn tråden flyttes til off-topic. Ellers er jeg redd du nettopp har startet en ny tråd om Leeds fansen bør akseptere Smiths hjemkomst eller ei, og du selv er i ferd med å havne i en ond sirkel =)

marching on together,
derudaf forever...


Det er jeg ikke enig med deg i. Dette er et forum knyttet direkte opp imot LUSCOS, og majoriteten av brukerne her inne kan vel kalles for Leeds supportere. Og denne tråden handler i høyeste grad om det å være Leeds supporter.

Nå var Smith abre et eksempel av tilfelle som er oppe i dagen nå, men temaet rundt "hvor går den moralske skillelinjen, kan vi nok se flere eksempler på fra tidligere av og kommer nok til å få se flere av dem i fremtiden.

MARCHING ON TOGETHER!
« Siste redigering: November 15, 2006, 19:18:35 av SirOlsen »
-SirOlsen-

MrK

Re: Moral og etikk
« Svar #4 på: November 15, 2006, 19:30:44 »
Øystein skrev;

Om vi tar opp saken vedrørende Alan Smith igjen, så opplever jeg at han har gått til en klubb som for meg ikke er akseptabelt at han kommer tilbake til Leeds igjen. Jeg er "oppdratt" til at man går bare ikke fra Leeds til ManUtd, selv om det kan være komisk å tenke på. Det vil ikke si at jeg er imot overganger fra ManUtd til Leeds. Men når det gjelder Smith, Cantona, Rio m.fl. så er i allefall Smith en av de som gikk til ManUtd når Leeds "brakk ryggen". Og det er her skoen klemmer. Var det moralsk riktig av Smith å gå til Man Utd og akkurat da? Selvfølgelig skjønner alle at Smith var og er ung, og et kjempetalent. Og her kunne vel ikke Leeds gjøre så mye for Smith og hans utvikling og karriære. Og da skulle det egentlig bare mangle at han kom seg videre og fikk utviklet seg.

samt;

Merk: Jeg dømmer IKKE dem som ønsker å se feks Alan Smith tilbake i Leeds trøya. Det er meninger de må få ha. Men her føler jeg det er som om "dama mi har vært utro" og jeg har ikke den evnen til å tilgi noe slikt uten videre

så du kunne tilgitt dama om unnskyldningen var bra nok/akseptabel????

Synes du blander litt snørr og barter her Øisten.

Alle som har gått fra LUFC til MUFC har gått for en neve dollars - Cantona ble vel omtrent sparket ut dørene og det er vel bare en transfer til den klubben som var bedre - en viss som kom fra MFK!

I dagens fotball er det penger som betyr noe - Leeds har brukt mye i perioder og som nå er vi kanten nær - Smith gikk til MU i en tid en trengte penger for å finansiere videre drift. Hadde muligens andre tilbud og men klubbene skal komme til enighet først - han sa vel fra seg penger og - i motsetning til Kewell (som hadde mindre ærefull sorti)!

Poenget er at vi kjøper de vi vil ha hvis det er penger til det - uansett fra hvor de kommer!
Smith er velkommen - på lik linje med alle andre - hvis vi har råd og de hever laget!

Etikk og moral har ingenting med dette å gjøre - it's business!
What comes around goes around.........forøvrig så ble Strachan bra og han kom motsatt vei!
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

SirOlsen

Re: Moral og etikk
« Svar #5 på: November 15, 2006, 19:38:36 »
MrK: nei, nå lager du en annen debatt. Smith var et eksempel. Men kom ikke her å si at det ikke har med moral og etikk å gjøre.

Selvfølgelig har dette også med penger å gjøre. Det er ikke til å stikke under en stol.
Men kan du virkelig sitte å si at dette ikke har noe med moral og etikk å gjøre? For det har det i høyeste grad! Her er en vesentlig ting at Noen hevder at andre er mindre supportere av Leeds fordi de mener at FEKS Smith ikke burde gått til nettopp ManUtd.

Og MrK: for flisespikking har man en flisespikker tråd for i OffTopic. Dette har ikke noe med å gjøre om og hvorvidt jeg er villig til å tilgi dama... her var det snakk om å beskrive en følelse på grunnlag av nettopp den overgangen som var brukt som et EKSEMPEL

MARCHING ON TOGETHER!
« Siste redigering: November 15, 2006, 19:46:14 av SirOlsen »
-SirOlsen-

Totto

Re: Moral og etikk
« Svar #6 på: November 15, 2006, 19:53:27 »
Kan ha mange infallsvinkler til denne iskusjonen. Hvordan vil det f.eks. være for din kamerat som er Scum supporter å se Smith "forrede" klubben han er i nå for å spille kamper for moderklubben/erkerivalen igjen?

Det vil være like mange av deres supportere som vil gremmes over å se Smith iført vår stolte uniform, som det av våre egne.

Min konklusjon er å se forbi spilleren, og se på hva klubben Leeds United vil tjene mest på. I mine øyne ville klubben tjene mest på de utenomsportslige signalene en slik låneavtale ville gitt.
Det hadde vist at vi fortsatt kan kjempe om signaturen til "store" spillere, og mange av laget fans (spesielt den yngre generasjon) ville fått et løft. Jeg hadde heller ikke hatt noe i mot å kunne sette et horn i siden til noen av minne Scum venner ved en evt avtale [;)]

Moralen i salget av Smith har vi diskutert opp og ned, og der har vi like mange syn som vi er debattanter. Jeg er av de som mener Smith hadde alle muligheter til å velge en annen klubb, men samtidig kan jeg godt forstå kriteriene for valget hans.
Med valget viste han uansett at de følelsene han hadde gitt inntrykk av å ha for Leeds United, ikke var på langt nær så sterke som vi supportere hadde håpet og trodd.

Uansett har Smith alltid manglet den spisskompetansen som vil løfte han opp blant de virkelig store (det samme har jeg forøvrig alltid ment om Scholes også, men...). Han bidrar med en voldsom innsats, vinnerinstinkt og engasjement, men det er også det hele. Han vil aldri bli noen toppscorer, vil ikke bli noen playmaker og vil ikke bli noen utpreget kantspiller. Smith er og vil bli en offensiv utgave av Nicky Butt, og det var ikke ment som noe stort kompliment.

Det er ytterst få spillere igjen i verden som med hånden på hjertet kan si at jeg ønsker aldri å spille for noen annen klubb, og Kelly er den eneste vi har som evt kunne sagt noe slikt.
Spillerne er ansatte som kun har en jobb, å tjene vår klubb best mulig.

Moralen og etikken ligger blant supporterne. Det er der det skal utvises evig troskap til "døden skiller oss av".
Her kan du godt peke på utroskap, da halvparten av de som gjerne stod å ropte klubben frem når den var i god form er ikke å se nå når laget er skrøpelig...

Vil du forlate din kone om hun skulle bli syk og krevende, eller vil du støtte henne med et ønske om at hun blir frisk og rask igjen [?]



Totto

Det er jåleri å bruke briller for syns skyld.

www.iplink.no
Totto

Solamen miseris socios habuisse malorum

SirOlsen

Re: Moral og etikk
« Svar #7 på: November 15, 2006, 19:55:37 »
quote:
Originally posted by Totto

Kan ha mange infallsvinkler til denne iskusjonen. Hvordan vil det f.eks. være for din kamerat som er Scum supporter å se Smith "forrede" klubben han er i nå for å spille kamper for moderklubben/erkerivalen igjen?

Det vil være like mange av deres supportere som vil gremmes over å se Smith iført vår stolte uniform, som det av våre egne.

Min konklusjon er å se forbi spilleren, og se på hva klubben Leeds United vil tjene mest på. I mine øyne ville klubben tjene mest på de utenomsportslige signalene en slik låneavtale ville gitt.
Det hadde vist at vi fortsatt kan kjempe om signaturen til "store" spillere, og mange av laget fans (spesielt den yngre generasjon) ville fått et løft. Jeg hadde heller ikke hatt noe i mot å kunne sette et horn i siden til noen av minne Scum venner ved en evt avtale [;)]

Moralen i salget av Smith har vi diskutert opp og ned, og der har vi like mange syn som vi er debattanter. Jeg er av de som mener Smith hadde alle muligheter til å velge en annen klubb, men samtidig kan jeg godt forstå kriteriene for valget hans.
Med valget viste han uansett at de følelsene han hadde gitt inntrykk av å ha for Leeds United, ikke var på langt nær så sterke som vi supportere hadde håpet og trodd.

Uansett har Smith alltid manglet den spisskompetansen som vil løfte han opp blant de virkelig store (det samme har jeg forøvrig alltid ment om Scholes også, men...). Han bidrar med en voldsom innsats, vinnerinstinkt og engasjement, men det er også det hele. Han vil aldri bli noen toppscorer, vil ikke bli noen playmaker og vil ikke bli noen utpreget kantspiller. Smith er og vil bli en offensiv utgave av Nicky Butt, og det var ikke ment som noe stort kompliment.

Det er ytterst få spillere igjen i verden som med hånden på hjertet kan si at jeg ønsker aldri å spille for noen annen klubb, og Kelly er den eneste vi har som evt kunne sagt noe slikt.
Spillerne er ansatte som kun har en jobb, å tjene vår klubb best mulig.

Moralen og etikken ligger blant supporterne. Det er der det skal utvises evig troskap til "døden skiller oss av".
Her kan du godt peke på utroskap, da halvparten av de som gjerne stod å ropte klubben frem når den var i god form er ikke å se nå når laget er skrøpelig...

Vil du forlate din kone om hun skulle bli syk og krevende, eller vil du støtte henne med et ønske om at hun blir frisk og rask igjen [?]



Totto

Det er jåleri å bruke briller for syns skyld.

www.iplink.no


AHHHHH. jeg blir varm lang inn i hjerterota av det innlegget ditt her! [:)] Veldig bra sagt!

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

MrK

Re: Moral og etikk
« Svar #8 på: November 15, 2006, 19:57:34 »
han skiftet arbeidsgiver - det gjør de fleste av oss i løpet av et liv. Fordi at noe skjedde i Stavanger betyr det ikke at alle i selskapet er "brudne kar"?
Da snakker vi etikk - det er ikke kriminellt å skifte arbeidsgiver. Lønn, forhold, publikum, mulighet til titler, landslag mv. en haug av grunner - men en kan ikke sette "etiske regler" for fotballspillere generellt og Leeds spillere spesiellt?

Fri flyt av arbeidskraft samt Bosman gjelder - intet annet.
Rause mennesker tilgir - er en Leeds supporter synonymt med trangsynthet?
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

SirOlsen

Re: Moral og etikk
« Svar #9 på: November 15, 2006, 20:07:47 »
quote:
Originally posted by MrK


Da snakker vi etikk - det er ikke kriminellt å skifte arbeidsgiver.


Jeg har heller ikke sagt det er kriminellt å skifte arbeidsgiver. Tvert imot. Og nei, selvsagt kan ikke fotballen KUN basere seg på moral. Men her er det snakk om; "hvor går den moralske skillelinjen". ManUtd er som nevnt rival nummer en. En spiller kan og være med å påvirke/avgjøre hvilken arbeidsgiver han vil skifte til. Det er et velkjent fenomen rivaliseringen mellom disse to nevnte klubber, og det stikker dype følelser i dette fra supportere. Supportere som faktisk er med å bidra til klubbers eksistens. Når en spiller da går til erkerival nummer en, har han da ingen moralske ting å tenke på mener du?.. Se feks Kewell... Likte du hans overgang til Liverpool?..



MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

MrK

Re: Moral og etikk
« Svar #10 på: November 15, 2006, 20:14:44 »
Hvis du leste mitt innlegg så nevnte jeg Kewell spesiellt. At Man U - historisk er rival no.1 er greit nok - MEN vi er langt unna det nivået pt. Det var gledesscener på forumet over en seier mot Colchester som de færreste vet hvor er!!! Det er vårt nivå idag - og da blir det meningsløst å bruke energi på noen som er der oppe!!!
Vi er der ikke på en god stund ser det ut til!
Fortress ER er ikke hva det var - vi har hittil iår tapt for en haug med "historiske møkkalag" men tabell lyver ikke vi er i sumpa - moralen må være å komme seg bort derfra - vær historieløs og gled deg over hvis vi får tilgang på spillere som hever laget - drit i hvor de kommer fra. Liam Miller var velkommen ifjor........Gordon Strackhan for endel år siden, Greenhoff mv.
Rio, Cantona, McQueen, Jordan, Smith gjorde alle en god jobb i hvitt - i tillegg skaffet de oss en haug med penger - både McQueen og Rio var transfer rekorder i sin tid!
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Karl Hot Shot

Re: Moral og etikk
« Svar #11 på: November 15, 2006, 20:15:33 »
Noen hver kan i enkelte situasjoner bli trangsynt. Det er ikke til å undres over at det i noen tilfeller også gjelder Leeds United-supportere i Norge. Derimot er det en annen grøft å falle i, og det handler om "dumsnillhet", eller "snillisme", som Rune Gerhardsen i sin tid kalte det. Den profesjonelle fotballen i England er en knallhard, røff og ofte kynisk bransje. Store klubber i Premier League låner ut unge eller nyrehabiliterte spillere til mindre klubber, slik at de der kan spille seg "varme" igjen, for deretter å hentes tilbake til eierne og skli rett inn på førstelaget. Leeds United har sunket ytterligere ned i gjørma om klubben gjør erkefiende nr. én en tjeneste i denne saken. Da brukes vi nesten som en farmerklubb, og det kan ikke være meningen.

Hooligans eller andre voldelige fotballsupportere kan selvfølgelig ikke få lov til å styre agendaen i en fotballklubb. De folka som prøvde å ramponere Smiths barndomshjem utenfor Leeds etter overgangen til Scum, eller sendte ham drapstrusler, er helt på siden av loven og må ikke få sette dagsorden. Men jeg tror det er langt flere enn bare tvilsomme elementer som ville rope ukvemsord på Elland Road, dersom Alan Smith gjorde comeback der. Dessuten kan det også være at noen av de som ville hylle en slik låneavtale, nettopp tilhører de tvilsomme miljøene som vi alle tar avstand fra. De liker rett og slett bråk. Videre var det nokså mange som likte Smith i hans Leeds-tid nettopp for hans mange røde kort og spill over grensa av det tillatte. Dodgy folks identifiserte seg med skurkestreker og sinn i kok på gressmatta.

Jeg er enig med "Øystein forkynner" i intensjonen om å heve debatten fra påstander rettet mot enkeltdebattanter som betenkelige, til å respektere hverandres uenighet uten negativt ladde karakteristikker. Vi bør diskutere sak, holde oss unna spekulasjoner om debattanters intensjoner, siden de bør være fullt ut i stand til å redegjøre for meningene sine selv, og heller være friske i formuleringene rettet mot menneskene som er aktører i Leeds United, og som ikke leser dette forumet.

Medlem nummer 1128
 

d701753

Re: Moral og etikk
« Svar #12 på: November 15, 2006, 21:42:43 »
Personlig har jeg mere følelser for leeds enn hat mot andre klubber!!!! Hvis Alan Smith ønsker å komme tilbake, er spørsmålet kun om han blir en forsterkning. Noe jeg tror han blir! Og da ønsker jeg han hjertelig velkommen tilbake. Han var en av mine favorittspillere, og jeg skjønner at han dro! Hadde han egentlig noe valg??? Leeds trengte penger! Hvorfor skulle han ikke gå til en toppklubb? Driter i om det er Scum, Spurs, Gunners eller Tromsø IL!!!!!


Tony
Tony

LeedsUnited

  • Gjest
Re: Moral og etikk
« Svar #13 på: November 15, 2006, 22:59:02 »
Tilhører dem som vil ønske Alan Smith velkommen tilbake en gang i fremtiden hvis han er god nok og selv ønsker det.  Derimot har jeg intet til overs for å eventuelt låne ham en måned eller to.  Det er alt for kortsiktig.
Selvfølgelig var det surt at han forlot oss til fordel for Manchester U, men han hadde nok forsvunnet uansett.  Han tilførte klubben vår en god del penger pluss at vi slapp å betale lønnen hans.  Personlig hadde jeg funnet det mye mindre akseptabelt hvis han hadde gått til f.eks Liverpool og spesielt på den måten Kewell forlot oss.  Kewell er en spiller jeg aldri vil se tilbake i Leeds uansett.

27.10.1961

Re: Moral og etikk
« Svar #14 på: November 15, 2006, 23:03:24 »
Vi må vel tenke at det er viktigere at Leeds ikke rykker ned , så da er vel det samme hvem som spiller bare de klarer og holde Leeds oppe.
Jeg tar gjerne Smith .Harry,Rio og alle på lån til Leeds jeg.
BARE VI IKKE RYKKER NED!
 

Gunnien

Re: Moral og etikk
« Svar #15 på: November 15, 2006, 23:17:02 »
Er veldig enig i MrK`s utsagn : "Etikk og moral har ingenting med dette å gjøre - it's business!"  
 Pengene styrer og Leeds har vell desverre hatt alt for lite og brukt alt for møkje £ i periodar..[:(] Og når ein klubb MÃ… selja for å overleve blir ofta prisen deretter..[:(]

#1795
#1795

Jon R

Re: Moral og etikk
« Svar #16 på: November 15, 2006, 23:40:39 »
Artig tråd, som vi har sett i forskjellige varianter tidligere på forumet. Det går rett og slett ikke an å diktere følelsene til folk. Man bør definitivt slippe disse b-supporter stemplene, fordi man har en annen mening enn "majoriteten"(?). Etikk og moral? Jeg kan godt arguementere for hvorfor jeg mener at Smith ikke "bedro" eller svek oss, da han valgte de røde fremfor de blå eller svart/hvitstripede, men det har jeg gjort i mange andre tråder tidligere.  Sammenligningen med "sin beste venn" eller "kjæresten", blir ihvertfall irrasjonell, men i dette tilfelleet er det jo følelsene som styrer, ikke sant? [:)]

Jon R.
Jon R.

Erik M

Re: Moral og etikk
« Svar #17 på: November 16, 2006, 00:52:30 »
Hvis det er mitt innlegg i siste Smith tråd som skal ha definert b-supportere så er jeg grovt misforstått og jeg ber om unnskyldning hvis jeg har formulert meg dårlig.  Jeg reagerte positivt på et utsagn om at man må unngå å hate andre mer enn man elsker Leeds.  

Når det gjelder Smith, så tror jeg han kommer tilbake.  Et kort låneopphold tror jeg imidletid er en dårlig løsning for alle parter og det forsto nok Alex også. Når Smith kommer blir det buing i to kamper - inntil han begynner å innfri. Generelt sett har jeg liten tro på gamle helter som vender tilbake.  Vi har ikke sett mange eksempler på dette som er vellyket.  

Jeg personlig syns det blir galt når noen mener vi kan forvente at spillere som blir solgt sørger for å velge en klubb som Leedsfansen kan leve med.  

En del av exitene har ikke vært hyggelige.  Istedet for å hate og skjelle ut bør man se på de prosessene som har vært i forkant av noen av de kjøpene vi har gjort.  Vi har gjort et par meget vellykete kjøp fra Man U og andre rivaler (ex: Strachan) -  i andre tilfeller har vi brukt økonomisk makt og hentet spillere mot klubben, fansens og kanskje spillerens ønske (ex: Rio)

Jeg tror vi må være realistiske og se at lojalitet er noe oss fansen må stå for.  Hverken klubber eller spillere kan forventes å være evig lojale i et høyt og kynisk økonomisk spill.  

 

MooCow

Re: Moral og etikk
« Svar #18 på: November 16, 2006, 02:29:59 »
Ha søkt litt pao Alan Smith pao google før å ha lyst å trekka fram atte denna. Spot on ! :

"Alan Smith took breaking fans' hearts to a new level: he wanted to play in Italy or Spain, he said, so he could return to play for Leeds within a couple of years; within a week, he signed for Manchester United - something he had every right to do, of course, but which made him into a monumental hypocrite. He let these fans carry him around the Elland Road pitch on the final day of the season, and then made his decision in the knowledge it would tear out their hearts. The 'best' bit about his stupidity is that he thought it was okay (and get this!) to do so - as Leeds were relegated, therefore Leeds and Man U were "not rivals anymore" (and there was no hint of irony, either). As an act of great personal sacrifice, he forewent his "loyalty" bonus from Leeds; apparently, they're not so well off anymore.

So - and I'm extending the relationship analogy to breaking point here - in other words, just when every Leeds fan feels like he's lost his job, his house and his life savings, the girlfriend he adores goes and dumps him for the bloke he has always detested. Oh, but as a goodwill gesture, she says she won't take the widescreen TV and the DVD player. Nice."

MooCow

Re: Moral og etikk
« Svar #19 på: November 16, 2006, 02:34:33 »
Poenge her e atte han utga seg førr å vera "ein av oss". Me kyssingi ao klubbmerke. Oppvoksen i Leeds osv. Han e ein bigtime SOB !

quote:
Originally posted by Erik M

Hvis det er mitt innlegg i siste Smith tråd som skal ha definert b-supportere så er jeg grovt misforstått og jeg ber om unnskyldning hvis jeg har formulert meg dårlig.  Jeg reagerte positivt på et utsagn om at man må unngå å hate andre mer enn man elsker Leeds.  

Når det gjelder Smith, så tror jeg han kommer tilbake.  Et kort låneopphold tror jeg imidletid er en dårlig løsning for alle parter og det forsto nok Alex også. Når Smith kommer blir det buing i to kamper - inntil han begynner å innfri. Generelt sett har jeg liten tro på gamle helter som vender tilbake.  Vi har ikke sett mange eksempler på dette som er vellyket.  

Jeg personlig syns det blir galt når noen mener vi kan forvente at spillere som blir solgt sørger for å velge en klubb som Leedsfansen kan leve med.  

En del av exitene har ikke vært hyggelige.  Istedet for å hate og skjelle ut bør man se på de prosessene som har vært i forkant av noen av de kjøpene vi har gjort.  Vi har gjort et par meget vellykete kjøp fra Man U og andre rivaler (ex: Strachan) -  i andre tilfeller har vi brukt økonomisk makt og hentet spillere mot klubben, fansens og kanskje spillerens ønske (ex: Rio)

Jeg tror vi må være realistiske og se at lojalitet er noe oss fansen må stå for.  Hverken klubber eller spillere kan forventes å være evig lojale i et høyt og kynisk økonomisk spill.  




Jon R

Re: Moral og etikk
« Svar #20 på: November 16, 2006, 03:17:47 »
quote:
Originally posted by MooCow

Poenge her e atte han utga seg førr å vera "ein av oss". Me kyssingi ao klubbmerke. Oppvoksen i Leeds osv. Han e ein bigtime SOB !
 


Ok. Skjønner. Så han ville fortsatt vært "en av oss" om han valgte Birmingham eller Everton. Hvor går egentlig grensen? Ville Chelsea eller Liverpool vært "greit", eller går grensen for sviket litt sør for London? Burde vi solgt han til Portsmouth, Southampton eller Juventus, selv om de ikke var interessert i han?

Jon R.
« Siste redigering: November 16, 2006, 03:39:46 av Jon R »
Jon R.

Per-Stian

Re: Moral og etikk
« Svar #21 på: November 16, 2006, 03:20:28 »
Så lei at eg sukkar tungt[|)]

Ferre

Re: Moral og etikk
« Svar #22 på: November 16, 2006, 03:21:38 »
quote:
Originally posted by Øisten forkynner

Biter meg merke i under trådene som berører ryktet om at Alan Smith kunne være på vei til Leeds på lån at noen slenger ut en del horrible påstander. Her blir vi som stiller oss kritiske til å se Smith i Leeds igjen beskyldt for å være mindre supportere av Leeds og det ene med det andre.
Her er det helt klart noen som skyter helbom over mål! Og derfor ønsker jeg å ta denne debatten over i en ny tråd, da den ikke handler om Alan Smith lengre, men rett og slett moral og etikk i fotball og ikke minst i det å være supporter av et lag. I vårt tilfelle, Leeds United.





Ble visst en ny Smith-tråd likevel...[:I]

-WE'LL BE BACK-

HåvardK

Re: Moral og etikk
« Svar #23 på: November 16, 2006, 03:22:32 »
Jon R: Nå er jeg VELDIG spent på svaret her, altså. Tipper det inneholder et eller annet om et lag fra sør for the Pennines.
« Siste redigering: November 16, 2006, 03:36:24 av HÃ¥vardK »

Knut-

Re: Moral og etikk
« Svar #24 på: November 16, 2006, 03:50:46 »
quote:
Originally posted by Ferre




Ble visst en ny Smith-tråd likevel...[:I]

-[/quote]

Huff ja. Det samme hver gang[:p]

Noen som husker Smitt og Smule fra barne-tv ?

Medlem 191
medlem 191

MooCow

Re: Moral og etikk
« Svar #25 på: November 16, 2006, 03:51:36 »
Ikkje spel vanskele no. [xx(] Du veit utrule godt atte scum va einaste ikkje tolererbare valge. Resten hadde vå no big deal.'

quote:
Originally posted by Jon R

quote:
Originally posted by MooCow

Poenge her e atte han utga seg førr å vera "ein av oss". Me kyssingi ao klubbmerke. Oppvoksen i Leeds osv. Han e ein bigtime SOB !
 


Ok. Skjønner. Så han ville fortsatt vært "en av oss" om han valgte Birmingham eller Everton. Hvor går egentlig grensen? Ville Chelsea eller Liverpool vært "greit", eller går grensen for sviket litt sør for London? Burde vi solgt han til Portsmouth, Southampton eller Juventus, selv om de ikke var interessert i han?

Jon R.



MrK

Re: Moral og etikk
« Svar #26 på: November 16, 2006, 04:17:22 »
hele tråden er tøv - da Wise signer og selger den han vil............uansett er Smith overrated og for 7 mill burde en le hele veien til banken....spesiellt i den situasjonen en var i!
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Jon R

Re: Moral og etikk
« Svar #27 på: November 16, 2006, 05:25:48 »
quote:
Originally posted by MrK

hele tråden er tøv - da Wise signer og selger den han vil............!



Ok. Så slutter vi å debattere og spekulere i spillere ut og inn. Wise signer og selger uansett de han vil. Vi må også slutte med denne evinnelige diskusjonen om hvem spillere som bør spille og hvem som bør benkes. Wise plukker uansett ut hvem han vil. [:o)]

Jon R.
Jon R.

SveinArve

Re: Moral og etikk
« Svar #28 på: November 16, 2006, 05:30:44 »
Da kan vi alle logge av og la wise ta over heile forumet, hehe:)

------------------------------
http://www.godoyil.no

Svein-Arve Alnes, 95188625
http://giskealnes.blogspot.com
------------------------------
Proud member of LUSCOS

http://www.skarbovikfotball.blogspot.com

MrK

Re: Moral og etikk
« Svar #29 på: November 16, 2006, 05:57:37 »
poenget er at vi signer og selger de Wise vil - uavhengig av forhistorie
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?