Skrevet av Emne: Skremmende og usmaklig!...  (Lest 3551 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

SirOlsen

Skremmende og usmaklig!...
« på: Desember 10, 2006, 06:36:01 »
Herregud!... For en vanvittig syk opplevelse jeg fikk nå..
Dette fant jeg da jeg klikket på den linken i "Choose scum"-tråden her i Off Topic. Dette kunne vel vært satt inn i "Ordet er Fritt" forsåvidt, men dette er sterke saker..

NB! IKKE FOR SARTE SJELER!

Det skremmende her for min del, er at jeg i all min tid aldri har likt ManUtd. Jeg kaller dem for Scumbags og det ene med det andre..
Så ramlet jeg over denne linken:

http://www.youtube.com/watch?v=W_wQMqfwrC0&mode=related&search=

Jeg sitter igjen med et ufattelig stort sinne og en diger diger klump i halsen etter å ha sett dette korte klippet. Jeg så også dette klippet;

http://www.youtube.com/watch?v=uJC0QKCjPLI&mode=related&search=

Jeg har jo vært fullstendig klar over at ikke alle liker Leeds, men det er faktisk første gangen jeg ser en så direkte "hat" .. hva skal vi kalle det?.. propaganda mot Leeds.. Og kommentarene til klippene gjorde heller ikke ting bedre..[V]

Jeg sitter her nesten lamslått.. jeg greier ikke beskrive den utrolig kvalmende, ekle magefølelsen jeg fikk av dette, men ekkelt var det!..
Jeg fikk lyst til å bare rive ned pcen og kaste den ut av vinduet her..

Noen som ahr opplevd ekte hat mot Leeds på noen av sine Englandsturer eller?.. For meg ha dette vært noe en bare har hørt litt om, men første gang jeg får se med mine egne øyne.. og dette er kanskje for alt jeg vet bare uskyldige saker i forhold til hva som skjer der borte i England... hva vet jeg?...

Uff.. der forsvant humøret mitt som om noen lo av en lysbryter.. [:(]

Juleønske: R-R får Norsk tastatur til dataen sin! [8)]
-SirOlsen-

ToreLA

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #1 på: Desember 10, 2006, 07:45:19 »
"NB! IKKE FOR SARTE SJELER!"

Ikke noe for deg altså! Ingen vits å ta så på vei for dette her. Det er vel heller et prov på at Leeds er en viktig klubb i engelsk sammenheng. Bedre å være hatet enn oversett.




SirOlsen

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #2 på: Desember 10, 2006, 07:59:49 »
Nei, faktisk, dette likte jeg absolutt ikke.. å se Leeds drakta i flammer synes jeg var direkte usmaklig...

Men ja du har nok et poeng i det at det er et prov på at Leeds er en viktig klubb. MEN som jeg og nevner i innlegget mitt, så er dette mitt første møte med direkte hat MOT Leeds. Jeg har jo hørt andre folk si "Leeds suger/stinker etc.", men det har på en måte vært prellet av.

For å ta et eksempler som gjør at jeg kanskje får det inntrykket jeg får;

Jeg har sett Leeds live 2 ganger.. begge i Norge forsåvidt, men atmosfæren rundt kampene har vært fredlige, og begge lags supportere har nesten gått "hånd i hånd".. Tror du noen av de gutta i de to videosnuttene der ville gått hånd i hånd med meg om jeg bar en Leeds drakt? (ikke at jeg ønsker å leie dem i hånda, men se eksemplet). Faren hadde nok vært større for at jeg hadde fått grisejuling..

Og klart, jeg ble jo nysgjerrig på andre folks opplevelser på dette. Jeg har jo ikke vært i England enda, men det har jo mange her inne på forumet vært og jeg hadde syntes det hadde vært interessant å fått høre historier undt det av folk som har opplevd det.. Jeg vet jo også at feks oppgjørene som har vært mellom feks Leeds og ManU har vært temmelig temperaturfylte både på og utenfor banen.. Er det sant som det sies at det er farlig å bevege seg ut i Manchester by iført en Leeds drakt?... eller i hvilken som helt engelsk by så nær som Leeds for den del?...

Juleønske: R-R får Norsk tastatur til dataen sin! [8)]
-SirOlsen-

HelleB

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #3 på: Desember 10, 2006, 08:54:38 »
Det er ikke farlig å bevege seg i Manchester med Leeds drakt, i likhet med at det ikke er farlig å bevege seg i Leeds med Man U drakt. (jeg har observert begge deler flere ganger..)
Jeg var i England på forskjellige fotballkamper på 80-tallet og at noen brenner en drakt eller synger "hat" sanger på en pub er ingenting i forhold til hvordan det var da... ting har bedret seg betraktelig siden den gang.
Fotball-hat i England er ikke som dete en gang var - og takk for det!
 

SirOlsen

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #4 på: Desember 10, 2006, 09:59:17 »
Fortell gjerne litt om dine erfaringer rundt det HelleB [:)]

Jeg lutter øre...

Juleønske: R-R får Norsk tastatur til dataen sin! [8)]
-SirOlsen-

Gunnien

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #5 på: Desember 10, 2006, 15:35:54 »
Har vell ikkje sett så mykje hat egentlig (har kun 2 englansturer bak meg..) men gløymer aldri turen med t-banen til Upton Park for å sjå Charlton mot Milwall..
 Mykje Milwallfans på toget og dei oppheva vell alt som var av reglar for normal folkeskikk.. Det var røyking,drikking,pissing i hjørner etc.. Generelt trur eg nok dei vognene gjekk rett til verkstad etterpå[:D]
 Var derimot veldig bra rundt stadion.. Masse politi både med og utan hest heile vegen frå t-banen til stadion.
 Ellers likte eg ikkje området rundt White Hart Lane, men det var meir pga området en fansen (Spurs-Villa)

#1795
#1795

HåvardK

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #6 på: Desember 10, 2006, 17:27:53 »
Antropologen Bill Buford har skrevet flere bøker rundt dette med hooliganism, bl a "Among the thugs", som forsåvidt tar utgangspunkt i tidligere tider. Men ting tyder vel på at slike tilstander er på vei tilbake, såvidt jeg har skjønt. Boken "Football Factory"( i større grad enn filmen!)beskriver vel også en reell situasjon for deler av de som har tilknytning til engelsk fotball.
Gary Edwards, som med unntak av én kamp har sett ALT av Leedskamper siden 70-tallet, har skrevet et par bøker som beskriver hvor sterke bånd folk kan få til sin favorittklubb. Dette er i all hovedsak svært underholdende lesning, proppfull av anekdoter om livet med Leeds, men noen temmelig tøffe scener blir da også beskrevet.
Uansett tror jeg det er endel nordmenn som ikke helt har skjønt hvor grensene går for hvordan en profilerer sitt forhold til sin favorittklubb. Ã… gå iført drakten er sikkert greit nok i mange tilfeller, men det finnes f eks puber i nærheten av de fleste hjemmebaner der du ikke bør trå over dørstokken hvis du bærer bortelagets drakt. Disse er som oftes merket "Home fans only", noe som skulle si sitt. Det at det er bortimot umulig å fremskaffe billetter til bortekamper hvis du av en eller annen grunn skulle røpe at du støtter bortelaget, er vel også et indisium på at det lønner seg å trå varsomt. Selv opplevde jeg i fjor at en gruppe på fire-fem personer ble vist bort fra en tribune på Lofthus Road fordi de jublet da Leeds scoret. Reaksjonene fra hjemmesupporterne som satt rundt var temmelig aggresive, kan man si, til tross for et temmelig stort oppbud av vakter og politi på alle deler av tribunen.

Selv reagerer jeg av og til på hvordan norske "fotballfans" oppfører seg mot hverandre på puber hvor en viser flere kamper samtidig. Har opplevd flere situasjoner hvor enkeltmennesker iført ulike drakter tilsynelatende umotivert har stilt seg opp og slengt dritt om Leeds, enten henvendt til en gruppe supportere eller til spillere på skjermen. Jeg har en teori om at dette skyldes at disse personene har en forestilling om at det er slik engelske fotballfans oppfører seg mot hverandre, og at det slik sett er å regne som en akseptabel, ja nesten obligatorisk omgangsform supportere imellom: Når en er iført en fotballdrakt, er en forpliktet til å eksponere sitt "hat" til andre klubber, uansett situasjon. Lurer på om disse personene har forsøkt samme adferd i pubstrøkene rundt, la oss si Stamford Bridge eller Upton Park?

Gunnien

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #7 på: Desember 10, 2006, 18:55:59 »
quote:
Originally posted by HåvardK



Selv reagerer jeg av og til på hvordan norske "fotballfans" oppfører seg mot hverandre på puber hvor en viser flere kamper samtidig. Har opplevd flere situasjoner hvor enkeltmennesker iført ulike drakter tilsynelatende umotivert har stilt seg opp og slengt dritt om Leeds, enten henvendt til en gruppe supportere eller til spillere på skjermen. Jeg har en teori om at dette skyldes at disse personene har en forestilling om at det er slik engelske fotballfans oppfører seg mot hverandre, og at det slik sett er å regne som en akseptabel, ja nesten obligatorisk omgangsform supportere imellom: Når en er iført en fotballdrakt, er en forpliktet til å eksponere sitt "hat" til andre klubber, uansett situasjon. Lurer på om disse personene har forsøkt samme adferd i pubstrøkene rundt, la oss si Stamford Bridge eller Upton Park?



 Godt sagt..  

 Nå har eg alltid sett Leeds på ER men har også sett nokre "nøytrale" kampar (7-8 stk) på andre banar. Er heilt klart lurt "å tute med dei ulvane som er ute"

#1795
#1795

Tom S

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #8 på: Desember 10, 2006, 20:10:55 »
Har også opplevd litt av det HåvardK beskriver;
Da eg var på WHL og såg spurs mot arsenal var det eit par goonersfans som satt blant spurs og jublet da arsenal skåret, det skapte stor aggresivitet og panikk på tribunen. Fleire spursfans klatret over stolsetene for å ta de to stakkarane. Heldigvis kom det fleire vakter til og fekk hjelpt de to ut av stadion. Det var skremmende å sitte mitt i denne situasjonen.

Ein gang i Sheffield skulle eg og to kamerater på Hillsborough og tenkte å ta eit par øl før kampen på ein pub ved stadion. Husker ikkje kven wednesday skulle møtte den dagen, men det var ikkje Leeds. Ein kompisane mine hadde iført seg Leedsdrakt under jakka, men vart brutalt stoppa i døra til puben av vakta med grei beskjed: Keep your f**king jacket on and get the f**k out of here! Vi gjekk...

Men, det går stort sett bra bare ein oppfører seg normalt.



WE'RE LEEDS AND PROUD!!!
« Siste redigering: Desember 10, 2006, 20:12:00 av Tom S »
COME ON LEEDS !!

HelleB

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #9 på: Desember 10, 2006, 21:48:55 »
quote:
Originally posted by Øisten forkynner

Fortell gjerne litt om dine erfaringer rundt det HelleB [:)]

Jeg lutter øre...

Juleønske: R-R får Norsk tastatur til dataen sin! [8)]



Skulle se Tottenham og hadde god tid, så vi tuslet rundt i område rundt White Hart Lane. Burde kanskje ringt en bjelle når butikkeiere i området boltet vinduer og dører, men som naiv tenåring fra Norge...Uansett, plutselig braker det løs. Hagler flasker, steiner og annet dritt og det var et komplett kaos og ikke mindre når politiet kom. Må inrømme at jeg var en smule engstelig, men vi kom oss helskinnet unna.

Hadde også en ganske ubehagelig episode med Wimbledon fans som gikk amok på tuben, samt at et besøk på Highbury også var minneverdig i form av knuste vinduer og balltrær.

Stort sett all erfaring jeg har fra fotballvold er fra 80 tallet og begynnelsen av 90. Ting har nok blitt bedre..
 

kjelvi

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #10 på: Desember 10, 2006, 22:00:33 »

Har vært på 35-40 kamper i England - og har bortsett fra en liten håndfull ganger aldri sett noe, aldri opplevd noe eller aldri følt meg truet.

Millwall-fansen er selvsagt et kapitel for seg sjøl. Var på Selhurst på Palace vs. Millwall for en del år siden. Lions-fansen oppførte seg som dyr, men stort sett verbalt og med håndbevegelser. Men likevel - temperaturen skulle ikke ha vært mange grader høyere før det hadde blitt full krig.

Var på The New Denn (Millwall vs. Sunderland). Heftig også der, men mest verbalt. Men det var et politioppbud som jeg ikke har sett før på en fotballkamp.

Den eneste gangen jeg sjøl har vært i nærheten av noe krøll, var Derby vs. Leeds (1-5) for tre-fire år siden. Var sammen med en gjeng fra Leeds email-list (Jabba, John Braun, Dr. Matthew,... husker ikke alle navnene). Temmelig oppmuntret av storseieren gikk vi tilbake til byen (Pride Park ligger i et wastland-området et stykke utenfor) sammen med tusener av andre. På god avstand la jeg merke til 4-5 mørke karer som fra en liten voll speidet nedover rekken av folk. En av reisefølget hadde et Leeds-skjerf stappet godt innunder jakka, men litt stakk opp i nakken. Det var nok - Derby-gutta kom løpene - 'What do you smile about in my town' ble gjentatt mange ganger, før en knyttneve ble plassert med bra trøkk rett i trynet.

3-4 minutter senere var det fem politibiler og 10-15 coppers på plass. Derby-rampen kom seg selvsagt unna. Vår mann fikk seg en trøkk, men var uskadd.


Oppsummeringen er: Oppfører man seg som folk, skal du være jæv... uheldig for å ramble borti noe. 'Club colours' skal man være forsiktig med.

pale

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #11 på: Desember 10, 2006, 22:34:57 »
Har de samme erfaringene som dere over.
Har aldri på meg klubbfarger når jeg er i England.
Det er alltids noen idioter som vil lage bråk.

Og selvsagt må man holde kjeft hvis man er blant motstanderenes fans.
Har opplevd et par episoder av det motsatte og det er bra at det er mange vakter på engelske kamper.

Ã… bli sjokkert over de to snuttene dine øystein, blir jeg ikke.
Har et par scumkamerater og de sender alltid lydfil med "We all hate leeds scum" fra puben før kampen.
Det er sånn det er. Vil heller at de synger det  enn at de gir blaffen i oss.
Vi synger jo det samme om chelsea.


knut_eknes

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #12 på: Desember 10, 2006, 23:11:39 »
Men sett på den positive siden, denne personen har jo sikkert kjøpt denne drakten og således bidratt med klingende mynt i kassen. Takk skal du ha!
 

lojosang

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #13 på: Desember 11, 2006, 01:38:12 »
DET er er meget godt poeng Knut.
Nå ble jeg nesten i litt godt humør igjen.

Og etter å hørt DENNE
http://www.youtube.com/watch?v=Tt2_UaPkfnQ&mode=related&search=

Var humøret tilbake.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Jon R

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #14 på: Desember 11, 2006, 01:57:37 »
Noen ganger er du bare troskyldig ogh naiv, Øisten. Som en nyklekket kylling nærmest! [:D]

Blir rent øm om hjertet jeg. [:)]

Jon R.
Jon R.

SirOlsen

Re: Skremmende og usmaklig!...
« Svar #15 på: Desember 11, 2006, 04:16:46 »
Jon R: jada, jeg satt og ventet på at den kommentaren skulle komme fra noen [:)] alt fra FØR jeg startet tråden.
Forbauset meg litt at den ikke har kommet før nå, men det har vel vært sagt litt mellom linjene lengre oppe [:)]

Men uanett, jeg skal ikke legge under en stol at akkurat slike ting har vært svært langt borte fra meg.. det er lissom noe en ikke har kjent selv på kroppen, men stort sett bare hørt noe vagt om. Men nå har jo heller ikke jeg vært over i England og de gangene jeg har sett Leeds live, så har det vært her i Norge og da har jo stemningen vært noe helt annerledes.

Men når det er sagt, selv om jeg var klar over at ting som dette foregår, har det lisom ikek vært noe jeg har gått rundt og tenkt på i den forstand, og når jeg ser tilbake på "rivaliseringen" mellom meg og kompiser som heier på andre lag, så blir det i faktum veldig uskyldig i forhold til slike ting om feks brenning av drakter. Det paradoksale her at selv om jeg er glad i landet jeg bor i og slikt (blir det forsåvidt en annen historie), men feks under karikatur-blesten og norske flagg ble brent, så svei ikke det så mye som det gjorde da jeg så Leeds drakten gikk opp i flammer av en eller annen grunn.. Ikke har jeg noe helt fornuftig svar på det heller i skrivende stund, så akkurat den lar jeg bero.

Poenget er i allefall for min del at jeg skal vel om ikke så langt inn i fremtiden bevege meg selv over til det store utland og endelig se Leeds på Elland Road for første gang. Og her på forumet florerer det av folk som har opplevd det og kanskje har sine tips i forhold til hvordan man skal te seg med tanke på supporter-klinsjer. Det er jo ikke til å stikke under en stol at den generelle norske fotballkulturen, hovedsaklig på supporternivå er "litt" annerledes enn den engelske.

Altså, det med den sangen er vel ikke det helt store, men det var nok den brennende drakten som trigget noe i meg. Og klart alle reagerer forskjellig på ting og tang, men å se drakta vår i flammer likte jeg faktisk ikke.. Men meg om det, og andre om mener noe annet om det [:)]

Juleønske: R-R får Norsk tastatur til dataen sin! [8)]
-SirOlsen-