Skrevet av Emne: Fagemne: Sportsjournalistikk  (Lest 5223 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Per-Stian

Fagemne: Sportsjournalistikk
« på: Januar 30, 2007, 20:56:35 »
Dette semesteret har eg vald fordjupningsfaget Sportsjournalistikk ved HiO. Vi skal ha mange interessante forelesarar (eks: Davy Wathne) og eg ser verkeleg fram til dette faget. Er det nokon som har litteratur å anbefale? Skal løyse seks semesteroppgåver om blant anna etikk, sjangerspråket, fotball, NRK vs TV2, sportsjournalistikken i riksavisene osv.

Tek all hjelp i mot med stor takk[:)]

Ferre

Re: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #1 på: Januar 30, 2007, 22:28:01 »
Har ingen tips, men det høres veldig spennende ut! Lykke til!

-WE'LL BE BACK-

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #2 på: Januar 30, 2007, 22:36:27 »
quote:
Originally posted by Per-Stian
Tek all hjelp i mot med stor takk[:)]


Blir vel oppfattet som litt fleipete nå, men Are Kalvøs "Men fjernkontrollen min får du aldri" burde vært medie-pensum både her & der, spesielt kapittelet "T-skjorteministerens vekst og fall" er tatt på kornet. Fine beskrivelser i "Hasjmann sextatt" også, eller "Då Harald Stanghhelle var liten".

Asbjørn, som gav seg på ti vekttall Media... i Volda [:)] (høres så seriøst ut [:D])




Well, I've been to the mountain and I've been in the wind
I've been in and out of happyness
I have dined with kings, I've been offered wings
And I've never been too impressed

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Svend Anders

Re: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #3 på: Januar 30, 2007, 23:25:23 »
Skulle ønske det emnet var en del av mitt eget studie, Per-Stian, inntil videre får jeg leve klare meg med inter-opplæringa i Fredrikstad...

Dessverre har jeg lite litteratur å foreslå innen sportssjournalistikk. Skulle du trenge noe stoff eller info fra Østfold-media kan du jo ta kontakt.

SA

http://www.svendanders.com/

Per-Stian

Re: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #4 på: Februar 27, 2007, 04:28:54 »
Onsdag kjem Davy Wathne på besøk. Han skal foredra om sport på TV: egenart, påvirkningskraft og direktesendingar.

Har så utruleg lyst til å setje den munnrappe bergensaren på plass. Nokon tips til kva eg kan plage han med? Han har diverre klart å halde seg unna dei verste utbrota på fjernsynsskjermen, så her må vi finne på noko anna lurt...
« Siste redigering: Februar 27, 2007, 04:35:38 av Per-Stian »

kjelvi

Re: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #5 på: Februar 27, 2007, 05:33:03 »
quote:
Originally posted by Per-Stian

Onsdag kjem Davy Wathne på besøk. Han skal foredra om sport på TV: egenart, påvirkningskraft og direktesendingar.



spør han om han er journalist eller underholder?

si at du har registert at han en av kritikerne i den ferske "Se & Hør"-debatten. Spør om TV2s etikk og moral? Etter hans skrytetale, kan du spørre han om hva er forskjellen mellom "Se og Hør" og "God kveld Norge"?


MrK

Re: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #6 på: Februar 27, 2007, 14:17:21 »
quote:
Originally posted by Per-Stian

Onsdag kjem Davy Wathne på besøk. Han skal foredra om sport på TV: egenart, påvirkningskraft og direktesendingar.

Har så utruleg lyst til å setje den munnrappe bergensaren på plass. Nokon tips til kva eg kan plage han med? Han har diverre klart å halde seg unna dei verste utbrota på fjernsynsskjermen, så her må vi finne på noko anna lurt...



Du kan jo spørre om hvorfor de mest profilerte i TV2 er riksmål forkjempere, sportsendinger kan jo ikke kommenteres på dialekt!

Kunne ikke dy meg[:D]

"ingen kler ORANGE"
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

lojosang

Re: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #7 på: Februar 27, 2007, 16:21:18 »
"Har du fått en brostein i håvve eller?"

Hva med noen inngående spørsmål om hva som er best, mørke eller lyse jakker? [:D]

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Sten

Re: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #8 på: Februar 27, 2007, 18:12:49 »
Spør han hvor mye spytt og sikkel han genererer i løpet av en middels sending.

Også kan du hilse ham fra meg og si at ingen i Grenland glemmer den usedvanlig lite sjarmerende måten han behandler en isolert uttalelse fra en drittunge på Falkum ved å generalisere og stigmatisere en hel by og et helt område, bare så han kan få liret av seg noe pisspreik i "bloggen" sin på fxt.no eller hva det heter.

Og så kan du jo be ham om å dra til h....

Nei, det kan jeg gjøre selv en gang, forresten.

Sten
Sten

flynn

Re: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #9 på: Februar 27, 2007, 19:00:56 »
Eller du kan spørre ham om hvorfor han foretrekker å sitte i bare underbuksa, selv når det er Pål T.Jørgensen og ikke Vår Staude som er nyhetsankeret ved hans side...

flynn

Per-Stian

Re: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #10 på: Februar 27, 2007, 22:15:30 »
Oppsummering:

Eg skal altså først be han dra til helvete, og viss eg får fortsette; spørre om hans synspunkt på likestilling innan målform, underbroka og hans forhold til Pål T., Se&Hør vs. God Kveld Norge, samt om hans meining om fargeval på dressjakker. Dette blir nok bra, han blir sikkert meget imponert[:D]

Promotion 2010

Sv: Fagemne: Sportsjournalistikk
« Svar #11 på: Januar 31, 2019, 13:09:50 »
Nick Westby

Nice to see @PhilHayYEP nominated for the @SportSJA regional journalist award. If I've said it once I've said it a thousand times, if there was an award for mashing tea for colleagues, he wouldn't stand a cat in hell's chance.

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973