Skrevet av Emne: Whiskey(whisky?)tur til Skottland(Irland?)  (Lest 2681 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Pål Einar

Whiskey(whisky?)tur til Skottland(Irland?)
« på: Mars 03, 2007, 17:32:24 »
Trenger tips og råd fra ekspertene på edlere dråper.

Skal ta pappa med på tur til Skottland eller Irland på en sånn Whiskey (Whisky?) tur. Han skal få en slik tur i 60 års gave hadde jeg tenkt.

Hvordan bør jeg legge opp dette.

Kom med erfaringene deres, og gi meg gjerne telefon-nummer eller www.adresser.no til personer som driver med slike turer.

- Only users loose drugs

- Only users loose drugs


ToreLA

Re: Whiskey(whisky?)tur til Skottland(Irland?)
« Svar #1 på: Mars 03, 2007, 17:50:12 »
Det hørtes ut som en fin gave. Kan dessverre ikke hjelpe med mer enn at det heter Whisky i Skottland....:)




Lids

Re: Whiskey(whisky?)tur til Skottland(Irland?)
« Svar #2 på: Mars 03, 2007, 18:41:16 »
Jeg har bursdag på mandag, Pål Einar.

Thomas
Thomas

kjelvi

Re: Whiskey(whisky?)tur til Skottland(Irland?)
« Svar #3 på: Mars 03, 2007, 20:09:51 »
var ei uke på guttetur i irland sist sommer. 3 kompiser som alle ble 40.
et par dager i dublin først, så leiebil rundt øya.
hektisk, morsomt....

under tradisjonell turistliv i dublin er selvsagt et besøk hos Jamesson's besøkssenter et must (på samme måte som hos Guiness'). vi jakter ikke på, men så heller ikke noe turistopplegg knyttet til whiskey på vår rundtur.

er det en god gammeldags whiskey-rundtur (fra fabrikk til fabrikk, fra smaksprøve til smaksprøve) som er målet tror jeg nok Skottland er tingen.

HåvardK

Re: Whiskey(whisky?)tur til Skottland(Irland?)
« Svar #4 på: Mars 03, 2007, 21:16:55 »
Lojosang, kom på banen! Og/eller midjo, selvsagt.

Ronald

Re: Whiskey(whisky?)tur til Skottland(Irland?)
« Svar #5 på: Mars 05, 2007, 05:05:27 »
Her kan du få skreddersydd opplegg fra skottland, eller lage et eget opplegg. Prøv å søke på "onlymalt" det er en norsk nett side med gode tips.

Mitt forslag er å legge turen til Islay. Der har du etter min mening de desidert beste single malt whisky merkene. Lagavulin og Laphroaig er mine klare favoritter.
Lykke til og god tur

Slainte!

Man tuktes av den man elsker :-)

http://www.myspace.com/ronnythefingal

lojosang

Re: Whiskey(whisky?)tur til Skottland(Irland?)
« Svar #6 på: Mars 06, 2007, 02:39:56 »
Hei, håpp.
Onlymalts er en god side å lete på. I tillegg er det mye gode tips på www.nmwl.no sine forumsider. En del av medlemmene der er også et oppkomme av informasjon.

Jeg vet ikke om noen turoperatører som lager turer spesifikt for whisky. En mulighet er å legge turen til en whiskyfestival. Et første skritt på veien om jeg skulle prøvd å sette sammen et opplegg ville være å finne ut hva slags whisky han liker. Om favoritten er tjære og røyk fra Islay-whisky er saken egetlig veldig enkel. Da drar man til Islay. Det enkleste her er fly via Glasgow.

Et annet alternativ er Speyside-distriktet. Her er det et tjuetalls destillerier liggende innen noen timers kjøring. Velkjente travere som Glenfiddich, Macallan, Balvinie, Aberlour, Glenfarclas etc. Aberlour har sannsynligvis Skottlands beste destilleriomvisning.

Om han foretrekker irsk whisky er kunnskapen hos undertegnede ytterst begrenset, men jeg kan sikkert grave fram en mailadresse eller to til folk som kan mer enn meg.

Har selv vært i Skottland to ganger. En gang på egen hånd, med interrail-billett og friskt pågangsmot, samt en tur med http://www.wild-in-scotland.com/  
Den andre gangen var jeg med to "erfarne kjentfolk" på whiskyfestival i Dufftown http://www.dufftown.co.uk/

Sistnevnte naturlig nok med langt mer whiskyfokus.
Det er ikke så lett å komme seg til destilleriene uten bil.
Du må gjerne slå på tråden med spørsmål, så skal jeg hjelpe etter fattig evne. Eventuelt sette deg i kontakt med mer erfarne destilleri-hoppers [:)]

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav