- CD-plater kun markedsføring, mener manager.Platesalget går utforbakke så det suser. Nye tall for de første tre månedene i år, viser at platesalget i det amerikanske markedet er ned med 20 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
Dermed fortsetter den negative og dramatiske trenden som har gitt plateselskapsfolk grå hår i hodet de siste årene.
- Bare markedsføring
Så langt er fallet i CD-salget ikke på langt nær kompensert av en tilsvarende vekst i salget av musikkfiler på nett, skriver Wall Street Journal i dag (bare tilgjengelig for abonnenter).
Avisa har snakket med Jeff Rabhan, som er manager for artister og produsenter som Jermaine Dupri, Kelis og Elliot Yamin. Han mener at CDer mer og mer må regnes som rene markedsføringsverktøy, snarere enn en kilde til inntekter for artister og plateselskap.
- Salget er falt så dramatisk at som manager ser jeg en CD som en del av markedsføringen av en artist, mer enn som en inntektsstrøm. CD er et verktøy for å skape oppmerksomhet rundt turnévirksomhet, salg av t-skjorter og andre produkter, og merkevarebygging. Det er det hele.
25 prosent nedgang
Salgsstatistikken for årets tre første måneder er ikke det eneste som peker feil vei for platebransjen. Statistikk fra Nielsen SoundScan viser rekordlavt salg for platene som har ligget på første plass på salgslistene.
En uke toppet filmmusikken fra «Dreamgirls» listene med bare 60.000 solgte eksemplarer. For få år siden ville ikke et slikt salg vært nok til komme inn på topp 30-lista, skriver Wall Street Journal.
På toppen av alt er prisene på CD-plater i fritt fall. Simon Wright i Virgin Entertainment Group mener derfor at tallene som viser en nedgang på 20 prosent i salget er for pene:
- I verdi er markedet ned med 25 prosent, sier Virgin-direktøren.
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/03/22/495784.htmlNo kjenner eg ikkje til tilsvarande tal i Norge, men eg kjøper like mange plater no som for fire år sidan. Er det eg som er gamaldags når eg ikkje lar meg lokke av å kjøpe songar og album elektronisk på Internett?