Skrevet av Emne: Plateslepp våren 2007  (Lest 2835 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Per-Stian

Plateslepp våren 2007
« på: Mars 21, 2007, 20:02:19 »
Måndag 23.april slepp Arctic Monkeys sitt oppfølgeralbum til den kritikarroste "Whatever people say I am..."

Albumet kan bestillast her, for kr 103 (inkludert porto):
http://www.cd-wow.fm/detail_results.php?product_code=1880648

Måndag 7.mai kjem norgesaktuelle Travis sitt nye album, The boy with no name. Også dette kan bestillast for kr 103:
http://www.cd-wow.fm/detail_results.php?product_code=1881404
« Siste redigering: Mars 21, 2007, 20:05:39 av Per-Stian »

berlin

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #1 på: Mars 21, 2007, 20:40:20 »
Patti Smith slipper nye "Twelve" 16.april, og kan også bestilles for kr 103,- her:
http://www.cd-wow.fm/detail_results.php?product_code=1895458
Konsert på rockefeller 14.juni. Forrige konsert på Rockefeller var magisk med sekser i omtrent alle aviser.
Dama, kalt punk-dronningen, er fylt 60 år, og er nå innlemmet i Hall of Fame.

Lids

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #2 på: Mars 22, 2007, 01:19:04 »
Big Bang - Too Much Yang

Albumet er Big Bangs syvende, og er spilt inn i alt fra Grenis eget studio til det legendariske Capitol-studioet i Hollywood.

- Vi har gått tilbake til rockeband-måten å lage låter på, sier Greni til VG Nett om albumet

Thomas
« Siste redigering: Mars 22, 2007, 01:22:10 av Lids »
Thomas

Per-Stian

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #3 på: Mars 26, 2007, 18:29:49 »
- CD-plater kun markedsføring, mener manager.

Platesalget går utforbakke så det suser. Nye tall for de første tre månedene i år, viser at platesalget i det amerikanske markedet er ned med 20 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
Dermed fortsetter den negative og dramatiske trenden som har gitt plateselskapsfolk grå hår i hodet de siste årene.

- Bare markedsføring
Så langt er fallet i CD-salget ikke på langt nær kompensert av en tilsvarende vekst i salget av musikkfiler på nett, skriver Wall Street Journal i dag (bare tilgjengelig for abonnenter).

Avisa har snakket med Jeff Rabhan, som er manager for artister og produsenter som Jermaine Dupri, Kelis og Elliot Yamin. Han mener at CDer mer og mer må regnes som rene markedsføringsverktøy, snarere enn en kilde til inntekter for artister og plateselskap.

- Salget er falt så dramatisk at som manager ser jeg en CD som en del av markedsføringen av en artist, mer enn som en inntektsstrøm. CD er et verktøy for å skape oppmerksomhet rundt turnévirksomhet, salg av t-skjorter og andre produkter, og merkevarebygging. Det er det hele.

25 prosent nedgang
Salgsstatistikken for årets tre første måneder er ikke det eneste som peker feil vei for platebransjen. Statistikk fra Nielsen SoundScan viser rekordlavt salg for platene som har ligget på første plass på salgslistene.

En uke toppet filmmusikken fra «Dreamgirls» listene med bare 60.000 solgte eksemplarer. For få år siden ville ikke et slikt salg vært nok til komme inn på topp 30-lista, skriver Wall Street Journal.

På toppen av alt er prisene på CD-plater i fritt fall. Simon Wright i Virgin Entertainment Group mener derfor at tallene som viser en nedgang på 20 prosent i salget er for pene:

- I verdi er markedet ned med 25 prosent, sier Virgin-direktøren.

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/03/22/495784.html

No kjenner eg ikkje til tilsvarande tal i Norge, men eg kjøper like mange plater no som for fire år sidan. Er det eg som er gamaldags når eg ikkje lar meg lokke av å kjøpe songar og album elektronisk på Internett?

flynn

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #4 på: Mars 26, 2007, 19:37:15 »
quote:
Originally posted by Per-Stian

- CD-plater kun markedsføring, mener manager.

Platesalget går utforbakke så det suser. Nye tall for de første tre månedene i år, viser at platesalget i det amerikanske markedet er ned med 20 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
Dermed fortsetter den negative og dramatiske trenden som har gitt plateselskapsfolk grå hår i hodet de siste årene.

- Bare markedsføring
Så langt er fallet i CD-salget ikke på langt nær kompensert av en tilsvarende vekst i salget av musikkfiler på nett, skriver Wall Street Journal i dag (bare tilgjengelig for abonnenter).

Avisa har snakket med Jeff Rabhan, som er manager for artister og produsenter som Jermaine Dupri, Kelis og Elliot Yamin. Han mener at CDer mer og mer må regnes som rene markedsføringsverktøy, snarere enn en kilde til inntekter for artister og plateselskap.

- Salget er falt så dramatisk at som manager ser jeg en CD som en del av markedsføringen av en artist, mer enn som en inntektsstrøm. CD er et verktøy for å skape oppmerksomhet rundt turnévirksomhet, salg av t-skjorter og andre produkter, og merkevarebygging. Det er det hele.

25 prosent nedgang
Salgsstatistikken for årets tre første måneder er ikke det eneste som peker feil vei for platebransjen. Statistikk fra Nielsen SoundScan viser rekordlavt salg for platene som har ligget på første plass på salgslistene.

En uke toppet filmmusikken fra «Dreamgirls» listene med bare 60.000 solgte eksemplarer. For få år siden ville ikke et slikt salg vært nok til komme inn på topp 30-lista, skriver Wall Street Journal.

På toppen av alt er prisene på CD-plater i fritt fall. Simon Wright i Virgin Entertainment Group mener derfor at tallene som viser en nedgang på 20 prosent i salget er for pene:

- I verdi er markedet ned med 25 prosent, sier Virgin-direktøren.

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/03/22/495784.html

No kjenner eg ikkje til tilsvarande tal i Norge, men eg kjøper like mange plater no som for fire år sidan. Er det eg som er gamaldags når eg ikkje lar meg lokke av å kjøpe songar og album elektronisk på Internett?



Vet ikke om det akkurat er gamaldags å kjøpe CD'er Per-Stian, men jeg har i alle fall konvertert til å kjøpe musikken min på iTunes. Jeg holder meg unna gratis nedlasting via mer eller mindre suspekte siter. Prøver å innbille meg selv at det skyldes rettferdighetssans, men det har nok egentlig mye å gjøre med at jeg ikke gidder å få PC'en befengt med masse uønsket dritt, og at jeg er ikke har tålmodighet til å lete og vente på ledig kapasitet heller.
Dessuten liker jeg tanken på at min iPod inneholder min egen musikk, jeg har ikke engang falt for fristelsen til å kopiere musikk fra venner og kjente.
Jeg har derimot etter at musikk ble lettere tilgjengelig på nettet fått revitalisert interessen min, nå oppdager og kjøper jeg musikk i et tempo jeg ikke har vært i nærheten av sine de glade studiedager.

flynn

Budda

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #5 på: Mars 26, 2007, 19:51:51 »
Dream Theater kommer med ny plate i juni. Systematic Chaos heter plata. Jeg gleder meg som en unge i allefall.

Blur kommer vel også med ny plate, men det blir sikkert slutten av året begynnelsen av 2008
Endre

pesi

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #6 på: Mars 26, 2007, 21:40:38 »
Ser frem til Guns n' Roses plata, den kommer jo helt sikkert "garantert" ut i år (også)???

Side before self!!!
15 points who gives a f**k, we're Super Leeds and we're going up!

lojosang

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #7 på: Mars 26, 2007, 22:06:21 »
Shooglenifty har gitt ut ny pklate. Men det begynner å bli noen måneder siden nå.
http://www.shoogle.com/

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

auren

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #8 på: Mars 27, 2007, 02:57:11 »
Få tak i den nye Waterboysplata "Book of Lightning". I salg neste mandag (2.april) og Mike Scott mener dette er hans beste plate noensinne! De kommer til Bergen nå på torsdag 30.mars, spiller dagen etter i Stavanger og i Oslo på lørdag.

auren

Leeds
Till
I
Die!
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Leeds04

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #9 på: Mars 30, 2007, 03:00:10 »
Om ikke lenge kommer også disse bandene med plate:  
Velvet revolver
Ozzy Osbourne

"Why settle for more, when you can settle for less"
"Why settle for more, when you can settle for less"

Dennis

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #10 på: April 05, 2007, 23:34:59 »
Metallicas plateslepp kommer (mest sannsynlig) i løpet av året. Det er noen som snakker om i slutten av våren, tidlig sommer, ettersom de skal på turne.

Jeg tipper høsten, som mange andre! [:D]

Ellers er jo Norges beste plate allerede sluppet for året. Snakker selvsagt om Skambankt! [}:)]

- Dennis
Marching on together!

Per-Stian

Re: Plateslepp våren 2007
« Svar #11 på: April 30, 2007, 19:46:32 »
Arctic Monkeys sitt andre album, Favourite Worst Nightmare, er no i salg. Eg har høyrt gjennom det nokre gongar, dei følger iallfall opp med den same hissige gitarriffinga og energiske trommer. Eit tøft album!