Skrevet av Emne: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)  (Lest 2350 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Erik_

Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« på: September 15, 2007, 05:25:09 »
Clough and Revie debate what went wrong at Leeds in 1974.
http://www.itvlocal.com/yorkshire/sport/

Noen har kanskje sett dette allerede. Tenkte jeg skulle vente med å linke til dette, da klippet virket ustabilt i går. Men det ser ut som det er litt bedre nå. Kan ikke se at kjelvi eller noen andre har lagt det ut her. I så fall får moderatorene ta affære og rive meg i nakkeskinnet. [:)]


Thomas

Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #1 på: September 15, 2007, 10:32:11 »
Takk for link. Det var meget interessant å se på! Flott å se Revie sette både Clough og programmlederen på plass. Revie likte ikke at han ikke fikk fullført setningene sine [:)]

Har sett deler av dette før. Den DVDen som Ole her på OEF sendte ut her for et par år siden inneholdt små deler av denne debatten. Blant annet da Revie lurte på hvorfor Clough ikke hadde samlet hele laget og organisasjonen for øvrig sammen for et møte. (Ca 20 minutter ut i klippet)

Dette var jo en kontroversiel ansettelse. Som Revie nevnte her hadde jo Clough opp gjennom årene kommet med offentlig kritkk av mange høyst respekterte fotballpersonligheter. Bla a Revie selv og Lorimer. Husker ikke helt sikkert hva han "gjorde mot" sistnevnte, men Lorimer hadde vel vunnet en pris eller noe. Mener Clough skulle holde en liten tale og innledet vel med   We're all here to pay tribute to Peter Lorimer. Mulig denne talen endte noe anderledes.. Dette er også fra Oles DVD. Veteranen eller noen andre kan kanskje fortelle hva Clough faktisk gjorde mot Lorimer denne kvelden?

Til slutt en annen liten sak jeg husker fra denne DVDen hvor det var intervju med Duncan McKenzie som Clough signerte sommeren 74.

Ett av de første møtene mellom Clough og spillerne inne på Elland Road et sted sannsynligvis; Noe sånt som dette ble sagt:

Clough: Who's is this desk?
Spillerne: Well, it's yours Mr Clough!
Clough: Who's was this desk?
Spillerne: It was Mr Revie's
Clough: I want it burned

Vi kan vel mulignes ta høyde for at dette var en spøk fra McKenzie's side, men ikke godt å si!


DON REVIE
« Siste redigering: September 15, 2007, 10:34:33 av Thomas »

Thomas

Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #2 på: September 15, 2007, 10:49:49 »
http://www.dagbladet.no/sport/2007/09/14/512050.html

Sir Alex Ferguson sitt nest største forbilde er Jock Stein. En mann som satt akkurat like mange dager i mangagerstolen som Brian Clough - 44.


DON REVIE

berlin

Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #3 på: September 15, 2007, 16:38:29 »
Først og fremst morsomt å se et sånt 70-talls intervju. Personlig har jeg alltid hatt sansen for Brian Clough, som nå er død. Hadde situasjonen vært annerledes enn den var, kunne han godt ha lyktes bedre, f.eks på 80-tallet ( gjorde det ikke så værst med Forest, kremt kremt )

Clough var ung da, og det var klart det var fristende å ta over Super-Leeds. Men det var styret som gjorde en stygg vurderingsfeil ved å ansette Mr. Clough. Den  nye manageren på det tidspunktet måtte nok være mindre kontroversiell, mer konform og ha mer respekt for denne spillergruppen. De erfarne ( og gode ) spillerne da, likte nok ikke å bli fortalt at de måtte lære ting på nytt, slik er det jo i alle organisasjoner.

Jeg vil tro at det hadde blitt vanskelig å overta etter Revie for hvem som helst. Jimmy Armfield gjorde det nok bare passe, jeg tror nok helst at det var spillerne selv som hadde det meste av æren for at klubben kom til finalen i serievinnercupen våren 1975. Og etter det så ble det jo meget middelmådig, og Armfield maktet ikke å fornye Leeds. Så ble det jo bare enda værre.

På samme måte som i dag, når klubben, spillerne og fansen har sunket dypt nok og innsett at man ikke er bedre, da er det et meget gunstig tidspunkt å ansette en manager som er litt kontroversiell og tenker annerledes, det er i hvertfall mye lettere å få gjennomslag for helt nye grep, det er obvious. Slik sett er nok Wise nå over kneika, og man ser allerede hva 3-4 seire ( ok, 6 nå ) gjør med omgivelsene. Kritikken forstummer, vi tror vi har nådd bunnen og er på vei oppover. Og kanskje er det sant......

Revie var konge i Leeds, men fikk ikke bevist det med England eller ved å ta over andre lag. Det er jo ikke godt å si om han hadde lyktes med andre lag, jeg tror kaskje ikke det. Hvis vi f.eks tar Mr. Ferguson i Man U, ville jeg definitivt ikke ansatt han ( og han er smart nok ( og for gammel ) til å f.eks ikke ville tatt over sitt kjære fedreland, Skottland, om det skulle vært aktuelt ).

Det hersker ingen tvil om at Brian Clough var en fantastisk manager, og jeg må si jeg likte hans opptreden i dette intervjuet. Noget ung og naiv, ja, men slett ingen nikke-dukke, det ble bare for mye for Bremner  & CO.
« Siste redigering: September 15, 2007, 16:43:18 av berlin »

ToreLA

Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #4 på: September 15, 2007, 17:48:33 »
Synes Clough er en morsom type og høre på. Ærlig og rett fra hjertet.




sportcarl1

Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #5 på: September 15, 2007, 18:13:23 »
Den enda som hade kunnats lyckas var Jonny Giles, som föresten Don Revie förespråkade när han tog över för England, Don Revie var mer än en manager han var en fadersgestalt, tyckte kanske don revie var lite väl hård mot clough, revie fick själv känna på hur det är att sparkas gick ju inte så bra som tränare för England
 

B-m

Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #6 på: September 16, 2007, 01:39:38 »
Er det meg eller blir vi mennesker bare mer og mer elendig til å prate og formulere oss etterhvert som årene går? Lenge siden at jeg har hørt noen så veltalende "gjester og programleder". Artig!
Virker som om både Clough og Revie er skikkelig forbanna! Ikke rart det gikk som det gikk! Stakkars journalist/programleder!!!! :D :D
Var litt nifst når Clough ser i kamera og prater ..
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

gill

Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #7 på: September 16, 2007, 03:55:17 »
Veldig morsomt å se og høre disse legendariske managere.Ingen er blant oss lengre.Et poeng er at Don var en farsfigur for spilerne.Kanskje skulle vi hatt en sånn type igjen, slik Ferguson er Man Utd idag. Kanskje dette kan(?)være forklaringen på ManU dominans i våre dager?
 

sportcarl1

Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #8 på: September 17, 2007, 05:07:03 »
ferguson fadersgestalt? fråga beckham efter skon i huvudet eller staam, eller varför inte smith som han tog dit och som han sedan inte gav förnyat förtroende efter sina skadebekymmer
 

sportcarl1

Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #9 på: September 17, 2007, 05:08:07 »
ferguson är den äckligaste adlade person jag vet
 

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #10 på: September 17, 2007, 17:29:37 »
quote:
Originally posted by ToreLA

Synes Clough er en morsom type og høre på. Ærlig og rett fra hjertet.






Ja, dette var et artig innslag. Clough må jo for pokker ha hatt litt guts når han steppet inn etter big DON for å vinne ligaen bedre enn ham, vinne i Europa osv. Tenk den gjengen han møtte på treningsfeltet, i garderoben osv. med mange meritter bak seg...og så kommer relativt unge Brian og overtar! Verdens vanskeligste jobbsituasjon spør du meg!
Yeboahs vitne

Gunnien

Re: Goodbye Mr Clough (TV-klipp/m Revie 1974)
« Svar #11 på: September 17, 2007, 18:11:09 »
Clough må ha hatt ein god del gutts ja.. og enorm tiltru til seg sjølv..
  trur nok Revie er inne på noko når han snakker om "første dag på jobb", ikkje bare-bare å overta "leaguechampions" liksom..

#1795
#1795