Skrevet av Emne: Aksjer  (Lest 3742 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Robert

Aksjer
« på: Oktober 17, 2007, 22:48:54 »
Tenkte vi kunne ha en liten aksjetråd her på forumet.
Er sikkert en del av folkene som sitter med litt aksjer her, og har noen gode tips å komme med :)
Vurderer selv å kjøpe noen aksjer, da det virker litt morsomt. Så, skal slenge 10 000 på bordet, og starte å leke litt.
I tilegg da til at jeg sparer i BSU, fond og vanlig sparekonto.

Så, noen som har noen insidetips å komme med? ;)
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Kato

Sv: Aksjer
« Svar #1 på: Oktober 17, 2007, 23:07:53 »
Ericsson er jo et godt alternativ ;D

Har ikke tips på enkeltaksjer, men sparer selv i Skagen Kon-Tiki. Meget godt fornøyd, Skagens mest "risikobaserte" fond, med fokus på verdens vekstmarkeder. 
 

Robert

Sv: Aksjer
« Svar #2 på: Oktober 17, 2007, 23:16:45 »
Tja, vurderer faktisk Ericsson, men slik jeg har forstått det er det ikke så enkelt å kjøpe i Norge..
Kanskje skal begynne å spare litt i Konti jeg også, sparer mest i de andre Skagen-fondene (Vekst og Global).
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

B-m

Sv: Aksjer
« Svar #3 på: Oktober 18, 2007, 17:08:56 »
Har ikke tips på enkeltaksjer, men sparer selv i Skagen Kon-Tiki. Meget godt fornøyd, Skagens mest "risikobaserte" fond, med fokus på verdens vekstmarkeder. 

Hvordan fungerer dette? Hvor mye må man sette inn og kan man ta dem ut når som helst?

---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Erik_

Sv: Aksjer
« Svar #4 på: Oktober 18, 2007, 18:58:44 »
Har ikke tips på enkeltaksjer, men sparer selv i Skagen Kon-Tiki. Meget godt fornøyd, Skagens mest "risikobaserte" fond, med fokus på verdens vekstmarkeder. 
Hvordan fungerer dette? Hvor mye må man sette inn og kan man ta dem ut når som helst?

Mine unger hadde ihvertfall ikke fått lov til å leke seg med aksjer.... :-*

Kato

Sv: Aksjer
« Svar #5 på: Oktober 18, 2007, 20:33:17 »
Skagen har flere gode fond. De fleste av dem har topp rating av internasjonale byråer som rater. Fondene kommer alltid meget høyt i rangeringer.

Viktig å tenke på hvor stor risiko du ønsker å ta når du velger fond.

Jeg opplever Kon-Tiki som Skagens beste fond. Forvalter her er meget anerkjente Kristoffer Stensrud, en av bransjens beste.

Minstebeløp for å kjøpe fondsandeler er kr 1000,-

BM, uten at jeg har penger i så mange andre fond, jeg anbefaler deg sterkt Skagen Kon-Tiki.

I gode tider stiger KOntiki mer enn andre fond, i dårlige tider faller de mindre.
 

Robert

Sv: Aksjer
« Svar #6 på: Oktober 18, 2007, 22:12:38 »
Har ikke tips på enkeltaksjer, men sparer selv i Skagen Kon-Tiki. Meget godt fornøyd, Skagens mest "risikobaserte" fond, med fokus på verdens vekstmarkeder. 

Hvordan fungerer dette? Hvor mye må man sette inn og kan man ta dem ut når som helst?



Sånn i utgangspunktet kan du ta de ut når som helst ja. Det tar et par dager å få inn pengene på kontoen, men det er ikke slik som med BSU hvor du ikke kan ta ut pengene. Har nå selv ca 35 000 kr i fond og aksjer. Risiko? Ja, selvfølgelig, men det er strengt tatt ikke spesielt mye penger. Morsom sparing vil jeg si det er.
Nå leter jeg selv etter et bra fond i Kina :)
Forresten, har du Skandiabanken er det utrolig lett å både handle aksjer, og fond. (Vet ikke hvordan det er med andre banker).
Omtrent som å overføre penger til en annen konto, trykke på en knapp, og du er klar.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Kato

Sv: Aksjer
« Svar #7 på: Oktober 19, 2007, 09:05:48 »
Ser at i porteføljen til Kon-Tiki (Ca 100 selskaper), gjør de kinesiske det stort sett meget bra for tiden.
 

Kato

Sv: Aksjer
« Svar #8 på: Oktober 19, 2007, 10:26:43 »
Ã…rlig avkastning siste tre år:

SKAGEN Vekst 33,33 %
SKAGEN Global 27,48 %
SKAGEN Kon-Tiki 39,80 %
 

Kato

Sv: Aksjer
« Svar #9 på: Oktober 19, 2007, 11:17:52 »
Ericsson som landet under 20 i kurs etter "krakket", har i dag vært nede i 18,60.

Spørs om det er nå man skulle gått inn. Nokias kvartalsrapport er jo også kommet.
 

Robert

Sv: Aksjer
« Svar #10 på: Oktober 19, 2007, 17:56:43 »
Hmmmm, hvordan kjøper man lettest Ericsson-aksjer i norge da? :)
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Kato

Sv: Aksjer
« Svar #11 på: Oktober 19, 2007, 18:05:00 »
Må vel på Stockholmsbørsen vil jeg tro. Stoppet på 19kr 12 øre i dag Ericsson.