Skrevet av Emne: NYTT: "United We Fall" av Peter Ridsdale  (Lest 15290 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

LeedsU878

Sv: NYTT: "United We Fall" av Peter Ridsdale
« Svar #90 på: November 29, 2010, 11:19:14 »
Jeg har et ganske ambivalent forhold til Ridsdale. Som de fleste Leeds-fans elsket jeg jo denne mannen. Han hadde noe jeg ofte savner i moderne fotball – store ambisjoner. Han var klar på at Leeds skulle bli det beste laget, og vi var jo godt på vei.

Ser man på tingene i retroperspektiv hadde jeg vel sagt nei takk. Økonomisk kontroll tror jeg ikke finnes i Ridsdales vokabular, og jeg kommer aldri til å tilgi at han gamblet med Leeds på denne måten. Jeg rekker dog gjerne hånden frem og godtar hans beklagelse.

Problemet var, som andre har nevnt over, at ingen kunne konfrontere mannen. Klubben gjorde det bra, Leeds-fans elsket både han og O’leary, og han var utvilsomt en ganske habil retoriker.

For meg finnes det ingen tvil om at Ridsdale har ansvaret for det som skjedde, men han har nok rett når han sier at andre må stå frem og ta noe av ansvaret. Noe skjedde med spillerne, og det var vel begrenset hvor mye Ridsdale kunne ha gjort med det.

Jeg må påpeke at jeg ikke har lest boken – de utdragene jeg har lest virket mest av alt som en stor forsvarstale, og jeg stiller meg ganske kritisk til det meste av det.
"When he plays on snow, he doesn't leave any footprints"

columbi

Sv: NYTT: "United We Fall" av Peter Ridsdale
« Svar #91 på: November 29, 2010, 14:43:51 »
Hei
Leste boka i helga og klarte ikke å legge den ifra meg før jeg var ferdig. Han (Ridsdale) skyver veldig mye av ansvaret over på andre vedr. en del forhold. Og det er på disse områder han som chairman burde hatt bedre styring. Han klarte ikke å si nei når han burde og det var litt strutsementalitet. "Stikk hodet i sanden og ta problemene etterpå". Ellers var boka artig å lese og man forstår at det er en del grådige aktører i markedet. Tyder på at både managere og agenter tok godt for seg (jfr George Graham saken og Rune Hauge).
Ridsdale var svært visjonær og drømte om det helt store. Og det var ingen som satte ned foten. Det var ingen "what-if" sperrer dersom inntektene ikke kom. Synes også at styret også burde ha reagert og satt noen spørsmålstegn. Og det gjorde de jo til slutt med å gi ham føyken.
Og det var så man følte at man var nesten på toppen, men glemte helt sikkerhetslina og når fallet først kom var det umulig å stoppe.
Ridsdale skyldte på udugelige managere, også etter at han forsvant ut av board-rommet, men han ble en del av et system som dro på seg store skylapper. Og i rollefordeling Chairman - Manager var det han som burde ha sagt stopp. Men husker selv hvor morsomt det var med stadig nye kvalitetsspillere for å forsterke laget. Vi ble vel blinde de fleste av oss.
 

jarle

Sv: NYTT: "United We Fall" av Peter Ridsdale
« Svar #92 på: November 29, 2010, 14:44:28 »
Boka er bestilt på Amazon sammen med Unforgiven...

2 uker i alpene i jul og nyttår...

Det blir Leeds krim i år!!!


ollan

Sv: NYTT: "United We Fall" av Peter Ridsdale
« Svar #93 på: November 29, 2010, 15:03:35 »
Boka er bestilt på Amazon sammen med Unforgiven...

2 uker i alpene i jul og nyttår...

Det blir Leeds krim i år!!!



Unforgiven er en bra bok, sammen med The Promised LAnd
Ollan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28888
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: NYTT: "United We Fall" av Peter Ridsdale
« Svar #94 på: Mars 23, 2023, 09:57:32 »
Phil Hay drar opp et interessant emne, 20 years on, hvordan ser vi nå på Peter Ridsdale-æraen i Leeds...

https://theathletic.com/4320147/2023/03/23/leeds-united-peter-ridsdale/

Vel, tenker eg, selvsagt må han ta hovedskylden for hva som gikk gale (at han gjorde feil underveis er han selv den første til å innrømme). Men starten på den gode perioden... vi brukte penger da også, men vi fikk resultater, vi var fremtidens lag.

MEN så begynte vi å lease inn spillere som Fowler, Seth Johnson & co, som vi strengt tatt ikke trengte.

Apropo Seth, la oss bare slå fast at lønnsforhandlingene som hant sted ikke skjedde slik myten sier det:
Another had Seth Johnson arriving from Derby County in a £7million transfer and entering contract talks in the hope that his previous weekly salary, reputedly £5,000, might go up to £13,000. Legend has it that Ridsdale’s opening gambit was £30,000 and, when this was met by a stunned silence, that he raised his offer to £37,000.

A classic story, yes — but also pure fantasy, as Johnson has previously stated himself.

“Seth was on £13,000 a week less than what was quoted,” says Ridsdale. “I knew what he was earning at Derby. He’d made his full debut for England. And he probably got an increase of £2,000 to £4,000 a week. It’s one of many myths.”

The truth, says Ridsdale, was that Leeds had a wage structure in place and, contrary to the popular narrative, did not just pay the players whatever they wanted. Leeds, he accepts, signed too many elite players and ran into trouble — having budgeted for the Champions League — when they missed their targets. But, to be fair, he does not sound very Father Christmassy.

“We actually lost players because of money. Frank Lampard was one. We wanted Frank from West Ham but he went to Chelsea because we couldn’t afford what he was asking.

“We lost Jimmy Floyd Hasselbaink because I sat down with his agent and said, ‘Look, our highest paid player is on X amount, you’re asking for 50 per cent more, I can’t justify that’. So Jimmy went to Atletico Madrid.”

Seth har også fortalt at det ikke skjedde etter 'myten'
https://forum.leedsunited.no/index.php?topic=22816.msg594199#msg594199

Anyways, at Leeds slet sååå mange år etter Ridsdale har også med hvilke eiere vi fikk i etterkant, Mens andre klubber da kan få eiere som fikser gjelden på et blunk og starter på nytt tok det tiår for Leeds...
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan