Rykter: Spillere inn og spillere ut, del 26

Started by Promotion 2010, April 03, 2019, 13:11:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Lucas the Kop Cat

Quote from: Milou on August 16, 2024, 02:36:47Her var det jammen mykje surmuling og etterpåklokskap ute å gå (og nokre få fornuftige innlegg innimellom). At vi ein situasjon der klubben var i ein desperat jakt på å få inn talent mens vi var involvert i nedrykkskampen, inngår ein kontrakt med Rutter der vi seier til han at viss vi rykker ned så får han ei release clause så lenge vi får pengane tilbake (og vel så det), virkar fornuftig for min del. Om nokon hadde betalt dette for han for eit år sidan, hadde jubelbruset stått i taket her på forumet.

Det mest kritikkverdige frå 49ers er at dei ikkje har mot til å forsvare det som var ein fornuftig innrømmelse i ein vanskeleg situasjon, og i staden fortel oss at det ikkje er aktuelt med release clauser lenger. Viss vi f.ex. forhandlar med å kjøpe Jack Clark for £20 mill, og han insistere på ein release clause på £25 mill om vi skulle rykke ned, så vil eg for Guds skuld håpe at vi går med på det.

Dei som kjem aller dårlegast ut av dette er Leeds-fansen. Først får Rutter hets fordi han treng litt tid til å tilpasse seg. I fjor var det ikkje så reint få som sa at "vel er han god, men på ingen måte god nok til å forsvare prislappen vi betalte, og skulle vi rykke opp er han nok ikkje god nok til å spele i PL." Og så blir det ramaskrik når han blir solgt til PL med fortenste. Rutter er den som ler sist og best her, men kjenner eg han rett så held han seg for god til det, for han har vist storsinn og jobba hardt for å vise kva han er god nok trass i ein vanskeleg start der neste alle ønska han dit pepperen gror. Eg håpar at dei som no er i ferd med å avskrive Wøber etter ein kamp der han blei bua av Leedsfansen, tar dette innover seg.

Så til påstanden om at 49ers er i ferd med å melke klubben for midlar på samme måte som Glazers. 49ers er kanskje kyniske profittjegarar, men komplette idiotar er dei nok ikkje. Dei er sjølvsagt klart over at om det skal vere nokon profitt å melke så må klubben tilbake til PL snarast råd. Om salet av Rutter kjem totalt overraskande på dei og dei ikkje har vore førebudd på dette, er det imidlertid grunn til å vere bekymra. Men eg anbefaler å gje dei litt meir enn 24 timar før vi feller ein dom over dei. 

Det var 3 lag som rykka opp i fjor utan Rutter på laget og det er tre lag som rykker opp utan Rutter i år også, så det sjøl om Leeds sine sjansar per i dag er svekka, så er det vel litt tidleg å gje opp. Eg er ingen heilfrelst fan av Farke, men han har gjort meir riktig enn galt så langt og det virkar som han klarer klarer å skape eit positivt miljø der spelarane leverer til sitt potensiale, som eg meiner er blant dei aller viktigaste eigenskapane til ein manager. Og så får vi håpe at fansen også klarer å fokusere på det positive, sjøl om vi går på ein smell eller to.

Til slutt er det berre å seie takk for følget til Rutter og å ønskje han alt godt i sin neste klubb.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk
Bra noen kan dempe dette hylekoret som gjør at jeg ikke orker Twitter og Facebook for tiden og egentlig ikke dette forumet heller. Ille nok å tape fotballkamper om en ikke skal drive med intens selvplaging i tillegg.

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Russel_Doig

Quote from: Milou on August 16, 2024, 02:36:47Her var det jammen mykje surmuling og etterpåklokskap ute å gå (og nokre få fornuftige innlegg innimellom). At vi ein situasjon der klubben var i ein desperat jakt på å få inn talent mens vi var involvert i nedrykkskampen, inngår ein kontrakt med Rutter der vi seier til han at viss vi rykker ned så får han ei release clause så lenge vi får pengane tilbake (og vel så det), virkar fornuftig for min del. Om nokon hadde betalt dette for han for eit år sidan, hadde jubelbruset stått i taket her på forumet.

Det mest kritikkverdige frå 49ers er at dei ikkje har mot til å forsvare det som var ein fornuftig innrømmelse i ein vanskeleg situasjon, og i staden fortel oss at det ikkje er aktuelt med release clauser lenger. Viss vi f.ex. forhandlar med å kjøpe Jack Clark for £20 mill, og han insistere på ein release clause på £25 mill om vi skulle rykke ned, så vil eg for Guds skuld håpe at vi går med på det.

Dei som kjem aller dårlegast ut av dette er Leeds-fansen. Først får Rutter hets fordi han treng litt tid til å tilpasse seg. I fjor var det ikkje så reint få som sa at "vel er han god, men på ingen måte god nok til å forsvare prislappen vi betalte, og skulle vi rykke opp er han nok ikkje god nok til å spele i PL." Og så blir det ramaskrik når han blir solgt til PL med fortenste. Rutter er den som ler sist og best her, men kjenner eg han rett så held han seg for god til det, for han har vist storsinn og jobba hardt for å vise kva han er god nok trass i ein vanskeleg start der neste alle ønska han dit pepperen gror. Eg håpar at dei som no er i ferd med å avskrive Wøber etter ein kamp der han blei bua av Leedsfansen, tar dette innover seg.

Så til påstanden om at 49ers er i ferd med å melke klubben for midlar på samme måte som Glazers. 49ers er kanskje kyniske profittjegarar, men komplette idiotar er dei nok ikkje. Dei er sjølvsagt klart over at om det skal vere nokon profitt å melke så må klubben tilbake til PL snarast råd. Om salet av Rutter kjem totalt overraskande på dei og dei ikkje har vore førebudd på dette, er det imidlertid grunn til å vere bekymra. Men eg anbefaler å gje dei litt meir enn 24 timar før vi feller ein dom over dei. 

Det var 3 lag som rykka opp i fjor utan Rutter på laget og det er tre lag som rykker opp utan Rutter i år også, så det sjøl om Leeds sine sjansar per i dag er svekka, så er det vel litt tidleg å gje opp. Eg er ingen heilfrelst fan av Farke, men han har gjort meir riktig enn galt så langt og det virkar som han klarer klarer å skape eit positivt miljø der spelarane leverer til sitt potensiale, som eg meiner er blant dei aller viktigaste eigenskapane til ein manager. Og så får vi håpe at fansen også klarer å fokusere på det positive, sjøl om vi går på ein smell eller to.

Til slutt er det berre å seie takk for følget til Rutter og å ønskje han alt godt i sin neste klubb.

Takk, bra det er noen voksne hjemme her på forumet!

Russel_Doig

Quote from: auren on August 15, 2024, 23:36:52Ikke bare Leeds som gjør elendige dealer. Blackburn ville ha 20 mill for Szmodics, nå går han visstnok for under halvparten til Ipswich (9 millioner).

auren

Hvilken elendige dealer er det du sikter til? Det kan umulig være salgene av Gray, Summerville eller Rutter? I dei tre tilfellene har vi fått maksimalt av det vi kunne drømme om å håpe på, klausuler eller ikkje.

HåvardK

Quote from: Russel_Doig on August 16, 2024, 08:10:25
Quote from: auren on August 15, 2024, 23:36:52Ikke bare Leeds som gjør elendige dealer. Blackburn ville ha 20 mill for Szmodics, nå går han visstnok for under halvparten til Ipswich (9 millioner).

auren

Hvilken elendige dealer er det du sikter til? Det kan umulig være salgene av Gray, Summerville eller Rutter? I dei tre tilfellene har vi fått maksimalt av det vi kunne drømme å håpe på, klausuler eller ikkje.
Eh... Tror nok flere av oss drømte om mer enn 25 mill for Summerville, all den tid adskillig høyere summer har versert tidligere.
Så er det vel ikke summene i seg selv som er den største skuffelsen, men det faktum at det har forsvunnet 25 spillere det siste året, deriblant våre to beste og ett av øyrikets største talent. Det vitner om en klubb som ikke har særlig med ambisjoner.

Russel_Doig

Quote from: HåvardK on August 16, 2024, 08:30:00

auren

Hvilken elendige dealer er det du sikter til? Det kan umulig være salgene av Gray, Summerville eller Rutter? I dei tre tilfellene har vi fått maksimalt av det vi kunne drømme å håpe på, klausuler eller ikkje.
Eh... Tror nok flere av oss drømte om mer enn 25 mill for Summerville, all den tid adskillig høyere summer har versert tidligere.
Så er det vel ikke summene i seg selv som er den største skuffelsen, men det faktum at det har forsvunnet 25 spillere det siste året, deriblant våre to beste og ett av øyrikets største talent. Det vitner om en klubb som ikke har særlig med ambisjoner.

Du har fått med deg at det i alle tre tilfellene ikkje handler om Leeds`ambisjoner men aktiverte klausuler? Og 25, 40, 40 mill for spillere som ikkje har levert et sekund i PL er helt ok betaling uavhengig av klausulene.

Eriksen55

Quote from: Russel_Doig on August 16, 2024, 08:34:39

auren

Du har fått med deg at det i alle tre tilfellene ikkje handler om Leeds`ambisjoner men aktiverte klausuler? Og 25, 40, 40 mill for spillere som ikkje har levert et sekund i PL er helt ok betaling uavhengig av klausulene.

Det som skjer er helt normalt. Både klausuler med en sum og at gode spillere i smålag blir plukket av større klubber - Det skjer hvert overgangsvindu. Det handler ikke om ambisjoner.

Ambisjonene vises på hva de kan få inn av erstattere. Det er 2 av CC beste spillere. 2 spillere jeg tror og håper fortsetter å levere bra spill i PL som skal erstattes. Selv med Summerville og Rutter var det tynt i bredden. Nå er det syltynt!

leedslife

auren

Hvilken elendige dealer er det du sikter til? Det kan umulig være salgene av Gray, Summerville eller Rutter? I dei tre tilfellene har vi fått maksimalt av det vi kunne drømme om å håpe på, klausuler eller ikkje.

Tenk at man i et innlegg over går god for et utsagn som:
"Viss vi f.ex. forhandlar med å kjøpe Jack Clark for £20 mill, og han insistere på ein release clause på £25 mill om vi skulle rykke ned, så vil eg for Guds skuld håpe at vi går med på det"

I det neste øyeblikk hiver man seg over tastaturet å mener (oppriktig?) at vi har fått maksimalt ut av de tre hovedavtalene denne sommeren (Gray, Summerville og mest sannsynlig Rutter).

Historisk sett har vi aldri vært veldig flinke til å å tilrettelegge for høyest mulig nivå for våre beste unge spillere eller gjøre særlig gode avtaler fra klubbens side på nivå 2.
Som forrige gang vi rykket ned så jobber vi fortsatt febrilsk med å gjøre opp for gammelt morro og klubben befinner seg i en desillusjonert forfatning.

Det er for meg helt ufattelig at det kan sitte folk der som genuint tror at Leeds er i den beste posisjonen rundt et forhandlingsbord og får maksimalt ut av avtalen.
Helt fullstendig spinnvilt.

Dylan

Er spent på hvordan de solgte spillerne vil levere i sine nye klubber. Er ikke imponert nå over de andre "gullguttene" vi har solgt de siste årene, Phillips, Sinisterra, Adams, Clarke, og før det Becchio, Beckford. Er ikke overbevist om at årets salg vil blomstre i sine nye drakter, men ønsker de et høflig lykke til.

HåvardK

auren

Svaret er ja.
Har du fått med deg at jeg satte "drømte" i kursiv?

Kato

auren

25 mill pund for Summerville er en elendig deal. Han sa nei til 6 klubber før han ble solgt. Sier litt om interessen.

Russel_Doig

Quote from: Kato on August 16, 2024, 09:37:12

auren

25 mill pund for Summerville er en elendig deal. Han sa nei til 6 klubber før han ble solgt. Sier litt om interessen.

Uten klausul hadde vi kanskje klart å tyne ut 28-30 mill, men nå var nå klausulen på 25

Kan eg få navnet på dei klubbene?

Russel_Doig

Quote from: leedslife on August 16, 2024, 09:06:00

auren

Tenk at man i et innlegg over går god for et utsagn som:
"Viss vi f.ex. forhandlar med å kjøpe Jack Clark for £20 mill, og han insistere på ein release clause på £25 mill om vi skulle rykke ned, så vil eg for Guds skuld håpe at vi går med på det"

I det neste øyeblikk hiver man seg over tastaturet å mener (oppriktig?) at vi har fått maksimalt ut av de tre hovedavtalene denne sommeren (Gray, Summerville og mest sannsynlig Rutter).

Historisk sett har vi aldri vært veldig flinke til å å tilrettelegge for høyest mulig nivå for våre beste unge spillere eller gjøre særlig gode avtaler fra klubbens side på nivå 2.
Som forrige gang vi rykket ned så jobber vi fortsatt febrilsk med å gjøre opp for gammelt morro og klubben befinner seg i en desillusjonert forfatning.

Det er for meg helt ufattelig at det kan sitte folk der som genuint tror at Leeds er i den beste posisjonen rundt et forhandlingsbord og får maksimalt ut av avtalen.
Helt fullstendig spinnvilt.

Du må forholde deg til realitetene.

Og sjølsagt hadde eg sagt ja til Jack Clarke for 20 mill med klausul på 25 ved nedrykk, no-brainer.

morten1966

Er vel ikke noe i ryktene om Struijk til Fullham vel😳.............

Dennis

Det er flott å lese et innlegg fra en som klarer å holde positiviteten oppe. Nå er jeg som regel 'langsiktig optimist', men er ikke i den kategorien i år. Til det har det vært altfor mye tapping av stallen og manglende reinvesteringer, samt at ordene som kommer fra 49ers (før det ble total radio silence) ikke stemmer med handlingene. Det er noe som bekymrer.

Så er det fortsatt en stund igjen av overgangsmarkedet og ledelsen kan (må) være aktive for å redde sesongen. Det høres kanskje litt i overkant pessimistisk ut, men det er nødt å slå inn negativt for stallen når en etter en av de beste og mest profilerte spillerne forsvinner. Hvis vi ser til opprykksrivaler som Sheff Utd og Coventry, har ikke de mistet de beste spillerne og i alle fall ikke flere av dem. Med redde sesongen mener jeg altså opprykkskamp, ikke at vi rykker ned eller havner i nedre sjiktet. Med litt mer stallfyll tror jeg vi har en fair sjanse på play off, men pr i dag er vi ikke direkte opprykks-favoritt. Ikke bare ren kvalitet i stallen som er syltynn, men grunnet (den mentale) effekten av de som er solgt.

Vi husker jo også det Leeds-laget som så vidt skrapte seg til overlevelse i 2003 og deretter laget som gikk ned i 2004. '03-stallen bestod av folk som Viduka, Kewell, Martyn, Dacourt, Bridges, Batty, Bakke, Radebe, Wilcox m.fl. På ingen måte en stall som hadde noe i en nedrykkssump å gjøre. Ser man på utgående så skjønner man noe av grunnen: Woodgate, Keane, Bowyer, Fowler og Rio Ferdinand.

I en god stund etterpå, fikk nylig avdøde Terry Venables mye av skylda for nedturen. Eller eventuelt å ikke makte å snu den. Jeg tenkte også det på tidspunktet, ung og mer naiv. Så har det blitt helt tydelig i etterkant at det var både daværende problemer og mørke skyer på horisonten som var problemet. Så vidt jeg husker finnes det også en pressekonferanse hvor Venables rister på hodet når Ridsdale påstår at de måtte selge Woodgate og 'alle var enig' eller noe slikt. Det var ikke en samlet klubb på noen måte. Det vil ikke skape gode arbeidsforhold og summen av det hele blir langt svakere enn spillerne på papiret skulle tilsi.

Selv om laget som til slutt gikk ned var redusert i forhold til det laget som avsluttet rett utenfor CL-plassene i 2001/02, burde også dette laget i en normal situasjon kunne unngått nedrykk. Det gjorde de ikke og vi vet alle hvordan de neste snaut to tiårene forløp seg.

Det er lenge sida og neppe sammenlignbart på alle punkter, men jeg syns det finnes ganske mange likheter i det store bildet:
- Det ble handlet på kreditt rundt 2000 og man var avhengig av CL. Det ble handlet på kreditt i 2022 og man var avhengig av PL. Denne er dog ikke isolert til Leeds. Det gjelder de fleste klubber pr nå. Alle handler på nedbetalingsplan og det krever enorme summer for å nå Europa og det krever enorme summer for å være en PL-klubb. De fleste taper penger og er helt avhengig av å fortsette Europa-spill, holde seg i PL (Everton, Forest, Leeds) eller gå opp (Leicester, Wolves, Villa).

- Leeds skyldte masse penger og måtte selge unna alt av verdifulle assets for å betale regninger. Nå er det ikke snakk om en overhengende konkurs og dermed ikke like prekært, så det handler ikke potensielt om klubbens eksistens tjue år etter. Situasjonen er likevel ganske lik; Leeds må selge for å betale regninger og sitter neppe igjen med særlig mye av pengene de har solgt for.

-Felles for det overnevnte: Pengene som kommer inn, går for det aller meste rett i et sort hull. Raphinha og Phillips ble solgt for å finansiere oppbygging av stallen ble det sagt. En ting er at det aller meste av investeringene fra den tida var totalt feilslått (alltid en risiko, men over hele linja?!), men gjelda var fortsatt enorm selv om vi hadde solgt Raphinha og Phillips for i underkant av £100 mill.

Når vi nå selger unna alt av de mest verdifulle eiendelene (for masse penger), er det ikke slik at dette vil gå rett tilbake i laget. Så vidt jeg kan lese, skyldte Leeds omtrent £60 millioner i år, £60 millioner neste sommer og det samme i sommeren 2026. Kanskje er det slik at det er mer nå og fallende mot 2026 også. Det trenger heller ikke være slik at summene er helt korrekt, men det siste regnskapet viste i alle fall £190 mill i gjeld fram mot 2026.

En annen utfordring, er at vi sitter ikke igjen med 100% av pengene for Gray, Kamara, Summerville og Rutter i dag. Leeds har per nå solgt mest i verden, men det betyr ikke at £150+ millioner har ticket inn på bankkonto i sommer. Det blir en antakelse, men jeg tipper et sted mellom £50-75 millioner pund MAKSIMALT. Har selvsagt ikke inngående kjennskap til disse kontraktene, men en avbetalingsplan er slik 'alle' holder på. Man selger på kreditt og handler på kreditt, med noe up front og det klart meste over tid. Ofte bakt inn i bonuser, add ons etc som ikke nødvendigvis blir aktivert heller. Eller store videresalgs-% til den forrige klubben, som det blant annet har blitt spekulert i er grunnen til at Leeds tviholdt på Gnonto i fjor selv om Everton skal ha vært på banen med drøyt £20 mill.

Så kan det være at det faktum at det er aktivert klausuler gjør at Leeds får en relativt stor andel umiddelbart. Det er en mulighet. Tottenham kunne ikke aktivere Grays klausul og betale £1 i evig tid. Det sier seg selv, men vi vet heller ikke hva slags struktur det var i kontrakten til spillerne. Vil anta det var et minstekrav til hvor mye av summen som måtte betales til hvilken tid.

Det er derimot vanskelig å tillegge Leeds-ledelsen, spesielt den forrige administrasjonen, noe særlig kred når det gjelder kontraktinngåelse. Jeg velger derfor heller å legge meg i en litt forsiktig tankegang om når disse pengene kommer inn på konto hos Leeds. Felles for de siste årene er at klubben har lagt ALL makt hos spiller og agent, tross Kinnears tjas om risikovurdering og asset protection og Marathes negotiating in my sleep-utsagn.

Som skrevet i går: Jeg tror absolutt ingenting på at all skyld her ligger hos Orta og Radrizzani. Kinnear er(var?) den som signerte på kontrakter og kjøpsavtaler og han er her fortsatt. 49ers har vært med å finansiere kjøp av spillere og daglig drift. Jeg kjøper dermed overhodet ikke påstander om at de som minoritetseier var helt kneblet. Finansiere hundrevis av millioner i regi av et risikokapitalist-fond, uten å ha innflytelse på dette? Ledet av en mann som omtales som en kynisk 'killer' av tidligere 49ers trener og folk som har studert med han? Tror ikke på det.

Det var for øvrig ikke Victor Orta og Andrea Radrizzani som godkjente en overgangsklausul i Archie Grays kontrakt. Den ble signert vinter/våres, vel vitende om hvilket enormt talent Archie Gray var. Så kan man si at spiller og hans team krevde en utgangsdør i avtalen. Det kan være, men det finnes vel alltid bedre kontrakter for å beskytte sine kronjuveler? Hvem hadde sagt noe på om Gray var blant klubbens best betalte allerede som 18-åring? Så får man selv velge om man tror på tiskingen om at det overgangen ikke var helt frivillig fra spillerens side. Jeg tror ikke det og ikke fordi det ble sagt fra flere som anses som genuint ITK (hvorav den ene har kilde i Spurs som visste om Spence-avtalen og hjemsendelsen). For meg er det derimot det at han var nære å signere for Brentford som er mest utslagsgivende. Leeds, en hårsbredd fra PO, og det potensiale som er der i hans egen klubb, eller Brentford? En veldrevet klubb hvor de nok hadde en solid plan for han, men som like fort kan gå ned et år. Det er i alle fall en langt mindre klubb. Noe skurrer med det hele.

Jeg forstår heller ikke helt denne argumentasjonen jeg har lest de siste dagene: "De hadde klausuler. Ingenting å gjøre med, hvordan kan man kritisere eierne" eller noe i den duren.  Det er klubben selv som har delt ut klausulene. De maser om at ingen spillere ville kommet uten klausuler. Hvorfor er det ikke slik for alle andre klubber og i alle deres tilfeller da? Spania ikke medregnet, hvor det er krav.

Klausulene er symptomet her, ikke årsaken.

Jeg kan påstå følgende med fasit i hånd: Georginio Rutter var et totalt mislykket og feilslått kjøp på tidspunktet han ble handla. Vi trengte en målgjører som skulle skyte oss til PL-kontrakt. I stedet fikk vi en spiller som - selv forklart - ble nedtynget av presset og egentlig ikke ville dra fra Tyskland en gang. Dette handler ikke om Rutter 2023/24 og det er ikke et forsøk på å gi han skylda for et nedrykk. Like fullt var det på tidspunktet feil spiller å handle inn. Når han nå går fra Leeds, er det motsatt. Det er totalt feil spiller å miste. Det går helt fint an å ha to tanker i hodet på samme tid; Rutter var svak i PL og god i Championship. Langt ifra den eneste som har gjort noe lignende, men forhåpentligvis går det bedre denne gangen. Jeg tror det. Brighton, Brentford og slike klubber er nok en riktig overgang for en spiller med stort potensiale og enda noen mangler i spillet sitt. Slike klubber pleier å bruke tid på å utvikle sine kjøp, ikke hamstre og kaste hvis de ikke leverer umiddelbart.

Det er for øvrig helt legitimt å argumentere for at Leeds har fått bra med penger. Gray har spilt en sesong på nivå to og ble solgt for £35 millioner eller noe slikt. Rutter så håpløs ut i PL, men hadde en god sesong i Championship. Han har x-faktor og noen ferdigheter fysisk få tar etter. Noen mangler har han også i spillet, men uansett er £40 mill en meget pen sum. Summerville til £25 millioner er jeg noe mer skuffa over.

Problemet er at alle disse salgene svekker laget vesentlig. Vi mistet 50 målpoeng på to av disse, en stor fanfavoritt i Rutter og stortalentet fra "Gray-dynastiet". Merkelig nok sitter jeg igjen og er minst skuffa over Cree Summerville-salget. Ikke bare vår klart beste spiller over hele sesongen i fjor, men også den dårligste økonomiske dealen. Det viser - for meg - at det ikke handler kun om økonomi. Det handler om at man i Gray og Rutter spesielt mister to spillere som er litt one of a kind. Det finnes mange gode spillere a la Summerville. Det er ikke spesielt sannsynlig at vi finner en like utslagsgivende spiller i sommer som man samtidig har like god økonomisk verdi i, men Rutter og Gray får man aldri igjen. For meg litt som Bielsa; man får gode trenere og til og med kanskje mer suksess i PL en gang i fremtida, men han var like fullt en trener man ikke ser igjen.

Det er vel dette man mener med det vage termen x-faktor.

Jeg kan spørre: Hvis man kunne valgt en god venstreving, en kaotisk og sjarmerende labrador av en kar og et stortalent på 18-år inn i august. Ville man ikke heller bare beholdt de vi hadde? Da mener jeg ikke at det var et alternativ, men at det viser hvorfor så mange blir frustrert over salgene. Selv om de fleste andre hadde bytta stall med Leeds etter PO-tapet, så mente vi at vi trengte en 10, CM og back. I tillegg til en stopper, før Rodon ble kjøpt. Nå har vi solgt de vi har solgt og da trenger vi strengt tatt erstattere for de, PLUSS de som vi allerede mente vi trengte.

Jeg mener vi etter PO-tapet for det meste trengte kvantitet/dekning. Selvsagt forhåpentligvis noen som økte kvaliteten, men i en allerede solid stall. Nå trenger vi både kvalitet og kvantitet og dagene løper.

Fryktelig langt innlegg, men for å komme tilbake til starten. Jeg syns det er bra du er positiv og at det er andre som er enig med deg. Er ikke helt enig i at det 'ikke er noen voksne hjemme' om man er bekymra, som maskot Lucas skriver, men jeg har selv vært lei av ensidig surmuling flere ganger over årene og tar den enkelt ettersom jeg regner at jeg er med i den kategorien basert på de siste dagene og ukenes innlegg herfra.

Bekymringa mi ligger som nevnt ikke bare i at vi trenger ganske mange spillere nå (vi har den suverent tynneste stallen i serien, selv om startelleveren ikke er blant de svakeste) og selv om vi nå skulle henta Rowe og Clarke - noe jeg ikke anser som sannsynlig i det hele tatt - så tror jeg de fleste heller ville beholdt Rutter og Summerville. Eller Rutter og Gray i det minste. Derfor mener jeg fortsatt at vi har gått flere skritt tilbake, om det kommer en kropp inn som direkte erstatter.

Hvis disse skulle begynne dårlig, vil det sannsynligvis bare forsterke den følelsen. Nå skal jeg på ingen måte påstå at vi kan rykke ned i år, det anser jeg som 0% sjanse, men jeg sidestiller å ikke gå opp i år som tilsvarende som at Leeds ikke tok CL-plass i 2002. Det vil bety at klubben i enda større grad økonomisk sett må forberede seg på å "bli" en Championship-klubb igjen. Om vi ikke allerede er det selvsagt, etter å ha vært kun tre år i PL de siste tjue åra.

Mer bekymringsverdig: Det kommer store regninger til forfall neste år også.

En lang, lang post herfra, men poenget er at man kan redde noe her enda. Det er litt tid igjen av vinduet, men fra å være langt bedre enn i fjor har det begynt å nærme seg det samme. En stall tilsynelatende uten særlig kvalitet (Summerville, Rutter og Gray var ikke forventet den suksessen av mange i pre season i fjor) og med en høy andel frustrerte og bekymrede fans. Fortsatt litt tid igjen, men hadde vinduet stengt i dag hadde det vært alarmerende.

Tror for øvrig ikke siste spiller har gått. Det gikk rykter om Struijk til Fulham i går, men det er vel bare tøys. Det er nok likevel overgangsklausuler hos flere spillere enn de som har gått. Det ble sagt i fjor - av Kinnear - at klausuler ikke ville være et case i år. Det har vist seg å ikke stemme og Farke sa han ikke visste om Rutters klausul da han signerte sin kontrakt. Nå prater han flott og pent om 49ers, men jeg må innrømme at de ordene har lite betydning for meg før de viser noe. Jeg tror tyskeren er frustrert. Den dårlige slutten, tapet i PO og sesonginnledningen har gjort han til en lynavleder. Nå sier jeg på ingen måte at han er uten ansvar, men dersom det ulmer i klubben så er det ikke sikkert det har særlig mye å si hvem som sitter som trener.

Som en kommentar jeg så i går påpekte: Hva snakket Ayling og Bamford om etter kampen på onsdag? Det kan ha vært hva som helst, men det virket seriøst. Ingen smil eller spøk fra Aylings side og basert på hva vi fikk vite i etterkant og hvordan laget som helhet fremstod nesten apatiske etter pause, kan man lett spekulere i om det var Rutter-overgangen som tynget.

Dette blir selvsagt igjen spekulasjoner og halvfulle eller -tomme glass. Jeg har veldig lyst å havne i den første kategorien igjen, der jeg som regel er og føler meg hjemme.

EDIT: Leedslife har et stort poeng. Det er utrolig vanskelig å forstå påstander (49ers uttalte det offisielt etter Gray-salget) om at Leeds nå er i en bedre posisjon. At dette legger grunnlaget for opprykk. Det handler ikke om å selge den ene stjernen i et dårlig lag for å gjøre stall og ellever bedre som enhet. Det handler om å tappe de beste spillerne fra laget og enda verre: sannsynligvis går mesteparten av pengene til å betale spillere som ikke er i klubben lenger. Eksempelvis vil mye av pengene for Rutter gå rett til Hoffenheim. Annet betaler for Aaronson, Roca, Wøber og Jean-Kevin Augustin.

Som det sies: Man er bra optimist om man mener Leeds har satt seg i en sterk posisjon i forhandlingene da.
Marching on together!

leedslife

Det vil ikke akkurat skape trygghet hvis et eierskap i en klubb skal gå ut å innrømme at de handlet i ren desperasjon.
Ut til supporterne vil det virkelig ikke se bra ut, men verst av alt mot sponsorer og andre aktørerer, økonimisk og politisk involvert i klubben.
Dette er altså en fotballklubb som favner globalt - i dette så forstår jeg heller ikke risk/rewarden i avtalen du skisserer over vedr Clarke. Jeg tror du hadde blitt spist opp av konkurrerende aktører. Worst case ville du kvittet deg med et problem, ja - best case ville du spilt inn en ung, engelsk spiller til konkurrenter på høyere nivå - nærmest helt risikofritt for dem. Casen står utrolig svakt hvis du ønsker sportslig progresjon.
Det Leeds driver med er ferskvare og det beveger seg i et nesten uvirkelig tempo (med teknologisk utvikling etc).
Kompetansen på banen hver Lør/Ons må samsvare med det som skjer i styrerom og ellers.
Eller snu om på det - prestasjonene på banen speiler kompetansen og erfaringen øverst.

Og vedr om man ville tatt pengene for Rutter forrige sommer.

Jeg synes det er et nokså interessant spørsmål. Langt mer interessant enn å fjase det vekk med en tirade mot egne supportere.

Long term så får du ikke et større potensial enn Rutter å jobbe med i CC. Fysikk, tekniske ferdigheter, auraen, aldersmessig etc.
For et publikum som favner så bredt med så mye føleleser så vil man heller ikke få en større favoritt så lenge laget presterer.
Man så det samme ganske tidlig med Ralphinha og. Trengte ikke mer en første pasningen mot Villa borte der du så at dette var noe helt spesielt med Leeds øyne.
Problemet ifht longterm er at Leeds ikke er der enda. Vi er ikke i en posisjon der vi kan få maksimalt ut av hverken spillere eller avtaler. For det er perspektivet og livsnora i Leeds for kort.
Og her ligger mitt motsvar til deg og ditt innlegg. Dette er ikke surmuling, men et konstruktivt svar på hvorfor jeg tror vi står på stedet hvil sesong etter sesong.
Problemet ligger ikke hos supportere. Problemet er ikke surmuling, sjikane eller hets. Det ligger på klubbdrift og sportslig avdeling og pr idag så betaler vi prisen for det (igjen).
Short term i forhold til denne avtalen og med dette innlegget i minnet. Ja. Objektivt sett kunne jeg stilt meg i en posisjon der jeg hadde vært positiv hvis Rutter hadde blitt solgt på denne tiden i fjor.
Adam Armstrong feks lager nesten 40 målpoeng forrige sesong. Mitrovic har scoret 50 mål i divisjonen.
Rel unge og uerfarne spillere (den gang) som Carvalho som setter over 20 målpoeng. Til og med hans inntreden i fjor i Januar hos Hull gav veldig effektiv progresjon i laget.
Så i mitt hodet kan et kompetent sportslig apparat gjøre et lag både bedre og mer effektivt hvis de kunne brukt noe av en slik overgangssum.

Russel_Doig

Dennis, mener du at vi burde ha gått ut offentlig og meldt fra om alle spillere med klausuler i troppen?

leedslife

Quote from: Dennis on August 16, 2024, 10:35:04

Det er flott å lese et innlegg fra en som klarer å holde positiviteten oppe. Nå er jeg som regel 'langsiktig optimist', men er ikke i den kategorien i år. Til det har det vært altfor mye tapping av stallen og manglende reinvesteringer, samt at ordene som kommer fra 49ers (før det ble total radio silence) ikke stemmer med handlingene. Det er noe som bekymrer.

Så er det fortsatt en stund igjen av overgangsmarkedet og ledelsen kan (må) være aktive for å redde sesongen. Det høres kanskje litt i overkant pessimistisk ut, men det er nødt å slå inn negativt for stallen når en etter en av de beste og mest profilerte spillerne forsvinner. Hvis vi ser til opprykksrivaler som Sheff Utd og Coventry, har ikke de mistet de beste spillerne og i alle fall ikke flere av dem. Med redde sesongen mener jeg altså opprykkskamp, ikke at vi rykker ned eller havner i nedre sjiktet. Med litt mer stallfyll tror jeg vi har en fair sjanse på play off, men pr i dag er vi ikke direkte opprykks-favoritt. Ikke bare ren kvalitet i stallen som er syltynn, men grunnet (den mentale) effekten av de som er solgt.

Vi husker jo også det Leeds-laget som så vidt skrapte seg til overlevelse i 2003 og deretter laget som gikk ned i 2004. '03-stallen bestod av folk som Viduka, Kewell, Martyn, Dacourt, Bridges, Batty, Bakke, Radebe, Wilcox m.fl. På ingen måte en stall som hadde noe i en nedrykkssump å gjøre. Ser man på utgående så skjønner man noe av grunnen: Woodgate, Keane, Bowyer, Fowler og Rio Ferdinand.

I en god stund etterpå, fikk nylig avdøde Terry Venables mye av skylda for nedturen. Eller eventuelt å ikke makte å snu den. Jeg tenkte også det på tidspunktet, ung og mer naiv. Så har det blitt helt tydelig i etterkant at det var både daværende problemer og mørke skyer på horisonten som var problemet. Så vidt jeg husker finnes det også en pressekonferanse hvor Venables rister på hodet når Ridsdale påstår at de måtte selge Woodgate og 'alle var enig' eller noe slikt. Det var ikke en samlet klubb på noen måte. Det vil ikke skape gode arbeidsforhold og summen av det hele blir langt svakere enn spillerne på papiret skulle tilsi.

Selv om laget som til slutt gikk ned var redusert i forhold til det laget som avsluttet rett utenfor CL-plassene i 2001/02, burde også dette laget i en normal situasjon kunne unngått nedrykk. Det gjorde de ikke og vi vet alle hvordan de neste snaut to tiårene forløp seg.

Det er lenge sida og neppe sammenlignbart på alle punkter, men jeg syns det finnes ganske mange likheter i det store bildet:
- Det ble handlet på kreditt rundt 2000 og man var avhengig av CL. Det ble handlet på kreditt i 2022 og man var avhengig av PL. Denne er dog ikke isolert til Leeds. Det gjelder de fleste klubber pr nå. Alle handler på nedbetalingsplan og det krever enorme summer for å nå Europa og det krever enorme summer for å være en PL-klubb. De fleste taper penger og er helt avhengig av å fortsette Europa-spill, holde seg i PL (Everton, Forest, Leeds) eller gå opp (Leicester, Wolves, Villa).

- Leeds skyldte masse penger og måtte selge unna alt av verdifulle assets for å betale regninger. Nå er det ikke snakk om en overhengende konkurs og dermed ikke like prekært, så det handler ikke potensielt om klubbens eksistens tjue år etter. Situasjonen er likevel ganske lik; Leeds må selge for å betale regninger og sitter neppe igjen med særlig mye av pengene de har solgt for.
Felles for det overnevnte: Pengene som kommer inn, går for det aller meste rett i et sort hull. Raphinha og Phillips ble solgt for å finansiere oppbygging av stallen ble det sagt. En ting er at det aller meste av investeringene fra den tida var totalt feilslått (alltid en risiko, men over hele linja?!), men gjelda var fortsatt enorm selv om vi hadde solgt Raphinha og Phillips for i underkant av £100 mill.

Når vi nå selger unna alt av de mest verdifulle eiendelene (for masse penger), er det ikke slik at dette vil gå rett tilbake i laget. Så vidt jeg kan lese, skyldte Leeds omtrent £60 millioner i år, £60 millioner neste sommer og det samme i sommeren 2026. Kanskje er det slik at det er mer nå og fallende mot 2026 også. Det trenger heller ikke være slik at summene er helt korrekt, men det siste regnskapet viste i alle fall £190 mill i gjeld fram mot 2026.

En annen utfordring, er at vi sitter ikke igjen med 100% av pengene for Gray, Kamara, Summerville og Rutter i dag. Leeds har per nå solgt mest i verden, men det betyr ikke at £150+ millioner har ticket inn på bankkonto i sommer. Det blir en antakelse, men jeg tipper et sted mellom £50-75 millioner pund MAKSIMALT. Har selvsagt ikke inngående kjennskap til disse kontraktene, men en avbetalingsplan er slik 'alle' holder på. Man selger på kreditt og handler på kreditt, med noe up front og det klart meste over tid. Ofte bakt inn i bonuser, add ons etc som ikke nødvendigvis blir aktivert heller. Eller store videresalgs-% til den forrige klubben, som det blant annet har blitt spekulert i er grunnen til at Leeds tviholdt på Gnonto i fjor selv om Everton skal ha vært på banen med drøyt £20 mill.

Så kan det være at det faktum at det er aktivert klausuler gjør at Leeds får en relativt stor andel umiddelbart. Det er en mulighet. Tottenham kunne ikke aktivere Grays klausul og betale £1 i evig tid. Det sier seg selv, men vi vet heller ikke hva slags struktur det var i kontrakten til spillerne. Vil anta det var et minstekrav til hvor mye av summen som måtte betales til hvilken tid.

Det er derimot vanskelig å tillegge Leeds-ledelsen, spesielt den forrige administrasjonen, noe særlig kred når det gjelder kontraktinngåelse. Jeg velger derfor heller å legge meg i en litt forsiktig tankegang om når disse pengene kommer inn på konto hos Leeds. Felles for de siste årene er at klubben har lagt ALL makt hos spiller og agent, tross Kinnears tjas om risikovurdering og asset protection og Marathes negotiating in my sleep-utsagn.

Jeg kan påstå følgende med fasit i hånd: Georginio Rutter var et totalt mislykket og feilslått kjøp på tidspunktet han ble handla. Vi trengte en målgjører som skulle skyte oss til PL-kontrakt. I stedet fikk vi en spiller som - selv forklart - ble nedtynget av presset og egentlig ikke ville dra fra Tyskland en gang. Dette handler ikke om Rutter 2023/24 og det er ikke et forsøk på å gi han skylda for et nedrykk. Like fullt var det på tidspunktet feil spiller å handle inn. Når han nå går fra Leeds, er det motsatt. Det er totalt feil spiller å miste. Det går helt fint an å ha to tanker i hodet på samme tid; Rutter var svak i PL og god i Championship. Langt ifra den eneste som har gjort noe lignende, men forhåpentligvis går det bedre denne gangen. Jeg tror det. Brighton, Brentford og slike klubber er nok en riktig overgang for en spiller med stort potensiale og enda noen mangler i spille. Slike klubber pleier å bruke tid på å utvikle sine kjøp, ikke hamstre og kaste hvis de ikke leverer umiddelbart.

Det er for øvrig helt legitimt å argumentere for at Leeds har fått bra med penger. Gray har spilt en sesong på nivå to og ble solgt for £35 millioner eller noe slikt. Rutter så håpløs ut i PL, men hadde en god sesong i Championship. Han har x-faktor og noen ferdigheter fysisk få tar etter. Noen mangler har han også i spillet, men uansett er £40 mill en meget pen sum. Summerville til £25 millioner er jeg noe mer skuffa over.

Problemet er at alle disse salgene svekker laget vesentlig. Vi mistet 50 målpoeng på to av disse, en stor fanfavoritt i Rutter og stortalentet fra "Gray-dynastiet". Merkelig nok sitter jeg igjen og er minst skuffa over Cree Summerville-salget. Ikke bare vår klart beste spiller over hele sesongen i fjor, men også den dårligste økonomiske dealen. Det viser - for meg - at det ikke handler kun om økonomi. Det handler om at man i Gray og Rutter spesielt mister to spillere som er litt one of a kind. Det finnes mange gode spillere a la Summerville. Det er ikke spesielt sannsynlig at vi finner en like utslagsgivende spiller i sommer som man samtidig har like god økonomisk verdi i, men Rutter og Gray får man aldri igjen. For meg litt som Bielsa; man får gode trenere og til og med kanskje mer suksess i PL en gang i fremtida, men han var like fullt en trener man ikke ser igjen.

Det er vel dette man mener med det vage termen x-faktor.

Jeg kan spørre: Hvis man kunne valgt en god venstreving, en kaotisk og sjarmerende labrador av en kar og et stortalent på 18-år inn i august. Ville man ikke heller bare beholdt de vi hadde? Da mener jeg ikke at det var et alternativ, men at det viser hvorfor så mange blir frustrert over salgene. Selv om de fleste andre hadde bytta stall med Leeds etter PO-tapet, så mente vi at vi trengte en 10, CM og back. I tillegg til en stopper, før Rodon ble kjøpt. Nå har vi solgt de vi har solgt og da trenger vi strengt tatt erstattere for de, PLUSS de som vi allerede mente vi trengte.

Jeg mener vi etter PO-tapet for det meste trengte kvantitet/dekning. Selvsagt forhåpentligvis noen som økte kvaliteten, men i en allerede solid stall. Nå trenger vi både kvalitet og kvantitet og dagene løper.

Fryktelig langt innlegg, men for å komme tilbake til starten. Jeg syns det er bra du er positiv og at det er andre som er enig med deg. Er ikke helt enig i at det 'ikke er noen voksne hjemme' om man er bekymra, som maskot Lucas skriver, men jeg har selv vært lei av ensidig surmuling flere ganger over årene og tar den enkelt ettersom jeg regner at jeg er med i den kategorien basert på de siste dagene og ukenes innlegg herfra.

Bekymringa mi ligger som nevnt ikke bare i at vi trenger ganske mange spillere nå (vi har den suverent tynneste stallen i serien, selv om startelleveren ikke er blant de svakeste) og selv om vi nå skulle henta Rowe og Clarke - noe jeg ikke anser som sannsynlig i det hele tatt - så tror jeg de fleste heller ville beholdt Rutter og Summerville. Eller Rutter og Gray i det minste. Derfor mener jeg fortsatt at vi har gått flere skritt tilbake, om det kommer en kropp inn som direkte erstatter.

Hvis disse skulle begynne dårlig, vil det sannsynligvis bare forsterke den følelsen. Nå skal jeg på ingen måte påstå at vi kan rykke ned i år, det anser jeg som 0% sjanse, men jeg sidestiller å ikke gå opp i år som tilsvarende som at Leeds ikke tok CL-plass i 2002. Det vil bety at klubben i enda større grad økonomisk sett må forberede seg på å "bli" en Championship-klubb igjen. Om vi ikke allerede er det selvsagt, etter å ha vært kun tre år i PL de siste tjue åra.

En lang, lang post herfra, men poenget er at man kan redde noe her enda. Det er litt tid igjen av vinduet, men fra å være langt bedre enn i fjor har det begynt å nærme seg det samme. En stall tilsynelatende uten særlig kvalitet (Summerville, Rutter og Gray var ikke forventet den suksessen av mange i pre season i fjor) og med en høy andel frustrerte og bekymrede fans. Fortsatt litt tid igjen, men hadde vinduet stengt i dag hadde det vært alarmerende.

Tror for øvrig ikke siste spiller har gått. Det gikk rykter om Struijk til Fulham i går, men det er vel bare tøys. Det er nok likevel overgangsklausuler hos flere spillere enn de som har gått. Det ble sagt i fjor - av Kinnear - at klausuler ikke ville være et case i år. Det har vist seg å ikke stemme og Farke sa han ikke visste om Rutters klausul da han signerte sin kontrakt. Nå prater han flott og pent om 49ers, men jeg må innrømme at de ordene har lite betydning for meg før de viser noe. Jeg tror tyskeren er frustrert. Den dårlige slutten, tapet i PO og sesonginnledningen har gjort han til en lynavleder. Nå sier jeg på ingen måte at han er uten ansvar, men dersom det ulmer i klubben så er det ikke sikkert det har særlig mye å si hvem som sitter som trener.

Som en kommentar jeg så i går påpekte: Hva snakket Ayling og Bamford om etter kampen på onsdag? Det kan ha vært hva som helst, men det virket seriøst. Ingen smil eller spøk fra Aylings side og basert på hva vi fikk vite i etterkant og hvordan laget som helhet fremstod nesten apatiske etter pause, kan man lett spekulere i om det var Rutter-overgangen som tynget.

Dette blir selvsagt igjen spekulasjoner og halvfulle eller -tomme glass. Jeg har veldig lyst å havne i den første kategorien igjen, der jeg som regel er og føler meg hjemme.

EDIT: Leedslife har et stort poeng. Det er utrolig vanskelig å forstå påstander (49ers uttalte det offisielt etter Gray-salget) om at Leeds nå er i en bedre posisjon. At dette legger grunnlaget for opprykk. Det handler ikke om å selge den ene stjernen i et dårlig lag for å gjøre stall og ellever bedre som enhet. Det handler om å tappe de beste spillerne fra laget og enda verre: sannsynligvis går mesteparten av pengene til å betale spillere som ikke er i klubben lenger. Eksempelvis vil mye av pengene for Rutter gå rett til Hoffenheim. Annet betaler for Aaronson, Roca, Wøber og Jean-Kevin Augustin.

Som det sies: Man er bra optimist om man mener Leeds har satt seg i en sterk posisjon i forhandlingene da.

Det blir spennende vedr Gnonto nå (om han nå blir).

Jeg er helt enig med Eriksen her i tidligere innlegg.

Dette er den spilleren pr idag som har høyest videreutviklingspotensiale. Han har noe som få eller ingen andre har verken i Leeds eller i ligaen.
Han er 20 år. Spilt litt i europa. Spilt landskamper for Italia. Han har tidvis levert på et høyt nivå i PL. Husk at vi i flere måneder var avhengig av Gnontos individuelle prestasjoner i sesongen vi rykket ned.
Rekkefølgen var Gnonto - så Summerville.

Jeg er helt uenig med de som sier at det han leverte i fjor ikke var godt nok.
Han hadde en treg start, ja, men i vintermånedene spilte han en av divisjonens beste spillere( dan james) til benken og var en utløsende faktor til at Leeds gikk helt il PO finalen.

Hvis man gir han samme forutsetningene som lignende offensive spillere fikk forrige sesong så er det ikke tvil i mitt hodet om at han her kan potensielt gi oss 25-30 målpoeng over 46 pluss kamper. Da legger man ikke lista veldig høyt en gang hvis man legger til at det er for en klubb som ønsker progresjon fra forrige sesong og direkte opprykk.

Så får man jo håpe Leeds også ser dette. For det er jo mulig å gå inn i forhandling med spiller.
OG hvordan ser det ut bak Gnonto i dagens Leeds stall?
Hvis Gnonto og teamet rundt synes de har såpass gode kort på hånden at de venter Leeds ut etter søken på bedre  alternativ. Hvor står Leeds da?
Vi har jo ingen som er i nærheten av å ha samme videreutviklingspotensiale. Vi har jo ikke spillere som en gang er i nærheten av å ha kvalitetene til å demme opp hvis han forsvinner.

Med Leeds så står man alltid rensket helt ned til beinet.

Vi hadde det som kanskje var en av ligaens beste spillere noensinne i Pablo.
Vi hadde en av englands beste stoppere i Ben White.
Vi hadde en av englands absolutt beste defensive midtbanespillere i Kalvin.
Vi hadde det som var en av englands beste spisser i Bamford.

Det er spillere som er lagt opp. Det er spillere som utviklet seg raskere enn klubben og ble solgt. Det er spillere som stort sett har vært skadet.

Problemene er der fortsatt. Markante problemer i 11éren vår.

Så lenge Leeds ikke får på basics med kjøp og salg av spillere så vil vi alltid komme i bakleksa.

Vedr feks Gray og Spurs.

Spurs sitter jo ikke i en posisjon vedr Gray der de tvinner tommeltotter og er livredde for at den overgangen velter klubben.
De vet jo at hvis alt klaffer med den overgangen i et perspektiv på 6 år så kan de mangedoble de pengene.
Det betyr også at unge spillere med sine agenter fortsatt velger Spurs.
For Spurs kan trekke frem eksempler som Bale og Gray. Fantastiske referanser for en klubb som prøver å tette luken til de som er bedre og større enn seg.

Risk/rewarden her er jo helt fantastisk for Spurs. I hans posisjon kan du bruke en klubb som Leeds med det trøkket og de forventningene på nivå 2 til å spille på han mer erfaring.

For Leeds sin del er jo avtalen fullstendig horribel. Det er jo ingenting rundt den avtalen som er bra.
Altså bortsett fra en teori om at vi feks beholdt Summerville (og Rutter). For vi visste vi var 1-2 gode signeringer unna mest sannsynlig et opprykk.

Leeds/Gray/Spurs skisserer jo at Leeds er et enkelt bytte på slagmarken.
Overgangsvinduet til nå viser at vi først må gjøre oss ferdig med gammel morro før vi kan bygge noe god posisjon rundt et forhandlingsbord.

Dennis

Quote from: Russel_Doig on August 16, 2024, 10:50:37Dennis, mener du at vi burde ha gått ut offentlig og meldt fra om alle spillere med klausuler i troppen?

Helt klart ikke. Det ville vært galskap.

Nesten like galskap er det å gå ut og proklamere til Leeds-fansen at nå er alt under kontroll, vi er i førersetet og Gray-salget satte oss i beste mulig posisjon for et opprykk.

Jeg er ikke i tvil om at de "holdt pusten" og håpet Rutters deadline (midnatt onsdag) skulle utløpe. De hadde nok ikke så mye å de kunne gjøre på dette tidspunktet.

Problemet mitt er at det som er sagt, flere ganger, ikke stemmer overens med hva som skjer. De tegner et bilde om at all skyld ligger hos Rad/Orta og at fremover er vi sterke. "Vi har ordna opp". Så kommer det salg av Gray - en kontrakt 49ers hadde inngått - samt Summerville og Rutter. Så sier de at de har gjort alt for å tilby Rutter ny kontrakt. Hvorfor ble ikke dette gjort før, vel vitende om klausulen? Hvorfor ikke i våres, da vi så ut til å gå opp og spilleren antakelig ville vært langt mer villig til forhandling?

Så kan man si at det kanskje skjedde på det tidspunktet og ikke rett før Brighton kom på banen, dersom man ser optimistisk på det. Det kan selvsagt være, men da kommer man fortsatt tilbake til hvorfor det ikke er forsterket i forkant eller like etter feks Summerville kom? Det kan ikke være noen overraskelse at han forsvant.

Forresten, har vel nevnt dette før, jeg kjøper ikke PSR-argumentet angående Gray og at Summerville var plan A for å redde regnskapet. Det var snakk om 2023/24-regnskapet, som offentliggjøres i mars/april 2025. Med andre ord er det ikke de siste løpende tre år, som PSR regnes ut fra.

Dette er et cash flow-problem. Dette stemmer igjen ikke med Farkes kommentarer om at eierne har cash og vil bruke de, men reglene forhindrer de. Som også Kinnear har sagt. Hvorfor ikke da låne klubben (mer) penger fra eierne, eventuelt skyte inn aksjekapital via nyutstedte aksjer, og betale regningene slik at de ikke forhindrer denne satsingen de visstnok så sårt ønsker, men hindres av regler visstnok. Ny aksjer er selvsagt problematisk, da det vanner ut eksisterende aksjonærer, men jeg kan ikke se at å selge unna de som kan skyte klubben til opprykk og dermed en enormt mye mer profitabel investering er en bedre løsning.

Ergo: Det er noe som ikke henger på greip. PSR-messig må Leeds være et eksemplarisk case pt.

For å svare deg igjen: Det er forskjell på å utbasunere klausuler og å ikke love fansen det motsatte. Slik Angus Kinnear gjorde i The Square Ball og Marathe sa etter Gray-salget. Som Daniel Farke også påpeker, men - uten å frata tyskeren ansvar - jeg tror han "må". Han kan ikke sitte på pressekonferanse å kritisere eierskapet sitt, noe mer enn Simon Grayson måtte ro til fiskeskjær da han ble spurt om Bates på Komplett.no Arena for en del år sida.

For øvrig er jeg ganske så sikker på at alle interessentene var fullstendig klar over spillernes klausuler. Agentene fisker om seg med sine klienter hele tida, så dette er ikke noe som plutselig blir kjent for andre (klubber).

I så måte føler jeg det ikke er annet enn å holde fansen for narr. 
Marching on together!

Dennis

Quote from: leedslife on August 16, 2024, 11:12:28Det blir spennende vedr Gnonto nå (om han nå blir).

Jeg er helt enig med Eriksen her i tidligere innlegg.

Dette er den spilleren pr idag som har høyest videreutviklingspotensiale. Han har noe som få eller ingen andre har verken i Leeds eller i ligaen.
Han er 20 år. Spilt litt i europa. Spilt landskamper for Italia. Han har tidvis levert på et høyt nivå i PL. Husk at vi i flere måneder var avhengig av Gnontos individuelle prestasjoner i sesongen vi rykket ned.
Rekkefølgen var Gnonto - så Summerville.

Jeg er helt uenig med de som sier at det han leverte i fjor ikke var godt nok.
Han hadde en treg start, ja, men i vintermånedene spilte han en av divisjonens beste spillere( dan james) til benken og var en utløsende faktor til at Leeds gikk helt il PO finalen.

Hvis man gir han samme forutsetningene som lignende offensive spillere fikk forrige sesong så er det ikke tvil i mitt hodet om at han her kan potensielt gi oss 25-30 målpoeng over 46 pluss kamper. Da legger man ikke lista veldig høyt en gang hvis man legger til at det er for en klubb som ønsker progresjon fra forrige sesong og direkte opprykk.

Så får man jo håpe Leeds også ser dette. For det er jo mulig å gå inn i forhandling med spiller.
OG hvordan ser det ut bak Gnonto i dagens Leeds stall?
Hvis Gnonto og teamet rundt synes de har såpass gode kort på hånden at de venter Leeds ut etter søken på bedre  alternativ. Hvor står Leeds da?
Vi har jo ingen som er i nærheten av å ha samme videreutviklingspotensiale. Vi har jo ikke spillere som en gang er i nærheten av å ha kvalitetene til å demme opp hvis han forsvinner.

Med Leeds så står man alltid rensket helt ned til beinet.

Vi hadde det som kanskje var en av ligaens beste spillere noensinne i Pablo.
Vi hadde en av englands beste stoppere i Ben White.
Vi hadde en av englands absolutt beste defensive midtbanespillere i Kalvin.
Vi hadde det som var en av englands beste spisser i Bamford.

Det er spillere som er lagt opp. Det er spillere som utviklet seg raskere enn klubben og ble solgt. Det er spillere som stort sett har vært skadet.

Problemene er der fortsatt. Markante problemer i 11éren vår.

Gnonto er absolutt spennende og en nøkkelspiller. Jeg håper han blir, men frykter litt hvor han står nå etter at bestekompisen flyttet og klubben fremstår mindre ambisiøs enn for et par måneder sida. Han er visstnok også på en veldig lav kontrakt.

Så kan det være at han er en angrende synder og tenker at å arve venstrekanten etter Summerville er det beste for hans karriere. Leeds har solgt for store summer i år, til gode klubber, så det kan være et helt riktig steg for spilleren selv også.

Rykker vi opp, er han PL-spiller og raskt landslagsspiller igjen. Rykker vi ikke opp, må sannsynligvis Leeds selge han for å hoste opp penger til regninger.

Det er ett år for en 20-år gammel spiller. Hav av tid og det er garantert masse spilletid i år.

For øvrig klink enig i at det er spilleren med høyest potensiale i denne stallen, både rent sportslig og i form av økonomisk verdi.
Marching on together!

gulle

Ikke mye rykter i ryktetråden her. Kanskje dere skulle laget en økonomi og synsetråd?
I år rykker vi opp!

auren

Quote from: gulle on August 16, 2024, 11:55:46Ikke mye rykter i ryktetråden her. Kanskje dere skulle laget en økonomi og synsetråd?

Uvanlig tørt på ryktefronten. Veldig merkelig, da agenter og jorunalister vet at Leeds nå er på jakt og har penger å svi av. Kan gi deg dette avkreftende rykte:

Joe Donnohue
@JoeDonnohue
🆕 Understand Rangers winger Rabbi Matondo is not a target for #LUFC at this time. 23 y/o has spent two years at Ibrox but is not thought to be in Leeds' crosshairs. Club still expected to bring in a winger, but unlikely to be the Wales international.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Johnnyj

Har skumlest gjennom dagens rykter til morgenkaffen og kan gi en liten oppsummering av hva jeg har lest og egne tanker om disse spillerne ;)

Rabby Matondo (23 år) venstreving.

Gått gradene i Manchester City. Ble solgt til Schalke der han var inn og ut av laget. Ikke fått den karrieren som mange hadde spådd.
Vært i Glasgow Rangers de siste årene, og ryktes på vei bort fra klubben. Lynrask spiller, men er han en "one-trick pony" sånn som Daniel James var i sine yngre år?
 Leste at noen av supporterne beskriver han som "incredibly inconsistent" men at han fortsatt har et uforløst potensial.
Mange som har skrevet om dette ryktet, men linken her trenger ikke å være større enn at han er waliser og har kjennskap til flere av våre spillere. Vil tro at circa 4m£ bør holde for å lande en avtale.

Million Manhoef (22 år) høyreving

Nederlender som i likhet med Matondo er hurtig men har en destod mer imponerende fysikk.  Faren hans er nemlig Melvin Manhoef, tidligere kampsport-utøver.
Kom til Stoke i februar, men det tok litt tid før han fikk sving på sakene. Kan ha noe med at laget var i dårlig forfatning, men mot slutten av sesongen viste han hva som bor i han. Meget spennende spiller med høyt potensial. Stoke har satt en prislapp på 10m£. Venstrebeinte angrepsspillere er en mangelvare for oss og han kan gi Daniel James sårt tiltrengt kamp om plassen.

Jonathan Rowe (21 år) venstreving

Ja, det fortsettes å skrives om han. Ikke noe nytt som har kommet frem annet enn at det er "forventet" at Leeds vil legge inn et bud. Spilleren ønsker seg til Marseille, men ærlig talt tror jeg ikke De Zerbi har mere penger å bruke på overganger dette vinduet med mindre de selger noen først. Mulig Leeds vil avvente og se an om interessen stilner, da kan man enklere forhandle ned kravet fra Norwich. 10m£ er nok det som skal til også for å kapre han, men at man gjør det lurt i å la tiden renne ut først.

Largie Ramazani (23 år) venstreving

Ingen konkret link såvidt jeg har forstått men en spiller som har blitt nevnt flere ganger av YEP-journalist John Donohue. Har mange likhetstrekk med Summerville.
Teknisk imponerende spiller med et lavt tyngdepunkt, alltid vært regnet som et stort talent. Sett noen kamper av han i Spania og da har han tidvis vist fine detaljer. Spørsmålet for meg er om fysikken hans passer inn i championship, eller om han i det hele tatt ønsker å ta veien til England. Tipper en spiller av hans kaliber også vil koste rundt 10m£ i likhet med de to sistnevnte.

Dennis

Quote from: auren on August 16, 2024, 12:13:13
Quote from: gulle on August 16, 2024, 11:55:46Ikke mye rykter i ryktetråden her. Kanskje dere skulle laget en økonomi og synsetråd?

Uvanlig tørt på ryktefronten. Veldig merkelig, da agenter og jorunalister vet at Leeds nå er på jakt og har penger å svi av. Kan gi deg dette avkreftende rykte:

Joe Donnohue
@JoeDonnohue
🆕 Understand Rangers winger Rabbi Matondo is not a target for #LUFC at this time. 23 y/o has spent two years at Ibrox but is not thought to be in Leeds' crosshairs. Club still expected to bring in a winger, but unlikely to be the Wales international.

auren

Uvanlig tørt når det tweetes for å bekrefte ikke-interesse, ja. :)
Marching on together!

GeirO

Lurer på om 49'ers er fornøyd med at Farke hele tiden sier de skal kjøpe fire spillere....de har jo heller lyst til å beholde pengene selv (eller i beste fall fortsatt betale for gammel moro)...
MOT

Sydhagen

Kan dette tolkes som et rykte?
Har over 80 000 følgere.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Cherry

Erabi fra Hammarby, og re-signe Anthony er det jeg finner i dag.
Håper Steinsson og Farke har noen flere navn på blokka..

Killa

Registrerer at det tar tid før Rutter presenteres som BHA spiller, er det lov å håpe på en aldri så liten overraskelse her..? Eller er man klin dum og naiv da...? Clutching for straws...?

leedslife

Quote from: Killa on August 16, 2024, 18:16:59Registrerer at det tar tid før Rutter presenteres som BHA spiller, er det lov å håpe på en aldri så liten overraskelse her..? Eller er man klin dum og naiv da...? Clutching for straws...?

Nærmer seg nok

🚨🔵 Been told that Georginio #Rutter will undergo his medical with @OfficialBHAFC in the next minutes! 🩺

All done and sealed between the clubs. £40m release clause + long-term contract. 🔐

Another promising transfer for Fabian Hürzeler and Brighton.

@SkySportDE 🇫🇷🇲🇶

Også for 2 timer siden.

Jesurun Rak-Sakyi is a Blade ⚔️

Ser derimot at Clarke til Leeds går igjen, men ingen gode kilder på min feed.

Asbjørn

Masse Jack Clarke nå. Er redd det bare skyldes denne karen med drøyt 1000 følgere

https://x.com/WadeSAFC/status/1824478246928253037

Men selv Eirik Aase henger seg på

Jack Clarke til Leeds United før vinduet stenger? Det hadde vært litt av en overgang. Ville blitt kok i Sunderland-leiren..

https://x.com/eirikaase/status/1824471416403878095
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Quote from: Asbjørn on August 16, 2024, 18:31:58Masse Jack Clarke nå. Er redd det bare skyldes denne karen med drøyt 1000 følgere

https://x.com/WadeSAFC/status/1824478246928253037

Men selv Eirik Aase henger seg på

Jack Clarke til Leeds United før vinduet stenger? Det hadde vært litt av en overgang. Ville blitt kok i Sunderland-leiren..

https://x.com/eirikaase/status/1824471416403878095
Clarke ville vært en helt ellevill signering.
Det er noe over han bare veldig få har.