Skrevet av Emne: Vårt akademi og Leeds fremover  (Lest 80404 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

jarle

Vårt akademi og Leeds fremover
« på: Oktober 29, 2010, 20:03:43 »
Jeg har tatt opp dette noen ganger før...

Hva skal Leeds være
Spillestil
Merkevare..

Vi er i ferd med å havne helt i bakevja i fotball verden og England...
En gang var vi ledende...
Vi var kanskje best i Europa, vi var først ute med merchandising... Kule overtrekksdrakter med navn på ryggen, smiley logoen, de blå lappene på strømpene... siden har det gått i nedoverbakke.
Det endte i 3 divisjon... utrolig nok.

Hva er veien tilbake til toppen?
Larry og Bates? - neppe?
En rik onkel som leker noen år - neppe det vi ønsker selv om det hadde vært morro noen år.

Hva er så svaret!
I mine øyne er svaret enkelt... vi må begynne på bunn med utvikling av talenter, hente talenter inn til akademiet og trene de i Leeds ånd fra bunn av... gjøre de til Leeds spillere.
Vi har hatt ca 300 spillere innom de siste 6 åra... det er helt ufattelig å tenke på egentlig. Meste parten bøss lånt inn for kortere perioder. Som går rett inn på laget uten å hatt på seg en Leeds trøye på treningsfeltet engang... Det er sykt.

Vi må se på Europa og hvordan klubbene der jobber... Pr. League har blitt dopa på cash og ikke trengt å tenke en tanke...bare shoppe!
Leeds må tenke nytt i engelsk sammenheng...

les dette fra LArs Tjernås... det viser hvordan klubbene jobber og hvordan vi bør jobbe!

Finn Leeds sitt DNA... i mine øyne er det enkelt.
Look to Leeds 70-75... innsats, steel men kombinert med super teknikk og passningsspill.
Det gjorde vondt å komme til ER... men du ble rundspilt i tillegg.


kopi under av deler av innlegg

Hvis du tror at du har satt et fotballens vidunderbarn til verden, kan du for eksempel sende femåringen til Sparta Praha. Der foretar de allerede i den alderen utvelging av 20 av de 120 spillerne de har invitert til samling, og innlemmer dem i eget treningsregime. De øvrige 100 blir fulgt opp av heltidsansatte trenere og plassert ut i en av flere samarbeidsklubber rundt om i Praha.

Har du litt mer is i magen, og venter til junior er blitt 10 før han skal ta verden med storm, kan tiden være inne for å søke seg til Kroatia og Hajduk Split. Der lever tiårslaget sammen i klubbens internat og trener to økter hver dag fra mandag til fredag, spiller kamp lørdag, og har, velvilligst nok, fri søndager.

Et par år senere er din nevø kanskje blitt oppdaget av nederlandske Twente, som med et budsjett på størrelse med Rosenborg har ansatt fem speidere på heltid og 50 på deltid, som favner over hele verden. Twente bruker 25 millioner hvert år på spillerutvikling, og da vil de svært gjerne bruke det på de beste.

Milan bruker adskillig mer.

Milan Lab har 40, ja du leste riktig, 40 heltidsansatte med ett mål for øyet: Bidra med det siste og det beste innen fysiologi, forskning og analyse. Riktignok kanaliseres brorparten av disse dagsverkene og ressursene til klubbens verdensstjerner, men også ungdomsavdelingen nyter godt av en satsing vi knapt kan fatte.

Har du fortsatt ikke lyktes i å sikre egen pensjon ved å få en kommende proff i huset, fortvil ikke. Barcelona og Ajax har en historie for å utvikle talenter som strekker seg over en menneskealder, mye basert på samme fotballfilosofi, i legenden Johan Cruyffs ånd.

Stil og filosofi
Her ligger også en liten bit av hemmeligheten. Ved å være trofaste mot en spillestil og filosofi over lang tid, er det enklere å la all utvikling være en del av en helhet enn hos en klubb der stil og filosofi veksler med navnet på den nye hovedtreneren.

I årets VM-finale var 28 spillere på banen. Nøyaktig halvparten av disse hadde vært i enten Ajax eller Barcelona da de var 16 år eller yngre. Kanskje ikke så rart når vi vet at Barcelona bruker rundt 50 millioner kun på talentutvikling, og at Ajax har et apparat til disposisjon som hadde fått NASA til å fremstå som et enkeltmannsforetak. I Amsterdam har de tre ulike typer software til kampanalyse for de yngre. De stiller til rådighet en koordinativ trener, teknikktrener, fysisk trener, analytiker, ernæringsfysiolog og fotballpsykolog ved siden av det ordinære trenerapparatet.
[/i]


Det er ikke for sent.. men det er nødvendig... la meg slippe å se leiesoldater som skal redde oss... La meg se NEW LEEDS!!!... ( det betyr selvsagt Bates ut... )


Promotion 2010

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #1 på: Oktober 29, 2010, 22:09:26 »
Denne gangen skal jeg si meg enig i filosofien. Men det du peker på var Leeds United anno 1996-2002. En talentfabrikk utenom det vanlige. Så kom det inn en kultur av grådighet inn i klubben, både på styre-, manager- og spillersiden. OG NÃ… LEVER VI MED RESULTATET!

Kanskje vi nå kan se en begynnelse på en ny æra for akademiet!  :)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

jarle

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #2 på: Oktober 29, 2010, 22:58:02 »
Denne gangen skal jeg si meg enig i filosofien. Men det du peker på var Leeds United anno 1996-2002. En talentfabrikk utenom det vanlige. Så kom det inn en kultur av grådighet inn i klubben, både på styre-, manager- og spillersiden. OG NÃ… LEVER VI MED RESULTATET!

Kanskje vi nå kan se en begynnelse på en ny æra for akademiet!  :)


Ikke helt enig... vi hadde en superårgang pluss litt til fra Akademiet... men de var ikke trent opp i noe Leeds ånd ala. Ajax eller Barcelona... stikk motsatt det var disse ungutta som på en måte skapte en ny stil sammen med DOL... før det var det Graham og hans defensive struktur som regjerte. Så det var ikke noe rød tråd fra A laget og nedover...

Men bevare meg,... fantastsike unggutter.. husker hvor stolt jeg var over dette laget som var unikt i England... nesten alle engelske og kommet opp igjennom systemet...

At vi har mistet dette viser at systemet var bygd på enkelt personer og ikke noe som er gjennomsyret i organisasjonen... jeg mener Coca Cola smaker det samme 100 år etter at opffineren døde... og diverse direktører har kommet og gått.


Kato

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #3 på: Oktober 29, 2010, 23:11:34 »
Vi blir ihvertfall ikke bedre av at skadede premier league spillere skal bruke oss som opptreningsarena i fire uker. Og de sendes jaggu på banen omtrent uten å ha hilst på resten av spillerne.

Er det rart vi fremstår uten noen som helst struktur?
 

Ola_S

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #4 på: Oktober 29, 2010, 23:12:07 »
@ jarle  ;)   dønn enig............. skål  :P

jackbauer68

  • Gjest
Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #5 på: Oktober 29, 2010, 23:25:28 »
Vi blir ihvertfall ikke bedre av at skadede premier league spillere skal bruke oss som opptreningsarena i fire uker. Og de sendes jaggu på banen omtrent uten å ha hilst på resten av spillerne.

Er det rart vi fremstår uten noen som helst struktur?

Skandale fra ende til annen >:(

lojosang

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #6 på: Oktober 30, 2010, 04:36:14 »
Vi har hatt ca 300 spillere innom de siste 6 åra... det er helt ufattelig å tenke på egentlig.

Pussig. DCen jevne LUSCOS-forumist er jo tålmodigheten sjæl etter et tap eller to. Seseongen tar aldri slutt her, nei.

Sitat
Ajax har et apparat til disposisjon som hadde fått NASA til å fremstå som et enkeltmannsforetak. I

Mulig Tjernås kan ØRLITEGRANN om fotball, men om han hadde vært VIRKELIG flink vile han vel trent et forballag heller enn å skrive artikler og analysere kommende motstandere av det 19 beste laget i norsk fotball akkurat nå. Økonomi og tall kan han i hvert fall fint lite om. NASAs budsjett i år er på ca 18.7 milliarder dollar. Jeg tviler litt på om Ajax er i nærheten av å ligne selskapet som har ansvaret for renholdet i NASA i omsetning en gang.
- Leif Olav

jarle

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #7 på: Oktober 30, 2010, 08:47:41 »
Vi har hatt ca 300 spillere innom de siste 6 åra... det er helt ufattelig å tenke på egentlig.

Pussig. DCen jevne LUSCOS-forumist er jo tålmodigheten sjæl etter et tap eller to. Seseongen tar aldri slutt her, nei.

Sitat
Ajax har et apparat til disposisjon som hadde fått NASA til å fremstå som et enkeltmannsforetak. I

Mulig Tjernås kan ØRLITEGRANN om fotball, men om han hadde vært VIRKELIG flink vile han vel trent et forballag heller enn å skrive artikler og analysere kommende motstandere av det 19 beste laget i norsk fotball akkurat nå. Økonomi og tall kan han i hvert fall fint lite om. NASAs budsjett i år er på ca 18.7 milliarder dollar. Jeg tviler litt på om Ajax er i nærheten av å ligne selskapet som har ansvaret for renholdet i NASA i omsetning en gang.


Du er en skrue... en som vrir og vrenger på alt uten å se de store linjene!

Så selv at 14 spillere av 28 i siste VM finale er fra 2 klubber og at disse er de mest kjente akademiene i verden og fostrer de beste spillerne i verden år etter år er ikke nok for deg til å si at dette er en bra artikkel og at dette er veien å gå.... hmmmm


La meg tippe. Du har aldri spilt fotball på noe nivå å snakke om... så hva faen får da deg til å utale deg så skråsikkert hele tiden!!!!



Er det dette som er din oppgave som moderator eller skriver du i egenskap av en superoptimistisk fan... rart at alle dere som er moderatorer mer eller mindre innkl SA er så overdrevet positive hele tiden, er vel bare Jon R som virker balansert i sine meninger.

Er det tilfeldig eller?
« Siste redigering: Oktober 30, 2010, 08:49:42 av jarle »

DenHviteYeboah

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #8 på: Oktober 30, 2010, 09:06:41 »
Vi blir ihvertfall ikke bedre av at skadede premier league spillere skal bruke oss som opptreningsarena i fire uker. Og de sendes jaggu på banen omtrent uten å ha hilst på resten av spillerne.

Er det rart vi fremstår uten noen som helst struktur?

Skandale fra ende til annen >:(
det er jo noen på forumet som får dette til å være positivt også.... :(

Jostein.

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #9 på: Oktober 30, 2010, 10:20:27 »
Vi har hatt ca 300 spillere innom de siste 6 åra... det er helt ufattelig å tenke på egentlig.

Pussig. DCen jevne LUSCOS-forumist er jo tålmodigheten sjæl etter et tap eller to. Seseongen tar aldri slutt her, nei.

Sitat
Ajax har et apparat til disposisjon som hadde fått NASA til å fremstå som et enkeltmannsforetak. I

Mulig Tjernås kan ØRLITEGRANN om fotball, men om han hadde vært VIRKELIG flink vile han vel trent et forballag heller enn å skrive artikler og analysere kommende motstandere av det 19 beste laget i norsk fotball akkurat nå. Økonomi og tall kan han i hvert fall fint lite om. NASAs budsjett i år er på ca 18.7 milliarder dollar. Jeg tviler litt på om Ajax er i nærheten av å ligne selskapet som har ansvaret for renholdet i NASA i omsetning en gang.


Må faktiskt si meg enig med Jarle her, og artikklen er knall. Det er den veien vi må gå, selv det kansskje ikke blir så lett. Men vi må også bevege utforbi de britiske øyer!
uttalsen din lojosang om å sammeligne ajax/barca å NASA, visst du ikke ser forbi den er du meget firkantet i hodet! I fotballens verden er disse to NASA på dette området, det må da seriøst du o klare å se? :P
Leeds Carajo!

h.b

  • Gjest
Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #10 på: Oktober 30, 2010, 11:30:38 »
Om vi vil eller ei. Så er vi nok avhengig i at det kommer inn  en rik onkel som vil leke litt med klubben og på den måten oppnå økonomisk fortjeneste med den på sikt. Det perfekte hadde faktisk vært en type alla Abrahamovitch som  også vil styrke rekruteringa i klubben. Har prøvd å leite etter en eneste innvestor som har vært vellykka i engelsk fotball de siste årene som er personlig fan av klubben og som driver med sunn økonomisk drift.
Vi må om vi vil eller ikke ønske enhver person som vil kjøpe klubben og bruke penger velkommen til Leeds United.
Og jeg er i bunn og grunn enig med Jarle her. I håp om at en innvestor faktisk gjør noe alla topplaga som f.eks Barcelona eller Ajax. Ja det kan være veien til fornuftig drift av Leeds med årene. Men hvis dette skal gå. Ja da må det også handles inn stjernespillere for at Leeds United skal henge med i toppen av Engelsk fotball og europeisk fotball. Meget gode spillere med innslag av spillere fra en meget godt drevet tallentfabrikk
« Siste redigering: Oktober 30, 2010, 11:35:07 av h.b »

lojosang

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #11 på: Oktober 31, 2010, 02:35:35 »

Du er en skrue...

Jo, takk det samme!  ;D

Tre kommentarer her.
1. Det er ikke alle (og svært få av mine) innlegg som er ment å leses som en doktoravhandling.
2. Når blant andre DHY, Jack Bauer og Leedsfan skriver hundrevis av innlegg om at ragnarokk er over oss i fire Spark-Graysontråder er det på sin plass med noen innlegg innimellom skrevet med rosenrøde solbriller på.
3. Relativt irrelevant, men Svend Anders er ikke moderator.

Hvis jeg skal kommentere Tjernås sin artikkel SERIØST bør jeg ta det med noe mer søvn innabords.
Men

Sitat
"Stil og filosofi
Her ligger også en liten bit av hemmeligheten. Ved å være trofaste mot en spillestil og filosofi over lang tid, er det enklere å la all utvikling være en del av en helhet enn hos en klubb der stil og filosofi veksler med navnet på den nye hovedtreneren."

Dette er selvfølgelig kloke ord, og oppnås vanskelig ved å sparke manager to ganger i sesongen.
- Leif Olav

Andersen

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #12 på: Oktober 31, 2010, 06:30:50 »
Vet ikke hvem disse 2. personene som må gå i klubben er, men hvis de må gå hvis de har gjort en dårlig jobb i Leedsakademiet, er det vel forståelig  :-[ Har vi noen lovende unggutter på gang der for tiden ? Vi har vel vært utklekkingsanstalt der med lovende unge spillere opp i gjennom årene. LEEDS4EVER.

Papi

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #13 på: Oktober 31, 2010, 09:18:09 »
Selvsagt ønsker de fleste at klubben skal bygges opp rundt sine egne talenter, og oppfostret i spillespil alla Leeds.
Nå har det seg slik at Rom vart ikkje bygd på ein dag, så vi er pr i dag avhengig av å låne, evt kjøpe for og hevde oss i divisjonen.

Så i framtiden ja, det bør være mye mer lokale, egne talenter.
Men ein slik økt satsing gir først effekt etter 3 til 4 år.
As I Walk Through The Shadow Of The Valley Of Death, I Will Fear No Evil

peder

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #14 på: Oktober 31, 2010, 11:38:03 »
Svaret på hvordan kvaliteten på Leeds Akademiet har vært de siste årene kan vel ses på hvor mange unge spillere SG har testet ut på 1.laget iløpet av de siste 2 årene (Ingen ????)
Egentlig er dette meget skremmende, Leeds vil ikke på mange år ha muligheten/økonomien til å kjøpe seg en 11'er som holder PL nivå og ifølge SG har ikke Leeds fostret en eneste spiller de siste 2 årene som holder Championship nivå. Ikke engang mens vi spilte i League 1 klarte han å finne ett ungt talent i egne rekker som kun være god nok for laget.

fjellhaugen

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #15 på: Oktober 31, 2010, 11:55:10 »
Selvsagt ønsker de fleste at klubben skal bygges opp rundt sine egne talenter, og oppfostret i spillespil alla Leeds.
Nå har det seg slik at Rom vart ikkje bygd på ein dag, så vi er pr i dag avhengig av å låne, evt kjøpe for og hevde oss i divisjonen.

Så i framtiden ja, det bør være mye mer lokale, egne talenter.
Men ein slik økt satsing gir først effekt etter 3 til 4 år.

uten å være for kritisk lurer jeg litt på hva du mener her?
en gjeng forvirrede høns i hallingdans ??? ;) ;)
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

auren

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #16 på: Oktober 31, 2010, 12:00:41 »
Om vi vil eller ei. Så er vi nok avhengig i at det kommer inn  en rik onkel som vil leke litt med klubben og på den måten oppnå økonomisk fortjeneste med den på sikt. Det perfekte hadde faktisk vært en type alla Abrahamovitch som  også vil styrke rekruteringa i klubben. Har prøvd å leite etter en eneste innvestor som har vært vellykka i engelsk fotball de siste årene som er personlig fan av klubben og som driver med sunn økonomisk drift.
Vi må om vi vil eller ikke ønske enhver person som vil kjøpe klubben og bruke penger velkommen til Leeds United.
Og jeg er i bunn og grunn enig med Jarle her. I håp om at en innvestor faktisk gjør noe alla topplaga som f.eks Barcelona eller Ajax. Ja det kan være veien til fornuftig drift av Leeds med årene. Men hvis dette skal gå. Ja da må det også handles inn stjernespillere for at Leeds United skal henge med i toppen av Engelsk fotball og europeisk fotball. Meget gode spillere med innslag av spillere fra en meget godt drevet tallentfabrikk


Så lenge vi har en rik onkel som vil leke med oss og gir oss alt vi peker på, så trenger vi vel ikke noe akademi? Penger spart!

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Evig Pint

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #17 på: Oktober 31, 2010, 13:32:18 »
Helt enig Jarle. Leeds må utvikle sin merkevare. De må legge en plan og visjon, både for hvordan de vil bli oppfattet nå og i fremtiden, og hva som skal skje både på og utenfor banen. Desverre vet vi begge at dette ikke kommer til å skje med dagens regime...........

Som du skriver var Leeds ledende; de var fotballmessige stilikoner og ikke minst et ekstremt godt fotballag, og dette er jo hovedgrunnen for fanbasen Leeds har f.eks. her i Norge idag. Til og med jeg som er født lenge etter "Super Leeds" ser tilbake på denne perioden i historien med beundring, selvsagt over de sportslige resultatene, men også alt det andre. Gjennomført.

Hva rekurtteres av fans nå? Barn med Leedsforeldre og en og annen som tar parti med the underdog. Vi er ikke et godt fotballag i fotballverden idag, og vi er heller ikke et kult et (i andres øyne - for meg er Leeds selvsagt det feteste laget i verden, alltid).

Jeg har i mange år studert markedsføring så dette er et tema som interesserer meg ekstra. Og Leeds lever helt klart ikke opp til potensialet sitt her. Jeg synes ikke Leeds er gode til å få frem sin profil, altså tydeliggjøre sitt image. Jeg kunne snakket om dette i timevis..

Talentutvikling er veien å gå for Leeds som klubb, som ikke har råd til å kjøpe seg til suksess. Kortsiktig suksess bør ikke være et mål heller.

Men Leeds har vel desverre ikke råd til å invistere tilstrekkelig i eget ungdomsarbeid slik situasjonen er per idag og har vært de siste 10 årene. Det er ikke tilfeldig at Ajax og Barcelona var to klubber med 14 av 28 spillere i VM-finalen. Disse har tørt å satse, men de har også kapitalen til å satse. Leeds har ikke dette engang. For å komme noen vei må Bates ut, og vi må få litt penger inn. Vi trenger ikke City-milliærder, men vi trenger mer enn vi har nå.
Marching on together

Papi

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #18 på: Oktober 31, 2010, 13:50:34 »
Selvsagt ønsker de fleste at klubben skal bygges opp rundt sine egne talenter, og oppfostret i spillespil alla Leeds.
Nå har det seg slik at Rom vart ikkje bygd på ein dag, så vi er pr i dag avhengig av å låne, evt kjøpe for og hevde oss i divisjonen.

Så i framtiden ja, det bør være mye mer lokale, egne talenter.
Men ein slik økt satsing gir først effekt etter 3 til 4 år.

uten å være for kritisk lurer jeg litt på hva du mener her?

Hehe. Burde kanskje utdypt den setningen bedre ja:)
Tenker feiende flott fotball, offensiv fotball, men likevel være bunnsolide bakover 8)
en gjeng forvirrede høns i hallingdans ??? ;) ;)
As I Walk Through The Shadow Of The Valley Of Death, I Will Fear No Evil

lojosang

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #19 på: November 01, 2010, 16:49:29 »
Mens vi var i ferd med å gå konkurs og lå i tredjedivisjon ble det kuttet kraftig over hele linja, og man vurderte så vidt jeg husker å legge ned hele akademiet. Dette ble heldigvis ikke gjort, men det er hevet over tvil at den skrantende økonomien fram til vi havna i administrasjon i 2007 har påvirket talentarbeidet negativt. Det sier seg også selv at vi ikke klarer å hente de beste talentene i Storbritania lenger når vi ligger i 3. divisjon.

Nå har vi derimot fått hodet over vannskorpa økonomisk, og vi ligger i en langt mer attraktiv divisjon. Det er dermed på høy tid å satse mye hardere på talentutvikling igjen. Men da må vi også være tålmodige.

- Leif Olav

p0ndus

  • Gjest
Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #20 på: November 01, 2010, 21:30:43 »
Mens vi var i ferd med å gå konkurs og lå i tredjedivisjon ble det kuttet kraftig over hele linja, og man vurderte så vidt jeg husker å legge ned hele akademiet. Dette ble heldigvis ikke gjort, men det er hevet over tvil at den skrantende økonomien fram til vi havna i administrasjon i 2007 har påvirket talentarbeidet negativt. Det sier seg også selv at vi ikke klarer å hente de beste talentene i Storbritania lenger når vi ligger i 3. divisjon.

Nå har vi derimot fått hodet over vannskorpa økonomisk, og vi ligger i en langt mer attraktiv divisjon. Det er dermed på høy tid å satse mye hardere på talentutvikling igjen. Men da må vi også være tålmodige.



Det var veldig fornuftig uttrykt Lojasang. Kunne ikke vært mer enig. :)

Promotion 2010

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #21 på: November 03, 2010, 19:09:37 »
Ken Bates vi revitalisere Akademiet til Leeds United:

http://www.telegraph.co.uk/sport/football/teams/leeds-united/8108024/Leeds-United-chairman-Ken-Bates-dreaming-of-team-of-strong-Yorkshire-boys.html

Leeds United chairman Ken Bates dreaming of team of ‘strong Yorkshire boys’L
eeds chairman Ken Bates is hoping a shake-up in the club’s academy will transform the Elland Road side into “a strong Yorkshire team” packed with “strong Yorkshire boys”.
 
By Rob Stewart
Published: 12:34PM GMT 03 Nov 2010
 

Local boy done good: Ken Bates wants to see more youth team products reach the Leeds United first team like Jonathan Howson Photo: ACTION IMAGES

The Championship club have revealed that academy manager Neil Thompson and his assistant Daral Pugh have left their posts as part of ‘restructuring’ and Bates has lamented the lack of young talent to come through the ranks at Leeds United over the last few seasons.

Bates has ordered Leeds technical director Gwyn Williams to undertake a review of the workings of the academy, based at Thorp Arch, near Wetherby, and he will lead the search for a new youth football supremo.

Explaining the move, Bates said: “If you think about it there hasn’t been a new name coming out of the academy for two or three seasons now.

“Leeds should be primarily a strong Yorkshire team and you won’t get that unless you sign strong Yorkshire boys and that is what we are hoping to do.

“Every now and again clubs do change their philosophy. Gwyn Williams, our head of football is taking over the running of the academy between now and Christmas to assess our shortcoming and what we need to improve.

“With his vast knowledge, both national and international, he will know the best people to bring in to change the academy, the direction of the academy and hopefully will start producing us players again.”

The success of the Leeds academy underpinned the Elland Road side that took English and European football by storm during David O’Leary’s days as manager.

Locally produced players such as Alan Smith, Harry Kewell, Jonathan Woodgate and Paul Robinson helped Leeds reach the semi-finals of the Champions League ten seasons and challenge for Premier League honours.

Midfielder Jonny Howson, 22, whose hat-trick helped Leeds beat Scunthorpe 4-1 last weekend, is the most high-profile academy graduate in the first team at the moment and Bates believes he can gain legendary status at his hometown club.

“He is a lovely fella and a great credit to the club how he has come through the academy and ignored possible attractions from other clubs and done it for his own club,” Bates said. He could become a hero and in due course a legend. I am very pleased for him.”

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

DenHviteYeboah

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #22 på: November 03, 2010, 19:22:12 »
Kan jo ikke være uenig med Bates i dette.Mye fornuftig :)
Men jeg får en liten sur ettersmak....Den siste spilleren som kom ut av akademiet som holdt PL klasse(Delph)ble jo solgt....Og med tanke på hva slags transferpenger han gir Grayson så er det jo opplagt at Bates ønsker at alle gode spillere kommer fra egen stall...hvilken klubb ønsker ikke det??

flynn

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #23 på: November 04, 2010, 09:03:00 »
Kan jo ikke være uenig med Bates i dette.Mye fornuftig :)
Men jeg får en liten sur ettersmak....Den siste spilleren som kom ut av akademiet som holdt PL klasse(Delph)ble jo solgt....Og med tanke på hva slags transferpenger han gir Grayson så er det jo opplagt at Bates ønsker at alle gode spillere kommer fra egen stall...hvilken klubb ønsker ikke det??

Uansett om spillere som kommer opp fra eget akademi selges eller blir værende for å spille på a-laget så er det langt å foretrekke framfor å alltid måtte kjøpe spillere inn. Jeg ser derfor ikke hvorfor Delph skulle være noe dårlig eksempel her, men det var kanskje heller ikke det du mente?

Se på en klubb som Ajax. De erkjenner at de aldri vil kunne matche Barcelona, Real M, Manchester Utd etc på jakt etter etablerte storspillere. For klubben Ajax er det dermed ungdomsarbeidet som er pri.1, og a-lagets bravader pri.2. Dette gjenomsyrer enhver beslutning i klubben, inklusive budsjettering.
De bruker i størrelsesorden mer penger på akademiet sitt enn alle klubber i Norge tilsammen, ca 60 MNOK om jeg husker rett. Dette balanserer de ved å tilføre a-laget sitt spillere jenvlig, men først og fremst ved å selge en av de som har etablert seg på a-laget nå og da, til enda stører klubber for svimlende summer.
Best i klassen, og noe å strekke seg etter!

flynn

Promotion 2010

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #24 på: November 04, 2010, 12:27:26 »
Ken Bates uttaler seg om Akademiet:

http://www.leedsunited.com/news/20101104/a-change-in-philosophy-academy-review_2247585_2207453

Totalt hittil er det produsert 66 juniorlandslagsspillere i akademiet vårt:)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #25 på: November 04, 2010, 12:33:39 »
Bates: Leeds should be a team of strong Yorkshire boys
10:55 am in Leeds United by TSS


A bit of Revie magic needed

The sacking of Thorp Arch Academy boss, Neil Thompson will be seen as long overdue by many Leeds United fans who feel the former treasure trove of talent has run dry over the last couple of seasons.

The sudden dry-patch experienced in Thorp Arch produced talent has been a big talking point for a while now amongst supporters, with many fans – myself included – questioning Simon Grayson’s faith in young players and willingness to introduce them to the first team.

Ken Bates is pointing no fingers at the door of Simon Grayson though, and firmly believes the failings rest with Neil Thompson.

Whilst Technical Director, Gywn Williams works his way through a pile of applications looking for a suitable replacement, Ken Bates explains a vision of a Leeds United team made of strong home-grown talent;

“If you think about it there hasn’t been a new name coming out of the academy for two or three seasons now.

“Leeds should be primarily a strong Yorkshire team and you won’t get that unless you sign strong Yorkshire boys and that is what we are hoping to do.

“Every now and again clubs do change their philosophy. Gwyn Williams, our head of football is taking over the running of the academy between now and Christmas to assess our shortcoming and what we need to improve.

“With his vast knowledge, both national and international, he will know the best people to bring in to change the academy, the direction of the academy and hopefully will start producing us players again.”

Whilst I don’t dispute the need for a new direction, Neil Thompson’s reign as academy boss was under extremely difficult circumstances. In the space of a decade we went from being experienced tappers-up ourselves to vulnerable shark-bait and any half-decent players we did produce (Fabian Delph, Danny Rose et al.) were quickly snapped up by the Premier League teams for a life of bench-warming and reserve team football.

Meanwhile, Ken Bates lined his pockets from transfer fees and by suing the clubs for stealing our players. I suspect Ken’s real frustration is more to do with the lack of transfer fees being received, as opposed to players making the first team but I’m forever cynical of his motives and even if it is solely for the financial gains then this is of benefit to the club too – it’ll help fund the demolition of the Kop to make way for a new restaurant and bar.

I suppose Neil Thompson’s real failing was the inability to keep youngsters at the club when big teams came knocking. There’s lessons to be learnt here from the master of keeping players happy, Don Revie.

In creating the greatest Leeds United team of all time, Revie plucked the best young players from all over the country from beneath the noses of bigger teams. There are many similarities between our current situation and that which Revie inherited, not least the division we find ourselves in and a team made up of largely average players.

But by going the extra mile to sign the likes of Lorimer, Gray and to keep Bremner at Leeds when he was suffering from homesickness, Revie created a close-knit family of superstars where everyone would die for the cause and no one ever dreamed of leaving. Revie always went the extra mile for them, and they would do anything to repay his efforts. It wasn’t just Leeds United they felt a part of, but the city too, which is why many of them still live in the area and are still involved with the club to this day.

Of course, football has changed a lot since Revie’s day, but the underlying principles remain the same. Players will stay where they feel wanted and where they believe they can have a successful future. Just look at Gareth Bale and Tottenham. Harry Redknapp is the modern day God of remarkable signings (van der Vaart being a recent example) and every player loves to play for him because he convinces players that the grass isn’t greener elsewhere.

 :)

http://www.thescratchingshed.com/2010/11/bates-leeds-should-be-a-team-of-strong-yorkshire-boys/
« Siste redigering: November 04, 2010, 12:56:20 av Promotion 2010 »
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #26 på: November 04, 2010, 12:46:43 »
Leeds United: Ex-academy boss defends record  


Neil Thompson.

Published Date: 04 November 2010
By Phil Hay

Neil Thompson has defended his reign as Leeds United's academy manager and insisted he left the club with their youth-team system in "a great state."The 47-year-old was relieved of his post last week as the first step of a major review of United's academy operations, but Thompson said the club's junior ranks were in good health after more than six years under his leadership.

Leeds sacked Thompson and assistant academy manager Daral Pugh to make way for a new coaching team at Thorp Arch, a move which the club expect to increase the number of players emerging from their youth-team ranks and joining their first-team squad.

United are concerned about the lack of recent successes and believe a change of staff running their academy will be "advantageous", two-and-a-half years after Aidan White became the last homegrown product to make
his debut for their senior side.

Thompson pointed to the repeated loss of promising junior footballers during his tenure as a reason for the lack of resources currently on offer to first-team manager Simon Grayson, but he claimed the depth of talent at Thorp Arch would serve his successor well.

Leeds are yet to appoint Thompson's replacement but the club have already received a number of applications for the vacant position.
Thompson said: "I think we're leaving the academy in a great state.

"This area of football's getting more and more competitive with Premier League clubs spending big bucks on their academies and that's something we've had to contend with, but there's some real talent and real potential at Thorp Arch – plenty to work with.

"I'm proud of the job we've done and I'm happy with how things have gone. To be asked to run the academy in the first place was a real privilege. Life moves on."


http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/Leeds-United-Exacademy-boss-defends.6612836.jp

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

h.b

  • Gjest
Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #27 på: November 04, 2010, 13:35:16 »
Tanken til Bates er god den hvis Leeds hadde ligget i toppen av Premier League. Men dette med at han vil ha lokale unggutter. Ja det er basert på at han vil selge de når de slår til og stikke penger under madrassen.
Hvis Bates mener alvor så satser han på T.A og kjøper tilbake anlegget. Ellers er dette bare svada

Sydhagen

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #28 på: November 04, 2010, 13:57:15 »
Tanken til Bates er god den hvis Leeds hadde ligget i toppen av Premier League. Men dette med at han vil ha lokale unggutter. Ja det er basert på at han vil selge de når de slår til og stikke penger under madrassen.
Hvis Bates mener alvor så satser han på T.A og kjøper tilbake anlegget. Ellers er dette bare svada

Tror nok det heller er basert på at det er billigere å fostre frem egne talenter enn å kjøpe dyre spillere ;)
TA tror jeg blir tilbakekjøpt den dagen Leeds rykker opp til PL igjen, dvs i 2012.   :)
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

DenHviteYeboah

Sv: Vårt akademi og Leeds fremover
« Svar #29 på: November 04, 2010, 14:06:35 »
Tanken til Bates er god den hvis Leeds hadde ligget i toppen av Premier League. Men dette med at han vil ha lokale unggutter. Ja det er basert på at han vil selge de når de slår til og stikke penger under madrassen.
Hvis Bates mener alvor så satser han på T.A og kjøper tilbake anlegget. Ellers er dette bare svada

Tror nok det heller er basert på at det er billigere å fostre frem egne talenter enn å kjøpe dyre spillere ;)
TA tror jeg blir tilbakekjøpt den dagen Leeds rykker opp til PL igjen, dvs i 2012.   :)
TA saken er en skamplett for Bates!Gubben er full av jug >:(