Skrevet av Emne: 1900,1950,1999  (Lest 3063 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Germ

1900,1950,1999
« på: September 21, 2006, 22:47:53 »
Noen som har lest disse krimbøkene av Gunnar Staalesen? Handlingen er lagt til Bergen på de tre tidspunktene som står i tittelen.


Grunnen til at jeg spør er at jeg skal ha særoppgave i norsk om de bøkene. Jeg skal ha litt om Gunnar Staalesen, litt om krim, også skal jeg fokusere litt på Bergen, og bergensk historie. Gunnar's framstilling av Bergen i de tre bøkene vs. hvordan tilstandene virkelig var i Bergen på denne tiden.

Har nettop begynt på 1900.


Dersom dere har lest de, har jeg nok stoff i bøkene til å svare på en problemstilling ala den om Bergen jeg nevner over? Lærern min visste ikke, for han hadde ikke lest de. Anbefallte å spørre noen som hadde lest de, så jeg prøver lykken.

"Shine On You Crazy Diamond"
"Shine On You Crazy Diamond"

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28907
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: 1900,1950,1999
« Svar #1 på: September 21, 2006, 23:41:46 »
quote:
Originally posted by Germ

Noen som har lest disse krimbøkene av Gunnar Staalesen? Handlingen er lagt til Bergen på de tre tidspunktene som står i tittelen.


Grunnen til at jeg spør er at jeg skal ha særoppgave i norsk om de bøkene. Jeg skal ha litt om Gunnar Staalesen, litt om krim, også skal jeg fokusere litt på Bergen, og bergensk historie. Gunnar's framstilling av Bergen i de tre bøkene vs. hvordan tilstandene virkelig var i Bergen på denne tiden.

Har nettop begynt på 1900.


Dersom dere har lest de, har jeg nok stoff i bøkene til å svare på en problemstilling ala den om Bergen jeg nevner over? Lærern min visste ikke, for han hadde ikke lest de. Anbefallte å spørre noen som hadde lest de, så jeg prøver lykken.



Stakker, skal du svare på alt dette... [V]

Det jeg prøver å si er at det nok kan være lurt å snevre inn oppgaven din.  Du kan gjerne touche innom alle emnene, men la problemstillingen din være mye "enklere."

Men, ja, i denne triologien finner du Bergens historie gjennom dette hundreåret og det hele bindes sammen av et mord som skjer nyttårsnatten år 1900 og løses (av Varg Veum selvfølgelig [:)]) mot slutten av 1999...



I ain't lookin' to compete with you, beat or cheat or mistreat you
Simplify you, classify you, deny, defy or crucify you
All I really want to do, is baby, be friends with you
B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Germ

Re: 1900,1950,1999
« Svar #2 på: September 22, 2006, 03:40:54 »
Takker for tilbakemelding.


Ja, problemstillingen er fortsatt åpen for forandringer. Har nok Bergen som hovedpunkt, og bare toucher innom resten.

"Shine On You Crazy Diamond"
"Shine On You Crazy Diamond"

flynn

Re: 1900,1950,1999
« Svar #3 på: September 22, 2006, 04:29:16 »
Trodde årstallene i topic-overskriften var de årene Brann vant serien jeg, men så innså jeg at det gjorde de jo ikke i 1999...

Ellers har jeg lest disse bøkene, og andre ting Staalesen har skrevet, og det er etter hva jeg husker mange relativt inngående skildringer av både byen og menneskene som levde der på disse tidspunktene i dem. Lykke til Germ!

Flynn

Germ

Re: 1900,1950,1999
« Svar #4 på: September 22, 2006, 15:44:08 »
Takker

Tror jeg har en del stoff til å svare på den evt. problemstillingen min, kan gi dere en lyd om hvordan det går på slutten av året.

"Shine On You Crazy Diamond"
"Shine On You Crazy Diamond"