Skrevet av Emne: TEMA: Elland Road  (Lest 262695 ganger)

Hitman Lorimer og 1 gjest leser dette emnet.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28907
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #480 på: Mai 25, 2017, 10:03:11 »
Mye tekst for mange i YEP-artikkelen.
Her er mye av det mest interessante: :)


“The club has to pay higher rent on Elland Road every year. We don’t know at the moment if it will be
 
1.the club (who buy the stadium),
2.me financing the club to do it
3.or buying the property with another vehicle

but the club for sure will be lighter and there will be a lot of cost-cutting by bringing the asset within my group, rather than a third-party owner.”
Radrizzani, however, is understood to be drawing up plans for extensive work to the land surrounding Elland Road, including the construction of a new training centre by 2020
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

DenHviteYeboah

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #481 på: Mai 25, 2017, 10:54:59 »
Lurer på hvordan vi kan vri dette til noe negativt om Raddiken
Jeg er i hvert fall svært positiv til Radrizzani :)
Det er verre med Jacob Adler eller hva kjeltringen heter som har et eller annet selskap som eier ER, som er registrert i et eller annet skatteparadis....
Til og med Bill Gates hadde vel hatt problemer med å få kjøpt ER ;)

Dennis

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #482 på: Mai 25, 2017, 11:33:30 »
Han også? Det løftet har blitt gitt og brutt så mange ganger...  :-\
Det kan du si. Men sånn umiddelbart er Andrea hakket mer troverdig i uttalelsene enn et par/tre av forgjengerne.
Og etter et halvår i klubben allerede burde han vite hva han snakket om...

Mer troverdig enn de tre siste eierne er det ingen tvil om at han er. Han virker også å handle mer enn han prater, så det overrasker meg at han sier dette ettersom tidligere forsøk har vist seg veldig vanskelig.

Jeg har også troa på at dette er karen som får det til, men klok av skade holder jeg ikke pusten altfor hardt.
Ellland Road....det virker som om det er så mange skjeletter i den saken vi ikke vet om...noe rart er det jaffal :-(  Har vondt for å tro at Radrizzani plutselig skal få kjøpt tilbake stadion :(
Jeg siterer Solan: "her er det noe muffens...."

Det har du rett i. Jeg tviler heller ikke på at Cellino hadde til hensikt å kjøpe stadion tilbake, men at kotrakten/klausuler viste seg å gjøre det vanskeligere enn antatt. Bates på sin side, hadde vel en eller annen plan om å få Leeds City Council til å ta regninga. Kan godt være jeg husker dette feil, men minnes en skjeggebasse i harnisk på et tidspunkt. Jeg syns i alle fall det virker som Bates' kynisme slo feil, men at det i MCs tilfelle gjaldt en noe naiv, ny eier som ønsket å blidgjøre fansen med tilbakekjøp - som viste seg vanskelig å gjennomføre.

Radrizzani tror jeg er lenger i prosessen på ting før han uttaler seg såpass konkret. Vi har lite tid til å dømme slikt, men han virker som typen som både gjennomfører målene han setter seg og heller ikke uttaler seg særlig konkret før han vet utfallet med god sikkerhet.

Han sier vel også at "folkene hans" har jobbet med dette en stund allerede. Det er akkurat derfor dette virker mer håndfast denne gange.
Marching on together!

Xern

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #483 på: Mai 25, 2017, 11:41:17 »
Bra at intensjonen er der, så får vi se hvordan det går. Har hørt historien om at vi skal kjøpe tilbake Elland Road før, og det har vist seg å være vanskelig. Håper det ordner seg, vil spare klubben for utgifter fremover, det blir "vår" stadion igjen - og det vil gjøre det lettere å investere i stadion i seg selv.
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly

gulle

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #484 på: Mai 25, 2017, 12:01:12 »
Han også? Det løftet har blitt gitt og brutt så mange ganger...  :-\
Det kan du si. Men sånn umiddelbart er Andrea hakket mer troverdig i uttalelsene enn et par/tre av forgjengerne.
Og etter et halvår i klubben allerede burde han vite hva han snakket om...

Mer troverdig enn de tre siste eierne er det ingen tvil om at han er. Han virker også å handle mer enn han prater, så det overrasker meg at han sier dette ettersom tidligere forsøk har vist seg veldig vanskelig.

Jeg har også troa på at dette er karen som får det til, men klok av skade holder jeg ikke pusten altfor hardt.
Ellland Road....det virker som om det er så mange skjeletter i den saken vi ikke vet om...noe rart er det jaffal :-(  Har vondt for å tro at Radrizzani plutselig skal få kjøpt tilbake stadion :(
Jeg siterer Solan: "her er det noe muffens...."

Det har du rett i. Jeg tviler heller ikke på at Cellino hadde til hensikt å kjøpe stadion tilbake, men at kotrakten/klausuler viste seg å gjøre det vanskeligere enn antatt. Bates på sin side, hadde vel en eller annen plan om å få Leeds City Council til å ta regninga. Kan godt være jeg husker dette feil, men minnes en skjeggebasse i harnisk på et tidspunkt. Jeg syns i alle fall det virker som Bates' kynisme slo feil, men at det i MCs tilfelle gjaldt en noe naiv, ny eier som ønsket å blidgjøre fansen med tilbakekjøp - som viste seg vanskelig å gjennomføre.

Radrizzani tror jeg er lenger i prosessen på ting før han uttaler seg såpass konkret. Vi har lite tid til å dømme slikt, men han virker som typen som både gjennomfører målene han setter seg og heller ikke uttaler seg særlig konkret før han vet utfallet med god sikkerhet.

Han sier vel også at "folkene hans" har jobbet med dette en stund allerede. Det er akkurat derfor dette virker mer håndfast denne gange.
ny eier virker i det hele mer håndfast enn det jeg kan huske av eiere på ei stund.
Håper det viser seg å stemme,kjenner litt håp, men skal man vel ikke si høyt.
Nå rykker vi opp! Jasederja

Promotion 2010

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #485 på: Mai 25, 2017, 12:34:28 »
Han også? Det løftet har blitt gitt og brutt så mange ganger...  :-\
Det kan du si. Men sånn umiddelbart er Andrea hakket mer troverdig i uttalelsene enn et par/tre av forgjengerne.
Og etter et halvår i klubben allerede burde han vite hva han snakket om...

Mer troverdig enn de tre siste eierne er det ingen tvil om at han er. Han virker også å handle mer enn han prater, så det overrasker meg at han sier dette ettersom tidligere forsøk har vist seg veldig vanskelig.

Jeg har også troa på at dette er karen som får det til, men klok av skade holder jeg ikke pusten altfor hardt.
Ellland Road....det virker som om det er så mange skjeletter i den saken vi ikke vet om...noe rart er det jaffal :-(  Har vondt for å tro at Radrizzani plutselig skal få kjøpt tilbake stadion :(
Jeg siterer Solan: "her er det noe muffens...."

Det har du rett i. Jeg tviler heller ikke på at Cellino hadde til hensikt å kjøpe stadion tilbake, men at kotrakten/klausuler viste seg å gjøre det vanskeligere enn antatt. Bates på sin side, hadde vel en eller annen plan om å få Leeds City Council til å ta regninga. Kan godt være jeg husker dette feil, men minnes en skjeggebasse i harnisk på et tidspunkt. Jeg syns i alle fall det virker som Bates' kynisme slo feil, men at det i MCs tilfelle gjaldt en noe naiv, ny eier som ønsket å blidgjøre fansen med tilbakekjøp - som viste seg vanskelig å gjennomføre.

Radrizzani tror jeg er lenger i prosessen på ting før han uttaler seg såpass konkret. Vi har lite tid til å dømme slikt, men han virker som typen som både gjennomfører målene han setter seg og heller ikke uttaler seg særlig konkret før han vet utfallet med god sikkerhet.

Han sier vel også at "folkene hans" har jobbet med dette en stund allerede. Det er akkurat derfor dette virker mer håndfast denne gange.

Det var vel Thorp Arch det var snakk om 2009 da Bates ville at Leeds City Council skulle investere sammen med klubben får å få anlegget tilbake i klubbens hender.
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Dennis

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #486 på: Mai 25, 2017, 13:05:16 »
Han også? Det løftet har blitt gitt og brutt så mange ganger...  :-\
Det kan du si. Men sånn umiddelbart er Andrea hakket mer troverdig i uttalelsene enn et par/tre av forgjengerne.
Og etter et halvår i klubben allerede burde han vite hva han snakket om...

Mer troverdig enn de tre siste eierne er det ingen tvil om at han er. Han virker også å handle mer enn han prater, så det overrasker meg at han sier dette ettersom tidligere forsøk har vist seg veldig vanskelig.

Jeg har også troa på at dette er karen som får det til, men klok av skade holder jeg ikke pusten altfor hardt.
Ellland Road....det virker som om det er så mange skjeletter i den saken vi ikke vet om...noe rart er det jaffal :-(  Har vondt for å tro at Radrizzani plutselig skal få kjøpt tilbake stadion :(
Jeg siterer Solan: "her er det noe muffens...."

Det har du rett i. Jeg tviler heller ikke på at Cellino hadde til hensikt å kjøpe stadion tilbake, men at kotrakten/klausuler viste seg å gjøre det vanskeligere enn antatt. Bates på sin side, hadde vel en eller annen plan om å få Leeds City Council til å ta regninga. Kan godt være jeg husker dette feil, men minnes en skjeggebasse i harnisk på et tidspunkt. Jeg syns i alle fall det virker som Bates' kynisme slo feil, men at det i MCs tilfelle gjaldt en noe naiv, ny eier som ønsket å blidgjøre fansen med tilbakekjøp - som viste seg vanskelig å gjennomføre.

Radrizzani tror jeg er lenger i prosessen på ting før han uttaler seg såpass konkret. Vi har lite tid til å dømme slikt, men han virker som typen som både gjennomfører målene han setter seg og heller ikke uttaler seg særlig konkret før han vet utfallet med god sikkerhet.

Han sier vel også at "folkene hans" har jobbet med dette en stund allerede. Det er akkurat derfor dette virker mer håndfast denne gange.

Det var vel Thorp Arch det var snakk om 2009 da Bates ville at Leeds City Council skulle investere sammen med klubben får å få anlegget tilbake i klubbens hender.

Der ser du! Takk! :)
Marching on together!

Jon R

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #487 på: Mai 28, 2017, 01:22:25 »
Fint om Elland Road endelig kommer tilbake i klubbens hender. Er dog ikke så begeistret for at vår nye eier snakker offentlig om dette nå ref tidligere eieres lovnader.
Jon R.

Promotion 2010

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #488 på: Mai 28, 2017, 14:02:13 »
Fint om Elland Road endelig kommer tilbake i klubbens hender. Er dog ikke så begeistret for at vår nye eier snakker offentlig om dette nå ref tidligere eieres lovnader.

Snakket offentlig om Monk, det ble det ingenting av!!!  :o
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Xern

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #489 på: Mai 31, 2017, 00:41:17 »
Vil vi skal bygge ut stadion i storstilt stil. Gjør alle tribunene like høye, da hovedtribunen dominerer noe enormt, og "låse inn" atmosfæren om dere skjønner. Legger ved et bilde som eksempel, av Etihad som er en veldig fin stadion. Tror utbygging er mest aktuelt, da vi har en låneavtale som vil være altfor dyr å bryte, og det er gaanske sikkert at det er totalt uaktuelt å kjøpe tilbake stadion bare for å bygge en ny:




Så drastisk vil jeg helst ikke ha det. Enig i at det mest økonomiske og kanskje det mest fornuftige hadde vært å bygge et flunka nytt stadion et annet sted. Rent plassmessig er det jo plass til en ny stadion rett ves siden av. Da kan man faktisk benytte Elland Road som kamparena mens bygginga pågår.
55.000 tilskuere hadde vært perfekt. Men da helst i en stadionutforming som tilsier at man tar vare på tradisjoner. Og jeg ser gjerne at man får bedre og flere steder hvor man kan kjøpe seg en øl eller kanskje noe helt nytt evt. Hva med glassvegg slik at man kan faktisk ha en pizzaresturang eller noe slikt der. Så kan stedene være åpne på alle dager. Sitte på pizzaen ta seg en øl og en pizza, mens man ser ut over stadion i flomlys gjennom denne glassveggen hadde vært noe nytt for klubben. Og ikke minst bør man få på plass bedre toaletter
Satt å såg igjennom gamle tråder mens jeg så etter annual rent på Elland Road (2M£). Samtidig vil jeg minne om at Etihad har ganske nøyaktig 55.000 seter på stadion sin  :D
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly

Promotion 2010

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #490 på: Juni 03, 2017, 18:43:01 »
Radden gjør som han har lovet:

Fikser på Elland Road!!!


Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Blank_File

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #491 på: Juni 04, 2017, 01:13:32 »
Da må han vel ha kommet ganske langt på jobben med tilbakekjøp? Bates fiksa jo på stadion uten å eie så... Neimen om man vet...

h.b

  • Gjest
Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #492 på: Juni 04, 2017, 08:26:42 »
På tide med litt fiksing av Elland Road. Men jeg tenker litt på utbygginga av Maine Road og Tottenham.
Hvis Leeds skulle gjort det samme. Ja hva vil det naturlige stedet for Leeds å spille mens banen oppgraderes. Bradford kanskje

DenHviteYeboah

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #493 på: Juni 04, 2017, 08:55:24 »
Da må han vel ha kommet ganske langt på jobben med tilbakekjøp? Bates fiksa jo på stadion uten å eie så... Neimen om man vet...
Det er lettere å få til fred i Syria enn å kjøpe tilbake Elland Road....

kalle_92

  • Gjest
Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #494 på: Juni 04, 2017, 11:23:35 »
Da må han vel ha kommet ganske langt på jobben med tilbakekjøp? Bates fiksa jo på stadion uten å eie så... Neimen om man vet...
Det er lettere å få til fred i Syria enn å kjøpe tilbake Elland Road....
Bagged and tagged! ;) Tror det kommer til å skje!

DenHviteYeboah

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #495 på: Juni 04, 2017, 13:45:21 »
Da må han vel ha kommet ganske langt på jobben med tilbakekjøp? Bates fiksa jo på stadion uten å eie så... Neimen om man vet...
Det er lettere å få til fred i Syria enn å kjøpe tilbake Elland Road....
Bagged and tagged! ;) Tror det kommer til å skje!
Tar gjerne i mot tyn hvis ER blir kjøpt før en fredsavtale i Syria trer i kraft :)

Xern

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #496 på: Juni 04, 2017, 16:22:39 »
Da må han vel ha kommet ganske langt på jobben med tilbakekjøp? Bates fiksa jo på stadion uten å eie så... Neimen om man vet...
Det er lettere å få til fred i Syria enn å kjøpe tilbake Elland Road....
Bagged and tagged! ;) Tror det kommer til å skje!
Tar gjerne i mot tyn hvis ER blir kjøpt før en fredsavtale i Syria trer i kraft :)
Samme situasjon i motsatt rekkefølge er vel også godkjent, vil jeg tro  :D
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly

DenHviteYeboah

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #497 på: Juni 04, 2017, 18:43:01 »
Da må han vel ha kommet ganske langt på jobben med tilbakekjøp? Bates fiksa jo på stadion uten å eie så... Neimen om man vet...
Det er lettere å få til fred i Syria enn å kjøpe tilbake Elland Road....
Bagged and tagged! ;) Tror det kommer til å skje!
Tar gjerne i mot tyn hvis ER blir kjøpt før en fredsavtale i Syria trer i kraft :)
Samme situasjon i motsatt rekkefølge er vel også godkjent, vil jeg tro  :D
Fantastisk hvis man får til begge deler :)

Promotion 2010

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #498 på: Juni 13, 2017, 22:42:24 »
Phil Hay om arbeidene på West Stand:

yes, renovation work being done. The club have been under pressure to improve the roof of the west Stand for a while
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #499 på: Juni 20, 2017, 19:28:14 »
Leeds United managing director Kinnear hints landmark stadium deal is in the pipeline

Dan Coombs @hitcdancoombs9 hours ago
     
Leeds United do not currently own their own stadium, but that could soon change.

Leeds United managing director Angus Kinnear has hinted the club could soon have Elland Road back under ownership.

The stadium was sold off in 2004 to help clear club debts and the club have been leasing it ever since.

Former owner Massimo Cellino expressed ambition to purchase the ground but did not follow up on his ambition.

Now new owner Andrea Radrizzani is hoping for better fortunes.

General view inside the stadium before the game - Elland Road
 Elland Road

Radrizzani was not answering questions to the media yesterday as new manager Thomas Christiansen was presented, but managing director Angus Kinnear did also field questions along with sporting director Victor Orta.

Kinnear was quizzed about plans to buy back Elland Road, and responded by hinting it is being worked on.

He said, speaking to the press conference: "The property part of the Leeds business is something which will receive a lot of focus.

"Andrea has made his intentions clear that his group should own the club (ground) and that's something we'll be working on and hopefully have news on soon."

General view inside the stadium before the game - Elland Road
Elland Road

Owning the stadium will prevent it being a drain on resources, and also permit the Whites to easier facilitate any changes to it they wish.

New signings are seen as a more pressing priority ahead of the new season, but once they have been made, a deal to buy back the stadium would would welcomed by supporters.
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Trulsaren

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #500 på: Juni 20, 2017, 21:21:07 »
Er det slik at prisen for eventuelt kjøpe tilbake ER ble avtalt under salget, eller er man avhengig av å forhandle om kjøpssum?

Mener å huske at det var en stor greie for noen år siden at prisen på tilbakekjøp ble mye høyere etter en viss dato?
Some fans have gone from begging for Omar Bogle from Grimsby to being disappointed with Lasogga from Hamburg in 6 months... #lufct

Promotion 2010

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #501 på: Juni 20, 2017, 23:07:18 »
Er det slik at prisen for eventuelt kjøpe tilbake ER ble avtalt under salget, eller er man avhengig av å forhandle om kjøpssum?

Mener å huske at det var en stor greie for noen år siden at prisen på tilbakekjøp ble mye høyere etter en viss dato?


Det var Thorp Arch! Den prisen er "beyond us"!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Blank_File

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #502 på: Juni 21, 2017, 01:15:44 »
Er det slik at prisen for eventuelt kjøpe tilbake ER ble avtalt under salget, eller er man avhengig av å forhandle om kjøpssum?

Mener å huske at det var en stor greie for noen år siden at prisen på tilbakekjøp ble mye høyere etter en viss dato?


Det var Thorp Arch! Den prisen er "beyond us"!
Tror det gjaldt Elland Road også, bare det er enda lenger siden den fristen gikk ut.

Promotion 2010

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #503 på: Juni 21, 2017, 09:21:57 »
Er det slik at prisen for eventuelt kjøpe tilbake ER ble avtalt under salget, eller er man avhengig av å forhandle om kjøpssum?

Mener å huske at det var en stor greie for noen år siden at prisen på tilbakekjøp ble mye høyere etter en viss dato?


Det var Thorp Arch! Den prisen er "beyond us"!
Tror det gjaldt Elland Road også, bare det er enda lenger siden den fristen gikk ut.

Leien er på 25 år frem til 2029. Men den avtalte tilbakekjøpsprosen blir regulert opp hvert år!

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #504 på: Juni 22, 2017, 23:39:25 »
Simon O'Rouke
A bit of (late) news.. Hearing GFH were holding up the takeover deal because of the Elland Road plans. Interesting how much power they have.




No obstacles now!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #505 på: Juni 23, 2017, 00:05:49 »
En liten diskusjon om ER og tilbakekjøp:
Med Simon O'Rouke

Hi Simon   I'm hearing the purchase of ER fell through last week price went from £14M to £18M plus add ins on promotion! Thought price fixed


Simon:
Price is fixed around the 17m marker. Would have to check the numbers, but it increased slightly again last November.


WACCOE
Was the ultimate owner/beneficiary offshore ever found?

Angus going to be busy....


Simon:
Adler is the consortium head/agent. Seems it's a group of 10 +/- small investors with Jack Petchey as a major investor as far as I can tell.


Petter-Andre:
Ah, yes - was that the jewish consortium we were pointed towards?

&

Makes sense with the people involved at the time.
Regardless - shouldn't be any obstacles for the club, apart form the agreed price...


 :)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Rudi G.

  • Gjest
Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #506 på: Juni 23, 2017, 00:07:56 »
Legal Aspects
 The legal documents surrounding the Elland Road leases and options to buy that have made it into the public domain are not clear – as far as I’m aware up to date documents should have been filed at the Land Registry but haven’t been. There is also some doubt that leases and agreements made between Gadford and other companies that have now been liquidated have definitely transferred to be in effect between Leeds United Football Club (not Leeds United AFC who sold the stadium initially) and Teak Investments. I’m not addressing that here and will assume that the content of the documents is still valid between the two parties.
 There is also more than one parcel of land that makes up the stadium and the land around: I’m only talking about the stadium itself.

Timing
 For the purpose of this essay I’m going to assume that this year is spent negotiating the sale with a sale being completed at the year end.

Option Purchase Price
 Assuming the legal aspects above are Ok then the Club has the right to buy the stadium freehold at an agreed price – this price increases each year and, using the timing I’ve said above, will cost the Club £17.2m.
 This price will increase annually if the purchase is delayed.
 Whilst this price is agreed it doesn’t prevent the Club making a different offer or Teak offering to sell at a different price. It would not benefit the Club to buy at more than this amount (although Teak would like that!) so any offer from the Club would be less than £17.2m.

Stadium Value
 The stadium is subject to council imposed planning usage which is currently restricted to sports related activities: whilst it is feasible for the planning to be changed the council will take a lot of convincing before this happens – the council is working to a long-term planning document and I’m going to assume that planning will not be given for housing or industry.
 Without any realistic prospect of an easy change to planning the stadium only has a value to a sports company – basically a football club – and is effectively worthless to others.
 The land around the stadium is old industrial land and is contaminated which makes it unlikely it will be cost effective for a developer to buy for housing. Similarly the underground mining works make building expensive and land elsewhere in the City will be preferred by developers.
 The Club has a lease until 2029 and Teak cannot change this: the stadium has a value to the Club because it generates revenue (and hopefully profits) from it. At the end of the lease the Club and Teak can negotiate a new lease or the Club can move away – if the club moves out to a new stadium elsewhere in Leeds there will not be another football club ready to move into the stadium so Teak will not be able to charge any further rent and, since it cannot sell for other uses, the stadium is therefore worthless to them at this time. I’d estimate that a sale after the Club moves out to be worth only a couple of million pounds at most.

Looking at the sale from Teak’s point of view

As always in a sale there are two parties who have different needs and will benefit differently. Firstly let’s look at how much the deal is worth to Teak at the moment.

Rent
 The rent is fixed until 2029 and will be £1.5m next year rising each year to £2m in the last year.
 In total, this means that by 2029 Teak will have been given £21m by the Club in rent.
Inflation
 However, if we take 2029 as the “reference” point inflation will have eroded the “real” value of this money – using an annual inflation rate of 2.5% this pot of cash will have been reduced to an effective £17.7m.
Investment
 The rent and inflation are not the full story though: Teak will not take each years’ rent and stuff it under a mattress, it will invest it in some way (maybe other property, stocks and shares, etc) and each year the money will increase – rates of return vary dependent upon financial matters: US shares bring a long-term average return of 10% but let’s assume a lower figure of 6% per annum.
 Taking each annual rent and investing at 6% will increase the £21m rent sums to a very nice £29m by 2029.
Investment and Inflation
 Putting the gains from investment together with the losses in real value due to inflation we arrive at a net figure of £25m in the Teak pot in today’s money.
What this means for Teak
 This means that from Teak’s point of view, accepting 12 staged annual payments, they will have £29m in the bank but will only have the same buying power that £25m gives today due to inflation.
 Putting this another way, the value of the lease to Teak is £25m in today’s terms plus a small amount on future sale of the land: if they sell for a lower figure then they are not maximising their position.
 Since the stadium is only of value to Leeds United due to planning etc. at the end of the lease Teak are left with relatively worthless land and will be willing to negotiate a new lower lease or sell for a peppercorn.

Looking at the sale from the Club’s point of view

Rent
 The total rent the Club will pay up to 2029 is £21m.
Purchase Price
 The Club has an option to purchase the stadium for £17.2m.
 At first sight this would seem to be a good deal and definitely the way to go but there is a little more analysis to do here.
Inflation
 Just like inflation affects Teak’s position over the next 12 years so it also affects the Club’s. In 2029 the Club will pay £2m in rent but as we know that value has been eroded by inflation and so in today’s terms (using 2.5% rate as above) this £2m is effectively only £1.5m in today’s money.
 This concept is a little hard to grasp: think of how much a pint and a pie costs today, say £5; in 12 years time inflation will have pushed the price of the pint and pie up to, say, £7.50. In money terms £5 today is equivalent to £7.50 in 2029 and vice versa.
 In the same way £1.5m today will buy the same as £2m in 2029 so we need to adjust the total amount of rent the Club pays to bring all the rents back into today’s terms. When we do that the Club pays only £17.7m in rent in today’s terms. This is confirmed by the same figure from Teak’s point of view.
 This allows us to compare buying the stadium today for £17.2m against today’s rental adjusted total of £17.7m.
 It is still better to buy than to rent but the figures are much closer and we haven’t considered the effects of investment yet.
Investment
 I talked above about Teak investing money and of course Mr Radrizzani can do so too.
 Let’s consider the case where the £17.2m is not used to buy the stadium but is invested at 6%. After the first year this will have earned interest of £1m. The rent due is £1.5m so this interest and only £0.5m extra is needed to pay the rent.
 At the end of 12 years the Club has paid its rent each year and still has £6m left in accrued interest in the bank.
 This means that although in today’s inflation-adjusted rental terms we pay £17.7m it is better NOT to buy the stadium back but to invest the money and use the interest to pay the rent instead.
 In fact we don’t need to invest £17.2m to be able to pay the rent over the next 12 years (that figure leaves us with a profit of £6m). The minimum investment needed is only a little over £14m to be able to pay the rent from the interest and capital and have nothing left at the end.
What this means to the Club
 The above analysis shows that from the Club’s point of view the best option is to invest £14m and continue to rent rather than paying the agreed price in the lease.

Bringing this together

There is a slight twist to the story here: once the Club have invested £14m they do not touch it again except to take out the annual rents.
 Exactly the same effect is achieved if the Club gives £14m to Teak and they invest it themselves, taking out the annual rents themselves as before.
 This may seem odd at first sight but is only the increase in value due to leaving the money in investment at 6% for 12 years – £14m grows to £29m naturally over that period.
 Remember when we looked at Teak’s point of view – we showed that their rental return by 2029 after investment if they didn’t sell was £29m?
 Investing £14m at 6% now will bring that self same return by 2029.

Negotiating
 The Club does not want to waste money and there is a simple solution: pay Teak now £14m. This offer brings Teak a return of £29m by 2029 and is in line with the lease return. If Teak do not agree then the Club just pays the rent from its own investment and moves to a new stadium in 2029 leaving Teak with worthless land.
 If the Club spends (wastes!!!) an extra £3m and decides to just pay the option price of £17.2m then Teak must agree and sell.
 Teak will benefit (obviously) if the Club pays more money – by investing the option price they will net £35m instead of the rental value of £29m.
 This analysis gives a rough negotiating strategy at prices between £14m and £17.2m

Further Negotiating
 In my analysis I’ve assumed that both Teak and the Club can access investment returns of 6%. In reality both parties will have different investment strategies and produce different returns.
 By offering the lower price of £14m the Club matches the effective rental revenue streams in the lease – Teak are a property investment company and returns from property often exceeds 6%: if Teak can use the money to invest in its own property then returns could be 10%.
 At a 10% investment return Teak will end up with £36m in 2029 from the rental streams whereas if they accept the £14m offer then they will net £45m – this method brings them an extra £9m.
 This makes it attractive for Teak to accept the Club’s lower offer of £14m if the alternative is the Club will not buy at all and just pay the rent until the end of the lease.

Summary
 Both parties in this deal are looking to maximise their position: the Club can pay £17.2m and insist Teak sell; however, they are within their rights to offer a lower amount on the basis that Teak will not be worse off than if the Club just pays the rent and leaves.
 An offer of a single £14m payment now can be argued as being at least equivalent to the rental revenues and could bring an extra £9m to Teak, depending upon interest rates, making this lower offer attractive to Teak. This £14m is probably a realistic minimum offer price with £17.2m option price being the upper offer limit.
 The value of the stadium is close to zero without a football club to play there meaning Teak will find it difficult to sell on to another party if the Club walks away in 2029.

Addendum: as a further part of the negotiations the Club can point out to Teak that if they don’t come to agreement now then they’ll wait five years before looking at it again: at that point the option purchase price will be £20m but it will only need to Club to set aside £10m to pay off the rest of the lease and move to a new build stadium.
 The Club intends us to be a large Premiership Club by then and will need much more capacity in the stadium: the costs of changing Elland Road at that time could well mean a new stadium is best option.
 The Club would then rent out all its Elland Road office space to offset costs and let the terraces decay. By 2029 the Club would only be around £5m out of pocket and the stadium would have to be demolished leaving Teak with nothing.

I hope this essay, despite some simplification of a complex subject, goes some way to showing why and how the Club can justify offering less than the agreed option price.

22nd June 2017

ENDS

https://www.mikethornton.xyz/repurchase-elland-road/

Sydhagen

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #507 på: Juni 23, 2017, 07:25:51 »
Konklusjonen er egentlig at 14 mill er makspris for Leeds om det skal lønne seg å kjøpe tilbake ER?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Lundewhites

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #508 på: Juni 23, 2017, 14:30:49 »
Flere sprer rykter på Twitter om at kjøp av ER er gjort og blir offentligjort om kort tid.
Er det noen her som har hørt noe ??
For the sake of Leeds United he would break himself in two

Xern

Sv: TEMA: Elland Road
« Svar #509 på: Juni 23, 2017, 15:03:09 »
Flere sprer rykter på Twitter om at kjøp av ER er gjort og blir offentligjort om kort tid.
Er det noen her som har hørt noe ??
Det hadde vært utrolig deilig ihvertfall. :)
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly