Ex-spiller: Archie Gray

Started by Asbjørn, November 08, 2021, 22:04:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Killa

Quote from: ibster on March 15, 2024, 13:32:08
Så at transformarkt har verdivurdert ham til 16MP +. Det er ganske heftig for en 18 åring. For en spiller vi har her.

Det verste (beste!) er at markedsverdien hans i realiteten antagelig er minst det dobbelte... Sjeldent talent og engelsk.

stian

Det er vel ikke alt for ofte at spillere fra Championship er aktuelle for landslaget, og det er i alle fall sjelden at det er snakk om Championship-spillere på 17-18 år som banker på døra. Og dette uten at han spiller i sin antatt beste posisjon. Hvis han får lov til å briljere på midtbanen over tid, så har vi å gjøre med Englands mest ettertraktede spiller. Pur ung, engelsk, svingod, aldri skadd OG anvendelig.

Vi skal være sjeleglad for at kontrakten allerede er forlenget, og at stamtavlen er slik den er.

Asbjørn

Awwww... :)

🗣Archie Gray cannot wait to play with brother Harry Gray:

"He's a good player, I don't want to say too much. He'll get big headed. If he keeps training hard I'm sure he'll be doing what I'm doing. I'd love to play with him one day, it would be like Eddie and Frank again."



https://x.com/leeds_together/status/1770132145043886094?s=20
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Sydhagen

Puttet 5-1 målet for England u21 i dag

https://x.com/lufcmotcom/status/1771178104855167381?s=46&t=qVwcBKnegsjcHlhT_260dA


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

leedslife

🏆 Congratulations to @ArchieGray06, who has won the @EFL Championship Young Player of the Year award for 2023/24

Hallgeir *

Mot Middlesbrough spilte Archie Gray sin 47 kamp for sesongen. Med det tangerte han klubbrekorden John Charles satte i 1949/50, for en spiller i alderen 18 år eller yngre.

Og på fredag har han rekorden alene.  8)
Super Leeds since 1968

Russel_Doig

Quote from: Hallgeir * on April 24, 2024, 21:28:24
Mot Middlesbrough spilte Archie Gray sin 47 kamp for sesongen. Med det tangerte han klubbrekorden John Charles satte i 1949/50, for en spiller i alderen 18 år eller yngre.

Og på fredag har han rekorden alene.  8)

Det er bare å rykke opp, om ikkje frykter eg gribbene kommer med tilbud vi ikkje kan si nei til.

Smudge

Meget oppskrytt type. Sikkert et talent av et eller annet slag! Fyren er veik, elendig fart og dekker ikke nok rom.

morten1966

Har Gray vært så fryktelig god på midtbanen?

Cannavaro

Det er viktig å kunne prøve å ha et nyansert og balansert syn på en 18 år gammel fotballspiller. Han er fortsatt veldig ung og har mye å lære fortsatt samt forbedre !
Han har god nærteknikk - et godt mottak og medtak, god med begge bein. Han beveger seg bra og har et godt overblikk. Selvfølgelig mangler han litt mer muskler, men han vinner også nærdueller. Han prøver å holde ball i laget når han har vunnet den.  Han er ikke raskest de første metrene, men har god fart på litt lengre distanse, og han har god utholdenhet. Han har spilt utrolig mange kamper iår, og jeg må si at han har klart seg godt i de fleste av dem.  Archie Gray kan fortsatt utvikle seg og bli en utrolig god midtbanespiller (han er ikke noen utpreget back-type).  Dog, som midtbanespiller så må det forventes også flere assist og mål, der har han en jobb å gjøre. Totalt sett vil jeg si at han fortsatt er et supert talent og kan utvikle seg til å bli en stor stjerne, men om det er under Farke eller en annen manager er ikke godt å si.  Noen blomstrer og utvikler seg annerledes med andre trenere også.  At han har fått tillit av Farke betyr enormt mye for utviklingen av en unggutt som Archie.
MFLU - Miracles For Leeds United

peacock

Quote from: morten1966 on April 28, 2024, 08:34:57
Har Gray vært så fryktelig god på midtbanen?

Nei. Vi er bedre med Gruev/Kamara.

Kato

Jeg mener vår klart svakeste lagdel er den sentrale midtbanen etter at Ampadu forsvant ned som stopper. Gruev, Gray og Kamara leverer lite til ingenting offensivt, og i det siste har det også vært katastrofe som skjerm for forsvaret. Av disse er det faktisk Gray som er den som har bidratt mest offensivt, uten at han har skutt hull i noen mål enda. Med en bedre makker enn Gruev/Kamara tror jeg han vil ta videre steg neste sesong.

Spennende spiller naturlig nok når han er årets unge spiller. Men jeg syns kanskje at han har hatt noe mer spilletid enn fortjent. På høyreback er jeg undrende over at Gray i mange kamper fra februar og utover er valgt foran Roberts (dog noe skadet).
 

GeirO

Gray, Longstaff og Kalvin kunne vært en bra trio å velge fra.
MOT

sethan

Gray er en fantastisk spiller, men enig i att Gruev/Kamara er den beste defansive løsningen.
Vært morro å se dersom noen kan finne statistikk på hvor mange mål vi har sluppet inn med/ uten Kamara. Slike spillere blir aldrig verdsatt nok.

auren

"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Dennis

"Understanding the attraction of Premier League and European football, the club, with a heavy heart, agreed the transfer, but the move has strengthened the board's resolve to ultimately return Leeds to a position where it can meet the footballing ambitions of even its brightest stars. 

Whilst we understand that supporters will be hugely disappointed to lose such a home-grown talent, and a family name so synonymous with Leeds United, the move improves the club's chance to compete for automatic promotion next season by increasing our ability to build a competitive squad within the league's financial control regulations.

Everyone at Leeds United is heartbroken to see one of our own depart and would like to thank Archie for all his efforts and professionalism. He leaves with the very best wishes for his future career and in the knowledge that Leeds will always be his home."

::)

Her har PR-avdelinga vært på jobb siden det ble kjent i helga.

Archie Gray kommer til å få en strålende karriere både i Premier League, for England og kanskje Real Madrid(?). Dessverre er Leeds resultat av salget £ 25 millioner + at Spurs fikk en uønsket spiller vekk fra lønningslista. De pengene er vel øremerket å betale for Wöber, Aaronson og Kristensen, samt idømt tapt lønn til Jean-Kevin Augustin.

Ja, jeg er fortsatt veldig negativ og ser ingenting positivt med det her. Når det først er offisielt, kan vi i det minste begynne å se fremover i det minste.

Marching on together!

Fantasyland

Dette x 100:

Graham Smyth
@GrahamSmyth
Lots of things you could say about this one. I'll use the newsletter for that this week. Just hope he plays at Spurs and they don't ruin him.

Håper de ikke tar en ny Clarke med uendelig utlån og til slutt salg...

Russel_Doig

Er vel litt Judas-takter å få inn en salgsklausul i en ny kontrakt i januar når vi kjempet om opprykk.....

Sydhagen

Sikkert noen som er uenige, men jeg ser slik på det:

Leeds sikrer seg en god salgssum for en 18-åring som har spilt en sesong i Championship. Et stor talent, men uansett en enorm salgssum. Rekord fra Championship?
Archie Gray sikrer fremtiden sin og går til en god klubb i PL der han sannsynligvis vil få noe spilletid og utvikle seg videre.

Begge parter står igjen med gevinst. Og man vet aldri hva som skjer i neste uke - plutselig kan han være fotballinvalid.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

leedslife

#110
Quote from: Russel_Doig on July 02, 2024, 12:05:50
Er vel litt Judas-takter å få inn en salgsklausul i en ny kontrakt i januar når vi kjempet om opprykk.....
Uenig her.  Jeg tenker jo man må ha en viss forståelse for at de fleste spillere ønsker å bli så gode som mulig. Det er jo tross alt konkurrende idrett de driver på med.
Klubben setter seg jo selv i den situasjonen pga manglende sportslig resultat.
Tar man utgangspunkt at dette er et elitenivå vi prøver å operere på og ikke grassrot, så er vel judas taktene her fra klubben side som rett og slett ikke evner å fasilitere et godt nok sportslig nivå for sine beste spillere år etter år - sesong etter sesong.
Gray hospiterte for seniorlaget som 15 åring. Så ung at han måtte bruke egen garderobe.  At det har vært en helt åpenlyst kjøreplan for Archie Gray kan jo de fleste forstå. Klubben har forvaltet dette talentet helt spesielt og med langt mer silkehandsker enn de andre. Klubben vet hvilket potensiale de har hatt her og det har sikkert vært et skikkelig push utefra både fra klubber, scouter og agenter.
Mens i samme tidsrom har klubben mistet fullstendig fotfeste og igjen tilhører nivå 2 i England. Det er et ganske stort fall i nivå og konkurransehverdag både fra hvem som styrer laget og til de som er ute på treningsfeltet til de du møter i kamp fra han først kom inn som 15 åring.

Dennis

#111
Litt underlige meldinger rundt denne overgangen.

Maguire, samt Adam Pope og andre har meldt at Leeds neppe er i FFP-utfordringer selv før dette. I alle fall ikke for den kommende sesongen (om opprykket ryker neste sesong er historien noe annet).
Andre sier at det er grunnen til salget og at man forsøkte å haste gjennom for å få gevinsten regnskapsført på 2023/24-regnskapet (30.juni). Eller er det cash som trengs for å betale gammel moro, inkl JKA-fadesen?

Flere hold sier det var en ikke-opprykksklausul i Grays nye kontrakt, mens andre mener det er tull. Selv om jeg ikke stoler en tøddel på hva som kommer fra eierne etter 25 år med tull og tøys, så er det klart at det var en opprykksklausul ettersom klubben selv uttaler det. Det ville vært dumt å påstå noe slik, bare så Gray-leiren kunne dementert påstanden og potensielt endt i en ordkrig om det ikke var så.

Så har man den tredje faktoren, om Gray faktisk ønsket seg vekk eller om klubben pushet på han grunnet økonomi. Det virker ikke helt tatt ut av lufta. Så kan man argumentere for at Gray ville vekk siden han takka ja, men hadde han krevd å gå i sommer? Tok han mentalt farvel etter Southampton og deretter Wembley, da han gikk rundt litt mutt? Eller var det bare en ung fotballspiller som var trist for tap? At Gray skal ha ønsket å bli, stemmer ikke med meldinger om at det er han som har benyttet muligheten gjennom overgangsklausulen.

Og en ting er Spurs, som tross alt er et topp 6-lag i Premier League, men hvorfor reka han rundt i Brentford dagen før? Det er ganske mye som tyder på at den klubben nærmer seg Championship igjen. Spilletid i Premier League er selvsagt viktig, men jeg kjøper ikke at Gray-leiren skal ha sett på Brentford som det neste naturlige steget. Han er 18 år og har langt bedre tid enn det. Dessuten er det et Leeds-lag som var 90 minutter unna Premier League, ikke en klubb i fritt fall som da tidligere talenter forlot klubben.

Uansett om det er Leeds eller Gray selv om har valgt å bli solgt, syns jeg en klausul - rapportert nå til £35 mill - er fryktelig lavt å gi et talent av Grays kaliber ved ny kontrakt i våres. Jeg tror Gray-leiren, ikke ulik Haalands, er ambisiøse og tenker på seg selv. Ser ikke noe feil med det og uansett er det slik fotballen har blitt. Likevel, hadde de nektet å skrive under om Leeds ønsket £50 mill, £60 mill? Eventuelt en sum som gikk ned om klubben ikke klarte opprykk i år? Gray hadde så vidt jeg vet allerede en profesjonell kontrakt da han skrev under den nye, men det er kanskje en annen type kontrakt? Hadde han kunne gå og så selges etter en sum satt av et tribunal? Ville han gjort det, om det var mulig?

Uansett: Klubben makter fortsatt ikke å beskytte verdien og kontrollen over sine eiendeler, slik jeg ser det. Man kan si at verdien av overgangen er høy, selvsagt. £25 millioner + Joe Rodon, altså rundt £35-40 mill. Likevel, dette er en spiller med et enormt talent. At på til burde han ha engelsk premium i prisen. Minner om at Levia gikk fra Southampton for £52 millioner + add ons, etter nedrykket til Championship. Nå er Archie Premier League-spiller og slår han gjennom i Tottenham-laget, er veien til det engelske landslaget kort. Ikke bare skal England ha en ny trener som nok vil se mot den neste generasjonen, men de må "beskytte" han mot spill for Skottland også. Jeg tror bare en innkalling til Three Lions kan bety £10 millioner ekstra i verdi. Uansett er dette en fantastisk avtale - for Levy og Spurs; £25 millioner for et supertalent og spart lønn for en spiller som er uønsket at på til. Blir ikke overraska om Levy flipper Gray for £60-80+ millioner i løpet av noen få år.

Klubben går videre og nye talenter dukker opp, men dette syns jeg er en veldig trist dag. Archie Gray skulle være ansiktet til denne klubben i halvannet tiår, med en søkkrik (helst minst mulig profilert i klubben) eier i ryggen. Endelig var det også noen uker i vente fri fra alt som er Leeds, så kommer denne før fellesferien. Jeg trodde den tida var over faktisk, selv om Summerville hadde vært alternativet. Den var jeg derimot forberedt på. Dessverre har Leeds også kastet alt av U21-spillere på dør og virker lite villige til å satse på akademiet. Hva betyr dette for Harry? Det sies at det er samme agenten som representerer Harry, Archie, Cresswell og Shackleton. To er så og si ferdige, minst en på vei ut. Kommer Harry til å "vente" på Leeds-spill i et U21-lag som i praksis spiller i minst en aldersklasse over det de burde?

Skulle svært gjerne vært flue på veggen i begge leire og visst hva som var fakta her. Dog redd vi ikke får noe klarhet i akkurat hva som er sannheten, utover de vanlige flosklene om 'en drøm å spille i Premier League. Tottenham er en "gigant" i engelsk fotball. Har elsket tida i Leeds og vil alltid holde det kjært, bla bla bla blaaa...".


For å prøve og se noe positivt, så har i det minste Rodon kommet permanent. Det skal absolutt ikke kimses av. I tillegg håper jeg at det - i tillegg til regninger som må betales til forfall - er noe penger og headroom i forhold til PSR, til å forsterke stallen som enhet. Jeg er fortsatt 99% sikker på at Summerville forsvinner senere i sommer, men dersom det stemmer at Leeds ikke var på grensa av FFP før salget av Gray - bør man i så fall være veldig godt skodd til å forsterke stallen både med hensyn på opprykk og videre utvikling i etterkant. Noe annet ville vært helt merkelig. Man bør absolutt ikke fire på krav når det gjelder salg av Cree heller.

Det er selvsagt prematurt å felle noen dom over sommeren nå. Leeds kan fortsatt stille et ordentlig slagkraftig lag i august. Det blir nok mye manøvrering på overgangsmarkedet for Steinsson og Hammond, i hans siste vindu.

Så tror jeg det vil ta lang tid før jeg kommer helt over den her. Den er verre enn Lennon, Milner, Delph, Howson, Cook og Phillips for min del. De mer eller mindre måtte vi kvitte oss med, selv om ikke alle ønsket å gå (i det minste Milner og Howson, hadde han fått en fair kontrakt). Selv om fargen er noenlunde lik, vil Gray i Spurs-drakt være helt feil.
Marching on together!

stian

Det Dennis sa☝️
Salget av Gray er nok et eksempel på at vi må gjøre kortsiktige valg for å bøte på den langsiktige inkompetansen i vår «asset management». Hvis det bare er et fnugg av link mellom at vi selger gull for å betale gjelda for gråstein (JKA og utlånsfraksjonen), så sier det noe om klubbdrift på veldig lavt nivå.

Jostein.

Quote from: stian on July 02, 2024, 13:48:46
Det Dennis sa☝️
Salget av Gray er nok et eksempel på at vi må gjøre kortsiktige valg for å bøte på den langsiktige inkompetansen i vår «asset management». Hvis det bare er et fnugg av link mellom at vi selger gull for å betale gjelda for gråstein (JKA og utlånsfraksjonen), så sier det noe om klubbdrift på veldig lavt nivå.

Ja, vi hadde jo ikke dauet om det var noen lojale spillere heller. Archie og Gray familien har blitt kastet penger på av Spurs, skjønner jo de på en måte. Men allikavel ikke, penger hadde de fått nok av på et vis uansett. Kulthelt kan jo ikke måles i penger spør du meg.
Leeds Carajo!

Dennis

Quote from: Jostein. on July 02, 2024, 14:05:15
Quote from: stian on July 02, 2024, 13:48:46
Det Dennis sa☝️
Salget av Gray er nok et eksempel på at vi må gjøre kortsiktige valg for å bøte på den langsiktige inkompetansen i vår «asset management». Hvis det bare er et fnugg av link mellom at vi selger gull for å betale gjelda for gråstein (JKA og utlånsfraksjonen), så sier det noe om klubbdrift på veldig lavt nivå.

Ja, vi hadde jo ikke dauet om det var noen lojale spillere heller. Archie og Gray familien har blitt kastet penger på av Spurs, skjønner jo de på en måte. Men allikavel ikke, penger hadde de fått nok av på et vis uansett. Kulthelt kan jo ikke måles i penger spør du meg.

Jeg kan på en måte forstå Spurs. Flunkende ny (og dørgende kjedelig) stadion, topp moderne fasiliteter. Topp 6-klubb, (en illusjon om å være) en gigantisk klubb og spill i Europa. Pluss en stor ukelønn som sikrer han og familien i overskuelig framtid. Utstillingsvindu for de største klubbene i Europa og det engelske landslaget som en bonus.

Det jeg ikke klarer å få helt til å stemme, er at de seriøst vurderte Brentford. Premier League er en ting, men jeg kjøper ikke at en ambisiøs Gray-leir faktisk så på Brentford som et naturlig steg videre. Ikke fordi det ikke kunne vært en fornuftig klubb isolert sett, men nettopp fordi som nevnt at Leeds nærmer/nærmet seg PL og kanskje Brentford det motsatte og fordi det tross alt ville kommet flere andre og større klubber ganske snart. I tillegg er han kun 18 år og har en seniorsesong bak seg. Brentford, det skurrer.

Derfor er det noe her som lukter litt for min del. I alle fall i den retning at jeg ikke kun tror det er Gray-gjengen som har presset på her.
Marching on together!

leedslife

#115
Quote from: Dennis on July 02, 2024, 14:12:08
Quote from: Jostein. on July 02, 2024, 14:05:15
Quote from: stian on July 02, 2024, 13:48:46
Det Dennis sa☝️
Salget av Gray er nok et eksempel på at vi må gjøre kortsiktige valg for å bøte på den langsiktige inkompetansen i vår «asset management». Hvis det bare er et fnugg av link mellom at vi selger gull for å betale gjelda for gråstein (JKA og utlånsfraksjonen), så sier det noe om klubbdrift på veldig lavt nivå.

Ja, vi hadde jo ikke dauet om det var noen lojale spillere heller. Archie og Gray familien har blitt kastet penger på av Spurs, skjønner jo de på en måte. Men allikavel ikke, penger hadde de fått nok av på et vis uansett. Kulthelt kan jo ikke måles i penger spør du meg.

Jeg kan på en måte forstå Spurs. Flunkende ny (og dørgende kjedelig) stadion, topp moderne fasiliteter. Topp 6-klubb, (en illusjon om å være) en gigantisk klubb og spill i Europa. Pluss en stor ukelønn som sikrer han og familien i overskuelig framtid. Utstillingsvindu for de største klubbene i Europa og det engelske landslaget som en bonus.

Det jeg ikke klarer å få helt til å stemme, er at de seriøst vurderte Brentford. Premier League er en ting, men jeg kjøper ikke at en ambisiøs Gray-leir faktisk så på Brentford som et naturlig steg videre. Ikke fordi det ikke kunne vært en fornuftig klubb isolert sett, men nettopp fordi som nevnt at Leeds nærmer/nærmet seg PL og kanskje Brentford det motsatte og fordi det tross alt ville kommet flere andre og større klubber ganske snart. I tillegg er han kun 18 år og har en seniorsesong bak seg. Brentford, det skurrer.

Derfor er det noe her som lukter litt for min del. I alle fall i den retning at jeg ikke kun tror det er Gray-gjengen som har presset på her.
For Gray sin del tenker jeg Brentford er en god referanse. Er vel ingen klubb bak topp 6 som er i nærheten på data og analyse. Ingen klubb som får så mye ut av så lite.
I tillegg er det en klubb som sender både speidere, ledere, trenere og spillere opp på neste nivå. De er ettertraktet. For Leeds del er det stort sett hjemlige unge spillere som har vært ettertraktet. Resten har falt ned i nivå eller falt helt bort.
  Sånn sett kunne det vært et edruelig valg for å kanskje ta litt vekk den hypen og fortsette utviklingen i en stabil klubb uten støy og ikke minst det som må være en dønn profesjonell og gjennomsyret god garderobe.
For kvaliteten Brentford har spiller for spiller er jo ikke veldig bra. Det er jo sånn sett snart et under at de klarer å karre seg fast. Men de har vært trofaste og ekstremt gode på å videreutvikle det de har i sammenheng med at det har gitt resultater for a-laget ute på matta.

Ellers er jeg på langt vei enig, men heller ikke så overrasket.
Tror ikke det er noe quickfix i denne klubben. Eller det er, men da må vi levere langt bedre resultater og mer stabilt over tid.
PL viste oss jo egentlig hvor utrolig langt bak vi ligger andre klubber på egentlig alle mulige områder.
Infrastruktur, teknologi, fasiliteter. Det er helt spinnvilt.

Russel_Doig

Quote from: leedslife on July 02, 2024, 12:45:29
Quote from: Russel_Doig on July 02, 2024, 12:05:50
Er vel litt Judas-takter å få inn en salgsklausul i en ny kontrakt i januar når vi kjempet om opprykk.....
Uenig her.  Jeg tenker jo man må ha en viss forståelse for at de fleste spillere ønsker å bli så gode som mulig. Det er jo tross alt konkurrende idrett de driver på med.
Klubben setter seg jo selv i den situasjonen pga manglende sportslig resultat.
Tar man utgangspunkt at dette er et elitenivå vi prøver å operere på og ikke grassrot, så er vel judas taktene her fra klubben side som rett og slett ikke evner å fasilitere et godt nok sportslig nivå for sine beste spillere år etter år - sesong etter sesong.
Gray hospiterte for seniorlaget som 15 åring. Så ung at han måtte bruke egen garderobe.  At det har vært en helt åpenlyst kjøreplan for Archie Gray kan jo de fleste forstå. Klubben har forvaltet dette talentet helt spesielt og med langt mer silkehandsker enn de andre. Klubben vet hvilket potensiale de har hatt her og det har sikkert vært et skikkelig push utefra både fra klubber, scouter og agenter.
Mens i samme tidsrom har klubben mistet fullstendig fotfeste og igjen tilhører nivå 2 i England. Det er et ganske stort fall i nivå og konkurransehverdag både fra hvem som styrer laget og til de som er ute på treningsfeltet til de du møter i kamp fra han først kom inn som 15 åring.

100% enig! Prøvde bare å lokke frem dei som har ment dette om Harrison, Aaronson osv.

Dennis

#117
Quote from: leedslife on July 02, 2024, 14:27:28
Quote from: Dennis on July 02, 2024, 14:12:08
Quote from: Jostein. on July 02, 2024, 14:05:15
Quote from: stian on July 02, 2024, 13:48:46
Det Dennis sa☝️
Salget av Gray er nok et eksempel på at vi må gjøre kortsiktige valg for å bøte på den langsiktige inkompetansen i vår «asset management». Hvis det bare er et fnugg av link mellom at vi selger gull for å betale gjelda for gråstein (JKA og utlånsfraksjonen), så sier det noe om klubbdrift på veldig lavt nivå.

Ja, vi hadde jo ikke dauet om det var noen lojale spillere heller. Archie og Gray familien har blitt kastet penger på av Spurs, skjønner jo de på en måte. Men allikavel ikke, penger hadde de fått nok av på et vis uansett. Kulthelt kan jo ikke måles i penger spør du meg.

Jeg kan på en måte forstå Spurs. Flunkende ny (og dørgende kjedelig) stadion, topp moderne fasiliteter. Topp 6-klubb, (en illusjon om å være) en gigantisk klubb og spill i Europa. Pluss en stor ukelønn som sikrer han og familien i overskuelig framtid. Utstillingsvindu for de største klubbene i Europa og det engelske landslaget som en bonus.

Det jeg ikke klarer å få helt til å stemme, er at de seriøst vurderte Brentford. Premier League er en ting, men jeg kjøper ikke at en ambisiøs Gray-leir faktisk så på Brentford som et naturlig steg videre. Ikke fordi det ikke kunne vært en fornuftig klubb isolert sett, men nettopp fordi som nevnt at Leeds nærmer/nærmet seg PL og kanskje Brentford det motsatte og fordi det tross alt ville kommet flere andre og større klubber ganske snart. I tillegg er han kun 18 år og har en seniorsesong bak seg. Brentford, det skurrer.

Derfor er det noe her som lukter litt for min del. I alle fall i den retning at jeg ikke kun tror det er Gray-gjengen som har presset på her.
For Gray sin del tenker jeg Brentford er en god referanse. Er vel ingen klubb bak topp 6 som er i nærheten på data og analyse. Ingen klubb som får så mye ut av så lite.
I tillegg er det en klubb som sender både speidere, ledere, trenere og spillere opp på neste nivå. De er ettertraktet. For Leeds del er det stort sett hjemlige unge spillere som har vært ettertraktet. Resten har falt ned i nivå eller falt helt bort.
  Sånn sett kunne det vært et edruelig valg for å kanskje ta litt vekk den hypen og fortsette utviklingen i en stabil klubb uten støy og ikke minst det som må være en dønn profesjonell og gjennomsyret god garderobe.
For kvaliteten Brentford har spiller for spiller er jo ikke veldig bra. Det er jo sånn sett snart et under at de klarer å karre seg fast. Men de har vært trofaste og ekstremt gode på å videreutvikle det de har i sammenheng med at det har gitt resultater for a-laget ute på matta.

Ellers er jeg på langt vei enig, men heller ikke så overrasket.
Tror ikke det er noe quickfix i denne klubben. Eller det er, men da må vi levere langt bedre resultater og mer stabilt over tid.
PL viste oss jo egentlig hvor utrolig langt bak vi ligger andre klubber på egentlig alle mulige områder.
Infrastruktur, teknologi, fasiliteter. Det er helt spinnvilt.

Ja, for all del, ingen negativitet rundt Brentfords jobb rundt spillerlogistikk. Så vidt jeg har lest er det ikke bare "Excel-baserte" algoritmer i overgangene her, men EQ er også en svært viktig ting. Summen av individene er klart større enn spiller for spiller i den klubben og fotball er et lagspill. Liten tvil om at det arbeides svært godt og det er gledelig å se at såpass små og "ressurssvake" klubber kan konkurrere over tid mot langt sterkere krefter. Det gir litt håp om at ikke absolutt alt bare er å pøse mer penger på.

For øvrig tror jeg heller ikke at Brentford er noe dårlig mellomsteg for mange spillere. Som du sier, her de opptatt av å sette sammen et lag og de har ikke råd til å kjøpe kvanta for å finne den ene som slår gjennom, slik som Chelsea eller Man City. Brentford hadde nok gjennomanalysert Archie Gray og landet på at han ville passe Frankes lag og deres businessmodell hvor han om et par år kunne finansiert flere kjøp av samme typen, primært danske. :)

Mitt poeng er at med den hypen Archie faktisk har fått de siste årene, også utenfor Leeds, syns jeg det er litt merkelig om tross alt lille Brentford ble sett på som neste steg. Selv om Leeds ligger langt tilbake for mange klubber når det gjelder modernitet, tror jeg nok ting har skjedd siden organisasjonen har blitt bygget opp etter at Radrizzani dro. De har helt klart fått med seg dette og som du nevnte tidligere i år; Red Bulls inntog vil nok også ta med seg ganske mye når det kommer til nettverksbygging og arbeidsmetodikk. Selv om Brentford og Brighton trekkes frem, så har han vært linket til klubber som Chelsea, Liverpool, Arsenal og Spurs. Hvor mye som har vært reelt vet vi ikke, men sistnevnte var jo tross alt det.

Det trenger ikke være verre eller vanskeligere enn at Brentford er så profesjonelle at de kunne tilby Gray et naturlig steg videre, samt at de neppe vil nekte en overgang om det kommer et solid bud senere - da dette er deres strategi - men i så fall er det enda tristere å se Leeds som klubb. Tilhørigheten til familien, størrelsen på klubben, fansen, nærme Premier League. Alt sammen. At det er mindre interessant enn å spille for Brentford? Da er vi virkelig, virkelig langt bak. At mercenaries som Adams, Sinisterra og også Aarons heller gikk til Bournemouth setter jeg på kontoen for kort karriere og Premier League-penger, men Gray hadde jeg håpet hadde råd å vente ett år til. I motsetning til Sinisterra og Adams, som tok steget opp til Premier League fra gode, men ikke like store ligaer i Europa, så fikk Gray sitt gjennombrudd for 10 måneder sida. Med all respekt for Brentford, jeg er skuffa om de kan friste mer enn Leeds United for en gutt med seksti år med Leeds-tilhørighet i familien.

Jeg er enig i at vi tilsynelatende er langt bak og jeg håper du har rett i at RB kan bidra til å endre på dette, selv om jeg håper de endrer på minst mulig visuelt og kulturelt - ellers.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Russel_Doig on July 02, 2024, 14:35:30
Quote from: leedslife on July 02, 2024, 12:45:29
Quote from: Russel_Doig on July 02, 2024, 12:05:50
Er vel litt Judas-takter å få inn en salgsklausul i en ny kontrakt i januar når vi kjempet om opprykk.....
Uenig her.  Jeg tenker jo man må ha en viss forståelse for at de fleste spillere ønsker å bli så gode som mulig. Det er jo tross alt konkurrende idrett de driver på med.
Klubben setter seg jo selv i den situasjonen pga manglende sportslig resultat.
Tar man utgangspunkt at dette er et elitenivå vi prøver å operere på og ikke grassrot, så er vel judas taktene her fra klubben side som rett og slett ikke evner å fasilitere et godt nok sportslig nivå for sine beste spillere år etter år - sesong etter sesong.
Gray hospiterte for seniorlaget som 15 åring. Så ung at han måtte bruke egen garderobe.  At det har vært en helt åpenlyst kjøreplan for Archie Gray kan jo de fleste forstå. Klubben har forvaltet dette talentet helt spesielt og med langt mer silkehandsker enn de andre. Klubben vet hvilket potensiale de har hatt her og det har sikkert vært et skikkelig push utefra både fra klubber, scouter og agenter.
Mens i samme tidsrom har klubben mistet fullstendig fotfeste og igjen tilhører nivå 2 i England. Det er et ganske stort fall i nivå og konkurransehverdag både fra hvem som styrer laget og til de som er ute på treningsfeltet til de du møter i kamp fra han først kom inn som 15 åring.

100% enig! Prøvde bare å lokke frem dei som har ment dette om Harrison, Aaronson osv.
Ja, ser den, men forskjellen her er at klubben er litt mer stabil så man klarer kanskje tenke mer objektivt på ting.
Redningen vedr Gray (og da sløyfer jeg Gray og Leeds sin historikk) er at short term er man mest sannsynlig styrket hvis klubben viser ambisjoner og kan beholde Summerville/Rutter.
Longterm så er det så ille som det kan bli spør du meg.
Jeg har sett unge spillere med høyere ferdighetsnivå enn Gray. Ta feks Summerville i dagens stall. Eller Poveda for den sak skyld.
Men modenhet, mentalitet. Det å beherske ulike roller så sømløst på et slikt nivå i en så ung alder. Det å spille fotball med skuldrene bak og hodet opp. Det er det veldig sjeldent man ser.
Det å virke helt upåvirket av omgivelsene når man ser hvor lang tid det tok for Summerville, Gelhart, Cresswell eller mange hundre andre stortalenter vi har sett oppgjennom årene er også noe helt unikt.
Ta ansvar til å ta tak i kampen som man allerede så som 15 åring i pre-season. Gå inn i kjernen av banen og diktere spillet.
Jeg kan aldri huske å ha sett noe lignende i Leeds. Delph, men da var vi også i league one.
Ellers av unggutter under PL er det Bellingham. En helt annen fysikk, men helt ekstremt moden og igjen sømløst kunme beherske flere roller.
Ankepunktet mot Gray er skadene. Om han er uheldig eller det er genetikk har ikke jeg peiling på. Men får han utvikle seg videre i stabile omgivelser så blir jeg faktisk overrasket hvis Gray ikke står ved siden av Palmer, Bellingham, Foden og Maino når neste golden generation skal fatt om 2 år.
Time will tell.

Asbjørn

Dessverre tids for å skifte trådtittelen her...

Mht Bradford, tror det er så enkelt som spilletid. Langt større sjanse for spilletid i Brentford enn Tottenham.
Men Brentford møtte ikke Leeds' betingelser så da ble det Tottenham.

Tror nok ikke Archie var desperat for å forlate Leeds, men det var nok ikke mot hans vilje. Har forstått det slik at Summerville hadde takket nei til en del tilbud og da var det et evt Gray-salg som kunne hjelpe oss mht det nødvendige salget/salgene...

Time will show hva vi trenger å finansiere av salg før innkjøpene starter - men satser fortsatt på at vi skal være konkurransedyktige mht opprykk ved seriestart...
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan