avstemning

Uoffisiell meningsmÃ¥ling: Skal LUSCOS konverteres til Ã¥ bli en  Leeds United Members's Club Branch?

JA
96 (69.6%)
NEI
30 (21.7%)
USIKKER
12 (8.7%)

Stemmer totalt: 128

Avstemning er avsluttet: Juli 13, 2008, 15:50:28

Skrevet av Emne: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS  (Lest 71148 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Karl Hot Shot

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #120 på: Juli 20, 2008, 16:01:30 »
Jeg kan under nød støtte Thunderfoots salomoniske forslag, dersom det kan forhindre en fryktelig oppslitting av de skandinaviske hvite horder. Først og fremst håper jeg bare at vi kan makte å få stemt ned dette forslaget om Members Club, men da forsvinner jo hele styret, selv om Svend Anders sikkert tilpasser seg og blir med videre som redaktør. Ja, Thunderfoot har åpenbart et poeng, det er helt sikkert.
 

isak

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #121 på: Juli 20, 2008, 17:09:32 »
Støtte Thunderfoot sitt forslag fullt ut! Det siste me treng er ein splitting av oss. Eit ja eller nei til Members Club kan øydeleggje svært mykje, difor kan ein mellomting vera lurt.

Svend Anders

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #122 på: Juli 20, 2008, 17:20:43 »
Jeg ser det fortsatt går en del på prinsipielle uenigheter, og de kommer vi vel neppe til å oppleve full enighet om.

Enkelte frykter visstnok Bates/klubben skal legge oss ned, ref paragraf i konstitusjonen til MC (jeg har ikke hørt annet enn at den er "obligatorisk", utover det som evt eksplisitt avtales å overgå denne). Jeg kan ikke se hva Leeds United skulle tjene på å legge ned en supporterklubb med flere tusen medlemmer, selv om vi har noen kritiske røster blant oss, og ser på denne bekymringen som irrelevant.

LUSC har nesten samme paragraf i sine vedtekter:
§2.1. The objects of the Club (her: LUSC) are as follows:
 2.1.1 Promote the interest of its Members and the Football Club in particular (...).


og videre, under punktet om disiplinære sanskjoner:
§13.1  The Executive Officers (her: styret i LUSC) may expel any Branch or Member whose conduct amounts to damaging the reputation of either the Club or the Football Club.

Med andre ord ganske likt formuleringen til klubben. Jeg ser heller ikke dette som mer dramatisk enn at man sikrer seg dersom man opplever enkelte brancher (spesielt de mindre, lokale i England som består av kun et par dusin medlemmer) som virkelig sklir ut med uakseptabel oppførsel - som stadionbråk, hooliganstilknytning, etc.

Etter å ha bladd meg gjennom sidene på denne tråden sitter jeg fortsatt igjen uten noe godt svar på hvilken konstruktiv rolle LUSCOS skal spille dersom det blir valgt å kaste forslaget om konvertering.

Det er bekymring blant enkelte for at vi mister medlemmer ved å konvertere, pga enkeltes syn på MC. Min klare oppfatning er at vi vil miste langt flere - ikke minst på sikt - ved å passivere oss ytterligere, og svekke tilbudet til den jevne medlem. Jeg har full forståelse for at det nåværende styret ikke har motivasjon eller tro på å drive LUSCOS videre uten samarbeid med klubben, og det bør være et signal vi tar på alvor når de ikke føler for å dra lasset for en slik retning. Det blir spennende å se hvilke - om noen i det hele tatt - melder seg til styrevervene ved et nei til konverteringen på Ã…rsmøtet.

Hvordan redaktørjobben blir i et fortsatt "gammelt" LUSCOS blir, er jeg også skeptisk til. Dagens tilbud vil utvilsomt bli svekket ved å forbli i LUSC - i grove trekk kan man se de siste TPN'er minus intervjuer med juinorer, seniorer (som Casper, Flo, Prutts) og andre i klubbapparatet. Jeg regner også med at vi mister Peter Lorimer som president (har ikke spurt han, men klubben gjør han vel obs på dette), og i alle fall som spaltist.
 
Om jobben med bladet hadde blitt spesielt bedre ved å være uavhengig av begge parter vet jeg ikke - det er vanskelig å spå klubbens reaksjon i så tilfelle. Jeg tror i beste fall vi (som lager bladet) ville blitt likestilt med annen presse, men det ville ikke tatt oss noe mer på "innsiden" for å lage de spennende reportasjene jeg vet vi vil få som en samarbeidspartner med klubben. Ikke minst med den geografiske avstanden er samarbeidet enda viktigere.

Tilbake til LUSC i England, jeg skjønner at noen etterlyser info om de.
LUSC har et sentralstyre for sine lokale brancher i England (stort sett små, lokale steder rundt i England, med noen baser i bl.a. London og Irland). Jeg må ta forbehold om feil her, men for drøyt tre år siden var den totale medlemsmassen på 6.000 - 7.000 medlemmer, inklusive en 1.500 fra LUSCOS (det gamle styret meldte inn et litt annet tall med en anne beregning som flere husker). De regnet med å miste 10-20% over det neste året den gang, så jeg tipper de ligger på en 4-5.000 medlemmer idag, pluss oss. Som sagt, disse tallene er med forbehold, men jeg tror ikke jeg er langt unna.
Hva LUSC kan tilby oss som branch skriver de selv om i brevet i siste TPN.

Ref Thunderfoots forslag tror jeg ikke det vil være mulig å være tilsluttet både MC og LUSC samtidig. Dessuten er de individuelle medlemskapene i begge disse organisasjonene noe som må gjøres direkte (om jeg har forstått LUSC riktig) til deres organer. Jeg tror også de fem alternativene vil gjøre det ganske forvirrende for den jevne medlem, og på sikt må vi - uansett retning, form og innhold på supporterklubben - prøve å holde disse medlemskapspakkene så enkle å forstå (og betale) som mulig.

Svend Anders,
som igjen må tilbake på jobb...

Tom S

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #123 på: Juli 20, 2008, 21:12:37 »
Prioritet nr.1 for LUSCOS må vere å utvikle seg som klubb og vere mest mulig attraktiv for sine medlemmer.
Jo meir attraktiv medlemsklubben er desto bedre vert det rekruttere nye medlemmer, ikkje minst de unge.

Sånn eg ser det vil medlemsklubben/LUSCOS vere mykje meir aktuell om vi kan tillegne oss de fordeler MC gir i tilllegg til eit bedre TPN. TPN kan fort utvikle seg til å bli ein rein kopi av det vi alle leser på nettet kvar dag. Eg ville synest det er meir interessant å lese om "innside" stoff og få informasjon om klubben og dens tilsette som ein ikkje får andre plasser; ekslusivt stoff om Leeds United med andre ord.

Dette med at LUFC har i sine vedtekter for sin MC at de kan eksludere klubber ser eg ikkje på som noko spesielt. Alle organisasjoner må ha med ein paragraf om å eksludere medlemmer som ikkje opptrer seriøst og viser normal folkeskikk. Med andre ord heilt normalt.

COME ON LEEDS !!

arneg

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #124 på: Juli 21, 2008, 00:52:43 »
Jeg blir stadig forundra.  *Over de som mener at den eneste muligheten for å gjøre skikkelig journalistisk arbeid er at an får beskjed hva som er viktig, eller å gjøre en god jobb selv.  Som journalist vet jeg at det å være avhengig av noen gjør at du får tak i info som noen vil at du skal ha tak i.  Dette er ikke bra nok, hverken for en journalist eller leserne.  At noen vil selge seg forteller det meste.  Det er tydelig at for enkelte er det nok å bli strøket med hårene og bdra til at applausen gjaller.  Uavhwngig journalistikk er andeles, selv om du har følelsene dine godt plassert i en klubb.  Sl
 

Erik_

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #125 på: Juli 21, 2008, 01:27:39 »
Som ikke-journalist så skjønner jeg ikke bæra av hva du egentlig mener, Arne.  :)

Sitat
Som journalist vet jeg at det å være avhengig av noen gjør at du får tak i info som noen vil at du skal ha tak i. Dette er ikke bra nok, hverken for en journalist eller leserne.
Hm... Som leser ønsker jeg å få informasjon fra f. eks en spiller i Leeds. Man er da avhengig av å være en bransje i MC for å få til dette intervjuet. Som uavhengig får man ikke dette intervjuet, og jeg som leser får heller servert noe som jeg allerede leste for en måned siden på nettet.

Hvordan er denne avhengigheten ikke bra nok verken for meg som leser, eller "journalisten"?

Avhengig, uavhengig.
Pish, posh.

Av og til føler jeg at LUSCOS og TPN blir opphøyd og hauset opp på lik linje med en stor bedrift og en stor avis. Når det rett og slett bare er en supporterklubb og et supporterblad for skandinaviaboende supportere av klubben Leeds United.

Tom S

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #126 på: Juli 21, 2008, 09:10:53 »
Er det ikkje forskjell på å vere journalist i VG og TPN?
Desse "journalistene" våre i TPN har ikkje dette som jobb.


Jeg blir stadig forundra.  *Over de som mener at den eneste muligheten for å gjøre skikkelig journalistisk arbeid er at an får beskjed hva som er viktig, eller å gjøre en god jobb selv.  Som journalist vet jeg at det å være avhengig av noen gjør at du får tak i info som noen vil at du skal ha tak i.  Dette er ikke bra nok, hverken for en journalist eller leserne.  At noen vil selge seg forteller det meste.  Det er tydelig at for enkelte er det nok å bli strøket med hårene og bdra til at applausen gjaller.  Uavhwngig journalistikk er andeles, selv om du har følelsene dine godt plassert i en klubb.  Sl
COME ON LEEDS !!

arneg

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #127 på: Juli 21, 2008, 09:32:05 »

Ser jeg har vært ute med skrivelabben på natta etter en bytur ja.  Ikke alltid det lureste ser jeg. ::)  Er enig i at det er forskjell på VG og TPN, poenget er at når det gjelder Luscos framtid så er et av de tyngste argumentene som er brukt det at da får TPN bedre arbeidsforhold.  Det er dette jeg reagerer på.  Da blir mitt poeng at det ikke en gang for TPN så er det så enkelt at alt ordner seg med Memberstilknytning.  Det har til og med sine ulemper.  Ellers så vil jeg med en gang få skryte av TPN jeg også.  Det finnes skribenter der som er dyktigere enn enkelte i VG. 



Er det ikkje forskjell på å vere journalist i VG og TPN?
Desse "journalistene" våre i TPN har ikkje dette som jobb.


Jeg blir stadig forundra.  *Over de som mener at den eneste muligheten for å gjøre skikkelig journalistisk arbeid er at an får beskjed hva som er viktig, eller å gjøre en god jobb selv.  Som journalist vet jeg at det å være avhengig av noen gjør at du får tak i info som noen vil at du skal ha tak i.  Dette er ikke bra nok, hverken for en journalist eller leserne.  At noen vil selge seg forteller det meste.  Det er tydelig at for enkelte er det nok å bli strøket med hårene og bdra til at applausen gjaller.  Uavhwngig journalistikk er andeles, selv om du har følelsene dine godt plassert i en klubb.  Sl
 

torivar

  • Gjest
Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #128 på: Juli 21, 2008, 10:21:47 »
Nå må vi passe på så ikke dette blir personhetsing igjen. Det fører ikke noe godt med seg.

Jeg sender i dag inn min JA stemme. JA til det sittende styre og JA til samarbeid med klubben Leeds United

Jeg tar poengene med å forbli i lusc, event stå alene som helt uavhengig, men mener likevel det absolutt beste er å ha nærmest mulig tilknyting til klubben. Til tvilerne vil jeg si: Glem Bates.

Ser likevel ikke bort fra at Nei - siden vinner på årsmøtet, dvs klarer å forhindre 2/3 flertall for styrets forslag. I så fall vil jeg respektere det. Jeg vil fortsatt betale min kontigent som jeg har gjort i over 20 år, og jeg håper at Svend Anders fortsatt er aktuell som redaktør.

Styret, iallefall styrets leder, har klart flagget at han trer tilbake om årsmøtet fortsatt velger LUSC tilknytning istedenfor Members. Det synest jeg er fair når det er så prinsipielle saker som er tema.

Jeg har dessverre ikke anledning til å være på årsmøtet. Jeg håper det går fint for seg, at alle respekter den andre mening og at vi i ettertid slipper å høre om opprivende krangel og masseutmeldelser.

Håper og forventer også at markante representanter fra Nei siden, de med særdeles sterke meninger i denne og i den låste tråden, tar ansvar og stiller seg til rådighet for verv i supporterklubben om det skulle være nødvendig.

Dette er ikke rett tidspunkt for å gjemme seg.

Marcing on...




Thunderfoot

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #129 på: Juli 21, 2008, 16:07:13 »
http://www.dagbladet.no/sport/2008/07/21/541369.html

Her ser dere hva som kan skje når en supporterklubb får såkalte eksklusive intervjuer. Nei, takke meg til en fri og uavhening supporteklubb og medlemsblad!
 

Svend Anders

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #130 på: Juli 21, 2008, 16:46:31 »
http://www.dagbladet.no/sport/2008/07/21/541369.html

Her ser dere hva som kan skje når en supporterklubb får såkalte eksklusive intervjuer. Nei, takke meg til en fri og uavhening supporteklubb og medlemsblad!

Hehe, tipper Lars Morten håper på tilgivelse der.

Er vel forøvrig tvilsomt om det hadde blitt noe mer eller mindre feilsitering om organisasjonstilknytningen hadde vært annerledes  ;D

SA

berlin

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #131 på: Juli 21, 2008, 21:27:46 »

Håper og forventer også at markante representanter fra Nei siden, de med særdeles sterke meninger i denne og i den låste tråden, tar ansvar og stiller seg til rådighet for verv i supporterklubben om det skulle være nødvendig.

Dette er ikke rett tidspunkt for å gjemme seg.

Marcing on...





Dette er jeg svært enig med deg i, torivar!
Det er jeg er mest redd for, i grunn, er at det fåtall supportere, som både har tid, engasjement og evner til å drive klubben og TPN forsvinner. Da snakker vi om en eksistensiell krise, og plutselig blir LUSC/MC diskusjonen ubetydelig........ :o :'(

annette

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #132 på: Juli 26, 2008, 00:46:56 »
Hi.

I have been a LUSC Member for over 20 years.
I am upset that you are thinking about leaving our organisation.
LUSC has been independent since 1919,and has provided tickets and travel for members home and away.
Unfortunately this has changed due to the ticket issues.
With you being so far away,I don't see the point or what you have to gain by leaving the organisation.
I don't think The Peacock News is a good enough argument.And realistically,how many of you will travel to Thorpe Arch?
Most of you have internet acess,and can log on to the official website,or the new LUSC website:
http://leedsunitedsupportersclub.biz/site/index.php
When you are coming to Leeds,you can get in touch with local branches to travel to games outside Leeds.Branch details are on above website.
From what I gather,it seems there has been a lack of communication between LUSC and LUSCOS,but I'm sure this can be sorted out.If you think that the LUSC needs to change,it needs to changed from within.
You have a vote,it's your organisation.LUSC are not working against the club.
LUSC offered to sponsor Kevin Blackwell,but the offer was refused.
That's just one or two things for you to think about.

Regards,
Annette
Always Leeds Always Loyal

veteranen

  • Gjest
Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #133 på: Juli 27, 2008, 16:14:02 »


I dette innlegget tenkte jeg at dere skulle få bli litt bedre kjent med noen av de sentrale folka i LUSC.

Ray Fell har jeg personlig hatt lite kontakt med, så her vil jeg først og fremst konsentrere meg om Eric Carlisle og Phil Beeton.

Eric Carlisle, den gamle ungkaren som har vært sekretær i LUFC i mer enn en mannsalder, hadde jeg kontakt med for første gang i 1975, da jeg som 15-åring meldte meg inn i LUSC via brev. I årenes løp er det mange skandinaver  som har hatt kontakt med Carlisle, der han har hjulpet til med billetter, overnatting, osv. Jeg vet også om nordmenn som på sytti og åttitallet  bodde hjemme hos Carlisle, mens de oppholdt seg i Leeds.

Eric Carlisle satt også  i Leeds-styret, som representant for supporterne, fra 85 til 95.
I 1985 skjedde det ting i Leeds United som gjorde at vi etter 10 års nedtur, omsider kunne legge grunnlaget for den suksessen vi etter hvert skulle oppleve med Howard Wilkinson som manager.
Klubben slet den gang med store problemer, både når det gjaldt økonomi og hooliganvirksomhet. Løsningen på problemene ble et tettere samarbeid mellom pengefolka i klubben (Silver & co), lokale myndigheter og supporterne. Kommunen kjøpte Elland Road og lot klubben leie arenaen for en billig penge, og dermed kunne klubben kvitte seg med en tyngende gjeld. Samtidig fikk altså både lokale myndigheter og supporterklubben plass i styret. Og det er kanskje ikke tilfeldig at vi denne samarbeidsperioden fikk oppleve noe så (i vårt tilfelle) sjelden som suksess…

Denne sommeren gikk Eric Carlisle av som sekretær i LUSC, etter 50 års (!) tjeneste for supporterklubben og Leeds United.

Phil Beeton er den jeg har hatt mest kontakt med av de sentrale LUSC-folka. Phil er blant annet kjent som mannen som har sett samtlige Leeds-kamper i England siden mars 1967! Kan også fortelle at han møtte sin kone, Christine, da Leeds møtte Norwich på Villa Park i andre omkamp i Fa-cupens tredje runde i 73. Det var den kampen vi vant 5-0, og Clarke gjorde hat-trick. Christine (Chris) har også i mange år gjort en kjempejobb i LUSC-sammenheng.

På nittitallet hadde jeg ganske mye kontakt med Phil. Vi møttes mange ganger i England, og vi pratet en del sammen på telefon. Jeg reiste også til mange bortekamper sammen med Phil og hans venner i Griffin branch, og jeg var også tilstede på flere branch-møter i LUSC-regi i England.

Phil har alltid vært en veldig imøtekommende fyr, som har strukket seg langt for å hjelpe skandinaviske Leeds-fans. Kan jo for eksempel nevne at da jeg   på midten av nittitallet drev Luscos-informasjonstelefon sammen med Sverre, var Phil en god mann å ha. Han hadde gode kontakter internt i klubben, og den infoen han fikk tak i delte han mer enn gjerne med oss. Husker også at han sa seg villig til å klippe ut de daglige sportsidene i YEP, og fakse dem over til oss. Dette var jo, som dere sikkert skjønner, før internett sitt store gjennombrudd.


Så hva er det jeg egentlig vil frem til med dette innlegget? Jo, jeg vil først og fremst forsøke å formidle hvor hinsidig provoserende det er at Ken Bates kommer brautende inn, grafser til seg all kontroll, skaper fiendebilder som aldri tidligere har eksistert  - og påstår på toppen av det hele at disse folka motarbeider klubben! Og her snakker vi altså om mennesker som har viet store deler av sitt liv til arbeid for klubben og dens supportere! Det er til å spy av!

Leeds United har nå, gjennom sin eneveldige eier og hersker, skapt et klima der alle som ikke er villig til å fullstendig underkaste seg klubbens styre, stell og beslutninger, blir stemplet som motstandere av Leeds United. At også presumptivt  oppegående personer i Luscos ser ut til å kjøpe denne horrible retorikken og simple utpressingsmetoden,  gjør meg egentlig litt trist til sinns. 

Hvis det er noe vår historie bør ha lært oss, så er det at klubben trenger oppegående supportere som også er i stand til å fungere som et konstruktivt korrektiv overfor klubben når det behøves. I RMC frasier vi oss i realiteten den muligheten - og må heller nøye oss med å opptre som kveg.

Det er hyggelig å se at Anette, som er medlem av LUSC i England, skriver i denne tråden. Hun har helt rett når hun påpeker at de forandringene og den fornyelsen som LUSC trenger, må skapes internt - av foreningens egne medlemmer.


agehvitstein

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #134 på: Juli 27, 2008, 16:25:23 »
Fantastisk flott innlegg Veteranen. Jeg er uenig i konklusjonen din, men det var morsomt å lese om carlile og Beeton. Husker disse særdeles godt da jeg som 15 åring dro over alene til leeds for første gang tidlig på 80-tallet. Carlile ordnet billetter, og transport med Griffin Branch og Beeton. Stort for en 15 åring som brukte mye av sin fritid på å lete opp informasjon gjennom abonement på hjemmeprogrammene og Yorkshire Post. Det var ikke mange av vennene mine på ungdomsskolen og videregående den gangen som skjønte særlig mye av min altoppslukende interesse for engelsk fotball og i særdeleshet Leeds den gangen. Virker smått uvirkelig hvor store forandringer som har skjedd i engelsk fotball på denne tiden.

Vel, dette ble vel strengt tatt utenfor temaet i tråden. 
 

h.b

  • Gjest
Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #135 på: Juli 27, 2008, 17:01:57 »
Alle vet vel min holdnong til dette. Får ta og møte opp på dette årsmøtet og gi min stemme til videre medlemskap i LUSCOS eller ingen innmelding i members club og heller innmelding i den engelske LUSC.
Holder heldt og holdent med Anettes holdning og veteranens standpunkt. Dere som er for Members club istedenfor Luscos er helt og holdent i Bates sine hender. Hvis dette er Bates sin måte å få folk over til Members club istedenfor å være gjennom LUSCOS så er jeg flau over det å kalle meg en Leeds patriot. Bates er som saddam. Full kontroll over deg eller så kan du forsvinne fra oss

Leedsfan

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #136 på: Juli 27, 2008, 18:27:05 »
Alle vet vel min holdnong til dette. Får ta og møte opp på dette årsmøtet og gi min stemme til videre medlemskap i LUSCOS eller ingen innmelding i members club og heller innmelding i den engelske LUSC.
Holder heldt og holdent med Anettes holdning og veteranens standpunkt. Dere som er for Members club istedenfor Luscos er helt og holdent i Bates sine hender. Hvis dette er Bates sin måte å få folk over til Members club istedenfor å være gjennom LUSCOS så er jeg flau over det å kalle meg en Leeds patriot. Bates er som saddam. Full kontroll over deg eller så kan du forsvinne fra oss

Gud vet hvor Leeds United hadde vært i dag hvis ikke Bates hadde gjort en rekke "upopulære" valg!
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Jon R

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #137 på: Juli 27, 2008, 23:41:17 »
Alle vet vel min holdnong til dette. Får ta og møte opp på dette årsmøtet og gi min stemme til videre medlemskap i LUSCOS eller ingen innmelding i members club og heller innmelding i den engelske LUSC.
Holder heldt og holdent med Anettes holdning og veteranens standpunkt. Dere som er for Members club istedenfor Luscos er helt og holdent i Bates sine hender. Hvis dette er Bates sin måte å få folk over til Members club istedenfor å være gjennom LUSCOS så er jeg flau over det å kalle meg en Leeds patriot. Bates er som saddam. Full kontroll over deg eller så kan du forsvinne fra oss

Gud vet hvor Leeds United hadde vært i dag hvis ikke Bates hadde gjort en rekke "upopulære" valg!

Og Gud vet hvor klubben hadde vært uten ildsjeler som Carlisle og Beeton som har fulgt klubben og støttet den i medgang og motgang, gjennom mer enn tretti og flerogførti år før Bates kom til klubben.

Takk for et glitrende innlegg, veteranen.  :)
« Siste redigering: Juli 27, 2008, 23:43:07 av Jon R »
Jon R.

mari

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #138 på: Juli 28, 2008, 00:15:23 »

Eric Carlilse er en legende. Kjenner han ikke direkte personlig, men har såvidt hilst......Mannen organiserte blant annet tilsending av hjemmekamp programmer til meg i flere sesonger tidlig på 1980 tallet. Ordnet med hvordan jeg skulle betale på posten og tror jammen han ordnet utsendelsen av programmene personlig. Han hjalp meg også med billetter til de første kampene jeg dro på rundt 1985....

En klassisik ildsjel som har gjort utrolig mye for mange. Uten vederlag.

I likhet med i mange klubber her hjemme på bjerget tror jeg dessverre at disse ildsjelene blir færre og færre. Og at Deres plass blir i mindre og mindre. Driften profesjonaliseres i alle ledd. Også supporterklubbene.

Det blir litt som at for meg er og blir Yngve Andersen, Trond Hoftvedt og Odd Iversen mine Vålerenga legender. Selv om, nøkternt sett, deres ferdigheter ikke når til leggskinna til dagens spillere...

Alt har sin tid

     

 

Jon R

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #139 på: Juli 28, 2008, 00:30:25 »
Enkelte frykter visstnok Bates/klubben skal legge oss ned, ref paragraf i konstitusjonen til MC (jeg har ikke hørt annet enn at den er "obligatorisk", utover det som evt eksplisitt avtales å overgå denne). Jeg kan ikke se hva Leeds United skulle tjene på å legge ned en supporterklubb med flere tusen medlemmer, selv om vi har noen kritiske røster blant oss, og ser på denne bekymringen som irrelevant.

LUSC har nesten samme paragraf i sine vedtekter:
§2.1. The objects of the Club (her: LUSC) are as follows:
 2.1.1 Promote the interest of its Members and the Football Club in particular (...).


og videre, under punktet om disiplinære sanskjoner:
§13.1  The Executive Officers (her: styret i LUSC) may expel any Branch or Member whose conduct amounts to damaging the reputation of either the Club or the Football Club.

Med andre ord ganske likt formuleringen til klubben. Jeg ser heller ikke dette som mer dramatisk enn at man sikrer seg dersom man opplever enkelte brancher (spesielt de mindre, lokale i England som består av kun et par dusin medlemmer) som virkelig sklir ut med uakseptabel oppførsel - som stadionbråk, hooliganstilknytning, etc.

Etter å ha bladd meg gjennom sidene på denne tråden sitter jeg fortsatt igjen uten noe godt svar på hvilken konstruktiv rolle LUSCOS skal spille dersom det blir valgt å kaste forslaget om konvertering.

Hei Svend! På tide å kommentere innlegget ditt her, selv om det koster i sommervarmen.  :-\

Enkelte frykter visstnok Bates/klubben skal legge oss ned, ref paragraf i konstitusjonen til MC (jeg har ikke hørt annet enn at den er "obligatorisk", utover det som evt eksplisitt avtales å overgå denne). Jeg kan ikke se hva Leeds United skulle tjene på å legge ned en supporterklubb med flere tusen medlemmer, selv om vi har noen kritiske røster blant oss, og ser på denne bekymringen som irrelevant.
Irrelevant? Du tar ikke problemstillingen på alvor og kan ikke helt ha tankt igjennom hva du selv skriver i dette og foregående innlegg.
Bates legger press på oss til å legge ned LUSCOS, gjør han ikke? Vår tilknytning til LUSC er ikke forenlig med et kollektivt medlemskap i members club og vi må bli "noe annet" for at klubben i det hele tatt vil snakke med oss. Resultatet er et splittet LUSCOS og et garantert tap av medlemsmasse, ihvertfall på kortere sikt. Dreier ikke hele saken nettopp om at han truer med å stenge flere tusen supportere ute i kulden hvis vi ikke føyer oss 100 % til klubbens ( Bates)  ønske, eller er det noe jeg har misforstått her?

og videre, under punktet om disiplinære sanskjoner:
§13.1  The Executive Officers (her: styret i LUSC) may expel any Branch or Member whose conduct amounts to damaging the reputation of either the Club or the Football Club.
Ã… utvise ( "expel") er noe helt annet enn å oppløse ( disbar) som er ordlyden i klubbens vedtekter. Jeg håper virkelig styret tar denne formuleringen mer på alvor enn hva du gjør, Svend.

Etter å ha bladd meg gjennom sidene på denne tråden sitter jeg fortsatt igjen uten noe godt svar på hvilken konstruktiv rolle LUSCOS skal spille dersom det blir valgt å kaste forslaget om konvertering.

Meningsløs problemstilling. Egentlig ufattelig at det er den påtroppende redaktøren i TPN som skriver dette her.
LUSCOS spiller en konstruktiv rolle i kraft av å være en union for Leeds supportere i Skandinavia. Vi har vært en konstruktiv kraft i 28 år. Minner også om at TPN har høstet betydelig heder og ære både internt og eksternt i en periode der styret har beskrevet vanskelige arbeidsforhold og lite goodwill fra klubben. Selv om vi sier nei til " konvertering" ( egentlig et meningsløst begrep slik jeg ser det) skalvi fortsette å være et samlende punkt for supportere i skandinavia og vi skal fortsette å promotere klubben på best mulig måte. Hvis klubben fortsetter å motarbeide dette gratisarbeidet og flere tusen supportere av klubben, sier det MYE om hva denne mannen er i stand til å gjøre, for å få den hele og fulle kontroll over alt og alle som assosieres med klubben. Ã… oppløse en lokal  "branch" som Bates " føler" ( merk dere formuleringen) er for kritisk til styre og stell, er slett ingen umulig tanke når vi ser hvordan klubben behandler LUSC og LUSCOS pr idag.

Et nei til å oppløse LUSCOS vil aldri bety et LUSCOS som motarbeider klubben. Dette selv om klubben fortsetter å motarbeide oss. I mitt hode bør det være fullt mulig å fortsette som før. Et nei til til nedleggelse av LUSCOS betyr ikke at vi skal gå til krig mot Bates. Tvertimot. Vi kan skrive et vennlig men bestemt brev til klubben om utfallet av avstemningen på årsmøtet, der vi gjør det klart at LUSCOS består som et fritt og uavhengig organ, MEN: Vi skal fortsette " to promote the club in every way". Vi skal skrive om Leeds United i TPN. Vi skal drive et oppgående og levende Leeds forum på nett. I tillegg kan vi promotere LUTV helt gratis. Vi kan drive holdningsskapende arbeid mot kjøp av pirat produkter. Vi kan få fart i fellesturene igjen. Vi kan promotere og drive rekruttering til members club. Vi kan sende årberetning og regsnskap til klubben for å synliggjøre alt vi gjør for klubben og at vi en non profitt medlemsunion. Vi skal være akkurat så vennlige, åpne og inkluderende som vi ønsker at klubben Leeds United skal være mot oss. Hvis det finnes en rest av anstendighet igjen i klubben vår, bør dette være mer enn godt for å ta oss inn i varmen. Spørsmålet er: Orker og tør vi ta utfordringen eller har Bates "masterplan" allerede lykkes? 

« Siste redigering: Juli 28, 2008, 01:36:43 av Jon R »
Jon R.

Kjell Skjerven

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #140 på: Juli 28, 2008, 00:36:41 »
Ein ting må alle vere klar over.Ken Bates er ein skurk.Ein skal vere forsiktig med slike uttalelser,men mykje av tinga som han har vert borte i lukter svidd for å sei det mildt.
Og kven vil vel vere i lomma på ein så mistenkeleg person som han?
Det han har gjort mot supporterklubben er vel nok til å få ja-folket til å tenkje seg om både ein og to ganger.
Ingen klubb kan vere fiender mot sin eigen supporterklubb.Ein dag vil LUSC vere der dei høyrer heime,nemleg på lag med Leeds United.Men det skjer ikkje så lenge Ken Bates er i klubben.

Dei fleste ankepunkta mot KB er kommet fram i denne tråden så eg skal ikkje komme med nokre fleire lange argumenter.

Men vakn opp alle usikre og ja-folk og tenk nøye igjennom denne saken!
Det er berre eit klinkende svar i denne saken og det er eit RUNGENDE NEI!!
Side before self,every time.

Boxman

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #141 på: Juli 28, 2008, 12:51:28 »

Og Gud vet hvor klubben hadde vært uten ildsjeler som Carlisle og Beeton som har fulgt klubben og støttet den i medgang og motgang, gjennom mer enn tretti og flerogførti år før Bates kom til klubben.

Takk for et glitrende innlegg, veteranen.  :)

Det vet vi vel strengt tatt? Hadde ikke Bates reddet klubben i januar 2005, hadde klubben trolig ikke lenger eksistert, siden det ikke var noen andre aktører på banen for å redde klubben på det tidspunktet.
Det jeg ikke skjønner vedr. alle de som slenger dritt om Bates, er hvordan de mener driften av klubben skal finansieres? Er det sånn at Bates forventes å betale løpende utgifter av egen lomme? Eller skal han, som altså er dagens virkelighet, forsøke å skape mest mulig inntekter for klubben, så den kan stå på egne bein? Det betyr altså at det er bedre for klubben, og dermed bedre for oss, at de £500 LUSCOS betaler i året, går til klubben, en til LUSC. Selv om det ikke er store summen, så har Bates skjønt at "mange bekker små, gjør en stor å..."
Proud to be Leeds!

Wexler

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #142 på: Juli 28, 2008, 13:57:26 »
En kommentar til Jon R. er på sin plass her.

Sitat fra innlegget :
-----------------------------------------------------------------------------
Etter å ha bladd meg gjennom sidene på denne tråden sitter jeg fortsatt igjen uten noe godt svar på hvilken konstruktiv rolle LUSCOS skal spille dersom det blir valgt å kaste forslaget om konvertering.

Meningsløs problemstilling. Egentlig ufattelig at det er den påtroppende redaktøren i TPN som skriver dette her.
----------------------------------------------------------------------------

Hvilken meningsfull rolle skal egentlig LUSCOS ha for sine medlemmer når vi ikke oppnår noe som helst samarbeide med LUFC under nåværnde organisering ?. Det er bare et alternativ enten man liker det eller ei - Members Club. Det er godt vår påtroppende TPN redaktør SA har beina på jorda i sommervarmen !
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28970
  • Total likes: 2658
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #143 på: Juli 28, 2008, 14:05:54 »
Noen av forumets 'erfarne påler' leverer harmdirrende innlegg om hvorfor vi ikke skal 'inkludere oss i Bates' regime'.

Jeg forstår hvordan noen føler tilknytning til personlige venner i LUFC. Og jeg forstår at man ikke liker Bates sin fremtoning overfor ivrige Leedssupportere i England.

Men jeg misliker sterkt at man drar denne Bates-empatien til å gjelde Members Branch eller ei.

Jeg misliker Bates selv (..som person og for hans forretningsmetoder, historisk sett, men jeg mener han har gjort en del bra ting for Leeds United - det går an å ha noe annet enn bare sort/hvitt - bilde av mannen), men jeg ser ikke på Members Club - spørsmålet som for/imot Bates, det er viktigere enn som så.

Derfor ber jeg alle stemmeberettigede å se 'videre' på dette spørsmålet enn å stemme for/mot Bates.

Jeg har ingen problemer med å se at klubben ved å opprette Members Club - brancher får langt bedre innsyn og kontroll med supportere. Det blir lettere å utestenge bråkmakere bl.a. Man 'tjener mer direkte penger på supportere' enn via en 'uavhengig supporterklubb'. Positive element, begge to, og bra for klubben min, Leeds United.

En ting er å male fanden på veggen i hva klubben eventuelt vil kunne gjøre 'mot oss' i fremtiden... For min del blir dette svartmaling og 'worst case' scenarier. (Om de mot formodning skulle oppstå ville  jeg kurant løst det ved å melde meg ut - iallefall midlertidig... Ã… ta alle worst case på forhånd og aldri gi klubben i ens hjerte sjansen har jeg ikke sansen for..)

Stemmer du 'nei til Members Club' vil du altså også gjøre jobben til våre norske ildsjeler mer krevende enn den ellers ville være.
Jeg håper, som Berlin, at 'de som høyest roper nei' vil stille med kandidater til å ta over jobben som Tor m.m. har gjort i det siste. Ellers vil fort din nei-stemme også bli et 'ja til å fjerne ildsjelene i det nåværende LUSCOS-arbeidet'. :(


Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Totto

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #144 på: Juli 28, 2008, 15:15:48 »
Tusen takk for trådens beste innlegg Asbjørn!

Jeg er av de som synes Bates har levert til godkjent i klubben vår, selv om det mest sannsynlig er egen økonomiske interesse motiverer ham mest.

Hadde f.eks. Revie vært mannen som skulle gjennomføre disse endringene, er jeg sikker på låten hadde vært en helt annen hos saueflokken. Selv om motivene hadde vært de samme.

Dersom resultatet av avstemmingen blir ett nei til Members, må jeg dessverre si at jeg vil tenke meg godt om før går på min 17. årgang med TPN.
« Siste redigering: Juli 28, 2008, 15:25:28 av Totto »
Totto

Solamen miseris socios habuisse malorum

Ove

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #145 på: Juli 28, 2008, 15:26:43 »
Enig med forrige taler. Asbjørn formulerer dette veldig godt.
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28970
  • Total likes: 2658
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #146 på: Juli 28, 2008, 16:16:58 »
Jeg blander meg litt inn her også, jeg, Jon. Det er jo ikke så ofte vi er uenige, så vi må nesten benytte anledningen :)

. Dreier ikke hele saken nettopp om at han truer med å stenge flere tusen supportere ute i kulden hvis vi ikke føyer oss 100 % til klubbens ( Bates)  ønske, eller er det noe jeg har misforstått her?

Ja, jeg tror du har misforstått, Jon...
Jeg tror klubbens agenda i hovedsak er  er todelt
1) Mer kontroll over supporterskaren, spesielt i forb. med billett-tildeling... (jamf: Bråkmakere, vi har kontroll med Eder)

2) Hvorfor skal 'private supp.organisasjoner' organisere og tjene penger på 'Leedstreff' når klubben selv kan gjøre det (jamf. LUFCs £100.000)

Oh forresten, når er det vår nåværende leder skulle ha noe som helst behov for at 'vi går i takt'??
Er det noe denne lederen er vant til, så er det 'å gå i utakt med den gjengse oppfatning'...  ::)

[
Sitat
color=red]og videre, under punktet om disiplinære sanskjoner:
§13.1  The Executive Officers (her: styret i LUSC) may expel any Branch or Member whose conduct amounts to damaging the reputation of either the Club or the Football Club.
[/color]Ã… utvise ( "expel") er noe helt annet enn å oppløse ( disbar) som er ordlyden i klubbens vedtekter. Jeg håper virkelig styret tar denne formuleringen mer på alvor enn hva du gjør, Svend.

Hvorfor gjøre dette til en sensasJON??? Nesten enhver hovedorganisasjon har slike 'riset bak speilet'-vedtekter for å sørge for at undergreinen forholder seg til 'reglementet'. For vår del handler det vel først og fremst om å ha virkemidler overfor styremedlemmer/styrer som økonomisk tar seg til rette med organisasjonens midler... Altså, igjen, helt greit, flott at man har 'vedtektene i orden i forkant av evt saker...

Sitat
Etter å ha bladd meg gjennom sidene på denne tråden sitter jeg fortsatt igjen uten noe godt svar på hvilken konstruktiv rolle LUSCOS skal spille dersom det blir valgt å kaste forslaget om konvertering.

Meningsløs problemstilling. Egentlig ufattelig at det er den påtroppende redaktøren i TPN som skriver dette her.
LUSCOS spiller en konstruktiv rolle i kraft av å være en union for Leeds supportere i Skandinavia. Vi har vært en konstruktiv kraft i 28 år. Minner også om at TPN har høstet betydelig heder og ære både internt og eksternt i en periode der styret har beskrevet vanskelige arbeidsforhold og lite goodwill fra klubben. Selv om vi sier nei til " konvertering" ( egentlig et meningsløst begrep slik jeg ser det) skalvi fortsette å være et samlende punkt for supportere i skandinavia og vi skal fortsette å promotere klubben på best mulig måte. Hvis klubben fortsetter å motarbeide dette gratisarbeidet og flere tusen supportere av klubben, sier det MYE om hva denne mannen er i stand til å gjøre, for å få den hele og fulle kontroll over alt og alle som assosieres med klubben. Ã… oppløse en lokal  "branch" som Bates " føler" ( merk dere formuleringen) er for kritisk til styre og stell, er slett ingen umulig tanke når vi ser hvordan klubben behandler LUSC og LUSCOS pr idag.

Et nei til å oppløse LUSCOS vil aldri bety et LUSCOS som motarbeider klubben. Dette selv om klubben fortsetter å motarbeide oss. I mitt hode bør det være fullt mulig å fortsette som før. Et nei til til nedleggelse av LUSCOS betyr ikke at vi skal gå til krig mot Bates. Tvertimot. Vi kan skrive et vennlig men bestemt brev til klubben om utfallet av avstemningen på årsmøtet, der vi gjør det klart at LUSCOS består som et fritt og uavhengig organ, MEN: Vi skal fortsette " to promote the club in every way". Vi skal skrive om Leeds United i TPN. Vi skal drive et oppgående og levende Leeds forum på nett. I tillegg kan vi promotere LUTV helt gratis. Vi kan drive holdningsskapende arbeid mot kjøp av pirat produkter. Vi kan få fart i fellesturene igjen. Vi kan promotere og drive rekruttering til members club. Vi kan sende årberetning og regsnskap til klubben for å synliggjøre alt vi gjør for klubben og at vi en non profitt medlemsunion. Vi skal være akkurat så vennlige, åpne og inkluderende som vi ønsker at klubben Leeds United skal være mot oss. Hvis det finnes en rest av anstendighet igjen i klubben vår, bør dette være mer enn godt for å ta oss inn i varmen. Spørsmålet er: Orker og tør vi ta utfordringen eller har Bates "masterplan" allerede lykkes? 


1) LUSCOS har vitterlig fungert utmerket i alle år, for oss skandinaviske supportere. Overgang til Members Branch behøver ikke å bety 'noe som helst' for den vanlige, passive medlem (same procedure...), og ingenting å ta ivei for. For den som arbeider opp imot klubben vil det nok utgjøre stoore, positive endringer. Og til de som oppsøker Leeds vil iallefall tilbudet bli utvidet...

2) At LUSCOS har hatt betydning i engelsk målestokk er iallefall lengt mer enn jeg har fått med meg...

3) LUSCOS skal fortsette som pådriver, akkurat som før...
Javel... Nå er det jo slik at det nettopp er 'ildsjelene våre' som ivrer mest for Members Branch. Hvis nå mer enn 33% stemmer nei, hva da? Vil disse miste motet og føle seg motarbeidet??? Noen har allerede varslet sin avgang. Har vi andre ildsjeler som vil steppe inn og jobbe like iherdig for LUSCOS? (Svaret vet ikke jeg, jeg har iallefall til gode å se at noen har meldt seg...)


TIL  SLUTT. Du hadde for en mnds tid siden et vettugt innlegg om at det er synd om det skulle bli splid og utmeldinger 'av denne saken'. Helt enig!
La oss gjøre denne saken 'minst mulig', la den gå 'smidig gjennom' så skal du se at LUSCOS fortsetter akkurat som før, bare myye tettere inn mot klubben  :)



Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

flynn

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #147 på: Juli 28, 2008, 16:21:59 »
Jeg er også på vei ut av skapet som en Ja-mann. Deler Asbjørns noe mer pragmatiske holdning til dette, selv om jeg ser hvorfor nei-klanen har landet på sine standpunkt. For meg er det to ting som er bestemmende;

1) jeg vil gjerne være medlem i en lokal supporterklubb for å ha et en møteplass med likesinnede, og for å eksempelvis kunne delta i debatten her inne.
2) Jeg vil gjerne gi min støtte til Leeds United.

Disse to hensynene kan sannsynligvis ivaretas av begge alternative tilhørigheter til moderorganisasjoner, men ettersom Leeds United så tydelig demonstrerer hvordan de ønsker dette ser jeg ikke noen hensikt i å eskalere "konflikten". Er redd for at man ved å stå på barrikadene i dette spørsmålet marginaliserer seg selv, da nye generasjoner supportere knapt kan ventes å forstå bakgrunnen for motstanden mot Members Club konseptet.

flynn

h.b

  • Gjest
Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #148 på: Juli 28, 2008, 16:45:38 »
Har absolutt ingen tro på at dette vil føre til tettere sammerbeid mellom supporterklubben og Leeds.  Bates vil ha større kontroll over enhver supporterklubbs kontakt med Leeds United. Etter en evt overgang til Members så kommer garantert Bates til å forlange prosentvis fortjemeste av enver supportartikkel som bli solgt gjennom supportersjappa. Han kommer til å stille med sin representant på våres styremøter. Dette for å få full kontroll over det som blir sagt og gjort på et evt årsmøte.
Nei til en overgang til Members branch håper jeg bøli tonen på dette årsmøtet.
Før eller siden kommer da enver som krittiserer bates gjennom en members branch bli nektet tilgang til lagets kamper. Først på bortebane og senere på hjemmekamper. Dette for å kvele enhver form for kritikk av Bates sin regime

Sølvreven

Sv: Uoffisiell meningsmåling: LUSC / MEMBERS
« Svar #149 på: Juli 28, 2008, 16:46:16 »
Jeg ser at det er flere som truer med å melde seg ut av LUSCOS hvis vi ikke blir medlem og noen hvis vi blir medlem av Members Branch. Jeg vil være medlem uansett resultat, for resten av mitt liv, for LEEDS er en stor del av livet mitt. Jeg kommer ikke til å furte over dette, men fortsette å støtte Leeds i tykt og tynt. Og helt til slutt: Det er vel ingen som tror at Bates blir sittende så lenge uansett? Hvorfor hisse seg sånn opp da? MOT
***************

Leedsoholic. Oppfinneren av "pretting".