Er dommerne imot oss?

Started by Dennis, March 21, 2008, 12:58:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

Har ikke lyst å lage en konspirasjonstråd mot dommerne, for litt småparanoide har vel vi Leeds-fans uansett alltid vært?  :)

Poenget mitt er å stille kritiske spørsmål, ikke unnskylde eller konspirere for å forklare dårlig form.

Men, etter å ha sett highlights, hørt kommentatorer og lest rapporter de siste ukene, er det ikke til å unngå å legge merke til at dommerne har gjort relativt enorme feil i situasjoner mot oss i det siste. Jeg tenker da på situasjoner i kampene mot Nottingham, Bournemouth og nå mot Port Vale, altså mange situasjoner over få kamper.

Hva gjelder det?

• Den generelle dårlige dommerstandarden?
  • Den pågående feiden med FA og FL?
  • Frustrasjon over dårlig form?
  • Tilfeldigheter?

Punkt 1 - Dette, og en blanding med punkt 4, er vel mest nærliggende å tro er årsaken. Man ser store dommerfeil skje i PL, så hvorfor skulle ikke dette skje enda hyppigere i League One, der dommerne er mindre gode, for ikke å si elendige? Tempoet og intensiteten er selvsagt grunn til at feil gjøres, og dette er da også noe av sjarmen med fotballen. Var det offside? Ble han felt eller filmet han? Var ballen over streken?
Syns likevel det var merkelig at en PL-dommer som Mark Halsey, ikke klarer å gi Leeds straffe mot Nottingham - på hjemmebane - når det visstnok er tre-fire situasjoner man har sett det dømmes straffe på... Den ene soleklare finnes på highlights.

Punkt 2 - Som sagt over, er det rart at Halsey dømmer som han gjør mot Nottingham. Man kunne selvsagt påstå at FA&FL ikke ønsker å gjøre Leeds noen tjenester siden vi har saksøkt poengtrekket og i verste fall at de ønsket å skade oss. Syns likevel det er litt for søkt å konkludere med noe slikt, man ønsker jo å tro at fotballen er noenlunde ren.

Punkt 3 - Lag i motgang, og supporterne deres, vil nok se situasjoner og hendelser som burde, kunne, skulle gått i deres favør og dermed kunne utfallet vært et annet. Hadde vi fått en eller to straffer mot Nottingham på 0-0, hadde vi kanskje styrt resten av kampen, fremfor å jage en utligning? Syns derimot situasjonene mot Nottingam (den første på Highlights), Bournemouth og de to mot Port Vale er såpass klare at det er liten tvil om at dommer gjør FEIL! Så dette punktet stryker jeg.

Punkt 4 - Tilfeldigheter rår så absolutt på en fotballbane. Et sprett her eller der, kan avgjøre kamper. Dette vil mer eller mindre jevne seg ut over tid og flaksen vår i høst, med mye "stang inn", gjør kanskje at vi betaler for det nå.

KONKLUSJON: Vil nok konkludere med at det er en blanding av punkt 1 (det er tross alt ikke kun vi som får kjenne dommerfeil!) og punkt 4. Noen konspirasjon er det ikke, men synes likevel det er rart at så mye går mot oss på så kort tid. Punkt 3 kan også være gjeldende, men som sagt; i disse situasjonene synes jeg det er ganske klare dommerfeil. Ikke at det er korrekt, men storlagene med et stort navn får gjerne tvilsomme situasjoner i sin favør, bare så på de fire store i PL og straffesituasjoner, spesielt på hjemmebane.

Slik er det altså ikke for Leeds United, per i dag.

For de som ikke har sett dem, anbefaler jeg de som har LUtv å ta en titt på lyspunktene i de nevnte kampene. Noe er rett og slett hårreisende - i likhet med forsvarsspillet vårt.

- Hvordan unngår du å se handsen når du står tretti centimeter unna en upresset spiller som bruker hånda, Mark Halsey?
Marching on together!

Sleivind

Egentlig tror jeg på tilfeldigheter i fotballen, både når det gjelder hvor ballen spretter og om dommeravgjørelser går mot oss eller med oss.

Men jeg har nesten begynt å tvile i det siste.

- Handsen i Nottinghams straffefelt er så åpenbar at til og med en svaksynt 100-åring hadde blåst på den, sjøl om 100-åringen hadde sittet 300 meter vekke fra situasjonen.

- Straffen vi får mot oss i Valekampen vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke. Er moralen: Ikke hopp med armene i nærheten av hodet?

- Straffen vi ikke får i Valekampen er vel bare resultatet av horribel dømming. Jeg kan ikke fatte og begripe at dommeren ikke blåser på den. I 99/100 tilfeller så hadde det blitt blåst straffe der.

Dette er vel situasjoner som har kostet oss dyrebare poeng. Nå kan en ikke bare skylde på dommerne, men de har hatt en stor innvirkning på resultatet i disse 2 kampene. Sett at vi hadde fått 6 poeng og ikke 2, så hadde vi idag vært på 7. plass, og kun 2 poeng bak Nottingham og 1 poeng bak Tranmere og Southend.

Tilfeldigheter eller ikke, det er hvertfall sikkert at vi har fått unaturlig mange dommeravgjørelser mot oss den siste tiden. Hva det skyldes er umulig å si, men jeg er rimelig sikker på at Leeds ikke er favoritten hos hverken dommerne, FA, FL eller motstanderne våre.

Sleivind

Nok en situasjon i dagens kamp som ikke går i vår favør. Brighton handser inne i egen 16-meter uten at det blir blåst, skjer det i vår egen 16-meter så er det nok at ballen treffer hodet for at dommeren skal blåse straffe  :(