Skrevet av Emne: EX-spiller: Jimmy Greenhoff  (Lest 1293 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Promotion 2010

EX-spiller: Jimmy Greenhoff
« på: Februar 12, 2018, 12:04:01 »
Da jeg fulgte med på tippekampen på 70-tallet så hadde jeg en stor favoritt som ikke var Leedsspiller, nemlig Jimmy Greenhoff.

Han var en nomadespiller som skåret nydelige mål i bøtter og spann for blant annet midlandslagene Birmingham og Stoke.

Han startet i Leeds som junior i 1961, ble profesjonell i 1963 og holdt på til slutten av 60-årene i Leeds.

Jimmy skåret 21 mål på 94 kamper for oss, men slo ikke helt til. Det var vanskelig å få en fast plass på et lag med Lorimer, Clarke og Eddie Gray langt fremme på banen.


En morsom omtale av ham ble skrevet i en utgave av Soccer Review 21/8-1965. Et par tenåringsjenter markerte sin protest mot at Leeds ville selge Jimmy G for £ 40.000. De begynte å samle inn penger til denne summen for at han skulle bli i klubben. Kanskje det var grunnen til at han fortsatte helt frem til 1968 i Leeds.  ;)




Jimmy G er forøvrig broren til Brian Greenhoff som også spilte i Leeds på slutten av sin karriere. Han døde dessverre for noen pr siden.

« Siste redigering: Februar 12, 2018, 12:07:26 av Promotion 2010 »
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: EX-spiller: Jimmy Greenhoff
« Svar #1 på: Februar 12, 2018, 12:15:26 »
With his shock of blond hair and laid back disposition, Jimmy Greenhoff was the archetypal Mr Nice Guy of Seventies football. Often cited as the finest player never to play for England, he was a manager's dream, loyal to the needs of the team and happy to contribute wherever he was required.

Andrew Mourant: "Many Leeds United fans felt the departure from Elland Road of Jimmy Greenhoff was premature; there was a sense almost of anguish that someone with his fluid talents could not be accommodated in Don Revie's grand scheme of things. There could scarcely have been a better advertisement for the game than Jimmy Greenhoff with the ball at his feet embarking on swift, surging runs from the right side of midfield. He was, and looked, a natural footballer; yet it was at other clubs, and at centre-forward that he would eventually exploit his talents most fully. As he matured physically, Jimmy Greenhoff became an increasingly potent player."


http://www.mightyleeds.co.uk/players/jgreenhoff.htm

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Hallgeir *

Sv: EX-spiller: Jimmy Greenhoff
« Svar #2 på: Februar 12, 2018, 17:07:56 »
Sin beste periode hadde han vel i Stoke.

Hvis jeg ikke husker helt feil, var han med da Stoke satte en stopper for rekken av kamper uten tap ((29), ved å slå oss 3-2 på gamle Victoria Ground.

https://www.youtube.com/watch?v=JX2i_3PTcSE

Super Leeds since 1968