Talentsatsing: Et skritt i riktig retning

Started by Dennis, September 08, 2008, 18:38:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

Akkurat nyheten som serveres her er ikke den mest interessante, men jeg er glad for å se at UEFA tar tak i problemet manglende talentsatsing har blitt i store deler av fotball-Europa.

Regelen er slik (for de som ikke gidder lese artikkelen) at alle CL-klubber må levere 25 registrerte spillere til turneringen, hvorav 8 spillere må være basert i klubbens land. Altså, fire spillere må være trent opp i landet klubben kommer fra, mens de resterende fire må være fra klubbens eget akademi.

Jeg syns det er et skritt i riktig retning! Er klar over at denne regelen er et par sesonger gammel, minst, men det er godt å se den i aksjon. Så vidt jeg husker å ha lest og hørt, skal dette antallet spillere også heves et par år fremover. (Eller er det slik at det var første gang i fjor??)

Da jeg først hørte om denne regelen, var jeg redd det ville bety at samtlige talenter i nasjonene ville ble konsentrert i de mest kjøpesterke klubbene. Regelen om egenproduserte spillere vil derimot forhåpentligvis forhindre dette. Kanskje betyr det bare at de mest kjøpelystne handler spillerne sine enda yngre, men jeg synes det i det minste er forsøket verdt.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/england/article2199666.ece
Marching on together!