Skrevet av Emne: Gledens dag for engelsk fotball  (Lest 4031 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

gill

Gledens dag for engelsk fotball
« på: Mars 09, 2008, 00:43:50 »
Man U og Chelsea ble idag slått ut av den engelske FA cupen. For første gang siden 1991 finalen (Tottenham- Nottingham Forest) får vi oppleve en finale uten storlagene Liverpool, Man U, Chelsea og Arsenal. Endelig en finale uten disse "utenlandske lagene" og endelig en ekte engelsk FA cup finale. Rett og slett en gledens dag for Engelsk fotball og jeg gleder meg. For min del håper jeg på Barnsley trekker det lengste strået.

HURRA 
 

Kjell Skjerven

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #1 på: Mars 09, 2008, 11:07:30 »
Istemmer meg eit høgt HURRRAAA eg og!

No for første gang på fleire år skal eg sjå på cupfinalen og glede meg at desse jævla lagene er utslegne.Det skal bli flott å sjå ein cupfinale med litt ukjente og nye lag.
Side before self,every time.

Dennis

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #2 på: Mars 09, 2008, 14:42:14 »
Absolutt morsomt for engelsk fotball!

Ettersom FA-cupen fortsatt er en prestisjetung turnering, gir dette også et (lite) håp om at penger ikke er alt i fotballen, i alle fall ikke ennå!  ;)
Marching on together!

Sheridan

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #3 på: Mars 09, 2008, 15:06:06 »
Dette var morro!

berlin

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #4 på: Mars 09, 2008, 15:06:31 »
Absolutt morsomt for engelsk fotball!

Ettersom FA-cupen fortsatt er en prestisjetung turnering, gir dette også et (lite) håp om at penger ikke er alt i fotballen, i alle fall ikke ennå!  ;)

Jepp, dette gir håp.
Jeg vil tvert i mot si at penger har regjert engesk fotball i flerfoldige år allerede,
så det er kjærkomment at lille Barnsley ikke bare detonerer en, men 2 bomber.
Med unntak av Millwall, har det vel ikke vært noen askeladder i FA-cup finaler på svært mange år,
eller tar jeg feil? Ja, nå kan det bli finale mellom Middles-boring og Portsmouth da, men hva med en finale
som: Bristol Rovers - Barnsley, he-he, digg det. Bristol Rovers vinner og spiller UEFA-cup, neste år.
Jaja, livet i League 1 trenger kanskje ikke være så værst, spesielt siden Leeds er et så "fantastisk cup-lag".

Ellers er jeg stygt redd for at Liverpool er i en så god "steam" nå at de 4 første plassene i PL går til de "4 store".  :(

Sleivind

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #5 på: Mars 09, 2008, 15:31:30 »
Artig at mindre lag gjør det bra i FA-cupen, spesielt når det gjelder lag fra de lavere divisjoner. Men noen lag ønskes ikke videre i FA-cupen uansett hvilken divisjon de er i, og dette gjelder selvfølgelig Cardiff, som nå leder 2-0 over Boro  :-\

Tom S

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #6 på: Mars 09, 2008, 18:27:16 »
Barnsley, Cardiff, Portsmouth og Bristol R/West Brom. klare for semifinaler.
Det betyr at det er kun eit PL-lag igjen, snålt må eg få seie, men også artig.

Då legger eg min sympati hos vår Yorkshirenabo Barnsley.
COME ON LEEDS !!

berlin

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #7 på: Mars 09, 2008, 20:37:52 »
Barnsley, Cardiff, Portsmouth og Bristol R/West Brom. klare for semifinaler.
Det betyr at det er kun eit PL-lag igjen, snålt må eg få seie, men også artig.

Då legger eg min sympati hos vår Yorkshirenabo Barnsley.


Enig, BARNSLEY for EUROPE!

berlin

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #8 på: Mars 09, 2008, 20:56:52 »
Jo mer jeg tenker på det, jo bedre synes jeg dette er:
En rekke PL-lag er blitt latterliggjort av fotballspillere som tjener en brøkdel av hva PL-folkene gjør. Beautiful! Det finnes heller ingen unnskyldning, for det er vel ingen som tør å påstå at de må konstrere seg fullt ut om ligaen og Champions League.

Per-Stian

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #9 på: Mars 10, 2008, 08:56:35 »
Blir første gong sidan 1995 at "ein av dei fire store" ikkje vinn FA-cupen. Sett bort frå Cardiff sitt avansement på bekostning av Boro, var alle andre resultat meget gledelege. Gjorde vondt å sjå Ridsdale sitje på tribuna og glise med ei feit tyggisklyse i kjeften.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #10 på: Mars 10, 2008, 10:32:31 »
Mange av dere "jubler"...

Jeg ser på dette som nok et steg i retning av at FA-cupens betydning svinner...   :(

Vinneren kvalifiserer seg ikke for "den turneringen som virkelig betyr noe" og dermed er det altså knapt nok PL-lag med når det er klart for semi'er...  :(

Kanskje det snart ikke lenger er behov for en cupturnering for lagene i de laveste divisjonene...


Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #11 på: Mars 10, 2008, 12:18:00 »
Du ser det på en litt annen måte, Asbjørn, og du har absolutt et meget godt poeng i å mene at FA-cupens betydning og prestisje er i ferd med å minskes for de aller største lagene.

En av grunnene til dette er selvsagt det enormt tette kampprogrammet for de lagene som er med i alle cupene. Selvsagt ønsker man å vinne alt man er med i, men det er rett og slett ikke mulig, selv for de aller mest ressurssterke klubbene.

Rent teorisk, om Chelsea skal vinne serien, ligacupen, FA-cupen og Champions League, må de regne med å spille rundt 65 kamper på en sesong, noe som tilsvarer et gjennomsnitt på rundt 1,5 kamper i uka! (uke 1: Kamp lørdag, uke 2: Kamp lørdag og onsdag, uke 3: Kamp lørdag, osv...) Da ekskluderer jeg landskamppauser, som gjør at snittet presses ytterligere opp i de effektive kampperiodene for klubblagene. Når man tenker på at de aller fleste toppklubbene har stallene propp fulle av landslagsspillere, kan man legge på ytterligere 10-15 kamper i året. Da kan en enkeltspillers kalender vise til kamp gjennomsnittlig hver 3,75 dag! (Ti måneder, ca 300 dager, delt på 80 kamper)

Det sier seg selv at klubbene må prioritere hvor og når de skal stille med sine beste elleve. Ingen klubber makter å ha 25 superstjerner i stallen til enhver tid. Chelsea og Manchester United har svært mange gode spillere, men det er ikke vanskelig å se at dersom man fjerner tre-fire av stammen, så er lagene fullt "mulig å slå".

Det er uten tvil at det største fire lagene satser utelukkende på serie- og europacupsuksess. FA-cupen har nok fortsatt høy stjerne hos disse lagene, men det tror jeg hovedsaklig er fordi de "frykter" fansens reprimande med tanke på å nedprioritere denne turnering. Manchester United fikk virkelig på pungen da de meldte seg ut av FA-cupen, for så å gjøre seg bort i VM for klubblag for noen år siden. Som du nevner, Asbjørn, FA-cupen kvalifiserer "bare" til UEFA-cupen og det er likevel en gedigen nedtur for de fire største lagene, som utelukkende budsjetterer med Champions League spill; det er der pengene er.

Helt seriøst mener jeg at "køppen" i England hadde godt av å være i entall. Legg ned ligacupen (som jo ikke er stort annet enn en dårlig FA-cup kopi) og også den lite prestisjefylte malingcupen vi så smått var med i og jeg tror FA-cupens prestisje igjen ville vokst. Det blir uansett for mange kamper og når man regner med 8 ekstra ligakamper for klubber i lavere divisjoner, så er Swanseas ligaform smått utrolig, når man tenker på antall kamper delt på papirkvaliteten på stallen.

I tillegg hadde FA gjort seg selv en tjeneste ved å gi FA-cuptriumfatoren den siste plassen i CL, fremfor fjerdeplassen i ligaen, men det blir en litt annen diskusjon.

I fotballen generelt er vi nordmenn glad i underdoger som får de store kjempene i knes og dette er inget unntak. Chelseas lag mot Barnsley var preget av at Frank Lampard, Didier Drogba og Cashley Cole ble hvilt, men det tror jeg var grunnet motstanden, minst like mye som de eventuelt nedprioriterte FA-cupen. Manchester United hadde fortjent seieren mot Portsmouth og at Middlesbrough ikke tok Cardiff på alvor har jeg vondt for å tro.

Selv tror jeg at cupbomber er et fenomen som grunnes overprestasjoner fra underdogen i større grad enn dårlige prestasjoner og nedprioritering fra de store lagene. Dette er selvsagt svært diskutabelt og umulig å bevise, men i grunnlaget for påstanden min legger jeg et annet fenomen som gjentar seg år på år, nemlig at de nedrykkstruede lagene er de vanskeligste å møte i sluttfasen av en sesong. Disse lagene er 'cornered' og kjemper med nebb og klør for overlevelse. Når spillere som spiller for fremtiden og egen lønn virkelig blør for drakta, så skjer det stadig vekk mirakler. Noe av dette tror jeg kan forklare helgens cupbomber, selvom tre bomber likevel er i overkant!

Når spillerne i mindre lag tar på seg drakta og slåss for klubben og egen fremtidig vinning (utstillingsvindu) kan det føre til nettopp slike bomber og jeg tror tilfeldigheter er grunnen til at tre slike bomber skjedde på to dager denne sesongen.

Uansett, for meg er det gledelig og et spor av håp for fotballen i en idrett som er i ferd med å bli ødelagt av bakmennenes grådighet.
« Siste redigering: Mars 10, 2008, 12:27:48 av Mr Kaizer »
Marching on together!

berlin

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #12 på: Mars 10, 2008, 12:43:47 »
Mange av dere "jubler"...

Jeg ser på dette som nok et steg i retning av at FA-cupens betydning svinner...   :(

Vinneren kvalifiserer seg ikke for "den turneringen som virkelig betyr noe" og dermed er det altså knapt nok PL-lag med når det er klart for semi'er...  :(

Kanskje det snart ikke lenger er behov for en cupturnering for lagene i de laveste divisjonene...




Jo, jeg er en de som "jubler". Men det skulle egentlig stått et spørsmålstegn bak setningen min "....for det er vel ingen som tør å påstå at de må konstrere seg fullt ut om ligaen og Champions League?"

Dette fordi det ikke lov til ( d.v.s tabu ) å uttale at man tar lett på FA-cupen. For Ligacupen stiller det seg annerledes, det er etterhvert blitt kjent at den turrneringen brukes som "fin matching" av spillere som banker på døren til førstelaget i PL-klubbene. Men å uttale at man nedprioriterer FA-cupen, tja, jeg ville nesten ikke blitt overrasket om FA hadde ilagt en bot for en slik uttalelse, i hvertfall hvis den hadde blitt direkte fulgt opp med å stille et B-preget mannskap.

Mr. Kaizer har et godt innlegg, men det har også Per-Stian indirekte ved at han har undersøkt saken, og slår fast at det er første gang siden 1995 at ingen av de store ikke vinner FA-cupen.

Jeg synes derfor det er på spinkelt grunnlag at man tror de store lagene er så blaserte at de ikke synes at en FA-cup finale er stort. Jeg velger å være litt naiv inntil videre og tro at dette året var det tilfeldigvis ekstra mange bomber på en gang, litt i tråd med det Kaizer skriver.

Men selvfølgelig har "tanken" slått meg også, Asbjørn.  ???

( Har også en ambivalent følelse til at det bare er småtasser igjen, inkludert Portsmouth.
Jeg tror det har å gjøre med at det utvilsomt hadde vært enda artigere om David hadde slått Goliat i
selve finalen ( f.eks Barnsley-Chelsea). )  :-[

Sheridan

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #13 på: Mars 10, 2008, 23:15:53 »
Sunt for FA-cupen og Engelsk fotball generelt at "små" klubber fremdeles har sjansen til å vippe de "store gutta" ut. Syntes årets FA cup har vært den morsomste å følge....siden....øhh..72...nei 86 blir det... :)

Betydningen av FA cupen forsvinner ikke.
Det er nok å se hvilke lag som stilles til start.
Her spares ingen til tross for tett kampprogram.

75 SOLLI

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #14 på: Mars 10, 2008, 23:20:03 »
Håper Cardiff stikker av med FA-Cupen 2008

Sheridan

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #15 på: Mars 11, 2008, 08:46:11 »
Håper på Barnsley.
Etter å ha satt ut både Liverpool borte og Chelsea hjemme,
syntes jeg ihvertfall en finaleplass er meget fortjent. :)

B-m

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #16 på: Mars 11, 2008, 09:59:00 »
Håper på W.B.A, liker laget veldig godt. Spiller bra fotball. Knallhard backlinje og teknisk midtbane, og spisser som jobber knallhardt!

Ble imponert over denne Miller som scorte hattrick mot bristol, uferdig produkt men kan bli stor!
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Tom S

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #17 på: April 07, 2008, 07:42:27 »
Portsmouth v Cardiff i finalen.
Trur ikkje eg gidder sette av tid til den ein gang!

Synd at ikkje Barnsley klarte å slå ut møkkalaget frå Wales, då hadde det blitt litt interessant i finalen.
COME ON LEEDS !!

Dennis

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #18 på: April 07, 2008, 20:23:35 »
Kampen går 17.mai...

Spørs om jeg tar meg tid til finalen, selv.  ;)
Marching on together!

Sheridan

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #19 på: April 07, 2008, 21:02:44 »
Jo den skal jeg jammen meg se.
Endelig en vinner utenom de man forventer.
Morro!

gill

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #20 på: April 08, 2008, 23:14:45 »
Dette blir den morsomste finalen på mange mange år... denne finalen skal jeg nyte og fryde meg over at "møkkalagene" ikke er med. Og enda viktigere: INGEN av de vinner årets FA- cup. MORRO
 

Sheridan

Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #21 på: April 08, 2008, 23:19:52 »
Dette blir den morsomste finalen på mange mange år... denne finalen skal jeg nyte og fryde meg over at "møkkalagene" ikke er med. Og enda viktigere: INGEN av de vinner årets FA- cup. MORRO

Enig, gill.  :)

Webredaktøren

  • Gjest
Sv: Gledens dag for engelsk fotball
« Svar #22 på: April 13, 2008, 15:22:34 »
Høydepunktet på 17. mai det, FA-cupfinalen mellom Portsmouth og Cardiff :)