Skrevet av Emne: Premier League eller "proper football"?  (Lest 2407 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Sten

Premier League eller "proper football"?
« på: Mai 14, 2008, 13:20:02 »
Tenkte jeg ville dele denne artikkelen som omhandler the state of affairs i engelsk fotball med dere:

Mark Steel: Premier League or proper football? It's no contest

Inneholder gullkorn som:

"What a thrilling season it was in the Premier League, agree all the experts. But surely instead of thrilling, they actually mean pointlessly predictably relentlessly tedious."

"From now on, at the start of August, all the club chairmen should declare how much money they've got, and the league table should be based on the results. This will save the bother of having to play the games."

"The only way a Premier League club can change position is if it's bought by a devious billionaire, so this brings out the worst in people, such as the Manchester City fans who screamed with delight when their club became the property of a hugely rich and shady ex-prime minister of Thailand."

Selv om fakta kommer i veien for noen av poengene hans (les kommentarene), må jeg si det er noen tankekors her... Og at artikkelen kan være en eventuelt (fattig) trøst om vi ryker i morgen..
Sten

Dr.Kronski

Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #1 på: Mai 14, 2008, 14:15:58 »
Uten å ha lest artikkelen regner forstår jeg det som at vi kan sette Keegans nylig hippig siterte utsagn, om at premier league står i fare for å bli verdens kjedeligste liga, i samme tankerekke.
 

Sleivind

Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #2 på: Mai 14, 2008, 16:26:42 »
PL verdens kjedeligste liga? Tjaa, litt forutsigbar kanskje. Men hvilke av toppdivisjonene er ikke det? Det er Chelsea, Arsenal og Man Utd i PL, Barcelona og Real i Spania, Lyon i Frankrike, Roma, Inter og Milan i Italia, ja til og med i Norge var det sånn i 13 år, frem til Rosenborg begynte å svikte.

Og de som rykker opp i disse divisjonene er som oftest oppe i 1,2 eller 3 før de rykker ned igjen. Selvfølgelig finnes det unntak, men det er sjeldent.

Det er vel som i PL som i alle andre ligaer, man setter pris på hva man får. Tror man at laget sitt havner på nedre del av tabellen, og havner på øvre, ja da er man lykkelig fornøyd med det. For til neste år så kan jo kanskje laget havne enda høyere opp på tabllen?

Spiller ingen trille hvem laget mitt spiller mot, så lenge de gjør sitt beste for å vinne fotballkamper. Men, og det er jo alltid et men, det smaker selvfølgelig bedre å slå Chelsea og Tottenham enn f.eks Yeovil og Cheltenham. Og det er vel derfor vi ønsker å rykke oppover i divisjonene? Jeg foretrekker heller 14. plass i PL, fremfor play-off plass i CCC eller League 1.

berlin

Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #3 på: Mai 14, 2008, 18:37:47 »
Independent er en av Englands beste aviser, og har hatt flere lignende artikler i det siste.
Det er har i grunn kommet ganske mange slike artikler siden årtusen-skiftet, uten at de har blitt så veldig godt lagt merke til. Det betyr vel rett og slett at folk flest er fornøyd, de stormer til fotballbanene nesten koste hva det koste vil, og når folket taler så tydelig, blir det kanskje ingen endringer?

D.v.s, med det første, men hvor lenge vil det gå før man bli lei av at PL og andre toppligaer i Europa egentlig er oppdelt i subdivisjoner?

Selv bryr meg veldig lite om PL for tiden, men om vi skulle komme til å befinne oss i PL om noen år: Ville jeg da være fornøyd med å tilhøre divisjon 2 eller 3 i PL? Svaret er et soleklart NEI!
Men det er akkurat der vi vil være, er vi større enn Everton, Spurs, Villa, Manch City eller kanskje også West Ham. Svaret er igjen: NEI
Blir vi større om vi får en milliardær som eier? Svaret er: KANSKJE, men bare kanskje. Det skal noe til å bli så attraktiv som topp 4 når det gjelder å tiltrekke seg de beste spillerne. Man City har ikke klart det til nå, og det viser vel at det ikke bare er penger som gjelder, men at uten penger er du også uten sjanse. Penger er i dag ingen garanti, men en forutsetning for å utfordre topp 4.

Så da betyr det vel at jeg vil ha en millardær som Leeds-eier da, slik at vi i det minste har muligheten til å utfordre de store? Svaret er igjen NEI, og mange av dere vet vel hvor jeg står i diskusjonen om "kapitalist-fotballen".

Selv om topp 4 skulle bli utvidet til topp 5 med Leeds, ville jeg ikke være fornøyd. Jeg ville ikke vært fornøyd med å være garantert en plass blant topp 5 sesong etter sesong. Jeg synes det er fryktelig kjedelig med denne topp 4 kampen, og CL-finalen gidder jeg ihvertfall ikke se.

Jeg har ingen ide om - eller når - topp 4 forandres, men jeg ser frem til den dagen da denne ekstreme forskjellen og forskjellsbehandlingen er minsket, allerhelst borte(med det er utopi).

Er det noen som tror at når vi skriver 14.mai 2009, at det er andre lag enn Man U, Chelsea, Arsenal og Liverpool som befinner seg på de første 4 plassene i PL?

Ikke jeg, men jeg vil selvfølgelig juble hemningsløst om så skulle skje. Tenk dere overskriftene:
Liverpool ( som eksempel) må selge 3 av sin mest "valuble assets" for å kompensere for manglende CL-inntekter neste sesong. Har de styrende organer i klubben hatt vett nok i skallen etter "Leeds-tragedien", så har de klausuler om mindre lønn dersom de ikke kvalifiserer seg til CL, kanskje enda et trekk dersom de ikke engang er kvalifsert for UEFA. Men de mangler nok den klausulen som klubber som Fulham og Southampton har ( og flere med dem), et nedrykk til CCC fører til kraftig lønnsredusering.

Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at fotballsupportere generelt sett, som ellers oppegående mennesker, synes dette er en helt grei utvikling innen fotballen, det vi har vært vitne til i snart 10 år. Når jeg snakker med ekte ManU fans, Liverpool-fans, Arsnl-fans er det skjønt enige om at det er litt traurig, men det er klart at det oppveies litt av den lille spenningen som finnes.
Nesten hver eneste engelskmann som jeg snakker med, er helt enig at fotballen er helt syk.
Kan man gå trett av at klubben høster nye trofeer år etter år som supporter? Vet ikke, men anta at jeg kunne det.

At det kommer så mange supportere på enkelte kamper i CCC og L1 ser jeg som et sunnhetstegn, mange av de har innfunnet seg med at man kan trives som supporter også på dette nivået.

Selv vil jeg foretrekke å rykke opp i CCC, og sikkert PL også , men PL er heldigvis så fjernt at det kan jeg gi blaffen i foreløpig.
« Siste redigering: Mai 14, 2008, 18:41:47 av berlin »

Bites Yer Legs

Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #4 på: Mai 14, 2008, 19:01:17 »
Har et par meget bra poenger denne herremannen.. Det eg ønsker for Leeds er at vi skal lykkes på høyeste nivå som et "proper" lag, ikkje som et produkt av suspekte pengemenns hobby. Det er vanskelig, mye motgang og mange nedturer - men det hadde gjort uendelig vondere å være Chelsea-supporter....


Proud to be Leeds!!
« Siste redigering: Mai 14, 2008, 19:08:24 av bites yer legs »
KEEP FIGHTING!!

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #5 på: Mai 14, 2008, 21:32:05 »
Herlig artikkel!



So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Jon R

Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #6 på: Mai 14, 2008, 21:57:24 »
Synes det er litt urettferdig å nevne Arsenal i samme åndedrag som Liverpool, Man U og Chelsea. The Gunners er eksemplet på en mønsterklubb og beviset på at det i det minste er mulig å spise kirsebær med de store gjennom en sunn lønns - og transferkultur. Arsenal er vel den eneste klubben av de 4 som faktisk tjener penger for tiden. Selv kommer jeg til å være litt "skap Arsenal" i PL og CH L sammenheng, så lenge Leeds United er utenfor det gode selskap. Det Arsene Wenger har prestert ift å utvikle unge spillere er et bare å ta av seg hatten for. At de spiller ultraoffensiv og underholdende fotball, må være et gedigent plaster på såret for supporterne som opplevde at begge de to store trofeene glapp i løpet av at par dager i april.  :)
Jon R.

Sleivind

Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #7 på: Mai 14, 2008, 22:11:12 »
Synes det er litt urettferdig å nevne Arsenal i samme åndedrag som Liverpool, Man U og Chelsea. The Gunners er eksemplet på en mønsterklubb og beviset på at det i det minste er mulig å spise kirsebær med de store gjennom en sunn lønns - og transferkultur. Arsenal er vel den eneste klubben av de 4 som faktisk tjener penger for tiden. Selv kommer jeg til å være litt "skap Arsenal" i PL og CH L sammenheng, så lenge Leeds United er utenfor det gode selskap. Det Arsene Wenger har prestert ift å utvikle unge spillere er et bare å ta av seg hatten for. At de spiller ultraoffensiv og underholdende fotball, må være et gedigent plaster på såret for supporterne som opplevde at begge de to store trofeene glapp i løpet av at par dager i april.  :)

Enig med deg der!

Men, Arsenal har vel forbedringspotensiale når det gjelder det å avle opp britiske talenter!

RuneSve

Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #8 på: Mai 14, 2008, 22:37:55 »
Gleder meg til dagen Ferguson legger opp. Blir moro å se om Man Utd tar en "Rosenborg" da.
 

berlin

Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #9 på: Mai 14, 2008, 23:51:18 »
Synes det er litt urettferdig å nevne Arsenal i samme åndedrag som Liverpool, Man U og Chelsea. The Gunners er eksemplet på en mønsterklubb og beviset på at det i det minste er mulig å spise kirsebær med de store gjennom en sunn lønns - og transferkultur. Arsenal er vel den eneste klubben av de 4 som faktisk tjener penger for tiden. Selv kommer jeg til å være litt "skap Arsenal" i PL og CH L sammenheng, så lenge Leeds United er utenfor det gode selskap. Det Arsene Wenger har prestert ift å utvikle unge spillere er et bare å ta av seg hatten for. At de spiller ultraoffensiv og underholdende fotball, må være et gedigent plaster på såret for supporterne som opplevde at begge de to store trofeene glapp i løpet av at par dager i april.  :)

Asnl har også min soleklare sympati, og alle poengene er jeg enig i. Eneste jeg lurer på er lønns-politikken deres, det ville være utrolig om den differensierer mye fra de andres, men det kan de ikke klandres for.
De ga vel mye peeng for Walcott, men det var vel OK, ser ut Southampton trengte de, dessuten er han engelsk og kan fort bli valgt foran Lennon på landslaget.

abbe

  • Gjest
Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #10 på: Mai 15, 2008, 10:55:56 »
Man bør vel etterhvert se mot NHL, der de etter det jeg forstår har et lønnstak. Dermed får man nye lag i toppen årlig = mye mer interessant!

Joe Jordan

Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #11 på: Mai 15, 2008, 13:25:26 »
Forstår ikke helt problemstillingen her. Jeg tar en tiendeplass i PL fremfor seriemesterskap i L1 eller CCC any day! Jeg tar en styrtrik mafiaboss fra Østen foran Ken Bates any day!
'If they hadn't scored, we would've won.' - Howard Wilkinson

Dennis

Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #12 på: Mai 15, 2008, 13:26:56 »
Synes det er litt urettferdig å nevne Arsenal i samme åndedrag som Liverpool, Man U og Chelsea. The Gunners er eksemplet på en mønsterklubb og beviset på at det i det minste er mulig å spise kirsebær med de store gjennom en sunn lønns - og transferkultur. Arsenal er vel den eneste klubben av de 4 som faktisk tjener penger for tiden. Selv kommer jeg til å være litt "skap Arsenal" i PL og CH L sammenheng, så lenge Leeds United er utenfor det gode selskap. Det Arsene Wenger har prestert ift å utvikle unge spillere er et bare å ta av seg hatten for. At de spiller ultraoffensiv og underholdende fotball, må være et gedigent plaster på såret for supporterne som opplevde at begge de to store trofeene glapp i løpet av at par dager i april.  :)

Helt enig!

Opprykk av Stoke og eventuelt Bristol City eller Hull (selvom jeg misliker sistnevnte) er også positivt i en enorm pengestyrt bransje.
Marching on together!

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Premier League eller "proper football"?
« Svar #13 på: Mai 15, 2008, 13:47:15 »
PL verdens kjedeligste liga? Tjaa, litt forutsigbar kanskje. Men hvilke av toppdivisjonene er ikke det? Det er Chelsea, Arsenal og Man Utd i PL, Barcelona og Real i Spania, Lyon i Frankrike, Roma, Inter og Milan i Italia, ja til og med i Norge var det sånn i 13 år, frem til Rosenborg begynte å svikte.

Og de som rykker opp i disse divisjonene er som oftest oppe i 1,2 eller 3 før de rykker ned igjen. Selvfølgelig finnes det unntak, men det er sjeldent.

Det er vel som i PL som i alle andre ligaer, man setter pris på hva man får. Tror man at laget sitt havner på nedre del av tabellen, og havner på øvre, ja da er man lykkelig fornøyd med det. For til neste år så kan jo kanskje laget havne enda høyere opp på tabllen?

Spiller ingen trille hvem laget mitt spiller mot, så lenge de gjør sitt beste for å vinne fotballkamper. Men, og det er jo alltid et men, det smaker selvfølgelig bedre å slå Chelsea og Tottenham enn f.eks Yeovil og Cheltenham. Og det er vel derfor vi ønsker å rykke oppover i divisjonene? Jeg foretrekker heller 14. plass i PL, fremfor play-off plass i CCC eller League 1.

....du mener selvsagt hvis vi hadde klart det, vi tapte jo for Cheltenham vi da!!!   ::)
Yeboahs vitne