Skrevet av Emne: Tour de France  (Lest 7572 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Ferre

Sv: Tour de France
« Svar #30 på: Juli 25, 2008, 16:36:11 »
Ser ikke ut som om Sastre får flere sekunder på Evans før morgendagens tempoetappe. Hva tror ekspertpanelet her? Sastre eller Evans? Håper personlig på Sastre, siden jeg er fan av CSC-Saxo Bank, men tror nok Evans blir for sterk på tempoen.

Dennis

Sv: Tour de France
« Svar #31 på: Juli 25, 2008, 17:04:24 »
Ekspertene tror nok sitt...

JEG  ;) tror nok også på Evans! Han fortjener den nok kanskje også, ettersom Sastre har et langt, langt bedre lag enn hva Silence-Lotto er. På den andre siden har ikke CSC kjørt kun for Sastre før han fikk på seg den gule trøya. Før det var Franck Shleck "kapteinen" i laget.

Evans er en bedre temporytter og det er jo selvsagt den som kommer seg fra Brest til Paris på kortest tid som fortjener den gule trøya, men nå er jo Evans skadet, samt at han ble kjørt beinhardt opp Alpe d'Huez av CSC. I tillegg er alt presset hos Evans, så jeg tror ikke dette er helt avgjort!

Spennende blir det!

MEN: Hvis f.eks Evans slår Sastre slik at han overtar trøya og har 5 sekunder på Sastre inn mot Paris. Har ikke da Sastre etisk sett lov til å angripe trøya igjen? Det var vel ikke store forskjellen hverken i fjor eller et av de siste årene Lance Armstrong vant? Likevel var det ikke snakk om noe angrep. Det er sikkert ikke en enkel etappe å stikke i brudd, særlig om du er farlig i sammendraget, men jeg har hørt av folk som følger sykkel i andre ritt, at det er en uskreven regel som sier at brudd ikke skal hentes den siste kilometeren eller noe slik, av respekt for rytterne som turte. I Tour de France er derimot denne regelen borte, men kanskje ikke i siste etappe?
« Siste redigering: Juli 25, 2008, 17:06:18 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Ferre

Sv: Tour de France
« Svar #32 på: Juli 25, 2008, 19:04:19 »
Fra TV2.no:

Løypesjef Jean-Francois Pescheux kommenterer:
- Den tradisjonelle sisteetappen til Paris. Her får rytterne sin belønning for tre uker med blodslit. Frem mot innspurten er det ganske rolig: Vinneren skåler med champagne for fotografene, alle i feltet småprater med hverandre. Men når de tar fatt på rundene på Champs-Elysées, legger de seg i selen, for det ligger mye prestisje i denne etappeseieren. Med noen få unntak ender det med massespurt. I 1979 husker jeg at Dietrich Thurau overrasket alle med et angrep. Bernard Hinault reagerte umiddelbart og fikk følge av Joop Zoetemelk. Feltet ble liggende to minutter bak, og Hinault tok etappeseieren!


Tror nok Sastre kan angripe når de kommer inn på Champs-Elysées, men jeg tviler på at han gjør det. Evans og Silence-Lotto vil nok følge svært nøye med på Sastre & Co, og det er vel lite sannsynlig at Sastre skal klare å gå i brudd, noe som jeg følger meg ganske sikker på at han ikke vil gjøre. Er vel heller ikke moralsk riktig, vinneren skal jo være kåret før sjarmøretappen.

Sastre har bare en ting å gjøre, forsvare den gule trøya med nebb og klør i morgen.

Dennis

Sv: Tour de France
« Svar #33 på: Juli 25, 2008, 19:24:57 »
Det har du helt rett i, i en flat etappe er det vanskelig å stikke avgårde, men er det noe lag i TdF som har overlegen kjørestyrke, så er det jo nettopp CSC. Kreftene må begynne å bli tomme der også, men når troikaen Cancellara, Voigt og kaptein Arvesen starter kjøret, da er det ikke lett å henge på.

Må faktisk ta tilbake litt av det med at Evans fortjener seieren. Som sagt i forrige post, det er jo om å gjøre å komme Frankrike rundt på kortest mulig tid, men Evans er en meget konservativ rytter som aldri stikker av gårde. Sastre tok en kjempesjanse opp Alpe d'Huez og fikk betalt, et stunt Evans aldri hadde tatt. Han satser på å henge med de beste og knuse dem i tempoetappen. Ingen dårlig taktikk selvsagt, men ingen publikumsfavoritt (utenfor Australia).

Joop Zoetemelk må forresten være det kuleste sykkelnavnet, noensinne!  ;)

PS! Noe som er spennende å tenke på, er at nær sagt alle snakker om Sastre vs. Evans, men vi har faktisk Dennis Menstjov som også kan stikke av med seieren. Han er en god temporytter, han også, og uten særlig press, kan han jo faktisk knuse til i morgen. Tipper den gule trøya henger så høyt at de fleste tør risikere fullstendig sprekk og miss av pallplass.
« Siste redigering: Juli 25, 2008, 19:27:02 av Mr Kaizer »
Marching on together!

ToreLA

Sv: Tour de France
« Svar #34 på: Juli 26, 2008, 11:56:26 »
Jeg tror Sastre klarer dette jeg. Avslutningstempoen i touren er ikke som andre tempoetapper. Ã… ha den gule trøya på seg når det nærmer seg champs elysses og alle beina er trøtte kan fort betyr et halvminutt eller to. Sastre klarer dette. Håper det også. Mentsjov er nok litt for langt bak.


Ferre

Sv: Tour de France
« Svar #35 på: Juli 26, 2008, 17:42:51 »
Gratulerer så mye Sastre, vel fortjent!

berlin

Sv: Tour de France
« Svar #36 på: Juli 27, 2008, 01:31:19 »
Mye engasjerte mennesker her, kikket litt selv faktiskt. Må være enorm "gratis" turistreklame for Frankrike, men det trenger de kanskje ikke.

Ikke min favorittsport, men ser at den har fått en renessanse i Norge. Alle mulige tullinger, spesielt de over 40 kjøper seg dyre sykler og tilhørende apekattkostymer og peser i vei rundt omkring her i Oslo. Synes det ser litt komisk ut det med utstyret, mange ser jo ut som de tar en treingstur dødsens alvorlig, til tross for at vekten har nådd et tresifret antall tall. Jeg har et søskenbarn på drøyt 50 år som nok hadde banket de i vanlige klær og en utgammel sykkel uten gir. Han sykler 6 mil hver dag, nesten året rundt, ikke for å trene, men å komme til arbeid. Det gir jo god trim sier han, men han er lidenskaplig turmotorsykkelist.

Mange sier at sykkel er en lagsport, men det synes nå ikke jeg. Mulig det må være sånn i Tour de France andre store ritt over uker, men det hele gir en bismak. Vinner egentlig den beste rytteren?


ToreLA

Sv: Tour de France
« Svar #37 på: Juli 27, 2008, 11:55:26 »

Mange sier at sykkel er en lagsport, men det synes nå ikke jeg. Mulig det må være sånn i Tour de France andre store ritt over uker, men det hele gir en bismak. Vinner egentlig den beste rytteren?


Sykling er en lagsport, men den beste vinner til slutt....


ToreLA

Sv: Tour de France
« Svar #38 på: Juli 27, 2008, 14:04:07 »
Siden jeg er så god til å tippe, så kan jeg fortelle at idag vinner Hushovd.


Ferre

Sv: Tour de France
« Svar #39 på: Juli 27, 2008, 16:34:10 »
Siden jeg er så god til å tippe, så kan jeg fortelle at idag vinner Hushovd.

Håper du får rett, har dessverre ikke trua på han...

Dennis

Sv: Tour de France
« Svar #40 på: Juli 27, 2008, 17:07:03 »
Jeg tror litt på Cancellara i dag, men selvsagt håper jeg på Hushovd!

Freire blir nok også skummel...
Marching on together!

Dennis

Sv: Tour de France
« Svar #41 på: Juli 27, 2008, 18:06:52 »
Så ble det altså Gert Steegmans! Overraskende i lys av innsatsen i årets Tour, men en meget god spurter er han.

Gratulerer til
Gult: Carlos Sastre
Hvit: Andy Schleck
Polkadott: Bernard Kohl
Grønt: Oscar Freire

Også gratulasjoner til Kurt-Asle Arvesen og Thor Hushovd med etappeseiere, samt Bjarne Riis for enestående taktiske valg. Og en enorm kaktus til Ricardo Ricco og de andre idiotene.

I kveld kom også beskjeden om at Thor Hushovds lagkamerat Dimitrij Fofonov har testet positivt på et forbudt stoff i løpet av Touren.

http://www.vg.no/sport/sykkel/tour-de-france-2008/artikkel.php?artid=197242
« Siste redigering: Juli 27, 2008, 19:56:11 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Lord-Meta

Sv: Tour de France
« Svar #42 på: Juli 28, 2008, 00:01:04 »
Flott år så langt for Spania i hvertfall, først EM så touren ;D bare se spanjolene vinner alt de er med på i OL ;D