Skrevet av Emne: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE  (Lest 6843 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

testo

LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« på: Juli 30, 2009, 23:22:25 »
United legend Peter Lorimer on Alan Smith.



Following Wednesday's 0-0 draw at Newcastle United, Leeds United legend Peter Lorimer has moved to reveal the story behind Alan Smith's move to Manchester United.

The trip to St James's Park was the first time Smith has faced Leeds since his £6m move to Manchester United in the summer of 2004, following the club's relegation from the Premiership.

Since Smith's move there has been a simmering anger among many fans, and a large of number of the amazing travelling support of around 3,500 Leeds fans made their feelings known at Newcastle on Wednesday.

The striker spoke afterwards about the "stick" he had received and while admitting he expected it, he also stressed that he fully understood the reaction of the travelling fans and pointed out that he would always remain a Leeds fan.

And, following the game, Elland Road legend and one-time director Lorimer, said he felt the time had to come to reveal the facts about Smith's move across the Pennines.

"Our fans are fantastic and the support again at Newcastle was terrific," he said.

"I think we all expected Alan to get some stick - he expected it as well - but I did feel a little sorry for him because while he went to our biggest rival football-wise, it's never been known by anyone what was behind him going to Old Trafford and I think now is the right time to clear that up.

"What happened was that going back to the Gerald Krasner board at that time, they had just taken over, the club had massive debts, the tax man was pressing, we were struggling to pay the wages and we needed money in desperately.

"The biggest asset at that time was Alan Smith. We had offers from Newcastle, Middlesbrough, Everton, and various other clubs  were interested, but we also knew Manchester United were interested.

"I was asked personally by the board of that time to ring Alex Ferguson to let him know that Alan was available if he was interested and tell him how much we were looking for.

"And the reason he had to go there was that we were so pressed for money, and it was such a desperate situation, that they were the only team who could pay us the full amount there and then.

"The other teams who were interested - as with most transfers nowadays - were on partial payment terms over a longer period of time. But the club was in such dire straits we needed the money there and then. That was the reason why he went there.

"To a degree he might not have chosen Manchester United had he been given the choice, but he wasn't. The club led him down that line. His agent and Alan were made aware of the situation at that time, and the neccessity was that he went to Old Trafford.

"Leeds fans didn't want him to go there but as far as the club is concerned, Alan Smith going there probably saved us from going into administration or liquidation a lot earlier than we did.

"I know Alan. He is a Leeds fan and he always will be a Leeds fan and there is nobody more aware than him of how much it hurt our fans, but I would like to put the record straight.

"I fully understand how the fans felt, but he was made fully aware of how bid the situation here was and what the club's preference was.

"I hope they appreciate that he still loves Leeds and maybe now it's time to bury the hatchet.

"Our fans are fantastic. When you think what they have gone through over the past few years, from where we were to where we are. Hopefully we are on the way back. Our fans stood up to it and they are still following the club.

"It's sad our club has had to sell so many players, but all these lads don't forget their roots and I
http://www.leedsunited.com/news/lorimer-the-facts-about-smith-move-20090730_2247585_1738586
« Siste redigering: Juli 30, 2009, 23:24:23 av testo »
Leeds United will always have a special place in my heart....and a bunch of men and women who enjoy speed and excitement.
Terje

testo

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #1 på: Juli 31, 2009, 00:03:27 »
'I loved the Leeds boos' - Alan Smith


ALAN Smith shrugged off the boos that came his way from Leeds United fans, saying: "A little bit of stick never hurt anyone!"
Smith's every touch was booed last night as Newcastle United were held to a goalless draw by the League One side at St James's Park.

It was the 28-year-old's first appearance against his old club since his controversial move to bitter rivals Manchester United in 2004, something which still rankles with the Elland Road faithful.

However, the boos didn't faze Smith – who was again wearing the captain's armband – and he was named the sponsors' man of the match.

After the game Smith, in his first interview since reporting back for pre-season, insisted he expected a rough ride from Leeds's 3,000 travelling supporters after swapping Elland Road for Old Trafford.

And the Rothwell-born player also pledged his loyalty to Newcastle's coming Championship challenge against a background of speculation linking a number of Premier League clubs with bids for him.

"I'm not a silly lad – I understood when I left there that there would be repercussions," Smith told the Gazette.

"But I'm a Leeds fan myself. I'll never hide that I'm a Leeds United fan, and it was a good occasion for me.

"I relished every minute of it. A little bit of stick never hurt anyone, did it?

"I hope they get promoted, because they're a big football club like we are.

"They're two teams that really should be in better positions than we are.

"My main focus is Newcastle United, and getting us back to where we should be, which is in the Premiership.

"It was the first time I've ever played against them. Leeds were relegated when I left, so it was a nice occasion for me.

"They've got great support, as we have. Both clubs should be better off."

http://www.shieldsgazette.com/nufc/39I-loved-the-Leeds-boos39.5509017.jp
Leeds United will always have a special place in my heart....and a bunch of men and women who enjoy speed and excitement.
Terje

raggen

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #2 på: Juli 31, 2009, 00:14:06 »
sympatisk av smith og er og var en spiller som alltid ga alt. Her kommer jo fakta frem men likevel stikker det dypt i de fleste Leeds hjerter at det ble scum han måtte gå til :-\
Forever Leeds United!!!!!!!!

Trond90

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #3 på: Juli 31, 2009, 00:32:13 »
Han sa vel også når han gikk att han aldri skulle kysse SCUM merket, men det gjorde han visst i 7-1 seier i CL mot Roma i i fjor(?) men men, jeg tar godt i mot Smith hvis det en gang skulle skje.. men jeg ble kvalm når han gikk til Scumchester og gjør det enda bare jeg tenker på det.
We are Leeds, We are Proud, Standing up, Singing loud,
and there's nothing you can do against the Yellow Whites and Blue!

Masinga

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #4 på: Juli 31, 2009, 00:55:42 »
Jada, overgangen til Scum svei den gang. Men det må da være mulig å behandle Smith på en grei måte nå. Våre argeste konkurrenter er ikke lenger Mænju, Liverpool og Chelsea (selv om min datter på snart 7 vender seg bort i vemmelse hver gang de røde djevlene er på TV). Våre argeste konkurrenter nå er Huddersfield, Notts County, Millwall m.m.

Jeg gleder meg til den dagen Leeds får litt penger mellom hendene og henter Smith tilbake. Det vil nesten være større enn Battys retur for snart hundre år siden.
Masinga, medl.nr. 1250

Bites Yer Legs

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #5 på: Juli 31, 2009, 01:56:47 »
Han sa vel også når han gikk att han aldri skulle kysse SCUM merket, men det gjorde han visst i 7-1 seier i CL mot Roma i i fjor(?) men men, jeg tar godt i mot Smith hvis det en gang skulle skje.. men jeg ble kvalm når han gikk til Scumchester og gjør det enda bare jeg tenker på det.

Kan ikke se noe kyssing i dette klippet; http://www.youtube.com/watch?v=dPROt40TSEg

(OBS! Kvalmende scener)

Hadde vel blitt mer oppstyr rundt det om det hadde skjedd!!?


Bring Smudger home!!
KEEP FIGHTING!!

Trond90

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #6 på: Juli 31, 2009, 02:16:33 »
Nei ser ikke noe, men har lest det på ett eller annet forum..
We are Leeds, We are Proud, Standing up, Singing loud,
and there's nothing you can do against the Yellow Whites and Blue!

Sander

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #7 på: Juli 31, 2009, 03:06:34 »
Har aldri tilgitt Smith for å gå til den klubben han sa han absolutt ikke skulle til, men etter dette må jeg innrømme jeg får sympati for han jeg også.

Dessuten ga han vel Leeds signing on fee`n som var på rundt £ 1mill??

Håper han reiser hjem en dag..
 

DenHviteYeboah

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #8 på: Juli 31, 2009, 09:27:29 »
Dette synes jeg er rart: Smith er født og oppvokst i Leeds,har hatt plakater på gutterommet av laget siden han kunne gå.Videre gikk hans høyeste drøm i oppfyllelse-å få spille for klubben.Hvordan er det da  mulig å gå til Scum?Andre lag var på banen,men han valgte da altså å spille for sin erkefiende nr1 som han sikkert ble lært opp til å hate....Han må jo ha visst hva slags konsekvenser og signaler dette ville gi?Redde klubben?Vel,det var jo ikke snakk om Manure eller ingenting?Everton var jo villig til å kjøpe.Mange aspekter her....jeg hatet ham i flere år,men er klar til å tilgi ham ;)

Tony Currie

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #9 på: Juli 31, 2009, 09:46:23 »
Dette synes jeg er rart: Smith er født og oppvokst i Leeds,har hatt plakater på gutterommet av laget siden han kunne gå.Videre gikk hans høyeste drøm i oppfyllelse-å få spille for klubben.Hvordan er det da  mulig å gå til Scum?Andre lag var på banen,men han valgte da altså å spille for sin erkefiende nr1 som han sikkert ble lært opp til å hate....Han må jo ha visst hva slags konsekvenser og signaler dette ville gi?Redde klubben?Vel,det var jo ikke snakk om Manure eller ingenting?Everton var jo villig til å kjøpe.Mange aspekter her....jeg hatet ham i flere år,men er klar til å tilgi ham ;)


Leste du det Lorimer skrev? Hvis man kan stole på Lorimers historie, that is.

Utdrag fra første post i tråden:


"The biggest asset at that time was Alan Smith. We had offers from Newcastle, Middlesbrough, Everton, and various other clubs  were interested, but we also knew Manchester United were interested.

"I was asked personally by the board of that time to ring Alex Ferguson to let him know that Alan was available if he was interested and tell him how much we were looking for.

"And the reason he had to go there was that we were so pressed for money, and it was such a desperate situation, that they were the only team who could pay us the full amount there and then.

Tom S

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #10 på: Juli 31, 2009, 09:57:39 »
Det er jo ikkje noko nytt i det Peter forteller, men det er vel heller at mange har "villet" høyre etter...
COME ON LEEDS !!

Tom S

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #11 på: Juli 31, 2009, 10:02:03 »
Leeds United: Smith's verdict on reunion

Alan Smith claims he was left completely unruffled by his fractious reunion with Leeds United on Wednesday night, insisting: "It was a nice occasion for me."

The former Leeds striker turned out against the Elland Road club for Newcastle United at St James' Park, the first time he has played against his former club since a controversial transfer to Manchester United in 2004.

His move to Old Trafford – worth around £6million to United – angered sections of Leeds' support and Smith was jeered throughout Wednesday's goalless draw by the large travelling crowd, who booed his every touch and taunted him relentlessly.

Smith, however, was unperturbed by the negative reaction, saying he expected "repercussions" after accepting Manchester United's offer.

He went on to express his hope that Leeds would win promotion from League One this season, and refused to respond to the abuse aimed at him at St James' Park. Smith said: "I'm not a silly lad. I understood when I left there that there would be repercussions.

"But I'm a Leeds fan myself. I'll never hide that I'm a Leeds United fan, and it was a good occasion for me. I relished every minute of it. A little bit of stick never hurt anyone, did it?"

"It was the first time I've ever played against them. Leeds were relegated when I left so it was a nice occasion for me. I hope they get promoted."

31 July 2009, YEP
COME ON LEEDS !!

Tony Currie

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #12 på: Juli 31, 2009, 10:04:45 »
Det er jo ikkje noko nytt i det Peter forteller, men det er vel heller at mange har "villet" høyre etter...

For meg er det nye at budene(?) til Everton og Newcastle ikke kunne godtas, fordi det ikke innebar all cash med en gang. Det er denne forklaringen (hvis riktig) som gjør at flere nå kan akseptere, endatil neste bifalle at Smudger gikk til Man U.

Per-Stian

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #13 på: Juli 31, 2009, 10:15:04 »
Historia er kjend frå før, men det er greit å forsøkje å dempe sinne til Leeds-tilhengarane. Overgangen svei som salthaldige piskeslag den gong, men no har det meste gått over for min del. Ein dag ser eg gjerne at Smithy kjem tilbake til klubben.

Tom S

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #14 på: Juli 31, 2009, 10:16:01 »
Det er jo ikkje noko nytt i det Peter forteller, men det er vel heller at mange har "villet" høyre etter...

For meg er det nye at budene(?) til Everton og Newcastle ikke kunne godtas, fordi det ikke innebar all cash med en gang. Det er denne forklaringen (hvis riktig) som gjør at flere nå kan akseptere, endatil neste bifalle at Smudger gikk til Man U.

Eg er 99% sikker på at om ein grev fram ein eller fleire av alle tidlegere Smith-tråder her på forumet så vil dette komme fram. Eg er rimeleg sikker på at SA kan bekrefte at ein hovedårsak var at manu kunne betale kontant på labben.
COME ON LEEDS !!

jackbauer68

  • Gjest
Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #15 på: Juli 31, 2009, 10:57:45 »
Alan Smith var,er og kommer alltid til å være en legende i mine øyne.......at noen vanstyrer klubben slik at man er nødt å forlate laget man elsker er langt i fra en grunn til å bli kalt Judas....greit nok at eg fortsatt blir kvalm av å tenke på fyren i scumdrakt,men han må ha vært tvinga dit,lagkamerater fra den tiden har bekreftet at Smith hatet Man U av hele sitt hjerte 8)

Per-Stian

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #16 på: Juli 31, 2009, 11:10:07 »
Det er jo ikkje noko nytt i det Peter forteller, men det er vel heller at mange har "villet" høyre etter...

For meg er det nye at budene(?) til Everton og Newcastle ikke kunne godtas, fordi det ikke innebar all cash med en gang. Det er denne forklaringen (hvis riktig) som gjør at flere nå kan akseptere, endatil neste bifalle at Smudger gikk til Man U.

Eg er 99% sikker på at om ein grev fram ein eller fleire av alle tidlegere Smith-tråder her på forumet så vil dette komme fram. Eg er rimeleg sikker på at SA kan bekrefte at ein hovedårsak var at manu kunne betale kontant på labben.

Eg hugsar versjonen om at Manu hadde det "beste" bodet, men ikkje konkret kva det innebar. At dei betalte heile, eller størstedelen av summen med ein gong har eg anten gløymd eller fortrengt.

JanPSyse

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #17 på: Juli 31, 2009, 11:21:27 »
Old news. 
Dette var jo viden kjent informasjon allerede da han gikk fra oss... Hvorfor kommer Lorimer og sier at dette ikke har vært kjent før? ??? ???

Har forresten aldri hatt noe spesialt imot mot blåbærgutten, selv om han gikk til SCUM.
"It's a tremendous honour, I think I'll go have a banana..." -Gordon Strachan-

Pettersen97

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #18 på: Juli 31, 2009, 11:34:30 »
Come back home Smithy!!
The Mighty Whites

Per-Stian

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #19 på: Juli 31, 2009, 11:36:33 »
Old news. 
Dette var jo viden kjent informasjon allerede da han gikk fra oss... Hvorfor kommer Lorimer og sier at dette ikke har vært kjent før?

Har forresten aldri hatt noe spesialt imot mot blåbærgutten, selv om han gikk til SCUM.

Kanskje fordi det var første gong Smithy møtte gamlelaget sitt att?

Tony Currie

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #20 på: Juli 31, 2009, 11:43:11 »
Jeg har heller aldri lagt Smithy for noe "hat" eller i nærheten av det. Det er forståelig at man blir litt "upset" av at spillerne våre går til erkerivalen.

Jeg og alle(?) andre Leeds-supportee har dessuten hele tiden vært klar over at salget var nødvendig, men den veldig klare beskjeden/forklaringen til Lorimer angående budene har jeg ikke vært klar over.

Hvis så mange har vært klar over dette faktum, stusser jeg over at de som "forakter" Smithy's "valg(?)", hvis det var noe valg, ikke har tatt dette innover seg. Ingen vet vel hva som foregikk i hodet på Smity, om han gikk til Man U, fordi det var klart best for Leeds, eller om han foretrakk Man U foran Everton eller Newcastle.

Hvorenn ekkelt det høres ut som, kan salgene av Rio og Smithy til United og senere Woody til Newcastle ha vært med på å redde Leeds United som klubb.

- Hva vi stod igjen med etter Rio-salget, vet jeg ikke. Det var nok neppe £ 30 - £ 18 mill= £ 12 mill, men likevel, noe må vel ha blitt igjen i Leeds? Det som er tindrende klart er at vi ikke hadde fått £ 30 mill for Rio, kun måneder eller 1/2 år senere. Man U driver tross alt ikke veldedighet overfor "The Might Whites".

- For Smith ( £7 mill) og Woody (£ 9 mill), som kom fra egen stall må vi ha fått ekte penger.

- De øvrige stjernspillerne vi kvittet oss med (Keane, Viduka, Mills, Fowler m.fl) stod vi vel igjen med kraftig minus i regskapet ( inkl lønnsavtaler for noen av de), fordi vi leaset/lånte penger, noe vi også gjorde for Rio, derfor neppe £12 i klubbkassa for den gutten.

Det provoserende spørsmålet er: Kan Man United til en grad ha reddet oss fra undergang?  :o
« Siste redigering: Juli 31, 2009, 11:53:04 av Tony Currie »

DenHviteYeboah

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #21 på: Juli 31, 2009, 12:36:45 »
Fra teamtalk:
TheBoo (Leeds United fan)
Posted Today @ 08:55 View all TheBoo's posts

So Lorimer has had 5 years to think up of that story to try and win us over and start liking Smith again! What a load of tripe. And the comment that it stopped us going into administration, it only delayed it. At the end of the day if a player loves his club so much then he would take a wage drop after religation and help get them back up. So I'm sorry Peter, there was no loyalty shown there. Next week can we have the real reason why Cantona went to Manure?

willum

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #22 på: Juli 31, 2009, 12:58:50 »
Fra teamtalk:
TheBoo (Leeds United fan)
Posted Today @ 08:55 View all TheBoo's posts

So Lorimer has had 5 years to think up of that story to try and win us over and start liking Smith again! What a load of tripe. And the comment that it stopped us going into administration, it only delayed it. At the end of the day if a player loves his club so much then he would take a wage drop after religation and help get them back up. So I'm sorry Peter, there was no loyalty shown there. Next week can we have the real reason why Cantona went to Manure?


For noe tull. For det første sier jo Lorimer nettopp at "Alan Smith going there probably saved us from going into administration or liquidation a lot earlier than we did". For det andre vil ikke en lønnsreduksjon gi £7M umiddelbart. Disse pengene var tydeligvis avgjørende for å holde klubben unna administrasjon enn så lenge. I følge Lorimer var det i hvert fall det Smith ble fortalt. "To a degree he might not have chosen Manchester United had he been given the choice, but he wasn't. The club led him down that line. His agent and Alan were made aware of the situation at that time, and the neccessity was that he went to Old Trafford."


peacock

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #23 på: Juli 31, 2009, 13:34:51 »
Som de fleste diskusjoner på forumet i disse dager; igjen og igjen og igjen..........

Helt eller Judas? Vel, meningene er delte, og det er vel greit? I mine øyne er Smudger tilbake en våt drøm :)

SuperLeeds!

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #24 på: Juli 31, 2009, 20:07:04 »
Fra teamtalk:
TheBoo (Leeds United fan)
Posted Today @ 08:55 View all TheBoo's posts

 Next week can we have the real reason why Cantona went to Manure?


Welcome home Smithy. Cantona is another story, you could ask Chapman and/or Wilko about that...

fjellhaugen

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #25 på: Juli 31, 2009, 20:37:09 »
tror du skal grave frem noe bedre enn 1 stk bittert leserinnlegg fra teamtalk DHY for å få folk med deg her.
denne historien er gammelt nytt, det eneste som kan være av litt interresse er at det var såoass mange klubber som var interesserte, men kun manure junne gi alt cash med en gang. mener å huske at det ikke var SÃ… krise i økonomien rundt omkring dengang...

det er klart man heller velger en samlet høy sum med en gang eller for den del også forran en litt høyere sum men på avbetaling dersom man trenger pengene sterkt nok.
ag hva agenten angår så sier vel han det han får mest penger for å si.........
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

baste

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #26 på: Juli 31, 2009, 21:03:07 »
På en annen side, så ville det vært like greit å bli satt under admistrasjon der og da?
Smith er LEEDS all the way.....

Marching on together

Tony Currie

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #27 på: Juli 31, 2009, 22:00:42 »
På en annen side, så ville det vært like greit å bli satt under admistrasjon der og da?
Smith er LEEDS all the way.....

Marching on together

Javel, du er sikker på at det kun hadde blitt administrasjon og ikke "finito"?

Vi hadde nok ikke fått £ 7 mill hadde vi ventet. Jeg må si at Leeds var ganske heldige som fikk inn såpass mye penger for Rio, Woodgate og Smithy. Overgangsprisene gikk nedover også generelt i markedet.

Leeds sin situasjon ble selvfølgelig utnyttet av andre klubber, så snart de skjønte at de var i virkelig trøbbel. Vi fikk vel kun £ 1 mill for Lennon i 2005. Nå snakkes det om betydelig mer for Delph?




DenHviteYeboah

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #28 på: Juli 31, 2009, 22:15:25 »
tror du skal grave frem noe bedre enn 1 stk bittert leserinnlegg fra teamtalk DHY for å få folk med deg her.
denne historien er gammelt nytt, det eneste som kan være av litt interresse er at det var såoass mange klubber som var interesserte, men kun manure junne gi alt cash med en gang. mener å huske at det ikke var SÃ… krise i økonomien rundt omkring dengang...

det er klart man heller velger en samlet høy sum med en gang eller for den del også forran en litt høyere sum men på avbetaling dersom man trenger pengene sterkt nok.
ag hva agenten angår så sier vel han det han får mest penger for å si.........
Det var faktisk ikke meningen å starte noen anti-Smith kampanje.Ville bare vise at det er delte meninger på teamtalk om denne saken,akkurat som her.De fleste innleggene var vel for Smith.Jeg ønsker ham faktisk tilbake-så er det sagt ;)

Andersen

Sv: LORIMER - THE FACTS ABOUT SMITH MOVE
« Svar #29 på: August 01, 2009, 00:20:58 »
Vi kan diskutere oss i hjel, om denne gutten  ::)  han må gjerne komme tilbake, men.......... tror ikke han vil spille for slikk og ingenting vi hadde vel hatt problemer med å betale ham lommepenger om han hadde kommet gratis !  ;D LEEDS4EVER.