Skrevet av Emne: UEFA strammer inn mot finanssynderne  (Lest 1348 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dennis

UEFA strammer inn mot finanssynderne
« på: April 14, 2010, 09:56:12 »
Selv om den umiddelbare fremtiden for blant andre engelske topplag ser dyster ut rent økonomisk, synes jeg det europeiske fotballforbundet har satt i gang tiltak som forhåpentligvis vil forminske 'pengejukset' på sikt.

For noen år siden kom regelen om at klubbene i Europacupene måtte ha et visst minimum antall egenproduserte spillere, samt et minimum av spillere som hadde oppholdt seg i samme land i en periode i en viss alder. Dette selvsagt for å fremme talentenes posisjon, samt hemme pengebruken på ekstremt brede staller a la Chelseas første par sesonger under Abramovich.

Så kom regelen om at gjeldstyngede klubber kan risikere å bli utestengt fra de mest profilerte cupene, som førte til at Abramovich slettet klubbens utestående gjeld til oligarken umiddelbart. Enda et tiltak i riktig retning, men regelen vil likevel kun gagne de rikeste klubbene, ettersom det er her det er størst mulighet for at eierne vil ettergi slik gjeld. Verre vil det derimot være for klubber som Manchester United, hvor eierne faktisk ikke har mulighet til å slette gjelda.

Så kommer det siste forslaget om financial fair play, som jeg har linket til under. Dessverre har klubbene fått utsatt startperioden for regelen, men likevel er den faretruende nære for de aller fleste av toppklubbene, i det minste de engelske! Her skal altså driften av europeiske toppklubber gjøres langt mer fornuftig enn hva den er i dag. I det fulle og hele skal klubber som drives med massivt underskudd - for så å reddes ut av rike eiere - lukes ut med trussel om utestengelser fra de europeiske cupene, som jo er hvor de store pengene ligger.

Som det står i artikkelen: "The European Club Association agreed clubs must break even over a three-year period, without relying on large cash injections from rich owners."

Jeg liker det jeg leser fra UEFA for tiden. Det gjenstår selvsagt å se hvor sterke de kan stå mot de mektige klubbene; jeg klarer ikke se for meg UEFA utestenge melkekuer (gjennom seertall) som Real Madrid og Manchester United, men like fullt er forslagene meget positive for fremtidens fotball. Om det fortsetter som den har gjort de siste ti årene, kan den til slutt implodere på seg selv. Jeg tror nok også klubbene selv ser på dette som positivt, selv om pipa nok får en annen lyd når hverdagen slår inn.

Det kan nok hende dette på sikt gjør fotballen noe mer forutsigbar, da klubber med 60-70.000 tilskuere vil få en stor fordel etter at en eventuell overgangsperiode er over. Likevel husker man jo lag som Blackburn vinne Premier League før den virkelig pengegaloppen tok til for fullt. Det er i alle fall liten tvil om at i en ideell fotballverden, er det de med sunnest driftmessig økonomi som bør stå sterkest, ikke de som er heldig nok til at en gjeng arabere ser på klubben som sin nye hobby.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/8546561.stm
« Siste redigering: April 14, 2010, 10:02:15 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Runar

Sv: UEFA strammer inn mot finanssynderne
« Svar #1 på: April 14, 2010, 22:23:02 »
Rovers som Leeds brukte vel ganske store summer for å sikre kvaliteten i stallen som utgjorde PL og 1. div gull for begge klubbene.

Liker endel av UEFA politikken, men er ennå langt fram og hva er eventuel målsetningen? Skal en nekte eiere av klubber å dytte inn store summer? Er det ikke fritt hva den enkelte vil bruke pengene sine på?
 

Dennis

Sv: UEFA strammer inn mot finanssynderne
« Svar #2 på: April 15, 2010, 13:41:47 »
Rovers som Leeds brukte vel ganske store summer for å sikre kvaliteten i stallen som utgjorde PL og 1. div gull for begge klubbene.

Liker endel av UEFA politikken, men er ennå langt fram og hva er eventuel målsetningen? Skal en nekte eiere av klubber å dytte inn store summer? Er det ikke fritt hva den enkelte vil bruke pengene sine på?

Det handler vel ikke om å nekte kapitalinnsprøytning, men å luke ut klubbene som driftes med enorme underskudd som igjen dekkes av ressurssterke eiere. Blir spennende å se hvordan dette blir gjennomført.
Marching on together!

Dennis

Sv: UEFA strammer inn mot finanssynderne
« Svar #3 på: Mai 28, 2010, 10:55:58 »
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article2912529.ece

Nye uttalelser
 
Liker som skrevet tiltaket, men har problemer med å se at den ikke kommer til å bli utsatt når man skriver 2014/15 og klubber som Shitty, Scum, Real Madrid og Chelskij eventuelt fortsatt sliter med stort underskudd.
Marching on together!

Runar

Sv: UEFA strammer inn mot finanssynderne
« Svar #4 på: Mai 28, 2010, 18:58:00 »
Finner det smått utrolig at noe skal nekte eiere å dytte inn penger i bedriften sin. Dersom Roman ikke får dytte inn mer enn 30 mill pund i Chelsea så kan han vel i teorien bare kjøpe 100.000 drakter fra supporter sjappen og dermed sprøyte inn mer kapital?

Spennende tider i toppfotballen i hvertfall