Skrevet av Emne: Filming  (Lest 3529 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

pale

Filming
« på: September 03, 2009, 22:41:45 »
Så at Eduardo fikk to kamper utestengelse for sin filming mot Celtic.

Hadde selv en engasjert debatt med noen kompiser som alle mente at dette var helt riktig.
Deres argumenter var at filming ødelegger fotballen, at det jo gis straff etter TV-bilder av andre forseelser og at dette derfor var riktig.

Jeg er totalt uenig.
Vi kan ikke ha det sånn at etter hver kamp skal det sitte et panel med pamper og vurdere alle situasjoner. Dette vil bli alt for vilkårlig.
Det er tross alt fire dommere på banen. Hvis de ser situasjonen og vurderer at det ikke er filming, ser jeg ingen grunn til å gjøre om dette.
Ta gjerne i bruk videodømming under kampen, f.eks kamera som ser om ballen er inne.
Men man kan da ikke sitte dagen etter kampen og overprøve dommerens skjønn!

Hva hvis en ball har blitt dømt ikke i mål selv om bildene viser at den er det.
skal da et panel sitte dagen etter å bestille omkamp?
Og hva er egentlig filming? Skal det kun gjelde filming for straffespark? Eller filming overalt på banen? Hva med en spiller som hopper unna en fot som han ser komme flyvende?

Nei, dette er virkelig en farlig vei å gå inn på.
Jeg synes heller ikke sammenligningen med at spillere jo får utestengelser for slag dommeren ikke har sett holder mål. Når noen bevisst går inn for å skade motspillere er dette noe helt annet enn å falle lett i 16 meteren.

Hva mener dere?
« Siste redigering: September 03, 2009, 22:54:59 av pale »

Sleivind

Sv: Filming
« Svar #1 på: September 03, 2009, 23:32:25 »
Ã… straffe filming på den måten blir fullstendig meningløst! Jeg gleder meg til å se de følge opp dette! Skal de ta alle filminger på hele banen? Hva med de filmingene som dommeren ser og gir gult kort på? Skal de slippe unna med det gule kortet og ikke få noe straff i etterkant? Ble det gitt to kampers karantene på grunn av at det førte til straffe og mål til Arsenal?

Jeg ser at de må gjøre noe for å slå ned på filming, men tviler på at dette er rette veien å gå! Dette kommer til å ende med karantener i hytt og gevær uten noen som helst form for sammenheng! Det blir som tippeligaen og hands!

Dennis

Sv: Filming
« Svar #2 på: September 04, 2009, 16:13:40 »
Veldig interessant og viktig spørsmål, pale!

Er selv en sterk motstander av filming og juksing generelt innenfor alle typer idretter og spill. Ikke bare er filming juks, det vil i all sannsynlighet slå ut i negative bølger både videre i en kamp, sesong etc. For å dra det litt langt, vil jo et gult/rødt kort gitt til en spiller basert på at en annen spiller filmer seg til frispark, være et aldri så lite justismord.

Husker enda den bitre bismaken jeg hadde etter at vi vant 1-0 i en kamp mot Derby, etter at Harry K***ll filmer seg til straffe mot den gamle legenden Dorigo (om jeg ikke husker feil). Tre poeng er vel og bra, men jeg vil ikke ha slike seire. Og om noen spør spørsmålet: Avblåst for filming eller tre Leeds-poeng, så blir svaret at jeg skulle heller sluppet å se en Leeds-spiller filme. (Men jeg hadde tatt de tre poengene der og da, også.  8)) Hypokratisk? Med Leeds i bildet; ja.

Syns Lucciano Becchio er en spiller som ofte faller for lett og teatralsk. Jeg har ikke sett han direkte filme enda (det er en overhengende stor sannsynlighet for at han har gjort det, skal ikke nekte for det) men i mange situasjoner får han "litt for vondt", og det blir noe flaut å se på. Dette er kulturforskjeller (selv om det finnes engelske filmere, som Gerrard) men jeg mener bestemt at dommerne i lengden vil gå drit lei teatralske spillere og heller gi et frispark for lite, enn ett for mye. Ergo, man taper på det i lengden.

Når det gjelder denne straffen, er det derimot ikke veien å gå - tror jeg. Jeg vil dra sammenligningen til problemet med holding. Ingen vil ha det, men om det skal sitte et panel å dele ut gule kort i etterkant av kampene, vil det ikke bare bli en enorm jobb, men mange vil slippe unna og dermed blir det ikke rettferdig.

Jeg tror ikke videodømming er veien å gå, men jeg håper dommere vil slå hardt ned på både filming og holding som blir caught in the act i fremtiden, slik at risikoen blir for stor. For om alle cornere skal avblåses for holding når det er forsvareren som holder mest, så blir fotballen etterhvert oppstykket og dritkjedelig å se på.
« Siste redigering: September 04, 2009, 16:17:37 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Stifler

Sv: Filming
« Svar #3 på: September 04, 2009, 18:04:29 »
Jeg er helt enig med denne avgjørelsen :)

Kan ikke se hvordan folk kan være uenige...
Filming er noe av det verrste innen fotballen, og dette er kanskje det som må til for å få stopp på dette.

Ingen vet hva som ville skjedd mellom Arsenal - Celtic om Arsenal ikke hadde fått det straffet, selv om Arsenal var klare favoritt osv... But still....
-Nr 2 er den første taperen-

fjellhaugen

Sv: Filming
« Svar #4 på: September 04, 2009, 18:12:52 »
TOTALT uenig i dette her.
som nevnt tidligere i tråden vil man nå måtte sette ned en gruppe som videoanalyserer hver eneste kamp i biter og går tilbake og straffer all filming med alt fra 1 til 3 kamper.
og hva er filming og ikke? hvor skal grensen gå? kun på straffe? hva med frispark som blir mål?

nei den dagen man klarer å avgjøre om ballen er i mål eller ei i løpet av spillet (som de har klart i andre sporter for en steinalder siden), først da bør man begynne å se på videodømming av andre ting
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

pale

Sv: Filming
« Svar #5 på: September 04, 2009, 18:16:32 »
Endelig en som er uenig med meg..... ;)

Så det skal ikke lenger gis gult kort ved filming, men direkte rødt og to kampers karantene.
Det må jo bli konsekvensen av dette. Som Sleivind sier: Hva hvis dommeren ser filmingen og gir gult kort. Skal spilleren så få to kampers karantene etterpå?

Dette er jo absolutt ikke et forsvar for filming, da har du misforstått Stifler.

Men når dommeren har sett situasjonen (og det er fire av dem) og vurdert at det ikke er filming, blir det håpløst å straffe etterpå.

For å ta en annen sammenligning.
Hvis en spiller slår ballen i mål med handa og ikke (som Larsen Økland) sier fra til dommeren. Dommeren ser det ikke og dømmer mål.
Skal kampen da spilles på nytt? Skal spilleren utestenges?
Nei, dette blir helt håpløst...

Noe helt annet, er det bare hos meg det er vansklig å skrive lange innlegg her...teksten forsvinner ned så jeg ikke leser hva jeg skriver?

Stifler

Sv: Filming
« Svar #6 på: September 04, 2009, 18:39:37 »
Endelig en som er uenig med meg..... ;)

Så det skal ikke lenger gis gult kort ved filming, men direkte rødt og to kampers karantene.
Det må jo bli konsekvensen av dette. Som Sleivind sier: Hva hvis dommeren ser filmingen og gir gult kort. Skal spilleren så få to kampers karantene etterpå?

Dette er jo absolutt ikke et forsvar for filming, da har du misforstått Stifler.

Men når dommeren har sett situasjonen (og det er fire av dem) og vurdert at det ikke er filming, blir det håpløst å straffe etterpå.

For å ta en annen sammenligning.
Hvis en spiller slår ballen i mål med handa og ikke (som Larsen Økland) sier fra til dommeren. Dommeren ser det ikke og dømmer mål.
Skal kampen da spilles på nytt? Skal spilleren utestenges?
Nei, dette blir helt håpløst...

Noe helt annet, er det bare hos meg det er vansklig å skrive lange innlegg her...teksten forsvinner ned så jeg ikke leser hva jeg skriver?

Joda, du har noen gode poeng, og setter meg 50/50 til dette...
Men skal skrive mer seinere om dette, fordi nå klikker hele teksboksen her... *tommel opp*
-Nr 2 er den første taperen-

Jon R

Sv: Filming
« Svar #7 på: September 04, 2009, 20:47:35 »
Hvem var det egentlig som fant på å kalle dette uønskede fenomenet for "filming"?  Er det ikke heller "skuespill" juksefantene bedriver når de simulerer at de blir felt eller dyttet, i den hensikt å oppnå en straffe eller frispark til egen fordel ?  ::)

,
Jon R.

Sleivind

Sv: Filming
« Svar #8 på: September 04, 2009, 20:55:42 »

Noe helt annet, er det bare hos meg det er vansklig å skrive lange innlegg her...teksten forsvinner ned så jeg ikke leser hva jeg skriver?


Jeg har et lite rullevindu rett ved siden av tekstboksen, sikker på at du ikke har det du og?  ::)

pale

Sv: Filming
« Svar #9 på: September 04, 2009, 21:07:06 »

Noe helt annet, er det bare hos meg det er vansklig å skrive lange innlegg her...teksten forsvinner ned så jeg ikke leser hva jeg skriver?


Jeg har et lite rullevindu rett ved siden av tekstboksen, sikker på at du ikke har det du og?  ::)

joda, jeg har det jeg også. Men når jeg kommer til bunns , dvs. der rulleramma skal begynne å virke, så hopper teksten på en merkelig måte.


Slik at det jeg skriver her ser jeg ikke mens jeg skriver.Når jeg trykker en tast forsvinner rullegardina opp.
Frustrerende....

Dennis

Sv: Filming
« Svar #10 på: September 04, 2009, 22:19:11 »

Noe helt annet, er det bare hos meg det er vansklig å skrive lange innlegg her...teksten forsvinner ned så jeg ikke leser hva jeg skriver?


Jeg har et lite rullevindu rett ved siden av tekstboksen, sikker på at du ikke har det du og?  ::)

joda, jeg har det jeg også. Men når jeg kommer til bunns , dvs. der rulleramma skal begynne å virke, så hopper teksten på en merkelig måte.


Slik at det jeg skriver her ser jeg ikke mens jeg skriver.Når jeg trykker en tast forsvinner rullegardina opp.
Frustrerende....

Har samme problemet på jobben! Frustrerende!!
Marching on together!

Jon R

Sv: Filming
« Svar #11 på: September 04, 2009, 22:37:53 »

Noe helt annet, er det bare hos meg det er vansklig å skrive lange innlegg her...teksten forsvinner ned så jeg ikke leser hva jeg skriver?


Jeg har et lite rullevindu rett ved siden av tekstboksen, sikker på at du ikke har det du og?  ::)

joda, jeg har det jeg også. Men når jeg kommer til bunns , dvs. der rulleramma skal begynne å virke, så hopper teksten på en merkelig måte.


Slik at det jeg skriver her ser jeg ikke mens jeg skriver.Når jeg trykker en tast forsvinner rullegardina opp.
Frustrerende....

Har samme problemet på jobben! Frustrerende!!
Skjer hos meg også. Problemet dukket opp når jeg oppgraderte nettleseren fra IE7 til IE8. Har rapportertert problemet til Zyber- Robert for en tid tilbake, men han har visst ikke klart å fixe problemet. Sukk.  :-\
Jon R.

Bites Yer Legs

Sv: Filming
« Svar #12 på: September 04, 2009, 23:20:35 »
At de kan gi 2 kamper utestengelse til Eduardo og ingenting til Martinez(Bilbao-Tromsø) er jo nok et bevis på UEFAs komplette inkompetanse..


Og denne karen er på de samme patetiske veier
http://www.dagbladet.no/2009/09/04/sport/premier_league/arsene_wenger/arsenal/manchester_united/7955725/
« Siste redigering: September 04, 2009, 23:23:40 av Bites Yer Legs »
KEEP FIGHTING!!

Dennis

Sv: Filming
« Svar #13 på: September 04, 2009, 23:36:21 »
At de kan gi 2 kamper utestengelse til Eduardo og ingenting til Martinez(Bilbao-Tromsø) er jo nok et bevis på UEFAs komplette inkompetanse..


Og denne karen er på de samme patetiske veier
http://www.dagbladet.no/2009/09/04/sport/premier_league/arsene_wenger/arsenal/manchester_united/7955725/

At Fergiescum ikke feier for egen dør først, er vel ikke noe nytt? I fjor lokket Real Madrid med pessetassene og Fergie ble enda rødere på nesen og klaget dem inn får UEFA(?), før han uka etter fortalte verden at han syns Dimitar Barbietoy var en fantastisk spiller som hadde passet inn på Old Trafford.

Dobbeltmoral, much?
Marching on together!

Sleivind

Sv: Filming
« Svar #14 på: September 05, 2009, 10:15:07 »
At de kan gi 2 kamper utestengelse til Eduardo og ingenting til Martinez(Bilbao-Tromsø) er jo nok et bevis på UEFAs komplette inkompetanse..




Det er vel det perfekte eksempelet på hvorfor det var galt å gi Eduardo to kampers karantene. Martinez sin filming gjorde jo at Tromsø forsvant ut av EL. Men det spilte sikkert ikke noen stor rolle for UEFA siden det var en liten klubb det var snakk om?

Stephenjazz

Sv: Filming
« Svar #15 på: September 05, 2009, 22:35:56 »
TOTALT uenig i dette her.
som nevnt tidligere i tråden vil man nå måtte sette ned en gruppe som videoanalyserer hver eneste kamp i biter og går tilbake og straffer all filming med alt fra 1 til 3 kamper.
og hva er filming og ikke? hvor skal grensen gå? kun på straffe? hva med frispark som blir mål?

nei den dagen man klarer å avgjøre om ballen er i mål eller ei i løpet av spillet (som de har klart i andre sporter for en steinalder siden), først da bør man begynne å se på videodømming av andre ting
Hadde viddeodømming vært innført i fotball hadde det løst opp i flere uklare situajsoner for dommeren. Da haddet det vært mulig å annulere feilaktige mål og situasjoner so ellers hadde vært avgjørende.  det har jo hjulpet for eksempel i tennis og i fotball. Selvfølgelig vil det fortsatt være situasjoner som blir feildømt, men man får straffet de verste forskjeelsene.
Det blir aldri umoderne å vinne

R - R

Sv: Filming
« Svar #16 på: September 05, 2009, 23:23:47 »
Jeg er helt enig med denne avgjørelsen :)

Kan ikke se hvordan folk kan være uenige...
Filming er noe av det verrste innen fotballen, og dette er kanskje det som må til for å få stopp på dette.

Ingen vet hva som ville skjedd mellom Arsenal - Celtic om Arsenal ikke hadde fått det straffet, selv om Arsenal var klare favoritt osv... But still....

Du må sjå på kva denne saka faktisk seier:
- Den seier at ein skal straffast med to kampars karantene om ein filmar! Alt kjem an om på om ein filmar slik at dommaren ser det (dvs. gult kort) eller om nokon faktisk gidd rapportere (og kampen er viktig nok - jmf. Martinez & Tromsø) til at UEFA gidd sjå på den.
- At filming er viktigare enn til dømes om ein ball er over streken eller ikkje.
- Skal filminga berre gjelde innanfor sekstenmeteren? Gjeld det over heile bana? Filming er filming, right?

Eg kan ikkje skjønne at UEFA faktisk gav Eduardo to kampars karantene. Ein ser ofte at inkompetente (korrupte) folk som Blatter får sitte og styre fotballverda, men skjønnar det gjer eg ikkje. Fullstendig mangel på fotballforståing har dei i alle fall, og det er definitivt med på å øydelegge fotballen. Handlingane berer preg av å vere utruleg korttenkt og ikkje gjennomtenkt i heile tatt.

Som sagt, viss ein først meiner at ein skal byrje med store inngrep etter at kampen er ferdig, så må ein kunne gå inn i kampane og dømme om ballen er over linja eller ikkje, i alle fall å tillate videodømming i løpet av kampen. Eg er i mot dette, på same måte som eg er i mot at ein skal gi to kampar til Eduardo.

« Siste redigering: September 06, 2009, 14:19:08 av R - R »
- Rune

fjellhaugen

Sv: Filming
« Svar #17 på: September 06, 2009, 12:02:22 »
Jeg er helt enig med denne avgjørelsen :)

Kan ikke se hvordan folk kan være uenige...
Filming er noe av det verrste innen fotballen, og dette er kanskje det som må til for å få stopp på dette.

Ingen vet hva som ville skjedd mellom Arsenal - Celtic om Arsenal ikke hadde fått det straffet, selv om Arsenal var klare favoritt osv... But still....

Du må sjå på kva denne saka faktisk seier:
- Den seier at ein skal straffast med to kampars karantene om ein filmar! Alt kjem an om på om ein filmar slik at dommaren ser det (dvs. gult kort) eller om nokon faktisk gidd rapportere (og kampen er viktig nok - jmf. Martinez & Tromsø) til at UEFA gidd sjå på den.
- At filming er viktigare enn til dømes om ein ball er over streken eller ikkje.
- Skal filminga berre gjelde innanfor sekstenmeteren? Gjeld det over heile bana? Filming er filming, right?

Eg kan ikkje skjønne at UEFA faktisk gav Eduardo to kampars karantene. Ein ser ofte at inkompetente (korrupte) folk som Blatter får sitte og styre fotballverda, men skjønnar det gjer eg ikkje. Fullstendig mangel på fotballforståing har dei i alle fall, og det er definitivt med på å øydelegge fotballen. Handlingane berer preg av å vere utruleg korttenkt - i heile tatt ikkje gjennomtenkt i heile tatt.

Som sagt, viss ein først meiner at ein skal byrje med store inngrep etter at kampen er ferdig, så må ein kunne gå inn i kampane og dømme om ballen er over linja eller ikkje, i alle fall å tillate videodømming i løpet av kampen. Eg er i mot dette, på same måte som eg er i mot at ein skal gi to kampar til Eduardo.



well said rune!
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

Dennis

Sv: Filming
« Svar #18 på: September 06, 2009, 22:18:20 »
http://www.youtube.com/watch?v=JtwWLaTmiic

Den svenske dommeren må ha feiltolket "... til fordel for det angripende lag" når Rooney får straffe ved å holde i trøya, kaste seg som en sekk med Gerrard-poteter og stemple midtstopperen i ankelen.  :D

Eller hva med denne helten?

http://www.youtube.com/watch?v=1GKXAKQY-0Y
« Siste redigering: September 06, 2009, 22:22:37 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Sleivind

Sv: Filming
« Svar #19 på: September 06, 2009, 22:33:02 »
http://www.youtube.com/watch?v=JtwWLaTmiic

Den svenske dommeren må ha feiltolket "... til fordel for det angripende lag" når Rooney får straffe ved å holde i trøya, kaste seg som en sekk med Gerrard-poteter og stemple midtstopperen i ankelen.  :D

Eller hva med denne helten?

http://www.youtube.com/watch?v=1GKXAKQY-0Y



Rooney får 110% sikkert to kampers karantene etter den episoden der! Øøøøøøhhh, yeah right!

Sleivind

Sv: Filming
« Svar #20 på: September 17, 2009, 10:42:12 »

Noe helt annet, er det bare hos meg det er vansklig å skrive lange innlegg her...teksten forsvinner ned så jeg ikke leser hva jeg skriver?


Jeg har et lite rullevindu rett ved siden av tekstboksen, sikker på at du ikke har det du og?  ::)

joda, jeg har det jeg også. Men når jeg kommer til bunns , dvs. der rulleramma skal begynne å virke, så hopper teksten på en merkelig måte.


Slik at det jeg skriver her ser jeg ikke mens jeg skriver.Når jeg trykker en tast forsvinner rullegardina opp.
Frustrerende....

Har samme problemet på jobben! Frustrerende!!
Skjer hos meg også. Problemet dukket opp når jeg oppgraderte nettleseren fra IE7 til IE8. Har rapportertert problemet til Zyber- Robert for en tid tilbake, men han har visst ikke klart å fixe problemet. Sukk.  :-\

Har Zyberer-Robert funnet opp noen løsninger på dette problemet. For jeg oppdaterte nettleseren i går, og nå har jeg også samme problem. Ekstremt irriterende.

trondt

Sv: Filming
« Svar #21 på: September 21, 2009, 08:36:30 »
Apropos filming; hvor lang utestengelse burde det være for fakingen til tromsø-målvakt Ramovic ? Han forsøker ved to anledninger å spille på moldespillere kort. La gå at thioune gir han en trykk, men mannen er jo patetisk i sine skuespillerprestasjoner. (at jeg synes at hele fyren er en ufyse og har oppført seg slik igjennom hele sin karriere i tromsø bør nevnes).

Pleinar

Sv: Filming
« Svar #22 på: September 21, 2009, 20:06:29 »
Et av problemene med filming, er at unger tar etter idolene sine.

I løpet av en gymtime, ligger halvparten av ungene på gulvet og ruller rundt og holder seg til ankelen.

Hvorfor ikke, de store gutta de ser på TV gjør det jo.
- Only Users Loose Drugs -

pleinars.blogspot.com

Per Arne

  • Gjest
Sv: Filming
« Svar #23 på: September 21, 2009, 21:25:03 »
Et av problemene med filming, er at unger tar etter idolene sine.

I løpet av en gymtime, ligger halvparten av ungene på gulvet og ruller rundt og holder seg til ankelen.

Hvorfor ikke, de store gutta de ser på TV gjør det jo.

Det er bare fordi de håper på Gilde-pølser....

 ;D