Skrevet av Emne: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre  (Lest 2615 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Stoodley Pike

Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« på: Januar 07, 2010, 00:33:46 »
Jeg måtte bare registrere meg og gratulere dere med en seier som varmet selv en som ikke holder med Leeds, og som på mange måter har mistet interessen for engelsk fotball. I Hvert fall slik den framstår i PL, med utenlandske eiere med mer eller mindre tvilsom fortid, svindyre billetter, overbetalte wankers og liten stemning.

Det har seg slik at jeg overvar Leeds siste mesterskap i 92 på nært hold. Påsken ble som vanlig tilbrakt i England, og sammen med en kompis fant vi ut at beste stedet å bruke som base til alle kampene vi hadde tenkt å se (ca 15 kamper på 14 dager!) var Leeds. Vi hadde allerede i januar samme år vært en langhelg på Commercial, men ble snytt da Leeds - Man Ute i FA-Cupen ble avlyst. Var faktisk inne på tribunen på Elland Road da beskjeden kom. Peter Lorimer var i harnisk over avgjørelsen og fortalte hvordan han spilte mange kamper i sørpe til oppover anklene. Da vi var der i januar 92 ankom vi midt på lørdagen. Det var bare å hive inn bager på rommene, før jeg skulle avgårde til Burnley, to kompiser til Middlesbrough og en til Huddersfield. En eldre mann med hvitt hår stod og malte i trappa og hilste med et varmt smil. Ikke forstod jeg med en gang at det var selveste John Charles, men han fikk jeg anledningen til å bli mye bedre kjent med senere. Stort, selv om han hadde lagt opp flere år før jeg ble født! En annen kuriositet er at jeg drakk min første pint med øl (hadde fram til den dagen vært så og si avholdsmann) på Commercial. Trengte noen pints før jeg ble vant med Tetley, og må vel si at den heller ikke  i dag er blant favorittene.

Da vi returnerte til påsketuren skulle vi altså være der i to uker, den ene uka som eneste gjester. Synes å huske at jeg ikke reagerte noe på standarden på rommene, slik mange har skrevet her inne på forumet, men kan være at puben har forfalt mye siden den gang.

Første tirsdagen vi var der reiste vi til Preston på kamp, men mistet forbindelsen i Manchester etter kampen og måtte overnatte i en togvogn på Piccadilly. Første tog til Leeds om morgenen, Lorimer disker opp med egg og bacon, og min kompis som holder med Millwall (!) reiser til London mens jeg drar til Burnley på kamp. Min kompis kommer tilbake  til Leeds kl 3 om natten, Commercial er selvfølgelig avlåst og stengt, men han greier å vekke meg med å kaste småstein på ruta i andre etasje. På en eller annen måte greidde jeg å åpne hoveddøra i puben og slippe ham inn, mens hunden til Lorimer slikket meg både her og der.

Første Leedskamp var borte mot Liverpool (min klubb). 0-0, og The Kop synger ”If you want Leeds as champions clap your hands.”  Deretter 2-0 over Coventry på Elland Road, med Oooh-aaah-Cantona (how could you sell him?) På grunn av at Man Ure ledet ligaen klart da vi bestilte billetter hadde vi valgt Sheff Utd-Leeds foran Liverpool – Man U(orket ikke tanken på å se Man U som ligamsetere på Anfield) Og hvilket drama det ble. På toget tilbake til Leeds hadde en supporter med seg et lomme-TV, som hele vogna samlet seg rundt. Da Ian Rush ga L’pool ledelsen mot Man U danset alle passasjerene rundt i vogna og sang ”Ian Rush (x3), he’s got long nose, but scores a goal , Ian, Ian Rush”

Om kvelden ble det selvfølgelig heidundrende fest på Commercial, mens jeg husker nå avdøde Sverre Røbech banke på døra morgenen etter mens han skrek ut: 18 år!!! (siden sist) flere ganger.

Siden har jeg vært tilbake tre-fire ganger i Leeds på kamp, men jeg vil trolig aldri oppleve en like begivenhetsrik påske som den gang for snart 18 år siden.



Promotion 2010

Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #1 på: Januar 07, 2010, 02:01:17 »
Takk Stoodley Pike. Gode minner, gode minner!

Snart 18 år siden, sier du....? Hmmm hvis det er 18 års-bolker det er snakk om, så våkner vi gjerne i 2010!  ;D
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

jackbauer68

  • Gjest
Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #2 på: Januar 07, 2010, 09:47:20 »
Takk Stoodley Pike. Gode minner, gode minner!

Snart 18 år siden, sier du....? Hmmm hvis det er 18 års-bolker det er snakk om, så våkner vi gjerne i 2010!  ;D

Eg var på både Anfield i bortesvingen og på Coventrykampen,for en opplevelse,men kem hadde trodd i 92 at det skulle gå meir enn 18 år til neste tittel? Huffameg,men vi får trøste oss med at det neppe var mange som påstod i 90 at L`pool ikkje skulle vinne ligaen på de neste 20-30 årene,og kanskje aldri??:)

Hallgeir *

Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #3 på: Januar 07, 2010, 14:33:48 »
Takk Stoodley Pike. Gode minner, gode minner!

Snart 18 år siden, sier du....? Hmmm hvis det er 18 års-bolker det er snakk om, så våkner vi gjerne i 2010!  ;D

Eg var på både Anfield i bortesvingen og på Coventrykampen,for en opplevelse,men kem hadde trodd i 92 at det skulle gå meir enn 18 år til neste tittel? Huffameg,men vi får trøste oss med at det neppe var mange som påstod i 90 at L`pool ikkje skulle vinne ligaen på de neste 20-30 årene,og kanskje aldri??:)
Samme her. Begge kampene, og minnene sitter i.  8)
Super Leeds since 1968

berlin

Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #4 på: Januar 07, 2010, 14:58:54 »
Takk Stoodley Pike. Gode minner, gode minner!

Snart 18 år siden, sier du....? Hmmm hvis det er 18 års-bolker det er snakk om, så våkner vi gjerne i 2010!  ;D

Eg var på både Anfield i bortesvingen og på Coventrykampen,for en opplevelse,men kem hadde trodd i 92 at det skulle gå meir enn 18 år til neste tittel? Huffameg,men vi får trøste oss med at det neppe var mange som påstod i 90 at L`pool ikkje skulle vinne ligaen på de neste 20-30 årene,og kanskje aldri??:)
Samme her. Begge kampene, og minnene sitter i.  8)

Me too!  Dagen da vi slo Coventry var en eneste stor rus. Husker steingodt at Peacocks og hele området rundt Elland Road gikk bananas allerede lenge før kampstart. Noen som husker hvorfor?  ;)

jackbauer68

  • Gjest
Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #5 på: Januar 07, 2010, 15:34:13 »
Takk Stoodley Pike. Gode minner, gode minner!

Snart 18 år siden, sier du....? Hmmm hvis det er 18 års-bolker det er snakk om, så våkner vi gjerne i 2010!  ;D

Eg var på både Anfield i bortesvingen og på Coventrykampen,for en opplevelse,men kem hadde trodd i 92 at det skulle gå meir enn 18 år til neste tittel? Huffameg,men vi får trøste oss med at det neppe var mange som påstod i 90 at L`pool ikkje skulle vinne ligaen på de neste 20-30 årene,og kanskje aldri??:)
Samme her. Begge kampene, og minnene sitter i.  8)

Me too!  Dagen da vi slo Coventry var en eneste stor rus. Husker steingodt at Peacocks og hele området rundt Elland Road gikk bananas allerede lenge før kampstart. Noen som husker hvorfor?  ;)

Scott Gemmil kanskje? ;D

berlin

Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #6 på: Januar 07, 2010, 17:20:27 »
Takk Stoodley Pike. Gode minner, gode minner!

Snart 18 år siden, sier du....? Hmmm hvis det er 18 års-bolker det er snakk om, så våkner vi gjerne i 2010!  ;D

Eg var på både Anfield i bortesvingen og på Coventrykampen,for en opplevelse,men kem hadde trodd i 92 at det skulle gå meir enn 18 år til neste tittel? Huffameg,men vi får trøste oss med at det neppe var mange som påstod i 90 at L`pool ikkje skulle vinne ligaen på de neste 20-30 årene,og kanskje aldri??:)
Samme her. Begge kampene, og minnene sitter i.  8)

Me too!  Dagen da vi slo Coventry var en eneste stor rus. Husker steingodt at Peacocks og hele området rundt Elland Road gikk bananas allerede lenge før kampstart. Noen som husker hvorfor?  ;)

Scott Gemmil kanskje? ;D

Skjønte ikke den, jeg.  ???  Edit: ahh, det var den godeste junior-Gemmil som scoret for Forest! Hans far, Archie, var jo litt av en skrue, hissigpropp som vel hadde en feide med Bremner, om jeg husker rett, eller var det Francis Lee? hehe, antagelig begge8)

Men det var en kamp som gikk før og var ferdigspilt før avspark mot Coventry. Resultatet var overraskende, men særdeles gunstig for Leeds United.
« Siste redigering: Januar 07, 2010, 17:35:05 av berlin »

Frode

Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #7 på: Januar 07, 2010, 17:21:21 »
Takk Stoodley Pike. Gode minner, gode minner!

Snart 18 år siden, sier du....? Hmmm hvis det er 18 års-bolker det er snakk om, så våkner vi gjerne i 2010!  ;D

Eg var på både Anfield i bortesvingen og på Coventrykampen,for en opplevelse,men kem hadde trodd i 92 at det skulle gå meir enn 18 år til neste tittel? Huffameg,men vi får trøste oss med at det neppe var mange som påstod i 90 at L`pool ikkje skulle vinne ligaen på de neste 20-30 årene,og kanskje aldri??:)
Samme her. Begge kampene, og minnene sitter i.  8)

Og samme her.  Man. U hadde tapt mot Nottingham tidligere samme dag, og da vi tok ledelsen sang hele E.R: "Manchester, are you watching on TV"  Vakkert!
 

lojosang

Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #8 på: Januar 07, 2010, 17:22:34 »
Takk for mimrehistorien og gratulasjonene, Stoodley. Eller flink Pike, om du vil.  :)
- Leif Olav

berlin

Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #9 på: Januar 07, 2010, 17:42:13 »
og min kompis som holder med Millwall (!) reiser til London mens jeg drar til Burnley på kamp. Min kompis kommer tilbake  til Leeds kl 3 om natten, Commercial er selvfølgelig avlåst og stengt, men han greier å vekke meg med å kaste småstein på ruta i andre etasje. På en eller annen måte greidde jeg å åpne hoveddøra i puben og slippe ham inn, mens hunden til Lorimer slikket meg både her og der.



Hen derre Millwall-kompisen din henger på veggen i stua mi.  :D Ikke det at han er hovedperson, han står bak Lorimer på et slags gruppebilde foran bardisken.

lojosang

Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #10 på: Januar 07, 2010, 17:43:35 »
og min kompis som holder med Millwall (!) reiser til London mens jeg drar til Burnley på kamp. Min kompis kommer tilbake  til Leeds kl 3 om natten, Commercial er selvfølgelig avlåst og stengt, men han greier å vekke meg med å kaste småstein på ruta i andre etasje. På en eller annen måte greidde jeg å åpne hoveddøra i puben og slippe ham inn, mens hunden til Lorimer slikket meg både her og der.



Hen derre Millwall-kompisen din henger på veggen i stua mi.  :D Ikke det at han er hovedperson, han står bak Lorimer på et slags gruppebilde foran bardisken.

Litt skuffa nå! Trodde du hadde fått ham stoppa ut!
- Leif Olav

berlin

Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #11 på: Januar 07, 2010, 17:54:27 »
og min kompis som holder med Millwall (!) reiser til London mens jeg drar til Burnley på kamp. Min kompis kommer tilbake  til Leeds kl 3 om natten, Commercial er selvfølgelig avlåst og stengt, men han greier å vekke meg med å kaste småstein på ruta i andre etasje. På en eller annen måte greidde jeg å åpne hoveddøra i puben og slippe ham inn, mens hunden til Lorimer slikket meg både her og der.



Hen derre Millwall-kompisen din henger på veggen i stua mi.  :D Ikke det at han er hovedperson, han står bak Lorimer på et slags gruppebilde foran bardisken.

Litt skuffa nå! Trodde du hadde fått ham stoppa ut!

hehe, nei jeg er mild i all mi framferd.

Jeg har nøyd meg med å sladde bildet.

Rune Bergen

Sv: Gratulerer med seier over Scum - fikk lyst til å mimre
« Svar #12 på: Januar 08, 2010, 09:11:27 »
Herlig å være nostalgisk, men hvor lang tid går det før vi er tilbake i det gode selskap?

I 1992 hadde vi rykket opp året i forveien til det gode selskap. Det er vel for mye penger involvert i PL til at den bragden kan gjentas i dag.