Skrevet av Emne: Gunnar Sønsteby (ellers kjent som "Kjakan") død  (Lest 1191 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

kalle_92

  • Gjest
Gunnar Sønsteby (ellers kjent som "Kjakan") død
« på: Mai 10, 2012, 14:33:34 »
Gunnar «Kjakan» Sønsteby døde etter lengre tids sykdom, melder Vårt Land.

Han ble 94 år gammel.

Sønsteby ble født på Rjukan 11.januar 1918.

Sønsteby var en aktiv motstandsmann under krigen. Kuréroppdrag, sabotasje, likvidasjoner og hemmelige møter fylte hans liv i fem krigsår.

I 1943 dro Sønsteby til Storbritannia, og i juni samme år ble Sønsteby innrullert i Kompani Linge.

Kompaniet skulle delta i britisk ledede operasjoner i Norge, og skulle organisere, instruere og lede den norske motstandsbevegelsen, være bindeledd mellom ute- og hjemmefronten, samt drive etterretning.

I oktober samme år ble Sønsteby sluppet i fallskjerm over Norge. Han ble da aksjonssjef for Milorgs sentralledelse og sabotasjegruppen Oslo-gjengen, der blant annet Max Manus var med.

Sønsteby spilte en sentral rolle i flere sabotasjeaksjoner. En av hans mest vellykkede aksjoner var sprengningen av arbeidskontoret i Akersgaten 55 19. mai 1944, utført sammen med Gregers Gram og med støtte av bl.a. Max Manus. Sprengningen skulle hindre registreringen av tre årsklasser av norsk ungdom til arbeidstjeneste.

Takket være snarrådighet, flaks, intuisjon fikk gestapistene og angiverne aldri tak i Gunnar Sønsteby. Også fordi han var i besittelse av et så helt alminnelig utseende at han knapt ble lagt merke til der han tråkket på sykkelen gjennom Oslos gater.

Sønsteby mente selv han klarte seg under krigen fordi han tilrettela mange av sine aksjoner selv og også sørget for sine egne legitimasjonspapirer. Han hadde 20–30 forskjellige overnattingssteder som ikke ble brukt lenger enn høyden et par måneder.

Sønsteby hadde nerver av stål, noe han selv tilskrev en sterk psyke arvet fra foreldrene. «Jeg var så kald at jeg til tider ikke reagerte som jeg burde», sa han en gang.

Likevel, de siste seks måneder av krigen gikk han med en håndgranat på seg til enhver tid, bestemt på å ta livet av seg selv hvis han ble tatt. Bare helt på slutten av krigen fikk han ifølge ham selv tilbøyelighet til nerver.

De siste årene av sitt liv brukte Sønsteby mye tid på å reise rundt og holde foredreag, spesielt for skolebarn.

Sønsteby er den høyest dekorerte norske offiseren fra andre verdenskrig. Han er den eneste som har fått krigskorset med sverd tre ganger.

Sønsteby fikk krigskorset i 1946 som anerkjennelse av sin innsats under krigen, både i motstandskampen under den tyske okkupasjonen og i norske militære avdelinger, blant annet Kompani Linge. Da freden kom i 1945, hadde Sønsteby kapteins grad.

24.april mottok også Sønsteby, som den første, Hederskorset for sin utrettelige og uavbrutte innsats for Forsvaret og forsvarssaken.

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Gunnar Sønsteby (ellers kjent som "Kjakan") død
« Svar #1 på: Mai 10, 2012, 14:44:48 »
Det var da vel 8. mai at det ble avduket en statue av ham på Rjukan, var det ikke?? Dette var en mann som har gjennomlevd mye og gjort mye for landet!!

Slikt gjør en ytterst ydmyk her vi lever i trygge omgivelser og med relativt forutsigbar fremtid vedrørende velferd og goder!!
Yeboahs vitne

Masinga

Sv: Gunnar Sønsteby (ellers kjent som "Kjakan") død
« Svar #2 på: Mai 10, 2012, 19:01:23 »
Fantastisk mann. Hvil i fred, gamle kriger!
Masinga, medl.nr. 1250

lojosang

Sv: Re: Gunnar Sønsteby (ellers kjent som "Kjakan") død
« Svar #3 på: Mai 10, 2012, 19:57:39 »
Hvil I fred
- Leif Olav

Dennis

Sv: Gunnar Sønsteby (ellers kjent som "Kjakan") død
« Svar #4 på: Mai 10, 2012, 20:33:46 »
Hvil i fred
Marching on together!

DOFFER

Sv: Gunnar Sønsteby (ellers kjent som "Kjakan") død
« Svar #5 på: Mai 10, 2012, 20:58:49 »
RIP
We love you Leeds! Leeds! Leeds!

RoarG

Sv: Gunnar Sønsteby (ellers kjent som "Kjakan") død
« Svar #6 på: Mai 11, 2012, 11:55:15 »
Hvil i fred, Gunnar.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Blank_File

Sv: Gunnar Sønsteby (ellers kjent som "Kjakan") død
« Svar #7 på: Mai 11, 2012, 13:16:39 »
Uten at jeg kjenner på langt nær alle historiene så vet jeg med sikkerhet at Sønsteby er en av de viktigste personene i norsk historie. Jeg håper vi aldri får brukt for en motstandsbevegelse som den under krigen igjen.

Hvil i fred Nr. 24!