Skrevet av Emne: Hvilken kurs bør vi sikte mot?  (Lest 2616 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kato

Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« på: April 02, 2013, 12:41:54 »
OK. Strategien med å hente inn en gammel sirkushest med en 14 måneders plan slo helt feil. Den var kortsiktig, lite gjennomtenkt, uten kontinuitet, og på toppen av det hele midt i en kjøpsprosess. Vi så på QPR, håpet på en quick-fix,  og fikk trøkken i trynet. Akkurat som QPR nå får.

Så hvilken vei skal vi nå ta?

Tidspunktet for managerendringen er skummelt. På bakrommet prates det om takeover igjen. GFH ser fullstendig rådville og inkompetente ut. Skal vi ansette en manager rett før klubben selges igjen? Og verre, hvem er villig til å sette seg i den stolen, med begrensede midler og uavklart fremtid? Neppe noen fra øverste hylle.

Her er min plan, en vanlig supporter uten å være mer bemidlet enn å drømme at man er chairman i Leeds. Artige drømmer riktignok.

Først av alt må vi manøvrere oss til fornyet kontrakt. Jeg har såpass tillit til Redfearn at en eller to seire klarer han kriste frem i løpet av de siste kampene. 55-58 poeng må nå i allverdens navn holde. Kjør ut sesongen med caretaker. Markedet vil være mye større allerede i mai.

Så det mer strategiske. Med forutsetning av at vi ikke blir en rik klubb over natta, må vi heller satse på å være god på andre områder. Et av dem er tid. Der er få klubber gode. En ny manager må få tid. Tid til å bygge opp et lag, tid til å spille inn system. Sesongen 13/14 bør vi allerede glemme. Den bør være ei treningsøkt og et grunnlag for det som kommer senere. Videre må klubben ha en plan, en langsiktig plan. En spillestil. Fra øverst til nederst i akademiet. Ansett en manager som passer inn i en slik plan. Bygg klubb. Hent spillere som passer i planen. Utvikle unge spillere som når de kommer opp på a-laget spiller venstreback på samme måte som i akademiet. La kontinuitet være på agendaen på alle spillermøtene.

Problemet er utålmodige og sulteforede supportere. Men vi har hatt så mye motgang, at vi tåler å vente litt til. Selg inn et konseptefolket får tro på. Kjøp inn spillere for fremtiden, ikke for fortiden. Så får det taes endel tøffe valg, som går på bekostning av det kortsiktige.

Fordi, jeg tror, helt oppriktig, at med et langsiktig perspektiv kommer resultatene før vi tror.

Og legger vi kontinuitet i bunn, tror jeg, uansett hvor lenge det blir til, at gresset blir grønnere på Elland Road enn noen plass i hele fotball-England. En dag, før tekst-tv slukkes for godt, skal vi igjen trone øverst på siden, i gul skrift.
« Siste redigering: April 02, 2013, 12:44:27 av Kato »
 

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #1 på: April 02, 2013, 12:53:47 »
Jeg tenker dithen at før vi har på plass kompetanse i styrerommet og organisasjonen ned til manager er det nesten ett fett hvem som er manager...bare det er en eller annen som klarer å holde oss i denne divisjonen, vi kan ikke bygge klubb med folk som ikke vet hva de holder på med!

Hallgeir *

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #2 på: April 02, 2013, 12:55:48 »
Dette er en strategi jeg er enig i og som jeg tror det ville være klokt å følge. Dessverre har jeg liten tiltro til at de som styrer klubben har evner og forståelse, og ikke minst tålmodighet, til å slå inn på denne stien mot suksess.

Mitt håp er at de i alle fall ansetter en midlertidig manager som evner å styre oss unna nedrykk. Når siste kamp er spilt for sesongen, bør arbeidet for å finne en permanent løsning intensiveres.
Super Leeds since 1968

Leedsfan

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #3 på: April 02, 2013, 12:56:42 »
Er jo ikke uenig så lenge sluttresultatet er noe vi kan leve med, dvs etablere oss i PL. Problemet er som du nevner, har vi tålmodigheten til å vente hvis resultatene ikke er gode med en gang? For å havne midt på tabellen så må vi tape mange kamper og det spørs om fansen godtar det.

Dette er en viktig og vanskelig problemstilling. Jeg mener at man må satse hardt på opprykk og så kan man tenke langsiktig i PL.
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Sydhagen

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #4 på: April 02, 2013, 13:00:54 »
Er 100% enig med Kato her.
Og da må vel Bergkamp være drømme treneren?
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Kato

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #5 på: April 02, 2013, 13:01:11 »
Jeg tenker dithen at før vi har på plass kompetanse i styrerommet og organisasjonen ned til manager er det nesten ett fett hvem som er manager...bare det er en eller annen som klarer å holde oss i denne divisjonen, vi kan ikke bygge klubb med folk som ikke vet hva de holder på med!

Helt enig. Derfor er det greit å la Redfearn styre frem til sommeren. Så kan man jo alltids drømme om at vi blir oppkjøpt og det kommer inn kompetanse. Nå frykter jeg at ingen uansett kjøper oss før plassen er sikret. Og den solide manageren med de riktige kvaliteter tar neppe i oss på nåværende tidspunkt.
 

samadhi

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #6 på: April 02, 2013, 13:10:58 »
Det er bare suksess som teller for en ny manager.
Aldri i livet om Leedsfansen har tålmodighet til å vente ett år eller to ekstra for at ting skal falle på plass.
Ã… skal vi vente har vi jo heller ingen garanti for at det vi venter på skal komme med denne managaren.

Vi ventet lenge med Grayson, men der vi håpet på stabilitet over tid så mistet han bare mer og mer kontrollen.

Jeg er sikker på at alle klubbene i ligasystemet har en drøm om å finne en manager som vil gjøre de godt i 20 år, men faktum er at de sjelden sitter med en 1-2 år i jobbene sine. Drømmen om en evigvarende manager som bygger klubben fra bunnen av stein for stein forblir derfor for de fleste nettopp en drøm. I dagens ligasystem er det vel bare Sir Alex, Wenger og Moyes som har klart dette.

Vi må få inn en manager som kan gi oss suksess alt til neste år. Ser ingen grunn til at vi skal glemme neste sesong allerede. Vi ligger midt på tabellen og det er lite som skiller oss fra å være blant topp 6.

marching on together,
derudaf forever...

Bites Yer Legs

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #7 på: April 02, 2013, 13:20:19 »
Vi trenger inn en manager og/eller sportsdirektør som kan forvalte alt det fantastiske talentet som nå kommer fra akademiet vårt. Det blir viktig å tenke klubb de neste årene, derfor er kompetanse i styrerommet  å foretrekke før en permanent manageransettelse.
Om Parkin og co virkelig er nærmt å kjøpe klubben, sitter de vel ikke rolig i kulissene og lar GFH ansette en manager?
Håper Redfearn har lært noen viktige lekser siden i fjor, og er bedre rustet til ta med seg positiviteten som blomstrer på akademiet/u-laget inn til førstelaget. For det Leeds-laget jeg bevitnet i går trenger jammen meg et tupp i rævva!
KEEP FIGHTING!!

Joe Jordan

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #8 på: April 02, 2013, 13:30:19 »
Skal alltids kunne være med på en klar og definert langsiktig plan, MEN: Vi nærmer oss et tiår i skyggenes dal, hvordan skal noen greie å overbevise nærmest desperate supportere at Leeds skal opp i det gode selskap i løpet feks. 4 sesonger? Aldri i verden, hoder ruller lenge før det. Her trengs det 2 ting: Baller og penger. GFH har ingen av delene.
'If they hadn't scored, we would've won.' - Howard Wilkinson

Kato

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #9 på: April 02, 2013, 13:48:34 »
Det er bare suksess som teller for en ny manager.
Aldri i livet om Leedsfansen har tålmodighet til å vente ett år eller to ekstra for at ting skal falle på plass.
Ã… skal vi vente har vi jo heller ingen garanti for at det vi venter på skal komme med denne managaren.

Vi ventet lenge med Grayson, men der vi håpet på stabilitet over tid så mistet han bare mer og mer kontrollen.

Jeg er sikker på at alle klubbene i ligasystemet har en drøm om å finne en manager som vil gjøre de godt i 20 år, men faktum er at de sjelden sitter med en 1-2 år i jobbene sine. Drømmen om en evigvarende manager som bygger klubben fra bunnen av stein for stein forblir derfor for de fleste nettopp en drøm. I dagens ligasystem er det vel bare Sir Alex, Wenger og Moyes som har klart dette.

Vi må få inn en manager som kan gi oss suksess alt til neste år. Ser ingen grunn til at vi skal glemme neste sesong allerede. Vi ligger midt på tabellen og det er lite som skiller oss fra å være blant topp 6.



Som du sier har jo Everton og United suksessformelen. Hvorfor skal vi ikke følge den? Hvordan går det med alle de klubbene som skifter managere som du skifter skjorter? Rett i dass stort sett. Uten kontinuitet eller penger går det ikke i det lange løp.

Blackburn er jo kroneeksemplet. Sparka Allardyce da de lå som nr 10 i Premier League. Det var altfor dårlig. Nå, 100 managere og to år senere, vaker de mot league one.
 

4ever arcticwhite

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #10 på: April 02, 2013, 13:57:06 »
Jeg tror fansen vil ha tålmodighet, men da må strategien kommuniseres tydelig fra ledelsen, og det må vises gjennom valg av spillere (og manager) at man følger strategien.

Tror mange vil akseptere en sesong midt på tabellen dersom laget stort sett består av spillere med fremtiden foran seg, og man ser at det er en utvikling til det bedre ute på banen, ikke slik som det har vært de siste årene med mengde spillere som er inne i siste del av karrieren.
The future's so White I've got to wear shades 8)

Runar

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #11 på: April 02, 2013, 14:01:12 »
Det er noe som heter å skyndte seg langsomt.

Vi trenger ikke avskrive 13/14 fordi vi ansetter en ny manager.

En ny manager, må ta innover seg det klubben trenger for og vokse og være i utvikling.

Den må ha en spillerstall som er sulten, bestående av yngre spillere som drømmer om en tilværelse i PL og muligheten til å oppleve store øyeblikk og noen sultne, men rutinerte spillere som vil ha opplevelsen av og rykke opp, forme og utvikle unge spillere.

Manageren må ha et mer moderne syn på både ledelse og fotball.

4-3-3 med definerte roller som preger transfer politikken en vår.

Vi ha manglet fart på kantene siden 10/11 sesongen (Watt, Sam og Gradel). Vi har ikke hatt en hurtig spiss siden Beckford (09/10)
Vi har en saus av grå mus tilgjengelig og må selektere ut hvem som skal være med videre og hvem som må bort for å rydde plass til andre.

Dette trenger ikke være veldig vanskelig, men ledelsen i Leeds må nesten ta hensyn til at slikt preger et prestasjonsmiljø.

Warnock er gone. Harvey bør være neste ut døren, potensielt Williams også.

Søk kompetanse fra andre fotballmiljøer. Nederland/Spania/Tyskland er det beste på teknikk og takikk i dag.

Tøffe og modige valg må taes fra ledelsen sin side, og ledelsen må alltid være på jakt etter å tilegne seg kompetanse som kan bidra til å gjøre produktet bedre.
 

samadhi

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #12 på: April 02, 2013, 14:44:32 »
Det er bare suksess som teller for en ny manager.
Aldri i livet om Leedsfansen har tålmodighet til å vente ett år eller to ekstra for at ting skal falle på plass.
Ã… skal vi vente har vi jo heller ingen garanti for at det vi venter på skal komme med denne managaren.

Vi ventet lenge med Grayson, men der vi håpet på stabilitet over tid så mistet han bare mer og mer kontrollen.

Jeg er sikker på at alle klubbene i ligasystemet har en drøm om å finne en manager som vil gjøre de godt i 20 år, men faktum er at de sjelden sitter med en 1-2 år i jobbene sine. Drømmen om en evigvarende manager som bygger klubben fra bunnen av stein for stein forblir derfor for de fleste nettopp en drøm. I dagens ligasystem er det vel bare Sir Alex, Wenger og Moyes som har klart dette.

Vi må få inn en manager som kan gi oss suksess alt til neste år. Ser ingen grunn til at vi skal glemme neste sesong allerede. Vi ligger midt på tabellen og det er lite som skiller oss fra å være blant topp 6.



Som du sier har jo Everton og United suksessformelen. Hvorfor skal vi ikke følge den? Hvordan går det med alle de klubbene som skifter managere som du skifter skjorter? Rett i dass stort sett. Uten kontinuitet eller penger går det ikke i det lange løp.

Blackburn er jo kroneeksemplet. Sparka Allardyce da de lå som nr 10 i Premier League. Det var altfor dårlig. Nå, 100 managere og to år senere, vaker de mot league one.


Jeg er helt enig med deg. Det er bare det at jeg ikke tror at vi klarer å bli en av de få klubbene som skal klare det. Vil nesten si det er urealistisk å håpe på det også.

Vi må begynne med å få orden på eiersiden, og deretter ansette en ung ambisiøs manager.
Er vi heldige får han rask suksess, samtidig som han blir med oss i mange mange år.
Da først kan vi begynne å bygge klubben fra bunnen av. Jeg tror altså ikke at vi skal begynne å bygge fra bunnen og oppover, men fra toppen og nedover  :)

De fleste trodde vel at DOL skulle bli vår manager i mange år da han regjerte, og mange håpet helt sikkert at Gary McCallister kunne bli det, og deretter Grayson.

Det er så mange ting som spiller inn, og så få typer som kan regjerer en fotballklubb over lang tid uten at han ikke blir lei av klubben selv eller at klubben bli lei av han.
marching on together,
derudaf forever...

Leedsfan

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #13 på: April 02, 2013, 15:01:01 »
Det har vært mye dårlig stemning i Everton de siste årene, spesielt mot en lite satsende ledelse. Moyes har vel ikke skrevet under ny kontrakt pga for lite mynt i warchesten..
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Gufrias

Sv: Hvilken kurs bør vi sikte mot?
« Svar #14 på: April 02, 2013, 16:20:06 »
Det viktige er vel å legge en kurs, og holde seg til den. Det har vel ikke klubben gjort siden DOL ble sparket.
Hekta på Leeds siden 1974