Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?

Started by Kato, April 08, 2014, 12:22:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 10:04:03
Har absolutt ingen tro på at dette blir noe RB Leeds eller noe sånt. Da måtte RB tatt over som hovedeier, og vi er ikke der pga feks draktsponsor eller noe sånt.
Tipper at i "verste fall" så kan det være snakk om investering/sponsing i forhold til stadion. Eller kanskje en okse på drakten etterhvert.

Du har nok helt rett i at det er det mest sannsynlige scenariet og i så fall langt mer levelig.
Marching on together!

Sydhagen

https://www.nytimes.com/athletic/5527205/2024/05/30/leeds-red-bull-investment/

Red Bull purchases stake in Leeds United, set to be shirt sponsor next season
By Phil Hay


Save Article
Global soft drinks giant Red Bull has struck a deal to purchase a minority stake in Leeds United — and will sponsor the English club's shirts next season.

The multi-national, which controls a large stable of football teams worldwide alongside its powerful Formula One operation, is set to seal an investment which will see it join Leeds' existing ownership group.



United are run by 49ers Enterprises, the private equity arm of the San Francisco 49ers NFL franchise which arrived at Elland Road as minority shareholder in 2018 before purchasing 100 per cent control from Andrea Radrizzani last summer.

The 49ers' fund is made up of numerous parties and individuals, with the 49ers themselves in overall charge and others committed to differing levels financially.

Earlier this month it was revealed that Hollywood actor Will Ferrell was the latest high-profile figure to add his name to the list of Elland Road investors.

Sources who spoke to The Athletic on condition of anonymity said talks between 49ers Enterprises and Red Bull had been on-going for some time and were poised to close successfully, resulting in the firm securing a stake in United.

The deal will go ahead despite Leeds' defeat in Sunday's Championship play-off final. The club fell short of promotion to the Premier League after losing 1-0 to Southampton at Wembley Stadium.


Red Bull already have a strong footprint in football (Hans Peter Lottermoser/SEPA.Media /Getty Images)
Red Bull is also poised to replace existing shirt sponsor BOXT, an agreement which would represent a significant increase on the value of the existing contract.

The company has been credibly linked with an equity purchase in Leeds before, most strongly during Massimo Cellino's time as club owner towards the end of 2014. No investment was forthcoming at that stage, however.

Red Bull's presence in football has long been a source of controversy, owing to their history of rebranding teams in their multi-club group, like German side RB Leipzig and Austrian team Red Bull Salzburg.

The Athletic has been told that Red Bull will not be given a seat on Leeds' board as part of its share acquisition, and that changing the club's name, shirt colour or stadium name will not be open to discussion in any respect.

The 49ers have been expanding their pool of investors ever since their bid to take over United outright was completed at the end of the 2022-23 season.

Leeds declined to comment when contacted by The Athletic.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

leedslife

Quote from: Dennis on May 30, 2024, 10:34:28
Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 10:04:03
Har absolutt ingen tro på at dette blir noe RB Leeds eller noe sånt. Da måtte RB tatt over som hovedeier, og vi er ikke der pga feks draktsponsor eller noe sånt.
Tipper at i "verste fall" så kan det være snakk om investering/sponsing i forhold til stadion. Eller kanskje en okse på drakten etterhvert.

Du har nok helt rett i at det er det mest sannsynlige scenariet og i så fall langt mer levelig.
Tror du ikke dette bare er en inngang og en enkel start for dagens eiere og Red Bull?
Det må jo ligge langt større ting lengre fremme enn litt pynt på en drakt og kanskje dekorasjon på et cornerflagg?

Sydhagen

Quote from: leedslife on May 30, 2024, 11:05:20
Quote from: Dennis on May 30, 2024, 10:34:28
Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 10:04:03
Har absolutt ingen tro på at dette blir noe RB Leeds eller noe sånt. Da måtte RB tatt over som hovedeier, og vi er ikke der pga feks draktsponsor eller noe sånt.
Tipper at i "verste fall" så kan det være snakk om investering/sponsing i forhold til stadion. Eller kanskje en okse på drakten etterhvert.

Du har nok helt rett i at det er det mest sannsynlige scenariet og i så fall langt mer levelig.
Tror du ikke dette bare er en inngang og en enkel start for dagens eiere og Red Bull?
Det må jo ligge langt større ting lengre fremme enn litt pynt på en drakt og kanskje dekorasjon på et cornerflagg?

Ja, ble litt mer usikker nå når jeg ser at de kjøper in minoritetsdel av klubben. Mulig at fremtiden bringer noe uønsket.
Men tiden får vise.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Blank_File

Spennende. Bra med investorer. Blir utrolig fortvilet om dette bare viser seg å være starten på en lang takeover. Likevel er det så uendelig mye bedre enn å bli kjøpt opp av den arabiske halvøy. Det er uansett ikke noe vi kan styre og enn så lenge forholder jeg meg positiv til dette. De har nok mer penger enn Red Kite.

Cherry

Dette er business folk med en strategi.......nå er de da innenfor`ift eierandel, selv om den blir
beskrevet som "minor".
Det er jo slik det starter......

Syns dette var betryggende foreløpig da:
The Athletic has been told that Red Bull will not be given a seat on Leeds' board as part of its share acquisition, and that changing the club's name, shirt colour or stadium name will not be open to discussion in any respect.
 

Dennis

#606
Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 11:14:47
Quote from: leedslife on May 30, 2024, 11:05:20
Quote from: Dennis on May 30, 2024, 10:34:28
Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 10:04:03
Har absolutt ingen tro på at dette blir noe RB Leeds eller noe sånt. Da måtte RB tatt over som hovedeier, og vi er ikke der pga feks draktsponsor eller noe sånt.
Tipper at i "verste fall" så kan det være snakk om investering/sponsing i forhold til stadion. Eller kanskje en okse på drakten etterhvert.

Du har nok helt rett i at det er det mest sannsynlige scenariet og i så fall langt mer levelig.
Tror du ikke dette bare er en inngang og en enkel start for dagens eiere og Red Bull?
Det må jo ligge langt større ting lengre fremme enn litt pynt på en drakt og kanskje dekorasjon på et cornerflagg?

Ja, ble litt mer usikker nå når jeg ser at de kjøper in minoritetsdel av klubben. Mulig at fremtiden bringer noe uønsket.
Men tiden får vise.

Leedslife: Jo, jeg er bekymra. Ikke rent så lite faktisk. Red Bull har opplevd enorm suksess innen idrett, men det er jo så 'corporate' som du får det. Jeg blir skeptisk hver gang jeg hører at en ny person har investert i 49ers Entreprises og dermed Leeds også. Dette er kun får å tjene penger, det er ikke fordi Will Ferrell eller J Spieth syns det er gøy å se kamp på Elland Road.

Når en aktør som Red Bull går inn (via 49ers), så begynner det å murre litt ekstra for min del. De er nok klar over at veldig mange ville demonstrert om RB kjøpte klubben; er dette bare en vei inn bakdøra? Er det avtalt opsjoner for aksjer, slik at de kan kjøpe seg inn med rabatt i PL og gå all in? Som Leedslife sier: Dette er ikke for draktsponsor og litt pynt her og der.

Anbefaler alle å høre siste episode av Square Ball, hvor Phil Hay er der og diskuterer. Dan og Michael sier rett ut at dersom det ender opp med Red Bull Leeds, er de ferdig og begynner å gjøre noe annet. Jeg godtar draktsponsor. Kunne i verste fall også godtatt Red Bull Elland Road (fordi det ville bli kalt Elland Road likevel), men jeg er redd for hva dette kan bli om de begynner å kjøpe seg opp etter hvert. Som sagt, Red Bull Leeds eller hva enn de måtte kalle det, da er vi plutselig noe annet. Litt enig i det Dan sier i TSB: De er vampyrer for fotballklubber.

Som Sydhagen sier: Tiden får vise.

Marching on together!

leedslife

#607
Quote from: Dennis on May 30, 2024, 11:44:15
Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 11:14:47
Quote from: leedslife on May 30, 2024, 11:05:20
Quote from: Dennis on May 30, 2024, 10:34:28
Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 10:04:03
Har absolutt ingen tro på at dette blir noe RB Leeds eller noe sånt. Da måtte RB tatt over som hovedeier, og vi er ikke der pga feks draktsponsor eller noe sånt.
Tipper at i "verste fall" så kan det være snakk om investering/sponsing i forhold til stadion. Eller kanskje en okse på drakten etterhvert.

Du har nok helt rett i at det er det mest sannsynlige scenariet og i så fall langt mer levelig.
Tror du ikke dette bare er en inngang og en enkel start for dagens eiere og Red Bull?
Det må jo ligge langt større ting lengre fremme enn litt pynt på en drakt og kanskje dekorasjon på et cornerflagg?

Ja, ble litt mer usikker nå når jeg ser at de kjøper in minoritetsdel av klubben. Mulig at fremtiden bringer noe uønsket.
Men tiden får vise.

Leedslife: Jo, jeg er bekymra. Ikke rent så lite faktisk. Red Bull har opplevd enorm suksess innen idrett, men det er jo så 'corporate' som du får det. Jeg blir skeptisk hver gang jeg hører at en ny person har investert i 49ers Entreprises og dermed Leeds også. Dette er kun får å tjene penger, det er ikke fordi Will Ferrell eller J Spieth syns det er gøy å se kamp på Elland Road.

Når en aktør som Red Bull går inn (via 49ers), så begynner det å murre litt ekstra for min del. De er nok klar over at veldig mange ville demonstrert om RB kjøpte klubben; er dette bare en vei inn bakdøra? Er det avtalt opsjoner for aksjer, slik at de kan kjøpe seg inn med rabatt i PL og gå all in? Som Leedslife sier: Dette er ikke for draktsponsor og litt pynt her og der.

Anbefaler alle å høre siste episode av Square Ball, hvor Phil Hay er der og diskuterer. Dan og Michael sier rett ut at dersom det ender opp med Red Bull Leeds, er de ferdig og begynner å gjøre noe annet. Jeg godtar draktsponsor. Kunne i verste fall også godtatt Red Bull Elland Road (fordi det ville bli kalt Elland Road likevel), men jeg er redd for hva dette kan bli om de begynner å kjøpe seg opp etter hvert. Som sagt, Red Bull Leeds eller hva enn de måtte kalle det, da er vi plutselig noe annet. Litt enig i det Dan sier i TSB: De er vampyrer for fotballklubber.

Som Sydhagen sier: Tiden får vise.
Tror Leeds må være den enkleste klubben og få inn i europeisk topp 20 ifht markedsandeler og brandwise av alt som er der ute.
Var bare den totale mangel på tyngde og kompetanse som ikke førte oss inn der og etablerte oss der for 3 år siden.
Det skrives at det ikke vil bales ved navnet, draktene eller stadion. De trenger ikke det. Er mange, mange, mange andre ting de kan gjøre for å dra full nytte ut av potensiale.
Tror Ratchcliffe i Manu treffer ganske godt på hvordan fotballen vil være for en supporter neste 10 årene vedr touchpoints og ikke minst kampdag.

Tenker dette eksploderer skikkelig den dagen vi rykkker opp.
Er helt utenkelig at Red Bull med den styrken og det de står for bare skal stå passivt som en liten minirotetseier og slå hjul til "i predict a riot" og en hardcore tilhengerskare som febrilsk prøver å få majoriteten av tilskuere å holde vekke iPhonen under kamp. Tenker dette er et nytt kapittel og en vei mot topp 6 og jeg har på følelsen av at det vil gå fort.

Dennis

Quote from: leedslife on May 30, 2024, 11:59:58
Quote from: Dennis on May 30, 2024, 11:44:15
Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 11:14:47
Quote from: leedslife on May 30, 2024, 11:05:20
Quote from: Dennis on May 30, 2024, 10:34:28
Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 10:04:03
Har absolutt ingen tro på at dette blir noe RB Leeds eller noe sånt. Da måtte RB tatt over som hovedeier, og vi er ikke der pga feks draktsponsor eller noe sånt.
Tipper at i "verste fall" så kan det være snakk om investering/sponsing i forhold til stadion. Eller kanskje en okse på drakten etterhvert.

Du har nok helt rett i at det er det mest sannsynlige scenariet og i så fall langt mer levelig.
Tror du ikke dette bare er en inngang og en enkel start for dagens eiere og Red Bull?
Det må jo ligge langt større ting lengre fremme enn litt pynt på en drakt og kanskje dekorasjon på et cornerflagg?

Ja, ble litt mer usikker nå når jeg ser at de kjøper in minoritetsdel av klubben. Mulig at fremtiden bringer noe uønsket.
Men tiden får vise.

Leedslife: Jo, jeg er bekymra. Ikke rent så lite faktisk. Red Bull har opplevd enorm suksess innen idrett, men det er jo så 'corporate' som du får det. Jeg blir skeptisk hver gang jeg hører at en ny person har investert i 49ers Entreprises og dermed Leeds også. Dette er kun får å tjene penger, det er ikke fordi Will Ferrell eller J Spieth syns det er gøy å se kamp på Elland Road.

Når en aktør som Red Bull går inn (via 49ers), så begynner det å murre litt ekstra for min del. De er nok klar over at veldig mange ville demonstrert om RB kjøpte klubben; er dette bare en vei inn bakdøra? Er det avtalt opsjoner for aksjer, slik at de kan kjøpe seg inn med rabatt i PL og gå all in? Som Leedslife sier: Dette er ikke for draktsponsor og litt pynt her og der.

Anbefaler alle å høre siste episode av Square Ball, hvor Phil Hay er der og diskuterer. Dan og Michael sier rett ut at dersom det ender opp med Red Bull Leeds, er de ferdig og begynner å gjøre noe annet. Jeg godtar draktsponsor. Kunne i verste fall også godtatt Red Bull Elland Road (fordi det ville bli kalt Elland Road likevel), men jeg er redd for hva dette kan bli om de begynner å kjøpe seg opp etter hvert. Som sagt, Red Bull Leeds eller hva enn de måtte kalle det, da er vi plutselig noe annet. Litt enig i det Dan sier i TSB: De er vampyrer for fotballklubber.

Som Sydhagen sier: Tiden får vise.
Tror Leeds må være den enkleste klubben og få inn i europeisk topp 20 ifht markedsandeler og brandwise av alt som er der ute.
Var bare den totale mangel på tyngde og kompetanse som ikke førte oss inn der og etablerte oss der for 3 år siden.
Det skrives at det ikke vil bales ved navnet, draktene eller stadion. De trenger ikke det. Er mange, mange, mange andre ting de kan gjøre for å dra full nytte ut av potensiale.
Tror Ratchcliffe i Manu treffer ganske godt på hvordan fotballen vil være for en supporter neste 10 årene vedr touchpoints og ikke minst kampdag.

Tenker dette eksploderer skikkelig den dagen vi rykkker opp.
Er helt utenkelig at Red Bull med den styrken og det de står for bare skal stå passivt som en liten minirotetseier og slå hjul til "i predict a riot" og en hardcore tilhengerskare som febrilsk prøver å få majoriteten av tilskuere å holde vekke iPhonen under kamp. Tenker dette er et nytt kapittel og en vei mot topp 6 og jeg har på følelsen av at det vil gå fort.


Det er dessverre sånn moderne fotball har blitt. Jeg har inntrykk av at ganske mange godt voksne mennesker egentlig skulle ønske vi var på 90-tallet enda (selv om grunnlaget for dette ble lagt da), eller enda tidligere. Etter hvert som pengene blir så vanvittige, synker lojaliteten ytterligere, agenter har altfor mye makt og trekker i tråder. Videre er arenaene enda viktigere inntektskilder. Disse nye, flotte og topp moderne, samt fullstendig sjelløse, 'bowl'-stadionene. Så ble det sagt at Spurs tjener £6 mill på hver hjemmekamp, mens Leeds dro inn litt over £1 mill i PL. Noe må utvilsomt gjøres.

Med andre ord: Jeg har for lengst havnet i 'det var bedre før'-alderen og liker ikke utviklingen som skjer. PL er en kjedelig, overpolert liga med VAR og noe som nærmer seg kartellvirksomhet i form av pengebruk og å unngå straff der mindre pengesterke tas. Samtidig er det dit vi må om vi ikke skal stå igjen på perrongen. Toget har jo for lengst begynt å rulle.

Så å "selge sjela" er en vurdering i damned if you do, damned if you don't. Men Red Bull Leeds håper jeg aldri jeg får se.
Marching on together!

Stut og Fjærkre

#609
Vi bytter trøyesponsor fra ei varmepumpesjappe i West Riding, til en global merkevare. Noe som forhåpentligvis bidrar til å øke de komersielle inntektene betraktelig. Det trenger vi for å stablilisere klubben, samtidig som den får tilført kontanter gjennom emisjonen.
Velger derfor å se positivt på dette. Kommer unsett til å drikke vodkaen bar i et blant shotglass framover også.

leedslife

#610
Quote from: Dennis on May 30, 2024, 12:21:43
Quote from: leedslife on May 30, 2024, 11:59:58
Quote from: Dennis on May 30, 2024, 11:44:15
Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 11:14:47
Quote from: leedslife on May 30, 2024, 11:05:20
Quote from: Dennis on May 30, 2024, 10:34:28
Quote from: Sydhagen on May 30, 2024, 10:04:03
Har absolutt ingen tro på at dette blir noe RB Leeds eller noe sånt. Da måtte RB tatt over som hovedeier, og vi er ikke der pga feks draktsponsor eller noe sånt.
Tipper at i "verste fall" så kan det være snakk om investering/sponsing i forhold til stadion. Eller kanskje en okse på drakten etterhvert.

Du har nok helt rett i at det er det mest sannsynlige scenariet og i så fall langt mer levelig.
Tror du ikke dette bare er en inngang og en enkel start for dagens eiere og Red Bull?
Det må jo ligge langt større ting lengre fremme enn litt pynt på en drakt og kanskje dekorasjon på et cornerflagg?

Ja, ble litt mer usikker nå når jeg ser at de kjøper in minoritetsdel av klubben. Mulig at fremtiden bringer noe uønsket.
Men tiden får vise.

Leedslife: Jo, jeg er bekymra. Ikke rent så lite faktisk. Red Bull har opplevd enorm suksess innen idrett, men det er jo så 'corporate' som du får det. Jeg blir skeptisk hver gang jeg hører at en ny person har investert i 49ers Entreprises og dermed Leeds også. Dette er kun får å tjene penger, det er ikke fordi Will Ferrell eller J Spieth syns det er gøy å se kamp på Elland Road.

Når en aktør som Red Bull går inn (via 49ers), så begynner det å murre litt ekstra for min del. De er nok klar over at veldig mange ville demonstrert om RB kjøpte klubben; er dette bare en vei inn bakdøra? Er det avtalt opsjoner for aksjer, slik at de kan kjøpe seg inn med rabatt i PL og gå all in? Som Leedslife sier: Dette er ikke for draktsponsor og litt pynt her og der.

Anbefaler alle å høre siste episode av Square Ball, hvor Phil Hay er der og diskuterer. Dan og Michael sier rett ut at dersom det ender opp med Red Bull Leeds, er de ferdig og begynner å gjøre noe annet. Jeg godtar draktsponsor. Kunne i verste fall også godtatt Red Bull Elland Road (fordi det ville bli kalt Elland Road likevel), men jeg er redd for hva dette kan bli om de begynner å kjøpe seg opp etter hvert. Som sagt, Red Bull Leeds eller hva enn de måtte kalle det, da er vi plutselig noe annet. Litt enig i det Dan sier i TSB: De er vampyrer for fotballklubber.

Som Sydhagen sier: Tiden får vise.
Tror Leeds må være den enkleste klubben og få inn i europeisk topp 20 ifht markedsandeler og brandwise av alt som er der ute.
Var bare den totale mangel på tyngde og kompetanse som ikke førte oss inn der og etablerte oss der for 3 år siden.
Det skrives at det ikke vil bales ved navnet, draktene eller stadion. De trenger ikke det. Er mange, mange, mange andre ting de kan gjøre for å dra full nytte ut av potensiale.
Tror Ratchcliffe i Manu treffer ganske godt på hvordan fotballen vil være for en supporter neste 10 årene vedr touchpoints og ikke minst kampdag.

Tenker dette eksploderer skikkelig den dagen vi rykkker opp.
Er helt utenkelig at Red Bull med den styrken og det de står for bare skal stå passivt som en liten minirotetseier og slå hjul til "i predict a riot" og en hardcore tilhengerskare som febrilsk prøver å få majoriteten av tilskuere å holde vekke iPhonen under kamp. Tenker dette er et nytt kapittel og en vei mot topp 6 og jeg har på følelsen av at det vil gå fort.


Det er dessverre sånn moderne fotball har blitt. Jeg har inntrykk av at ganske mange godt voksne mennesker egentlig skulle ønske vi var på 90-tallet enda (selv om grunnlaget for dette ble lagt da), eller enda tidligere. Etter hvert som pengene blir så vanvittige, synker lojaliteten ytterligere, agenter har altfor mye makt og trekker i tråder. Videre er arenaene enda viktigere inntektskilder. Disse nye, flotte og topp moderne, samt fullstendig sjelløse, 'bowl'-stadionene. Så ble det sagt at Spurs tjener £6 mill på hver hjemmekamp, mens Leeds dro inn litt over £1 mill i PL. Noe må utvilsomt gjøres.

Med andre ord: Jeg har for lengst havnet i 'det var bedre før'-alderen og liker ikke utviklingen som skjer. PL er en kjedelig, overpolert liga med VAR og noe som nærmer seg kartellvirksomhet i form av pengebruk og å unngå straff der mindre pengesterke tas. Samtidig er det dit vi må om vi ikke skal stå igjen på perrongen. Toget har jo for lengst begynt å rulle.

Så å "selge sjela" er en vurdering i damned if you do, damned if you don't. Men Red Bull Leeds håper jeg aldri jeg får se.
For min del begynte det med Prosjekt March. Ingen tvil om hva som var tanken bak.
Bak en trist avskjed med Bielsa og en rekke tunge resultat så var det åpenlyst hva de ønsket. Dette er jo i samme tidsrom som fotballpakka (CL sendinger bla) vendes mer mot den amerikanske konsumeren.
Da Paris Hilton så meg inn i øynene og ønsket lykke til forrige helg var det egentlig et takk for det gamle og inn i det nye for min del.
Vi har ligget et tiår bak de fleste store siste tiårene hva gjelder data, infrastruktur,  øvrig teknologi.
Det neste tiåret tror jeg vi kan få et forsprang på de andre MED Red Bulls inntog i hvordan vi treffer morgendagens konsumere. Da tenker jeg Gen Z og senere Gen Alpha.

Jeg tror det blir et stort skifte fra hvordan vi konsumerer fotball på fra tvskjermen. Det samme gjelder LIVE fotball. Potensialet er jo spinnvilt her mtp teknologi.

Russel_Doig

Om eg kunne fått en 10-årsperiode med Leedsdominans i England og Europa så hadde eg akseptert både Red Bull Leeds og lilla eller grønne hjemmedrakter. På tide å være med på litt av moroa før fotballen er helt ødelagt.

Hilsen
Mann 56


Josch

#612
Quote from: Cherry on May 30, 2024, 11:38:59
Dette er business folk med en strategi.......nå er de da innenfor`ift eierandel, selv om den blir
beskrevet som "minor".
Det er jo slik det starter.....
.

Syns dette var betryggende foreløpig da:
The Athletic has been told that Red Bull will not be given a seat on Leeds' board as part of its share acquisition, and that changing the club's name, shirt colour or stadium name will not be open to discussion in any respect.

Dette er jeg ganske enig i. RB har vel forsøkt å eksponere seg i PL men ikke lykkes. Dette er sjansen, og de kommer forholdsvis billig inn i en klubb med potensiale. Billigere å sponse i ch.ship enn PL.

Neste skritt er en større andel og plass i styret (å ta beslutninger). Eller kan 49ers stå imot og takke nei til mer penger? Jeg tror ikke det.

49ers har jo spyttet inn en del penger siste seks år og vil nok ha noe tilbake, eller slippe å betale så mye. Det får de hvis Leeds rykker opp og Red Bull kommer med et kjempebud om noen år. Akkurat nå har 49ers bare hatt tap med Leeds år etter år.

Nå blir det vel forbud mot betting reklame på trøya snart , så dette med energidrikk virker logisk.

Blir spennende å se hva fansen mener om navn, farger og navnet Red Bull knyttet til  Leeds.  Med nylig play off tap og utsikter til økonomisk opprydding, så  var kanskje dette rett tidspunkt å slippe RB inn i  Leeds mht fans?

Jeg er overbevist om at RB ønsker navnet sitt eksponert i PL. De mener alvor.

Eriksen55

Kjør på - Det kan på sikt bli Red Bull Leeds - Det kan bli bra og det kan ende med at jeg kanskje mister engasjementet. Fotballen er ikke som den fotballen jeg ble glad i - Ser nesten kun bare Leeds kamper. Aldri CL, PL eller andre land. Kun noen kamper i Norge og landskamper utenom.  Har gått fra å se alle Leeds kamper flere ganger til å se de kun 1 gang - Til og med i opptak går bra i dag. . Så en forandring har det vært. PL, penger og VAR kan fort drepe det siste..og heter det Red Bull Leeds som spiller på Red Bull Arena så er det kanskje veien ut av korrupsjonen, galskapen og idiotien som fotballen faktisk har blitt.

Eller så gir jeg blaffen. Følger Red Bull Leeds som i dag og fortsetter å klage om at alt var bedre før.. :-\

leedslife

#614
Dette er topp PL og Europa innen kort tid.
En era som nå er startet og vil ende et sted mellom Roman, Mansoor og Rumayaan i tyngde og sportslig suksess. Har samme vibbene som da de nyhetene slo ned.
Det intervjuet med Paarag er ikke til å ta feil av.
Infrastruktur, økonomi, teknologi, globale markedsandeler, morgendagens tilskuere. Potensiale er skyhøyt og timingen for RB vil være spot on.
Og Paarag ikke minst tydelig på at det man putter på banen må være konkurransedyktig.

Asbjørn

Eg ha ukkje lest meg opp tilstrekkelig til å ha bastante meninger ennå, men ser i alle fall denne tweeten

https://x.com/chr15pg/status/1796228797592666583?s=61

For anyone shitting the bed/throwing the teddy out the cot about Red Bull, have a read of this.

There is no way they will change the brand, identity or anything of @LUFC. So for once Leeds fans, stop being dramatic & enjoy a decent investment #LUFC
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Kato

Quote from: leedslife on May 30, 2024, 17:41:57
Dette er topp PL og Europa innen kort tid.
En era som nå er startet og vil ende et sted mellom Roman, Mansoor og Rumayaan i tyngde og sportslig suksess. Har samme vibbene som da de nyhetene slo ned.
Det intervjuet med Paarag er ikke til å ta feil av.
Infrastruktur, økonomi, teknologi, globale markedsandeler, morgendagens tilskuere. Potensiale er skyhøyt og timingen for RB vil være spot on.
Og Paarag ikke minst tydelig på at det man putter på banen må være konkurransedyktig.

Talk the talk. Jeg er sluttet å høre på snakk fra eiere. En ting som betyr noe, hva gjør de?
 

leedslife

#617
Quote from: Kato on May 30, 2024, 19:50:49
Quote from: leedslife on May 30, 2024, 17:41:57
Dette er topp PL og Europa innen kort tid.
En era som nå er startet og vil ende et sted mellom Roman, Mansoor og Rumayaan i tyngde og sportslig suksess. Har samme vibbene som da de nyhetene slo ned.
Det intervjuet med Paarag er ikke til å ta feil av.
Infrastruktur, økonomi, teknologi, globale markedsandeler, morgendagens tilskuere. Potensiale er skyhøyt og timingen for RB vil være spot on.
Og Paarag ikke minst tydelig på at det man putter på banen må være konkurransedyktig.

Talk the talk. Jeg er sluttet å høre på snakk fra eiere. En ting som betyr noe, hva gjør de?
Det tror jeg ikke de vil ha store problemer med.
Disse har i aller største grad erfaringen, kompetansen, nettverket, tyngden, økonomien og ikke minst selvtilitten til å gjennomføre det.
Dette er noe helt annet enn Bates, Haigh og Patel, Cellino og Radrizianni.
Hvis ønsket var et passivt eierskap og litt synlighet på en drakt eller en liten logo på stadion så kunne de valgt Wrexham, Oldham eller en annen klubb for innpass i Engelsk fotball.
Valget av Leeds kom nok ikke etter to-tre øl på Kiel ferja.
Her har de nok over lengre tid sett hvilket potensiale det er for å gjøre Leeds til en betydelig global aktør.

Top 20 highest revenues from shirt sales in 2023 ifølge ESPN
Leeds United på 16 plass - €35m

Over Fenerbache, Celtic, Inter Milan bla.

Leeds United earn more revenue than Italian giants AS Roma, Atalanta, SSC Napoli and Premier League rivals Newcastle United, according to the latest Football Money League report from Deloitte. (2022)

Uten å være i nærheten av å ta ut potensiale til klubben.
Du snakker om en klubb som opp til 2018 har bygget ned i nesten to tiår.
Råte på taket. Fukt i kjelleren. Avslått strøm. Første betydelig spillerkjøpet kom i 2013 Luke Murphy inn for 1 mill pund den gang.
Altså bare 5 år før Bielsa tok over.
Før det hadde vi handla rema 1000 varer med silkehansker.

Dennis

#618
Må innrømme at det blir noe mer positivitet hos meg av innleggende dine, Leedslife.

Bekymringen min er selvsagt ikke om vi til slutt har et slagkraftig lag og kjemper om Europacup-spill. Det er vi sulteforet på. Det ligger mer i 'til hvilken pris'. Er det med RB Leeds eller Leeds Bulls eller noe slikt, med røde striper på drakta og en okse innlemmet i ny klubblogo, så spørs det om dett var dett for min del - suksess eller ikke. De er ikke der enda, men som du sier er de ikke her for å være minoritetseier. Jeg slår meg ikke til ro med at de ikke skal inn i styret nå eller endre navn. Minoritet er ikke endestasjonen selvsagt; dette er starten på et oppkjøp og jeg er ikke trygg på dette før de er der og ikke har gjort de overgrepene mot Leeds som de har gjort i andre klubber.

Vi er brent av mange eiere de siste tjue åra, men om dette faktisk løfter Leeds United til en topp 6-8 klubb i England, fornyer og utbygger Elland Road og hever det kommersielle rundt klubben, ville det vært fantastisk. Håpet mitt rundt en eventuelt re-branding er også at Leeds tross alt har et langt større nedslagsfelt i seg selv enn både Austria Salzburg og Leipzig, som vel ikke hadde en skikkelig forgjenger. Godt hjulpet av at engelsk fotball er en verdensomspennende merkevare. Kanskje er derfor Red Bull-logoen nok sett uten at merkevaren skal besudle navnet til en av engelsk fotballs største klubber i tillegg.

Linken til Asbjørn viser til en uttalelse som et regelverk som skal bevare klubbenes identitet mot eiere som ønsker å endre. Så er det lite de siste årene som skaper tillit i at de klarer å overholde reglene på balløya, men intensjonen er god og jeg håper det er en bra beskyttelse. Er vel blant annet krav om å bevise at majoriteten av fansen er pro en endring. Har vondt for å se at Leedsfansen er det.

Så er det helt riktig som Kato sier: Handling over ord. Jeg venter også og ser, men det kan fort bli en spennende sommer.
Marching on together!

leedslife

#619
Quote from: Dennis on May 31, 2024, 08:50:30
Må innrømme at det blir noe mer positivitet hos meg av innleggende dine, Leedslife.

Bekymringen min er selvsagt ikke om vi til slutt har et slagkraftig lag og kjemper om Europacup-spill. Det er vi sulteforet på. Det ligger mer i 'til hvilken pris'. Er det med RB Leeds eller Leeds Bulls eller noe slikt, med røde striper på drakta og en okse innlemmet i ny klubblogo, så spørs det om dett var dett for min del - suksess eller ikke. De er ikke der enda, men som du sier er de ikke her for å være minoritetseier. Jeg slår meg ikke til ro med at de ikke skal inn i styret nå eller endre navn. Minoritet er ikke endestasjonen selvsagt; dette er starten på et oppkjøp og jeg er ikke trygg på dette før de er der og ikke har gjort de overgrepene mot Leeds som de har gjort i andre klubber.

Vi er brent av mange eiere de siste tjue åra, men om dette faktisk løfter Leeds United til en topp 6-8 klubb i England, fornyer og utbygger Elland Road og hever det kommersielle rundt klubben, ville det vært fantastisk. Håpet mitt rundt en eventuelt re-branding er også at Leeds tross alt har et langt større nedslagsfelt i seg selv enn både Austria Salzburg og Leipzig, som vel ikke hadde en skikkelig forgjenger. Godt hjulpet av at engelsk fotball er en verdensomspennende merkevare. Kanskje er derfor Red Bull-logoen nok sett uten at merkevaren skal besudle navnet til en av engelsk fotballs største klubber i tillegg.

Linken til Asbjørn viser til en uttalelse som et regelverk som skal bevare klubbenes identitet mot eiere som ønsker å endre. Så er det lite de siste årene som skaper tillit i at de klarer å overholde reglene på balløya, men intensjonen er god og jeg håper det er en bra beskyttelse. Er vel blant annet krav om å bevise at majoriteten av fansen er pro en endring. Har vondt for å se at Leedsfansen er det.

Så er det helt riktig som Kato sier: Handling over ord. Jeg venter også og ser, men det kan fort bli en spennende sommer.

Det er flere store ting som gjør dette interessant.

Tenker Red Bull kommer for en ting. Det er å dra ut potensiale og etablere Leeds til en topp 10 klubb i europeisk målestokk. Topp 20 i overall sport.
Timingen er god med tanke på at Leeds allerede er i planlegging rundt utbygging av stadion. For Red Bull tror jeg slagkraften de har både over hva dem representerer, men også tyngden de kan spille inn politisk kan spille en rolle vedr infrastrukturen til Leeds som destinasjon og til Elland Road på kampdag.
Da tenker jeg på alt fra reise til byen og ikke minst til stadion.
Som poengtert tidlgiere; fotball står i et veiskille mot morgendagens konsumere. Både hvordan de interacter digitalt men ikke minst flere timer før, under og etter ved kampdag.
På dette feltet er Red Bull globalt ledende og Leeds ligger langt, langt etter dem de skulle konkurrert med i utgangspunktet.
Jeg tenker infrastruktur som fly til Leeds. Bane/tog til ER. Området rundt til næring der pengene går tilbake i brandet. Jeg tenker hele opplevelsespakka fra du går ut av hotellet til du kommer tilbake på hotellet. Her ligger det et stort, stort potensiale som de garantert allerede har markert ut.

Sportslig er jeg ikke redd en plass. De speiler seg jo i de beste uttøverene i verden. Profilbygging er de helt enorme på. Det vil neppe være aktuelt med spillere som ikke tåler forventningene eller som ikke representerer brandet eller verdiene dems på en god måte. Jeg tenker og at globale selskaper som Red Bull, Coca Cola, Google m.f har langt større punch enn  individer som har gjort milliarder. Så hvis en av disse selskapene bestemmer seg for noe så blir det som regel sånn. Og de er fullstendig hensynsløse på den veien. Jeg tror på ingen måte disse må "selge" inn en drøm som Bates, Patel, Cellino eller Rad har måtte gjøre. De har fått den posisjonen de har pga at de er doers.

Vedr navnet på logo, stadion etc er jeg usikker.  Personlig tror jeg morgendagens marketing alikavel kan skaffe de flere touchpoints uten at navnet/logoen står på klubbnavn eller stadion. Tenker mye ligger i teknologi for å fange supportere i langt større grad enn hva det er gjort tidligere.
På den ene siden er de  hensynsløse på å få full uttelling for sine visjoner, men på den andre siden så er den engelske fotballkulturen litt spesiell. Du skal ikke tukle for mye med identiteten før det vill ta fullstendig fyr og spre seg i hele England og da er nok ikke noe retrett slik jeg ser det. Men man heller ikke være så naive å tro at de skal drive dette som en syssel i ren dugnadsånd. De er her for å kapitalisere bigtime på Leeds.

Det spennende her er jo at 49ers har veldig sterk kompetanse på strategi, data og sport, mens Red Bull er globalt ledende på strategi og marketing i en tid der fotballen står ved et veikryss. (tvpakka, konsumere, CL, Top6, FFP)

Så er både 49ers og Red bull heldige med at Leeds har en rik tradisjon med å få frem egen produserte spillere. Tror mye av nøkkelen sportslig neste tiåret ligger her. Få frem større profiler som er flasket opp med identiteten og ikke minst forstår tidlig hva det vil si og hva som kreves av å spille for Leeds. Er sjeldent du ser et suksessfult lag i lagidrett som ikke har et velfungerende akademi eller en strategi som ligger så langt fremme at konkurrenter kopierer dem i et tiåret etter.
Tenk hva en aktør som Red Bull kan gjøre her ved sine ressurser. Dette er også et felt de har veldig god erfaring på og til de grader har lykkes voldsomt med ved Haaland, Keita, Mane bla.
Her kan vi jo virkelig ta planene til det Radrizianni en gang hadde ut i praksis og få en enorm effekt.(se Aspire Academy for spillere/ressurser/trenere). Hva med Red Bull Academy? Fordelt over et visst nedlagsfelt på kontinentet. Et området med data og analyser. Et området ligger det fysiske og restitusjon. Et området der neste gen trenere utdannes og utvikles i system. Det vil nok treffe gen z bedre - i følge forskning (uten å ha noe kilde her og nå) så foretrekker de enkeltspillere i større grad enn lag. Så det å flaske opp store profiler som presterer både på og utenfor banen vil nok bare bli viktigere og viktigere.

Når de først har kommet seg inn ser jeg heller ikke noe mulighet for at de plutselig selger seg ut og kaster seg inn i en ny britisk klubb.
Det er nok nøye, nøye planlagt. De har nok god kontroll og ganske selektive på hva de velger på kloden for å optimalisere sin strategi.

Også må man stille seg tre spørsmål.

Hva tenker en ung gutt eller jente fra gen z om red bull x Leeds?

Jeg vil tro at han/hun mest sannsynlig tar den nyheten langt mer euforisk enn sin foreldre eller sine besteforeldre.

For 15-17 åringen vil mest sannsynlig dette være starten på noe større forbundet med Leeds.  Demografisk sett er det ihvertfall en stor oppside her slik jeg ser det bare ved å ha observert balansen ut av de som frekventerer Elland Road.

Litt flåsete, men opp til nå har klubben knapt vært representert på sosiale medier. Og sosiale medier er jo allerede litt gårsdagen innen teknologi.
Ambassadører for merkevaren eller influencere om du vil - igjen, RB er ledende. Kan man klare noe bedre enn Emma, Bridges og Beckford de neste årene? Det er satt på spissen, de har kommet lengre enn dette Leeds, men de må finne en langt bedre balanse mellom faglighet, egasjement og måten de interacter på mot yngre.
Altså for å gjøre et eks: Globale  klubber eksprimenterer med fantoken i crypto for å finne neste gen supportere. En av verdens ledende kryptobørser Binance bruker Ronaldo i marketing. Planet som er en egen cryptovaluta har Messi som backer og ambassadør. Som igjen genererer treff og engasjement trundt Inter Miami og Al-Nassr.
Dette er bare den spede starten og kanskje et helt nytt univers i web3 med enda flere muligheter og større slagkraft.

Hva ønsker en eliteuttøver seg de neste 10 årene?

Best mulig infrastruktur. Best mulig fasiliteter.
En klubb som kan bygge profil og som opererer på øverste nivå gjennomsyret fra topp til bunn.
Privat i det fysiske liv. Men ute mot fans så synlig som mulig. En klubb som kan fasilitere og skape et brand som gir global annerkjennelse.
For vi ser jo at globale superuttøvere som Haaland, Bellingham feks allerede har kartlagt sin karriere og fremtid allerede i ung alder. De kjenner til infrastrukturen i klubbene. De kjenner  til alt ned i den minste detalj. Og nettopp som marginene er små på banen, så vil det bli mindre og mindre marginer utenfor banen og for å kunne maksimalisere i en karriere med et slikt vanvittig press..
Er det en plass opp for grabs i Top6 sportslig?

Ja, slik jeg ser det. Spennende tid i møte for City.
ManU får ikke fotfeste. Chelsea får ikke fotfeste. Spurs sliter med å ta neste steget. Newcastle trenger nok mer tid.
Arsenal ser sterkere ut.
Globale merkevarer som så klart står støtt selv om det blåser på toppene, men sportslig akkurat nå og de neste 3 årene vil det være muligheter tror jeg. Ikke glem Newcastle sin forvandling på kort tid fra Ashley/Bruce og nesten nedrykk (der vi spilte dem ut) til CL på kort, kort tid. Villa har rotet seg inn der og på rel kort tid.



Så er jeg helt enig med flere andre at det kanskje vil gå ut over engasjementet.
Men det har det allerede gjort. Ikke bare pga Leeds, men som andre påpeker. Den turnen britisk fotball har hatt fra jeg ble glad i den til i dag.
Det er ikke mange kjennetegn igjen. Men moderne fotball vil heller ikke ha for mange av meg inne på stadion. De vil kle opp supportere i drakter, hatter, skjerf, sko og andre effekter så de vandrer rundt og ser ut som en tiur i sentrum sent på kvelden.

Men jeg er også luta lei av å bruke tid på spillere som stort sett aldri leverer når det står litt på spill. Spillere med begrenset ferdigheter.
Spillere du blir sjokkert over i det hele tatt får mulighet til å spille for en slik klubb. Jeg vil ha stor underholdning de 90 minuttene jeg bruker i en allerede dyrebar tid i det moderne samfunn.
Trenere det samme. Eiere.
Klubbene vi taper mot. Motspillere som senker oss.
Siste gjengen med Marsch her. Slutten av sesongen der. Det er jo ikke en så stor klubb verdig.
Ihvertfall ingen god reklame for potensielt ny supportere.
Mye av storytellingen i fotballen er rivalri. Ulike grupperinger. Det dreier seg om historie, kultur, sosial skiller og til og med religion.
Våre rivaler er i toppdivisjonen og spiller stort sett i europa. Leeds har i to tiår surret rundt i divisjonene nedenfor. Vi går sesong etter sesong uten å spille høyrisikokamper en gang.
Hvor utrolig er ikke bare det?

Tenk bare på hvilket nivå du kan løfte rivaliriet Leeds v Manu hvis du har Red Bull som kan storytelling og marketing i ryggen i fremtiden. Glem vi eldre som sitter her inne, men morgendagens supportere.
Se på Manu v Liverpool. Celtic v Rangers. Barca v Real. Inter v Milan osv osv.
Er jo essensen av det og hvordan du bygger det opp som vil skape engasjement og videreføre identiteten til klubben - tror jeg.


Dennis

Marathe har i de siste dagene, i tillegg til å svare om Red Bull selvsagt, poengtert flere ganger hvor opptatt han er av et slagkraftig lag. Det er hele målet hans sier han. Ingen tvil om at investeringer, stadionutbygging og kommersiell vekst er viktig, men jeg liker i det minste fokuset. Han må følge det opp først og fremst, men selv om han ikke engang garanterer at Gray blir, så gjør han veldig dumt i å ikke spille dette mer ned mtp FFP.

For å si det på en annen måte. Det kunne han enkelt gjort. Vi hadde ikke blitt fornøyde med det, men det hadde dempet forventningene. Marathe gjør lite for å gjøre det og sier at Leeds akter å bevege seg mot FFP-grenser rett og slett fordi det gir mest muligheter for å kjøpe og beholde de beste spillerne som mulig.

Jeg liker the talk i det minste, så får vi se hva sommeren bringer.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Dennis on May 31, 2024, 13:39:19
Marathe har i de siste dagene, i tillegg til å svare om Red Bull selvsagt, poengtert flere ganger hvor opptatt han er av et slagkraftig lag. Det er hele målet hans sier han. Ingen tvil om at investeringer, stadionutbygging og kommersiell vekst er viktig, men jeg liker i det minste fokuset. Han må følge det opp først og fremst, men selv om han ikke engang garanterer at Gray blir, så gjør han veldig dumt i å ikke spille dette mer ned mtp FFP.

For å si det på en annen måte. Det kunne han enkelt gjort. Vi hadde ikke blitt fornøyde med det, men det hadde dempet forventningene. Marathe gjør lite for å gjøre det og sier at Leeds akter å bevege seg mot FFP-grenser rett og slett fordi det gir mest muligheter for å kjøpe og beholde de beste spillerne som mulig.

Jeg liker the talk i det minste, så får vi se hva sommeren bringer.

Paarag har pr blandt Championships beste staller om ikke den beste. Han har en forsonet supportergruppe. En trener som har gitt deg en harmonisk garderobe, som har videreutviklet verdi og potensial i enkeltspillere, som nylig har tatt 90 poeng og vært i PO finale og når ting har roet seg vil være store, store favoritter til DO. I tillegg får RB inn som en liten kapasitet før vi treffer Juni.
På den andre siden som jeg poenterer over.
Nå kan ikke jeg så mye om finans og har egentlig aldri satt meg inn særlig i FFP - mest sannsynlig burde jeg.
Men isolert sett da. Hvis du noengang i livet ditt skal satse mye og ta høy risiko - så må det være nå?

Asbjørn

Slik ting har blitt presentert så langt (og hva kommentarene har vært fra såkalte eksperter) så har eg ingen problemer med denne investeringen/draktsponsorshipet. Så er det klart, bildet blir klarere etter hvert osv, men så langt so good.

YEP har fått 'football finance expert, Kieran Maguire i tale....

Leeds United Red Bull Investment: Whites reassurance, Man United example and 'smarter' club view

By Lee Sobot Published 31st May 2024, 11:43 BST

Global energy drinks giant Red Bull have bought a minority share in Leeds and will feature as the club's front of shirt sponsor.
Football finance expert Kieran Maguire has issued a reassuring Leeds United and Red Bull verdict, explaining how the new set-up can also create a "smarter" Whites.

Leeds announced on Thursday morning that they had sealed a 'multi-year agreement with Red Bull for a deal which would bring in new commercial revenues as well as additional capital investment for a minority ownership stake.'

The news, though, was met with caution by some sections of the Whites fan base who fear the club losing elements of its identity amid worries that the team would become 'Red Bull Leeds'.

United, though, were quick to point out in Thursday morning's release that the name and logo of Leeds United Football Club would remain unchanged, a point reiterated by chairman Paraag Marathe in an interview with The Athletic.

Football finance expert Maguire also said he had no such concerns, insisting there was "no way" that would happen, and explaining how Leeds might end up with an arrangement that even Manchester United don't have.

"I think there's far more positives than negatives," Maguire told the YEP. "There's no way that it can become RB Leeds in the same way that we have seen at Salzburg and Leipzig and so on.

"Red Bull are part of a multi-club ownership model. I would imagine that the initial investment is going to be quite low if there is a percentage issue so that will work in Leeds' favour because if they return to the Premier League and then they qualify for Europe, there won't be the same problems that are currently facing Jim Radcliffe at Manchester United and Nice. 

"He has now got two clubs in the same competition and if you look at the small print of UEFA's handbook, that could cause one or two problems there. I think that the positives far outweigh any negatives."

Pressed on how Red Bull's multi-club ownership could maybe impact Leeds, Maguire reasoned: "I think the operational things are completely independent. But there are benefits from having a multi club ownership model because you have greater consistency and continuity so you can have sometimes what we refer to as a knowledge exchange.

"If coaches at the other RB clubs are using this system which seems to be working then the chances are they will be having meetings and Zoom conversations and mini conferences with people at Elland Road to say this is what we have found works, this is what doesn't work. The more that you talk to people who are smart, the smarter you become as a result."

Speaking to The Athletic, Marathe said: "This club is and will forever be Leeds United Football Club. It's not going to be the Leeds Red Bulls. They appreciate that. They respect that. They know the legacy of this club, so it's not something they wanted either. But for me, that was table stakes (a minimum requirement for a business arrangement). That's not going to happen."

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/red-bull-leeds-united-investment-reassuring-whites-message-and-added-benefits-4648625
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Nancy Froston kan levere hun også:
👕 16th highest kit revenue in Europe
📈Commercial ranked 7th for PL season, by far biggest Champ club
🏟️No rename of Elland Road
😊Potential kit designs for 24/25 could include smiley badge
Why Leeds are such a commercial giant #LUFC
@TheAthleticFC
https://x.com/nancyfroston/status/1803318778714833184

https://www.nytimes.com/athletic/5569711/2024/06/19/leeds-commercial-power-is-comparable-to-few-outside-the-premier-leagues-big-six/?source=emp_shared_article

The €34million (£28.8m; $36.5m) made from kit and merchandising sales put Leeds level with Scottish giants Celtic, ahead of Fenerbahce (€31m) of Turkey and Inter from Serie A (€26m). The gap to the world's biggest clubs is vast. Barcelona lead with €179m and Liverpool are the top English club at €132m. But Leeds are consistently the biggest second-tier club in Europe.

All the things that make Leeds attractive as a football entity for prospective signings — big fanbase, historic club, Premier League ambition — make them a commercial success. They benefit each other symbiotically, as football finance expert Kieran Maguire explains.

"If you go back to the last season Leeds played in the Championship before parachute payments (2019-20), their commercial income was around 60 per cent of the total revenue," he says. "That is unheard of among Championship clubs.


Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Quote from: Asbjørn on June 19, 2024, 14:54:16

All the things that make Leeds attractive as a football entity for prospective signings — big fanbase, historic club, Premier League ambition — make them a commercial success. They benefit each other symbiotically, as football finance expert Kieran Maguire explains.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

#625
📊 For the new three-year PSR accounting period July 2022 to June 2025, #LUFC will be permitted to lose up to a maximum of £61m. 22/23 accounts reflected a £34m loss. Headroom has fallen due to second consecutive season in Ch'ship.

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk//sport/football/leeds-united/new-leeds-united-ps61-million-profitability-and-sustainability-figure-revealed-as-whites-make-55-per-cent-loss-4686635

Jon Donnohue


Ellers står trådens første post godt i midt 2024. 10 år senere.
Det sier mye om alt.

Kato

Vi klarer altså i januar 2024 å forhandle inn klausul på 40 mill pund for Archie Gray. Et generasjonstalent som startet sesongen som 17-åring og endte opp med å spille alt. Hvem er det som forhandler hos oss? Samme karene som har ansvar for dødballer? 40 mill pund er ingenting i dagens fotball når de store kommer på banen. Den klausulen burde vært 70 mill pund, ellers ingen kontrakt. Det er vel på tide vi begynner å styre i eget hus.
 

leedslife

Quote from: Kato on July 02, 2024, 09:46:04
Vi klarer altså i januar 2024 å forhandle inn klausul på 40 mill pund for Archie Gray. Et generasjonstalent som startet sesongen som 17-åring og endte opp med å spille alt. Hvem er det som forhandler hos oss? Samme karene som har ansvar for dødballer? 40 mill pund er ingenting i dagens fotball når de store kommer på banen. Den klausulen burde vært 70 mill pund, ellers ingen kontrakt. Det er vel på tide vi begynner å styre i eget hus.
Leeds setter seg i sjakkmatt om de er i CC eller PL.
Se til klubber med mindre ressurser. Se til Phil Giles, Ben Ryan, Asheorth som gikk til de røde nå.. Richard hughes i Bmouth for 10 år siden.
Lignende nedslagsfelt som Leeds.Hva Monchi har fått til i Villa. Mitchell da han var i Spurs. RB connection hos sistnevnte.
En rød tråd for dem: En modell og en sportsplan som dekker opp for manglende muligheter for de som sitter med de beste gatene i monopolet. De er innovative, har et enormt nettverk av kompetanse rundt data, trening, spillerlogistikk, restitusjon og forståelse for at første laget først og fremst må være en resultatarena.

Dennis

Quote from: Kato on July 02, 2024, 09:46:04
Vi klarer altså i januar 2024 å forhandle inn klausul på 40 mill pund for Archie Gray. Et generasjonstalent som startet sesongen som 17-åring og endte opp med å spille alt. Hvem er det som forhandler hos oss? Samme karene som har ansvar for dødballer? 40 mill pund er ingenting i dagens fotball når de store kommer på banen. Den klausulen burde vært 70 mill pund, ellers ingen kontrakt. Det er vel på tide vi begynner å styre i eget hus.

Padrag Marathe skrøt i fjor fælt av at han er så erfaren at han 'negotiates contracts in his sleep'.

Lite visste jeg at han mente det bokstavelig.

Klubben er maktesløs når det gjelder å beskytte sine eiendeler.
Marching on together!

Sydhagen

Archie sin overgang er tidenes 4. høyeste gjennom tidene. Er kun 3 brasser til Real Madrid som har marginalt høyere verdi.
Så at denne prisen er lav er bare tull.
40 mill for en 18-åring er en høy pris.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."