Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?

Started by Kato, April 08, 2014, 12:22:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cherry

Forstår muligheten Archie får veldig godt.
Man vet ikke hva morgendagen bringer, det kan bli skader og uforutsette ting.
At Gray familien er en "institusjon" for Leeds United er hevet over enhver tvil - men det hindrer jo ikke gutten/familien i å gjøre en avtale som dette - som antagelig sikrer hele familien økonomisk i mange år fremover.

Å spille i verdens beste liga, i steden for "usikkerheten " ved å spille for Leeds United ....
Joda, det er jo penger som spiller inn her - men klubben vår kan faktisk ikke garantere PL - spill fremover - det kan Spurs.
Klubben vår og Gray familien tjener godt på dette.

Lett valg.
 

Kato

Galskapen er jo at man i januar lar seg binde på hender og føtter av en klausul hvis vi ikke rykker opp. Allerede i januar skrev liverpool.no at de røde var interessert og prislappen kunne denne sommeren komme opp mot 40 mill pund. Når Maarathe sitter og skryter av hvor god han er å forhandle kontrakter, så forteller vel det i seg selv hvor hjelpeløs han må være.
 

Cerberos67

Quote from: Sydhagen on July 03, 2024, 10:39:28
Archie sin overgang er tidenes 4. høyeste gjennom tidene. Er kun 3 brasser til Real Madrid som har marginalt høyere verdi.
Så at denne prisen er lav er bare tull.
40 mill for en 18-åring er en høy pris.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Helt enig i at 40m £ er en høy pris, men om man ser på markedsverdien til de du sammenligner med nå så vil man kunne argumentere at det er verdt å prøve å holde på slike talenter.

Men, alltid et sjansespill om man virkelig slår til selvfølgelig.

Kato

Quote from: Cerberos67 on July 03, 2024, 11:25:18
Quote from: Sydhagen on July 03, 2024, 10:39:28
Archie sin overgang er tidenes 4. høyeste gjennom tidene. Er kun 3 brasser til Real Madrid som har marginalt høyere verdi.
Så at denne prisen er lav er bare tull.
40 mill for en 18-åring er en høy pris.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Helt enig i at 40m £ er en høy pris, men om man ser på markedsverdien til de du sammenligner med nå så vil man kunne argumentere at det er verdt å prøve å holde på slike talenter.

Men, alltid et sjansespill om man virkelig slår til selvfølgelig.

52 kamper denne sesongen i championship. Det er vel egentlig ikke et spørsmål om han vil slå til.
 

Dennis

#634
Quote from: Sydhagen on July 03, 2024, 10:39:28
Archie sin overgang er tidenes 4. høyeste gjennom tidene. Er kun 3 brasser til Real Madrid som har marginalt høyere verdi.
Så at denne prisen er lav er bare tull.
40 mill for en 18-åring er en høy pris.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Joda, prisen er høy, men burde den vært høyere?

Leeds får et sted mellom £25-30 millioner skal man tro artiklene. Pluss Joe Rodon, selvsagt. Man skal på ingen måter kimse av det. Likevel mener jeg at det er Spurs som har trukket det klart lengste strået i denne avtalen. De har i praksis betalt 25-30 for Gray OG spart lønnskostnader til en spiller de rangerte selv under Eric Dier. Det var nok også verdt et par millioner pund for de to siste årene til Rodon.

De aktiverte så vidt jeg forstår også et år lengre kontrakt (opsjon) for Rodon i sommer og beskyttet dermed verdien på en spiller som hadde ett år igjen, med den rabatten det gjerne innebærer for å få solgt en spiller som året etter er verdt 0.

Det betyr ikke at Leeds har tapt på å få inn Joe Rodon (både Spurs og Leeds kan se på det som en seier), men jeg tror Gray kan bli verdt det triple av £25-30 i løpet av relativt få år. Han vil nok snart kalles opp til det engelske landslaget og med tre(?) år i Spurs vil han regnes som home grown med tanke på slike krav i PL og Europa-cuper. Da regnes han altså offisielt som et Spurs-produkt.

Det er ikke helt riktig når eksempelvis meg selv sier det er en 'lav sum', men jeg mener den er for lav. Romeo Lavia gikk fra Southampton til Chelsea for £52 mill + add ons som 19-åring i fjor. Han hadde riktignok en del kamper i Premier League, men det var for det desidert dårligste laget og de var et Ch-lag da han ble solgt. Jeg syns ikke Archie Gray er mindre verdt enn han, både i ren kvalitet, tilhørigheten til Leeds og med engelsk "premium" i prisen.

Så vil det alltid være en individuell øvelse å vurdere om det er godt (nok) betalt eller ikke. Jeg ser argumentene for at det er en god del for Leeds, men jeg er uenig at den er god nok. Leeds er nødt å beskytte sine eiendeler sterkere og sitte med bedre kort på handa - oftere - i forhandlinger. Det er helt forferdelig å tenke på at dette salget gjøres fordi man bommet så fatalt sommeren 2022 og i praksis selges Archie Gray for å betale for Kristensen, Wöber og Aaronson m.fl. + JKA!

Jeg gremmes over det.


PS. Gray hadde en overgangsklausul, så Leeds hadde neppe for mye de skulle ha sagt til slutt, men den burde aldri vært såpass lav. I tillegg tror jeg det er for mye røyk rundt påstander om at Gray-familien ikke har vært fornøyd med denne prosessen og fra såpass avholdte debattanter, at jeg tror det er noe i det. Jeg tror også Archie Gray ikke hadde sett for seg Brentford som neste steg. Har ingen bevis for det annet enn at jeg tror han hadde ventet på en større klubb. Tror derfor ikke et fnugg på at klubben er like 'heartbroken' og 'reluctant to accept' som de sier. Det er en PR-jobb.
Marching on together!

Eriksen55

Quote from: Kato on July 03, 2024, 11:27:36
Quote from: Cerberos67 on July 03, 2024, 11:25:18
Quote from: Sydhagen on July 03, 2024, 10:39:28
Archie sin overgang er tidenes 4. høyeste gjennom tidene. Er kun 3 brasser til Real Madrid som har marginalt høyere verdi.
Så at denne prisen er lav er bare tull.
40 mill for en 18-åring er en høy pris.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Helt enig i at 40m £ er en høy pris, men om man ser på markedsverdien til de du sammenligner med nå så vil man kunne argumentere at det er verdt å prøve å holde på slike talenter.

Men, alltid et sjansespill om man virkelig slår til selvfølgelig.

52 kamper denne sesongen i championship. Det er vel egentlig ikke et spørsmål om han vil slå til.

Relativt stor forskjell på å slå til i barndomsklubben i CC vs et av topplagene i PL.

Ingen selvfølgelighet at Gray blir en PL spiller i Spurs. Mange store talenter som har blitt hentet til toppklubber og feilet. Tror Brentford hadde vært et smartere valg. Det smarteste for karrieren hadde kanskje vært å bli værende i Leeds der han får masse spilletid og blir satset på. Men dette vil tiden vise.

Hvordan bli kamphverdagen til Gray neste år? Blir det reservelagsfotball kan utviklingen stagnere. At han skal inn å spille fast eller jevnlig er jeg tvilende til. Jeg har tro på at Gray kan bli en bra spiller, men redd han gaper over for mye og da er veien kort til å ende opp som han som kunne blitt noe. Valg av rett klubb og spilletid er vel den viktigste faktoren for å lykkes.

Sportslig sett for Leeds neste år så skal nok Gray være helt grei å erstatte. På sikt hvis vi rykker opp og Gray hadde fortsatt utviklingen så er det spillere som Gray man ønsker flest mulig av. Men tenker 40 mill og en rabattert Rodon er en grei pris. Vet ikke om det dukker opp noen addons på denne dealen. Utlån tilbake til Leeds var også en mulighet har jeg skumlest fra en x-konto. Om det er en realitet aner jeg ikke,

Sammenligningen under med Lavia blir litt feil syntes jeg. Lavia spilte veldig bra i Southampton i PL. Gray ok i CC, men veldig bra ift til alder. Chelsea som kjøpte Lavia - Bare det gjør at avtalen ikke kan sammenlignes..


leedslife

#636
Quote from: Dennis on July 03, 2024, 11:54:39
Quote from: Sydhagen on July 03, 2024, 10:39:28
Archie sin overgang er tidenes 4. høyeste gjennom tidene. Er kun 3 brasser til Real Madrid som har marginalt høyere verdi.
Så at denne prisen er lav er bare tull.
40 mill for en 18-åring er en høy pris.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Joda, prisen er høy, men burde den vært høyere?

Leeds får et sted mellom £25-30 millioner skal man tro artiklene. Pluss Joe Rodon, selvsagt. Man skal på ingen måter kimse av det. Likevel mener jeg at det er Spurs som har trukket det klart lengste strået i denne avtalen. De har i praksis betalt 25-30 for Gray OG spart lønnskostnader til en spiller de rangerte selv under Eric Dier. Det var nok også verdt et par millioner pund for de to siste årene til Rodon.

De aktiverte så vidt jeg forstår også et år lengre kontrakt (opsjon) for Rodon i sommer og beskyttet dermed verdien på en spiller som hadde ett år igjen, med den rabatten det gjerne innebærer for å få solgt en spiller som året etter er verdt 0.

Det betyr ikke at ikke Leeds har tapt på å få inn Joe Rodon (både Spurs og Leeds kan se på det som en seier), men jeg tror Gray kan bli verdt det triple av £25-30 i løpet av relativt få år. Han vil nok snart kalles opp til det engelske landslaget og med tre(!) år i Spurs vil han regnes som home grown med tanke på slike krav i PL og Europa-cuper.

Det er ikke helt riktig når eksempelvis meg selv sier det er en 'lav sum', men jeg mener den er for lav. Romeo Lavia gikk fra Southampton til Chelsea for £52 mill + add ons som 19-åring i fjor. Han hadde riktignok en del kamper i Premier League, men det var for det desidert dårligste laget og de var et Ch-lag da han ble solgt. Jeg syns ikke Archie Gray er mindre verdt enn han, både i ren kvalitet, tilhørigheten til Leeds og med engelsk "premium" i prisen.

Så vil det alltid være en individuell øvelse å vurdere om det er godt (nok) betalt eller ikke. Jeg ser argumentene for at det er en god del for Leeds, men jeg er uenig at den er god nok. Leeds er nødt å beskytte sine eiendeler sterkere og sitte med bedre kort på handa - oftere - i forhandlinger. Det er helt forferdelig å tenke på at dette salget gjøres fordi man bommet så fatalt sommeren 2022 og i praksis selges Archie Gray for å betale for Kristensen, Wöber og Aaronson m.fl. + JKA!

Jeg gremmes over det.


PS. Gray hadde en overgangsklausul, så Leeds hadde neppe for mye de skulle ha sagt til slutt, men den burde aldri vært såpass lav. I tillegg tror jeg det er for mye røyk rundt påstander om at Gray-familien ikke har vært fornøyd med denne prosessen og fra såpass avholdte debattanter, at jeg tror det er noe i det. Jeg tror også Archie Gray ikke hadde sett for seg Brentford som neste steg. Har ingen bevis for det annet enn at jeg tror han hadde ventet på en større klubb. Tror derfor ikke et fnugg på at klubben er like 'heartbroken' og 'reluctant to accept' som de sier. Det er en PR-jobb.
Lavia var nok en litt annen handel. Der er det nok litt grums.
For all del. Lavia er god han. Beste ut av Delap, McAtee gruppen den sesongen, men et stykke unna Palmer og Foden som skiller seg ut fra det City driver med.
Southampton raidet Mancity sitt akademi den gangen (som var i gang med en kursendring) og hentet to trenere samt Wilcox som director of football i Southampton og Lavia som spiller. Samme mann var delaktig i å hente Lavia fra De Bruyne sin elitecup i Belgia. Wilcox ble senere sjefen over City akademiet.  Den sommeren da Chelsea ville hente Lavia hadde Tedd Boehly overtatt Chelsea og hentet Laurence Stewart som sportsdirektør. Han hadde tidligere jobbet som analytiker i City der Wilcox hadde andre roller rundt akademiet.
Jeg tenker de har gjort flere slike avtaler som man kan stille spmtegn rundt. Vi har jo og en avtale med en annen ex City unggutt. (Gyabi)
Vi må ikke glemme at Leeds og ikke var fremmed for en hestehandel (Ousaim Bouy samt Ideguchi på en 4 og en halv års avtale)

Andersen

Jeg gremmes over den økonomiske situasjonen vår tidligere italienske eier og Orta satte oss i ang sign fees til klubber våre gamle drittspillere hadde i sine kontrakter da de hoppet av Leeds skuta etter nedrykket . Hadde ikke 49ers og co den fjerneste anelse at denne type gjeld var skyhøy da de kjøpte klubbben av Radrizzanni !?

Milou

Dette er eit svar på ein diskusjon mellom Dennis og eg i ryktetråden. Fordi diskusjonen etterkvart ikkje har noko i ryktetråden å gjere, så flytta eg den hit, så får dei som er interesserte lese historikken i ryktetråden. Eg trur vi er relativt einige i mykje, Dennis, men vil korrigere deg på enkelte punkt.

Når det gjeld rekneskapsår og timing av vurdering i forhold til PSR, så har eg ikkje så god grei på det. Der som eg imidlertid er relativt sikker på er at vi for rekneskapsåret 23/24 blir vurdert for reglar som gjeld for Championship, og evt brot på reglane etterkvart ville blitt straffa. Det var også eit smutthol tidlegare, slik at ein Championshipklubb som rykka opp teknisk sett kunne bryta reglane i Championship fordi dei kunne reparere økonomien med nye PL-inntekter. Dette smuttholet er no lukka, så vidt eg forstår, og det er derfor Leicester mest sannsynleg vil få poengtrekk etterkvart for brot på PSR. Dette tar av grunnar du påpeikar, Dennis, litt tid, og det tok jo langt ut i forrige sesong før Everton og Nottingham fekk sine poengstraff.

Imidlertid finn eg ingen grunn til å tvile på at styret har rett når dei seier at dei måtte selje i juni for å vere sikre på å unngå PSR straff. I så måte var det best økonomisk å selje Gray fordi han er eigenprodusert. Summerville hadde gjeve ein tilsvarande forteneste, men ikkje Rutter.

Du har rett i at klubben har eit visst forklaringsproblem her og at ord og handlingar ikkje heilt samstemmer. Noko av grunnen var eg inne på i mitt forrige innlegg. I tillegg trur eg at styret i juni såg det som veldig lite sannsynleg at nokon kom til å innløyse Rutter sin release clause. Og det klandrar eg dei forsåvidt ikkje for. Om dei derimot ikkje har tatt høgde for dette scenarioet, og har planar for korleis dei skal handterer denne situasjonen, vile eg seie dei er tildels inkompetente.

No er det endå ei stund igjen av overgangsvidauget, så eg syns det kunne vere greitt å senke temperaturen litt frå fansen sin side, støtte opp om laget i dei kommande kampane, og felle dom over styret sin handtering når vindauget er lukka.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk


Dennis

Ja, Milou, her har du et godt poeng. Det vil være ferdigstilt i løpet av sesongen og vi kunne risikert poengtrekk på våren antakelig. For da blir det 'motsatt'av mitt eksempel: siste grense (PL, +2x Ch) er lik, men 2023/24 blir da det siste året i treårsperiode. Det høres fornuftig ut.

Ellers enig i at endelig dom felles når vinduet stenger, selv om jeg syns det er merkelig at de setter laget i denne posisjonen igjen. I fjor var det en annen situasjon.

Noen kommer inn i alle fall, det er helt klart. Men pr nå er det mangel på både kvalitet og kvantitet.
Marching on together!

leedslife

#640
Ikke mye rykter i ryktetråden her. Kanskje dere skulle laget en økonomi og synsetråd?

Enig med deg, gir litt opp dette forumet, når 2-3 stykker skal overgå hverandre i div diskusjoner.

Vet ikke hvor mange som gidder å lese en sides innlegg, som skal bevise at den andre tar feil..og slik fortsetter det hele tråden.

Fristet til å be dem få seg ett rom, og ordne opp der.

MOT
Quote from: morten1966 on Today at 07:47:23
Quote from: baste on Today at 06:24:51
Quote from: gulle on August 16, 2024, 11:55:46
Ikke mye rykter i ryktetråden her. Kanskje dere skulle laget en økonomi og synsetråd?

Enig med deg, gir litt opp dette forumet, når 2-3 stykker skal overgå hverandre i div diskusjoner.

Vet ikke hvor mange som gidder å lese en sides innlegg, som skal bevise at den andre tar feil..og slik fortsetter det hele tråden.

Fristet til å be dem få seg ett rom, og ordne opp der.

MOT

Enig, her er det bare økonomiske rykter!

Det siste "ryktet" fra en noenlunde troverdig kilde er en bekreftelse på at vi IKKE er ute etter Rangers-bingen, mens våre to klart viktigste bidragsytere offensivt er solgt med Rothwell på lån som erstatter.

Helt fair at det er vegg av innlegg og feil tråd, hvor jeg er en den største synderen i det siste. Men 'overgå hverandre'?

Det er en genuin diskusjon og spørsmål om hva f* som skjer i klubben. Ikke ute etter å bevise feil hos noen, men prøve å forstå hvorfor ord og handling spriker så enormt hos 49ers.

Synd at den diskusjonen dreper interessen, baste. I det minste var min (altfor) lange post den siste på emnet, da det ikke er noen svar på dette før neste regnskap kommer. Og det forstår jeg er for spesielt interesserte. :)

Som sagt også enig i at det helt klart er feil tråd og tenker en moderator som får det til kunne endret til riktig tråd.


Til de som er moderatorer (inkl deg ser jeg Dennis):

Nå er ikke hensikten med denne å ta noe parti med noen.

Er det ikke mulighet for å mer effektivt flette inn diskusjonen der de(n) hører hjemme?
Av erfaring ser man jo at relativt mange diskusjoner beveger seg etterhvert bort fra opprinnelig tråd og stort sett inn i økonomi, klubbdrift, sportslig drift eller dem som sitter å uttøver dette.

Ser også at "Like" funksjonen er vekke. Er ikke denne også effektiv ifht til å få ned innleggene i en "diskusjon" mellom flere parter?
Merker ihvertfall på meg selv at det var en fin måte å runde av en diskusjon på som begynte å miste fasong og poeng - oftest i et ensporet fokus av meg selv. Det er fort til at diskusjoner blir større kamp om rett og galt enn det som egentlig burde drevet diskusjonen konstruktivt videre.



Ønske må jo være å ha en helhet her inne. Uansett hvor mye man konsumerer og hvor mye tid man bruker på Leeds - om man er enig eller uenig med andre.
For min del er det uaktuelt hvis det ikke skal være rom for brukere og diskusjoner som går litt dypere enn rykter ( oftest ukritisk til kilder), slarv og noe som blir en klagemur på matchdager.
Hvis man bare vil ha det så må det være mulighet å registere seg på facebook og søke opp Leeds rel sider eller betale 90/100 kr for sodavann eller en halvliter på pub. Her får man fort svaret på hvorfor Meslier slipper inn litt billig mål eller Bamford scorer for lite på sine sjanser - av en som var keeper selv ei gang på 70 tallet eller en som kjente en som scoret 70 mål ila en sesong på Østlandet ei gang på 80 tallet.

Det må vel være et samlet ønske om å holde noe form for kvalitet oppe her selv om man er dundrende uenig med andre til tider? Det brukes jo timesvis av timer fra flere som skaper engasjement og interessante vinklinger på en klubb som verken spiller om så mange trofeer eller vinner så mange trofeer.

Så kan gjerne denne adresseres av en moderator (evt slettes).

På forhånd takk

stian

Jeg er nok en av dem som sporer av i forhold til tema i de enkelte trådene. Men jeg tilhører også den fraksjonen som er interessert i det som foregår med økonomien til klubben. Der holder forumet høyt nivå i mine øyne og det er de diskusjonene jeg gidder å lese.

Så er det jo også et faktum at det er glidende overganger mellom det som går på rykter om spillersalg, klausuler og klubbens økonomi. Balansen mellom det som går ut av spillere (en drøy milliard NOK) og det som kommer inn (ca ingenting i forhold) har jo også med transfers å gjøre, men får mange til å lure på økonomien.

La nå folk diskutere det som faller dem viktigst der og da, og scroll over det som ikke interesserer.

NT

Dette forum er veldig bra. Det er masse kunnskap om alle forhold knyttet til klubben, ispedd noen impuls tacklinger og skivebom. For egen del lar jeg meg imponere over mye kunnskap og om innleggene er lange så tenker jeg at avsender har engasjert seg og har ett budskap å formidle. Mer lærende enn uinteressant. Det beste med forumet er at ingen av dere er her på lån, på utgående kontrakt eller slik release clause. Vi er stucked alle mann !

stian

Quote from: NT on August 17, 2024, 12:11:27Dette forum er veldig bra. Det er masse kunnskap om alle forhold knyttet til klubben, ispedd noen impuls tacklinger og skivebom. For egen del lar jeg meg imponere over mye kunnskap og om innleggene er lange så tenker jeg at avsender har engasjert seg og har ett budskap å formidle. Mer lærende enn uinteressant. Det beste med forumet er at ingen av dere er her på lån, på utgående kontrakt eller slik release clause. Vi er stucked alle mann !

*liker*

Kato

Stallen er nede i 19 mann nå. Regnskapsavdelingen har jo over halvert antall lønnsslipper.
 

Kato

Vi har altså solgt spillere i sommer for mer enn resten av championship tilsammen.
 

GaryMac

Kan det være at vi MÅ 'lande' salget av Rutter før vi kan by på nye spillere? At økonomien og/eller PSR gjør at de andre salgene i år bare har brakt oss i balanse, og at Rutter-salget må gjennomføres før vi kan gjøre noen store kjøp? Og at Brighton holder igjen de siste detaljene for å presse oss litt
Ser at jeg er litt paranoid og schizofren - antydet akkurat selv i Rutter-tråden at det er vi som holder igjen :)
Aldri greit å være Leeds-fan.

auren

Quote from: GaryMac on August 19, 2024, 21:52:30Kan det være at vi MÅ 'lande' salget av Rutter før vi kan by på nye spillere? At økonomien og/eller PSR gjør at de andre salgene i år bare har brakt oss i balanse, og at Rutter-salget må gjennomføres før vi kan gjøre noen store kjøp? Og at Brighton holder igjen de siste detaljene for å presse oss litt
Ser at jeg er litt paranoid og schizofren - antydet akkurat selv i Rutter-tråden at det er vi som holder igjen :)
Aldri greit å være Leeds-fan.

Eller at når Rutter-salget er i boks, så kan vi faktisk bruke 40 millioner+ og kan splæsje 20 mill på Clarke samt få en god 10-er for 10-15 millioner. Sleng med Ljubicic for 5 millioner og en back på lån fra PL, og du har plutselig et slagkraftig lag igjen...

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Kato

Ljubicic spilte ikke i helga, han tror jeg kommer.
 

Dennis

#649
Quote from: GaryMac on August 19, 2024, 21:52:30Kan det være at vi MÅ 'lande' salget av Rutter før vi kan by på nye spillere? At økonomien og/eller PSR gjør at de andre salgene i år bare har brakt oss i balanse, og at Rutter-salget må gjennomføres før vi kan gjøre noen store kjøp? Og at Brighton holder igjen de siste detaljene for å presse oss litt
Ser at jeg er litt paranoid og schizofren - antydet akkurat selv i Rutter-tråden at det er vi som holder igjen :)
Aldri greit å være Leeds-fan.

Tror det kan være slik cash-messig, men når det gjelder PSR må Leeds være et kremeksempel akkurat nå. Det er de siste tre årene som teller og der er det et samlet tap, men starten på 2024/25-finansåret har vel minst £40 millioner i pluss så langt (Summerville, Karama, Rutter).

Hvis de tre siste årene nå er innenfor, som vi i alle fall blir fortalt var tilfelle da Archie ble solgt, så har jeg veldig vondt for å se at neste finansår vil vise store tap.

For å ta et eksempel: Dersom de estimerte £40 millionene reduseres til £20 millioner mot slutten av året grunnet ordinært driftsunderskudd, så kunne Leeds på papiret hentet spillere for £100 mill og skrevet femårskontrakter og gått i null (så sant lønnsbyrden var tilsvarende). Apropos lønn har den utgiftsposten blitt redusert enormt i sommer. I siste periode utgjorde lønnskostnader 80+% av omsetning. Selv om inntektene er redusert kraftig siden 2022/23, burde også denne posten være redusert mer enn proporsjonalt.

Dersom 49ers har tenkt å investere er det vanskelig å se noe bedre tidspunkt enn akkurat nå. Til neste sommer skal igjen store regninger betales, på omtrent £50 mill, og det er vel ikke så veldig mange flere i denne stallen som kan selges for særlig mer enn £20 mill enn Willy Gnonto. Det er natt og dag om klubben er i Premier League eller Championship kommende sesong.
Marching on together!

Blank_File

Quote from: Dennis on August 20, 2024, 09:37:00Det er natt og dag om klubben er i Premier League eller Championship kommende sesong.
Det er derfor jeg har havnet i Katos båt. Det er 11 dager igjen. Hvis ikke vi får tak i skikkelige forsterkninger nå, så blir vi sittende fast i denne divisjonen nok en gang. Det finnes ikke en eneste unnskyldning fra 49'ers som vil bite på meg hvis det ikke kommer inn mye kvalitet før vinduet stenger.

Dennis

Quote from: Blank_File on August 20, 2024, 09:51:54
Quote from: Dennis on August 20, 2024, 09:37:00Det er natt og dag om klubben er i Premier League eller Championship kommende sesong.
Det er derfor jeg har havnet i Katos båt. Det er 11 dager igjen. Hvis ikke vi får tak i skikkelige forsterkninger nå, så blir vi sittende fast i denne divisjonen nok en gang. Det finnes ikke en eneste unnskyldning fra 49'ers som vil bite på meg hvis det ikke kommer inn mye kvalitet før vinduet stenger.

Hvis det ikke vises noe helt annet de siste dagene, så blir jeg med på seilasen selv.

Utfordringen er ikke nå kun å hente en direkte erstatter for Rutter, men at Farke uttalte ønske om en ving, en CM og en back før Summerville ble solgt. Så selv om vi skulle stille med direkte erstattere når vinduet er stengt, så starter man sesongen med 40 meter tillegg for å trekke sammenligning til trav.

I fjor var jeg stresset over manglende kvalitet og bredde i stallen, men de landet det forholdsvis bra til slutt. Det var likevel noen mangler, både dekning på enkelte plasser og kreativitet i midtbanen, men nå har disse hullene blitt både flere og langt større.

I motsetning til i fjor, har det også i år blitt uttalt at stallen skulle vært klar til gameweek 1. Det kan vi trygt si ikke endte opp med å stemme.
Marching on together!

leedslife

#652
Dersom 49ers har tenkt å investere er det vanskelig å se noe bedre tidspunkt enn akkurat nå. Til neste sommer skal igjen store regninger betales, på omtrent £50 mill, og det er vel ikke så veldig mange flere i denne stallen som kan selges for særlig mer enn £20 mill enn Willy Gnonto. Det er natt og dag om klubben er i Premier League eller Championship kommende sesong.

Hva er det som potensielt står i veien her? (bortsett fra et timeglass som begynner å gå tom for sand)

De har fundamentet til et fantastisk Championship-lag.
Selv om flere sutrer og hyler over Meslier, Rodon, James, Piroe etc.
Altså, du får ikke en bedre stoppere eller dekning på stopperplass enn Rodon, Ampadu, Strujik og Woeber i Championship.
Du får ikke bedre offensive backer i championship enn Firpo og Bogle.
Midtbanen er tynt besatt og mangler noe kvalitet, men den er fortsatt sterkere og mer solid enn majoriteten av ligaen utenfor topp 2.
Selv med salget av Summerville og Rutter så står du igjen med Gnonto, James og Brenden.
Altså James var en av ligaens beste spillere i fjor. Gnonto var en av Leeds beste offensive spillere i sesongen vi gikk ned. Alle tre har internasjonal kamperfaring både fra landslag, sluttspill og kamper i Europa fra klubblag.

Se på ligaen. Se på de andre spillerstallene. Se på spillerne som er igjen i ligaen etter Premier League og ligaer utenfor har kapret de beste.
Fortsatt står Leeds veldig godt posisjonert kontra konkurrenter.
Du har en trener som alltid leverer topp-plasseringer på dette nivået.
Det må da være mulig å ta litt risiko og serve Farke her?
Viser man ambisjoner og tar litt høy risiko nå så vil du mest sannsynlig merke at omgivelsene gir deg et puff i ryggen - istedefor for at du får omgivelsene mot deg der lekkasjene gjennom en 46 kampers pluss sesong blir en umulighet.
For gjennomføringen og resultatet mot WBA viser jo en 11ér som ikke har lagt seg ned å vifter med det hvite flagget. Som i fjor så viser dem at de har alle ingrediensene som skal til for å ta kampen mot samtlige lag i denne divisjonen. Men igjen så SKRIKER dem etter kreative og ferdighetsmessige evner.

Farke har jo stort sett levert på alt selv om klubben på ingen måte har gitt han noe spesielt gode innganger på sesongene.
Nå ber han om 4 inn - 4 posisjoner som alle med den minste forståelse for fotball ser at vi mangler for at dette skal bli en slagkraftig enhet som ikke vil ligge noe tilbake for Wolves i 17/18 eller Burnley i 22/23.
For å være helt ærlig, det bør ha vel så gode forutsetninger som de to Norwich lagene han gikk opp med.
Og ligner han ut det i antall poeng så rykker Leeds G A R A N T E R T opp denne sesongen.
(99% sikkert på Ståle Solbakkens språk)



Blank_File

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver leedslife, med ett veldig viktig unntak. Midtbanen vår er ikke mer enn middels. Det er stort sett alltid der vi blir utspilt. Fungerer ikke sentralnerven i ett hvert fotballag så er det vanskelig å få til noe med resten. Jeg sier slett ikke at Gruev og Ampadu er dårlige, særlig Ampadu har jeg veldig sansen for, men likevel ender vi altfor ofte opp med å bli kjørt over på midten. Mot WBA hadde Farke bestemt seg for å snøre igjen sekken, men likevel syns jeg det kom en del fra WBA gjennom midten. Mot Middelsbjørg var alle dårlige, så der er det lite å snakke om, men mot Portsmouth var det samme. Pack fikk plass og var unødvendig god med ball. Jeg forstår ikke taktikk nok til at jeg vet om det går an å rette tilstrekkelig på dette problemet, men det er i alle fall vesentlig at vi er mer dominant enn motstanderene våre på sentral midt for at dette skal fungere.

Dennis

#654
Jeg vet i alle fall ikke. Nå skal PSR ikke være et problem og det uttales stadig hvor mye penger disse eierne har. 49ers er en samling mange små (i denne sammenheng) og noen større fisker. Jeg tror vel mitt om vilje (eller kanskje er det evne), men la oss si at de har bra med penger. Red Bull, derimot, det er utvilsomt en hvithai.

Felles for dem begge, er at det er overhodet ingen grunn til at Leeds skal være en Championship-klubb. 49ers hadde selvsagt en plan om å kjøpe klubben fra Radrizzani når denne var etablert i Premier League og overta en god plattform med et fortsatt enormt potensiale. Noen investorer falt fra ved nedrykket og kommende overtakelse, men det er fortsatt nødt å være en del penger der. I tillegg er Leeds fortsatt "PL-dopet" kontra de andre ligarivalene.

For Red Bulls del er det enda mindre forståelig. Enten har de fått minoritetsaksjer som en del av sponsoravtalen eller så er de her for å ta over med tida. Akkurat som 49ers var, men i enda større grad, er ikke RB i Leeds for å være passive. Jeg vil vel tro det sistnevnte og da er det helt uforståelig om RB ikke ønsker å ta denne klubben opp umiddelbart. Se bare på drakta: Hadde de ønsket å selge drakter "kun" til Leeds-fansen, hadde oksene vært blå på hjemmedrakta også. De ønsker å eksponere merkevaren globalt, ikke bare til "en håndfull" Leeds-fans. Bortedrakta er der for å please oss noe den også gjør, men hjemmedrakta er ment å vises til verden. De får ikke utløp for potensialet i reklameverdien før Leeds er i Premier League og Leeds har spillere med rockestjerne-status, som Erling Haaland. Spillere som unge og ungdom vil være som og dermed assosierer med Red Bull.

Da må man opp til Premier League og man må vise muskler. Hvis det ikke er noe som tyder på dette at dette er planen på kort- og mellomlang sikt de siste 11 dagene, så forstår jeg virkelig ikke hva som skjer bak kulissene. Som du nevner er det gode spillere i denne stallen og det er mye å bygge på, men den er per nå løvtynn og har den medvirkende effekten av å ha blitt strippet for de tre beste spillerne nylig. Tony Dorigo er en fin fyr og han har erfaring fra profesjonell fotball, men han er også svært diplomatisk; jeg kjøper ikke uttalelsene om at spillerne ikke bryr seg om salg og vil 'get on with it'. Selvsagt savner man kamerater, humørspredere og ikke minst gode medspillere. Det sier også noe om ambisjonene til de som er igjen og de som er på radaren, dersom de ikke ersattes.
Marching on together!

leedslife

#655
Quote from: Blank_File on August 20, 2024, 10:19:44Jeg er forsåvidt enig i det du skriver leedslife, med ett veldig viktig unntak. Midtbanen vår er ikke mer enn middels. Det er stort sett alltid der vi blir utspilt. Fungerer ikke sentralnerven i ett hvert fotballag så er det vanskelig å få til noe med resten. Jeg sier slett ikke at Gruev og Ampadu er dårlige, særlig Ampadu har jeg veldig sansen for, men likevel ender vi altfor ofte opp med å bli kjørt over på midten. Mot WBA hadde Farke bestemt seg for å snøre igjen sekken, men likevel syns jeg det kom en del fra WBA gjennom midten. Mot Middelsbjørg var alle dårlige, så der er det lite å snakke om, men mot Portsmouth var det samme. Pack fikk plass og var unødvendig god med ball. Jeg forstår ikke taktikk nok til at jeg vet om det går an å rette tilstrekkelig på dette problemet, men det er i alle fall vesentlig at vi er mer dominant enn motstanderene våre på sentral midt for at dette skal fungere.

Jeg er helt fullstendig enig med deg.
Men det er jo ikke verre enn at man øremerker en betydelig sum av det man har fått inn til å hente en spiller som kan regaine posession, diktere spillet, styre tempoet i kampen, en som gjennom sin posisjonering og trygghet i valg kan få det beste ut av stopperne i langt større grad enn Gruev og Ampadu.
Ikke minst en som har oversikt og ferdighetene til å tre opp spillere mellom linjene.

Akkurat det du beskriver over så man jo manglende på så tidlig som høsten i fjor.
Også er jeg enig med andre her inne at Kamara (til tider) kamuflerte nok endel av de manglene Gruev/Ampadu besitter både i forflytningsevne, men også i posession.

Og som du riktig påpeker. I WBA har de to veldig gode posessionspillere i Swift og Mowatt. Boro under Carrick har Morris som kommer til å bli fantastisk, men også Howson som blir veldig effektiv i posession med en slik spiller over seg. (Hackney til vanlig)
Pack har jo stått å orkestrert i denne ligaen i et tiår. Ikke heller veldig overraskende at han var tungen på vektskålen i å finne huller i Leeds sitt system.
Til Fredag møter vi Bannan som i større grad kan spille flere posisjoner sentralt. På sitt beste - absolutt en spiller som sender stikkere og pasninger med stor kjærlighet og omtanke. Igjen, en kamp i kampen.

"Fungerer ikke sentralnerven i ett hvert fotballag så er det vanskelig å få til noe med resten."

Så burde den her limes opp og stå til evig tid. Det er ikke ofte man får servert noe så vakkert og innsiktsfult på en regntung Tirsdag.


Dennis

Tiltredes, meget godt sagt Blank_File.

Dere er inne på det begge to. Gruev og Ampadu er begge solide spillere i denne divisjonen, men det er ikke mye kreativitet der. Ampadu slår noen forsøk i bakrom, men det er omtrent det. Man kan også kritisere Kamara for manglende målpoeng, men han var den beste av de på midtbanen til å komme seg ut av vanskeligere situasjoner under press. Som regel alltid spillbar og selv om han var langt fra noen playmaker, var det gjerne en å flytte ballen til og så videre relativt rask. Tror også Kamara hadde sett bedre ut med supplerende kvalitet rundt seg, akkurat som de nevnte. Det er ingen Pablo i laget og det har det ikke vært siden, vel, Pablo.

Når vi er inne på midtbanespillere. Nå ser det ut som vi har kurtisert Ljubicic og Køln i over en måned. Det kan selvsagt være at interessen ikke er reell, eller at dette - som med Kamara - er alternativ om hovedmålet går tapt, men hva er det som drøyer? Det snakkes om bud på £3,3 og £4 millioner. Hvis det er snakk om at Køln ønsker £5 eller £6 millioner, hvorfor prute? Vi har solgt for to milliarder kroner i sommer.
Marching on together!

Asbjørn

Kinnear:
Det er et poeng å være nær grensen for FFP, men på riktig side...

Club chairman Paraag Marathe has said previously that he wants Leeds to be right up against it in terms of P&S because it is an indicator of how competitive the club are trying to be within the rules.

Speaking after last season's play-off final defeat by Southampton he insisted the Whites would do whatever they needed to do to remain compliant with P&S but appeared to welcome that particular issue. "Honestly, my hope is that we're always going to be dealing with some P&S complications because we're always going to be fielding a team as legally competitive as we can," he said. "Whether we're in the Championship or the Premier League, we're going to be going full tilt to make us as competitive as we can be so wherever we are, it's going to be complicated." Marathe will meet next week with the Leeds United Supporters Trust and Supporters Advisory Board to discuss current affairs at Elland Road.

The minutes of the SAB's recent meeting with CEO Kinnear have just been published and reveal an update with regards to the club's P&S position which suggests Marathe has got his wish. Leeds, according to Kinnear, are close to the limit but his suggestion is that they are not so close that the EFL will feel the need to step in. Leeds helped alleviate their financial situation when they sold Archie Gray [£40m], Crysencio Summerville [£28m] and Georginio Rutter [£40m] in the summer transfer window, along with the likes of Glen Kamara [£8m] and Charlie Cresswell [£3.8m].

Hele artikkelen:
https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-profitability-and-sustainability-position-update-as-49ers-chief-gets-his-wish-4821068
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan