Skrevet av Emne: Kan det skje igjen?  (Lest 7223 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lundewhites

Kan det skje igjen?
« på: Mars 25, 2016, 17:34:11 »
Det vi trenger nå, er at en god manager kommer inn med en langsiktig plan.

Så kan en jo spørre seg hvem i all verden vil komme å jobbe under Cellino nå? Dessverre de som ligger på nivå med vår allerede svært begrensende Evans...

Men hvis vi skal drømme litt da... Nytt eierskap og fornuftig ledelse av klubben vår. DA fins det muligheter.
Vi trenger en Sgt. Wilko. En som kopierer han plan fra han kom inn senhøsten 88.
Han brukte noen måneder på å analysere stallen og legge en 2-3 år plan for Leeds. Hoved fokuset var ikke denne sesongen, men å bygge for de neste. Leeds trengte ledere og han hentet inn Strachan og Fairclough på tampen av sesongen.

Oppbyggingen var begynt. Wilko hadde en klar filosofi om hvordan han ville spille og begynte å hente inn passende spillere som ville være gode nok til å få oss opp av denne divisjonen. Forholdsvis gode spillere som Mickey Adams, David Rennie, Neil Aspin, John Sheridan og Mark Aizlewood forsvant. Inn kom Carl Shutt, Jim McClelland  Vinni Jones, Chris Kamara, Imvre Varadi, Mickey Thomas, Mel Sterland John Hendry og Jim Beglin.

Laget som endte siste halvdel av sesongen 88/89:
Mervyn Day
Andy Wiliams
Mike Whitlow
Chris Fairclough
Noel Blake
John Sheridan
Aizlewood, Mark
Gordon Strachan
Vince Hilaire
Ian Bird
Bobby Davidson

Laget som spilte første halvdel av 89/90
Mervyn Day
Mel Sterland
Mike Whitlow
Chris Fairclough
Peter Haddock
Vinnie Jones
David Batty
Gordon Strachan
John Hendry/ Andy Williams
Ian Bird
Bobby Davidson

Wilko hadde byttet ut halve laget og mot slutten av sesongen var Ian Baird vekk og Lee Chapman kommet inn og Gary Speed hentet opp.

Leeds avsluttet sesongen med følgende lag:
Mervyn Day
Mel Sterland
Jim Beglin
Chris Fairclough
Peter Haddock
Vinnie Jones
David Batty
Gordon Strachan
John Hendry/ Bobby Davidson
Lee Chapman
Gary Speed

Dette holdt til opprykk og en ny analyse av laget ble gjort. Leeds trengte en bedre keeper og John Lukic ble hentet tilbake. Batty og Jones var for like og for å få en bedre balansert midtbane, ble Gary McAllister kjøpt og Vinnie Jones solgt. Siste mann inn ble stopperen Chris Whyte.

Laget 90/91
John Lukic
Mel Sterland
Glyn Snodin/ Peter Haddock/ Chris Kamara/Mike Whitlow
Chris Fairclough
Chris Whyte
Gary McAllister
David Batty
Gordon Strachan
Carl Shutt/Imvre Varadi/Bobby Davidson/ John Pearson
Lee Chapman
Gary Speed

Leeds tok 1 divisjon med storm og manglet bare en venstre back og en spiss på en komplett lag. Disse ble hentet på sommeren. Tony Dorigo og Rod Wallace.

John Lukic
Mel Sterland
Tony Dorigo
Chris Fairclough
Chris Whyte
Gary McAllister
David Batty
Gordon Strachan
Rod Wallace
Lee Chapman
Gary Speed

Wilko hadde brukt 2,5 år på å bygge sitt fullstendige lag og han bygde stein for stein.

Det Leeds trenger er en manager som spillerne virkelig trur på, en manager som Wilko som klarte å overtale spillere som Gordon Strachan, Chris Fairclough, Vinnie Jones og Mel Sterland til å droppe ned en divisjon. Få spillerne til å tro på en plan om en framtid. DEN manageren er IKKE Evans!
Men før det skjer så må det komme inn en ledelse som gir en slik manager en sjanse.
David Moyes, Brendan Rodgers og muligens Gus Poyet er slike. Drømmen for meg hadde vært Roberto Martínez, men å lure han vekk fra Everton er jo ikke realistisk.
For the sake of Leeds United he would break himself in two

h.b

  • Gjest
Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #1 på: Mars 25, 2016, 17:44:51 »
Her treffer du innertier. men Gus Poyet er nok ikke manageren. Han har ikke den pondusen som trengs, og har ikke leda store nok lag. Han var på gang i Sunderland. men det å få sparken der er et tungt slag for ryktet hans

Lundewhites

Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #2 på: Mars 25, 2016, 18:02:49 »
Her treffer du innertier. men Gus Poyet er nok ikke manageren. Han har ikke den pondusen som trengs, og har ikke leda store nok lag. Han var på gang i Sunderland. men det å få sparken der er et tungt slag for ryktet hans

Ja usikker på han selv, men han bygde et godt lag på de to åra i Brighton og har jo suksess  i Hellas nå.
For the sake of Leeds United he would break himself in two

Cherry

Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #3 på: Mars 25, 2016, 18:31:04 »
Topp innlegg, midt på spikeren" Lundewhites... ;)

Cellino får putte pengene på bordet nå da, slik at vi får en Head Coach som kan dra sultne, gode spillere -  slik at vår sovende bjørn Leeds United kan komme ut av hiet igjen...
 

Blank_File

Sv: Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #4 på: Mars 25, 2016, 19:47:44 »
Noe i den retningen som skisseres ville selvfølgelig vært et drømmescenarie for oss alle. Uten å ta hensyn til eierskapet vårt (som vi dessverre heller ikke kommer utenom), er det likevel en del ting i Wilko planen som jeg tror ville blitt vanskelig å få til i dag.

Ã… hente etablerte spillere fra divisjonen over synes nærmest som utopi å regne i dag. For det første synes ikke lojalitet å være viktig for de fleste fotballspillere i dag, men lønn og troféer synes langt viktigere enn på begynnelsen av 90 tallet. Den prosentmessige forskjellen på lønnsnivået mellom PL og Championship må da være mye høyere nå enn da? Skal vi få tak i bærebjelker må de betales skammelig mye, som da Charlie Austin ble QPR med ned. Er det overhodet realistisk å tro at vi kan bygge en sentrallinje med spillere av det kaliberet? Jeg tror ikke det.

Nå vet vi jo at vårt nåværende eierskap også har mye penger, så i utgangspunktet tror jeg Cellino kunne vært villig til å splashe en del cash, akkurat som Wilko fikk bruke en del penger på den tiden, dersom forutsetningen for å rykke opp var den samme. Det leder oss inn i problem nummer to. Så vidt meg bekjent var det ingen andre klubber som gjorde det Leeds gjorde på den tiden. Dermed var man i stor grad uten konkurranse om de beste spillerne på det nest øverste nivået. I dag er det vel 6-10 lag som prøver seg på noenlunde det samme. Ikke med en så helhetlig og god plan som Wilko hadde den gang mtp på spillesystem og hva slags spillere han ville ha, men med tanke på å hente de rette og beste spillerne. Det er ikke en umulig forutsetning, men en vanskeligere nå enn da mener jeg.

Det tredje problemet er at, nettopp pga pengene og behovet for kortsiktig gevinst, er både ledere og supportere langt mindre tålmodige enn for 26 år siden. Vi så faktisk ut som et lag som hadde en slik plan som dette i begynnelsen av denne sesongen, men knapt noen var villig til å gi Røsler tid, selv om han var skissert god tid. Mangel på fremgang etter 11 (!) kamper gjorde at mange av oss hadde allerede da begynt å rope på hans hode. At Pearson forsvant var selvfølgelig en viktig faktor, men det ville vært mulig å erstatte han om det virkelig var alvor det Cellino lovet Røsler.

Og på toppen av alt kommer da vår kjære halshugger av en eier. Det er lite trolig, basert på all historikk og erfaring med Cellino, at vi klarer å få noen til å sitte i ledende posisjoner i klubber over så lang tid som det vi ser at det er behov for. Vi kunne nok klart oss med å bytte noen head coacher også, men ikke uten en sportslig ledelse med en helhetlig visjon for klubben.

Likevel ser jeg ingen annen vei å gå enn "The Wilko Way". Vi kan selvfølgelig være heldig en sesong, men uten en grundig plan videre så blir det en kort tur til Himmelen. Vi trenger en Adam Pearson over noen år og vi trenger en eier som kan stoles på. Eieren må også ha en viss økonomisk styrke for at vi skal ha sjangs.

Dette er ikke ment som et "Cellino out" innlegg, men jeg kan bare ikke se for meg, med så objektive øyner som jeg klarer, at vi skal bli en sånn klubb som dette med Massimo Cellino ved roret. Hvis noen kan argumentere for noe annet så er jeg virkelig lutter øre.

Lundewhites

Sv: Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #5 på: Mars 25, 2016, 20:12:13 »


Ã… hente etablerte spillere fra divisjonen over synes nærmest som utopi å regne i dag. For det første synes ikke lojalitet å være viktig for de fleste fotballspillere i dag, men lønn og troféer synes langt viktigere enn på begynnelsen av 90 tallet. Den prosentmessige forskjellen på lønnsnivået mellom PL og Championship må da være mye høyere nå enn da? Skal vi få tak i bærebjelker må de betales skammelig mye, som da Charlie Austin ble QPR med ned. Er det overhodet realistisk å tro at vi kan bygge en sentrallinje med spillere av det kaliberet? Jeg tror ikke det.

Gordon Strachan var sett på som "ferdig" i Man U og var egentlig solgt til Sheffield W når han ble snappet opp. Chris Fairclough var benksliter i Spurs. Og Vinnie og Sterland var vel heller ikke stjerner. Det var flere spillere i den andre divisjonen som kostet mer enn disse den gangen.  Men ja lønnskostnadene er MYE større nå og vi må ha noen som er villig til å satse! 
For the sake of Leeds United he would break himself in two

Kontakinte

Sv: Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #6 på: Mars 25, 2016, 20:56:38 »


Ã… hente etablerte spillere fra divisjonen over synes nærmest som utopi å regne i dag. For det første synes ikke lojalitet å være viktig for de fleste fotballspillere i dag, men lønn og troféer synes langt viktigere enn på begynnelsen av 90 tallet. Den prosentmessige forskjellen på lønnsnivået mellom PL og Championship må da være mye høyere nå enn da? Skal vi få tak i bærebjelker må de betales skammelig mye, som da Charlie Austin ble QPR med ned. Er det overhodet realistisk å tro at vi kan bygge en sentrallinje med spillere av det kaliberet? Jeg tror ikke det.

Gordon Strachan var sett på som "ferdig" i Man U og var egentlig solgt til Sheffield W når han ble snappet opp. Chris Fairclough var benksliter i Spurs. Og Vinnie og Sterland var vel heller ikke stjerner. Det var flere spillere i den andre divisjonen som kostet mer enn disse den gangen.  Men ja lønnskostnadene er MYE større nå og vi må ha noen som er villig til å satse!  
Mye bra lesing. Det finnes en merritert manager som jeg tror ville taklet Cellino, å hente Bob Bradley fra fransk 2 div. tror jeg ikke hadde vært noe problem.
« Siste redigering: Mars 26, 2016, 09:10:20 av Kontakinte »

jaho

Sv: Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #7 på: Mars 26, 2016, 02:18:02 »


Ã… hente etablerte spillere fra divisjonen over synes nærmest som utopi å regne i dag. For det første synes ikke lojalitet å være viktig for de fleste fotballspillere i dag, men lønn og troféer synes langt viktigere enn på begynnelsen av 90 tallet. Den prosentmessige forskjellen på lønnsnivået mellom PL og Championship må da være mye høyere nå enn da? Skal vi få tak i bærebjelker må de betales skammelig mye, som da Charlie Austin ble QPR med ned. Er det overhodet realistisk å tro at vi kan bygge en sentrallinje med spillere av det kaliberet? Jeg tror ikke det.

Gordon Strachan var sett på som "ferdig" i Man U og var egentlig solgt til Sheffield W når han ble snappet opp. Chris Fairclough var benksliter i Spurs. Og Vinnie og Sterland var vel heller ikke stjerner. Det var flere spillere i den andre divisjonen som kostet mer enn disse den gangen.  Men ja lønnskostnadene er MYE større nå og vi må ha noen som er villig til å satse! 
Strachan og Sheff Wed var en ny opplysning for meg..sikker på at du ikke blander med Cantona??

Blank_File

Sv: Sv: Sv: Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #8 på: Mars 26, 2016, 02:44:32 »


Ã… hente etablerte spillere fra divisjonen over synes nærmest som utopi å regne i dag. For det første synes ikke lojalitet å være viktig for de fleste fotballspillere i dag, men lønn og troféer synes langt viktigere enn på begynnelsen av 90 tallet. Den prosentmessige forskjellen på lønnsnivået mellom PL og Championship må da være mye høyere nå enn da? Skal vi få tak i bærebjelker må de betales skammelig mye, som da Charlie Austin ble QPR med ned. Er det overhodet realistisk å tro at vi kan bygge en sentrallinje med spillere av det kaliberet? Jeg tror ikke det.

Gordon Strachan var sett på som "ferdig" i Man U og var egentlig solgt til Sheffield W når han ble snappet opp. Chris Fairclough var benksliter i Spurs. Og Vinnie og Sterland var vel heller ikke stjerner. Det var flere spillere i den andre divisjonen som kostet mer enn disse den gangen.  Men ja lønnskostnadene er MYE større nå og vi må ha noen som er villig til å satse! 

Dersom vi fikk anledning til å hente spillere fra den hylla over lang tid, uten at de vi ønsker å beholde blir solgt , så er nok det vår beste mulighet. Men planen og tålmodigheten som trengs av både eiere og supportere tror jeg ikke vi greier å skape så lenge klubben eies og styres av Massimo Cellino. Man skal i det hele tatt være heldig om en slik eier skulle dukke opp på noe slags tidspunkt.

h.b

  • Gjest
Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #9 på: Mars 26, 2016, 11:22:27 »
det er nok fullstendig mulig å få til noe slikt fremover. Cellino vil snart måtte gå ut i denne utestengelsen. Jeg har merka den siste tiden at de utbruddene fra Cellino blir færre og færre. Så kanskje han har hørt på råd fra andre i klubben.
Så hvis vi tar utgangspunkt i Moyes. Ja da har jeg troa på at han med sin erfaring og nettverk. Ja han kan hente viktige spillere som nettopp er det som kan få klubben videre.
Men hvorfor har plutselig Cellino da blitt stille. Er det råd, eller kan det hele være at klubben er i ferd med å bli kjøpt opp ( ryktes jo om et konsortium fra midtøsten ), og Cellino vil ikke lage krøll under forhandlingene. Hvem vet. men jeg har troa på at hvis man henter inn Moyes, ja da kan klubben være på rett vei

lowfields

Sv: Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #10 på: Mars 26, 2016, 13:09:49 »
...Uten å ta hensyn til eierskapet vårt (som vi dessverre heller ikke kommer utenom), er det likevel en del ting i Wi lko planen som jeg tror ville blitt vanskelig å få til i dag....
Jepp. Selv om det "bare" er drøye 25 år siden, er realiteten i divisjonen en heeelt annen idag. De summene vi brukte på å hente Strachan, Fairclough, Sterland, Jones, Hendrie, Chapman med flere i den gang 2. div var det ingen andre lag som var i nærheten av å kunne bruke. Skulle vi brukt tilsvarende relativt til hva de 5-6 andre mestbrukende i divisjonen bruker nå, måtte vi opp i flere 10-talls mill pund.
De nevnte spillerene vi hentet den gang (spesielt Strachan) var det så høy kvalitet på at de rett og slett skilte seg ut fra resten. Det ser vi aldri idag lenger - det eneste/nærmeste jeg kommer på var Tarabt for QPR for noen sesonger siden.
Ærlig talt så var vel ikke kvaliteten på en middels 2.div spiller den gangen all verden - på 89/90 VHS'en ser ganske mange av de ut som pub-spillere i dagens målestokk, så det å kunne hente "store" navn som Wilko kunne, gjorde en enorm forskjell. Ross McC ble solgt for 8-10 £ mill og er ikke så mye bedre enn v.backen hos Bristol City eller midtbanespilleren til Preston.......
Bournemouth må vel være et godt eksempel på hvordan det bør gjøres idag. En klubb, en manager og et lag der alle drar i samme retning. Har hørt at der er en del penger i Bournemouth (høye lønninger), men jeg hadde ikke hørt all verden om noen av Bournmouth-spillerene før fjorårets sesong(Arter, Cook, Francis, Daniels...), så det må jo være mulig å ha suksess uten å måtte hente stjerner til millioner av £££. Nye spillere hever seg ved hjelp av laget - i sterk kontast til det som skjer i Leeds idag.....
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

Lundewhites

Sv: Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #11 på: Mars 26, 2016, 13:21:46 »


Ã… hente etablerte spillere fra divisjonen over synes nærmest som utopi å regne i dag. For det første synes ikke lojalitet å være viktig for de fleste fotballspillere i dag, men lønn og troféer synes langt viktigere enn på begynnelsen av 90 tallet. Den prosentmessige forskjellen på lønnsnivået mellom PL og Championship må da være mye høyere nå enn da? Skal vi få tak i bærebjelker må de betales skammelig mye, som da Charlie Austin ble QPR med ned. Er det overhodet realistisk å tro at vi kan bygge en sentrallinje med spillere av det kaliberet? Jeg tror ikke det.

Gordon Strachan var sett på som "ferdig" i Man U og var egentlig solgt til Sheffield W når han ble snappet opp. Chris Fairclough var benksliter i Spurs. Og Vinnie og Sterland var vel heller ikke stjerner. Det var flere spillere i den andre divisjonen som kostet mer enn disse den gangen.  Men ja lønnskostnadene er MYE større nå og vi må ha noen som er villig til å satse! 
Strachan og Sheff Wed var en ny opplysning for meg..sikker på at du ikke blander med Cantona??

Nei de to kan jeg aldri blande  ;)  Ron Atkinson som hentet Strachan til England hadde blitt enig med Ferguson om en overgang til Sheffield W, men Leeds matchet tilbudet og Wilko overtalte Strachan til å være med på oppbyggingen av Leeds i stede. Resten.... er historie :)
For the sake of Leeds United he would break himself in two

Lundewhites

Sv: Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #12 på: Mars 26, 2016, 15:59:34 »
De summene vi brukte på å hente Strachan, Fairclough, Sterland, Jones, Hendrie, Chapman med flere i den gang 2. div var det ingen andre lag som var i nærheten av å kunne bruke. Skulle vi brukt tilsvarende relativt til hva de 5-6 andre mestbrukende i divisjonen bruker nå, måtte vi opp i flere 10-talls mill pund.


Dette er faktisk ikke helt sant.  Wilko kjøpte fra høsten 88 til våren 90  for 3,735 mill £ (13 spillere), men solgte for 2, 640 mill £ (11 spillere)  Altså kostet opprykket 1,1 mill £  Bare sesongkortsalget  FØR 89/90 sesongen alene økte med 820 000 £  Så det ble IKKE en kostbar affære.  Newcastle brukte nesten 700 000 på Mickey Quinn alene og til og med vesle Plymouth brente av 500 000 på en spiller.  
Men vi kan fortsatt ikke sammenligne med dagens overganger.  Det vi kan fastslå er at Wilko var en rev til å forhandle overgangsummer pre Cantona.....

Neste sesong brukte han 2,450 mill £ på tre spillere, mens han fikk inn 1,250 for Vinnie og Hendrie
Wilko brukte da (utenom økt lønn) 3,3 mill£ for å få Leeds til et topp 4 lag i øverste divisjon fra 23 plass i den andre. Ikke verst?  Ja jeg vet vi snakker om 25 år tilbake, men til sammenligning... både David Platt og Trevor Stevens ble solgt for 5,5mill £
« Siste redigering: Mars 26, 2016, 16:01:35 av Lundewhites »
For the sake of Leeds United he would break himself in two

Blank_File

Sv: Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #13 på: Mars 26, 2016, 17:10:36 »
Så du sier egentlig, Lundewhite, at Wilkos metode er nærmere modellen til Swansea, Southampton og Bournemouth enn Derby, Middlesbrough og Nottingham Forest? Jeg er for ung til å kjenne historien som dere gjør, selv om det var en plakat med Leeds og ligagull fra 91 som ble min bane.

Kjøpte Wilko egentlig IKKE spillere som var veldig interessante for andre klubber til relativt høy pris? Snakker vi bargains og rejects? Det er liksom første gang jeg har hørt historien presentert på den måten. Ante ikke at man så på Strachan som en mann som var på hell.

Dette er noe jeg virkelig liker å diskutere, men blir lei meg av å tenke på fordi det virker så fjernt. Likevel er ikke forutsetningene våre helt på jordet (enda?), så man kan ikke gi opp håpet.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #14 på: Mars 26, 2016, 17:54:51 »
Men hvis vi skal drømme litt da... Nytt eierskap og fornuftig ledelse av klubben vår. DA fins det muligheter.
Vi trenger en Sgt. Wilko. En som kopierer han plan fra han kom inn senhøsten 88.
Han brukte noen måneder på å analysere stallen og legge en 2-3 år plan for Leeds.

Wilko presenterte en tiårsplan, han, som Fotherby & co 'kjøpte'. :)
Moscowhite i Squareball hadde en glimrende artikkelserie/intervju med Wilko for noen år tilbake (den ble oversatt og stod i TPN). Her er en nettartikkel om det samme

(synd at ikke Wilko lenger hadde hånden på rattet i '98 når ungdomssatsningen hans skikkelig begynte å bære frukter... :( )

http://thesquareball.net/2011/02/17/about-howard-wilkinson-part-1/

Og ja, synd at det var jyplingen (og media-friendly) Ridsdale som tok over styringen etter hvert som Fotherby/Cussins ble for gamle...

The popular perception these days is that Wilkinson ‘lost it’ after winning the league, but I think that assessment is wrong. The 17th place finish in 1992/93 was a lesson in the limits to loyalty, as Wilkinson gave his double title winning squad their hard-earned chance in Europe rather than rebuilding the team; when Wilko did rebuild, Leeds swiftly improved, finishing 5th in the next two seasons. Even in the drab last season, when Leeds finished 13th, Yeboah was wonderful to watch and Leeds reached a cup final; and while 96/97 started badly, I don’t believe we would have been relegated that year, and Howard had made two of his best signings just before he was sacked: Nigel Martyn and Lee Bowyer. Wilkinson never lost it, because the ‘it’ he was concentrating on was not the first eleven for that current season, but the first eleven for 1998 and beyond. Wilkinson’s target was to arrive in 1998 in the upper half of the Premier League, in profit and with top-class facilities; that was when the players and the money would be available for attempts at league titles to begin again. If that meant we had to rely on Mark Tinkler and Richard Jobson in the meantime, so be it. When Wilkinson was sacked in his eighth year of management, Martyn, Robinson, Kelly, Harte, Radebe, Woodgate, Bowyer, McPhail, Jones, Kewell, and Smith were all at the club; a team that required only two more years and a few additions to form the backbone of the famous ‘babies’ team of David O’Leary.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Lundewhites

Sv: Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #15 på: Mars 26, 2016, 18:01:10 »
Så du sier egentlig, Lundewhite, at Wilkos metode er nærmere modellen til Swansea, Southampton og Bournemouth enn Derby, Middlesbrough og Nottingham Forest? Jeg er for ung til å kjenne historien som dere gjør, selv om det var en plakat med Leeds og ligagull fra 91 som ble min bane.

Kjøpte Wilko egentlig IKKE spillere som var veldig interessante for andre klubber til relativt høy pris? Snakker vi bargains og rejects? Det er liksom første gang jeg har hørt historien presentert på den måten. Ante ikke at man så på Strachan som en mann som var på hell.

Dette er noe jeg virkelig liker å diskutere, men blir lei meg av å tenke på fordi det virker så fjernt. Likevel er ikke forutsetningene våre helt på jordet (enda?), så man kan ikke gi opp håpet.

Strachan var en 32 åring (på den tiden en eldgammel midtbanemann) som ble sett på som ferdig av Ferguson. Han var inn og ut av laget til Man U som endte på 11 plass denne sesongen. Det er nevnt 300 000 flere steder, men Ferguson har bekreftet summen på 200 000£

Vinnie Jones ble sett på kun som en bråkmaker og råtass av de fleste i England og Leeds ble ledd av når de bladde opp med 600 000£ for han. Men Vinnie viste fram flere sider en kun taklinger og ble utrulig viktig i opprykksesongen. Leeds solgte han med fortjeneste etter litt over et år.

Chris Fairclough ble våren 89 sett på som 4 valg blant stopperene av Venables i Spurs og han kom på lån før Leeds kjøpte han for 500 000 etter sesongen.

Mel Sterland spilte høgre back i Rangers og der var de tydeligvis ikke ikke helt fornøyd med han. Han fikk beskjed om at han ikke ville få spilletid etter at de kjøpte Trevor Stevens. Han ble kjøpt av Rangers for 800 000 £ i mars og solgt til Leeds for 600 000 bare måneder etter.

Lee Chapman var og inn og ut av et Nottinghamlag som havnet på 9 plass denne sesongen. Men Chapman hadde spilt under Wilko i Sheffield W og ønsket å gå til Leeds. Her har jeg tatt utgangspunkt i 500 000, det var 400 000 i overgang, med 100 000 ekstra hvis det ble opprykk.

John Hendrie ble kjøpt i fra Newcastle etter de hadde rykket ned samme året. Han ble overflødig når de hentet inn Mickey Quinn. Han ble likevel sett på som et stort talent etter noen gode sesonger i Bradford før han gikk til Newcastle i 88.  Leeds fikk nesten igjen de 600 000£ de gav for han et år etter.
For the sake of Leeds United he would break himself in two

Lundewhites

Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #16 på: Mars 26, 2016, 18:09:42 »
Men hvis vi skal drømme litt da... Nytt eierskap og fornuftig ledelse av klubben vår. DA fins det muligheter.
Vi trenger en Sgt. Wilko. En som kopierer han plan fra han kom inn senhøsten 88.
Han brukte noen måneder på å analysere stallen og legge en 2-3 år plan for Leeds.

Wilko presenterte en tiårsplan, han, som Fotherby & co 'kjøpte'. :)
Moscowhite i Squareball hadde en glimrende artikkelserie/intervju med Wilko for noen år tilbake (den ble oversatt og stod i TPN). Her er en nettartikkel om det samme

(synd at ikke Wilko lenger hadde hånden på rattet i '98 når ungdomssatsningen hans skikkelig begynte å bære frukter... :( )

http://thesquareball.net/2011/02/17/about-howard-wilkinson-part-1/

Og ja, synd at det var jyplingen (og media-friendly) Ridsdale som tok over styringen etter hvert som Fotherby/Cussins ble for gamle...

The popular perception these days is that Wilkinson ‘lost it’ after winning the league, but I think that assessment is wrong. The 17th place finish in 1992/93 was a lesson in the limits to loyalty, as Wilkinson gave his double title winning squad their hard-earned chance in Europe rather than rebuilding the team; when Wilko did rebuild, Leeds swiftly improved, finishing 5th in the next two seasons. Even in the drab last season, when Leeds finished 13th, Yeboah was wonderful to watch and Leeds reached a cup final; and while 96/97 started badly, I don’t believe we would have been relegated that year, and Howard had made two of his best signings just before he was sacked: Nigel Martyn and Lee Bowyer. Wilkinson never lost it, because the ‘it’ he was concentrating on was not the first eleven for that current season, but the first eleven for 1998 and beyond. Wilkinson’s target was to arrive in 1998 in the upper half of the Premier League, in profit and with top-class facilities; that was when the players and the money would be available for attempts at league titles to begin again. If that meant we had to rely on Mark Tinkler and Richard Jobson in the meantime, so be it. When Wilkinson was sacked in his eighth year of management, Martyn, Robinson, Kelly, Harte, Radebe, Woodgate, Bowyer, McPhail, Jones, Kewell, and Smith were all at the club; a team that required only two more years and a few additions to form the backbone of the famous ‘babies’ team of David O’Leary.



Ja han fikk ikke en verdig avslutting i klubben. Tenkt han som sportsdirektør...... 92/93 sesongen er jo fullstendig bisarr. Leeds ble 3 beste hjemmelag med kun 1 tap i løpet av sesongen... til gjengjeld. ingen seire og kun 7 poeng på bortebane. 
For the sake of Leeds United he would break himself in two

Hallgeir *

Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #17 på: Mars 27, 2016, 12:54:49 »
Men hvis vi skal drømme litt da... Nytt eierskap og fornuftig ledelse av klubben vår. DA fins det muligheter.
Vi trenger en Sgt. Wilko. En som kopierer han plan fra han kom inn senhøsten 88.
Han brukte noen måneder på å analysere stallen og legge en 2-3 år plan for Leeds.

Wilko presenterte en tiårsplan, han, som Fotherby & co 'kjøpte'. :)
Moscowhite i Squareball hadde en glimrende artikkelserie/intervju med Wilko for noen år tilbake (den ble oversatt og stod i TPN). Her er en nettartikkel om det samme

(synd at ikke Wilko lenger hadde hånden på rattet i '98 når ungdomssatsningen hans skikkelig begynte å bære frukter... :( )

http://thesquareball.net/2011/02/17/about-howard-wilkinson-part-1/

Og ja, synd at det var jyplingen (og media-friendly) Ridsdale som tok over styringen etter hvert som Fotherby/Cussins ble for gamle...

The popular perception these days is that Wilkinson ‘lost it’ after winning the league, but I think that assessment is wrong. The 17th place finish in 1992/93 was a lesson in the limits to loyalty, as Wilkinson gave his double title winning squad their hard-earned chance in Europe rather than rebuilding the team; when Wilko did rebuild, Leeds swiftly improved, finishing 5th in the next two seasons. Even in the drab last season, when Leeds finished 13th, Yeboah was wonderful to watch and Leeds reached a cup final; and while 96/97 started badly, I don’t believe we would have been relegated that year, and Howard had made two of his best signings just before he was sacked: Nigel Martyn and Lee Bowyer. Wilkinson never lost it, because the ‘it’ he was concentrating on was not the first eleven for that current season, but the first eleven for 1998 and beyond. Wilkinson’s target was to arrive in 1998 in the upper half of the Premier League, in profit and with top-class facilities; that was when the players and the money would be available for attempts at league titles to begin again. If that meant we had to rely on Mark Tinkler and Richard Jobson in the meantime, so be it. When Wilkinson was sacked in his eighth year of management, Martyn, Robinson, Kelly, Harte, Radebe, Woodgate, Bowyer, McPhail, Jones, Kewell, and Smith were all at the club; a team that required only two more years and a few additions to form the backbone of the famous ‘babies’ team of David O’Leary.



Ja han fikk ikke en verdig avslutting i klubben. Tenkt han som sportsdirektør...... 92/93 sesongen er jo fullstendig bisarr. Leeds ble 3 beste hjemmelag med kun 1 tap i løpet av sesongen... til gjengjeld. ingen seire og kun 7 poeng på bortebane. 

Leeds hadde en svak start på sesongen 97/98, og da vi tapte hjemme mot hovedfienden, med Cantona på laget, var det slutt bare to dager senere. Jeg husker at det ble ropt "Wilko out" fra tribunen.

Ingen verdig avslutning, nei. Jeg tror nedturen egentlig startet med tapet i ligacupfinalen året før. Vi ble regelrett utspilt og overkjørt av Villa, uten å ha bydd på motstand i det hele tatt.

Om vi kan reise oss igjen? Ja, men da må utrolig mye endres, og det må begynne på eiersiden først.
Super Leeds since 1968

B_Ød

Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #18 på: Mars 27, 2016, 13:50:45 »
Mektig imponert over historie-kunnskapene til dere gutta her inne, mye flott å lese her.
Stiller meg selvfølgelig bak de som mener ja, men ikke under nåværende ledelse. Han kan jo forandre seg, men historien tilsier liksom ikke det.
Ups & Ups!!

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #19 på: Mars 29, 2016, 14:37:25 »
Mektig imponert over historie-kunnskapene til dere gutta her inne, mye flott å lese her.
Stiller meg selvfølgelig bak de som mener ja, men ikke under nåværende ledelse. Han kan jo forandre seg, men historien tilsier liksom ikke det.


Helt enig, dette er folk som virkelig kan en hel masse om klubben i vårt hjerte. takk skal dere ha!!
Yeboahs vitne

nord

Sv: Kan det skje igjen?
« Svar #20 på: Mars 29, 2016, 18:54:30 »
Interessant at læse. Jeg tror at det kan ske igen, men hvorfor lave samme fejl engang til  ???