Skrevet av Emne: Sesongen 2023/2024 i Championship  (Lest 45637 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dennis

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #150 på: ſeptember 20, 2023, 09:31:25 »
"Tar man en kikk på det som etter hvert ser ut som startelleveren til klubben er det også verdt å merke seg at ut av de mulige 3 420 ligaminuttene fra i fjor har:
Illan Meslier - 3 060 (89%)
Pascal Struijk - 2 202 (64%)
Luke Ayling - 2 054 (60%)
Cry Summerville - 1 426 (42%)
Willy Gnonto - 1 350 (39%)
Gini Rutter - 273 (8%)"

Dette var forvirrende. Hva mener du?

Nå får Dennis svare for seg selv men jeg syns intensjonen er klar.

Statistikken viser at i vår potensielle startellever har vi bare tre fra i fjor som spilte 60% pluss av Leeds' kamper - og her kan man vel nå fjerne Ayling fra startelleveren også. Tar vi med Cree/Gnonto (og uten Ayling) har vi bare fire stk som spilte over 40% av fjorårets kamper for oss.

Altså er det er riiimelig nykomponert stall vi stiller nå, men særs lite 'Leeds-erfaring' (noe vi vet kan komme godt med når presset er som størst....).

Heldigvis har vi jo karer som Cooper, Shacks, Byram, Dallas og Bamford (off the top of my head) som kan bidra med slikt fra troppen..
Bekrefter ikke denne statistikken også at man må regne med endel bortfall grunnet skader, sykdom, barnefødsler, formdupper, suspensjoner når selv de som spiller mest knapt spiller 2 av 3 kamper? Ergo er det viktig med bra nivå på langt mer enn 11 spillere.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo, selvsagt. Du har helt rett i det. Jeg er blant de som er overbevist om at Bielsa hadde overlevd om han ikke måtte ty til juniorer, blant annet en 15 år gammel Archie Gray, for å fylle opp benken. Det er også to og tre sesonger siden spillere som Greenwood og Gelhardt enten kom inn eller startet kamper. Det er spillere som enda ikke har tatt steget, selv i divisjonen under. Det sier litt om hvor tynn den stallen var. Så var skadeproblemene større enn de fleste kunne forutse, men det kommer sannsynligvis også mye grunnet "rovdrift" på småskadde nøkkelspillere.

Mitt poeng med innlegget var for å vise hvor nykomponert dette laget er. Selv de som var med fra fjorsesongen, med unntak av Illan Meslier, har kun startet omtrent halvparten av kampene (med et avvik på 10 prosentpoeng over eller under halvparten). Struijk og Ayling er erfarne i stallen og har startet mange kamper, men Summerville og Gnonto er egentlig for første gang denne høsten startere. De har en del innhopp, men sjelden vært "først på blokka".

Vi kan vel knapt huske en tid hvor vi hadde såpass bra dekning på såpass mange plasser. De har sine kritikere, men når Cooper og Bamford kommer tilbake og ikke kastes inn i laget, men faktisk må kjempe for de plassene som de siste fem-seks åra har vært deres, så fremstår det som et skikkelig kvalitetstegn. Sleng James på det samme. Anthony har levert på dette nivået før, Kamara har masser av erfaring og Gruev er også landslagsspiller. Spence er skadd, men kommer tilbake etter hvert. En klassespiller i denne divisjonen. Av de som var her i fjorsesongen, så ser Gnonto ut til å ha arbeidet med disiplinen (går ikke sur selv med konstante forsøk fra motstander på å erte han opp) og Rutter har gått fra tidenes flopp til å se ut som en skikkelig kvalitetsspiller på dette nivået. Archie Gray har tatt nivået med glans og Struijk ser ut til å være tilbake der han var i første PL-sesong (nivået tatt i betraktning).

Det er sannsynlig at rytmen og samhandlingen i laget ikke vil bli dårligere, etter hvert som man får mer tid sammen heller. Samt at alt det håpløse rundt ikke lenger er et tema. Jeg holder nok litt pusten i januarvinduet igjen, men 49ers endret oppfattelsen av de radikalt mot slutten av vinduet. Skulle eksempelvis Gnonto gå i januar, blir det for 300+ millioner og en erstatter kommer helt sikkert inn.

Så du har helt rett; nivået må være høyt på langt flere enn 11 spillere. Har brukt eksemplet flere ganger og mener ikke å sammenligne kvalitet for øvrig, men Man City brukte blant de færreste spillerne i PL i fjor. Men snittet på de som kommer inn, er så nære de som går ut. Arsenal måtte bytte Saliba med Holding mot slutten av sesongen, som er å gå fra 10/10 spiller til 5/10, mens City kan sette inn Bernardo Silva for KdB. Da går man maks en karakter ned på skalaen. Jo flere spillere, jo høyere effekt.

Leeds har en helt annen kvalitet på den måten nå, enn på mange år. I tillegg har Farke et system, som gjør at spillerne nok godt vet hva de skal gjøre til enhver tid. Som under Bielsa. Slikt kan være med på å hindre at skader og suspensjoner på enkeltspillere gir en for stor dupp. Slik er det i Bodø Glimt og i Brighton også.

Så er vi selvsagt avhengige av at nøkkelspillere spiller flesteparten av kampene, men sånn er det i alle klubber.
Marching on together!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #151 på: ſeptember 24, 2023, 13:13:51 »
DETTE vil jo kunne bli en skikkelig street fight mellom de tre utover sesongen! :)

The two current longest serving players at #LUFC in Liam Cooper & Stuart Dallas are both locked on 266 appearances each.
But with both recovering from injuries & Djed Spence sidelined, could the 3rd longest serving Luke Ayling (259) go past them?


https://x.com/apopey/status/1703809142140334094?s=20

Skal eg tippe, vil Cooper lede ved sesongslutt... :o
Eller det kan godt være Ayling.
Men eg HÅPER jo det er The Cookstown's Cafu :D

Etter ukens to kamper er stillingen:
Liam Cooper 268 kamper
Stuart Dallas 266 kamper
Bill Ayling 261 kamper

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #152 på: ſeptember 24, 2023, 13:20:21 »
Da har vi 7 poeng av mulige 9 siste tre kamper.
Det er opprykksform.

Det er bare to poeng opp til playoff-plass, men fortsatt seks poeng opp til direkte opprykksplass.

Nå har vi fem kjappe på drøye to uker, kun foran So'ton får vi en hel treningsuke.
Ett playofflag, tre mid-table, og ett bunnlag (skjønt dette kan endre seg innen vi møter laget).

Bristol C (nå nr 11)
Watford (nå nr 12)
QPR (nå nr 20)
...møter vi hjemme.

Hull (nå nr 5)
Southampton (nå nr 9)
...møter vi borte.

Gullskjema-takten er seier hjemme og uavgjort borte. Men inntil videre virker det som det er lettere for Leeds med full pott borte og uavgjort hjemme...

Anyways, vi er I STAND TIL å slå alle, men det gjør vi nok neppe.
Kan man håpe på 11 poeng av 15, evt 9 poeng av 15 så er begge deler veldig godkjent mht å klatre på tabellen vil eg tro.

Er litt skeptisk til Hullkampen på onsdag. De har fem dagers hvile, vi bare tre dager. 
Så fire poeng i løpet av de to første kampene er mitt tips, så tar vi Southampton på maraton-borteturen,
og avslutter før landslagspausen med Bristol C/QPR hjemme - der eg håååper på 6 poeng men går for fire.
Uansett, 11 poeng fra de fem kampene vil jo være bra.
2 av 5 av disse kampene down, og vi fikk 4 poeng ut av de.
Tre gjenstår før neste pause. De blir uten Gnonto men Bamford er sagt å være klar for troppen til neste kamp.
Videre er vel Rodon klar for Southampton også. Et Southampton på fire strake tap nå - men fortsatt bare tre poeng bak oss.

Eg tror fortsatt på poeng i alle tre kampene, gjerne to seire også.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #153 på: ſeptember 25, 2023, 21:50:00 »
"Leeds United are the only team in England's top four tiers who haven't  conceded  a goal in September. Solid"

Til og med med Ayling i backrekka.  :o
Super Leeds since 1968

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #154 på: ſeptember 30, 2023, 08:13:31 »
Årets lagbilde på plass. :)


Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Forever Whites

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #155 på: ſeptember 30, 2023, 10:20:41 »
Årets lagbilde på plass. :)

God gjeng dette.  Skal nok bite bra fra seg videre.
« Siste redigering: ſeptember 30, 2023, 10:43:26 av Forever Whites »
Medlem 94237

auren

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #156 på: ſeptember 30, 2023, 10:47:56 »
Er det Helder Costa som er fjerde sist på øverste rad? Var vel den eneste jeg ikke så helt hvem var, i tillegg til Gruev som jeg antar er nr. 1 fra venstre øverst.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Eriksen55

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #157 på: ſeptember 30, 2023, 11:06:49 »
Er det Helder Costa som er fjerde sist på øverste rad? Var vel den eneste jeg ikke så helt hvem var, i tillegg til Gruev som jeg antar er nr. 1 fra venstre øverst.

auren

Djed Spence

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #158 på: ſeptember 30, 2023, 11:56:52 »
Er det Helder Costa som er fjerde sist på øverste rad? Var vel den eneste jeg ikke så helt hvem var, i tillegg til Gruev som jeg antar er nr. 1 fra venstre øverst.

auren

Djed Spence
Selv slet jeg mest med Leo Hjelde :D
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Killa

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #159 på: ſeptember 30, 2023, 12:34:32 »
Perkins helt ute i kulda? Han er ikke lånt ut eller?

Hallgeir *

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #160 på: ſeptember 30, 2023, 12:37:32 »
Perkins helt ute i kulda? Han er ikke lånt ut eller?

Er vel lånt ut, ja. Oxford United.
« Siste redigering: ſeptember 30, 2023, 12:44:41 av Hallgeir * »
Super Leeds since 1968

jaho

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #161 på: ſeptember 30, 2023, 13:11:00 »
Mye rutine i front row. Garantert ikke tilfeldig satt opp de 4 som sitter nærmest Farke.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #162 på: ſeptember 30, 2023, 13:16:15 »
Mye rutine i front row. Garantert ikke tilfeldig satt opp de 4 som sitter nærmest Farke.

Hehe, det er jo helt sant. Artig at de har tenkt på slikt ved plasseringen.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Forever Whites

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #163 på: ſeptember 30, 2023, 19:21:23 »
Mye rutine i front row. Garantert ikke tilfeldig satt opp de 4 som sitter nærmest Farke.

Hehe, det er jo helt sant. Artig at de har tenkt på slikt ved plasseringen.

Jeg trodde de som fikk sitte var de som slet mest med å stå oppreist, men det stemte jo ikke helt med de to på sidene da.  ;)
Medlem 94237

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #164 på: Oktober 08, 2023, 10:27:35 »
DETTE vil jo kunne bli en skikkelig street fight mellom de tre utover sesongen! :)

The two current longest serving players at #LUFC in Liam Cooper & Stuart Dallas are both locked on 266 appearances each.
But with both recovering from injuries & Djed Spence sidelined, could the 3rd longest serving Luke Ayling (259) go past them?


https://x.com/apopey/status/1703809142140334094?s=20

Skal eg tippe, vil Cooper lede ved sesongslutt... :o
Eller det kan godt være Ayling.
Men eg HÅPER jo det er The Cookstown's Cafu :D
Fem seriekamper senere er stillingen:
Liam Cooper 270 kamper
Stuart Dallas 266 kamper
Luke Ayling 263 kamper
:)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #165 på: Oktober 08, 2023, 10:51:49 »
Da har vi 7 poeng av mulige 9 siste tre kamper.
Det er opprykksform.

Det er bare to poeng opp til playoff-plass, men fortsatt seks poeng opp til direkte opprykksplass.

Nå har vi fem kjappe på drøye to uker, kun foran So'ton får vi en hel treningsuke.
Ett playofflag, tre mid-table, og ett bunnlag (skjønt dette kan endre seg innen vi møter laget).

Bristol C (nå nr 11)
Watford (nå nr 12)
QPR (nå nr 20)
...møter vi hjemme.

Hull (nå nr 5)
Southampton (nå nr 9)
...møter vi borte.

Gullskjema-takten er seier hjemme og uavgjort borte. Men inntil videre virker det som det er lettere for Leeds med full pott borte og uavgjort hjemme...

Anyways, vi er I STAND TIL å slå alle, men det gjør vi nok neppe.
Kan man håpe på 11 poeng av 15, evt 9 poeng av 15 så er begge deler veldig godkjent mht å klatre på tabellen vil eg tro.

Er litt skeptisk til Hullkampen på onsdag. De har fem dagers hvile, vi bare tre dager. 
Så fire poeng i løpet av de to første kampene er mitt tips, så tar vi Southampton på maraton-borteturen,
og avslutter før landslagspausen med Bristol C/QPR hjemme - der eg håååper på 6 poeng men går for fire.
Uansett, 11 poeng fra de fem kampene vil jo være bra.

DA er vi ferdige med de fem kampene mellom to International Breaks.
Eg håpte på noe mellom 9 og 11 poeng (av 15) på disse kampene - vi endte med 10.
Det må jo være godkjent.

Vi lå på 10.plass sju poeng bak ledende Preston. Nå er vi på femte, elleve poeng bak ledende Leicester.

Vi hadde 311 7-5 på disse kampene.
Leicesters 500 og 12-1 og
Ipswichs 410 og 13-7 klarte vi ikke å hamle opp med.
Prestons 113 og 5-13 gjør at vi nå bare er poenget bak laget som ledet ved forrige International Break.

Igjen vil det være fem kamper til neste International Break etter den igjen.
Vi begynner med to bortekamper, Norwich (nr 7) og Stoke (nr 21), deretter hjemme mot Huddersfield (nr 19), en ehhh viktig bortekamp mot Leicester (nr 1) for så å avslutte perioden med hjemmekamp mot Plymouth (nr 18).
De tre første kampene kommer i løpet av en uke, mens det er en uke mellom de tre siste kampene.

Leicesterkampen skiller seg jo ut, men det er tre poeng å hente i samtlige kamper.
'Gullskjema' fordrer 230 og 9 poeng av 15.

Noen venter på at Ip'swich skal sprekke. Vi får no se. Det viktige er at vi gjør jobben selv.

 
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

stian

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #166 på: Oktober 08, 2023, 11:16:48 »
Da har vi 7 poeng av mulige 9 siste tre kamper.
Det er opprykksform.

Det er bare to poeng opp til playoff-plass, men fortsatt seks poeng opp til direkte opprykksplass.

Nå har vi fem kjappe på drøye to uker, kun foran So'ton får vi en hel treningsuke.
Ett playofflag, tre mid-table, og ett bunnlag (skjønt dette kan endre seg innen vi møter laget).

Bristol C (nå nr 11)
Watford (nå nr 12)
QPR (nå nr 20)
...møter vi hjemme.

Hull (nå nr 5)
Southampton (nå nr 9)
...møter vi borte.

Gullskjema-takten er seier hjemme og uavgjort borte. Men inntil videre virker det som det er lettere for Leeds med full pott borte og uavgjort hjemme...

Anyways, vi er I STAND TIL å slå alle, men det gjør vi nok neppe.
Kan man håpe på 11 poeng av 15, evt 9 poeng av 15 så er begge deler veldig godkjent mht å klatre på tabellen vil eg tro.

Er litt skeptisk til Hullkampen på onsdag. De har fem dagers hvile, vi bare tre dager. 
Så fire poeng i løpet av de to første kampene er mitt tips, så tar vi Southampton på maraton-borteturen,
og avslutter før landslagspausen med Bristol C/QPR hjemme - der eg håååper på 6 poeng men går for fire.
Uansett, 11 poeng fra de fem kampene vil jo være bra.

DA er vi ferdige med de fem kampene mellom to International Breaks.
Eg håpte på noe mellom 9 og 11 poeng (av 15) på disse kampene - vi endte med 10.
Det må jo være godkjent.

Vi lå på 10.plass sju poeng bak ledende Preston. Nå er vi på femte, elleve poeng bak ledende Leicester.

Vi hadde 311 7-5 på disse kampene.
Leicesters 500 og 12-1 og
Ipswichs 410 og 13-7 klarte vi ikke å hamle opp med.
Prestons 113 og 5-13 gjør at vi nå bare er poenget bak laget som ledet ved forrige International Break.

Igjen vil det være fem kamper til neste International Break etter den igjen.
Vi begynner med to bortekamper, Norwich (nr 7) og Stoke (nr 21), deretter hjemme mot Huddersfield (nr 19), en ehhh viktig bortekamp mot Leicester (nr 1) for så å avslutte perioden med hjemmekamp mot Plymouth (nr 18).
De tre første kampene kommer i løpet av en uke, mens det er en uke mellom de tre siste kampene.

Leicesterkampen skiller seg jo ut, men det er tre poeng å hente i samtlige kamper.
'Gullskjema' fordrer 230 og 9 poeng av 15.

Noen venter på at Ip'swich skal sprekke. Vi får no se. Det viktige er at vi gjør jobben selv.

Skal vi realistisk håpe på at vi kan ta 11 poeng i disse kampene? Norwich og Leicester borte er jo begge vanskelige og uavgjort i disse vil være bra. Leicester ser ut til å bli laget som fyker gjennom divisjonen. Isp’switch trenger ikke å sprekke, men har de bredden i stallen til å holde hele veien? Plenti med poeng å kjempe om og bananskall å skli på, men tror/håper hjemmekampen mot Isp’itch blir en nøkkel i sesongen.

Reaney

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #167 på: Oktober 08, 2023, 12:12:39 »
Kan fort bli to lag som skiller seg ut og ødelegger spenningen om direkte opprykk. Det har skjedd før. Og Leeds og play offs har aldri lyktes. En gang må være den første sier noen. Hmmm.

peacock

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #168 på: Oktober 08, 2023, 14:31:17 »
Dette er enkelt. Leicester og vi kommer til å være langt foran de andre når våren kommer. Ingen andre lag er i nærheten av å god nok bredde. Ipswich? Glem det, null sjanse. Dette blir lett! :)

auren

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #169 på: Oktober 08, 2023, 21:53:50 »
Fint perspektiv fra en på Waccoe:

Imagine back in June hearing that Gray would be RB and Byram LB for us and both would be extremely good there.

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #170 på: Oktober 09, 2023, 13:47:14 »
En ny pause i sesongen.

Da kan det igjen være greit å sammenlige. Optimistisk nok sammenligner eg med 2018/19-sesongen, 2019/20 (opprykkssesongen) og årets 2023/24-sesong.

Status etter 11 runder i 2018/19   1.plass  641  21-8   22 poeng
Status etter 11 runder i 2019/20   5.plass  623  15-7   20 poeng
Status etter 11 runder i 2023/24   5.plass  542  17-11 19 poeng

I 18/19 var det jevnt. Leeds ledet men var a poeng med andreplassen og fem foran laget på sjetteplass.
I 19/20 var vi på femteplass, men det var bare to poeng opp til de to øverste, og vi var a poeng med laget på 6.plass.
Nå har vi 11 og 9 poeng opp til de to øverste fra 5.plassen vår mens det er 1 poeng ned til 6.plass.

I neste femkampersperiode tok vi i 18/19 2-2-1 med målforskjell 7-5.
I 19/20 fikk vi 3-2-0 med målforskjell 6-2.
Mon hva vi klarer nå...





« Siste redigering: Oktober 09, 2023, 13:49:00 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #171 på: Oktober 09, 2023, 14:34:57 »
Spennende sammenligning, Asbjørn!

Vi har også fått mer momentum i det siste. Mellom denne og forrige pause har vi 4-1-1 og dermed tatt 13 av 18 mulige poeng eller et snitt på 2,167 poeng pr kamp. Over en hel sesong ville det snittet gitt 99 poeng. Leeds er litt bakpå der etter slow start, men holder man tilsvarende form ut sesongen ender Leeds på 94 poeng. Det vil i de aller fleste tilfeller ende med enten 1. eller 2. plass, kanskje mest sannsynlig det andre i og med at Leicester ser umulige ut.

Kun historikk selvsagt og det garanterer ingenting fremover, men Leeds har snudd en litt traurig start poengmessig til opprykksform. Det kan man bygge på! De kampene har også gitt fire clean sheets, som er veldig sterkt.

Ny vanskelig test etter pausen med bortekamp mot Norwich. På fem hjemmekamper har de fire seire og ett tap (mot Leicester).
Marching on together!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #172 på: Oktober 09, 2023, 21:01:35 »
Farkes presser på fredag.

Tør si den har gjort inntrykk. Leeds-Live og YEP har skrevet om den. Hay publiserte svaret hans i sin helhet på The Athletic.
I dag grep han fatt i noe annet fra presseren - om hvor viktig Farke anså Bristol City-kampen, mht avstanden som allerede er opp til topp to.

https://theathletic.com/4938906/2023/10/09/leeds-bristol-city-2/

Hvor unik Leicester og Ipswich' start er:
In the 20-season Championship era, Leicester City’s current haul of 30 points from their first 11 fixtures is almost unmatched, save for Sheffield United in 2005-06. Over that same period, no other club would have been in the automatic promotion places as the table stands today. The pace is fierce, the chasing pack realise that and Farke has been around this block before — enough to know when a good advantage risks turning into an insurmountable gap.

One place below Leicester sit Ipswich Town, who are perpetuating the idea that the impetus of one promotion can generate another. Theirs, after 10 matches, matched the best-ever start for a side newly up into the Championship, a joint record with the 1984-85 version of Oxford United. Ipswich’s head coach, Kieran McKenna, wasn’t born when Oxford were surging towards that second-tier title.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Milou

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #173 på: Oktober 09, 2023, 23:44:08 »
Det er ganske eksepsjonell start altså av Ipswich og Leicester, og det har vel aldri før skjedd at to lag har stukke så klart frå så tidleg. Likevel er eg overbevist om at dei ikkje kjem til å fortsetje i samme tempo. Det var ikkje så mange runder sidan enkelte ekspertar prata om at Man City, kunne gå gjennom sesongen utan tap, og no har dei tapt to på rad.

Eg tok ein rask kikk på XG-tabellen for Championship. No er eg som mange andre relativt skeptisk til xg, men sett over mange kampar har det likevel noko for seg. På denne tabellen er det 4 lag som skiller seg klart ut. Ipswich har best xg-målforskjell, etterfølgd av Southampton, Leicester og Leeds (kjelde er fottystats.org). Tabellen viser også at Leicester og Ipswich har overprestert betydeleg i forhold til xg, mens Southampton har underprestert tilsvarande. Leeds har prestert relativt likt med xg.

Dette kan tolkast på ulike måtar, men det er å vente at lagene som overpresterer, har hatt flaksen på sin side oftare enn dei som har underprestert, samtidig som det også kan bety at dei har betre avsluttarar. Sanninga ligg mest sannsynleg ein plass midt i mellom. Uansett, kjennes det intuitivt riktig at desse 4 laga vil kjempe om direkte opprykk og at det kan jamne seg meir ut over tid. For Leeds sin del trekkjer det opp at vi har prestert betydeleg betre etterkvart som vi fekk fastspikra stallen.

Forøvrig er det interessant å merke at Leeds har ganske klart best xg i mot. Dette overraskar ikkje når ein tenkjer på kor god defensiv kontroll vi har hatt i nesten alle kampar, og viss vi fortset i samme bane, har vi heilt klart ein sjanse til å knappe in forspranget.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk


stian

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #174 på: Oktober 10, 2023, 08:50:36 »
Det er ganske eksepsjonell start altså av Ipswich og Leicester, og det har vel aldri før skjedd at to lag har stukke så klart frå så tidleg. Likevel er eg overbevist om at dei ikkje kjem til å fortsetje i samme tempo. Det var ikkje så mange runder sidan enkelte ekspertar prata om at Man City, kunne gå gjennom sesongen utan tap, og no har dei tapt to på rad.

Eg tok ein rask kikk på XG-tabellen for Championship. No er eg som mange andre relativt skeptisk til xg, men sett over mange kampar har det likevel noko for seg. På denne tabellen er det 4 lag som skiller seg klart ut. Ipswich har best xg-målforskjell, etterfølgd av Southampton, Leicester og Leeds (kjelde er fottystats.org). Tabellen viser også at Leicester og Ipswich har overprestert betydeleg i forhold til xg, mens Southampton har underprestert tilsvarande. Leeds har prestert relativt likt med xg.

Dette kan tolkast på ulike måtar, men det er å vente at lagene som overpresterer, har hatt flaksen på sin side oftare enn dei som har underprestert, samtidig som det også kan bety at dei har betre avsluttarar. Sanninga ligg mest sannsynleg ein plass midt i mellom. Uansett, kjennes det intuitivt riktig at desse 4 laga vil kjempe om direkte opprykk og at det kan jamne seg meir ut over tid. For Leeds sin del trekkjer det opp at vi har prestert betydeleg betre etterkvart som vi fekk fastspikra stallen.

Forøvrig er det interessant å merke at Leeds har ganske klart best xg i mot. Dette overraskar ikkje når ein tenkjer på kor god defensiv kontroll vi har hatt i nesten alle kampar, og viss vi fortset i samme bane, har vi heilt klart ein sjanse til å knappe in forspranget.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk

Takk for interessant analyse, Milou! Som du sier, kan man tolke xG på mange måter, men jeg følger deg i at marginer, bokstavelig talt stang-inn vs. stang-ut, har en tendens til å jevne seg ut gjennom en hel sesong. Når man også tar i betraktning bredde i stallene og effekten av skader/suspensjoner, nekter jeg å tro at Ipswich holder samme flyten i 30+ kamper til. Slår vi Ipswich hjemme og skraper til oss 2-4 poeng mot Leicester er vi så definitivt med der oppe.

Det er ett eller annet solid som begynner å tegne seg over Farkes Leeds. Jeg tror (sevfølgelig helt objektivt) at bi skal være i stand til å unngå de helt store periodene med svake resultater. Dette begrunner jeg med at vi har veldig mye bra å velge i offensivt og på defensiv midt. Her tåler vi noen skader/suspensjoner/rulleringer uten at det blir noen stor krise.

Kanskje kan det være grunn til å være litt mer urolig når det gjelder forsvarsfireren, vel og merke hvis det er slik at utviklingen til Ayling/Cooper er noen mer enn en dip i form. Vi slipper ikke inn så mye mål, men det har vært en del ganske store personlige feil. En firer med Byram, Struijk, Rodon og Spence vil være blant divisjonens beste, men de spiller ikke alt av kamper. Utenom dem er det mer usikre kort. Selv om vi har Shackleton, Ayling, Cooper, Hjelde, Cresswell, Firpo, Dallas (flere?), så kan det være rom for å justere i januar. Firpo selges vel hvis muligheten byr seg, pga høy lønn. Cresswell/Hjelde er litt i ingenmannsland og ønsker kanskje utlån? Shackleton har imponert stort og kan bli sesongens potet, mens vi ikke helt vet hvor vi har Ayling, Cooper og Dallas. Er det noen kloke disposisjoner i transfermarkedet på forsvarssiden som skal til for å løfte oss opp blant topp to?

Dennis

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #175 på: Oktober 10, 2023, 09:04:51 »
Det er ganske eksepsjonell start altså av Ipswich og Leicester, og det har vel aldri før skjedd at to lag har stukke så klart frå så tidleg. Likevel er eg overbevist om at dei ikkje kjem til å fortsetje i samme tempo. Det var ikkje så mange runder sidan enkelte ekspertar prata om at Man City, kunne gå gjennom sesongen utan tap, og no har dei tapt to på rad.

Eg tok ein rask kikk på XG-tabellen for Championship. No er eg som mange andre relativt skeptisk til xg, men sett over mange kampar har det likevel noko for seg. På denne tabellen er det 4 lag som skiller seg klart ut. Ipswich har best xg-målforskjell, etterfølgd av Southampton, Leicester og Leeds (kjelde er fottystats.org). Tabellen viser også at Leicester og Ipswich har overprestert betydeleg i forhold til xg, mens Southampton har underprestert tilsvarande. Leeds har prestert relativt likt med xg.

Dette kan tolkast på ulike måtar, men det er å vente at lagene som overpresterer, har hatt flaksen på sin side oftare enn dei som har underprestert, samtidig som det også kan bety at dei har betre avsluttarar. Sanninga ligg mest sannsynleg ein plass midt i mellom. Uansett, kjennes det intuitivt riktig at desse 4 laga vil kjempe om direkte opprykk og at det kan jamne seg meir ut over tid. For Leeds sin del trekkjer det opp at vi har prestert betydeleg betre etterkvart som vi fekk fastspikra stallen.

Forøvrig er det interessant å merke at Leeds har ganske klart best xg i mot. Dette overraskar ikkje når ein tenkjer på kor god defensiv kontroll vi har hatt i nesten alle kampar, og viss vi fortset i samme bane, har vi heilt klart ein sjanse til å knappe in forspranget.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk

Som du sier er det alltid lurt å være litt skeptisk til ren statistikk, samtidig er det tallenes tale. Fasit i den grad at et lag eksempelvis vinner 1-0, men ikke nødvendigvis hele bildet om det laget snappet tre poeng i et ran. Der kan jo xG, xGA, skuddstatistikk osv osv tegne et mer riktig bilde, om ikke alt.

Uansett er det interessante momenter du trekker fram syns jeg. Kikka litt på pasnings-, xG og press-statistikk selv før vi møtte Watford og da la jeg merke til Preston. De lå på andre eller tredje på tidspunktet, men hadde nesten lavest antall skudd, lavest antall pasningssekvenser, presset ikke høyt i banen og hadde et lavt antall overganger. Leste dermed ut fra det - som man også rent logisk ville antatt med Preston - at de neppe ville klare å beholde poengformen særlig lenge.

Etter de har de tre strake tap med elleve baklengs og har selv scoret kun to.

Med andre ord, selv om det ikke sier alt er det nok helt klart gode poeng i det du har lest. Er spillet representativt for renten av sesongen, er det stor sjanse for at lagene vil nærme seg den linja. Ikke alle fire kanskje, men to eller tre muligens. Ting pleier å jevne seg ut over tid.

Når det gjelder gode avsluttere, så er det også meget viktig. Piroes scoring sist hadde visstnok en xG på 0.08 eller noe sånt. En straffe har til sammenligning 0,76. Likevel er det ikke overraskende at Piroe setter den. Han leser keeper og skyter mellom beina, skjult for målmannen. Det er det gode avsluttere gjør, fremfor å treffe blokka eller fyre den over. Slikt vinner utvilsomt mange poeng over en sesong.

Stian: Angående forsvaret, så er det vel der vi alle ser svakheter. Likevel har vi - sammen med Birmingham - sluppet inn nest minst med 11. Bare Leicester har færre, med kun seks baklengs.
« Siste redigering: Oktober 10, 2023, 09:12:16 av Dennis »
Marching on together!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #176 på: Oktober 11, 2023, 11:26:28 »
Etter International Break handler det for Leeds om å redusere avstanden til Topp To - i alle fall om målet er å rykke direkte opp (uten playoff). Avstanden på elleve og ni poeng er allerede stor og allerede etter 1.omgang i neste serierunde passerer vi 25% av sesongen unnagjort.

Nå er jo Championship slik at det nesten ikke spiller noen rolle hvem man møter, det motstanderen mangler i kvalitet kan utlignes med innsats og gjerrig/smart taktikk. Og hvorvidt lag/spillere er mer sliten enn motstanderen mht kampprogram.
Likevel kan man lese litt ut av kampprogrammet. Leicester ser ut til å ha den enkleste av disse tre. Leeds skal i tillegg til serielederen borte ha et lokaloppgjør (disse har alltid en ekstra nerve) og to lag Farke kjenner godt/kjenner Farke godt (det kan slå begge veier). Ipswich' program ligner på sitt vis Leeds', de møter flere lag vi nettopp har møtt. I tillegg skal de gjennom en ekstra ligacupkamp (noe Leeds/Leicester slipper).

Leeds-Live skriver om dette kampprogrammmet her
https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/leeds-uniteds-next-five-fixtures-27881753

Leeds' neste fem er altså:

Leeds United
Norwich City (a) Saturday 21st October
Stoke City (a) Wednesday 25th October
Huddersfield Town (h) Saturday 28th October
Leicester City (a) Friday 3rd November
Plymouth Argyle (h) Saturday 11th November

Leicester City
Swansea City (a) Saturday 21st October
Sunderland (h) Tuesday 24th October
QPR (a) Saturday 28th October
Leeds United (h) Friday 3rd November
Middlesbrough (a) Saturday 11th November.

Ipswich Town
Rotherham United (a) Friday 20th October
Bristol City (a) Wednesday 25th October
Plymouth Argyle (h) Saturday 28th October
Fulham (h) Wednesday 1st November (EFL Cup)
Birmingham City (a) Saturday 4th November
Swansea City (h) Saturday 11th November.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #177 på: Oktober 11, 2023, 12:51:23 »
Gode poeng, Asbjørn.

Jeg stresser ikke om Leeds ikke er blant topp to i januar/februar, så lenge vi er på skuddhold. Bredden i stallen kommer til å vinne oss mange poeng over de fleste motstandere, kanskje med unntak av Leicester, utover våren. Dette er selvsagt gitt at man ikke møter på store skadeproblemer og eventuelle skikkelig formdupper. Det gjelder derimot for absolutt alle.

Championship har åtte kamper mer enn PL. Det er 20% flere kamper. Bredde i stallen har alt å si. Man kan argumentere for at det er en grøt av sammenlignbare lag i Ch som du nevner, men det gjør vel antakelig det poenget enda viktigere. I PL møter man bedre motstandere, men hjemmekamper mot lag i bunnen av tabellen er enklere enn flere av de andre. I Ch møter man, med en håndfull unntak, lag av potensielt mer eller mindre samme kvalitet. Det viser fjorårets tabell, hvor Coventry hadde tre poeng etter sju kamper (og fikk finale i PO), mens QPR og Reading lenge lå i PO og sistnevnte ligger nå i bunnen av L1.

Vi har en ganske tøff rekke av kamper i neste bolk, først ut Norwich med 5-0-1 hjemme. Kun tapt for Revene, altså. Men vi glemmer at der mange i fjor sikkert så på Leeds som en stor sjanse til å ta poeng, vil de fleste lagene i år heller frykte Leeds. Jeg tror ikke Norwich-fansen klokker inn en trepoenger mot Leeds på forhånd. Stoke, Huddersfield og Plymouth kan vi fint slå og Leeds blir fort Leicesters tøffeste test så langt.

Gitt de tre lagenes program, er jeg ikke veldig lei meg om vi har omtrentlig den samme avstanden til andreplassen foran neste landslagspause. Ideelt sett tar vi innpå, men det avgjøres ikke nå (heller). Det handler om å henge med. Så vil stallbredden være en stor faktor for sluttresultatet. Leeds kan rotere på Anthony, Gnonto, Summerville og James, men har eksempelvis Sunderland slik dekning om Clarke skades eller forsvinner i januar?

Bredde er ikke løsningen i seg selv, det ser man på lag som Chelsea, men i et lag som fungerer kan det være helt avgjørende for å tjene mange poeng på øvrige lag.
Marching on together!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #178 på: Oktober 11, 2023, 13:05:21 »
Vi har en ganske tøff rekke av kamper i neste bolk, først ut Norwich med 5-0-1 hjemme. Kun tapt for Revene, altså.

Er med på alt du skriver. Men tenker at 11 og 9 poeng bak Top Two etter 16 runder ikke akkurat lukter direkteopprkk...

Anyways. Norwich i det siste:
Norwich started the campaign off in fine form but have misfired somewhat of late, losing four of their last seven in the league including a 6-2 dismantling at the hands of Plymouth Argyle. A familiar adversary in the dugout awaits the Whites in former Huddersfield Town boss David Wagner. (Leeds-Live)

Nå vet vi jo at form før/etter International Breaks kan variere voldsomt...
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2665
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongen 2023/2024 i Championship
« Svar #179 på: Oktober 22, 2023, 10:07:36 »
Vi begynner å nærme oss Bielsas to sesonger nå. :)

2018/19:  651  22-9    23 poeng   3.plass
2019/20:  723  16-7    23 poeng   2.plass 
2023/24:  642  20-13  22 poeng   3.plass

Den store forskjellen er avstanden oppover:
2018/19: To poeng opp til førsteplassen, ett til andreplassen.
2019/20: To poeng opp til førsteplassen, lå på andreplass.
2023/24: Elleve poeng til førsteplassen, seks til andre (men der har Ipswich til gode bortekamp mot bunnlaget Rotherham)

Note:
2018/19 tapte vi 2-1 i runde 12.
2019/20 uavgjort 1-1 i runde 12.
2023/24 (onsdag) møter vi bunnlaget Stoke borte. Men de fikk seg en sterk seier mot Sunderland i går...
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan