Skrevet av Emne: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1  (Lest 6031 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Cherry

Årets siste kamp, og denne er viktig mot play off jagende Corberans`lag....

Vi MÅ reshuffle`litt nå. Noe sier seg selv ift Darlow/Meslier - men jeg leser at Byram er klar til kamp,
og da er det ingen grunn til å ikke flytte Spence til HB og sette Sam på VB der han pleier å spille.
Archie Gray leverte ikke sist, og det er normalt for en såpass ung spiller å ha litt variable kamper
så han kan hviles, eller flyttes opp for å teste han i spann`med Ampadu på midten ....

James var svært svak mot Preston, kjør gjerne Gnonto inn på den siden - og ha Daniel med friske bein
i bakhånd.  Dette blir nok en tøff kamp, men WBA spiller god fotball og jeg tror det vil være en "lettere" kamp for oss enn mot Preston sist..

Tips 2-1 oss.

morten1966

Darlow, Spence, Rodon , Struijk, Byram, Ampdau , Kamara, Summer, Gnonto,Piroe. Rutter

Mitt lag i morra!

Hallgeir *

Meslier ute i tre kamper, ja, men mot Peterborough hadde han neppe spilt uansett. Nå får vi anledning til å se hva Darlow står for som keeper, selv om det neppe gis et klart svar på så få kamper. Jeg tviler nemlig sterkt på om han får noen flere ligakamper mellom stengene i denne omgang. Nå har ikke Meslier overbevist på noen som helst måte, men det må jo være en årsak til at Darlow har fått kun cupkamper som "skuddstopper"?

Jeg tror også at spillestilen til WBA passer Leeds mye bedre enn den Preston står for. Ikke dermed sagt at det blir enklere å ta poeng mot dem, for vi må uansett opp noen hakk både på innsats og tempo. At det gikk for sakte sist, var fordel Preston.

Og så klamrer jeg meg til troen på at vi så langt i sesongen ikke har tapt to på rad, og at det heller ikke skjer for første gang nå.
« Siste redigering: Desember 28, 2023, 17:16:37 av Hallgeir * »
Super Leeds since 1968

GeirO

Vi har vunnet fem bortekamper og vi har tapt fem bortekamper.  Tipper rett og slett U.
Mest sannsynlig gjør ikke Farke noen endringer på de ti utespillere. Men hvis han gjør der blir det vel Byram inn og Gray ut. Synes ikke James var så dårlig som noen skal ha det til.
MOT

Reaney

Leeds sine bortekamper framstår som ren "bingo". Man vet med andre ord aldri hva man får. Fra det briljante (Ipswich, Leicester) til det mer tilfeldige (Hull, Millwall, Norwich, Blackburn) til det katastrofale (Birmingham, Southampton, Rotherham, Stoke, Sunderland, Preston). 5-2-5 er langt fra ille, men borteformen i det siste, selv om vi slo Blackburn (som ble snytt for straffe på 0-1) er bekymringsfull. Kanskje trenger vi en god borte motstander (WBA) for å hevde oss igjen? En annen bekymring er alle feilvalgene til manager Farke, særlig når det butter i mot. Skjer det ingen endringer i Farkes manglende spillermessige rotasjoner og taktisk ukloke disposisjoner er jeg redd resten av sesongen vil fortsette i samme spor som nå. En vesentlig endringsfaktor vil også være å få inn nye spillere i januarvinduet som forsterker laget og troppen. Vi trenger minst en venstre back, en målscorende nummer 10, og en målgarantist av en spiss som kan avgjøre matcher.
« Siste redigering: Desember 28, 2023, 19:50:31 av Reaney »

Cherry

Leeds sine bortekamper framstår som ren "bingo". Man vet med andre ord aldri hva man får. Fra det briljante (Ipswich, Leicester) til det mer tilfeldige (Hull, Millwall, Norwich, Blackburn) til det katastrofale (Birmingham, Southampton, Rotherham, Stoke, Sunderland, Preston). 5-2-5 er langt fra ille, men borteformen i det siste, selv om vi slo Blackburn (som ble snytt for straffe på 0-1) er bekymringsfull. Kanskje trenger vi en god borte motstander (WBA) for å hevde oss igjen? En annen bekymring er alle feilvalgene til manager Farke, særlig når det butter i mot. Skjer det ingen endringer i Farkes manglende spillermessige rotasjoner og taktisk ukloke disposisjoner er jeg redd resten av sesongen vil fortsette i samme spor som nå. En vesentlig endringsfaktor vil også være å få inn nye spillere i januarvinduet som forsterker laget og troppen. Vi trenger minst en venstre back, en målscorende nummer 10, og en målgarantist av en spiss som kan avgjøre matcher.

Godt innlegg Reaney! ;)

Reaney

Takker, Cherry  :)

ingve1960

Er  veldig gla for at reaney ikke er trener for leeds,,.say no more.

auren

Byram er klar til i morgen og «alle» forventer dermed denne bakre femmeren:

Darlow - Spence, Rodon, Struijk, Byram.

Skal Gray få seg en velfortjent pause eller blir han å se på midtbanen eller høyreback?

Gruev positiv da han kom inn, ser flere på Waccoe foreslår en treer på midten med Ampadu, Gruev og Kamara/Gray. Ikke meg imot, ser gjerne denne oppstillingen:

Darlow - Spence, Rodon, Struijk, Byram - Ampadu, Gruev, Kamara - Rutter, Piroe, Summerville

Tips: 2-2.

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

rd1

Imorgen må vi rett og slett vinne, med tap er vi fort 6 poeng bak 3edje og 11 poeng bak 2dre.

Nå må vi ha en serie av seire rett og slett.

Men jeg tror vi vinner ganske greit. Litt bananskall i siste kamp, med hodemist og rødtkort..
"Who needs Cantona??"

Reaney

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #10 på: Desember 28, 2023, 21:36:19 »
Helt skivebom med sarkasme Ingve60. Hvis du har andre oppfatninger om Farke så argumenter heller for det.

ingve1960

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #11 på: Desember 28, 2023, 22:16:36 »
Vis vi sier at det er 15 trenere i verdensklasse  pl  Europa ..og farke er blant de 30 neste hvordan I huleste kan du tro at du har mer peiling..

Etter dine uttalelser  mener jeg du har 0 peiling på hva som foregår i et trenerteam..
Ekstremt sort hvit og kritisk, du nevner sykse me andre lag men nevner ikke de som går andre vei. F.eks norwich..

Liker ikke negativitet verken venner familie eller arbeidskolleger...det bringer ingenting godt med ser, se heller etter positive ting i klubben vår.
Mot

HåvardK

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #12 på: Desember 28, 2023, 23:58:54 »
Hva tilsier annet bytte enn Darlow? Skader eller suspensjoner?
Farke har sagt at han skal rotere, men det tror jeg ikke før jeg ser det.

Kato

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #13 på: Desember 29, 2023, 00:08:08 »
Darlow inn, resten uforandret. Her skal de samme spille til krampa tar dem.

Cherry

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #14 på: Desember 29, 2023, 09:06:00 »
Vis vi sier at det er 15 trenere i verdensklasse  pl  Europa ..og farke er blant de 30 neste hvordan I huleste kan du tro at du har mer peiling..

Etter dine uttalelser  mener jeg du har 0 peiling på hva som foregår i et trenerteam..
Ekstremt sort hvit og kritisk, du nevner sykse me andre lag men nevner ikke de som går andre vei. F.eks norwich..

Liker ikke negativitet verken ver familie eller arbeidskolleger...det bringer ingenting godt med ser, se heller etter positive ting i klubben vår.
Mot

Dette blir jo litt off topic ift matchen i kveld, MEN jeg mener innlegget til Reaney i denne strengen er bra argumentert.
Om Farke som du mener er topp 30 ( i Europa) så har han jo faktisk lite å vise til, ift hva han fikk til i PL med Norwich....men det blir en annen diskusjon.
Det som ER noe bekymringsverdig er at bytter kommer altfor sent i de kamper vi sliter, som mot Preston sist igjen.
Vi har en meget god Championship tropp, og er det en tid vi skal rullere spillere så er jo det NÅ i det hektiske juleprogrammet.
Så er det jo slik at Farke ser spillere hver dag på trening, han gjør sine betraktninger ut fra det - men jeg mener han roterer for lite pt.
Spillere vi bør anskaffe i januar vinduet som bekler`posisjonene Reaney mener mener jeg også er spot on.

Prøv å ikke gå på person her, vi er alle "trenere" her inne - med forskjellige meninger....vi må forsøke å holde oss til tema/topic og puste med magen  ;)

leedslife

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #15 på: Desember 29, 2023, 10:28:28 »
Vis vi sier at det er 15 trenere i verdensklasse  pl  Europa ..og farke er blant de 30 neste hvordan I huleste kan du tro at du har mer peiling..

Etter dine uttalelser  mener jeg du har 0 peiling på hva som foregår i et trenerteam..
Ekstremt sort hvit og kritisk, du nevner sykse me andre lag men nevner ikke de som går andre vei. F.eks norwich..

Liker ikke negativitet verken ver familie eller arbeidskolleger...det bringer ingenting godt med ser, se heller etter positive ting i klubben vår.
Mot

Dette blir jo litt off topic ift matchen i kveld, MEN jeg mener innlegget til Reaney i denne strengen er bra argumentert.
Om Farke som du mener er topp 30 ( i Europa) så har han jo faktisk lite å vise til, ift hva han fikk til i PL med Norwich....men det blir en annen diskusjon.
Det som ER noe bekymringsverdig er at bytter kommer altfor sent i de kamper vi sliter, som mot Preston sist igjen.
Vi har en meget god Championship tropp, og er det en tid vi skal rullere spillere så er jo det NÅ i det hektiske juleprogrammet.
Så er det jo slik at Farke ser spillere hver dag på trening, han gjør sine betraktninger ut fra det - men jeg mener han roterer for lite pt.
Spillere vi bør anskaffe i januar vinduet som bekler`posisjonene Reaney mener mener jeg også er spot on.

Prøv å ikke gå på person her, vi er alle "trenere" her inne - med forskjellige meninger....vi må forsøke å holde oss til tema/topic og puste med magen  ;)
Så klubben bør altså forsterke med en klar 10er og en spiss?
På under 1 år har vi altså brukt 36-40 mill på Rutter og 10-15 for Piroe.
Individuelt leverer de blandt de beste i liagen.
Som lagdel til tider bedre enn noe annet lag.
Hvorfor skal forsterkningene komme her og ikke i posisjoner der vi er veldig average i?
Jeg ser du nevner venstreback. Byram har prestert blandt våre beste, men desverre mye skadet. Her er jeg enig med dere.
Synes du keeperposisjonen fungerer bra? Venstre stopper? 4ér? 6ér? Her er altså kvaliteten god nok? Vi bør ikke bli bedre i eget spill? Heller ha 2 like for like spillere å kaste innpå når det spillet vårt butter og håpe at noe magi skjer?

leedslife

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #16 på: Desember 29, 2023, 10:37:06 »
Ellers tror jeg kampen ikveld blir mer åpen og det vil gagne oss mer enn Cov og Preston.
Spence høyre. Byram venstre. Håper Gnonto får sjansen.
1-2

Cherry

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #17 på: Desember 29, 2023, 10:56:36 »
Ellers tror jeg kampen ikveld blir mer åpen og det vil gagne oss mer enn Cov og Preston.
Spence høyre. Byram venstre. Håper Gnonto får sjansen.
1-2

Litt usikker på HVEM du svarer her, men jeg har jo svart opp nesten identisk med Reaney så jeg "tar" denne  ;)
Rutter/Piroe, begge meget gode spillere...i Championship, og det er jo fra denne divisjonen vi skal opp fra nå.
MEN, vi BØR score mer enn vi gjør pt - og det er her en kraetiv, målfarlig 10èr jo hadde vært innertier`.....en som tør å skyte også!
Håper Darlow nå griper sjansen, han skal være "bra nok" !

Ellers er vi jo enige, både ift Gnonto og kveldens resultat ;)
ALAW
 

leedslife

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #18 på: Desember 29, 2023, 11:04:42 »
Ellers tror jeg kampen ikveld blir mer åpen og det vil gagne oss mer enn Cov og Preston.
Spence høyre. Byram venstre. Håper Gnonto får sjansen.
1-2

Litt usikker på HVEM du svarer her, men jeg har jo svart opp nesten identisk med Reaney så jeg "tar" denne  ;)
Rutter/Piroe, begge meget gode spillere...i Championship, og det er jo fra denne divisjonen vi skal opp fra nå.
MEN, vi BØR score mer enn vi gjør pt - og det er her en kraetiv, målfarlig 10èr jo hadde vært innertier`.....en som tør å skyte også!
Håper Darlow nå griper sjansen, han skal være "bra nok" !

Ellers er vi jo enige, både ift Gnonto og kveldens resultat ;)
ALAW
Men man blir jo stort sett bedre her hvis man videreutvikler grunnspillet. Et posessionspill begynner bak i banen.
Joda, hadde vi signert De Bruyne hadde vi nok mest sannsynlig innen kort tid fått åpnet opp lag i større grad, men vi er nå her vi er.
I tillegg må man jo ta med at hvis vi signerer to nye offensive spillere, hvordan blir da balansen i laget?
Vi står i verstefall igjen med Gray, Byram, Cresswell, Firpo og Strujik som eneste defensive spillere. Spence og Rodon er lån. Alt tyder på at Cooper og Ayling er ferdige.
Dette er jo ting vi supportere ikke trenger å ta hensyn til når vi mener det og det er for dårlig og hvor vanskelig kan ting være.
Men for klubben er det jo livsviktig.
Nei, heller videreutvikle spillere og system. Eneste jeg har sett i moderne tid som har fungert med denne klubben.

PetterH

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #19 på: Desember 29, 2023, 12:47:06 »
Byram er klar til i morgen og «alle» forventer dermed denne bakre femmeren:

Darlow - Spence, Rodon, Struijk, Byram.

Skal Gray få seg en velfortjent pause eller blir han å se på midtbanen eller høyreback?

Gruev positiv da han kom inn, ser flere på Waccoe foreslår en treer på midten med Ampadu, Gruev og Kamara/Gray. Ikke meg imot, ser gjerne denne oppstillingen:

Darlow - Spence, Rodon, Struijk, Byram - Ampadu, Gruev, Kamara - Rutter, Piroe, Summerville

Tips: 2-2.

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gruev med 1 ok omgang , og så bør han rett inn på laget
fra start nå ?
Selv håper jeg ikke det.

 

Dennis

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #20 på: Desember 29, 2023, 13:47:04 »
Leeds sine bortekamper framstår som ren "bingo". Man vet med andre ord aldri hva man får. Fra det briljante (Ipswich, Leicester) til det mer tilfeldige (Hull, Millwall, Norwich, Blackburn) til det katastrofale (Birmingham, Southampton, Rotherham, Stoke, Sunderland, Preston). 5-2-5 er langt fra ille, men borteformen i det siste, selv om vi slo Blackburn (som ble snytt for straffe på 0-1) er bekymringsfull. Kanskje trenger vi en god borte motstander (WBA) for å hevde oss igjen? En annen bekymring er alle feilvalgene til manager Farke, særlig når det butter i mot. Skjer det ingen endringer i Farkes manglende spillermessige rotasjoner og taktisk ukloke disposisjoner er jeg redd resten av sesongen vil fortsette i samme spor som nå. En vesentlig endringsfaktor vil også være å få inn nye spillere i januarvinduet som forsterker laget og troppen. Vi trenger minst en venstre back, en målscorende nummer 10, og en målgarantist av en spiss som kan avgjøre matcher.

Mye å være enig med her, Reaney! :)

I og med at vi er det eneste laget uten tap på hjemmebane og kun har to færre poeng på Elland Road enn ledende Leicester har hjemme, selv med U mot Coventry, Sheff Wednesday, Cardiff og WBA, har du helt rett i at borteformen er ankepunktet for Leeds i år, Reaney. Hjemme på Elland Road er laget svært solide og følger direkte opprykks-form. Det er altså borte ting må endres.

Vi er det fjerde beste bortelaget poengmessig, men er her Leeds tolv poeng bak Leicester og kanskje mer interessant; sju bak Ipswich og fem bak Southampton. 5-2-5 tilsier jo absolutt bingo. Jeg syns likevel du er litt strengt i karakteriseringen av kampene. Tilfeldig mot Millwall og Blackburn syns jeg ikke det var. Dønn solide bortekamper på vanskelige arenaer. Skal man dra inn "nesten" (straffe), så må du også ha med at vi mot Soton har en stor sjanse på 3-1 og da er det plutselig kamp igjen. Vi fortjener ingenting, men du tar jo med det i Blackburn-seieren som er fullt fortjent og da må vi vel også kunne snu på det? Uansett, vinner andre lag der karakteriserer vi de som sterke borteseiere, ikke tilfeldige. Mer tilfeldig var det absolutt mot Hull, hvor vi etter hvert har festet et solid grep på kampen inntil Rodon pådrar seg et unødvendig rødt kort (etter å feilaktig ha fått både frispark og gult mot seg første). Tidenes største sjanse settes i stanga og vi får med poeng. Norwich var mer hawaii og en svært dårlig start. Vi er både heldige og dyktige som vinner slutt, etter å ha kommet tilbake fra tomåls underlege.

Stoke borte har vi på gaffelen med straffespark på 0-0. Det brennes og de vinner typisk, ved et uheldig selvmål. Ingen stor bortekamp her på noen måte, men vi er til slutt svært nære tre poeng og får null. Katastrofalt? Nu vel, poengmessig kanskje etter at man har straffe, men det er en kamp som like fullt kunne gått andre veien. Birmingham var en elendig kamp - fra begge lag - og ender med at James klønete lager straffe på slutten. Jeg tror de fleste vet hva som skjedde rundt den kampen og mener man er nødt å ta det med i regnestykket. Det gir ingen poeng det, men forventa folk noe særlig fra den kampen gitt omstendighetene? Birmingham var for øvrig på tidspunktet et topplag, inntil geniene i styrerommet mente Wayne Rooney var mer sexy for dokumentaren sin enn John Eustace.

Sunderland, Southampton og Preston var absolutt spillemessig dårlige kamper fra Leeds og i de to første blir vi taktisk utmanøvrert. Den siste var en kollektiv svak dag (mua av stopperne + Ampadu og Rutters andreomgang), mens vi slår Rotherham 19/20 ganger ut fra store sjanser. Kall det gjerne katastrofe å ikke vinne den, men spillemessig suverent best. Merk også at både Southampton og Ipswich spilte uavgjort der, så de er minst like katastrofale.

For øvrig mener jeg du påpeker viktige områder og jeg ønsker meg de samme som du. Jeg har 0% tro på at Leeds henter en spiss (Rutter, Piroe, Bamford, Joseph, Gelhardt), men Farke har nevnt en venstreback på pressekonferanse nylig og vi var ute etter både Hamer og Amiri i sommer. Ettersom sistnevnte reka rundt i Leeds sentrum med entouragen sin etter at Piroe ble henta (og i alle fall etter at den overgangen ble satt i gang), så er det lite trolig at Piroe var tiltenkt 10er-rollen hele veien. Basert på avslutningene, sist mot Ipswich, syns jeg absolutt vi har den målgarantisten i laget. Problemet er at han for sjelden kommer i de situasjonene.

Om Farke er fornøyd med CAM-posisjonen slik det ligger an pt gjenstår å se i januar, men en 10er inn ville jo også frigjort Piroe fra den rollen. Jeg ønsker selv å se Summerville og Rutter på hver sin kant og virkelig go to town på hver sin back med Piroe snikende inne i feltet. En venstreback ville vært utfordrer/back up til Byram på venstre og sendt Spence over på høyreback og dermed Gray fram i midtbaneleddet. Da vil det ble bedre cover/mer å spille på sentralt også.

Jeg mener derfor at pri en bør være en venstreback med god sjansehistorikk, samt at en press- og pasningssterk 10er med kreative fibre bør være rett etterpå. Jeg har nevnt han før og tror ikke det er sannsynlig, men jeg hadde likt å se Gabriel Sara fra Norwich inn. Han spiller litt dypere i banen, men kanskje kunne Kamara og Gray kjempet om en plass i 10er-posisjonen. Jeg har flere ganger argumentert for tidligere at det ikke er herfra Farkes lag produserer sjanser og mål i størst grad, men fra kantene (Buendia, Summerville). Tror de to kunne løst den posisjonen finfint, selv om de ikke er noen tradisjonell playmaker. Denne posisjonen har viktige defensive arbeidsområder i et Farke-lag, hos Norwich så vel som nå. Sara skaper mål, assist og nøkkelpasninger fra sentralt og dypt i Norwich nå, kunne man lokket han over tror jeg det hadde betydd at midtbanen kunne åpnet flere lag. Det er så vanvittig lite plass for 10eren i mange kamper allerede, så jeg tror man like ofte kan/må åpne lag fra noe dypere (eller bredt). 

Rutter som 10er? Jeg ser tiltrekningen, men det fungerte ikke optimalt mot Preston hvor han ganske ofte befant seg der. Rutter hadde en god andreomgang og han har vist prov på godt overblikk og pasninger tidligere, men Rutter må og skal ikke begrenses. Jeg er redd han vil bli for statisk i den posisjonen (gitt Farkes ønsker) og vil derfor ikke ha han der over tid. Han er klart best når han krummer nakken og utfordrer, mens motstanderne preller av. Derfor tror jeg en av kantene - med friere tøyler - kunne passet Gini godt.

Du har helt rett i at januar blir et viktig vindu. Vi har en god og relativt bred stall, men er også sårbar i noen posisjoner. Mange poeng vil vinnes (eller tapes) gitt stallens bredde utover vinteren og her kan Leeds virkelig gi seg en fordel ved å supplere med en spiller eller to. Samtidig tipper jeg vi får se utlån av Hjelde, Joffy og/eller Cressy så det er en god tid å rebalansere troppen til siste halvdel.
« Siste redigering: Desember 29, 2023, 14:04:54 av Dennis »
Marching on together!

Andersen

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #21 på: Desember 29, 2023, 14:16:14 »
Jeg tror vi går på nok et borte tap i kveld . WBA har virkelig kommet i siget etter en treg start på sesongen , og hjemme er de sterke. Her tror jeg spillestilene vil være forskjellige da Preston pakket inn midtbanen og parkerte den berømte bussen foran egen 16 meter som gjorde at Leeds slet gjennom hele den kampen. Vinner WBA mot Leeds i kveld er de bare 3 poeng bak vårt lag på 4 plass på tabellen. Blir faktisk overasket hvis vi kommer unna med poeng mot WBA i kveld . MOT.

leedslife

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #22 på: Desember 29, 2023, 14:47:25 »
Leeds sine bortekamper framstår som ren "bingo". Man vet med andre ord aldri hva man får. Fra det briljante (Ipswich, Leicester) til det mer tilfeldige (Hull, Millwall, Norwich, Blackburn) til det katastrofale (Birmingham, Southampton, Rotherham, Stoke, Sunderland, Preston). 5-2-5 er langt fra ille, men borteformen i det siste, selv om vi slo Blackburn (som ble snytt for straffe på 0-1) er bekymringsfull. Kanskje trenger vi en god borte motstander (WBA) for å hevde oss igjen? En annen bekymring er alle feilvalgene til manager Farke, særlig når det butter i mot. Skjer det ingen endringer i Farkes manglende spillermessige rotasjoner og taktisk ukloke disposisjoner er jeg redd resten av sesongen vil fortsette i samme spor som nå. En vesentlig endringsfaktor vil også være å få inn nye spillere i januarvinduet som forsterker laget og troppen. Vi trenger minst en venstre back, en målscorende nummer 10, og en målgarantist av en spiss som kan avgjøre matcher.

Mye å være enig med her, Reaney! :)

I og med at vi er det eneste laget uten tap på hjemmebane og kun har to færre poeng på Elland Road enn ledende Leicester har hjemme, selv med U mot Coventry, Sheff Wednesday, Cardiff og WBA, har du helt rett i at borteformen er ankepunktet for Leeds i år, Reaney. Hjemme på Elland Road er laget svært solide og følger direkte opprykks-form. Det er altså borte ting må endres.

Vi er det fjerde beste bortelaget poengmessig, men er her Leeds tolv poeng bak Leicester og kanskje mer interessant; sju bak Ipswich og fem bak Southampton. 5-2-5 tilsier jo absolutt bingo. Jeg syns likevel du er litt strengt i karakteriseringen av kampene. Tilfeldig mot Millwall og Blackburn syns jeg ikke det var. Dønn solide bortekamper på vanskelige arenaer. Skal man dra inn "nesten" (straffe), så må du også ha med at vi mot Soton har en stor sjanse på 3-1 og da er det plutselig kamp igjen. Vi fortjener ingenting, men du tar jo med det i Blackburn-seieren som er fullt fortjent og da må vi vel også kunne snu på det? Uansett, vinner andre lag der karakteriserer vi de som sterke borteseiere, ikke tilfeldige. Mer tilfeldig var det absolutt mot Hull, hvor vi etter hvert har festet et solid grep på kampen inntil Rodon pådrar seg et unødvendig rødt kort (etter å feilaktig ha fått både frispark og gult mot seg første). Tidenes største sjanse settes i stanga og vi får med poeng. Norwich var mer hawaii og en svært dårlig start. Vi er både heldige og dyktige som vinner slutt, etter å ha kommet tilbake fra tomåls underlege.

Stoke borte har vi på gaffelen med straffespark på 0-0. Det brennes og de vinner typisk, ved et uheldig selvmål. Ingen stor bortekamp her på noen måte, men vi er til slutt svært nære tre poeng og får null. Katastrofalt? Nu vel, poengmessig kanskje etter at man har straffe, men det er en kamp som like fullt kunne gått andre veien. Birmingham var en elendig kamp - fra begge lag - og ender med at James klønete lager straffe på slutten. Jeg tror de fleste vet hva som skjedde rundt den kampen og mener man er nødt å ta det med i regnestykket. Det gir ingen poeng det, men forventa folk noe særlig fra den kampen gitt omstendighetene? Birmingham var for øvrig på tidspunktet et topplag, inntil geniene i styrerommet mente Wayne Rooney var mer sexy for dokumentaren sin enn John Eustace.

Sunderland, Southampton og Preston var absolutt spillemessig dårlige kamper fra Leeds og i de to første blir vi taktisk utmanøvrert. Den siste var en kollektiv svak dag (mua av stopperne + Ampadu og Rutters andreomgang), mens vi slår Rotherham 19/20 ganger ut fra store sjanser. Kall det gjerne katastrofe å ikke vinne den, men spillemessig suverent best. Merk også at både Southampton og Ipswich spilte uavgjort der, så de er minst like katastrofale.

For øvrig mener jeg du påpeker viktige områder og jeg ønsker meg de samme som du. Jeg har 0% tro på at Leeds henter en spiss (Rutter, Piroe, Bamford, Joseph, Gelhardt), men Farke har nevnt en venstreback på pressekonferanse nylig og vi var ute etter både Hamer og Amiri i sommer. Ettersom sistnevnte reka rundt i Leeds sentrum med entouragen sin etter at Piroe ble henta (og i alle fall etter at den overgangen ble satt i gang), så er det lite trolig at Piroe var tiltenkt 10er-rollen hele veien. Basert på avslutningene, sist mot Ipswich, syns jeg absolutt vi har den målgarantisten i laget. Problemet er at han for sjelden kommer i de situasjonene.

Om Farke er fornøyd med CAM-posisjonen slik det ligger an pt gjenstår å se i januar, men en 10er inn ville jo også frigjort Piroe fra den rollen. Jeg ønsker selv å se Summerville og Rutter på hver sin kant og virkelig go to town på hver sin back med Piroe snikende inne i feltet. En venstreback ville vært utfordrer/back up til Byram på venstre og sendt Spence over på høyreback og dermed Gray fram i midtbaneleddet. Da vil det ble bedre cover/mer å spille på sentralt også.

Jeg mener derfor at pri en bør være en venstreback med god sjansehistorikk, samt at en press- og pasningssterk 10er med kreative fibre bør være rett etterpå. Jeg har nevnt han før og tror ikke det er sannsynlig, men jeg hadde likt å se Gabriel Sara fra Norwich inn. Han spiller litt dypere i banen, men kanskje kunne Kamara og Gray kjempet om en plass i 10er-posisjonen. Jeg har flere ganger argumentert for tidligere at det ikke er herfra Farkes lag produserer sjanser og mål i størst grad, men fra kantene (Buendia, Summerville). Tror de to kunne løst den posisjonen finfint, selv om de ikke er noen tradisjonell playmaker. Denne posisjonen har viktige defensive arbeidsområder i et Farke-lag, hos Norwich så vel som nå. Sara skaper mål, assist og nøkkelpasninger fra sentralt og dypt i Norwich nå, kunne man lokket han over tror jeg det hadde betydd at midtbanen kunne åpnet flere lag. Det er så vanvittig lite plass for 10eren i mange kamper allerede, så jeg tror man like ofte kan/må åpne lag fra noe dypere (eller bredt). 

Rutter som 10er? Jeg ser tiltrekningen, men det fungerte ikke optimalt mot Preston hvor han ganske ofte befant seg der. Rutter hadde en god andreomgang og han har vist prov på godt overblikk og pasninger tidligere, men Rutter må og skal ikke begrenses. Jeg er redd han vil bli for statisk i den posisjonen (gitt Farkes ønsker) og vil derfor ikke ha han der over tid. Han er klart best når han krummer nakken og utfordrer, mens motstanderne preller av. Derfor tror jeg en av kantene - med friere tøyler - kunne passet Gini godt.

Du har helt rett i at januar blir et viktig vindu. Vi har en god og relativt bred stall, men er også sårbar i noen posisjoner. Mange poeng vil vinnes (eller tapes) gitt stallens bredde utover vinteren og her kan Leeds virkelig gi seg en fordel ved å supplere med en spiller eller to. Samtidig tipper jeg vi får se utlån av Hjelde, Joffy og/eller Cressy så det er en god tid å rebalansere troppen til siste halvdel.
Hører vel hjemme helt andre steder denne diskusjonen.

Jeg er ikke så oppdatert på han tyskeren vedr 10er rollen, men Hamer og Sara som du helt riktig påpeker er jo spillere som opererer langt dypere i banen enn en klassisk 10er som virker som har vært et ønske siden Saiz (ja satt på spissen) her på forumet.
Hadde Kamara (eller Gruev) blitt hentet inn hadde vi fått tak i en av de to? Eller hadde rekkefølgen blitt Hamer -> Kamara i stedegne Gruev.
Jeg mener det store  problemet vårt ligger ide to rollene dypere i banen i posession, men jeg tar gjerne gode argumenter for mangler høyere i banen.
Hvis du snur på det. Og rollene blir Rutter som 10 og Piroe som 9.
Er Piroe god nok feilvendt med slik vi spiller med det materialet? For både sjanser og mål har jo kommet etter vi har nytt godt av den vanvittige fysikken til rutter med folk i rygg. Han knyttet ofte opp 2 stk.
Det er liten tvil om at dette er ekstremt sammensatt. Har bare liten tro på at en slik god trener er 1-2 små justeringer fra at vi flyr gjennom divisjonen.

Sølvreven

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #23 på: Desember 29, 2023, 15:07:46 »
Skulle ønske at Farke lot Rutter og Piroe bytte plass. Piroe kommer ikke til sin rett og Rutter med sin fysikk ville vært glimrende bak Piroe.
***************

Leedsoholic. Oppfinneren av "pretting".

Hallgeir *

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #24 på: Desember 29, 2023, 15:12:04 »
Eirik Aase tviler seg til borteseier i kveldskampen.

West Bromwich Albion – Leeds United
Kampstart: 21.15

Etter bare én seier på de fem siste kampene var det svært viktig for West Bromwich Albion å slå til med en trepoenger hjemme mot Norwich City på Boxing Day. Kampen var tøff på papiret, men ble gjort betraktelig enklere av at Norwich-spiller Borja Sainz pratet på seg rødt kort tidlig i kampen. Seieren mot Norwich tok West Brom opp til en femteplass med 39 poeng, men det skiller bare tre poeng til syvendeplassen som ikke gir playoff. Hjemme på The Hawthorns har The Baggies 7-3-2 denne sesongen, og fire av de seks siste har endt med seier. Leeds United var skyhøyt oppe etter den fantastiske 4-0 seieren mot Ipswich Town like før jul, men kom hardt ned på jorda igjen da turen gikk til Lancashire for å møte Preston North End 2. juledag. Jeg hadde stor tro på at Leeds skulle gjøre livet surt for et formsvakt Preston-lag, men slik skulle det ikke gå. Leeds var langt unna sitt beste fra første spark på ballen, og like etter pause ødela målvakt Illan Meslier kampen for Leeds da han på hodeløst vis klarte bli utvist. Det skal sies at Preston-spilleren som fikk hansken til Meslier i ansiktet overspilte noe voldsomt, men Mesliers reaksjon var helt unødvendig. Med ti mann på banen ble det vanskelig for Leeds som først havnet under 0-1, men som kom tilbake ti minutter før slutt da de utlignet på et straffespark. Kort tid før slutt satte Preston likevel inn seiersmålet, og dermed økte luken opp til direkte opprykk for Leeds. Hvittrøyene ligger nå på en fjerdeplass på tabellen med 45 poeng, og har åtte poeng opp til direkte opprykk. I tillegg har formlaget Southampton også passert Leeds på tabellen. Yorkshire-klubben har bare vunnet én av sine fire siste kamper, og trenger derfor definitivt en seier igjen så fort som mulig. På bortebane har Leeds 5-2-5 denne sesongen, men begge de to siste bortekampene har endt med tap.

West Broms siste kamper:
West Brom – Norwich 1-0 (Thomas-Asante)
Boro – West Brom 1-0
West Brom – Stoke 1-1 (Thomas-Asante)
Rotherham – West Brom 0-2 (Wallace, Diangana)
Sunderland – West Brom 2-1 (Thomas-Asante)

Leeds siste kamper:
Preston – Leeds 2-1 (Struijk)
Leeds – Ipswich 4-0 (Summerville, Piroe, Struijk, Selvmål)
Leeds – Coventry 1-1 (Summerville)
Sunderland – Leeds 1-0
Blackburn – Leeds 0-2 (Summerville, James)

Vurdering: West Bromwich Albion med noen svake resultater i det siste, men de har totalt sett vært sterke gjennom hele høsten. Her møter de et Leeds United-lag som har imponert stort i høst, men som har hatt et par svake resultater den siste tiden de også. Dette fremstår som en meget jevn duell på papiret, og det er ikke enkelt å plukke en vinner. West Brom er kjent for å være vanskelig å bryte ned når de først tar ledelsen under Carlos Corberan, og derfor blir det første målet i denne kampen svært viktig. Jeg velger å stole på magefølelsen i denne kampen, og den taler til gjestenes fordel. Jeg tror de kan klare finne veien til den første scoringen, og at de dermed drar i land tre poeng til slutt. Jeg ville dog ikke satt penger på dette oppgjøret. 

Tips: Borteseier

https://championshipnorge.com/2023/12/28/for-runden-fredag-29-desember-2/
Super Leeds since 1968

Josch

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #25 på: Desember 29, 2023, 15:24:48 »
WBA ser ut til å være et gjerrig lag. Slipper inn lite og scorer for lite. De vil være obs på Leeds sine overganger (som på ER) men Leeds scorer her og vinner. Forsvaret gjør jobben.

auren

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #26 på: Desember 29, 2023, 15:27:16 »
På tide at marginene våre som til de grader gikk mot oss i forrige kamp mot WBA går med oss i kveld. Alle husker vel hands-målet til WBA på Elland Road. Det burde selvsagt blitt annullert. Like etter ble vi soleklart snytt for straffe da Summerville (?) ble lagt ned i feltet. To avgjørende situasjoner på få minutter som kostet oss seieren.

Tror på en jevn kamp, og isolert sett er jeg tilfreds med 1 poeng hvis vi hever oss fra forrige kamp og gjør en god spillesmessig kamp. Vi har overkommelig motstand i alle ligakampene i januar, så derfor vil ikke et uavgjort resultat være helt krise.

MOT!

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

auren

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #27 på: Desember 29, 2023, 15:30:20 »
Byram er klar til i morgen og «alle» forventer dermed denne bakre femmeren:

Darlow - Spence, Rodon, Struijk, Byram.

Skal Gray få seg en velfortjent pause eller blir han å se på midtbanen eller høyreback?

Gruev positiv da han kom inn, ser flere på Waccoe foreslår en treer på midten med Ampadu, Gruev og Kamara/Gray. Ikke meg imot, ser gjerne denne oppstillingen:

Darlow - Spence, Rodon, Struijk, Byram - Ampadu, Gruev, Kamara - Rutter, Piroe, Summerville

Tips: 2-2.

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gruev med 1 ok omgang , og så bør han rett inn på laget
fra start nå ?
Selv håper jeg ikke det.

Gruev er en god spiller som kom inn som et friskt pust i forrige match med mye energi. Som "hobby-manager" på OEF så kunne jeg godt tenkt meg at Farke endret litt og prøvde en treer på midten med mye løpskraft og energi og være litt mer kynisk i spillestilen i kveld. Gjerne la WBA styre spillet i første omgang og hogge til på de overgangene som garantert kommer. Skjer dette? Neppe, men dette er tredje kampen på 6 dager og noe må gjøres etter en stygg formdupp siste 4 kamper.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Dennis

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #28 på: Desember 29, 2023, 15:38:07 »
Skulle ønske at Farke lot Rutter og Piroe bytte plass. Piroe kommer ikke til sin rett og Rutter med sin fysikk ville vært glimrende bak Piroe.

Jeg håper først og fremst det prettes i kveld! :)
Marching on together!

raggen

Sv: Kamp: WBA vs Leeds @ The Hawthorns Fre 29/12 - 2023 kl 21:15 Viasport 1
« Svar #29 på: Desember 29, 2023, 17:59:20 »
Skulle ønske at Farke lot Rutter og Piroe bytte plass. Piroe kommer ikke til sin rett og Rutter med sin fysikk ville vært glimrende bak Piroe.

AMEN
Forever Leeds United!!!!!!!!