Skrevet av Emne: Spørsmål om akvarium  (Lest 4065 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dennis

Spørsmål om akvarium
« på: August 27, 2007, 19:12:11 »
Dette er kanskje noe off-topic! [:)]

Er det noen som har akvarium hjemme? Dama og jeg driver fortsatt å innreder leiligheten og jeg synes en slik fiske-sak er ganske så pent i stua. Ikke minst er det sykt deilig å sovne på sofaen til lyden fra det. [:p]

Er det noen som kan gi noen tips på akvarium og fiskær for en nybegynner? Hvordan er det med styre og stell av slikt? Linker til sider mottas gjerne.
« Siste redigering: August 27, 2007, 19:13:04 av Mr Kaizer »
Marching on together!

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #1 på: August 27, 2007, 23:20:11 »
Prøv denne for tips/info: http://www.nettakvariet.no

Jeg tok opp min barndoms hobby for noen år sia, og har en 200-liters tank stående.

Generelt er det slik at jo større akvarium - jo mindre vedlikehold, såfremt du klarer å etablere balanse i dette lille økosystemet. Det betyr at du må finne riktig forhold mellom fisker og planter, og være måteholden med å mate de.

Om du har plass, ville jeg begynne med en tank på ca 100 liter. De største akvarieforretninger - ihvertfall her i Oslo-området - har komplette såkalte starterset i denne størrelsen.

Til å begynne med er det moro med levendefødende fisker: Guppy, Platy, Sverddrager. Disse er fargerike og fine, og enkle å få til, og yngler hele tida. Det er som regel nok med 1 hann + 2 hunner av hver sort, men ingenting er finere enn en liten stim av platyer i alle regnbuens farger. Småfiskene blir spist om du ikke innreder akvariet med tettvoksende planter og mange gjemmesteder. Kombiner disse med 3-4 billige pansermaller (bunnfisker) og en liten stim med ordentligealgespisere så har du et komplett akvarium.

Hold deg unna aggressive stimfisker som sebrafisker og tigerbarber, ihvertfall om du vil beholde avkommet til guppyene dine.

Om du blir bitt av basillen, kan du gå videre med litt vanskeligere fisker - og her kan utvalget være enormt. Isåfall finner du mye info på Nettakvariet.

Lykke til!
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Jon R

Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #2 på: August 27, 2007, 23:32:03 »
Et alternaiv til tropefisk, er å ta seg en tur ned til Akersvannet og fiske fisken selv, noe jeg gjorde i sin tid. Mort, abbor, sørv, div. hybrider. Spe på med et par bekke ørret, stingsild og Ørekyte fra den lokale bekken. Lag et miljø med sand fra en bekk/ elv og spe på med planter du finner i Akersvannet. Riktig festlig er det med ei lita gjedde, men da må du ha statdig påfyll med nye fisk. [8D]

Tropevarianten er nok vakrere å se på, men det er noe eget med selvfanget akvariefisk. [:)]

Forøvrig gode tips fra midjo her, selv om min erfaring er at sebrafisk er en utmerket nybegynnerfisk. Utrolig morsomme hvis du har en stim på 10-12 stykker. Du får en hel stim for en drøy hundrelapp i noen butikker. Med god beplanting kan både guppy og sverddrageryngelen utmerket godt overleve en stim sebrafisk. [:)]  



Jon R.
Jon R.

DOFFER

Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #3 på: August 27, 2007, 23:33:31 »
Hvorfor går du ikke for en Triops Longicaudatus? [^]
Noen som har testet en sånn?

http://www.miss-gadget.net/product_info.php?products_id=85&osCsid=86b79345167d71a86b9fd03132290294

¤DOFFER¤
[img=right]http://www.brazzilport.com/images/smiles/horse1.gif[/img=right]
[img=right]http://www.sloganizer.net/en/image,Leeds-spc-United,yellow,blue.png[/img=right]
We love you Leeds! Leeds! Leeds!

Leeds04

Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #4 på: August 28, 2007, 05:03:12 »
quote:
Originally posted by DOFFER

Hvorfor går du ikke for en Triops Longicaudatus? [^]
Noen som har testet en sånn?

http://www.miss-gadget.net/product_info.php?products_id=85&osCsid=86b79345167d71a86b9fd03132290294

¤DOFFER¤
[img=right]http://www.brazzilport.com/images/smiles/horse1.gif[/img=right]
[img=right]http://www.sloganizer.net/en/image,Leeds-spc-United,yellow,blue.png[/img=right]

Hehe.....ja faktisk! Det er ganske kult. Men prøv heller sea-monkeys hvis dere får tak i. Garantert en gave til jul eller bursdag ungene digger!




"Why settle for more, when you can settle for less"
"Why settle for more, when you can settle for less"

h.b

  • Gjest
Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #5 på: August 28, 2007, 14:25:21 »
Ridsdale har vist en gullfisk til salgs. Kan sikkert få den billig.



Ã… være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag

Robert H.

Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #6 på: August 28, 2007, 14:59:26 »
Kan ikke selge ting man leaser, h.b. [;)]

quote:
Originally posted by h.b

Ridsdale har vist en gullfisk til salgs. Kan sikkert få den billig.



Ã… være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag


Dennis

Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #7 på: August 28, 2007, 15:24:15 »
Tusen takk for tips, midjo!

Det blir nok noen av dine forslag, samt at jeg nok følger Jon Rs tips om å rusle en tur ned til Akers og dra opp et par gjedder også. Blir fint! [:)]
Marching on together!

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #8 på: August 28, 2007, 16:13:09 »
For å gjøre dette litt mindre off topic, kan jeg si at sebrafiskene til Jon R er morsomme de, men de gir visse Newcastleassosiasjoner som ihvertfall jeg ikke ikke vil ha mitt akvarium....[:)]
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Svend Anders

Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #9 på: August 28, 2007, 20:02:46 »
Jeg er dessverre ingen ekspert her, men svigers har holdt på med saltvannsakavarie i 25 år og hr kanske et av landets flotteste i sin klasse....? Vet han er på et sånt forum, men tror ikke det er det midjo postet.

Jeg liker i alle fall klovnefisker, men han har en drøss andre (myrene, diverse kirurgfisker, keiser, etc etc). Myrene skal du i alle fall drøeye litt med før du tar inn.

SA

http://www.svendanders.com/

Jon R

Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #10 på: August 28, 2007, 22:36:33 »
Joda! Saltvann er fint. Bare synd det koster så %/%& mye å fylle det med fisk og koraller +++. [8)]

Jon R.
Jon R.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #11 på: August 28, 2007, 22:40:59 »
quote:
Originally posted by midjo

For å gjøre dette litt mindre off topic, kan jeg si at sebrafiskene til Jon R er morsomme de, men de gir visse Newcastleassosiasjoner som ihvertfall jeg ikke ikke vil ha mitt akvarium....[:)]


...det såkalte Jon R-syndromet [:)]

Forresten vil jeg heller anbefale min sist anskaffede katt (3 mnd gml), dét er selskap det [:)]






Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
silhouetted by the sea

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Jon R

Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #12 på: August 29, 2007, 01:13:45 »
Jon R syndromet? Den skjønte jeg ikke helt, Asbjørn. Fortell, fortell. [:)]Jon R.

Ã…, så treig i nøtta jeg er. [:)]
« Siste redigering: August 29, 2007, 01:14:38 av Jon R »
Jon R.

lojosang

Re: Spørsmål om akvarium
« Svar #13 på: August 29, 2007, 02:19:11 »
quote:
Originally posted by Asbjørn

quote:
Originally posted by midjo

For å gjøre dette litt mindre off topic, kan jeg si at sebrafiskene til Jon R er morsomme de, men de gir visse Newcastleassosiasjoner som ihvertfall jeg ikke ikke vil ha mitt akvarium....[:)]


...det såkalte Jon R-syndromet [:)]

Forresten vil jeg heller anbefale min sist anskaffede katt (3 mnd gml), dét er selskap det [:)]






Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
silhouetted by the sea

B.Dylan



Blir ikke den katten grinete av å være i et akvarium, da Asbjørn?

[8D]

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav