Skrevet av Emne: Whisky quiz  (Lest 17887 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lids

Whisky quiz
« på: September 01, 2005, 19:04:37 »
Har fått med meg at vi er del som setter pris på god Whisky her.

En Whisky quiz bør derfor være på sin plass.

Begynner med en vanskelig en, ihvertfall for de fleste av oss [:)]

Hvor er dette?



Thomas
« Siste redigering: September 01, 2005, 19:08:09 av Lids »
Thomas

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #1 på: September 01, 2005, 21:26:32 »
Jeg blir ikke enig med meg selv om det er sjø eller vann, men syns detr ser ut som navnet begynner på T. Så da går jeg for Talisker. Som forøvrig er meget bra til haggis!

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #2 på: September 01, 2005, 21:34:52 »
Hmm, kan ikke si annet enn at jeg er meget imponert, lojosang.

Talisker – Islands-whisky med historie

The Cuilins heter de dramatiske åsene på øye Skye, og er hjemmet til Talisker destilleriet. Øya er viden kjent for sin fantastiske urørte og ville natur, og geografien på øya er slik at uansett hvor du måtte befinne deg på den er du ikke mer enn 7-8 kilometer fra kysten. Midt i de grønne bakkekammene på den værharde vestkysten av øya reiser det kritthvite destilleriet seg stolt på bredden av Loch Harport. Talisker House er setet til den eldste sønnen i klanen MacLeod og har tatt sitt navn fra det norrøne navnet til det nærmeste fjellet, Thalas Gair (”Sloping Rock”).

Destilleriet ble grunnlagt i 1830 av to doktorsønner, Hugh og Kenneth MacAskill, og ekspanderte gradvis over årene til de i 1900 hadde sin egen trikk, pier og boligkompleks. I 1928 begynte de å dobbeltdestillere. Store deler av komplekset ble skadet etter en brann i 1960, blant annet hele bryggerhuset og pot-stills'ene som måtte bygges nye. Heldigvis viste deg seg at de nye destillasjonsapparatene som var bygget etter tegningene av de originale, ga et like godt resultat som de gamle som gikk med i brannen. Den tradisjonelle metoden med fermentering i store trefat (washbacks) benyttes fremdeles, og vannet som benyttes kommer fra Hawk Hill som renner langsmed produksjonslokalene. Dette rustrøde vannet har et umiskjennelig torvaktig preg som bidrar i stor grad til sluttproduktets karakter.

Thomas
« Siste redigering: September 01, 2005, 21:59:41 av Lids »
Thomas

Einar

Re: Whisky quiz
« Svar #3 på: September 01, 2005, 21:58:14 »
Dette ser da virkelig ut som Talisker destillery på Isle of Skye.
 

Stewart Harvey

Re: Whisky quiz
« Svar #4 på: September 02, 2005, 01:13:38 »
Hyggelig whiskydestilleri. Hyggelig whisky. Hyggelig øy.
 

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #5 på: September 02, 2005, 15:55:59 »
Jeg har vært på Skye, men ikke på Talisker. Sånn er det å være på busstur. Bodde på en pub i Dun Vegan. Forøvrig enig med Stewart H.

Neste spørsmål burde være vel enkelt for de lesekyndige av oss. Så derfor spør jeg heller hvilken annen whisky som lages her. Den har så vidt jeg husker mer torvpreg enn denne hvis navn står på bildet.

EDIT: Ja så var det dette bildet, da



Jokke for LUSCOS!
« Siste redigering: September 02, 2005, 15:57:42 av lojosang »
- Leif Olav

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #6 på: September 02, 2005, 16:24:12 »
Her skal vi vel frem til Glen Scotia - som er den andre Whisky'en som lages i byen Campelltown. Whisky merket på bildet er Springbank. Når rett skal være rett, så ble det en gang lagd tre Whisky'er i denne byen - den siste ble kalt Longrow, men den tror jeg ikke lenger finnes?

Thomas




Campelltown
« Siste redigering: September 15, 2005, 00:30:28 av Lids »
Thomas

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #7 på: September 02, 2005, 17:16:28 »
Campvel Town hadde 39? registrerte lovlige desillerier på 1800-tallet, og er et av Skottlands fire originale whiskydistrikter. (De andre er Lowlands, Highlands og Islay) Men som du sier er det ikke mange igjen. Nettopp startet opp et nytt et, dog, menjeg husker ikke hva det heter.

Longrow er et nedlagt destilleri, men Springbank produserer en whisky som heter Longrow. Virkelig snadder! Tror muligens en eller to Longrower er på bestillinglista til polet for en anseelig sum dinarer. Uansett, det var Longrow jeg var ute etter.

EDIT: Longrow 14 år kommer inn på polets basisliste den 3. september. Dessverre vil den jo koste litt... 975, faktisk.
Forresten kommer også Talisker 18 år, men på bestillingslista. Men til langt mer hyggelig pris: 499. Som er billigere enn i blant annet Danmark.

Sier mine kontakter i tax-free-verden.

Jokke for LUSCOS!
« Siste redigering: September 02, 2005, 20:55:33 av lojosang »
- Leif Olav

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #8 på: September 02, 2005, 21:06:21 »
Skal til DK, neste helg - vi får se hva den turen vil innbringe av gode varer. En Balvenie Doublewood 12 Year Old - maybe.

Thomas
« Siste redigering: September 02, 2005, 21:07:21 av Lids »
Thomas

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #9 på: September 02, 2005, 21:14:24 »
Selv lader jeg opp til...men det har jeg vel sagt før.



OK, en god ting kan ikke sis for ofte
http://www.dufftown.co.uk/autumn_speyside_whisky_festival_2005.htm

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

HåvardK

Re: Whisky quiz
« Svar #10 på: September 02, 2005, 21:59:12 »
quote:
Originally posted by lojosang

Campvel Town hadde 39? registrerte lovlige desillerier på 1800-tallet, og er et av Skottlands fire originale whiskydistrikter.

Herom strides vel de lærde. Men det er uansett riktig som du påpeker å karakterisere Campeltown som et distrikt, ikke en by.




Forresten kommer også Talisker 18 år, men på bestillingslista. Men til langt mer hyggelig pris: 499. Som er billigere enn i blant annet Danmark.


Jokke for LUSCOS!


Dette er i tilfelle intet mindre enn et knallkjøp!

Kaster meg på quizen:

Pussig nok regnes en av de klassiske merkene som en høylandswhisky, selv om den åpenbart er produsert på en øy. Hvilket merke tror dere jeg tenker på her?

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #11 på: September 02, 2005, 22:13:02 »
Kan det være Highland Park du sikter til?

Forøvrig har de vel laget nye whiskyregioner, i og med at det bare er to-tre operative destillerier i the Lowlands, og like få i Campbeltown.

Hvis det er riktig kommer neste oppgave her:
Hvilke whiskyer produseres på øyer, men ikke på Islay. Jeg kommer på seks stykk i farten.

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

HåvardK

Re: Whisky quiz
« Svar #12 på: September 03, 2005, 04:09:26 »
Jeg sikter ganske riktig til Highland Park. Som da må være en av de seks du er ute etter. Nå spørs det selvsagt om du regner med halvøyer i regnestykket ditt, men jeg kompletterer etter eget hode med Scapa, Talisker, Jura(evt "Isle of.."), Tobermory og Arran. Så kan vi altså etter noens definisjoner tilføye Springbank og GlenScotia til lista. Ikke Longrow, siden den ikke produseres mer.
« Siste redigering: September 03, 2005, 14:58:19 av HÃ¥vardK »

Jon R

Re: Whisky quiz
« Svar #13 på: September 03, 2005, 05:57:07 »
Sammenlignet med Wall of Vodoo tråden jeg har opprettet, er denne tråden egentlig ganske kjedelig, Thomas. [:)]

I sånne øyeblikk er det viktig å tenke på at vi mennesker er temmelig forskjellige, og av og til er smaken som i baken.  [:)]

Jon R.
« Siste redigering: September 03, 2005, 06:00:08 av Jon R »
Jon R.

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #14 på: September 03, 2005, 17:35:48 »
Da må vi prøve å få den til å bli litt morsommere, Jon R.

Thomas
Thomas

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #15 på: September 05, 2005, 16:24:16 »
Det stemmer, Håvard. Og selv om en viss norsk konge som skulle få de landområdene han kunne ro rundt bar båten sin over smaleste punktet på Kintyre regnet jeg ikke med Glen Scotia og Springbank.

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

Sten

Re: Whisky quiz
« Svar #16 på: September 05, 2005, 19:28:30 »
En gang i fremtiden kommer noen til å spørre om hva whisky, Wall of Voodoo og fenomenet threadjacking har til felles, og da! Da, mine herrer! Ja, da... ...er det ikke mange som kommer til å forstå stort...

Pikselator (AKA Sten) -
Your Friendly Forum Groundsman
Sten

Jon R

Re: Whisky quiz
« Svar #17 på: September 05, 2005, 22:04:36 »
Jeg mener absolutt at denne tråden kunne trengt å sprites opp med noen delikate WOV-aktualiteter. Men til det det har vi heldigvis en egen tråd jeg har opprettet.  [:)]

Jon R.
« Siste redigering: September 05, 2005, 22:04:51 av Jon R »
Jon R.

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #18 på: September 05, 2005, 22:16:50 »
quote:
Originally posted by pikselator

En gang i fremtiden kommer noen til å spørre om hva whisky, Wall of Voodoo og fenomenet threadjacking har til felles, og da! Da, mine herrer! Ja, da... ...er det ikke mange som kommer til å forstå stort...

Pikselator (AKA Sten) -
Your Friendly Forum Groundsman



Kan det være Jon R? [:P]

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

h.b

  • Gjest
Re: Whisky quiz
« Svar #19 på: September 06, 2005, 01:52:32 »
konklusjonen på denne Quizen er såre enkel. Whisky er godt



HåvardK

Re: Whisky quiz
« Svar #20 på: September 06, 2005, 19:54:45 »
quote:
Originally posted by Jon R

Jeg mener absolutt at denne tråden kunne trengt å sprites opp med noen delikate WOV-aktualiteter. Men til det det har vi heldigvis en egen tråd jeg har opprettet.  [:)]

Jon R.



Det var nytt for meg! Kan du gi meg litt mer input om denne potensielt utrolig besnærende tråden, Jon?

Jon R

Re: Whisky quiz
« Svar #21 på: September 06, 2005, 22:15:10 »
Hyggelig at du spør Håvard. Det er rett og slett en tråd der vi diskuterer sammenhengen mellom kultbandet Wall of Voodoo, morgenantrekk, Whisky & rødvin ,en fotballklubb fra sørlandet og en av forumets mest avholdte medlemmer. [:)]

Jon R.
« Siste redigering: September 06, 2005, 22:15:31 av Jon R »
Jon R.

Lids

Re: Whisky quiz
« Svar #22 på: September 07, 2005, 05:16:12 »
Når det gjelder Jack og Bourbon, så fikk jeg følgende svare fra Jack Daniels

Hello Thomas,

It was a real pleasure to hear from you, and we appreciate your interest in our distillery and the special whiskey we make.

Contrary to popular belief, Jack Daniel's is not a Bourbon Whiskey; it's a Tennessee Whiskey.  Jack Daniel's is dripped slowly - drop by drop - through ten feet of firmly packed charcoal (made from hard sugar maple) before going into charred white oak barrels for aging.  This unique process gives Jack Daniel's Tennessee Whiskey its rare smoothness.  It's this extra step - charcoal mellowing - which makes Jack Daniel's a Tennessee Whiskey.

Thanks again for writing.

Kiernan and your friends at Jack Daniel's




Thomas (som elsker både Whisky og Whiskey)[:p]
« Siste redigering: September 08, 2005, 19:56:30 av Lids »
Thomas

lojosang

Re: Whisky quiz
« Svar #23 på: September 07, 2005, 17:16:52 »
Smootheness. Et fancy ord for blandness. [:D]
Nå skal det sies at det er minst sju år siden mitt første (og siste) møte med Jack Daniels, i en av barene på SAS-hotellet i Tromsø.

Jokke for LUSCOS!
- Leif Olav

Einar

Re: Whisky quiz
« Svar #24 på: September 07, 2005, 18:27:58 »
Kom du i klammeri med fyren kanskje, lojo??
 

HåvardK

Re: Whisky quiz
« Svar #25 på: September 08, 2005, 01:12:35 »
quote:
Originally posted by Jon R

Hyggelig at du spør Håvard. Det er rett og slett en tråd der vi diskuterer sammenhengen mellom kultbandet Wall of Voodoo, morgenantrekk, Whisky & rødvin ,en fotballklubb fra sørlandet og en av forumets mest avholdte medlemmer. [:)]

Jon R.



Selv er jeg kanskje blant forumets minst avholdende medlemmer, Jon. Tror du det er plass for meg allikevel? På denne tråden, altså?

Stewart Harvey

Re: Whisky quiz
« Svar #26 på: September 08, 2005, 03:53:57 »
Bare et lite spørsmål, Jon R.

Hadde WOV noe med dagens tragiske norske kamp å gjøre? For lite WOV for landslaget kanskje?
 

Stewart Harvey

Re: Whisky quiz
« Svar #27 på: September 08, 2005, 03:57:24 »
Nå ble jo forrige reply helt feil. Den va jo ment førr en helt annen tråd. Men man blir jo helt forvirra av at Jon R er overalt med denne voodoo-greia si!
 

Jon R

Re: Whisky quiz
« Svar #28 på: September 08, 2005, 04:11:46 »
Det faktum at det diskuteres Wall of Voodoo så heftig på andre tråder enn den egne WOV-tråden, er helt klart en indikasjon på at det er behov for en WOV tråd til. [:)]

Jon R.
« Siste redigering: September 08, 2005, 04:12:04 av Jon R »
Jon R.

h.b

  • Gjest
Re: Whisky quiz
« Svar #29 på: September 08, 2005, 14:59:31 »
holder meg til Pink Floyd og The Wall. selv om gamle gode Syd Barrett passer inn i Wall of Voodoo tråden din så det holder