Skrevet av Emne: Sats på en vinner!  (Lest 3254 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

veteranen

  • Gjest
Sats på en vinner!
« på: September 29, 2006, 23:27:34 »
Det ser ut til at mange på dette forumet blir fylt av en voldsom optimisme fordi Ranieri forsøker å snakke seg til en managerjobb i Leeds. Jeg er ikke en av dem.

Jeg liker personen Ranieri. Han er høflig, velartikulert, og han har har en verdighet i sin fremtoning som jeg setter pris på. Men er han en vinner? Nei, jeg tror ikke han er det!

Jeg husker en gang Howard Wilkison snakket om Alec Ferguson. Wilco fortalte da at når de to snakket sammen om forskjellige spilleres egenskaper, kom Ferguson alltid med samme spørsmålet: "Men er han en vinner?" Disse vinneregenskapene er selvsagt svært viktig når det gjelder spillere, men de er enda viktigere når det gjelder managere.

Jeg vet at Ranieri har bra resultater å vise til både i Valencia og Chelsea. Men vi bør også huske på at Valencia først ble at vinnerlag etter at Benitez overtok som trener. Og når folk snakker om at Ranieri tok Chelsea til andreplass i serien og semifinale i Champions-League i sin siste sesong på Stamford Bridge, så bør vi ikke glemme at dette skjedde etter at han fikk bruke uhorvelig mye penger på å styrke et allerede sterkt Chelsea-lag. At Ranieri, 19 måneder etter at han fikk sparken i Valencia, finner det nødvendig å forsøke å snakke seg til en jobb i The championship, indikerer vel også at det er flere enn jeg som stiller seg litt tvilende til hans fortreffelighet som manager...

Alan Curbisley er en annen kandidat som står sterkt blant folk på dette forumet. Jeg kan forstå det. Han gjorde en fin jobb i Charlton, ved å etablere de som et midt på tabellen-lag. Men han klarte aldri å løfte de opp blant de seks beste, som f.eks. Allardize har klart med Bolton (som er en helt relevant klubb å sammenligne Charlton med). At Curbisley i løpet av 15 år som Charlton-sjef heller ikke klarte å snuse på et eneste Cup-trofe, indikerer heller ikke at vi her har å gjøre med en stor vinner.  

Mange ser ut til å mene at vi bør hente en erfaren manager som har "noe å vise til". Hvem skulle i så fall det være? Ferguson, Wenger, Mourinho, Benidez og delvis Martin O'Neill, er vel de som virkelig har gode resultater å slå i bordet med. Alle disse er selvsagt helt uaktuelle for oss. Da kan vi selvsagt begynne å lete blant etablerte managere i avdelingen "mer eller mindre grå mus".

Jeg mener klubben bør tenke annerledes. Istedet for å satse på å hente inn en manager med de "rette" resultatene på toppnivå, så bør vi heller lete etter en ung managerkandidat med de rette egenskapene. De finnes nok, slik Busby, Shankly og Revie fantes da de fikk sjansen til å utvikle seg selv og sine klubber.

I mangel på opplagte tilgjengelige vinner-kandidater (Boothroyd er ikke tilgjengelig nå!), så håper jeg at Carver får en reel sjanse i tiden fremover. Grunnlaget for å vurdere hva han står for når det gjelder ting som man-management og fotballfilosofi, er foreløbig for tynt for å kunne trekke de helt bastante konklusjoner. Men etter å ha lest noen få intervjuer med ham de siste ukene, så kan vi slå fast at han har snakket mer fornuft om ting som er relatert til man-management enn det Blackwell klarte å lire ut av seg i løpet av hele sin tid i Leeds.

Når det gjelder fotballfilosofi, så har jeg en intuitiv følelse av at Carver sverger til en spillestil som vil ligge mer i Keegan/Robson-gaten. Det vil i så fall bety at han vil våge mer fremover på banen enn det Blackwell gjorde. Noe som igjen skulle bety at vi får oppleve "morsommere" Leeds-kamper, med flere mål - sannsynligvis i begge ender! [:)]

Jon R

Re: Sats på en vinner!
« Svar #1 på: September 29, 2006, 23:44:06 »
Veldig enig, veteranen. [:)]

Jon R.
Jon R.

Ferre

Re: Sats på en vinner!
« Svar #2 på: September 29, 2006, 23:50:18 »
Bra innlegg veteranen! Ranieri hadde vært spennende, men om han er den rette typen for klubben er litt usikkert. Tror vi skal gi Carver noen kamper for å bevise hva han duger til, jeg liker veldig godt den offensive tonen han har.

-WE'LL BE BACK-

Erik_

Re: Sats på en vinner!
« Svar #3 på: September 30, 2006, 00:13:13 »
Flott innlegg. Og det overrasker vel ikke deg at jeg er enig med deg, Asbjørn. [:)]

Det er viktig at vi nå får inn den rette mannen til jobben. Om den rette mannen er en italiener, en som allerede er i klubben eller andre tumlere. Er jeg langt i fra noe sikker på. Men jeg vet hva jeg tror er det riktige. (Heller Dave Penney enn Claudio Ranieri for å si det slik). Allikevel skal jeg takle en eventuell italiener også jeg. Selv om jeg ikke ser han som noe særlig mer "offensiv" enn vår forrige manager.

Aller helst skulle jeg likt å se Adrian Boothroyd eller Mike Newell som ny manager. Men får Carver det til å funke, så skal ikke jeg klage. Absolutt ikke! Et stort navn trenger ikke å bety suksess. Som at et lite navn ikke trenger å bety fiasko.

h.b

  • Gjest
Re: Sats på en vinner!
« Svar #4 på: September 30, 2006, 00:18:01 »
Et stort navn får inn optimisme. Newell eller Boothy smaker som hamp.Carver betyr at Leeds ikke går fremover. Carver er delansvarlig for den dårlige plasseringa vår.



Robert H.

Re: Sats på en vinner!
« Svar #5 på: September 30, 2006, 00:42:25 »
Enig i hvert ord du skriver her Asbjørn! Hadde vært spennende om du kunne sagt litt mer om hvem du foretrekker som ny manager dersom Carver mislykkes og Boothroyd fremdeles ikke er tilgjengelig...

Tom S

Re: Sats på en vinner!
« Svar #6 på: September 30, 2006, 00:43:47 »
Mykje kloke ord frå ein tilsynelatande klok mann, veteranen.

Vanskelig å ikkje vere einig med deg, for det er flotte ord. Klart kunne vi funnet den nye Revie, Shanks eller Busby hadde jo valget vert enkelt.
Men, eg trur det vert for stor risiko rundt ein sånn tilsetjing. Knapt nok 50/50.

Trur vi treng ein manager som har bevisst at han takler det å styre ein klubb i toppfotballen. Eit stort navn vil også, som hb sier, bringe ein entusiasme og goodfeeling tilbake til ER. Trur også ein sånn manager lettere kan tiltrekke seg bedre spillere.

Om de nye manageren skal heite Ranieri, Curbishley eller anna vil eg ikkje spekulere i, men håper den nye manageren i Leeds United vert ein anerkjent person som vil bringe de gode tider tilbake til oss.



WE'RE LEEDS AND PROUD!!!
COME ON LEEDS !!

Tom S

Re: Sats på en vinner!
« Svar #7 på: September 30, 2006, 00:47:18 »
Vesentlig poeng Robert!

Kunne vert interessant å høyre kven som har desse "egenskapene" som vetten nemner.
Det kan virke litt generelt når ein kun nemner teorien om kva egenskaper ein ny manager skal ha utan å komme med noko konkret.

Du er vel ikkje involvert innan politikken vetten...[?]


quote:
Originally posted by Robert H.

Enig i hvert ord du skriver her Asbjørn! Hadde vært spennende om du kunne sagt litt mer om hvem du foretrekker som ny manager dersom Carver mislykkes og Boothroyd fremdeles ikke er tilgjengelig...



WE'RE LEEDS AND PROUD!!!
COME ON LEEDS !!

Jon R

Re: Sats på en vinner!
« Svar #8 på: September 30, 2006, 00:55:43 »
quote:
Carver er delansvarlig for den dårlige plasseringa vår.




Et elendig argument for ikke å ansette han. Han er "delansvarlig" for at vi kom til play off finalen også. Det er manageren som kjøper inn spillerne og som tar ut laget som spiller kamper, og som er den sportslige ansvarlige i en fotballklubb. For alt vi vet har Carver gitt råd til Blackwell som aldri har blit fulgt.

Jon R.
Jon R.

Robert H.

Re: Sats på en vinner!
« Svar #9 på: September 30, 2006, 00:58:44 »
Jeg er fristet til å tro at en tilgjengelig Roy Keane ville vært våre kjære Veterans naturlige managervalg foruten Adie Boothroyd. Er jeg "way off the mark" nå Asbjørn?

Kato

Re: Sats på en vinner!
« Svar #10 på: September 30, 2006, 01:35:44 »
Vi trenger et "navn", en mann det svinger litt av. En som bare ved å signere løfter umiddelbart til 25 000 på ER. En som sørger for at spillere velger Leeds United. Da er ikke Penney, Carver og resten av den kategorien neppe gode nok.

Sålangt er Ranieri ved siden av Curbishley de beste navnene.

Leeds er ikke klubben som skal gamble på unge urutinerte managere, som kanskje slår til. Det kan de gjøre i Bury, Crewe og Millwall.

Vi må hente en manager med resultater, en som har vist han leverer.

Vi må ta oss råd til å betale det kvaliteten koster, og ikke spare på dette feltet. Onkel Ken har penger, det er ikke pengebingen det står på. Han må bare finne mannen som pirrer nok til at han åpner pengesekken.
 

Jon R

Re: Sats på en vinner!
« Svar #11 på: September 30, 2006, 01:49:40 »
quote:
Originally posted by Robert H.

Jeg er fristet til å tro at en tilgjengelig Roy Keane ville vært våre kjære Veterans naturlige managervalg foruten Adie Boothroyd.

 Er jeg "way off the mark" nå Asbjørn?



Det er jeg faktisk ganske sikker på at du er, Robert. [:)]

Jon R.
« Siste redigering: September 30, 2006, 01:53:50 av Jon R »
Jon R.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Sats på en vinner!
« Svar #12 på: September 30, 2006, 02:11:40 »
quote:
Originally posted by Jon R

Det vil jeg faktisk nesten tro, Robert. [:)]



Du har vel ikke hørt om å prøve å provosere frem en reaksjon, har du vel, Jon? [:)]

Selv har jeg vært stum som en oyster omkring managerspørsmålet. Jeg forstår håpet rundt denne "big signing"-effekten men vet at det er kostbart å feile der. Jeg har også sympatier med denne "ta sjansen på denne lower league-suksessen" - og der er det ikke såå kostbart å feile...

Men - uansett prisnivå er det kostbart å feile - tidsmessig!

Leeds skal jo opp igjen, før eller senere blir vi en Premier League-traver igjen. Men når det skjer kan ha en hel masse å gjøre med hvem som er manager. Så å skynde seg langsomt med å bestemme seg for hvem man velger, dét er nok en WISE desision [:)]

Utan at vi skal velge Wise, that is... Skjønt, skulle ikke forundre meg om Wise forblir en passe-god manager han...


Vel,
I'll take whatever comes around...  Klubben viktigst you know, managere/spillere kommer & går...



Akkurat nå er det jo Carver.

Og fortsetter vi å vinne kamper kan jeg jo gi meg dette "Blackie-håpet" i vold igjen da, at vi har en talentfull gem i emning i Elland Road-hotseatet akkurat nå...

grådig sterk i troen på det har jeg jo ikke rukket å bli etter én seier da...


















...men OK, presser du meg, så tar jeg vel Ranieri foran tja...    Curb og Wise ("heldigvis" sier iallefall hjertet selv om hjernen er open-minded der også...) har vel avkreftet sine kanditaturer så hvem gjenstår egentlig......men la nå Carver vise at han ikke klarer å gi laget et løft før vi gir ham båten da... Haster da ikke sånn...


Mht managerspørsmålet har Bates faktisk imponert meg med sin tålmodighet (både mid-Blackwell og post-Blackwell) - skjønt det sier kanskje mer om at jeg ikke hadde tro på at han tok fem flate øre for å fyke manageren... [:p]





While preachers preach of evil fates
Teachers teach that knowledge waits
Can lead to hundred-dollar plates
Goodness hides behind its gates
But even the President of the United States
Sometimes must have to stand naked

B.Dylan
« Siste redigering: September 30, 2006, 02:27:16 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Jon R

Re: Sats på en vinner!
« Svar #13 på: September 30, 2006, 02:19:58 »
quote:
Du har vel ikke hørt om å prøve å provosere frem en reaksjon, har du vel, Jon? [:)][/i]



NJeeeeeei. Hva handler det om da, Asbjørn? [8D]


Jon R.
Jon R.

Promotion 2010

Re: Sats på en vinner!
« Svar #14 på: September 30, 2006, 04:14:00 »
quote:
Originally posted by kato

Vi trenger et "navn", en mann det svinger litt av. En som bare ved å signere løfter umiddelbart til 25 000 på ER. En som sørger for at spillere velger Leeds United. Da er ikke Penney, Carver og resten av den kategorien neppe gode nok.

Sålangt er Ranieri ved siden av Curbishley de beste navnene.

Leeds er ikke klubben som skal gamble på unge urutinerte managere, som kanskje slår til. Det kan de gjøre i Bury, Crewe og Millwall.

Vi må hente en manager med resultater, en som har vist han leverer.

Vi må ta oss råd til å betale det kvaliteten koster, og ikke spare på dette feltet. Onkel Ken har penger, det er ikke pengebingen det står på. Han må bare finne mannen som pirrer nok til at han åpner pengesekken.


Jeg er nok mest enig her. Blackwell var assistent på et synkende skip. Blackwell overtok et synkende skip. Blackwell forlot et synkende skip. Carver ble assistent / head coach på et lag som endret seg fra å være pl-contender til å bli en flopp. Når ble han egentlig head coach? Han har vel egentlig ikke vært ansatt i Leeds i en periode med for mange seire.

Nei, da Wilko ble ansatt tente man et lys. Da Graham ble ansatt tente man en gnist som var starten på en god periode.

Valget Bates gjør nå er utrolig viktig. For klubben må avgjørelsen taes 3/4 år for tidlig. Før økonomien er i null.
Lar Bates Carver holde på til somemren i en midlertidig stilling, når han vet han kan velge fra "øverste" hylle da?

Jeg tror Bates drøyer i påvente av to viktige årsaker: 1) økonomien bedres til sommeren, 2) han venter på at et bedre alternativ dukker opp.

Vurderer han ikke disse alternativene viser han feighet.
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Lars E

Re: Sats på en vinner!
« Svar #15 på: September 30, 2006, 06:36:58 »
Kloke ord som vanlig Veteranen.

***
Crainey 4 salg!

Forever Leeds

Forever Leeds

Dennis

Re: Sats på en vinner!
« Svar #16 på: September 30, 2006, 19:02:44 »
Du har helt rett, veteranen!

Vi trenger en vinner som manager! En som virkelig bretter opp ermene og maner gutta til innsats og påfølgende seiere. Vi har en stall som i verste fall, kun kan hevde seg i divisjonen. Den rette mannen bak rattet, kan i beste fall lede oss til opprykk...

Denne enorme fascinasjonen for Aidy Boothroyd deler jeg likevel ikke med de på forumet som forguder han. Ikke enda! Watford hadde en kanonsesong i fjor, men jeg tror ikke de holder seg i år og neste år kan derfor også bli en enorm skuffelse. Så jeg må gi han litt tid, før jeg kaller han et geni.

At du dermed har stor respekt for Boothy, er jo ikke rart selvsagt. Og det du skal ha ros for, er at du ikke glemmer deg og sier at vi ikke kan la Carver sitte.
Det er nok av de som elsker Boothy, men sier 'Blackwell var ikke rett mann, fordi han var en assistent'. Snakk om å mige i motvind!

Uansett, meget godt og reflektert innlegg, veteranen, som alltid!

Marching On Together!
Marching on together!

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Re: Sats på en vinner!
« Svar #17 på: Oktober 02, 2006, 16:43:51 »
Jeg er overbevist om at Allan Curbishley ville vært et strålende managervalg for oss. Han gjorde et stykke fremragende arbeid i Charlton, egentlig et lag med middelmådige spillere. Han klarte å sette sammen en godt mannskap medrua på seg sjøl, selv om cupseiere og trofeer har uteblitt. Hvilken divisjon spiller de i vs. oss?
Yeboahs vitne

veteranen

  • Gjest
Re: Sats på en vinner!
« Svar #18 på: Oktober 03, 2006, 00:13:56 »
Tenkte jeg skulle respondere på noen av innleggene i denne tråden.

Først til Robert: Er Roy Keane min type manager? Keane har utvilsomt en enorm vinnervilje i sin personlighet. Men han har også andre "egenskaper", som jeg tror vil føre til problemer. Jeg tviler ikke på at han kan oppnå gode resultater i Sunderland, men jeg vil bli svært overrasket hvis det ikke før eller siden vil smelle noe voldsomt med han som sjef. Noe annet ville vel være mot hans natur...

Jeg kan godt trekke frem navn blant lovende manageremner blant den yngre garde, for de som er interessert i det. Newell i Luton og Simpson i Preston, er utvilsomt managere med potensiale. Men den jeg har mest tro på av unge managere i vår divisjon, er Burnley's Steve Cotterill. Han hadde ikke noen noen stor spillerkarriere og måtte gi seg forholdsvis tidlig p.g.a en alvorlig kneskade. Deretter satset han maksimalt på å skaffe seg en trenerutdannelse. Han ble så utnevnt til manager i Cheltenham. Der gjorde han en mildt sagt imponerende jobb og klarte tre opprykk på fem sesonger.

Han fikk så managerjobben i Stoke. Der ble han imidlertid bare værende noen få måneder før han ble hentet til Sunderland som Howard Wilkinsons assistent. Mange syntes det var en merkelig avgjørelse å forlate en sjefsjobb i Stoke, til fordel for en assistentjobb i Sunderland. Tanken bak det hele var nok at Cotterill etterhvert skulle bli sjef, med Wilco som en slags mentor. Slik skulle det imidlertid ikke gå. Wilko fikk tidlig sparken, og da sesongen var over måte også Cotterill forlate Sunderland. I ettertid vil det kanskje være nærliggende å tenke og si at Cotterills avgjørelse om å gå fra Stoke til Sunderland, var fullstendig feilaktig. Men sånn trenger det ikke være. For vi bør ikke se bort fra at han lærte veldig mye gjennom den turbulente sesongen på Stadium Of Light...

Nå er Cotterill inne i sin tredje sesong på Turf Moore. I sommer uttalte han at klubben ville være istand til å ta en Watford denne sesongen. Innledningen på sesongen antyder at vi ikke bør avvise at han kan få rett...

Men før vi fokuserer for mye på hvem vi bør hente, så bør vi også ha noenlunde klart for oss hva vi skal hente dem til. Hva er egentlig Bates' plan for klubben? Har han en langsiktig plan som innbefatter mer enn å sjikanere Chelsea-ledere og journalister, og hisse på seg flest mulig supportere? Før klubbens eier klarer å formidle en klar langsiktig, fornuftig og ambisiøs strategi, så er jeg redd vi ikke bør ha særlige forhåpinger om store sportslige fremganger...

Kato og Promo mener at et "navn" vil gi klubben et løft. Dette kan de selvsagt ha rett i. Men jeg er redd for at dette løftet vil ha en kortvarig virkning, hvis ikke klubben først har en klar strategi om hvor de vil og hvordan de skal komme dit. Alt kan ikke ordnes av den "rette" manageren.

Jeg har skrevet det før og jeg skriver det igjen: Jeg har ikke noen tro på grunnleggende positive endringer i denne klubben før tidligst sommeren 2007. I mellomtiden satser jeg på å holde ut... [:)]

PS: Til Kaizer: Min klokketro på Boothroyd, er ikke bare basert på resultatene han har oppnådd, men vel så mye på de helhetlige ideene hans, og måten han han jobber på for å sette disse ut livet.
Hvis du vil ha mer info om temaet, så får du gi lyd fra deg, så kan jeg sende deg en mail. [:)]



Promotion 2010

Re: Sats på en vinner!
« Svar #19 på: Oktober 03, 2006, 00:34:49 »
JA jeg har det: Kevin Keegan med Carver som assistent!!!

Det har jo fungert veldig bra før!!!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Dennis

Re: Sats på en vinner!
« Svar #20 på: Oktober 03, 2006, 01:01:36 »
quote:
Originally posted by veteranen


Hvis du vil ha mer info om temaet, så får du gi lyd fra deg, så kan jeg sende deg en mail. [:)]



Jeg regner med at du egentlig spøkte, men gjerne vil fortelle mer også! Send gjerne en mail du, kanskje jeg også kan bli 'frelst'?

Marching On Together!
Marching on together!

Lars E

Re: Sats på en vinner!
« Svar #21 på: Oktober 03, 2006, 01:29:26 »
Videresend samme mailen til meg også, takk. [:)][;)]

***
Crainey 4 salg!

Forever Leeds

« Siste redigering: Oktober 03, 2006, 01:29:56 av Lars E »
Forever Leeds

Robert H.

Re: Sats på en vinner!
« Svar #22 på: Oktober 04, 2006, 00:34:22 »
Apropos Cotterill: Ladbrokes gir bare 2 i odds på at han blir ny WBA-manager.