Skrevet av Emne: Fugleinfluensa  (Lest 2648 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Robert H.

Fugleinfluensa
« på: Oktober 04, 2006, 00:40:37 »
Hva skjedde egentlig med denne epidemien som skulle ta knekken på store deler av verdens befolkning?

Anyone...?

Dennis

Re: Fugleinfluensa
« Svar #1 på: Oktober 04, 2006, 01:08:11 »
Fuglene er på vei til Syden, så den kommer tilbake til våren!

Marching On Together!
Marching on together!

Lids

Re: Fugleinfluensa
« Svar #2 på: Oktober 04, 2006, 02:26:35 »
Thomas

Jon R

Re: Fugleinfluensa
« Svar #3 på: Oktober 04, 2006, 02:37:44 »
quote:
Originally posted by Robert H.

Hva skjedde egentlig med denne epidemien som skulle ta knekken på store deler av verdens befolkning?

Anyone...?




Heldigvis muterte ikke dette viruset, slik at det ble istand til å smitte fra menneske til menneske. Foreløpig klarer det kun å smitte fra dyr til dyr, og fra dyr til menneske. Det skal vi alle være veldig glade for. Før eller siden skjer nettopp det forskerne frykter og vet vil skje: Viruset, som er svært dødelig, forandrer ofte egenskaper fra en generasjon til en annen, og noe av "avkommet" vil før eller senere innta en form som er i stand til å "emigrere" fra en menneskekropp til en annen. Det var det som skjedde blant annet under spanskesyken. Dette er evolusjonsteorien i mikrosprepektiv: Det mest tilspasningsdyktige viruset overlever i menneskekroppen og overfører sine dødelige egenskaper til neste generasjon virus. Når det skjer, vil viruset spre seg med enorm fart, fra land til land, fra verdensdel til verdensdel. You can run but you can`t hide. Krisen er dermed ikke avlyst, kun utsatt på ubestemt tid. Effektive vaksiner vil først kunne lages etter at viruset har begynt å smitte mellom mennesker. Vi kan jo tenke oss hvem som vil få tilgang til vaksinen først. De fattigste landene vil dermed rammes langt hardest, om det skulle være noen til trøst. [B)]

Jon R.
« Siste redigering: Oktober 04, 2006, 03:01:47 av Jon R »
Jon R.

ToreLA

Re: Fugleinfluensa
« Svar #4 på: Oktober 04, 2006, 02:45:34 »
Jeg har egentlig aldri vært noe redd for denne fugleinfluensaen. Først og fremst fordi det ikke nytter å gå rundt å være redd (husker jeg ikke sov så mye den natten jeg først hørte om Ebola-utbruddet i Zaire i, kan det ha vært i 95?). Dessuten står vi vel ganske sikkert mye bedre rustet til å takle en pandemi. Spanskesyken drepte vel mellom 20-30 millioner, men det antas at flere hundre millioner ble smittet. Det var vel også et utbrudd av fugleinfluensa på 70-tallet (eller noe?) med enda mindre dødstall. Idag snakket vi 2006 og et helt annet helsevesen. Jeg er mer bekymret for U-land isåfall. Her i Norge vil vi kunne takle det.




----------------------
www.thelist.no
www.myspace.com/thelistsandnes


Milou

Re: Fugleinfluensa
« Svar #5 på: Oktober 04, 2006, 04:06:57 »
Faren for at viruset skal mutera er der og det kan i så fall bli ein veldig farleg epidimi også i vestlege land, men eg har som ToreLA inntrykk av at dette har vore mest storm i eit vannglass. Av dei ulike artiklane eg har lese, har eg endå ikkje funne ut om det er noko spesielt større fare for at mutasjon av viruset skal skje i dag enn for f.ex. 10 år sidan. Det er vel rapportert langt fleire tilfelle om smitte til menneske dei siste åra enn tidlegare, men eg har ein mistanke om at dette skuldast meir fokus på dette av helsemyndigheitene i asiatiske land etter SARS, som jo også ei stund trua med utryddning av menneskeheiten.

Den einaste grunnen til at eg ikkje klarar å oversjå dette heilt er at såpass seriøse aviser som Financial Times bruker mykje spalteplass på dette, men dei må jo ha noko å skriva om dei også...