Skrevet av Emne: Atomprøvesprenging i Nord -Korea  (Lest 4599 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

R - R

Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« på: Oktober 09, 2006, 19:17:05 »
Har folk nokre tankar om det? Kva meiner folk bør gjerast? Er det greit at USA skal diktere kven som har atomvåpen, når dei og deira allierte sjølv sit med atomvåpen, eller bør Nord-Korea og Iran også ha retten til å utvikle atomvåpen?

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

Sten

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #1 på: Oktober 09, 2006, 20:17:28 »
Nå er det vel ikke USA som dikterer i denne saken. Så vidt jeg har latt meg fortelle er det 100% oppslutning i det internasjonale samfunn om fordømming av prøvespregningen?

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

Robert H.

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #2 på: Oktober 09, 2006, 20:25:51 »
Kina var ett av de landene som var først ute og fordømte prøvesprengningen. Da er det kanskje ikke noen bombe (passende ord i denne sammenhengen) at et land som USA også syntes dette var en dårlig idé?!

Knut-

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #3 på: Oktober 09, 2006, 21:21:34 »
Målsettingen med ikke-spredningsavtalen er at alle land skal ruste ned sine kjernevåpen. Dette er å gå motsatt vei og reaksjoner er på sin plass. Om reaksjonene skal være bombing av anlegg/invasjon er en annen diskusjon. Her er kanskje USA villig til å gå lengre enn mange andre ?
medlem 191

Robert H.

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #4 på: Oktober 09, 2006, 21:32:19 »
Denne spregninga kommer selvfølgelig til å avstedkomme reaksjoner. Jeg er spesielt spent på Japans reaksjon. Den nye statsministeren i Japan har tidligere vært oppsiktsvekkende streng i sin kritikk av Nord-Korea. I tillegg virker han interessert i at Japan skal bli mindre "pasifistisk". Skal ikke se bort fra at denne saken fører til et tettere utenrikspolitisk samarbeid mellom Japan og USA.
« Siste redigering: Oktober 09, 2006, 21:32:49 av Robert H. »

lojosang

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #5 på: Oktober 09, 2006, 22:46:20 »
Jeg sier som Bush: "A peaceful nation does not need nuclear weapons."

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

ragnar

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #6 på: Oktober 09, 2006, 23:27:20 »
Snakker han om USA da? [:I]

*Champions of CCC 06/07*
« Siste redigering: Oktober 09, 2006, 23:27:43 av ragnar »
*In El Loco we trust!*

lojosang

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #7 på: Oktober 09, 2006, 23:40:16 »
Vanskelig å si [:)]

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

Dennis

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #8 på: Oktober 10, 2006, 00:05:36 »
Det er det som er så sjukt med USA...

Ingen andre får lov, mens de får!

Marching On Together!
Marching on together!

Knut-

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #9 på: Oktober 10, 2006, 00:13:39 »
Noen fordeler må verdens herskende land ha da.............
medlem 191

h.b

  • Gjest
Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #10 på: Oktober 10, 2006, 00:41:41 »
For å si det enkelt. Om Nord Korea prøvesprenger noen atombomber driter jeg langt i. Dette vil ikke få innvirkning på mitt liv uansett



Sten

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #11 på: Oktober 10, 2006, 00:42:58 »
Jeg sier som P.J.O'Rourke: "Alle hater USA, men ingen ringer til Sverige for å få hjelp når de kommer i trøbbel"

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

Knut-

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #12 på: Oktober 10, 2006, 01:00:15 »
quote:
Originally posted by h.b

For å si det enkelt. Om Nord Korea prøvesprenger noen atombomber driter jeg langt i. Dette vil ikke få innvirkning på mitt liv uansett

[


Du er ikke sann..................hvis du ikke bryr deg om viktige ting hvorfor bruke tid på å poste her da.......

Nei. La oss leve kun for fjas og vas[:o)]
medlem 191

h.b

  • Gjest
Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #13 på: Oktober 10, 2006, 01:08:55 »
i disse problemfylte luscos tider finner jeg problemer med å engasjere meg i lokalmiljøet slik som problemene i Nord Korea.



Knut-

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #14 på: Oktober 10, 2006, 01:11:18 »
Det er sant. Fullt av viktigere problemer i verden. Er forresten veldig trist at salget av rosa tangatruser faller.
medlem 191

R - R

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #15 på: Oktober 10, 2006, 02:23:12 »
quote:
Originally posted by pikselator

Nå er det vel ikke USA som dikterer i denne saken. Så vidt jeg har latt meg fortelle er det 100% oppslutning i det internasjonale samfunn om fordømming av prøvespregningen?

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman



USA dikterar det meste, og store delar av verdssamfunnet blir diktert av USA. Alle veit den store påverknadskrafta dei her. Korleis skulle Israel elles få drive på som dei gjer, utan at dei får reaksjonar?

Det er riktig at det er fordømming av prøvesprenging, men så avheng det av kven som sprenger. Når Frankrike haldt på med det, blei ikkje dei møtt av same grad av fordømming. Ifølge ikkje-spreiingsavtalen skal ikkje eit land som Israel ha atomvåpen, likevel er det allment kjent at dei har mengder av slike våpen. Dette innrømmer dei riktig nok ikkje, men det er faktum.

quote:
Originally posted by lojosang

Jeg sier som Bush: "A peaceful nation does not need nuclear weapons."



Større grad av hykleri skal vel ein leite lenge etter. Målet med nedrustingsavtalane var å etter kvart avskaffe alle atomvåpen, men det har vel ikkje skjedd, sjølv etter at den kalde krigen var avslutta. Den kalde krigen var jo eit opprustingskappløp utan like, og medførte enorme atomvåpenarsenal. Ein stor grad av desse arsenala eksisterar den dag i dag.

Eg skulle gjerne sett Nord-Korea utan atomvåpen. Eg meinar dei ikkje burde hatt atomvåpen, på same måte som USA, Storbritannia, Israel, Frankrike, India, Pakistan, Kina, Russland, osv heller ikkje skulle hatt det. Ã… diktere kva Nord-Korea kan gjere og ikkje gjere, når dei landa som dikterar sjølv sit med den kapasiteten, har ein liten bismak i min munn. Men skjønar det gjer eg.

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

Kickthemdown

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #16 på: Oktober 10, 2006, 02:48:31 »
quote:
Originally posted by h.b

For å si det enkelt. Om Nord Korea prøvesprenger noen atombomber driter jeg langt i. Dette vil ikke få innvirkning på mitt liv uansett




At det er mulig. [V] Kan du ikke ta en ny pause fra forumet?

Killa

h.b

  • Gjest
Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #17 på: Oktober 10, 2006, 14:56:48 »
Jeg gidder rett og slett ikke legge meg opp i noe som vi ikke kan forandre på her oppe i det kalde nord.Hvis vi skal tenke på miljøet, så vil faktisk kjernekraft være fremtidens energikilde. Det er den eneste som ikke forurenser i naturen. Dette er bevist i noen forskningsraporter. Uansett så har vi dobbeltmoral når vi kritiserer Nord Korea og lar USA gå fri
quote:
Originally posted by Kilgallon

quote:
Originally posted by h.b

For å si det enkelt. Om Nord Korea prøvesprenger noen atombomber driter jeg langt i. Dette vil ikke få innvirkning på mitt liv uansett




At det er mulig. [V] Kan du ikke ta en ny pause fra forumet?

Killa





Sten

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #18 på: Oktober 10, 2006, 15:40:01 »
quote:
Når Frankrike haldt på med det, blei ikkje dei møtt av same grad av fordømming.


Det har kanskje en sammenheng med at Frankrike er et liberalt demokrati, mens Nord Korea er et diktatur styrt av en stein hakke gal fjonball?

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

ToreLA

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #19 på: Oktober 10, 2006, 16:09:09 »
Uansett hvem som styrer landet, så bør atomvåpen og prøvesprengninger være strengt ulovlig. Det at hele verden fordømmer Nord-Korea, men ikke vestlige stormakter, ser jeg på som puddelpolitikk. USA har makt, dessverre.




----------------------
www.thelist.no
www.myspace.com/thelistsandnes


lojosang

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #20 på: Oktober 10, 2006, 17:23:43 »
Hvis (og når) vestlige stormakter prøvesprenger BLIR det reagert.
Har dere glemt boykotten av franske varer under de franske prøvesprengningene?

Og hva er det du har imot stein hakke gale fjonballer, piks? [:D]

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

R - R

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #21 på: Oktober 10, 2006, 19:12:04 »
quote:
Originally posted by pikselator

quote:
Når Frankrike haldt på med det, blei ikkje dei møtt av same grad av fordømming.


Det har kanskje en sammenheng med at Frankrike er et liberalt demokrati, mens Nord Korea er et diktatur styrt av en stein hakke gal fjonball?

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman



Det er sant, men eg vil berre poengtere at det er ein viss dobbeltmoral ute og går. Atomprøvesprengingar, uavhengig om dei er styrt av ein stein hakke gal fjonball eller fjåsete franskmenn, bør handsamast på same måte. Og igjen, å krevje at andre ikkje skal skaffe atomvåpen medan ein sjølv rugar på verdas mest avanserte atomvåpen sjølvmotseiande.

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

Sten

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #22 på: Oktober 10, 2006, 20:20:14 »
quote:
Originally posted by R - R

quote:
Originally posted by pikselator

quote:
Når Frankrike haldt på med det, blei ikkje dei møtt av same grad av fordømming.


Det har kanskje en sammenheng med at Frankrike er et liberalt demokrati, mens Nord Korea er et diktatur styrt av en stein hakke gal fjonball?

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman



Det er sant, men eg vil berre poengtere at det er ein viss dobbeltmoral ute og går. Atomprøvesprengingar, uavhengig om dei er styrt av ein stein hakke gal fjonball eller fjåsete franskmenn, bør handsamast på same måte. Og igjen, å krevje at andre ikkje skal skaffe atomvåpen medan ein sjølv rugar på verdas mest avanserte atomvåpen sjølvmotseiande.

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******




Vel, du kan si hva du vil om USA, men jeg har nå mer til overs for et demokrati (om enn et dårlig fungerende et), basert på en grunnlov som er tuftet på humanistiske idealer, enn et lukket diktatur...

Forøvrig er jeg glad for å få brukt skjellsordet "fjonball" for første gang i offentlig ordskifte her på LUSCOS' forumet. [:D]

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

R - R

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #23 på: Oktober 10, 2006, 22:16:53 »
Hehe, ja. Synst vi skal nytte oss meir av ordet fjonball[:D]

Har ikkje så mykje sans for USA si framferd for å vere heilt ærlig, dårlig skjult kanskje[;)] Dei har drept så fantastisk mange folk med si framferd dei siste tiåra i 'demokratiet' sitt namn, at ein kan setje spørsmålsteikn ved intensjonane deira.

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

SirOlsen

Re: Atomprøvesprenging i Nord -Korea
« Svar #24 på: Oktober 13, 2006, 08:41:57 »
Tja, nå er det vel i utgangspunktet ikke noe ærlig lurt at noen land sitter med atomvåpen da..
Enten de heter USA, Kina, Frankrike osv osv.. men klart.. en kan jo stille spørsmålstegn ved dobbeltmoral.

Men når det er sagt, så hadde Otto Jespersen med Rikets Røst et lite innslag om det ikveld. Han gratulerte
Nord-Korea for endelig vellykket atomprøvesprengning etter så mange år med forsøk. Og samtidig ble det vist
et bilde av han der diktatoren i landet (husker ikke navnet i farta)..

En ting er at land innehar atomvåpen.. det i seg selv er vel ikke det farligste.. det farlige er de som sitter
og styrer landene og våpnene.. personlig liker ikke jeg tanken på de som styrer feks Iran, Nord-Korea og Kina
innehar slike våpen.. Rasisme?... nei.. mere en frykt for hva som kan skje basert på uttalelser i media. Men
kan man stole blindt på mediene?.. nope... men det påvirker folk uansett ofte.

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-