Skrevet av Emne: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)  (Lest 2757 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« på: Oktober 12, 2006, 21:57:48 »
Diskusjonen ’Interne stridigheter i Luscosstyret?’ har forlengst kommet ut av kontroll og føres til dels på sandkassenivå – til tross for mange hederlige forsøk på å dempe den. Uavhengig av hvem som har gjort A, hvem som ikke har gjort B, hvem som har en skjult agenda C etc - kjernen i saken handler om hvordan foreningen Luscos styres og driftes, om noen skulle være opptatt av det....

Her mener jeg det ligger et hav av både store og små forbedringsmuligheter. Jeg nevner noen:

1)
Freshe opp årsmøtet. Her har man år etter år deltakelse på mindre enn 1% av medlemsmassen, uten at det gjøres noe aktivt for å trekke til seg flere. Det må kunne være mulig å gjøre dette til en sosial happening hvor det faktisk lages et mer attraktivt opplegg utav det – ref hvordan det tildels gjøres ifm supportercupen (Fly over Lorimer for å holde kåseriet 'min erfaring med nordmenn som har bodd på Commercial Inn', få inn en annen interessant Leedsmann til å fortelle om et tema som vil interessere Leedsmedlemmene, gi en av groundhopperne en time til å dra et lysbildeshow og fortelle historier fra ’sitt liv’, arranger whisky-/ølsmaking for å dra til seg offtopic-kameratene, få Kurt Olav Helle til å fortelle om Leedshverdagen på Osterøy, trekk ut et årsabonnment på 442/Fotballmag blant møtedeltakerne etc....)
 
2)   
Gjennomføre periodiske (min 3-4 pr år) styremøter og la medlemmene få innsyn i agenda og beslutninger på disse styremøtene. Om geografisk avstand mellom styremedlemmene vanskeliggjør dette,  bør Luscos ha økonomi til å bekoste reise/opphold for de styremedlemmer som er nødt til å ’røre’ på seg.

3)
Ha en større åpenhet om hva Styret faktisk har av løpende aktiviteter, og hvordan ansvar er fordelt. Savner for eksempel noe så elementært som en oppstilling over hva det enkelte styremedlemmer har av oppgaver og ansvarsområder.

4)
Ã…penhet om økonomi, som har vært et evig tilbakevendende tema på alle årsmøter. Regnskapet må føres på en oversiktlig måte. Revisjonsberetninger må være tilgjengelig til gjennomsyn for de medlemmer som ønsker det. Klare og ryddige avtaler om dekning av kostnader for styremedlemmene må på plass. I etterpåklokskapens navn hadde dette kanskje spart oss for den skittentøyvasken som pågår nå. (Når det i siste TPN foreligger et forslag fra en av styrets medlemmer om å vedtektsfeste taushetsplikt for internrevisorene mener jeg man er på aldeles ville veier...)

5)
Etabler avtaler med naturlige samarbeidspartnere - tenker da særlig på bedrifter som i dag har en relasjon til Leeds United og engelsk fotball – for eksempel Bet24 og Viasat/MTG. Mulig dette allerede er forsøkt gjort, men sålenge medlemmene ikke informeres om hva Styret driver med er det vanskelig å vite (ref pkt 2 og 3). Selv de uavhengige Newcastlesupporterne har samarbeidsavtale med Bet24....

6)
Utnytte nye medier/teknologi både ift den interne driften av Luscos, men også ift hvordan klubben kommuniserer med medlemmene gjennom medlemsblader/internett. På dette punkter er jeg overbevist om at det er mye å hente – både i innsparte kostnader og nye medlemmer...

Ift til pkt 2 og 3 vil jeg referere til en av våre to paraplyorganisasjoner ’Supporterunionen for britisk fotball’ som - på websider langt mer primitive enn Luscos sine - med enkle grep både presenterer Styret med ansvar/oppgaver og publiserer ufarlig informasjon om Styremøter. Link: http://www.supporterunionen.no/viewpage.php?page_id=70

Jeg skal være den første til å skrive under på at dagens styreformann har gjort en kjempejobb for Luscos over mange år, men det forhindrer vel ikke at det må være mulig å diskutere forbedringer – eller er vi Luscosmedlemmer en gjeng med ’gamle’ gubber som i bunn og grunn er fonøyd når vi får en tykk utgave av TPN i postkassa annenhver måned?

Mvh
Trond M Evensen
Over 40 år gammel og Luscosmedlem siden 80-tallet
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Trond A

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #1 på: Oktober 12, 2006, 22:14:11 »
Meget bra innlegg, Midjo. Et godt utgangspunkt for det nye styret å jobbe med videre etter årsmøtet.



Trond, Luscos medl. 338
« Siste redigering: Oktober 12, 2006, 22:15:17 av Trond A »
Luscos medl. 338

h.b

  • Gjest
Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #2 på: Oktober 12, 2006, 22:14:47 »
Mye fornuftig i det sier her.
Det bør absolutt kunne være en mulighet til å inbelemme noe annet i tillegg til dette dørgende kjedlige årsmøtet hvor ingen gidder å møte opp på.




Klausen

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #3 på: Oktober 12, 2006, 22:25:11 »
årets innlegg! Her er det mye å ta tak i!

Jeg støtter alle punktene, og mener at det er fordelaktig for den jevne medlem å få større innsikt i sakene som styret diskuterer.

Ferre

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #4 på: Oktober 12, 2006, 22:31:05 »
Veldig bra innlegg Midjo.

-WE'LL BE BACK-

Jon R

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #5 på: Oktober 12, 2006, 22:57:13 »
Et meget konstruktivt innlegg i debatten. Håper alle respekterer Midjos åpenbare ønske på å gjøre denne tråden til en en "personstrid-fri" sone. I denne tråden diskuterer vi forslag til forbedring av styring og drift på generell basis.

Skal "tygge" litt på forslagene dine, og komme med mere konkrete innspill litt senere, midjo. [:)]

Jon R.
Jon R.

Per-Stian

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #6 på: Oktober 12, 2006, 23:02:18 »
Mykje bra her, Trond. Vi gjennomførte riktignok ei "sosial samling" etter fjorårets styremøte me mat, vin og kåseri me Espen. Likevel ser eg, på linje me deg, store forbetringsområder. Så e spørsmålet om mange nok har tid og råd t å møte opp t slike møter. Trur interessa e "kunstig" høg rundt styremøtet i år pga indre turbulens, men vi kunne iallfall sett oss som mål og gjennomføre dine postar.

MrK

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #7 på: Oktober 13, 2006, 02:32:56 »
Trond kommer med mye bra. Det han er opptatt av,og de fleste andre, er at vi skal ha en godt fungerende supporter klubb. Slippe slike bruduljer som vi har nå og fokusere på laget med stor L.
Håper oppmøtet på årsmøtet blir veldig bra!
medl. 3324 - 40+
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

brenaldo

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #8 på: Oktober 13, 2006, 03:27:02 »
Meget bra innlegg, midjo.
Jeg har selv vært medlem i klubben siden midten av 80-tallet. Var medlem nr 14 den gang klubben ble startet, men hadde noen års pause.
Jeg synes det som har kommet opp av stridigheter i klubbens styre er tragisk, og det viser at det må være HELT klare kjøreregler på hvordan klubben skal drives, og hvilke regler styret skal forholde seg til.

brenaldo
medlem nr 0850.
Medlem nr. 850

SirOlsen

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #9 på: Oktober 13, 2006, 05:57:44 »
Et svært svært bra innlegg midjo.

Støtter oppunder alle punktene. Tror også det er en god ide å kanskje geografisk sett gjøre noen vrier for å få mest mulig folk til å komme. Det tror i allefall jeg at klubben vil være veldig tjent med. Et vidt engasjement kan nok vise seg å være uvurderlig verdifullt. Selv er jeg medlem og har vært det i mange mange år, men med et avbrekk innimellom. Sett fra mitt ståsted, så er jeg pr dags dato fokusert på klubben Leeds United og symbolsk medlem i Luscos mye pga å få info om klubben og ikke minst å være en supporter. Men videre engasjement utover det har det jo ikke vært direkte i Luscos sammenheng. I det siste har jeg jo selv oppdaget og begynt å bruke Luscos sine hjemmesider pluss at jeg nylig oppdaget dette forumet og registrerte meg. Bare det har jo fått meg veldig engasjert i det siste, og kanskje deltagelse på møter/samlinger ville økt engasjementet ytterligere. Og kanskje mange andre også føler det slik, men som heller ikke har anldening til å fly landet rundt for å delta i møter. Her sier det seg jo selv at ikke alle kan gjøres til lags, men da er vel kanskje variasjon av lokasjoner et alternativ?

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #10 på: Oktober 13, 2006, 06:31:08 »
Tror alle ser på dette som et flott, konstruktivt forslag, Trond!
Honnør for den! [:)]

Forstår at du fikk levert div. årsmøte-relaterte forslag til styret forleden dag også (jamf. et av dine tidl. innlegg), og er jo spent på responsen.


En del av forslagene dine er ytterst spenstige, men dessverre nok også både ressurskrevende (menneskelig) og vel også økonomisk...
Men du skal ha for kreativiteten [:)]

Ethvert styre bør ha sin(e) kreative sjeler (og også "bremseklosser"  [:I]), tar du hintet og stiller til valg om noen foreslår deg [:)][:)][:)]


1) Freshe opp årsmøtet
Gode forslag, samtidig har dette sine økonomiske begrensninger da f.eks. et weekendopphold for en Leedsstjerne ala Lorimer i LUSCOS-sammenheng nok koster flesk... Og styret har gjort div. "lightvarianter" av dette tidligere ala Espen i fjor. Og det sosiale i etterkant hører da egentlig alltid med, uten at det foreløpig  vel har hjulpet på oppmøtet...
Men, give it  a try!
At Leif Olav/Håvard tar med smaksprøver av whiskyen sin bør vel utprøves allerede i år [:)] (NB! ETTER årsmøtet...).

2)/3)  
quote:
...og la medlemmene få innsyn i agenda og beslutninger på disse styremøtene

Støttes i sin helhet! At ikke "det fullverdige" referatet kan legges ut, er jo så sin sak. Men en "medietilpasset" versjon kan vel i de fleste tilfeller virke som en god indikasjon på hva som rører seg...
I alle fall hadde jeg stor inspirasjon av slike "offentlige" styredokumenter i forkant av at jeg ble med i landsstyret i KRIK..

5)
 
quote:
Etabler avtaler med naturlige samarbeidspartnere

Spenstig forslag - om det er realistisk aner jeg ikke, men må utprøves (og er gjerne allerede gjort, iallefall i mindre skala.. [:I])

6)
 
quote:
Utnytte nye medier/teknologi både ift den interne driften av Luscos,

Flottings!
Her håper jeg "alle gode krefter" kan løfte oss til nye høyder [8D] ...teknologien finnes, det er opp til oss om kapable krefter får legge forholdene til rette eller ikke...

Public Relations
...videre har vi jo positive (?) erfaringer med å gå ut i media (jamf.  Estil [:)]) når mulighetene er der. Andre (Reka, Flo, Tufte J, Enrique etc) er vel også tilgjengelige... Ã… ha en "public r.-strategi" har vi nok allerede, men må jo konstant jobbes med...

Travel Strategy (det e travelt det...)
...hvordan forholde seg mht alle LUSCOS-reisende... (samarbeidspartner-reiseselskap som vi har prøvd ut i utallige varianter, utvikle egne "hosts" over der ala Sheeree eller supp.grupper ala Ultras... eller whatever...).

Web
Viderutvikle web-løsningen (større andel av medl.pengene på forumet og heller redusere "statistikk-sidene i TPN f.eks. ...)...

Vedtektsjusteringer...  
...den siste tids utvikling har nok også - uansett utfall - gjort en gjennomgang  av klubbens vedtekter til en tvingende nødvendighet (...og den kompetansen bør en gjerne ha i bakhodet ved utvelgelsen av styrekandidater...).




It's a restless hungry feeling, that dont mean noone no good
When ev'rything I'm a-sayin', you can say it just as good
You're right from your side, I'm right from mine
We're both just one too many mornings and a thousand miles behind

B.Dylan
« Siste redigering: Oktober 13, 2006, 06:43:47 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Klausen

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #11 på: Oktober 13, 2006, 14:48:02 »
quote:
Originally posted by Asbjørn

Tror alle ser på dette som et flott, konstruktivt forslag, Trond!
Honnør for den! [:)]

Forstår at du fikk levert div. årsmøte-relaterte forslag til styret forleden dag også (jamf. et av dine tidl. innlegg), og er jo spent på responsen.


En del av forslagene dine er ytterst spenstige, men dessverre nok også både ressurskrevende (menneskelig) og vel også økonomisk...
Men du skal ha for kreativiteten [:)]

Ethvert styre bør ha sin(e) kreative sjeler (og også "bremseklosser"  [:I]), tar du hintet og stiller til valg om noen foreslår deg [:)][:)][:)]


1) Freshe opp årsmøtet
Gode forslag, samtidig har dette sine økonomiske begrensninger da f.eks. et weekendopphold for en Leedsstjerne ala Lorimer i LUSCOS-sammenheng nok koster flesk... Og styret har gjort div. "lightvarianter" av dette tidligere ala Espen i fjor. Og det sosiale i etterkant hører da egentlig alltid med, uten at det foreløpig  vel har hjulpet på oppmøtet...
Men, give it  a try!
At Leif Olav/Håvard tar med smaksprøver av whiskyen sin bør vel utprøves allerede i år [:)] (NB! ETTER årsmøtet...).

2)/3)  
quote:
...og la medlemmene få innsyn i agenda og beslutninger på disse styremøtene

Støttes i sin helhet! At ikke "det fullverdige" referatet kan legges ut, er jo så sin sak. Men en "medietilpasset" versjon kan vel i de fleste tilfeller virke som en god indikasjon på hva som rører seg...
I alle fall hadde jeg stor inspirasjon av slike "offentlige" styredokumenter i forkant av at jeg ble med i landsstyret i KRIK..

5)
 
quote:
Etabler avtaler med naturlige samarbeidspartnere

Spenstig forslag - om det er realistisk aner jeg ikke, men må utprøves (og er gjerne allerede gjort, iallefall i mindre skala.. [:I])

6)
 
quote:
Utnytte nye medier/teknologi både ift den interne driften av Luscos,

Flottings!
Her håper jeg "alle gode krefter" kan løfte oss til nye høyder [8D] ...teknologien finnes, det er opp til oss om kapable krefter får legge forholdene til rette eller ikke...

Public Relations
...videre har vi jo positive (?) erfaringer med å gå ut i media (jamf.  Estil [:)]) når mulighetene er der. Andre (Reka, Flo, Tufte J, Enrique etc) er vel også tilgjengelige... Ã… ha en "public r.-strategi" har vi nok allerede, men må jo konstant jobbes med...

Travel Strategy (det e travelt det...)
...hvordan forholde seg mht alle LUSCOS-reisende... (samarbeidspartner-reiseselskap som vi har prøvd ut i utallige varianter, utvikle egne "hosts" over der ala Sheeree eller supp.grupper ala Ultras... eller whatever...).

Web
Viderutvikle web-løsningen (større andel av medl.pengene på forumet og heller redusere "statistikk-sidene i TPN f.eks. ...)...

Vedtektsjusteringer...  
...den siste tids utvikling har nok også - uansett utfall - gjort en gjennomgang  av klubbens vedtekter til en tvingende nødvendighet (...og den kompetansen bør en gjerne ha i bakhodet ved utvelgelsen av styrekandidater...).




It's a restless hungry feeling, that dont mean noone no good
When ev'rything I'm a-sayin', you can say it just as good
You're right from your side, I'm right from mine
We're both just one too many mornings and a thousand miles behind

B.Dylan




Hvis man kutter i noen av utgiftspostene, , så vil jeg tro det er fult ut mulig å betale for en eventuell Lorimer på årsmøtet...

Litt redigert
« Siste redigering: Oktober 13, 2006, 15:14:36 av PÃ¥l Einar »

kloggen

  • Gjest
Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #12 på: Oktober 13, 2006, 15:16:19 »
Synest spesielt punkta om større openheit og betre innsyn for medlemmene er viktige.

For ein organisasjon som LUSCOS burde det vera uproblematisk om omverda fekk innsyn i referata frå styremøta. Klubben er i liten grad i nokon konkurranseposisjon, rekrutteringsarbeidet handlar mest om å få engasjert og organisert dei som alt er Leeds-fans (det er sjølvsagt ynskjeleg å få fleire unge til å bli Leeds-fans, men det er vanskeleg å sjå korleis LUSCOS kan gjera noko effektivt med det - den jobben må nok gjerast av den enkelte Leeds-fan/klubbmedlem, og sjølvsagt laget).

Det er eit tiltak som krever lite arbeid, men krever vilje på styrehald til å koma med meir informative greier enn den vasne "kunngjeringa" som kom i går.



SuperLeeds!

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #13 på: Oktober 13, 2006, 19:40:03 »
Bra innlegg Midjo. Hvorfor ikke gå enda et skritt lengre, og gjøre som de fleste foreninger - arrangere medlemsmøter med mer eller mindre jevne mellomrom. Hvorfor ikke arrangere medlemsmøte under en fellestur, gjerne på puben til Lorimer, eller et annet kanskje bedre egnet sted. Det er viktig for alle parter at det er åpenhet i driften av en såpass stor forening som LUSCOS etterhvert har blitt.

LoveLeeds
[img]http://home.online.no/~ove-cars/artimages/Mar13^03.jpg[/img
« Siste redigering: Oktober 14, 2006, 00:24:36 av Harrymonster »

Trond A

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #14 på: Oktober 13, 2006, 21:20:55 »
quote:
Originally posted by Harrymonster

gjerne på buben til Lorimer,
LoveLeeds
[img]http://home.online.no/~ove-cars/artimages/Mar13^03.jpg[/img



Ja, det blir vel gjerne buben etter x antall Tetley`s. [:)]

Trond, Luscos medl. 338
« Siste redigering: Oktober 13, 2006, 21:25:31 av Trond A »
Luscos medl. 338

Promotion 2010

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #15 på: Oktober 13, 2006, 22:27:20 »
Jeg er glad jeg er medlem, eller så hadde jeg ikke kunnet lese denne tråden...........[:o)]
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

SuperLeeds!

Re: Om styring og drift av Luscos (kun for medlemmer)
« Svar #16 på: Oktober 14, 2006, 00:25:29 »
hehe, vel - nå ble det til slutt Puben;-)


LoveLeeds
[img]http://home.online.no/~ove-cars/artimages/Mar13^03.jpg[/img