Skrevet av Emne: WHo's to blame?  (Lest 2325 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Erik M

WHo's to blame?
« på: Mai 07, 2007, 07:32:37 »
Vet ikke hvem som er Leeds-redaktør på Vital Football, men denne konklusjonen kan jeg stille meg bak.  Det er mange år siden jeg har sett fler Leeds kamper på TV og det hele har vært ganske uvirkelig.

Ledelse og eiere har fått mye dritt gjennom hele sesongen og jeg stiller meg bak mye av kritikken.  På papiret har vi vært gode nok til å hevde oss og ikke vesentlig dårligere enn laget som spilte play-off finale for et år siden.  

Så konklusjonen:

Blame: For me the blame lied squarely with the squad. End of. Wise had given us the spirit. Bates had his hands tied financially. We roared the team home and away. The players were to blame. Never has our proud white shirt been worn by such an incompetent bunch of impostors. None of them were Leeds United players, they were just players. You have to be a Leeds fan to know the difference.
 

Tom S

Re: WHo's to blame?
« Svar #1 på: Mai 07, 2007, 13:34:22 »
Spelerane må absloutt ta sin del av skylda, men det betyr ikkje at Wisey er utan skyld. Han brukte for lang tid på å sette ein ellever.



WE'RE LEEDS AND PROUD!!!
COME ON LEEDS !!

RoarG

Re: WHo's to blame?
« Svar #2 på: Mai 07, 2007, 14:06:12 »
Kanskje ikke så lett å sette en ellever dersom man finner ut at de som er der i utgangspunktet ikke holder mål. Da blir man lett et offer for omstendighetene. La oss håpe at Wise har troppen intakt og fit for fight i juni, slik at laget kan få en skikkelig pre-season. Synes at den daffe innstillingen i troppen viste seg allerede under Blackwells siste måneder, og at det tok Wise litt tid å få rettet opp feilene. Blackwell fikk jo sparken i midten av september, og det drøyde hele 5 runder før erstatteren var på plass. Hadde vi fått inn Wise straks hadde nedrykket sannsynligvis vært unngått.

Change is the constant that cannot be changed.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Kato

Re: WHo's to blame?
« Svar #3 på: Mai 07, 2007, 15:01:35 »
1. En forsvarslinje jeg aldri har sett maken til. Sto høyt når de burde falt av, falt ikke ned bak dueller, satte linja for lavt ved dødballer. INGEN SAMHANDLING.

2. Elendige utnyttelse av dødballer.Vi så rett og slett forferdelig organisert ut alle veier.

3. NULL struktur offensivt. Ikke et eneste tegn til noe mønster.

4. 8 kapteiner, 50 spillere, 16 keeperskifter. Hvordan kan det i det hele tatt bli samhandling?

Og hvorfor havner vi i en situasjon hvor:

A Avdankede halvskadede spillere kler på seg den hvite drakten.
B Gary Kelly ikke spiller
C Kevin Nicholls ikke spiller
Osv osv

Det nytter ikke å være god å kaste blod rundt i garderoben, hvis ikke en forbanna eneste en av spillerne vet hvor de skal springe. De kan springe til månen gjennom en fotballkamp, det hjelper så lite når de løper FEIL.

TAKTIKK har utenfra sett ut til å være et fremmedord.

Så ikke bare skyld på spillerne.....
« Siste redigering: Mai 07, 2007, 15:02:08 av kato »
 

samadhi

Re: WHo's to blame?
« Svar #4 på: Mai 07, 2007, 15:05:53 »
En manager trenger tid på å snu motgang til suksess. Dennis Wise hadde ett vanskelig utgangspunkt da han overtok ett lag som var dårlig trent og med dårlig moral innad i spillergruppen. Kanskje gjorde han det vanskelig for seg når han valgte å renske opp hele stallen midt i sesongen, kanskje hadde det vært bedre å ventet til sesong slutt, men dette får vi aldri svar på.

Se bare på Alan Curbishley i West Ham. Utvilsomt en strålende manager, men det er først nå han har fått sving på sakene. Han har også hatt helt andre forhold å jobbe under, med en god spillergruppe og en eier som har ubegrenset med midler...

marching on together,
derudaf forever...
marching on together,
derudaf forever...

Jon R

Re: WHo's to blame?
« Svar #5 på: Mai 07, 2007, 15:25:50 »
Da jeg var over for å se kampen mot Wednesday, leste jeg en svært interessant artikkel om West ham og tilstanden i troppen da Curbs tok over. Troppen var fullt av overbetalte, uinspirerte spillere, med oppblåst ego etter den uventedede suksessen året før. Dressing room problemene var åpenbare. Så hva gjorde Curbs: Sparket han ut halve stallen for å fixe problemet på den måten? Nei. Han valget å jobbe med de spillerne som var der. Han klarte å snu umoral til moral. Etter en stund begynte å vinne kamper igjen. De siste to mnd har West Ham vært en av de bedre lagene i PL. Dette stort sett med de samme spillerne som startet sesongen katastrofalt dårlig.

Wise brukte en helt annen taktikk. Han forsøkte langt på vei å bygge opp en ny stall. Dårlig trente spillere ble erstattet langt på vei med minst like dårlig trente spillere. Problemet ble forsterket av at han ikke var ferdig med den jobben før langt ute i mars. At han valgte å kvitte seg med den lagdelen som tross alt hadde fungert best de 8 kampene under Blackwell, er for meg ubegripelig. Da han omsider hadde funnet et forsvar som fungerte, var omtrent 3/4 av sesongen ferdigspilt. Det sier seg selv at dette måtte gå galt. [xx(]

Jon R.
« Siste redigering: Mai 07, 2007, 15:28:12 av Jon R »
Jon R.

AndyMathie

Re: WHo's to blame?
« Svar #6 på: Mai 08, 2007, 15:55:07 »
Bra innlegg Jon R. Dine betrakninger er forbløffende lik mine!

We are Leeds and we are proud of it!
We are Leeds and we are proud of it!

auren

Re: WHo's to blame?
« Svar #7 på: Mai 08, 2007, 16:05:00 »
Støtter opp om dette Jon R. Tror kjernen til problemet ligger her. Wise mangler den erfaringen og kunnskapen Curbishley besitter.

auren

Leeds
Till
I
Die!
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Adis

Re: WHo's to blame?
« Svar #8 på: Mai 08, 2007, 16:26:19 »
Men Jon R, så kan du spørre deg om overbetalte, uinspirerte spillere er det samme som UTRENTE spillere som driver med mishagstydninger mot hverandre.. ikke like fort gjort å snu den trenden tror jeg da.. det er dyperegående drit som lå og ulma her tror jeg.. det begynte jo som kjent før sesongslutt i fjor og.. ja., med så mye gjennomtrekk av spillere og lite stabilitet skal det lite til før spillere blir misfornøyde med diverse ting, noen føler seg tilsidesatt etc etc.. og hva var dette med at Butler da han var kaptein hadde sendt meldinger til en trener om å få han ut av Leeds.. vet ikke om det stemmer heller men.. uansett i hvilken grad diverse uttalelser og rapporter om hendelser er sanne eller ei; de er ikke alle ubegrunnet! Mye drit her! Dessuten har ikke Leeds laget de kvalitetene som finnes i West Ham, noe som gjør det hele vanskeligere å snu også ettersom man må belage seg på LAGkvaliteter og samhold ..som igjen preges negativt av ovenfornevnte tilstander. Så jeg tror ikke all forskjellen ligger på Curbs vs. Wise.





After Chaos Cometh Light -  We Are Leeds!
After Chaos Cometh Light -  We Are Leeds!

RoarG

Re: WHo's to blame?
« Svar #9 på: Mai 08, 2007, 17:05:56 »
Mulig en mer diplomatisk person enn Wise hadde løst konfliktene innad i spillergruppa på en annen måte enn å kvitte seg med spillere, og leie inn oldiser. På den annen side kan det være lurt å kaste råtten frukt før den bederver resten av kurven. La oss håpe at tiden med masseutrenskninger a la Moskvaprosessene er slutt nå, og at Wise får tid og ro på seg til å bygge opp et nytt lag.

Change is the constant that cannot be changed.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Dennis

Re: WHo's to blame?
« Svar #10 på: Mai 08, 2007, 18:34:20 »
Må si meg uenig i noen av Jon Rs betrakninger av Curbishleys jobb i West Ham. Du erklærer han ikke som noe geni av en manager, men jeg vil gå så langt i å påstå at jobben han har gjort i West Ham, ikke er stort bedre enn den Wise har gjort i Leeds.

Så skal jeg prøve å forklare hva jeg mener, for de fleste lurer vel på hva i all verden jeg tenker på. Jo, det jeg mener er at den stallen West Ham besitter (og hadde før Curbishley kom inn) var for god til å rykke ned, mens mange spådde oss i bånn til tross for at vi spilt opprykkskamp i mai i fjor.

At det var noe galt med moralen i West Ham-garderoben, spilleravhengighet osv, det er det ingen tvil om. Men da den nye manageren kom, gjorde han det kunststykket av å hente Upson, Boa Morte og Neill og gi dem fra 5-10 ganger så mye i ukelønn som de spillerne som allerede var i klubben. Noe som var gambling i høyeste grad. Det kan ikke ha bidratt til å gjøre lagets moral noe bedre og jeg syns det i utgangspunktet var en tabbe av manageren. Og, det med moral. Senest denne uka var det masseslagsmål på WH-treninga, så jeg spør meg hvor god den moralen egentlig er.

At moralen i Leeds også var på et lavpunkt, er det heller ingen tvil om. Den har Wise, i likhet med Curbs, ordnet på de siste par månedene. Ok, Wise har kanskje henta inn et par merkelige lånespillere, samt et par uheldige free-transfers, men han har også fått stengt igjen bakdøra, som var like lekk som et visst lag på nordvestlandet.

Wise fikk ingen penger, dersom vi ser bort i fra den merkelige handelen med Tresor Kandol, mens Alan Curbishley kunne velte seg i pund i januar, pluss et par argentinske stjerner som den forrige manager valgte å plassere på benk\tribune. Dersom Wise hadde fått £2-3 millioner å bruke i januar, er jeg 100% sikker på at Leeds United hadde spilt i samme divisjon også til høsten. Dessverre har ikke Bates samme midler til å redde laget, som det Magnusson har.

Alt i alt vil jeg si at både Leeds og West Ham er to lag i mye bedre forfatning nå, enn under sine tidligere managere. Begge trengte tid for å få laget igang og begge klarte det. Dere sier at West Ham er en av PLs beste lag den siste tiden, men Leeds er da også et av de bedre lagene i CCC de siste par månedene. I alle fall langt over nedrykksform. For Leeds var det for seint, mens West Ham ser ut til å beholde plassen i den øverste divisjonen, dersom ikke Wigan vinner sin siste kamp og de taper. Allikevel føler jeg meg ikke sikker på at Curbs - når sant skal sies ønsket jeg han som ny manager - hadde gjort en bedre jobb enn Wise dersom han heller ikke hadde fått bruke penger.

- Dennis
« Siste redigering: Mai 08, 2007, 18:39:56 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Oggy

Re: WHo's to blame?
« Svar #11 på: Mai 08, 2007, 18:36:54 »
Ikke noen hovedgrunn til at vi rykket ned, men
er det flere enn meg som syns at Healy sluknet
litt etter at han ble kaptein [?]

Oggy

Sleivind

Re: WHo's to blame?
« Svar #12 på: Mai 08, 2007, 18:48:10 »
quote:
Originally posted by Oggy

Ikke noen hovedgrunn til at vi rykket ned, men
er det flere enn meg som syns at Healy sluknet
litt etter at han ble kaptein [?]



Kan aldri husket å ha sett en tent Healy!

Jon R

Re: WHo's to blame?
« Svar #13 på: Mai 08, 2007, 18:57:17 »
quote:
Originally posted by WeAreLeeds

Men Jon R, så kan du spørre deg om overbetalte, uinspirerte spillere er det samme som UTRENTE spillere som driver med mishagstydninger mot hverandre.. ikke like fort gjort å snu den trenden tror jeg da.. det er dyperegående drit som lå og ulma her tror jeg.. det begynte jo som kjent før sesongslutt i fjor og.. ja., med så mye gjennomtrekk av spillere og lite stabilitet skal det lite til før spillere blir misfornøyde med diverse ting, noen føler seg tilsidesatt etc etc.. og hva var dette med at Butler da han var kaptein hadde sendt meldinger til en trener om å få han ut av Leeds.. vet ikke om det stemmer heller men.. uansett i hvilken grad diverse uttalelser og rapporter om hendelser er sanne eller ei; de er ikke alle ubegrunnet! Mye drit her! Dessuten har ikke Leeds laget de kvalitetene som finnes i West Ham, noe som gjør det hele vanskeligere å snu også ettersom man må belage seg på LAGkvaliteter og samhold ..som igjen preges negativt av ovenfornevnte tilstander. Så jeg tror ikke all forskjellen ligger på Curbs vs. Wise.




Jeg mener at vi absolutt bør kunne sammenligne oss med West ham. Sette utfra en CCC standard, burde vi hatt potensiale til en plassering trygt på øvre halvdel. Dessuten har jeg alri skjønt at dette med at den generelle fitnessen i troppen var det store problemet: Hvis så var tilfelle var det alldeles absurd å bringe inn spillere som Flo og Thompson. Dessuten er det nesten umulig å tenke seg at det laget som nådde play off ifjor ( og som totalt kjempet Preston ut av stilen gjennom to kamper så sent som i mai) ,i løpet av noen mnd skulle forfalle til et fysisk bunnnivå. Hvordan henger dette i hop med uttalelsen fra Erik Bakke om at fjorårets pre-season var den hardeste han hadde opplevd i sin tid i klubben? Selv om gutta bevisst hadde boikottet treningene og levd på en hamburger og cola diett fra mai til september(noe de selvfølgelig ikke gjorde), burde det fortsatt vært mulig å få gutta opp på et akseptabelt nivå i løpet av ganske kort tid. De hadde tross alt grunnlaget fra ifjor.  

Tendensen med å slippe inn mål på slutten av hver omgang ble brukt som et "bevis" for at gutta var utrente under Blackwell. Vel, kan noen med hånden på hjertet si at dene tendensen gikk ned under Wise , eller kan det tenkes at fitness og dressingroom problemene har blitt brukt for alt det er verdt av Wise og Bates for å unnskylde og bortforklare de elendige resultatene? [:0]

Jeg betviler ikke at det var en meget vanskelig å ta over Leeds United, men de hadde mer enn nok god tid til å snu resultatene til vår fordel. Det var tross alt ikke opprykk som var målet lenger, slik det var de første månedene under Blackwell. Det er uansett en skam at vi havnet bak sportsklubben 07 Barnsley og QPR, som også skriftet managere under sesongens gang. Alt var neppe fryd og gammen i disse klubbene heller. [}:)]

Jon R.
« Siste redigering: Mai 08, 2007, 19:02:47 av Jon R »
Jon R.

Papi

Re: WHo's to blame?
« Svar #14 på: Mai 08, 2007, 18:59:34 »
Leeds rykkjer ikkje ned grunna utrena spillere. Nå husker ikkje eg eksakt dato når Wise vandra inn portene ved Elland Road, men meiner å huske dette var i midten av November. Greitt det, at spillere kanskje då var dårlig trent, men det tar da topper ein mnd og komme skikkelig i form.

Mange klager på dårlige låneavtaler, og eg er heilt eining. At Heath vart nytta i to tre mnd FØR han byrja og vise solide takter er for meg eit mysterium, samtidig som Johnson fra Middlesbrough gjer ein god kamp, for så bli sendt tilbake til Boro? Kva er tankegongen?

Ã… bruke tre fire keepere gjennom sesongen er også forkastelig. Kva slags signaler sender manageren ut når han bytter i hytt og pine? Nå har Ankergren stått dei 10 - 15 siste kampene riktignok, men før dette har det vore stor lekkasje på linja.

Så grunnen til at Leeds rykkjer ned er:'

* Leeds har nytta ALT FOR MANGE spillere, og blant desse ein gjeng "søppel" som ikkje på nokon som helst måte burde vert knytta til klubben våres.

* Kor ofte vart ballen spilt gjennom midten? Lange polere oppover er ikkje måten og spille på

* Forsvaret våres er ein vits. Pr i dag er det kun Heath som til nød kunne fortjene ein plass på laget, og det i ses sjølv er skammelig. (Rekner ikkje med Gray her, då han allerede sikkert er tilbake i Blackburn)

* Ellers kan eg nevne: Stack, Foxe, Nicholls, Moore, Crainey, Kandol, Wise, Poyet osv.

Rart vi rykkjer ned med slike spillere???


I`d rather walk alone
As I Walk Through The Shadow Of The Valley Of Death, I Will Fear No Evil

Sheridan

Re: WHo's to blame?
« Svar #15 på: Mai 08, 2007, 19:24:42 »
quote:
Originally posted by Sleivind

quote:
Originally posted by Oggy

Ikke noen hovedgrunn til at vi rykket ned, men
er det flere enn meg som syns at Healy sluknet
litt etter at han ble kaptein [?]



Kan aldri husket å ha sett en tent Healy!



Aldri sett noen kamper med Nord Irland du da [:D][:)]


Adis

Re: WHo's to blame?
« Svar #16 på: Mai 08, 2007, 19:28:57 »
quote:
Originally posted by Jon R

quote:
Originally posted by WeAreLeeds

Men Jon R, så kan du spørre deg om overbetalte, uinspirerte spillere er det samme som UTRENTE spillere som driver med mishagstydninger mot hverandre.. ikke like fort gjort å snu den trenden tror jeg da.. det er dyperegående drit som lå og ulma her tror jeg.. det begynte jo som kjent før sesongslutt i fjor og.. ja., med så mye gjennomtrekk av spillere og lite stabilitet skal det lite til før spillere blir misfornøyde med diverse ting, noen føler seg tilsidesatt etc etc.. og hva var dette med at Butler da han var kaptein hadde sendt meldinger til en trener om å få han ut av Leeds.. vet ikke om det stemmer heller men.. uansett i hvilken grad diverse uttalelser og rapporter om hendelser er sanne eller ei; de er ikke alle ubegrunnet! Mye drit her! Dessuten har ikke Leeds laget de kvalitetene som finnes i West Ham, noe som gjør det hele vanskeligere å snu også ettersom man må belage seg på LAGkvaliteter og samhold ..som igjen preges negativt av ovenfornevnte tilstander. Så jeg tror ikke all forskjellen ligger på Curbs vs. Wise.




Jeg mener at vi absolutt bør kunne sammenligne oss med West ham. Sette utfra en CCC standard, burde vi hatt potensiale til en plassering trygt på øvre halvdel. Dessuten har jeg alri skjønt at dette med at den generelle fitnessen i troppen var det store problemet: Hvis så var tilfelle var det alldeles absurd å bringe inn spillere som Flo og Thompson. Dessuten er det nesten umulig å tenke seg at det laget som nådde play off ifjor ( og som totalt kjempet Preston ut av stilen gjennom to kamper så sent som i mai) ,i løpet av noen mnd skulle forfalle til et fysisk bunnnivå. Hvordan henger dette i hop med uttalelsen fra Erik Bakke om at fjorårets pre-season var den hardeste han hadde opplevd i sin tid i klubben? Selv om gutta bevisst hadde boikottet treningene og levd på en hamburger og cola diett fra mai til september(noe de selvfølgelig ikke gjorde), burde det fortsatt vært mulig å få gutta opp på et akseptabelt nivå i løpet av ganske kort tid. De hadde tross alt grunnlaget fra ifjor.  

Tendensen med å slippe inn mål på slutten av hver omgang ble brukt som et "bevis" for at gutta var utrente under Blackwell. Vel, kan noen med hånden på hjertet si at dene tendensen gikk ned under Wise , eller kan det tenkes at fitness og dressingroom problemene har blitt brukt for alt det er verdt av Wise og Bates for å unnskylde og bortforklare de elendige resultatene? [:0]

Jeg betviler ikke at det var en meget vanskelig å ta over Leeds United, men de hadde mer enn nok god tid til å snu resultatene til vår fordel. Det var tross alt ikke opprykk som var målet lenger, slik det var de første månedene under Blackwell. Det er uansett en skam at vi havnet bak sportsklubben 07 Barnsley og QPR, som også skriftet managere under sesongens gang. Alt var neppe fryd og gammen i disse klubbene heller. [}:)]

Jon R.




Jeg er helt enig i at Wise hadde tid nok til å rette på ting, uten tvil. Men at vi kan sammenlignes så direkte med WH som du sier er jeg ikke enig i. Rett og slet kvalitetsmessige forskjeller, men hovedgrunnen jeg snakker om er garderobestemningen og alle mishagstydningene mot hverandre. Er jo flere ting som kommer frem om hvor på trynet det generelle samholdet må ha vært og det er jo det jeg snakker om. Fitnessen er en ting ja.. men den kan rettes på som du sier, men den bidro til at det tok tid å gjøre ting bedre.. men alt i alt snakker jeg om mye dritt som har ulmet i og rundt laget, og jeg tror mye av det var der før Wise kom. Han er sikkert ikke den letteste mannen å samarbeide med, og definitivt ikke min favorittmanager, men det virker som om det var sur stemning i hele klubben, og når man har en masse lånte spillere som ikke kunne gitt mindre f... i Leeds, ja så forblir jo de egoistiske motivene for enkeltspillere de mest fremtredende og de vil neppe føle ansvar for å bidra til noe som kan ligne en lagånd.





After Chaos Cometh Light -  We Are Leeds!
After Chaos Cometh Light -  We Are Leeds!