Skrevet av Emne: Casual-miljøet i Enga og Norge  (Lest 4293 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Per-Stian

Casual-miljøet i Enga og Norge
« på: Mai 10, 2007, 03:05:27 »
Held i skrivande stund på med ein bakgrunnsreportasje om casual-miljøet i Norge. Caset mitt er "Unge Enga". Skal intervjuet politiet, NFF, Klanen og sjølvsagt folk i det utskjelte miljøet.

Nokon som har tips eller synspunkter på dette?

Budda

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #1 på: Mai 10, 2007, 03:33:36 »
Ta kontakt med Molde casual. Har hørt at de skal være veldig skummle
Endre

Yeboah

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #2 på: Mai 10, 2007, 04:04:38 »
Hakke så mye tips, men det hørtes veldig interessant ut i og med at jeg er Enga supporter :)

Knut-

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #3 på: Mai 10, 2007, 04:06:25 »
quote:
Originally posted by Budda

Ta kontakt med Molde casual. Har hørt at de skal være veldig skummle



Etter å måtte lese alt som bruker å stå på O/T om Molde og sjikanen av Aalesund er dette også mitt inntrykk.............

Medlem 191
medlem 191

ToreLA

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #4 på: Mai 10, 2007, 04:17:29 »
Aller helst skulle jeg ønske at ingen gadd bry seg om eller gi disse folkene oppmerksomhet i det hele tatt.




Lids

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #5 på: Mai 10, 2007, 05:37:05 »
Enig!

Thomas
Thomas

Runar

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #6 på: Mai 10, 2007, 09:09:58 »
Har Molde casuals? de har jeg aldri sett eller hørt om...

quote:
Originally posted by tyfus

quote:
Originally posted by Budda

Ta kontakt med Molde casual. Har hørt at de skal være veldig skummle



Etter å måtte lese alt som bruker å stå på O/T om Molde og sjikanen av Aalesund er dette også mitt inntrykk.............

Medlem 191

 

Budda

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #7 på: Mai 10, 2007, 14:01:35 »
quote:
Originally posted by Runar

Har Molde casuals? de har jeg aldri sett eller hørt om...




Nå var det mest en spøk. Er vist en liten gruppe som kaller seg det, men  det er nokså ufarlig. Gjør ikke noe særlig ugang
« Siste redigering: Mai 10, 2007, 14:01:48 av Budda »
Endre

Knut-

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #8 på: Mai 10, 2007, 15:25:49 »
Tenkte mest på MrK når jeg skrev det jeg gjorde.

Medlem 191
medlem 191

MrK

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #9 på: Mai 10, 2007, 16:09:16 »
quote:
Originally posted by Per-Stian

Held i skrivande stund på med ein bakgrunnsreportasje om casual-miljøet i Norge. Caset mitt er "Unge Enga". Skal intervjuet politiet, NFF, Klanen og sjølvsagt folk i det utskjelte miljøet.

Nokon som har tips eller synspunkter på dette?



Snakk med Vegard E eller John Rambo om du vil!

"finnes det overhodet noen på kloden som  kler ORANGE"

Ã…lesund er på plass (sist i TL) sitat Henrik Elvestad i Golden Goal 17.04.07
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

MrK

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #10 på: Mai 10, 2007, 16:10:50 »
quote:
Originally posted by tyfus

Tenkte mest på MrK når jeg skrev det jeg gjorde.

Medlem 191



Jeg kan bekrefte at jeg ikke er med der!

"finnes det overhodet noen på kloden som  kler ORANGE"

Ã…lesund er på plass (sist i TL) sitat Henrik Elvestad i Golden Goal 17.04.07
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Robert H.

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #11 på: Mai 10, 2007, 19:41:39 »
[8] Virker mot sin hensikt å gi idiotene oppmerksomhet!

quote:
Originally posted by ToreLA

Aller helst skulle jeg ønske at ingen gadd bry seg om eller gi disse folkene oppmerksomhet i det hele tatt.





MrK

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #12 på: Mai 10, 2007, 19:49:31 »
quote:
Originally posted by Robert H.

[8] Virker mot sin hensikt å gi idiotene oppmerksomhet!

quote:
Originally posted by ToreLA

Aller helst skulle jeg ønske at ingen gadd bry seg om eller gi disse folkene oppmerksomhet i det hele tatt.








Der er vi vel alle enige - for en gangs skyld![:)]

"finnes det overhodet noen på kloden som  kler ORANGE"

Ã…lesund er på plass (sist i TL) sitat Henrik Elvestad i Golden Goal 17.04.07
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Per-Stian

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #13 på: Mai 10, 2007, 23:43:07 »
quote:
Originally posted by MrK

quote:
Originally posted by Per-Stian

Held i skrivande stund på med ein bakgrunnsreportasje om casual-miljøet i Norge. Caset mitt er "Unge Enga". Skal intervjuet politiet, NFF, Klanen og sjølvsagt folk i det utskjelte miljøet.

Nokon som har tips eller synspunkter på dette?



Snakk med Vegard E, eller John Rambo om du vil!




Joda, eg snakka med Vegard E i etterkant av Sogndal-kampen. Høyrte historia om faklane[:)] Dette kvalifiserer likevel ikkje til det eg vil definere som "casual-/ultrasmiljø".

Per-Stian

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #14 på: Mai 10, 2007, 23:48:39 »
quote:
Originally posted by ToreLA

Aller helst skulle jeg ønske at ingen gadd bry seg om eller gi disse folkene oppmerksomhet i det hele tatt.




Kvifor ikkje? Skal vi berre la dei bygge opp lyssky nettverk utan at vi set det på dagsorden? Trur du politiet i Norge gidd å bruke mykje ressursar på slikt dersom det ikkje vert eit medieomtalt emne?

Edit: Snakka med Stein Kirkebøen frå Aftenposten idag. Dei ville meir enn gjerne få saker og opplysninger om dette.
« Siste redigering: Mai 10, 2007, 23:49:57 av Per-Stian »

Kickthemdown

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #15 på: Mai 11, 2007, 07:27:11 »
quote:
Originally posted by Per-Stian

quote:
Originally posted by ToreLA

Aller helst skulle jeg ønske at ingen gadd bry seg om eller gi disse folkene oppmerksomhet i det hele tatt.




Kvifor ikkje? Skal vi berre la dei bygge opp lyssky nettverk utan at vi set det på dagsorden? Trur du politiet i Norge gidd å bruke mykje ressursar på slikt dersom det ikkje vert eit medieomtalt emne?

Edit: Snakka med Stein Kirkebøen frå Aftenposten idag. Dei ville meir enn gjerne få saker og opplysninger om dette.

Saken er vel heller at rekruteringen til disse miljøene blir mye lettere når media hauser de opp som noe kult, skummelt og ulovlig [8)]

Politiet bruker allerede MYE ressurser på dette. De bruker ikke noe mer jo mer det står om det i media.

Mvh

Alta-White som vet at Alta supporterne er de mest gærne i landet [:D]

MrK

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #16 på: Mai 11, 2007, 17:21:54 »
quote:
Originally posted by Per-Stian

quote:
Originally posted by MrK

quote:
Originally posted by Per-Stian

Held i skrivande stund på med ein bakgrunnsreportasje om casual-miljøet i Norge. Caset mitt er "Unge Enga". Skal intervjuet politiet, NFF, Klanen og sjølvsagt folk i det utskjelte miljøet.

Nokon som har tips eller synspunkter på dette?



Snakk med Vegard E, eller John Rambo om du vil!




Joda, eg snakka med Vegard E i etterkant av Sogndal-kampen. Høyrte historia om faklane[:)] Dette kvalifiserer likevel ikkje til det eg vil definere som "casual-/ultrasmiljø".



Sogndal var jo bare pent det - litt bluss og stor oppstandelse fra NFF - har vel aldri sett så dårlig vakthold på ett stadion noen gang.
Det er etablert ett casual miljø i Molde - hva de skal/er i stand til er usikkert - hvem de er vet en,  så bottom line er det en måte å få Vegard velkledd på i sin(e)Ben Sherman t-shirt mv.

Da er det mye mer alvorlig det som skjedde i Krsand igår - der idioter har løsnet 8 av 10 bolter på bussen til Enga supportere - det kunne ha blitt en skikkelig ulykke av.

Forkastelig oppførsel!

"finnes det overhodet noen på kloden som  kler ORANGE"

Ã…lesund er på plass (sist i TL) sitat Henrik Elvestad i Golden Goal 17.04.07
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Per-Stian

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #17 på: Mai 12, 2007, 15:49:02 »
EIN SJUK, SJUK "SPØK"

Mens Vålerenga-fansen så kamp på Sør Arena i går kveld, hadde noen løsnet boltene til det ene hjulet på bussen de brukte for å komme til og fra Kristiansand.

Av KLAUS ERIKSEN (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=196364)

Det kjedelige 0-1-tapet var av underordnet betydning da fotballsupporterne fant ut av sabotasjen på veien hjem i går kveld. Da bussen begynte å riste stoppet sjåføren og gikk ut. Der så han at åtte av ti bolter på det ene hjulet var løsnet på det ene framhjulet.

- Til helvete med at vi tapte, dette er mye, mye verre, sier en forferdet VIF-supporter Magnus Bruvik Johannesen til Dagbladet.no.

- Det er greit at fotball er viktig, men dette er jo rett og slett drapsforsøk. Hvis vi skal begynne å ta livet av hverandre så kan det være det samme, sier han.

Mistenker Start-supportere

Ikke overraskende tror Vålerenga-supporterne at noen Start-supportere står bak sabotasjen som kunne endt med tragedie. Supportere er vant til rivalisering, men mener dette er å gå langt over streken.

- Jeg vil ikke oppfordre til skadeverk, men ærlig talt. Knus heller en rute, sier Johannesen til Dagbladet.no.

Politiet i Kristiansand vil vurdere om de skal etterforske saken etter at de eventuelt har fått en politianmeldelse.

Gunnien

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #18 på: Mai 12, 2007, 16:07:50 »
nå er det jo faktisk ikkje heilt uvanligt at hjulmuttrar løsna av seg sjølv heller.. spesielt på større kjøretøy... antar at det er snakk om ein "normal størrelse" buss og då er det ikkje gjort i ei håndvending å løsne dei uten nødvendig utstyr... men for all del.. er det ein bevist handling så er det ille[V]

#1795
#1795

Per-Stian

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #19 på: Mai 12, 2007, 16:21:35 »
quote:
Originally posted by Gunnien

nå er det jo faktisk ikkje heilt uvanligt at hjulmuttrar løsna av seg sjølv heller.. spesielt på større kjøretøy... antar at det er snakk om ein "normal størrelse" buss og då er det ikkje gjort i ei håndvending å løsne dei uten nødvendig utstyr... men for all del.. er det ein bevist handling så er det ille[V]

#1795



No spekulerast det i om bussjåføren hadde alt for stor fart i ei rundkøyring, og at dette kan ha fororsaka at hjulet losna. Håpar nesten at det er dette som er grunnen, og ikkje sabotasje.

Dennis

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #20 på: Mai 12, 2007, 16:26:07 »
Enig i at det skal være rivalisering og "hating" i norsk fotball, men det må ikke gå utover sikkerheten til verken fans eller spillere. At supportene synger sanger mot hverandre osv, er helt greit, men dersom det er hold i sabotasje av buss og slikt, så er dette veldig alvorlig!

Litt rivalisering skal man ha, men det skal ikke være farlig å gå på fotballkamp i Norge! Det skal ikke være slik at man skal være redd når man drar på bortekamp.

- Dennis
Marching on together!

Lids

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #21 på: Mai 12, 2007, 16:53:58 »
IK Start har ikke såkalte Casuals, så skjønner ikke helt hvorfor du tar frem denne episoden i denne tråden. Casuals driver vel heller ikke med sabotasje, men med arrangerte slåsskamper mot andre Casuals. VIF, Brann og LYN er vel det som er kjent for å ha slike grupperinger.

Når det gjelder bussen til Klanen, så tviler jeg sterkt på at dette var sabotasje fra noen i det hele tatt -  var vel heller en stusselig måte av Klanen å syte over det fortjente tapet på.

Thomas
Thomas

ToreLA

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #22 på: Mai 12, 2007, 17:48:39 »
quote:
Originally posted by Per-Stian

quote:
Originally posted by ToreLA

Aller helst skulle jeg ønske at ingen gadd bry seg om eller gi disse folkene oppmerksomhet i det hele tatt.




Kvifor ikkje? Skal vi berre la dei bygge opp lyssky nettverk utan at vi set det på dagsorden? Trur du politiet i Norge gidd å bruke mykje ressursar på slikt dersom det ikkje vert eit medieomtalt emne?

Edit: Snakka med Stein Kirkebøen frå Aftenposten idag. Dei ville meir enn gjerne få saker og opplysninger om dette.



Selvsagt vil Aftenposten ha en sak. De vil selge aviser. Problemet er, som mange andre allerede har sagt, at å gi disse idiotene (det dreier seg faktisk om 1/50 000 av alle norske fotballsupportere) oppmerksomhet bare vil øke problemet. 17-åringer synes det høres tøft ut.

Om det nå er et problem. Kan ikke forstå at det er det.

Var selv i Kristansand. Da jeg kom hjem leste jeg at det hadde "visstnok" vært slossing mellom Viking og Startsupportere på hotellet vårt. Vi merket ingenting. De prøve å hause seg selv opp og når media skriver om dem som tøffe, farlige gutter har de fått viljen sin.




Stephenjazz

Re: Casual-miljøet i Enga og Norge
« Svar #23 på: Mai 13, 2007, 00:27:18 »
quote:
Originally posted by Lids

IK Start har ikke såkalte Casuals, så skjønner ikke helt hvorfor du tar frem denne episoden i denne tråden. Casuals driver vel heller ikke med sabotasje, men med arrangerte slåsskamper mot andre Casuals. VIF, Brann og LYN er vel det som er kjent for å ha slike grupperinger.

Når det gjelder bussen til Klanen, så tviler jeg sterkt på at dette var sabotasje fra noen i det hele tatt -  var vel heller en stusselig måte av Klanen å syte over det fortjente tapet på.

Thomas



hvorfor skulle klanen syte over det tapet, det var jo et fortjent tap tross alt[8D]
Det blir aldri umoderne å vinne