Skrevet av Emne: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?  (Lest 3633 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Sydhagen

Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« på: Mai 16, 2007, 16:21:34 »
hadde det vært mulig å fortsette i PL sånn som økonomien var..?  Chelsea hadde jo også en milliard-gjeld..kunne vi endt opp med en rich russian vi også?  eller amerikaner?

tror uansett ikke at Leeds hadde blitt slått konkurs om de fortsatt hadde spilt i PL med en gjeld på ca 1 milliard.

"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Budda

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #1 på: Mai 16, 2007, 16:26:44 »
Hva er vitsen å ta opp dette nå? Idiotisk problemstilling spør du meg.
Endre

RoarG

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #2 på: Mai 16, 2007, 18:45:46 »
Litt hypotetisk problemstilling kanskje, siden Leeds ikke ble reddet av en rik onkel i 2004.Hadde Leeds unngått nedrykk i 2004 ville vi kanskje ha havnet i administrasjon allerede da. Det har har jo vært en reell mulighet i over 3 år nå. En administrativ løsning i 2004 ville antagelig ha kostet klubben dyrt (poengtrekk og spillersalg), og nedrykket ville ha vært et faktum.

Change is the constant that cannot be changed.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Robert H.

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #3 på: Mai 16, 2007, 19:12:28 »
Svaret er NEI. Vi rykket ned!

MrK

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #4 på: Mai 16, 2007, 19:47:57 »
for flere år siden - og siden har vi gjort det igjen.

Det neste blir vel; Hva kunne Duncan McKenzie m.fl. gjort på topp for oss saiste 4 årene?

"finnes det overhodet noen på kloden som  kler ORANGE"

Ã…lesund er på plass (sist i TL) sitat Henrik Elvestad i Golden Goal 17.04.07
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #5 på: Mai 16, 2007, 22:48:14 »
quote:
Originally posted by Sydhagen

hadde det vært mulig å fortsette i PL sånn som økonomien var..?  Chelsea hadde jo også en milliard-gjeld..kunne vi endt opp med en rich russian vi også?  eller amerikaner?

tror uansett ikke at Leeds hadde blitt slått konkurs om de fortsatt hadde spilt i PL med en gjeld på ca 1 milliard.





Mere meningsløs vinkling skalman leite lenge etter, vi er jo  i L1 for svingende, PL er noe langt tilbake i historien![:(!]
Yeboahs vitne

Roy

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #6 på: Mai 17, 2007, 00:27:09 »
Kanskje like greit å stenge denne?
Stand up and sing for LEEDS UNITED

agehvitstein

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #7 på: Mai 17, 2007, 00:36:51 »
Som historiker er jeg uenig. Kontrafaktisk historie er spennende og i vinden i fagmiljøet.
 

Roy

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #8 på: Mai 17, 2007, 00:40:13 »
Javel? Sikkert spennende men det blir litt sånn salt i såret følelse
Stand up and sing for LEEDS UNITED

Sander

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #9 på: Mai 17, 2007, 08:52:25 »
Seff kunne vi gjort det! Om vi hadde hatt et bra styre og en bra manager.. Men vi har ikke hatt det på en stund, selvom jeg liker Wise og Poyet...
 

Roy

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #10 på: Mai 18, 2007, 02:57:21 »
Dette er litt sånn - "hvis grisen hadde hatt vinger så kunne den ha fløyet"
Stand up and sing for LEEDS UNITED

Lars E

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #11 på: Mai 18, 2007, 03:39:57 »
Hvis vingene var store nok..

Forever Leeds

Forever Leeds

SuperLeeds!

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #12 på: Mai 18, 2007, 06:52:51 »
Humla har for små vinger i forhold til vekta til å kunne fly, men den vet det ikke selv - derfor flyr den likevel! Bare et lite innspill i denne meget meningsfylte debatten;-)

LoveLeeds
[img]http://home.online.no/~ove-cars/artimages/Mar13^03.jpg[/img

Carl Fisker

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #13 på: Mai 18, 2007, 19:43:25 »
quote:
Originally posted by Sydhagen

hadde det vært mulig å fortsette i PL sånn som økonomien var..?  Chelsea hadde jo også en milliard-gjeld..kunne vi endt opp med en rich russian vi også?  eller amerikaner?

tror uansett ikke at Leeds hadde blitt slått konkurs om de fortsatt hadde spilt i PL med en gjeld på ca 1 milliard.



Ja selvfølgelig hadde det vært mulig - dersom O'Leary ikke hadde fått sparken. Såvidt jeg husker lå vi på en 5. plass da han ble sparket. Om DOL hadde fått fortsette i managerstolen, hadde den sportslige nedturen uteblitt. Laget hadde fortsatt kjempet om en plass i CL og klart det - inntektene hadde kommet, og spillersalgene som senere kom hadde vært unngått. Men...det er som kjent lett å være etterpåklok.
« Siste redigering: Mai 18, 2007, 20:25:14 av Carl Fisker »

Trond A

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #14 på: Mai 18, 2007, 19:51:11 »
O`Leary ble sparket etter sesongslutt. Faktisk på dagen da jeg fyller år, den 27.juni.



Trond, Luscos medl. 338
Luscos medl. 338

Carl Fisker

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #15 på: Mai 18, 2007, 20:23:57 »
....og Leeds kom på 5. plass i Premier League i 01/02-sesongen. "Dette er for dårlig", sa Ridsdale - og ga O'Leary sparken.
« Siste redigering: Mai 18, 2007, 20:26:49 av Carl Fisker »

Jon R

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #16 på: Mai 18, 2007, 21:04:38 »
quote:
Originally posted by Carl Fisker

quote:
Originally posted by Sydhagen

hadde det vært mulig å fortsette i PL sånn som økonomien var..?  Chelsea hadde jo også en milliard-gjeld..kunne vi endt opp med en rich russian vi også?  eller amerikaner?

tror uansett ikke at Leeds hadde blitt slått konkurs om de fortsatt hadde spilt i PL med en gjeld på ca 1 milliard.



Ja selvfølgelig hadde det vært mulig - dersom O'Leary ikke hadde fått sparken. Såvidt jeg husker lå vi på en 5. plass da han ble sparket. Om DOL hadde fått fortsette i managerstolen, hadde den sportslige nedturen uteblitt. Laget hadde fortsatt kjempet om en plass i CL og klart det - inntektene hadde kommet, og spillersalgene som senere kom hadde vært unngått. Men...det er som kjent lett å være etterpåklok.



Det har blitt hevdet at med det budsjettet som Ridsdale & co la opp til,ville det heller ikke være nok å kvalifisere seg til Champ League hver sesong: Vi hadde vært nødt til å vinne den hvert år for å holde balanse i regnskapene. Økonomistyringen var hinsides enhver fornuft. Avgjørelsene som ble tatt da panikken bredte seg i klubben var nok heller ikke så riktige, men hva som kunne ha skjedd dersom DOL ble sittende, blir jo svært hypotetiske. Det blir jo hevdet at han hadde mistet respekten i spillergruppa etter utgiveslen av boka, så da var vel kanskje løpet kjørt for hans del uansett?  [8)]

Jon R.
« Siste redigering: Mai 18, 2007, 21:06:55 av Jon R »
Jon R.

Promotion 2010

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #17 på: Mai 18, 2007, 21:58:13 »
Sommeren 2003 burde klubben ha bedt om å bli satt under administrasjon. Da var gjelden ute av kontroll og spillergruppen desillusjonert. På den tiden hadde dette IKKE medført poengtrekk eller andre straffereaksjoner i fra forbundet. Dette ble satt i verk året etter, da det var en reell mulighet for at Leeds måtte settes under administrasjon.

Hvis administrasjon hadde blitt gjennomført i 2003, så hadde vi antageligvis fortsatt vært i PL med spillere på ganske bra lønninger.


I 2004 kom altså regelen om poengtrekk og klubbstyret valgte å holde ut litt tid, etter lange samtaler med kreditorene.

I 2005 måtte vi unngå nedrykk og hadde ingen mulighet til å bli fratatt 10 poenge og fortsatt ha CCC-status.

I 2006 lå vi så bra an at poengtrekk ville tatt fra oss muligheten til å spille opprykksfinale.

I 2007 ble det for første gang en reell mulighet ettersom vi nesten var garantert nedrykk.
« Siste redigering: Mai 18, 2007, 22:02:29 av Promotion 2010 »
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

veteranen

  • Gjest
Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #18 på: Mai 19, 2007, 00:03:06 »
Når man ser tilbake på DOL siste sesong i Leeds, så fortoner den seg som en sammenhengende avskjed-søknad.

Jeg vil forsøke å gå gjennom noen av de største feilene han gjorde det siste året.

1: Han skviset ut Eddie Gray, til fordel for Brian Kidd. Kidd fikk jobben som førstelagtrener våren 2001, men fruktene av dette skiftet fikk vi først se den påfølgende sesong.

I sesongen 2001/2002, fremsto vi som et mye mer ballbesittende og forsiktig lag, enn det gjennombruddhissige laget vi var i perioden 98-2001. Selv om resultatene var gode den første halvdel av sesongen, så er også sannheten at vi ikke spilte en eneste virkelig god kamp i den perioden. Vi håpet vel at spillet etterhvert ville tilpasse seg de gode resultatene, men det var det motsatte som skjedde: Resultatene tilpasset seg spillet - med en forsterkende effekt.

En manager må selvsagt ansette de trenere han ønsker, men det kan ikke være noen tvil om at DOl gjorde en stor tabbe i tilfellet Gray/Kidd.

2: Angrepet på Smith. Etter at Alan Smith pådro seg en utvisning, uttalte DOL til media: "Jeg ville vært flau hvis jeg som 21-åring hadde pådratt meg fem røde kort!" Uttalelsen i seg selv er jo forsåvidt grei nok, men det er aldri bra å kritisere sine egne spillere på en sånn måte i media. Legg også merke til at DOL gjorde det på en selvforherligende jeg-fokusert måte, noe som han ble mer og mer preget av i tiden i Leeds.

3: Bok-utgivelsen. Da dommen i Woodgate/Bowyer-saken omsider falt og vi trode vi kunne legge dette bak oss, fant DOL det for godt å helle bensin på bålet, ved å utgi sin bok. De sier seg selv at dette var nedbrytende for moralen i klubben.

4. Undermineringen av Kidd. Da Leeds-fansen, under bortekampen mot Everton, lot sin frustrasjon få utløp ved å rope ukvemsord mot Brian Kidd, reagerte DOL, forståelig nok, sterkt. Men tok DOL ansvar, ved f,eks å si: "Det er jeg som er manager, og derfor er det jeg som er ansvarlig for hvem som spiller, hvordan vi spiller og hvilke resutater vi oppnår!"? Nei, han gjorde ikke det. Han kritiserte fansen fordi de kritserte hans assistent, for så og avslutte det hele med å si at heretter skulle han selv overta ledelsen av treningene. Han tok altså først tilsynelatende sin assistent i forsvar, for så og dolke ham i ryggen! Grov ansvarfraskrivelse, kaller man sånt! Og igjen: en selvforherligende jeg-fokusering.

4: Angrepet på Mills. Da Danny Mills var på en landslagsamling før VM, sommeren 2002, skrev DOL sin faste avis-spalte. Der anbefalte han at Sven Gøran Ericsson ikke burde ta ut Danny Mills på laget, fordi han ville være en sikkerhetsrisiko for laget, med tanke på at han lett kunne pådra seg unødvendige kort! Mills kommenterte dette på følgende fornuftige måte: DOl bør forsøke å lære noe av folk som har oppnådt noe, f,eks Ferguson og Wenger, fordi de aldri kritiserer sine egne spillere i media." Her hører det også med til historien at det var Peter Ridsdale som kontaktet Mills og ba om unskylding på vegne av klubben...

5: Salget av Rio: Sommeren 2002 skjønte vi alle at klubben hadde økonomiske problemer, selv om vel ingen av oss forsto hvor ille det sto til. Men etter at vi hadde brukt enorme beløp på spillerkjøp, uten at vi hadde klart å kvalifisere oss til CL de to siste sesongene, var det ingen bombe at noen måtte selges. Da Man U begynte å vise interesse for Rio, forsto vel alle hva som ville skje - spesiellt når Rio selv ville gå.

Når klubben først sa at de ikke ville selge, så gjorde de dette for å presse prisen opp. Men ledelsens opptreden fremsto jo som både amatørmessig og latterlig når Ridsdale først sier at Ferdinand ikke er til salgs, og deretter dukker DOL opp og sier: "Jo, jeg tror Rio blir solgt, hvis klubben blir tilbudt nok penger." At denne illojale oppførselen irriterte Leeds-styret, er ikke vanskelig å forstå.

Så for å si det veldig enkelt: Det var helt riktig å sparke David O'Leary! Problemet var bare at det var helt feil mann som ble ansatt etterpå...

Så til spørsmålet i denne tråden, kunne nedrykket og nedturen vært unngått? Nei, ikke etter 2002. Den store tabben klubben gjorde, var at de fortsatte å kjøpe inn dyre spillere på kostbare kontrakter, etter at vi ikke kvalifiserte oss til CL, våren 2001. Da det ble klart at England ville få med fire lag i CL, fra og med høsten 2002, ble klubbens ledelse for sikker. For vi skal huske på at det frem til den tid hadde det vært fem lag som hadde kjempet om tre plasser: Man U, Arsenal, Liverpool, Chelsea og Leeds. Fra og med 2001 begynte seriøse media å fokusere for alvor på Chesea's gryende økonomiske problemer. I Leeds tenkte man da antagelig at hvis man invisterte i laget, og dermed la Chelsea definitift bak seg, så ville man være garanert en av de fire CL-plassene. Derfor kjøpte man Keane, Fowler og Johnson, for tilsammen nærmere 30 mill pund, og gav dem samtidig meget høy lønn. Men det man i Leeds "glemte", var at Newcastle, under den gamle ringreven Bobby Robson, hadde noe på gang, og det var de som tok den siste CL-plassen, våren 2002.

Så ved sesongslutt i mai 2002, var vi i realiteten ferdig.

« Siste redigering: Mai 19, 2007, 00:09:21 av veteranen »

Geir Magne

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #19 på: Mai 19, 2007, 00:26:46 »
God redegjørelse, Veteranen. DOL mistet taket på spillerne og fansen og presset Ridsdale for å få nye spillere. Han ble rett og slett stormannsgal. Riktig at han fikk sparken. Han har mye av skylda for nedturen; sammen med styret og Woodgate/Bowyer.
Happy days are here again, it's official from Number 10!

Sydhagen

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #20 på: Mai 19, 2007, 00:49:02 »
er litt enig med promotion her..tror vi hadde vært bedre stilt idag om vi hadde blitt satt under admin på et tidligere tidspunkt, kanskje vi endatil hadde fått inn noen "skikkelige" eiere også..?

til de som mener at dette er en tåpelig tråd: hva er galt med å diskutere historie? jeg personlig synes at historie er noe av det mest interessante som finnes.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Carl Fisker

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #21 på: Mai 19, 2007, 17:35:39 »
Veteranens "redegjørelse" er ordrik, men ikke særlig innholdsrik. Jeg synes det er trist at man omskriver historien på denne måten. Flesteparten av hans påstander kan bestrides. Jeg vil her nøye meg med hans omtale av Brian Kidd.

Kidd overtok som assisterende manager våren 01, og med en ubetinget suksess til følge. Dersom man setter opp en ligatabell for kalenderåret 2001, vil man se at 1. plassen innehas av Leeds United. Mange Leeds-supportere var i utgangspunktet skeptiske til Brian Kidd grunnet hans fortid i Manchester United, men resultatene gjorde de dystre spådommene til skamme.

Som kjent fortsatte Brian Kidd som assisterende manager da Terry Venables overtok managerstolen etter David O'Leary. Det var etter dette skiftet at resultatene begynte å gå feil vei for Leeds - og ble Kidd et offer for supporternes vrede, og ble stadig pepet ut av banen, før han til slutt ble løst fra sin kontrakt.

Jeg vil også minne om at Eddie Gray fikk prøve seg igjen på et noe senere tidspunkt, denne gang som manager (igjen) - og alle husker hvordan det gikk.
« Siste redigering: Mai 19, 2007, 17:38:09 av Carl Fisker »

Roy

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #22 på: Mai 19, 2007, 18:53:29 »
Tror ikke det er mulig å legge all skyld på en spesifikk person i Leeds sitt tilfelle. Her er det mange, svært mange, som har gjort feil på feil - noe som har forplantet seg med årene. Resultatet ser vi nå. Får bare håpe at bunnen nå er nådd. [xx(][xx(]
quote:
Originally posted by Carl Fisker

Veteranens "redegjørelse" er ordrik, men ikke særlig innholdsrik. Jeg synes det er trist at man omskriver historien på denne måten. Flesteparten av hans påstander kan bestrides. Jeg vil her nøye meg med hans omtale av Brian Kidd.

Kidd overtok som assisterende manager våren 01, og med en ubetinget suksess til følge. Dersom man setter opp en ligatabell for kalenderåret 2001, vil man se at 1. plassen innehas av Leeds United. Mange Leeds-supportere var i utgangspunktet skeptiske til Brian Kidd grunnet hans fortid i Manchester United, men resultatene gjorde de dystre spådommene til skamme.

Som kjent fortsatte Brian Kidd som assisterende manager da Terry Venables overtok managerstolen etter David O'Leary. Det var etter dette skiftet at resultatene begynte å gå feil vei for Leeds - og ble Kidd et offer for supporternes vrede, og ble stadig pepet ut av banen, før han til slutt ble løst fra sin kontrakt.

Jeg vil også minne om at Eddie Gray fikk prøve seg igjen på et noe senere tidspunkt, denne gang som manager (igjen) - og alle husker hvordan det gikk.

Stand up and sing for LEEDS UNITED

veteranen

  • Gjest
Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #23 på: Mai 19, 2007, 23:30:36 »
quote:
Originally posted by Carl Fisker

Veteranens "redegjørelse" er ordrik, men ikke særlig innholdsrik. Jeg synes det er trist at man omskriver historien på denne måten. Flesteparten av hans påstander kan bestrides. Jeg vil her nøye meg med hans omtale av Brian Kidd.

Kidd overtok som assisterende manager våren 01, og med en ubetinget suksess til følge. Dersom man setter opp en ligatabell for kalenderåret 2001, vil man se at 1. plassen innehas av Leeds United. Mange Leeds-supportere var i utgangspunktet skeptiske til Brian Kidd grunnet hans fortid i Manchester United, men resultatene gjorde de dystre spådommene til skamme.

Som kjent fortsatte Brian Kidd som assisterende manager da Terry Venables overtok managerstolen etter David O'Leary. Det var etter dette skiftet at resultatene begynte å gå feil vei for Leeds - og ble Kidd et offer for supporternes vrede, og ble stadig pepet ut av banen, før han til slutt ble løst fra sin kontrakt.

Jeg vil også minne om at Eddie Gray fikk prøve seg igjen på et noe senere tidspunkt, denne gang som manager (igjen) - og alle husker hvordan det gikk.



Det er riktig at vi toppet tabellen for året 2001. Vi lå jo også på topp 1/1 2001, etter å ha slått West Ham 3-0 hjemme. Men deretter (det begynte med cupkampen borte mot Cardiff) startet den resultatmessige nedturen...

Hvis du tar deg tid til å lese det jeg skrev en gang til, så vil du se at jeg ikke legger skylden på Brian Kidd, men der den hørte hjemme - hos David O'Leary. Det er manageren som bestemmer hvem som spiller, hvordan vi spiller - og hvem som trener laget. Men at det kom en endring i måten vi spilte på fra starten av 2001/2002 sesongen, er noe som ingen som fulgte med Leeds bestrider. Det er heller ingen som vil bestride at vi høsten 2001, i realiteten ikke spilte en eneste virkelig god kamp, til tross for at resultatene var gode. Det er ofte sånn at gode lag vinner selv om de spiller ordinært. Men en kan ikke spille middelmådig i lang tid, uten at resultatene etterhvert "tilpasser" seg kvaliteten på spillet.

Du skriver "kjøret" mot Kidd først startet da Venables var manager. Dette er feil. På den tiden var supporterene mest opptatt av økonomi, spillersalg og annen toppstyrt elendighet. Det var forøvrig Peter Reid som løste Kidd (og Gray) fra kontrakten, sommeren 2003.

Du skriver noe om Gray som manager. Hvor har jeg skrevet at han er en god manager? Jeg skriver om Gray som spillerutvikler og trener - og på disse områdene er han glimrende!

Siden jeg har en følelse av at du er forholdsvis ung, og derfor kanskje ikke har så stor oversikt over Leeds-historien, kan jeg lære deg litt om Eddie Gray og hans evner og resultater som trener.

Eddie befattet seg først med trening av ungdommer allerede i sesongen 74/75. Daværende Leeds-manager, Jimmy Armfield, fikk det for seg at Eddie hadde et helt spesielt lag med ungdommer, og overtalte ham til å være med å trene klubbens ungdommer. Dette fikk folk som Carl Harris, Byron Stevenson og David McNiven nyte godt av.

Da han var manager i perioden 82-85, fikk han frem talenter som Irwin, Phelan, Sheridan, Sellars og Wright.

Wilko hentet Gray tilbake til klubben, sommeren 1995. Der trente han juniorene sammen med Paul Hart. I sesongen 96/97 vant juniorene the double - for første og eneste gang i klubbens historie!

Sommeren 1997 ble Eddie utnevnt til trener for reservelaget. Stammen i laget, som vant serien for første og eneste gang i klubbens historie, var disse ungdommene som Eddie hadde trent siden 95.

Høsten 98 fikk han jobben som førstelagstrener, da O'Leary ble utnevnt til manager. Det var jo også da ungdommene virkelig fikk sjansen. Det kan ikke være tvil om at Eddie Gray fortjener en stor del av æren for det sporslige oppsvinget klubben fikk på slutten av nittitallet. Og jeg ser heller ikke bort fra at David O'Leary i dag vil være istand til å innrømme at han gjorde en stor tabbe da han i realiteten skviset Gray ut...

Dette var litt om Eddie Gray som trener. Hans egenskaper som manager, har jeg i denne sammenheng ikke skrevet noe om, av den enkle grunn at det ikke har noe med denne diskusjonen å gjøre.

Du skriver at påstandene jeg kommer med kan bestrides, før du så griper fatt i en "påstand" jeg aldri har kommet med..!

Du får heller gripe fatt i de fem punktene jeg skrev om, og deretter påpeke eventuelle faktafeil.
Lykke til! [:)]

Carl Fisker

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #24 på: Mai 20, 2007, 02:12:06 »
Leeds slo West Ham 3-0 den 1. januar 2002, hvilket medførte at laget toppet ligatabellen 1/1 2002 og ikke 1/1 2001 som du skriver. 1. januar 2001 var Eddie Gray fortsatt assisterende manager under David O'Leary.
Min unge alder til tross - jeg har vært Leeds-supporter og fulgt laget i tykt og tynt siden 1973. Personlig har jeg ingen ting i mot Eddie Gray, bare for å gjøre det helt klart. Jeg har heller ikke påstått du har skrevet at han er en god manager, men påpekt et faktum.
Det er svært påfallende at du som utgir deg for å være veteran ikke ser sammenhengen mellom egenskaper som spillerutvikler, trener og manager. En god manager bør i tillegg til å være en god taktiker også kunne plukke opp og utvikle talenter samt være en god trener.

Jon R

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #25 på: Mai 20, 2007, 03:09:21 »
quote:
Originally posted by Carl Fisker

Veteranens "redegjørelse" er ordrik, men ikke særlig innholdsrik. Jeg synes det er trist at man omskriver historien på denne måten. Flesteparten av hans påstander kan bestrides. Jeg vil her nøye meg med hans omtale av Brian Kidd.

Kidd overtok som assisterende manager våren 01, og med en ubetinget suksess til følge. Dersom man setter opp en ligatabell for kalenderåret 2001, vil man se at 1. plassen innehas av Leeds United. Mange Leeds-supportere var i utgangspunktet skeptiske til Brian Kidd grunnet hans fortid i Manchester United, men resultatene gjorde de dystre spådommene til skamme.

Som kjent fortsatte Brian Kidd som assisterende manager da Terry Venables overtok managerstolen etter David O'Leary. Det var etter dette skiftet at resultatene begynte å gå feil vei for Leeds - og ble Kidd et offer for supporternes vrede, og ble stadig pepet ut av banen, før han til slutt ble løst fra sin kontrakt.

Jeg vil også minne om at Eddie Gray fikk prøve seg igjen på et noe senere tidspunkt, denne gang som manager (igjen) - og alle husker hvordan det gikk.



Den sportslige nedturen og supporternes vrede mot Kidd begynte utvilsomt før Venables erstattet DOL. Allerede våren 2002 begynte ukvemsordene å hagle mot trioen DOL/Kidd/ Ridsdale. I løpet av knappe to mnd raste vi nedover ligatabellen ( vi tapte bla 0-4 hjemme for Liverpool), røk ut av Fa cupen (for CCC laget Cardiff) og ble slått ut av UEFA cupen (for PSV).Det var ikke lenger tvil om pendelen hadde vippet i gal retning. Dette førte etterhvert frem mot den berømte presskonferansen i mars der spillerne Smith, Ferdinand og Martyn stod frem for å forsvare Brian Kidd, som nå var blitt supporterens skyteskive. Det interessante er at DOL i ettertid delvis har innrømmet at det laget ble dårligere etter at Gray ble ""erstattet" med Kidd. Spesielt på bortebane spilte laget mer forsiktig og mindre aggressivt enn hva vi gjorde da Gray var trener. Riktignok kom vi oss på slutten av sesongen og vant 4 av de 5 siste, men dette var altså ikke nok til å redde DOL fra å få sparken. [B)]

Jon R.
« Siste redigering: Mai 20, 2007, 20:55:20 av Jon R »
Jon R.

Erik_

Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #26 på: Mai 20, 2007, 04:16:27 »
Kidd var vel "bare" Head Coach i sin tid i Leeds, Carl. Mens Eddie Gray var assistentmanager frem til begge to fikk fyken av Peter Reid den 15. mai 2003... og Kidd erstattet vel dermed aldri formelt Gray da, Jon.

Men at det var fra den 2. mars 2001 når Kidd ble ble førstelagstrener og skulle samarbeide med assistentmanager Eddie Gray det virkelig begynte å skurre i kulissene. Uten at resultatene ble direkte berørt fra dag en. Kidd skulle da ta seg av treningen av førstelaget, mens O'Leary skulle være skikkelig manager. O'Leary skulle fra da av hverken bruke tiden på trening. Han skulle heller ikke se på reservelaget eller juniorlagets kamper. Ã… si at talentene i klubben ikke var god nok sto også på agendaen. Kidd fikk derfor litt mer makt enn han kanskje burde ha hatt, og tok nærmest en delt assistentmanager rolle sammen med Eddie uten at dette var offisielt. Eddie ble mer eller mindre en skygge av seg selv, og mistet den innflytelsen på spillerne han hadde.

Hvorfor O'Leary forandret på noe som fungerte meget bra. Vel, det har jeg kommet med en teori om før. Ã… ansette Kidd var bare begynnelsen på nedturen. O'Leary greide selv som veteranen skriver på side en, å legge inn en lang søknad for å få sparken.

Og når først Venables tok over for så Reid.

Vel, nei nedrykket var vel rett og slett umulig å komme bort i fra.
« Siste redigering: Mai 20, 2007, 04:28:35 av Enrique »

veteranen

  • Gjest
Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #27 på: Mai 20, 2007, 04:30:00 »
quote:
Originally posted by Carl Fisker

Leeds slo West Ham 3-0 den 1. januar 2002, hvilket medførte at laget toppet ligatabellen 1/1 2002 og ikke 1/1 2001 som du skriver. 1. januar 2001 var Eddie Gray fortsatt assisterende manager under David O'Leary.
Min unge alder til tross - jeg har vært Leeds-supporter og fulgt laget i tykt og tynt siden 1973. Personlig har jeg ingen ting i mot Eddie Gray, bare for å gjøre det helt klart. Jeg har heller ikke påstått du har skrevet at han er en god manager, men påpekt et faktum.
Det er svært påfallende at du som utgir deg for å være veteran ikke ser sammenhengen mellom egenskaper som spillerutvikler, trener og manager. En god manager bør i tillegg til å være en god taktiker også kunne plukke opp og utvikle talenter samt være en god trener.



Når jeg skrev 1/1-2001, istedet for 1/1-2002, så var dette en skrivefeil. Det forsto nok du også. [;)]

Jeg forstår ikke hvorfor du fortsetter hakke løs på Gray's manglende egenskaper som manager, da jeg ikke kan skjønne hvilken relevans det måtte ha i denne sammenheng. Her snakker vi om Gray's egenskaper som trener og spillerutvikler - og på disse områdene er han outstanding! Hvis du absolutt mener at assistentens manageregenskaper er relevant i denne diskusjonen, så bør du også kaste et blikk på hva Kidd presterte i Blackburn. Han fikk jobben seinhøsten 98 - og seks måneder seinere rykket de ned. Det var mye kvalitet i det Blackburn-laget han overtok, men med en fotballfilosofi som best kan karakteriseres som "Blackwell på sitt verste", endte det altså med total fiasko - og etterhvert fyken.

Så tilbake til saken:
DOL og Gray samarbeidet veldig godt de første årene. Og fotballen som ble spilt i perioden 98-01 var til tider strålende! Jeg husker at Drillo, som var manager for Wimbledon i sesongen 99/00, uttalte at det Leeds-laget som slo Wimbledon 4-1 på Elland Road, var det beste de hadde møtt. Han var mektig imponert over det gjenombruddshissige og lynhurtige overgangspillet som Leeds presterte.

Når DOL så valgte å kjøre Kidd inn som førstelagstrener, skled DOL og Gray fra hverandre. Samtidig forsvant DOL mer og mer fra treningsfeltet, og Kidd fikk større og større inflytelse. Et paradoks opp i dette, med tanke på at han jobbet syv år som assistent for Ferguson i Man U, var at Kidd sto for en spillestil som var mye mer defensiv og forsiktig, enn det som O'Leary (og Gray) tidligere sverget til.

Gray prøvde tidlig å ta opp dette med DOL, men han snakket for døve ører. De siste månedene før DOL ble sparket, snakket de i realieten ikke sammen i det hele tatt.

Konstaterer at du fremdeles ikke tar for deg de fem punktene med negativ og skadelig oppførsel fra O'Leary, til tross for at du mener de alle kan bestrides.

Faktisk tror jeg at O'Leary vil være mer enig med meg enn du, når det gjelder min kritikk av hans ledelse av klubben det siste året han var manager. O'Leary har jo seinere uttalt at han oppførte seg som en drittsekk det siste året han var manager i Leeds. Om han hadde klart å komme til den samme erkjennelse uten først å oppleve nedturen ved å bli sparket, er et helt annet spørsmål...
« Siste redigering: Mai 20, 2007, 04:45:25 av veteranen »

veteranen

  • Gjest
Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #28 på: Mai 20, 2007, 04:40:41 »
Hyggelig å se at vi er helt på linje når det gjelder vurderingene av hvorfor ting ble som de ble, Enrique. [:)]

Tror nesten vi får ta oss flere telefonsamtaler - du blir liksom så fornuftig og klok av det..! [:D]

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Hadde det vært mulig å fortsette i PL?
« Svar #29 på: Mai 20, 2007, 04:51:16 »
Hehe, to ganger har jeg hatt klar innlegg på denne tråden her (i går kveld et ganske langt et [:)]), men lot være siden jeg var så fryktelig negativ, med piggene ute & alt det der...


 
quote:
til de som mener at dette er en tåpelig tråd: hva er galt med å diskutere historie? jeg personlig synes at historie er noe av det mest interessante som finnes.


Dette er ikke historisk - det er hypotetisk...

Historisk er om ting som har skjedd, om vi ikke hadde rykket ned er i høyeste grad en hypotetisk fremstilling...

Da kunne vi virkelig like godt ha begynt med "what if.." om vi ikke hadde hatt en betalt dommer mot oss i Europa på 60-tallet, ville vi da ha gått fra triumf til triumf og blitt det nye Real Madrid som Revie drømte om...
Eller "what if..." om Leeds ikke hadde blitt trukket inn i betaling -av-spillere-skandalen i 1918, ville vi ha da forblitt Leeds City, en obskruinitet i Engelsk fotball...

Men la nå debatten gå sin gang... [:)]



I can hear the turning of the key
I've been deceived by the clown inside of me
I thought that he was rightous but he's vain
Oh, something's a-tellin' me I wear the ball and chain

B.Dylan
« Siste redigering: Mai 20, 2007, 04:57:13 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan