Skrevet av Emne: Scunthorpe- eller Forest scenario?  (Lest 2053 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Scunthorpe- eller Forest scenario?
« på: September 25, 2007, 20:49:43 »
Skal slettes ikke begynne å feire noe opprykk etter sju kamper av sesongen, men synes det ser lovende ut om en sammenligner litt med fjorårets League One:

Leeds Uniteds sesongstart med sju strake seire i League One er på mange måter en utrolig prestasjon. En kan sikkert si mye om det fotballmessige nivået i League One – men om en er ute etter tette og jevne fotballkamper, overraskelser og uforutsigbare resultater er det ingen fotballiga på de britiske øyer som gir mer spenning og underholdning enn League One. Seiersrekker av den typen Leeds har prestert, er svært sjeldent å se i denne divisjonen, og det eneste laget som har vært i nærheten av noe lignende er fjorårets utgave av Nottingham Forest.

Leeds har nå kommet til det punktet i sesongen hvor det snudde for Forest ifjor:

Med sine 19 poeng hadde de dratt fra i suveren stil i toppen. I den åttende kampen røk Forest på et hjemmetap for Oldham, og resten av sesongen ble en kamp om å holde resten av ’opprykksheatet’ bak seg. De klarte med et nødskrik å komme seg inn på en av playoffplassene, men endte opp med å bli utklasset av lille Yeovil i playoffspillet.

Laget som til slutt ble Champions i League One hadde en helt motsatt utvikling. Etter sju kamper lå de i nedrykksposisjon med nøyaktig samme antall poeng som Leeds har nå, men vant den åttende kampen mot Port Vale - og tapte kun 4 kamper resten av sesongen. Scunthorpe – som var nedrykkstippet før sesongen startet - endte opp med å vinne divisjonen seks poeng foran Bristol City på andre plass, ni poeng foran Nottingham Forest. Ikke tvil om at League One har sin sjarm – i hvert fall for den som har et godt øye til the underdog...

'Scunny' har stormet videre inn i The Championship med å beseire Burnley, Sheff Utd og Preston - som gir en liten indikasjon på at nivåforskjellen mellom disse to divisjonene kanskje ikke er så veldig stor.

Det er mulig å trekke paralleller både fra Forest og Scunny til Leeds denne sesongen, men poengstraffen på minus 15 har jo skapt en aldeles unik situasjon for Leeds. Resultatmessig sett har ligastarten vært bedre enn Forest sin i fjor, men tabellmessig sett ligger Leeds i den samme nedrykksstriden som Scunny befant seg i.

Så hva kan vi vente oss de neste kampene? Sprekker Leeds slik som Forest? Eller klarer laget å flyte på en medgangsbølge helt fram til sesongslutt – slik Scunny etter hvert gjorde?

Går en litt dypere inn i hva som skjedde i Forest og Scunthorpe i fjor, finner en ikke så mange likhetstrekk mellom Leeds og Forest – desto fler mellom Leeds og Scunny:

 
  • Begge lag har startet uten forventningspresset om opprykk – målsetningen har primært vært å berge plassen, for så å ta en kamp av gangen, og se hvor langt det rekker. Mentalt sett kan dette være et svært takknemlig utgangspunkt – iom at det lettere gir fokus på det som ligger foran en – enn det som ligger bak en.
     
  • Begge lag spiller forholdsvis enkel og effektiv fotball – uten store ambisjoner om å underholde med finspill og 'ball possession'.  
  • Begge lag synes å ha en nesten ubrytelig samhørighet og teamspirit, og er ’demokratisk’ bygd opp – uten ’stjernespillere’ på høyere lønn etc  

  •  
  • Begge lag ser ut til å ha en veltrent og fairspillende spillergruppe, som er lite rammet av forstyrrende skader og suspensjoner.  
  • Begge lag har en angrepsduo som viser matchvinnende spisskvaliteter i denne divisjonen (Kandol/Beckford har utviklet seg til det reneste radarpar i Leeds med 11 mål på de første sju kampene, og ligger bra an til å kopiere de 38 målene Sharp/Beckford gjorde for Scunny i fjor).

Fotball har en tendens til å gi deg et blodig spark i tenna når du minst venter det, men jeg har i dagens situasjon vanskelig for å se at Leeds Uniteds sesong kommer til å smuldre bort slik Nottingham Forest opplevde ifjor. Selv om laget på en noe heldig måte har tatt full pott så langt, er det først nå det begynner å bli samspilt nok til å dominere fotballkamper. Det offensive samspillet mellom Beckford, Kandol og Carole er fortsatt under utvikling, og produserer spektakulære mål som en knapt har sett i Leeds siden Kewells og Vidukas velmaktsdager. At laget ikke har sluppet inn mål de siste fire kampene, forteller at samspillet mellom trioen sentralt bak (Ankergren – Heath – Rui Marques) også begynner å fungere aldeles utmerket, og det er interessant å legge merke til at en spiller som Matt Heath – med sin fysiske stil og velkjente temposvakheter – ikke har fått et eneste gult kort så langt.

Stammen i laget er stort den samme som i fjor, og jeg tror at den enorme motgangen disse gutta opplevde i fjor, vil ha lært dem mye om å takle motgangen som kommer i år. Jeg tror dette Leedslaget vil stå støtt når motvinden begynner å blåse...


-----------------------------------

http://www.vgb.no/12101
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Runar

Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #1 på: September 25, 2007, 21:05:49 »
Enig med mye av det du skriver...

Scunny fikk i fjor mye ut av sine spiss duoer Sharp og Beckford eller Sharp og Keogh (solgt i januar)...Nå mangler det i midlertidig alle 3 og forsatt prestere så kanskje de kan holde seg i CCC!

Har man spillere som kan score i denne divisjonen så ender man på øvrehalvdel av tabellen!

Utfordringen for Leeds blir å ta en kamp av gangen å ikke se for mye på tabellen (både den offesielle og den "ekte" tabellen)

Laget har åpenbare kvaliteter, men uavhengig av nivået på spillerne i stallen så må man gå i krigen i hver kamp om man skal kunne stå igjen med 3 poeng...

Teamspirit og fitness er to hovedingedienser i League One på samme måte som det er det i PL - Det samt Kandol, Flo, Beckford, Constantine og noen young guns på topp kan utgjøre forskjellen på 3 og 0 poeng kampene...

Det gleder meg at vi defensivt ser like sterke ut som i starten av 01/02 sesongen, får bare håpe at vi ikke sprekker slik som den gangen...

I motsetning til mange andre, så ser jeg ikke noe behov for å "forsterke" laget is stor grad... Jeg synes vi har en grei stall og en god harmoni i den! Konkurranse er viktig i en stall, men overdreven skaper bare missnøye...Henviser igjen til 01/02 sesongen der Fowler og Johnson kom inn i løpet av høst! Skal vi forsterke i løpet av høsten mener jeg det er viktig at det kommer betydelige forstrekninger inn, ikke spillere som kun er marginalt bedre enn dem som allerede er der...

Vi har noen unge spillere i stallen - Parker, Bayly, Howson, Elliot og Ameobi - skal det være noe poeng at disse er i stallen(klubben) så kan ikke veien til første 11 'n være for langt fram.
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #2 på: September 25, 2007, 21:52:15 »
Fantastisk bra reasearch/skrevet, middis! [:)]
...nesten synd at det ikke er bak skrivebordet fotball blir avgjort [:o)]

Men Runar hár et poeng i at man skal være barsom varsom med å såkalt forsterke en tropp som virker velfungerende både sportslig og sosialt. [:)]



All my powers of expression and thoughts so sublime
Could never do you justice in reason or in rhyme

B.Dylan
« Siste redigering: September 25, 2007, 22:06:41 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Jon R

Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #3 på: September 25, 2007, 23:00:51 »
Bra tråd. Enig med Runar at vi ikke har umiddelbare behov for å forsterke stallen. Få forlenget avtalen med Clapham. Utover det er stallen er bred og flere av midtbanefolka vi har, kan trå til i forsvaret ved skader ( Hughes, Douglas og kanskje Westlake)I tillegg har vi gardner og Parker som cover for de bak. På topp har vi Constantine og Flo på varastyret, samt unguttene Ameobi og Elliot som allerde har vist at de har noe å bidra med på dette nivået. Ingen grunn til at vi skal sprekke som Forest. The future look bright! [8)]

Jon R.
« Siste redigering: September 26, 2007, 01:46:05 av Jon R »
Jon R.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #4 på: September 25, 2007, 23:04:53 »
quote:
Originally posted by Asbjørn
......nesten synd at det ikke er bak skrivebordet fotball blir avgjort [:o)]
...



Du sier noe, Asbjørn. Bak enhver skrivebordsnerd på 'Ordet Fritt' finner du kanskje en mislykket fotballspiller - på samme måte som du finner en mislykket musiker bak enhver musikkjournalist!

[:)]

-----------------------------------

http://www.vgb.no/12101
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Jon R

Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #5 på: September 26, 2007, 01:46:25 »
quote:
Originally posted by midjo

quote:
Originally posted by Asbjørn
......nesten synd at det ikke er bak skrivebordet fotball blir avgjort [:o)]
...



Du sier noe, Asbjørn. Bak enhver skrivebordsnerd på 'Ordet Fritt' finner du kanskje en mislykket fotballspiller - på samme måte som du finner en mislykket musiker bak enhver musikkjournalist!

[:)]

-----------------------------------

http://www.vgb.no/12101



[}:)]

Jon R.
Jon R.

HåvardK

Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #6 på: September 26, 2007, 03:49:47 »
quote:
Originally posted by midjo

quote:
Originally posted by Asbjørn
......nesten synd at det ikke er bak skrivebordet fotball blir avgjort [:o)]
...



Du sier noe, Asbjørn. Bak enhver skrivebordsnerd på 'Ordet Fritt' finner du kanskje en mislykket fotballspiller - på samme måte som du finner en mislykket musiker bak enhver musikkjournalist!

[:)]

-----------------------------------

http://www.vgb.no/12101


Her er du inne på noe, midjo. Det finnes kanskje flere mislykkede marimbaister der ute?

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #7 på: September 26, 2007, 05:49:59 »
quote:
Originally posted by HåvardK
....
Her er du inne på noe, midjo. Det finnes kanskje flere mislykkede marimbaister der ute?



Akkurat på det feltet tror jeg ikke jeg rakk å bli mislykket en gang.
[:D]

-----------------------------------

http://www.vgb.no/12101
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Sydhagen

Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #8 på: September 26, 2007, 15:36:20 »
synes at vi bør avvente og se hvordan sesongen utvikler seg videre, før man eventuelt forsterker laget.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Leedsfan

Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #9 på: September 26, 2007, 15:54:34 »
Jeg tror vi blir bare bedre og bedre utover sesongen, dvs spillemessig! Vi må nok regne med at vi går på noen tap her og der.

Håper Bates/Wise tar å forbreder seg til opprykk i januar ved å kjøpe inn 2-3 forsterkninger som sikrer opprykk og som kommer til å spille i neste års Championship! Utnytter vi sommeren bra så kan det bli opprykk neste år også!
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

BERGH

Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #10 på: September 26, 2007, 18:14:56 »
løp å kjøp Gray som nå er i Wolwes som erstatning for Clapham

Gray er ballsikker og var veldig god hos oss


leeds 4ever
 

Masinga

Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #11 på: September 26, 2007, 19:23:32 »
quote:
Originally posted by midjo

'Scunny' har stormet videre inn i The Championship med å beseire Burnley, Sheff Utd og Preston - som gir en liten indikasjon på at nivåforskjellen mellom disse to divisjonene kanskje ikke er så veldig stor.


Jeg hører denne påstanden stadig vekk. Hvor har du det fra at nivåforskjellen mellom League One og CCC ikke er "så veldig stor". Andre sier at de to divisjonene er tilnærmet like. Jeg vil tro at nivået mellom CCC og League One i England er som i Norge mellom Adeccoligaen og 2. divisjon (som er delt i flere avdelinger). Min påstand er at det er markert forskjell mellom divisjonene her hjemme og i England. Vel kan lag som Nybergsund og KIL/Hemne stelle i stand problemer for lag i divisjonene over i cupen og den slags. Men i det store og hele er det forskjeller på lagene og ingen tilfeldighet hvor de er "plassert" i ligasystemet.

Ikke for å ødelegge et ellers godt innlegg...

Masinga, medl.nr. 1250
Masinga, medl.nr. 1250

ragnar

Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #12 på: September 26, 2007, 20:23:06 »
Veldig bra innlegg.

Om det skal komme forsterkninger i januar, bør dette være solide forsterkninger som kan gå inn å forsterke både sportslig og utenom-sportslig. Og det bør være på områder der dagens stall ikke er god nok. For eksempel en ny solid ving som kan utfylle Carole på motsatt side.

*Champions of L1 07/08*
*In El Loco we trust!*

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Scunthorpe- eller Forest scenario?
« Svar #13 på: September 26, 2007, 21:17:21 »
quote:
Originally posted by Masinga

quote:
Originally posted by midjo

'Scunny' har stormet videre inn i The Championship med å beseire Burnley, Sheff Utd og Preston - som gir en liten indikasjon på at nivåforskjellen mellom disse to divisjonene kanskje ikke er så veldig stor.


Jeg hører denne påstanden stadig vekk. Hvor har du det fra at nivåforskjellen mellom League One og CCC ikke er "så veldig stor". Andre sier at de to divisjonene er tilnærmet like. Jeg vil tro at nivået mellom CCC og League One i England er som i Norge mellom Adeccoligaen og 2. divisjon (som er delt i flere avdelinger). Min påstand er at det er markert forskjell mellom divisjonene her hjemme og i England. Vel kan lag som Nybergsund og KIL/Hemne stelle i stand problemer for lag i divisjonene over i cupen og den slags. Men i det store og hele er det forskjeller på lagene og ingen tilfeldighet hvor de er "plassert" i ligasystemet.




Her finnes det ingen objektive sannheter, så her får vi nok bare fortsette å synse på hver vår kant. Om en ser bort fra de 5-6 beste lagene i CC, tror jeg nivåforskjellen mellom CC og Lg1 er relativt liten basert på:
 
  • At lag som rykker opp fra Lg 1 jevnt over hevder seg svært bra i CC. Se f.eks. Bristol C, Blackpool, Scunthorpe iår - og Scunny vil jeg påstå har et mye svakere lag i CC enn det de vant Lg1 med ifjor.
     
  • Lag som rykker ned fra CC til Lg1 jevnt over sliter med å hevde seg i Lg1, og i noen tilfeller også sliter med å holde seg over nedrykksstreken i divisjonen.
     
  • Selv om 'cup er cup' - i høyeste grad også i England - er omtrent alle cupoppgjør mellom lag fra CC og Lg1 jevne affærer.
     

Jeg tror også at topplagene i Lg2 holder omtrent samme nivå som det du ser i Lg 1 - basert på omtrent de samme indikasjonene jeg har listet opp over.

Ser gjerne at du gjør litt tilsvarende research på Adecco - 2.div - 3.div i Norge, for jeg tror du tar positivt feil om du mener nivåforskjellene her er sammenlignbare med de du finner i England - selv om du naturligvis finner unntak som NIL/Trysil.





-----------------------------------

http://www.vgb.no/12101
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....