Skrevet av Emne: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet  (Lest 2520 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Larsen.

- Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« på: Desember 22, 2007, 11:53:09 »
Han er ikke i Leeds for pengene. Han er der for opplevelsen.

– Ja, betalingen står i forhold til nivået. Jeg tror lønningene her er mindre enn ti prosent av hva de var for bare fem år siden, sier Flo.

Det kunne vært tung symbolikk i tåken over Yorkshire denne førjulsfredagen – det hadde vært blank himmel og sol i Manchester. Men skyskrapere og byggekraner strekker seg mot himmelen i Leeds, og optimismen som preger den viktigste finansbyen nord for London, deles av fotballklubben.

Tyngden av tradisjoner

For Leeds United ser ut til å være i ferd med å reise seg fra ruinene. Klubben som falt så fort og så dypt at ingen var i stand til å se når eller hvor det skulle stoppe, har samlet seg, områdd seg, stabilisert seg og begynt på en vei som, foreløpig iallfall, peker tilbake mot der de kom fra.

– Leeds er en klubb som kommer til å komme tilbake. Før eller siden. Tyngden av tradisjoner vil bidra. All erfaring tilsier at en slik gammel storhet kommer tilbake, sier Tore André Flo (34).

Han vet ikke hvor mye av oppturen han selv får sjansen til å være med på, men han gleder seg over hvert minutt, hvert innhopp, hvert mål han får bidra med.

Hittil i denne sesongen er det blitt tre fulltreffere. På ni innhopp og 140 spilte minutter, drøyt halvannen kamp. Det gjør Tore André Flo til den mest effektive spilleren på nivå tre i England.

– Ja, jeg har hørt det, smiler Flo.

– Det er fantastisk å få lov til å oppleve noe slikt som dette når man er såpass gammel som jeg er.

En telefon fra gamlekompisen i Chelsea, Dennis Wise, var det som åpnet døren til Flos private lille «indian summer». Tilbudet fra midtbaneterrieren som nå er manager i Leeds, var det lett å takke ja til etter en ikke spesielt vellykket tid i norsk eliteserie med Vålerenga.

En del av oppveksten

– Ã… få oppleve Leeds United fra innsiden er spesielt. Dette er en klubb som har hatt en viktig plass i min oppvekst. Selv har jeg ikke hatt noen spesiell favorittklubb, det handlet mer om enkeltspillere for mitt vedkommende. Men brødrene mine, Jostein, Jarle og Bjarte, har alltid vært lidenskapelige Leeds-tilhengere, så det var mye Leeds hjemme, og det ble jo til at jeg også fulgte med, forteller trebarnsfaren fra Stryn.

Leeds United er Tore André Flos tiende klubb. Fra innsiden opplever han en profesjonalitet og en kultur som langt overgår klubbens nåværende nivå.

– Du oppdager fort at klubben ikke er der den hører hjemme. Fasilitetene, innstillingen, kvaliteten på anlegg og personell samsvarer ikke med det nivået klubben spiller på. Samtidig er vi der vi er, og rent fotballmessig er det selvsagt et stykke til toppen.

Men Tore André Flo merker hvordan stemningen har snudd, hvordan optimismen har tatt tak og grepet om seg. Hvordan byen syder av nyvunnet begeistring og stolthet.

Snakker om fremtiden

– Sammenliknet med avslutningen på sist sesong er det som natt og dag. Atmosfæren i byen er en helt annen, sier Flo, som har kjøpt seg hus bare noen steinkast fra treningsanlegget Thorp Arch.

Nå pendler han mellom London og Leeds, gleder seg over at han er skadefri og for oppadgående og håper på flere innhopp.

– Spissparet Tresor Kandol og Jermaine Beckford holder høy klasse. Det blir vanskelig å danke ut noen av dem, men jeg koser meg hver eneste dag og er kjempehappy over å få være med på dette. Jeg hadde gitt meg selv til jul å bli frisk. Hvis ikke var jeg innstilt på å legge opp. Nå ser jeg iallfall frem til sommeren, så får vi se. Jeg er i dialog med Dennis Wise. Kanskje vil han at jeg skal bli med videre. Jeg elsker jo dette livet.

Stavanger Aftenblad.
Pride of Yorkshire

mari

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #1 på: Desember 22, 2007, 12:20:47 »
Det var en artikkel til å bli lys i sinnet av i denne travle førjulstid.

Tror Flo kommer til å score noen viktige mål i den resterende del av sesongen - 3 mål på 140 spilleminutter er sterkt.

Uansett fremstår han som en jordnær stryning - som virkelig ønsker å bidra til et opprykk for oss.
 

Thomas

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #2 på: Desember 22, 2007, 12:38:32 »
Er BT som har skrevet denne saken, men kommer ut på på Aftenbladet sine sider pga 100% fotball-samarbeidet. Står i BT papir i dag. Knut Langeland har vært over og laget reportasjen.

Sheridan

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #3 på: Desember 22, 2007, 13:12:07 »
Fint hvis noen kan bidra med en scan av papirutgaven.

pedro

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #4 på: Desember 22, 2007, 13:24:00 »
Det varmer et ''gammelt'' Leedshjerta å lesa slike artikler. Me er jo utsyltet på godstoff fra klubben våres, men med Flo på laget øker interessen blant norske journalistar og me får servert slikt snadder.
Delig å lesa om optimismen i og rundt klubben vår :)
Flo bidrar jaggu meg sportslig og han, fantastisk statistikk for Leeds, scorer så lenge han spiller, stå på Flo. Du tegner deg som en naturlig del av klubben våres både med holdning og kunnskaper. Blir forhåpentligvis ein dag del av trenerstaben ;)
Leedsomaniac

berlin

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #5 på: Desember 22, 2007, 15:00:22 »
Fin artikkel!  :)

Jeg tipper FLO blir en suksess denne sesongen, og kommer til å:
- doble antall scoringer ( d.v.s 6)
- doble antall spilleminutter ( d.v.s 280 )


lakris

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #6 på: Desember 23, 2007, 10:50:29 »
..og Langeland fortsetter i søndagens BT-utgave med en sides reportasje fra kampen i går. Herlig!
« Siste redigering: Desember 23, 2007, 10:55:36 av lakris »
 

Leif Egil

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #7 på: Desember 23, 2007, 11:39:35 »
..og Langeland fortsetter i søndagens BT-utgave med en sides reportasje fra kampen i går. Herlig!

Anbefaler alle om å lese dagens artikkel i papirutgaven til BT - veldig artig lesning! :)
 

Larsen.

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #8 på: Desember 23, 2007, 11:47:27 »
Mulig at noen kan scanne utgaven? Har ikke mulighet til å få kjøpt BT her nede i Egersund ser du=)
Pride of Yorkshire

Per-Stian

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #9 på: Desember 23, 2007, 12:03:21 »
Godt at det omsider er nokon som har fått Flo'en i tale. Dette har eg venta på lenge. Meget positiv lesning!

Thomas

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #10 på: Desember 24, 2007, 11:51:59 »
Er på juleferie i Bergen for tiden, så har BT her. Prøver å legge det ut, vet ikke hvor velykket det blir.


Adis

Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #11 på: Desember 24, 2007, 22:24:21 »
Funka fint det. Takker for scanning og utleggelse!
After Chaos Cometh Light -  We Are Leeds!

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: - Kjekt å være med på Leeds oppturen, Aftenbladet
« Svar #12 på: Desember 26, 2007, 07:48:14 »
Dette var en ekstra julepresang!
Yeboahs vitne