MACCA - THE BIG INTERVIEW - the Guardian

Started by jarle, March 29, 2008, 10:45:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jarle

http://football.guardian.co.uk/News_Story/0,,2269229,00.html

"I believe that, as coaches and managers, we have a duty to try and promote good football and help players play the game properly," insists McAllister

Jon R

Quote from: jarle on March 29, 2008, 10:45:07
http://football.guardian.co.uk/News_Story/0,,2269229,00.html

"I believe that, as coaches and managers, we have a duty to try and promote good football and help players play the game properly," insists McAllister

Spennende lesning. For første gang får vi "bekreftet" (fra offisielt hold) ryktene om den gryende demoraliseringen blant spillerne som oppstod da "bufferen" Poyet forsvant. At det ville oppstå konfilkter mellom managementet og spillere var ganske forutsigbar når vi fikk se hvilken personalpolitikk som primatene Wise og basett praktiserte( Derry saken) og jeg tviler ikke et sekund på at Macca beskriver en reell situasjon her.  Dette styrker jo også teorien om at det i realiteten var en "flukt" som Wise foretok seg når han merket at spillergruppen ikke var fullt så "nice" lenger.   :)

Flott at man nå også er bevisst på å bygge en annerledes og mer jordnær kultur. Mc Allister har noen visjoner som låter som søt musikk i mine ører. Måtte han lykkes!  :D

Nåt det gjelder hans betraktinger om en mer spillende fotballfilsolfi er dette naturligvis fint men det viktigste er faktisk å rykke opp fra denne sumpen. Da må man spille den fotballen som passer best for dette nivået. Etter å ha sett litt for mange kamper fra denne ligaen handler det etter mine begreper om å ha en direkte spillestil med spillere som evner å komme rundt på kantene ( gjerne to offensive backer) uten for mange trekk gjennom midtbanen. En spillestil uten bredde, med dårlig bevegelse med mange trekk på tvers og bakover frem til motstanderens 16 meter hvor det meste stopper opp( som det ble rapportert om i de fleste av kampene før Walsall)  er verken effektiv eller spesielt attraktiv å se på.

Sitat: "I absolutely believe that you can play passing football in League One," stresses the 43-year-old.."

og  "...who maintains it is entirely feasible for Leeds to escape from League One this season without resorting to kick-and-rush or indulging in cynical gamesmanship."

Dette får meg til å undre på om Macca er litt naiv? Er det realistisk å klare opprykk denne sesongen ved å legge opp til en mer posession orientert fortball? Må vi ikke være kyniske for å klare oss gjennom en knalltøff sesongsavslutning? Kan vi forvente å få i både pose og sekk?  :)
Jon R.

Webredaktøren

Det virker vanskelig å rykke opp med denne spillestilen ja. Etter at Mac kom har det meste blitt spilt gjennom midten og på bakken. Det kan selvsagt fungere, men da må vi ha backer som jobber fremover, bredde på midten og bevegelse på topp. Dette har manglet og da ser det forferdelig ut!

Jeg var selv tilstede på Elland Road da vi tapte for Cheltenham og den kampen var slik... helt til det gjennsto fem minutter, da begynte vi å komme rundt på kantene og slå innlegg. Da kom også scoringen og flere brukbare sjanser helt på tampen av oppgjøret.

Bortsett fra kampen mot Walsall sist så har jo Darren Kenton vært en katastrofe på høyrebacken, alt for lite med fremover og en rundingsbøye. Kenton er jo egentlig stopper...

Frazer Richardson og Andy Hughes har blitt brukt på venstrebacken uten det helt store hellet. Nå spilte imidlertid Alan Sheehan brukbart der sist. Men hva med Ben Parker?

David Prutton på høyre kant kan være en grei løsning, men han må ha en back bak seg som hjelper til fremover. Da hadde det vært bedre med Richardson der igjen.

Bradley Johnson på venstre trives jo også best sentralt og trekker alt for mye innover i banen. Hva med Peter Sweeney?

Et bra trekk er det imidlertid å bruke Dougie Freedman på topp, en klok spiller som beveger seg riktig og ofte og spiller pasningene i de rette øyeblikkene. Virker også som at han lærer Jermaine Beckford å bevege seg mer og riktigere!

Runar

Tror det absolutt er mulig å vinne kamper i league one ved å spille en type fotball som baserer seg på at en skal spille ballen til en medspiller. På samme måte som man kan vinne kamper ved å spille fotball slik som Wise ønsket. Utforingen er å sørge for at ballfører har nok gode alternativer rundt seg, at vi klarer å utfordre de farlige rommene i banen. Dersom Beckford klarer å utfordre bakrommet så vi det generer plass til midtbanespillerne våre, det avgjørende blir balanse. Er ikke noe poeng å spille 100 passninger på rad dersom ikke noen av de er et forsøk på å skape en sjanse.

Sjanser kommer ikke av "long balls" eller av et "passing game" sjanser kommer av timede bevegelser mot/rundt motstanderen sitt felt. Det er vanskelig å si hvor avansert Macca er som trener. Slipper han bare ut 11 spillere og ber de prøve å sentre til hverandre og se etter en mulighet? Eller trenes det på bevegelser, på timing og på andre lagtaktiske elementer?

rd1

Bra artikkel som ga svar på hva som skjedde i Leeds da Poyet forsvant. Sannsynligvis like greit at Wise forsvant til Newcastle, da ting kan tyde på at han ikke har tilstrekkelig "People skills".

Vi får også nok et hint om at minimum 5 poeng blir gitt tilbake etter anken. Kan være greit å ta med seg.

Men - vi må avslutte sesongen på samme vis som vi startet den: VINNENDE. Da blir det opprykk. Walsall kampen var bra og jeg var spesielt fornøyd med samarbeidet mellom Kilkenny-Beckfort-Freedman. Beckfort hadde ca 5-6 målsjanser som et resultat av dette samarbeidet. Måtte det fortsette!

Når det gjelder spillestilen, syntes jeg vi varierte godt mellom lange og korte baller. Jeg tror ikke det blir sånn at siden Macca synes vi skal spille possesion, så slutter vi å slå den lange helt.

"Who needs Cantona??"

Svend Anders

Interessant lesing, absolutt.

Jeg synes Ole-Morten er litt pessimistisk, dog :-)

Det er naturlig at det tar tid for laget å finne riktig form og stil etter både manager- og stil-bytte. At Cheltenham-kampen var svak er derfor ikke noe som bekymrer veldig, når vi ser hva laget har kapasitet til i form av oppvisningen mot Walsall.

Mot Walsall VAR det nemlig god rytme, kloke og mange bevegelser når vi gikk i angrep (mye takket være Freedman, men også Becks blomstrer igjen). Forsvaret er fortsatt et lite spørsmålstegn, men jeg synes Kenton virker solid på høyreback. Midtbanen savner noe bredde, men kan likevel vise seg å være god dersom de fire fungerer bra sammen. Med Douglas tilbake kan vi kanskje håpe på enda et løft, men hvem skal han ta plassen til?

Men vi er vant med berg-og-dalbane så det blir aller mest spennende å se om laget kan bygge videre på Walsall-kampen, eller om det kommer en ny nedtur i ettermiddag.

SA
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

Webredaktøren

Snakker først og fremst om Bournemouth- og Cheltenham-kampene som jeg var tilstede på. De var som beskrevet.

Tror fortsatt det beste i denne divisjonen er å komme rundt på kant og deretter flytte midtbanen raskt etter når innlegget kommer.

Og så er det jo ikke helt bra å bruke spillere "out of position".

sportcarl1

vad man skall säga om intervjun? förutsägbar som de mesta intervjuver med nya managers, vill ha spelande fotboll, vem vill inte ha det, när wise tog över sa han att vi måste bli tuffare, visst behövde vi det med, wise gav pikar till blackwell, mcallister gav pikar till wise, nästa managers vill säkert påpeka brister som finns när han kommer, vi måste börja vinna med annars kommer det annat ljud i skällan bland fansen, när vi åkte ned så skylldes det på wise som hoppade in under säsongen, kommer vi inte till play off och går upp så kommer det  skyllas på mcallister för vi låg på play off när han tog över,

fmtj

MACCA fremstår som en fin fyr med gode forsetter i dette intervjuet...skjønt vi visste jo at han er en hedersmann fra før! Og. Gus sin betydning fremkommer her, som vi har diskutert på forumet før. Etter hans avgang mistet Wise tydeligvis kontrollen, som han ikke hadde før heller, men som Gus sørget for var der!
Veldig greit at Newcastle gjorde oss den tjenesten å ansette ham da egentlig!
Yeboahs vitne