Dere kloke fotballhoder.?

Started by p0ndus, July 24, 2009, 13:16:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

p0ndus

Heisan!

Kan noen av dere kloke fotballhoder gi meg en forklaring på hvorfor Leeds ikke er et hyperaktuelt oppkjøpsobjekt.?
Klubben skal nå drive i pluss,har kvittet seg med gammel gjeld ! , har over  20.000 i snitt på hjemmekampene samt lange ærerike tradisjoner og  fans over hele verden.
Skulle vært artig og fått en forklaring om hvorfor så ikke skjer?.
Eller er det slik at det med at økonomien er bedret, bare er SVADA!! :-[

Runar

Kan være så enkelt som at Leeds ikke er tilsalgs?

peacock

Jeg kan ikke gi deg et godt svar.
Men, på generelt grunnlag er jeg meget skeptisk til denne oppkjøps-trenden. Ã... legge eierskapet i hendene på utenlandske eiere uten følelser for klubben kan fort gå galt.

Killa

Quote from: p0ndus on July 24, 2009, 13:16:05
Heisan!

Kan noen av dere kloke fotballhoder gi meg en forklaring på hvorfor Leeds ikke er et hyperaktuelt oppkjøpsobjekt.?
Klubben skal nå drive i pluss,har kvittet seg med gammel gjeld ! , har over  20.000 i snitt på hjemmekampene samt lange ærerike tradisjoner og  fans over hele verden.

Når man hører at klubber som Notts County og Bangor City (!!) blir kjøpt opp av arabiske lakengubber kan man saktens lure ja, i det minste at ingen spekulerer og setter i gang rykter om oppkjøp av Leeds en gang! Hadde jeg hatt noen skarve millioner pund til overs skulle jeg ikke kjøpt Bangor City i alle fall! Hadde nok satset på en større klubb som f.eks Nybergsund da, hehe....

jackbauer68

det eg har hørt er at selskapsstrukturen er så uoversiktlig at ingen tør røre oss. masse grums gjemt rundt i diverse lugubre samfunn.

for min del så hadde eg jubla av glede om en skjeggete araber hadde kjøpt oss opp,og tatt opp kampen med de andre store igjen 8)

DenHviteYeboah

Quote from: jackbauer68 on July 24, 2009, 14:12:03
det eg har hørt er at selskapsstrukturen er så uoversiktlig at ingen tør røre oss. masse grums gjemt rundt i diverse lugubre samfunn.

for min del så hadde eg jubla av glede om en skjeggete araber hadde kjøpt oss opp,og tatt opp kampen med de andre store igjen 8)
Hvis det virkelig er slik du skriver,da forstår jeg lite av de som forsvarer Bates uansett....

Tom S

Quote from: DenHviteYeboah on July 24, 2009, 15:06:25
Quote from: jackbauer68 on July 24, 2009, 14:12:03

Hvis det virkelig er slik du skriver,da forstår jeg lite av de som forsvarer Bates uansett....

Har ikkje lest mange innlegg der Bates hverken er forsvart eller forgudet. Tvertimot leser eg det som om de aller fleste faktisk kunne tenkt seg ny eiger.
Det har noko med å akseptere fakta og gjere det beste ut av situasjonen, istedenfor å sjå det negative i kvar ein ting som foregår seg i klubben vår.

Men, klart det er ikkje bra om eigerstrukturen i klubben er slik Jack beskriver.
COME ON LEEDS !!

Svend Anders

Vi har skrevet og diskutert dette flere ganger tidligere.

For det første må det finnes folk som faktisk har (lyst til å bruke) penger. De er det ikke alt for mange av nå om dagen, og ikke spesielt i Yorkshire heller.

De som har penger må videre ha en eller annen motivasjon for å ville bruke de på akkurat Leeds United. Flere som har snust på klubben til nå, har vært heller tvilsomme (les: korrupt eiendomskar i Morris, redBus-karen som vel har svidd av det meste i fond som gikk rett vest i finanskrisa).

Men i et mer generelt bilde kan man jo se for seg at det handler litt om tilfeldigheter, og litt om "jobbing" for å få disse personene til å blad opp. Noen (spesielt utlendingene) har f.eks forretningsforeteelser i området der de ender med å kjøpe. Kanskje har de noen venner i klubben, kanskje er de bare en fan, eller muligvis er det en "business-proposal" som blir formidlet til disse rikingene (eller deres advokater og rådgivere).

I Leeds har vi en klubb med generelt dårlig rykte pga Ridsdale-katastrofen. Enkelte blir også "put off" av Bates, men det er først og fremst det faktum at Bates (eller hans bakmenn) ikke ønsker å selge såfremt de ikke får en vanvittig pris. £50 millioner har vært nevnt, men selv det kan hende ikke er nok.

Men selv ikke folk som faktisk har 50 millioner pund å bla opp er veldig interessert. Hvorfor? Fordi de det de kjøper har svært lite av reelle verdier. Vi kan snakke så mye vi vil om stor fanbase, men det forsvarer ikke automatisk en firedobling av prisen.

Om man skulle betalt 50 millioner for klubben, må man nemlig ut med ytterligere 18 for kjøp av stadion og treningsanlegg. De skal det videre investeres i igjen, selv om det kan lånes opp på noe av dette. Et opprykk til CCC skal gå fint med minimale investeringer i stallen, men fra et opprykk må det igjen punges ut alt fra 5 millioner og opp (helst 15 mill) for å prøve nytt opprykk.
Ved enda et opprykk til PL må ytterligere midler stilles til rådighet.

Totalt snakker vi altså om en langsiktig investering som fort nærmer seg £100 millioner - en milliard norske kroner. Selv om det kan bli billigere med lure spillerkjøp, tålmodighet, spillersalg, og kanskje litt flaks.

Oversikten over klubbens økonomi, som det antydes over, er ikke noe stort problem. Når man kommer med bevis på sin finansiering for oppkjøpet, blir man evt innvilget en "due dilligience". Under en taushetsavtale får man da tilgang til å snu alle stener for å se hva man faktisk overtar av forpliktelser og materiale. Det er det samme som Bård Eker og Koenigsegg i disse dager gjør med SAAB.

Men mest av alt tror jeg det handler om
1) kontakter med de rette folkene
i kombinasjon med
2) at Bates åpner for salg til en ikke alt for dyr pris.

Denne kombinasjonen er i øyeblikket ikke tilgjengelig.

Om klubben rykker opp i år, Bates får til et tilbakekjøp av ER/TA og kanskje investering for stadionplanene, kan veldig mye bli endret. Om et år er nok også finanskrisen snudd betraktelig.

Et siste punkt som peacock nevner, er hvem man ønsker skal kunne ta over klubben. Tidligere har det vært sterke krefter i Leeds United som har hindret at klubben havner på utenlandske hender. Det mest synlige var da Røkke og Gjelsten prøvde seg.
Jeg er usikker på om disse kreftene og ønskene fortsatt står, men jeg frir meg ikke helt fra tanken om at det er tilfelle.

Det sagt er det ikke meg imot om det kommer en utenlandsk eier med de riktige verdiene og motivene for å ta Leeds videre. Det må gjerne være noen som prioriterer god styring og kultur, kommunikasjon med fans/omverden og fornuftig pengebruk.

SA
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

sveifors

Jeg for min del håper FIFA snart tar affære og vedtar en regel på at spillerkjøp/lønninger skal være i stil med inntekter. Slik at denne sporten blir mer fair.

Ingen er tjent med denne galoppen av milliardærer inn i fotballen. morsomt kanskje for det ene laget, men sporten vår vil lide i det lange løpet
Sveifors

Always look on the LEEDS side of life

Promotion 2010

Noen araber ønsker vel neppe å spytte inn penger i Leeds United. Har sittet på med et par drosjesjåfører de siste par årene i Leeds som forbanner klubbens håndtering av Bowyer/Woodgate-saken. Det ble bl.a. påstått at en kjøper med arabisk bakgrunn ville overta klubben fra Ridsdale, men fremmedfrykten førte til at forhandlingene strandet.

Kanskje vi igjen blir eid av menn med jødisk bakgrunn. Det var vel tilfelle da Manny Cussins styrte klubben og nå senest med Levi som investor både før og etter krakket! Jeg lurer på om ikke den godeste Reynolds som styrte klubben da Revies menn regjerte også var av jødisk hærkomst!

Så se mot midtøsten!  ::)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

fmtj

Quote from: p0ndus on July 24, 2009, 13:16:05
Heisan!

Et spørsmål jeg også gjerne skulle hatt svar på! Southampton ble vel nettopp reddet ble de ikke? En eller annen riking fra Østerrike eller Sveits tror jeg som mente det måtte gå an å lage et stort lag igjen av klubben....hva med oss da...såkalt STOR KLUBB ???!!!
Yeboahs vitne

Papi

Vi er får dyre, enkelt og greitt
As I Walk Through The Shadow Of The Valley Of Death, I Will Fear No Evil

Evig Pint

Quote from: sveifors on July 24, 2009, 17:50:12
Jeg for min del håper FIFA snart tar affære og vedtar en regel på at spillerkjøp/lønninger skal være i stil med inntekter. Slik at denne sporten blir mer fair.

Ingen er tjent med denne galoppen av milliardærer inn i fotballen. morsomt kanskje for det ene laget, men sporten vår vil lide i det lange løpet

Helt enig.
Marching on together

Torpe-do

Quote from: Evig Pint on July 24, 2009, 21:32:47

Helt enig.

Enig schmedig. Ingen er tjent med denne galoppen av milliardærer, kanskje utenom de som håver inn på det. Samtidig står klubber, slike som oss, som ikke får inn slike summer, igjen dårlig stilt. Forskjellene blir enorme, og taperne er de som står igjen.

sveifors

Quote from: Torpedo on July 25, 2009, 15:02:41

Helt enig.

Enig schmedig. Ingen er tjent med denne galoppen av milliardærer, kanskje utenom de som håver inn på det. Samtidig står klubber, slike som oss, som ikke får inn slike summer, igjen dårlig stilt. Forskjellene blir enorme, og taperne er de som står igjen.

Hva skjer med Chelsea den dagen Abramovitch ikke gidder lenger? Hva skjer nå med Lyn når Brynestad ble lei/blakk?
Sveifors

Promotion 2010

Quote from: sveifors on July 25, 2009, 15:08:20

Helt enig.

Hva skjer med Chelsea den dagen Abramovitch ikke gidder lenger? Hva skjer nå med Lyn når Brynestad ble lei/blakk?

LYN har vel aldri på noen måte vært rike...!!!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Andersen

En grunn kan være at Leeds United FC  i grunn ikke er attraktiv nok for potensielle kjøper/ kjøpere. En annen er KEN BATES ! så mye grums som han har vært borti , og som fremdeles hvirvles opp kan det være noe av forklaringen. Dette er min mening.  ;D LEEDS4EVER. 

p0ndus

Takk for informative svar, spesiell takk til Sven Anders som virkelig borret litt i dybden.
Er helt enig i at det med ny eier selvfølgelig må være sunn drift og organisering av klubben.
Ellers forbanner/forbauser det meg at ikke Peter Ridsdale er bannlyst fra fotballen for alltid.
Han er visst i Cardiff nå om jeg er riktig informert, og da syntes jeg synd på den klubben.

sveifors

Quote from: Promotion 2010 on July 25, 2009, 21:59:29
Quote from: sveifors on July 25, 2009, 15:08:20

Helt enig.

LYN har vel aldri på noen måte vært rike...!!!

Nei LYN har ikke vært rike, men de hadde alltid noen som kunne ta minus tallene og få de til å forsvinne. I den virkelige verden må man nemlig stå til ansvar for de røde tallene , det er også en del av gamet.
Sveifors